Gebied Waterweg overspoeld Moerdijk-verbindinj verbroken „Hulp! "-thans het devies Dode in Maassluis en in Rotterdam Strandboulevard redde Oir]-Scheven iiwen Rantsoenering eleetr. stroom ONAFZIENBARE RIJEN VLUCHTELINGEN GIRO 9575 Kilometers spoortrajecten ernstig beschadigd Buitenland biedt hulp aan GIRO 9575 MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 DE TELEGRAAF 7 (Van onze speciale verslaggevers) HET HELE GEBIED VAN DE NIEUWE WATERWEG is zwaar geteisterd en ook liier is de scliade enorm, zowel in Rotterdam als in Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Hoek van Holland en de polders langs de Waterweg. Midden in de nacht kolkte het woest aanstormende water buiten de oevers van onze grote nationale scheepvaartweg en wei nige ogenblikken later waren tienduizenden mensen in nachtgewaad in rep en roer. Tot dusverre worden uit dit gebied 2 slachtoffers gemeld: een bejaarde vrouw verdronk in Maassluis in haar slaapkamer. Ook in Rotterdam kwam een vrouw om het leven. Het begon in Hoek van Holland, waar de boeien van het Faustus- wrak werden weggeslagen en het radiostation van de loodsdienst gedeeltelijk werd vernield, waar bij de antennes werden afgerukt. Gierend stortte de storm zich op het Britse militaire tentenkamp, waar barakken krakend en scheu rend in splinters vlogen. Zomer huisjes werden door de wind ge grepen en tientallen meters ver der neergekwakt. De spoorbaan langs de kade stortte met veel geraas over een lengte van 15 me ter in. De kade van de Harwichboot sloeg gedeeltelijk weg, gaten sloe gen in de havendijken en di sleepboot „Schelde" van L. Smit Co's Internationale Sleepdienst, die de Harwichboot „Prinses Bea trix" te hulp wilde komen, sloeg te pletter op een strekdam, zodat de bemanning door de reddings boot „President Jan Leis" moest worden gered. De „Prinses Bea trix" kon de Harwich-steiger niet bereiken en is later naar 'Rotter dam opgevaren. Steigers vernield Behalve de Middensteiger in de Berghaven te Hoek van Holland zijn alle andere aanlegsteigers ge heel vernield en verdwenen. Grote brokken hout en zware meerpalen drijven in de haven rond en beu ken de glooiingen en de overal liggende schepen. Grote gaten zijn er gebeukt in het wegdeic voor de haven, welke met de meeste spoed met. puin en zand worden gedicht. Het voorste gedeelte van de boulevard heeft eveneens zwaar geleden, tientallen meters stenen zijn weggespoeld en massa's zand zijn op de straat opgehoopt. Het verkeer ondervindt stagnatie. Op Rozenburg Aan de Zuidzijde van de Wa terweg had het onstuimig opzet tende zeewater intussen een gat van dertig meter in de dijk van het eiland Rozenburg geslagen. Koeien verdronken bij tientallen nog voor de gealarmeerde boeren gelegenheid hadden reddingspo gingen aan te wenden. Polderdij ken sloegen kapot en met tome loos geweld stroomden hier vier polders onder. Maassluis De huishoudster mejuffrouw J. van der End (69) is de enige, die in Maassluis het leven verloor, toen. terwijl de noodklok luidde en alarmsirenes loeiden, het wa ter kolkend en bruisend een weg zocht door de nauwe straten, die op de haven uitkomen. Wellicht meer dan de vernielde huizen en gebouwen, de ravage van versplinterd hout, de scher ven van glas en dakpannen, en de in drabbig slib op straat lig gende inventaris van woningen en winkelbedrijfjes, toont de dood van deze vrouw met hoeveel kracht en hoe overrompelend de golven zich op het rustige Pro vinciestadje wierpen. Zij werd ge vonden in haar slaapkamer, waar zij enkele uren tevoren door het water was verrast. Zij verdronk jammerlijk. Ook in andere huizen werden de mensen soms letterlijk uit bed gespoeld, zo snel wies het water. 1500 woningen onder water De woning van mejuffrouw Van der Ende was een van de. 1500 de helft van het totale aantal wo ningen in Maassluis die onder water kwamen te staan, nadat de muur. die dienst deed als water kering, omstreeks drie uur in de nacht was bezweken en de vloed planken waren weggespoeld. Mannen van de reddingsbriga des waadden bij het schijnsel van fakkels en zaklantaarns tot hun middel door het water en brach ten vrouwen, kinderen en ouden van dagen in veiligheid. De stroomvoorziening in het bovendijkse gedeelte van het stad je raakte defect. De zoetwaterfil ters kwamen meer dan een meter onder zout water te staan, waar door het drinkwater werd bedor ven. In de grote Nederlands Her vormde kerk stroomde het water binnen. Het kerkhof werd her schapen in een meer. In verschei dene straten sloeg het tot twee meter stijgende water diepe gaten. Maassluis werd een grote, hech te familie, die onder leiding van burgemeester mr. P. A. Schwartz, de wethouders en de hoofden der f'cmeentelijke diensten, vocht om e redden wat te redden viel. Maar tegenover deze ergste over stroming sinds 5 Februari 1825 het water kwam nu nog 60 cen timeter hoger dan toen het geval was stonden zij betrekkelijk machteloos. Getroffen bedrijven De grote houtvoorraden van de vaten- en kistenfabrieken van Van Toor en van De Neeff zijn weggespoeld en liggen tot wijd in de omtrek verspreid. „Daar ligt voor een half mll- lióen aan hout", zei ons de direc teur van een dezer bedrijven, wijzend op de ravage van inge storte loodsen, waar kort te voren nog een bloeiend bedrijf stond. Andere bedrijven, die werden (geteisterd, zijn een asfaltfabriek, een oUefabxiek, de BPM en de Witol. Door het uitstromen van olie is het zoute water bedekt met een vette laag. Niet minder ernstig is de scha- de aan kleine bedrijven en win kelvoorraden. Een winkelier die dekens en matrassen verkoopt, stond bij zijn totaal bedorven voorraad bijna te huilen. ,Ik kan opnieuw begin nen. De schade is 30.000. En ik ben alleen tegen brand verze kerd." In een kleine sigarenzaak stond de winkelier, een gepensionneer- de, met zijn vrouw de tabaksres- ten op te dweilen. Zijn veerkracht was ongebroken. „Als u wilt kunt u hier een shagje van draaien", zei hy. Burgemeester Schwartz sinds 20 jaar leidt hij de gemeen te zei: „Dit mag nooit meer voorkomen. We moeten een vloed deur en een nieuwe haven heb ben. Want dat is de enige afdoen de oplossing." Vlaardingen Het water wierp zich vervol gens op Vlaardingen, waar ver scheidene fabrieken in het ha vengebied weldra door klotsend water omgeven waren. De „Sun- light'-fabriek was weldra niet meer bereikbaar en bij de grote kunstmestfabriek liepen de voor raden onder; alleen deze fabriek heeft al een schade van ruim een milHioen, In de Vulcaanhaven sloeg de „Stad Vlaardingen" van de Halcyonlijn van de boeien, doch met man en macht slaagde men er in het 8000 ton metende schip, ondanks het stormgeweld, weer onder controle te krijgen. Terwijl een geluidswagen het geweld van de storm overstemde om de burgerij te alarmeren, stroomden ook de lagere gedeel ten van de fabrieken van de Mar garine Unie, de B.P.M. en De Le ver's Zeepmaatsohappij onder. In woonhuizen braken hier en daar brandjes uit en een woonwagen woei ondersteboven en weldra lekten er vlammen uit, die men evenwel kon blussen. Verschillende olietanks van de Bataafse werden door de vloed opgenomen en dreven rond over de rivier, waar een stroom van gasolie zich over het water uit stortte en waarschuwingen voor brand telkens moesten worden herhaald. Schiedam Maar ook in Schiedam bracht de watervloed hevige opschud ding teweeg. In korte tijd liep het Sterrebos vrijwel geheel onder. Enorme schade werd hier aangericht door het vollopen van de 33 meter die pe bouwput van het nieuwe grote dok van Wilton Fyenoord; deze schade is nog niet bij benadering vast te stellen. Het. Hoofd liep on der; fabrieken, woningen en een school kregen het zwaar te ver duren. Onder leiding van de brand weer sleepte men met zandzak ken om op de hoek van het Hoofd een nooddam op te werpen. Zo hoog steeg het water, dat de bo venkant van de sluisdeuren werd bereikt, die echter stand hielden, waardoor de binnenstad voor overstroming gespaard bleef. Ook hier sloegen vele scheepjes los en liepen kelders onder. ROTTERDAM, 2 Febr. De electriciteitsvoorzlening in ge heel Zuid-Holland is in grote moeilijkheden geraakt. De grote centralen te Rotterdam en Dor drecht zijn uitgevallen, doordat de installaties gedeeltelijk zijn overstroomd. Er wordt een dringend beroep gedaan op de gehele bevolking van Zuid-Holland, zo zuinig mo gelijk te zijn met het gebruik van electriciteit. Dit is in het belang van de vitale kraohtbedrijven, die moeten blijven functionne- ren. Met Ingang van vandaag zal een speciale rantsoenering van stroom worden ingevoerd. Na dere bijzonderheden zullen vol gen. Grootmoeder en kleinkind Hun handen angstig vastgeklemd om de hals van de redders worden in Maassluis een oud moedertje en haar kleinzoon in veiligheid gebracht. Een tocht door de polder j Dordrecht zwaar geteisterd LIFTER IN AUTO WEGGESPOELD (Van onze speciale verslaggever) DORDRECHT, 2 Febr. De grauwe watermuur, die in de nanacht aan twee kanten tegelijk het Eiland van Dor drecht dreunend binnenstortte, heeft ontreddering en ont zetting gebracht over de driehoek vruchtbaar laud tussen Merwede, Kil en Nieuwe Merwede. Vernielende watermassa's voltrokken aan de MoerdijkzUde het gruwelijk lot van de stormvloed aan meer dan 1200 ha polderland, aan vele honderden stuks vee en pluimvee in de Prinsenpolder, de Louisapolder, de Beer- en Oude Dijk-polders, waar honderden boeren en arbeiders dakloos werden. Zij vaagden meedogenloos een deel van de spoordijk naar de Moerdijkbrug weg en onderspoelden de spoor dijk aan de Dordtse kant zo ernstig, dat het spoorwegverkeer Noord- Zuid voorlopig onmogelijk zal zijn. Ook het wegverkeer Dor drechtNoord-Brabant is onmo gelijk: de Rijksweg Dordrecht Moerdijk is ten -halve verzwolgen. De oude binnenstad van Dor drecht, waar gistermiddag de noodtoestand werd afgekondigd, is veranderd in een troosteloze binnenzee. Midden in de nacht huilden plot seling de sirenes van de Dordtse brandweer boven het geloei der stormvlagen uit. Het hoog opge jaagde water sloeg over de Noor- dei*- en Zuidersluizen. Water, modder en zand kolkten over de eeuwenoude waterkering van de Voorstraat de binnenstad in. In de Jachthaven en de Kleine Bui tenhaven werden tientallen jacht jes, sloepen en zelfs kleine bin nenvaartschepen verbrijzeld, ern stig besohadigd en tot zinken ge bracht tegen de beschoeiing en de ducdalven. Vastberaden politie Met elke millimeter, die het water langzaam steeg in de duis tere straten van de binnenstad, groeide de verwarring van een slaapdronken stad. Een vastbe raden politiekorps deed het moge lijke en onmogelijke, waarschuw de huis aan huis, dat de bewoners der bedreigde buurten zich ge reed moesten houden. Zij werden gedirigeerd van-uit het hoofd bureau, dat op een gegeven mo ment echter zodanig werd geïso leerd, dat men een nood-comman dopost moest inrichten in een café. Terwijl het water binnengulpte door een gat in de Noorddijk, terwijl gehele stukken plaveisel zich plotseling openden en weg spoelden, werd Dordrecht binnen enkele kwartieren een stad. waar hst water 45 centimeter steeg boven de hoogste stand, welke in 1916 werd genoteerd. Dood station Op het stationsemplacement zakten ondergraven portalen en gebinten en kraakten neer over weggebogen rails. Het station Dordrecht leek de gehele Zondag het station van een dodenstad. De lokstten waren gesloten. De con trole was onbemand. Het trein verkeer was afgedamd. Met roeiboten bracht men hen in veiligheid, die de ondergelopen binnenstad wilden verlaten. De commandopost in het Oranjepark werd in orde gebracht voor eva cuatie. Alle patiënten van hst sanatorium Weizioht werden over gebracht naar de bovenverdieping van de MTS. Men slaagde er later in het gat in de Noorddijk të dich ten. De toestand aan de Kilkade bleef hachelijk. Spontane hulp De bewoners van het ho«er ge legen stadsgedeelte verleenden alle medewerking. Schoenwinke liers stelden hun voorraden laar- (Van een speciale verslaggever) OUDERKERK a. d. IJSEL, 1 Febr. Het is een troosteloos schouwspelin de polder. Overal over de wegen gaan vrouwen en kinderen met bepakte fietsen. Voortdurend doen zich verkeers opstoppingen voor, omdat de af aan rijdende veewagens te breed zijn voor de smalle wegge tjes. De gemeentehuizen in de Krim- penerwaard zijn herschapen in evacuatie-bureau's. In Ouderkerk, Polsbroek, Berkenwoude, Berg ambacht.... óveral staan de te lefoons roodgloeiend. Terwijl men langs de polderdij ken hier en daar nog versterkin gen aanbrengt zakken zand. stenen, hout, dekzeilen,etcetera trekken de vluchtelingen in onaf zienbare rijen voorbij. De mees ten hunner gaan naar Gouda waar de slachtoffers van de Krimpe- nerwaard een voorlopig onderdak vinden. Menigeen weet niet, wanneer hij weer huistoe zal kunnen ke ren: Nu de dijk van de Holland- sche IJsel nabij Ouderkerk be zweken is, dreigt vrijwel de ge hele Krimpenerwaard de prooi in het water t.e worden. Dit grote treurspel, waarbij reeds ontelbare stuks vee om kwamen, heeft een bitter pathe tiek: Men heeft mensen uit hun huizen moeten sleuren, omdat zij hun boerderij en hun polder niet wilden verlaten Vele dijkbewoners hebben in deze nacht der ellende het bed niet gezien: „Wij werden om 2 uur gewekt", vertelde ons een vrouw, die de werkzaamheden tot herstel van het 30 meter brede gat in de dijk bij Ouderkerk ga desloeg. „Maar toen waren er al overal mannen aan het zwoe gen. De buren maakten de buren wakker". „Jaaaa.. 9? Op de kritieke plaatsen waren de „dijkwachters" al vroeg in de avond ter plaatse. Doch waar de doorbraak verwacht werd, kwam zij juist niet. En vlak achter de plaats, waar zij dan wèl kwam, woonde het ongeveer 80-jarige echtpaar Rijkaard. De oudjes wa ren gewekt, men had dé man „Jaaaa...." horen roepen. Toch zijn ze blijkbaar te laat opgestaan: Na het bezwijken van de dijk heeft men deze mensen niet meer gezien. Hun stenen huisje werd door de vloed weggevaagd en daarmee vermoedelijk ook de beide oudjes. De 59-jarige burgemeester van Berkenwoude, de heer M. Gouw- tier die bij bijn werk o.a. ter zijde werd gestaan door zijn zoon en twee dochters gaf Zondag middag om kwart over drie het bevel, dat vóór het vallen der duisternis mens èn dier uit zijn gemeente verdwenen moesten zijn. Ook hier hebben vele vrijwil ligers aan de deur van het ge meentehuis geklopt. Zij waren uit alle delen van Zuid-Holland naar het rampgebied gekomen. „Kan ik helpen....?" En soms reden ze tien minuten later alweer de pol der uit, beladen met ouden van dagen, zieken of vee. Een hachelijk uurtje moet zijn doorgebracht door 20 mensen, die op een hofstede veTbleven, die geheel door het water was om geven. Men reed ze met een vrachtauto tegemoet, doch voor het laatste stuk had men een vlet nodig, waarmee zij ten slotte vei lig en wel op het droge konden worden gebracht. Zij blijven Hoewel alle vrouwen en kin deren de eens zo bloeiende pol der van de Krimpenerwaard zo vlug mogelijk verlaten, zijn er boeren, die op eigen verant woording bij het „spul" wensen te blijven. Op hun zolders heb ben zij wat drinkwater en etens waren opgeslagen, en daar po gen zij te wachten tot het water zakt. Ook burgemeester Gouwtier be hoort tot de achterblijvers. Het archief van zijn gemeente is naar de eerste verdieping van de toren van Berkenwoude overgebracht. En daar zal ook hij zijn toevlucht zoeken als het water nog verder stijgt. „Mocht de toestand nóg ge vaarlijker worden, dan weten jul lie mij wel te vinden", zei hij. Klein, heel klein, is de kans, dat men het gat in de dijk bij Ouder kerk nog afdoende zal kunnen dichten. Midden in het 30 meter brede gat verrees Zondagmiddag nog het silhouet van de kleine Gereformeerde Kerk. Misschien MAASSLUIS: Uit een der be dreigde huizen worden met grote spoed kleding en de meest nood zakelijke bezittingen gered. De gevel, rechts, heeft het al bege ven HILVERSUM I BLEEF DOORZENDEN AMSTERDAM, 2 Febr. In verband met het uitvallen van vele telefonische en telegrafische verbindingen en de overbelasting van de overgebleven communi catiemiddelen heeft de regering de zender Hilversum I de gehele nacht in bedrijf gelaten voor het uitzenden van speciale berichten. Nieuwsberichten werden niet om geroepen. -HELP- Vele verbindingen verbroken (Van onze correspondent) UTRECHT, 1 Febr. Voor zo ver ons bekend, zijn op dit mo ment geheel gestremd de baan vakken SchiedamHoek van Hol land. Rotterdam (Maas)Gouda, ZwijndrechtDordrecht, Dor drechtLage Zwaluwe, Lage ZwaluweRoosendaal, Lage Zwa luweBreda, DordrechtGies- sendam en Bergen op Zoom Vlissingen. De schade aan de baanvakken beloopt in de mil- lioencn. Dat zei de president directeur van de Nederlandse Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollan der, tijdens een Zondagvond ge houden persconferentie. Wat SchiedamHoek van Hol land betreft, de baan is bescha digd bij Vlaardingen. Ook de steiger van de Ned. Spoorwegen te Hoek van Holland is bescha digd, waardoor er maar één boot (Van onze correspondenten.) SCHEVENINGEN, 1 Febr. Sinds de Elisabeths vloed in de middeleeuwen het oude dorp Scheveningen met de kerk er bij, tijdens een der grootste stormen der geschiedenis in zee deed ver dwijnen, heeft de badplaats niet zulk een orkaan meegemaakt als in de nacht van Zaterdag op Zon dag. Wanneer de grote strand- boulovard er ditmaal niet was ge weest, zou opnieuw een groot deel van het oude Scheveningen een prooi der woedende golven zijn geworden. Maar de enorme aanval der zee werd door een halve kilometer lange stirandiboulevard opgevan gen, die daar echter grotendeels was dit de laatste maal, dat wij dit silhouet zagen: Men opperde het plan, het kerkje te laten springen, om daarna het puin in het gat te stortenMisschien, héél misschien, zou dit de redding betekenen voor de Krimpener waard. r door is bezweken. Het pronk juweel van de badplaats ligt thans voor een groot deel aan flarden en zware hekwerken en bazalt- blokken zijn overal heengesmakt. Zo hoog sloegen de hoge golven, dat zij in de Keizerstraat, de win kelstraat van Scheveningen, te rechtkwamen tot in de oude Her vormde Kerk, waar de dienst dan ook heden geen doorgang kon vinden. De politie was genoodzaakt de strandboulevard Zondagmiddag voor alle rijverkeer af te sluiten Langs de binnenhaven speelde de storm een wild spel met dui zenden weggespoelde vaten ha ring, die hier voor export gereed lagen. De Scheveningers waren in de middag met man en macht aan het werk om deze kostbare vaten haring weer uit de haven op te vissen. In Den Haag zelf moesten ver scheidene gebouwen het ontgel den. Enkele sporttenten werden vernield en de brandweer moest herhaaldelijk uitrukken voor stukgeslagen leidingen. tegelijk kan meren. De dagboot moet dus weg zijn voor de nacht boot aan kan leggen en omge keerd. Het baanvak RotterdamGouda is aangetast; tussen Dordrecht en Giessendam zit er een gat in de baan; tussen Sliedrecht en Gies sendam is het baanvak door weekt. Tussen Bergen op Zoom en Woensdrecht staat de baan over een kilometer onder water. Tussen RillandBath en Krab- bendijke staat over 4 km het baanvak 1% m onder water. De schade in de Sloedam is, naar men on? mededeelde, locaal te herstel len. Ook het gat in de baan bij Vlissingen. Wat Rotterdam Nieuwerkerk betreft, hebben wij, aldus de heer Den Hollander, maatregelen kunnen nemen om het goederenvervoer mogelijk te maken. Somber zijn mijn ge dachten over het baanvak Dor drechtLage Zwaluwe. Intern, treinen Wat de genomen maatregelen voor internationaal reizigersver- voer betreft, deelde de heer Posthumus Meyes mede; de reizi gers uit Rotterdam en Den Haag zullen de treinen naar Parijs kun nen nemen in Utrecht; de dag- treinen vertrekken uit Utrecht om 7.50, 10.49 en 15.32; de nacht trein vertrekt uit Utrecht 20.49. Reizigers uit Rotterdam voor deze treinen moeten via Delft naar Den Haag (Hol. Spoor) en van daar naar Den Haag (S.S.) om Utrecht te bereiken. De trein, die om 9 u. van Den Haag (H.S.) naar Bazel gaat, vertrekt nu vanuit Roosendaal om 10.32. Ernstig is de situatie in Hoek van Holland. De nachtboot naar Engeland van Zaterdagavond ligt nog in de Hoek. De treinen naar Hamburg over Oldenzaal en over Venlo naar Zuid-Duitsland ver trekken gezamenlijk van Den Haag (S.S.) om 20 u. Met bussen worden dé reizigers voor de boot treinen van Den Haag S.S, en Holl. Spoor naar Hoek van Hol land gebracht. De Rheingold vertrekt om 6.39 van Den Haag S.S.. de Scandex om 7.30 van Den Haag S.S. De Rhein-Main-expre?> vertrekt om 1-5.10 u. van Den Haag S.S. naar Emmerik. Waar mogelijk, zullen bussen weden ingelegd. De ver binding HollandBrabant is onze grote kopzorg, aldus de heer Den Hollander. Gelukkig zakt bei wa ter; bii N'euwekerk b.v. 97 cm. In het centrum en in het Oosten van het land funrtionneert de dienstregeling gelukkig normaal. MOERDIJKBRUG midden in onafzien bare watervlakte zen ter beschikking, textielzaken sokken. Militairen, die zich afge sloten wisten van hun garnizoens plaatsen, reserve-politis en natio nale reservisten waren onver moeibaar. Overal groeiden de bar rières van zakken zand, planken en vaten, die werden opgericht tegen het hoge vloedwater, dat 's avonds werd voorzien. Kabelkelder blank DE gehele dag stond de kabel kelder van de PTT ondsr wa ter. Telefoneren van Dordrecht uit behoorde tot de onmogelijk heden. De electrische centrale van Dordt was uitgevallen. De ter reinen van werven en fabrieken waren ondergelopen. Overleg Terwijl minister-president Drees en minister Algera een bezoek brachten aan Dordrecht, overleg den in het Zuiden van het eiland hoofdingenieurs van de Rijks waterstaat over de te nemen maat regelen. Tientallen vrachtwagens en zelfs bestelauto's reden de door weekte Wieldrechtse Zeedijk op en neer en laadden zand aan het niet ondergelopen weggedeelte naast de Rijksweg. Zand. dat was bestemd voor de verbreding daar van. Honderden werkten in storm en regenweer aan de bedreigde plaatsen van de dijk. Tragische dood Kantonnïers van de Rijksweg vertelden ons de tragische onder gang van een personenwagen. Deze wagen, bereden door een Rotterdamse zakenman, bevond zich op de Rijksweg Dordrecht Moerdijk, toen hij door het aan stormende water werd overvallen. De automobilist zelf kon nog te- rugwaden. De lifter bleef zitten en werd met wagen en al in de richting van de spoordijk gesleurd. Hij is jammerlijk verdronken. Weinige minuten na dit onge luk werd de bevolking van het gehucht Willemsdorp gealarmeerd door het water, dat dwars door de spoordijk was gebroken en het plaatsje volkomen isoleerde. Een 25-tal mensen vluchtte naar de bovenverdieping van de politie kazerne. Enorme watervlakte Vijf kilometer breed is de trieste, grauwe watervlakte, die zich uit strekt van de Wieldrechtse Zee dijk to* aan de Moerdijkbrug, een brug. die als een burcht te midden van de golven staat en gelukkig niet bedreigd schijnt te worden. Voor de zeedijk drijven schuren, hooibergen, wrakstukken van kleine bootjes en kadavers van koeien en pluimvee. Men heeft alle hoop opgegeven om de Bieebosch watervrij te hou den. De boeren van de Biesbosch zijn gevlucht. (Advertentie) Vliegtuigen werpen boten uit STROOM VAN GIFTEN BIJ RODE KRUIS AMSTERDAM, 1 Febr. „Hulp!" Dit was het eerste woord, dat elke Nederlander na het vernemen van de ramp uitsprak. En hulp komt van alle kanten. Alle twaalf telefoon toestellen op het hoofdkwartier van het Rode Kruis zijn voortdurend in gebruik. Het leger, de luchtmacht en de marine zijn in actie. Al het beroeps-, reserve- en dienst plichtig personeel is op last van de chef van de generale staf van verlof teruggeroepen. Van het vliegveld Giize- Ryen af worden met Beechcrafts en Harvards verkennings vluchten uitgevoerd om uitwijkmogelijkheden te zoeken voor de bevolking van die gebieden, die door het water zijn ingesloten. Verder werpen vliegtuigen van luchtmacht en marine rubberboten uit boven geïsoleerde boerderijen. Dit gebeurde o.a. boven Stellendam en omgeving, Middeiharnis, Fattenhorst en Herkingen. Springstoffen zijn aan het leger gevraagd om schepen in een gat in de dijk nabij Vlaardingen te doen zinken. Maar ook in alle bevolkingslagen wordt spontaan hulp aangeboden. De studenten van Leiden, Utrecht, Wageningen en Rotterdam, de padvinders, Indische Nederlanders en Ambonezen hebben een fonds gevormd, de Bioscoopbond biedt hulp aan evenals de Stichting '40 '45, Haarlem heeft een hulpexpeditie uitgerust en de rederij Frans Vrolijk te Scheveningen heeft vijftien sloepen ter beschikking ge steld. De burgemeester van Wieringermeer (een gebied, dat weet wat een overstroming is!) heeft hulp aangeboden voor onderbrenging van mensen en vee in de polder hulp is ook aangeboden uit het bui tenland: Amerika, België, Duitsland en Canada. In velerlei vorm manifesteren zich de aanbiedingen om te hel pen, die bij het hoofdbestuur van het Nederlandse Rode Kruis te Den Haag binnenkomen- Dokters stelden zich ter beschikking, dijkwerkers, oud-verplegers en landarbeiders. Burgers boden woonruimte aan en de padvinders die van hun leiders het motto meegekregen hebben: „Geen werk is te groot, geen werk is te klein". Ook is op alle padvinders en pad- vinsters in het gehele land een be roep gedaan om zich beschikbaar te stellen voor de nationale inza meling, die voor de slachtoffers van de ramp zal worden gehou den. Vele mensen stellen hun auto voor de hulpactie beschikbaar, maar vooral is er een dringende behoefte aan schepen, jachten en schuiten. Niet altijd is het voor organisa ties gemakkelijk om haar mensen te mobiliseren, daar storingen of overbezetting van telefoonverbin dingen overleg met de betrokken instanties onmogelijk maken. Een noodkolonne van Het Rode Kruis is intussen reeds naar Hal steren in Noord-Brabant vertrok ken, waar de toestand dit drin gend nodig maakte. Een ander konvooi goederen is onder lei ding van het hoofd van de medi sche afdeling van het Rode Kruis op weg naar Lekkerkerk. Maar ook op andere afdelingen zit men niet stil en zo heeft de afdeling NaardenBussum reeds 5000 gul den beschikbaar gesteld voor het Waternoodfonds. Ontroerende geste Direct, toen Zondagmiddag over de radio het bericht doorkwam, dat men zich bij de intendance van het Rode Kruis op de Fluwe len Burgwal 19 kon vervoegen met kleren en goederen voor de getroffenen, stond er reeds 'n half uur later een rij van mensen. Het was een ontroerende geste van hulpvaardigheid. Het resul taat was, dat reeds drie uur in de middag veertig kisten met kleren klaar stonden om naar de ver schillende noodgebieden te wor den gezonden. Op de intendance van het Rode Kruis te Den Haag, Fluwelen Burgwal 19, neemt men de goe deren in ontvangst, die aan de ge troffenen van de ramp ter be schikking worden gesteld. Verder hebben alle hulpkolonnes van het Rode Kruis in de provincies Zuid- Holland, Noord-Holland, Zeeland, Utrecht en Noord-Brabant op dracht gekregen zich gereed te houden om uit te rukken. In jeugdherbergen Naast het Rode Kruis zyn er vele andere instanties, die zich onmiddellijk voor de hulpactie hebben ingespannen. Zo de KNAC die zich de volgende dagen in het bijzonder verdienstelijk meent te kunnen maken voor de inzame ling van goederen. Ook de Bond voor Bedrijfsautoverkeer in Ne derland heeft aan zijn leden een oproep gedaan, met vrachtauto's en autobussen hulp te verlenen. Ze kunnen zich aanmelden op de volgende nummers: K170039741, 39866 en 39867. De Ned. Jeugdher bergcentrale heeft alle jeugdher bergen beschikbaar gesteld voor daklozen. Verder de Koninklijke Nationale Bond van Reddingswe zen, Eerste Hulp bij Ongelukken „Het Oranjekruis" en de Studen tenorganisaties. Uit Utrecht zullen 250 studenten in gemeentelijke autobussen naar het Westland vertrekken om daar te helpen bij het dichten en versterken van dij ken. Hondervijftig Rotterdamse studenten werken aan de dijken te Maassluis en Alblasserdam. In Limburg heeft de commissa ris der Koningin, mr. dr. F, Hou- ben, zich via de regionale omroep tot de Limburgse bevolking ge wend om deel te nemen aan een Limburgse provinciale inzameling ten bate van de slachtoffers, Het Maastrichtse Rode Kruis is al met een collecte begonnen. De Maas trichtse carnavalsvereniging „De Tempeleers". heeft de voor van daag vastgestelde carnavalsfesti viteiten (o.a. het uitroepen van prins Carnaval) afgelast. Zie verder pag. 9, kol. 7 -HELP-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3