Gebied Waterweg
overspoeld
Moerdijk-verbindinj
verbroken
„Hulp! "-thans
het devies
Dode in Maassluis
en in Rotterdam
Strandboulevard redde
Oir]-Scheven iiwen
Rantsoenering
eleetr. stroom
ONAFZIENBARE RIJEN
VLUCHTELINGEN
GIRO 9575
Kilometers spoortrajecten
ernstig beschadigd
Buitenland biedt
hulp aan
GIRO 9575
MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
DE TELEGRAAF
7
(Van onze speciale verslaggevers)
HET HELE GEBIED VAN DE NIEUWE WATERWEG
is zwaar geteisterd en ook liier is de scliade enorm, zowel
in Rotterdam als in Schiedam, Vlaardingen, Maassluis,
Hoek van Holland en de polders langs de Waterweg. Midden
in de nacht kolkte het woest aanstormende water buiten
de oevers van onze grote nationale scheepvaartweg en wei
nige ogenblikken later waren tienduizenden mensen in
nachtgewaad in rep en roer. Tot dusverre worden uit dit
gebied 2 slachtoffers gemeld: een bejaarde vrouw verdronk
in Maassluis in haar slaapkamer. Ook in Rotterdam kwam
een vrouw om het leven.
Het begon in Hoek van Holland,
waar de boeien van het Faustus-
wrak werden weggeslagen en het
radiostation van de loodsdienst
gedeeltelijk werd vernield, waar
bij de antennes werden afgerukt.
Gierend stortte de storm zich op
het Britse militaire tentenkamp,
waar barakken krakend en scheu
rend in splinters vlogen. Zomer
huisjes werden door de wind ge
grepen en tientallen meters ver
der neergekwakt. De spoorbaan
langs de kade stortte met veel
geraas over een lengte van 15 me
ter in.
De kade van de Harwichboot
sloeg gedeeltelijk weg, gaten sloe
gen in de havendijken en di
sleepboot „Schelde" van L. Smit
Co's Internationale Sleepdienst,
die de Harwichboot „Prinses Bea
trix" te hulp wilde komen, sloeg
te pletter op een strekdam, zodat
de bemanning door de reddings
boot „President Jan Leis" moest
worden gered. De „Prinses Bea
trix" kon de Harwich-steiger niet
bereiken en is later naar 'Rotter
dam opgevaren.
Steigers vernield
Behalve de Middensteiger in de
Berghaven te Hoek van Holland
zijn alle andere aanlegsteigers ge
heel vernield en verdwenen. Grote
brokken hout en zware meerpalen
drijven in de haven rond en beu
ken de glooiingen en de overal
liggende schepen. Grote gaten zijn
er gebeukt in het wegdeic voor de
haven, welke met de meeste spoed
met. puin en zand worden gedicht.
Het voorste gedeelte van de
boulevard heeft eveneens zwaar
geleden, tientallen meters stenen
zijn weggespoeld en massa's zand
zijn op de straat opgehoopt. Het
verkeer ondervindt stagnatie.
Op Rozenburg
Aan de Zuidzijde van de Wa
terweg had het onstuimig opzet
tende zeewater intussen een gat
van dertig meter in de dijk van
het eiland Rozenburg geslagen.
Koeien verdronken bij tientallen
nog voor de gealarmeerde boeren
gelegenheid hadden reddingspo
gingen aan te wenden. Polderdij
ken sloegen kapot en met tome
loos geweld stroomden hier vier
polders onder.
Maassluis
De huishoudster mejuffrouw J.
van der End (69) is de enige, die
in Maassluis het leven verloor,
toen. terwijl de noodklok luidde
en alarmsirenes loeiden, het wa
ter kolkend en bruisend een weg
zocht door de nauwe straten, die
op de haven uitkomen.
Wellicht meer dan de vernielde
huizen en gebouwen, de ravage
van versplinterd hout, de scher
ven van glas en dakpannen, en
de in drabbig slib op straat lig
gende inventaris van woningen
en winkelbedrijfjes, toont de dood
van deze vrouw met hoeveel
kracht en hoe overrompelend de
golven zich op het rustige Pro
vinciestadje wierpen. Zij werd ge
vonden in haar slaapkamer, waar
zij enkele uren tevoren door het
water was verrast. Zij verdronk
jammerlijk. Ook in andere huizen
werden de mensen soms letterlijk
uit bed gespoeld, zo snel wies het
water.
1500 woningen onder water
De woning van mejuffrouw Van
der Ende was een van de. 1500
de helft van het totale aantal wo
ningen in Maassluis die onder
water kwamen te staan, nadat de
muur. die dienst deed als water
kering, omstreeks drie uur in de
nacht was bezweken en de vloed
planken waren weggespoeld.
Mannen van de reddingsbriga
des waadden bij het schijnsel van
fakkels en zaklantaarns tot hun
middel door het water en brach
ten vrouwen, kinderen en ouden
van dagen in veiligheid.
De stroomvoorziening in het
bovendijkse gedeelte van het stad
je raakte defect. De zoetwaterfil
ters kwamen meer dan een meter
onder zout water te staan, waar
door het drinkwater werd bedor
ven. In de grote Nederlands Her
vormde kerk stroomde het water
binnen. Het kerkhof werd her
schapen in een meer. In verschei
dene straten sloeg het tot twee
meter stijgende water diepe gaten.
Maassluis werd een grote, hech
te familie, die onder leiding van
burgemeester mr. P. A. Schwartz,
de wethouders en de hoofden der
f'cmeentelijke diensten, vocht om
e redden wat te redden viel.
Maar tegenover deze ergste over
stroming sinds 5 Februari 1825
het water kwam nu nog 60 cen
timeter hoger dan toen het geval
was stonden zij betrekkelijk
machteloos.
Getroffen bedrijven
De grote houtvoorraden van de
vaten- en kistenfabrieken van
Van Toor en van De Neeff zijn
weggespoeld en liggen tot wijd
in de omtrek verspreid.
„Daar ligt voor een half mll-
lióen aan hout", zei ons de direc
teur van een dezer bedrijven,
wijzend op de ravage van inge
storte loodsen, waar kort te voren
nog een bloeiend bedrijf stond.
Andere bedrijven, die werden
(geteisterd, zijn een asfaltfabriek,
een oUefabxiek, de BPM en de
Witol. Door het uitstromen van
olie is het zoute water bedekt
met een vette laag.
Niet minder ernstig is de scha-
de aan kleine bedrijven en win
kelvoorraden.
Een winkelier die dekens en
matrassen verkoopt, stond bij zijn
totaal bedorven voorraad bijna te
huilen. ,Ik kan opnieuw begin
nen. De schade is 30.000. En
ik ben alleen tegen brand verze
kerd."
In een kleine sigarenzaak stond
de winkelier, een gepensionneer-
de, met zijn vrouw de tabaksres-
ten op te dweilen. Zijn veerkracht
was ongebroken. „Als u wilt kunt
u hier een shagje van draaien",
zei hy.
Burgemeester Schwartz
sinds 20 jaar leidt hij de gemeen
te zei: „Dit mag nooit meer
voorkomen. We moeten een vloed
deur en een nieuwe haven heb
ben. Want dat is de enige afdoen
de oplossing."
Vlaardingen
Het water wierp zich vervol
gens op Vlaardingen, waar ver
scheidene fabrieken in het ha
vengebied weldra door klotsend
water omgeven waren. De „Sun-
light'-fabriek was weldra niet
meer bereikbaar en bij de grote
kunstmestfabriek liepen de voor
raden onder; alleen deze fabriek
heeft al een schade van ruim een
milHioen, In de Vulcaanhaven
sloeg de „Stad Vlaardingen" van
de Halcyonlijn van de boeien,
doch met man en macht slaagde
men er in het 8000 ton metende
schip, ondanks het stormgeweld,
weer onder controle te krijgen.
Terwijl een geluidswagen het
geweld van de storm overstemde
om de burgerij te alarmeren,
stroomden ook de lagere gedeel
ten van de fabrieken van de Mar
garine Unie, de B.P.M. en De Le
ver's Zeepmaatsohappij onder. In
woonhuizen braken hier en daar
brandjes uit en een woonwagen
woei ondersteboven en weldra
lekten er vlammen uit, die men
evenwel kon blussen.
Verschillende olietanks van de
Bataafse werden door de vloed
opgenomen en dreven rond over
de rivier, waar een stroom van
gasolie zich over het water uit
stortte en waarschuwingen voor
brand telkens moesten worden
herhaald.
Schiedam
Maar ook in Schiedam bracht
de watervloed hevige opschud
ding teweeg.
In korte tijd liep het Sterrebos
vrijwel geheel onder. Enorme
schade werd hier aangericht door
het vollopen van de 33 meter die
pe bouwput van het nieuwe grote
dok van Wilton Fyenoord; deze
schade is nog niet bij benadering
vast te stellen. Het. Hoofd liep on
der; fabrieken, woningen en een
school kregen het zwaar te ver
duren.
Onder leiding van de brand
weer sleepte men met zandzak
ken om op de hoek van het Hoofd
een nooddam op te werpen. Zo
hoog steeg het water, dat de bo
venkant van de sluisdeuren werd
bereikt, die echter stand hielden,
waardoor de binnenstad voor
overstroming gespaard bleef. Ook
hier sloegen vele scheepjes los en
liepen kelders onder.
ROTTERDAM, 2 Febr. De
electriciteitsvoorzlening in ge
heel Zuid-Holland is in grote
moeilijkheden geraakt. De grote
centralen te Rotterdam en Dor
drecht zijn uitgevallen, doordat
de installaties gedeeltelijk zijn
overstroomd.
Er wordt een dringend beroep
gedaan op de gehele bevolking
van Zuid-Holland, zo zuinig mo
gelijk te zijn met het gebruik van
electriciteit. Dit is in het belang
van de vitale kraohtbedrijven,
die moeten blijven functionne-
ren.
Met Ingang van vandaag zal
een speciale rantsoenering van
stroom worden ingevoerd. Na
dere bijzonderheden zullen vol
gen.
Grootmoeder en kleinkind
Hun handen angstig vastgeklemd
om de hals van de redders worden
in Maassluis een oud moedertje
en haar kleinzoon in veiligheid
gebracht.
Een tocht door de polder j
Dordrecht zwaar geteisterd
LIFTER IN AUTO WEGGESPOELD
(Van onze speciale verslaggever)
DORDRECHT, 2 Febr. De grauwe watermuur, die in
de nanacht aan twee kanten tegelijk het Eiland van Dor
drecht dreunend binnenstortte, heeft ontreddering en ont
zetting gebracht over de driehoek vruchtbaar laud tussen
Merwede, Kil en Nieuwe Merwede.
Vernielende watermassa's voltrokken aan de MoerdijkzUde het
gruwelijk lot van de stormvloed aan meer dan 1200 ha polderland,
aan vele honderden stuks vee en pluimvee in de Prinsenpolder, de
Louisapolder, de Beer- en Oude Dijk-polders, waar honderden boeren
en arbeiders dakloos werden. Zij vaagden meedogenloos een deel van
de spoordijk naar de Moerdijkbrug weg en onderspoelden de spoor
dijk aan de Dordtse kant zo ernstig, dat het spoorwegverkeer Noord-
Zuid voorlopig onmogelijk zal zijn.
Ook het wegverkeer Dor
drechtNoord-Brabant is onmo
gelijk: de Rijksweg Dordrecht
Moerdijk is ten -halve verzwolgen.
De oude binnenstad van Dor
drecht, waar gistermiddag de
noodtoestand werd afgekondigd,
is veranderd in een troosteloze
binnenzee.
Midden in de nacht huilden plot
seling de sirenes van de Dordtse
brandweer boven het geloei der
stormvlagen uit. Het hoog opge
jaagde water sloeg over de Noor-
dei*- en Zuidersluizen. Water,
modder en zand kolkten over de
eeuwenoude waterkering van de
Voorstraat de binnenstad in. In
de Jachthaven en de Kleine Bui
tenhaven werden tientallen jacht
jes, sloepen en zelfs kleine bin
nenvaartschepen verbrijzeld, ern
stig besohadigd en tot zinken ge
bracht tegen de beschoeiing en de
ducdalven.
Vastberaden politie
Met elke millimeter, die het
water langzaam steeg in de duis
tere straten van de binnenstad,
groeide de verwarring van een
slaapdronken stad. Een vastbe
raden politiekorps deed het moge
lijke en onmogelijke, waarschuw
de huis aan huis, dat de bewoners
der bedreigde buurten zich ge
reed moesten houden. Zij werden
gedirigeerd van-uit het hoofd
bureau, dat op een gegeven mo
ment echter zodanig werd geïso
leerd, dat men een nood-comman
dopost moest inrichten in een
café.
Terwijl het water binnengulpte
door een gat in de Noorddijk,
terwijl gehele stukken plaveisel
zich plotseling openden en weg
spoelden, werd Dordrecht binnen
enkele kwartieren een stad. waar
hst water 45 centimeter steeg
boven de hoogste stand, welke in
1916 werd genoteerd.
Dood station
Op het stationsemplacement
zakten ondergraven portalen en
gebinten en kraakten neer over
weggebogen rails. Het station
Dordrecht leek de gehele Zondag
het station van een dodenstad. De
lokstten waren gesloten. De con
trole was onbemand. Het trein
verkeer was afgedamd.
Met roeiboten bracht men hen
in veiligheid, die de ondergelopen
binnenstad wilden verlaten. De
commandopost in het Oranjepark
werd in orde gebracht voor eva
cuatie. Alle patiënten van hst
sanatorium Weizioht werden over
gebracht naar de bovenverdieping
van de MTS. Men slaagde er later
in het gat in de Noorddijk të dich
ten. De toestand aan de Kilkade
bleef hachelijk.
Spontane hulp
De bewoners van het ho«er ge
legen stadsgedeelte verleenden
alle medewerking. Schoenwinke
liers stelden hun voorraden laar-
(Van een speciale verslaggever)
OUDERKERK a. d. IJSEL, 1
Febr. Het is een troosteloos
schouwspelin de polder. Overal
over de wegen gaan vrouwen en
kinderen met bepakte fietsen.
Voortdurend doen zich verkeers
opstoppingen voor, omdat de af
aan rijdende veewagens te
breed zijn voor de smalle wegge
tjes.
De gemeentehuizen in de Krim-
penerwaard zijn herschapen in
evacuatie-bureau's. In Ouderkerk,
Polsbroek, Berkenwoude, Berg
ambacht.... óveral staan de te
lefoons roodgloeiend.
Terwijl men langs de polderdij
ken hier en daar nog versterkin
gen aanbrengt zakken zand.
stenen, hout, dekzeilen,etcetera
trekken de vluchtelingen in onaf
zienbare rijen voorbij. De mees
ten hunner gaan naar Gouda waar
de slachtoffers van de Krimpe-
nerwaard een voorlopig onderdak
vinden.
Menigeen weet niet, wanneer
hij weer huistoe zal kunnen ke
ren: Nu de dijk van de Holland-
sche IJsel nabij Ouderkerk be
zweken is, dreigt vrijwel de ge
hele Krimpenerwaard de prooi
in het water t.e worden.
Dit grote treurspel, waarbij
reeds ontelbare stuks vee om
kwamen, heeft een bitter pathe
tiek: Men heeft mensen uit hun
huizen moeten sleuren, omdat zij
hun boerderij en hun polder niet
wilden verlaten
Vele dijkbewoners hebben in
deze nacht der ellende het bed
niet gezien: „Wij werden om 2
uur gewekt", vertelde ons een
vrouw, die de werkzaamheden tot
herstel van het 30 meter brede
gat in de dijk bij Ouderkerk ga
desloeg. „Maar toen waren er al
overal mannen aan het zwoe
gen. De buren maakten de buren
wakker".
„Jaaaa..
9?
Op de kritieke plaatsen waren
de „dijkwachters" al vroeg in de
avond ter plaatse. Doch waar de
doorbraak verwacht werd, kwam
zij juist niet. En vlak achter de
plaats, waar zij dan wèl kwam,
woonde het ongeveer 80-jarige
echtpaar Rijkaard. De oudjes wa
ren gewekt, men had dé man
„Jaaaa...." horen roepen. Toch
zijn ze blijkbaar te laat opgestaan:
Na het bezwijken van de dijk
heeft men deze mensen niet meer
gezien. Hun stenen huisje werd
door de vloed weggevaagd en
daarmee vermoedelijk ook de
beide oudjes.
De 59-jarige burgemeester van
Berkenwoude, de heer M. Gouw-
tier die bij bijn werk o.a. ter
zijde werd gestaan door zijn zoon
en twee dochters gaf Zondag
middag om kwart over drie het
bevel, dat vóór het vallen der
duisternis mens èn dier uit zijn
gemeente verdwenen moesten
zijn.
Ook hier hebben vele vrijwil
ligers aan de deur van het ge
meentehuis geklopt. Zij waren uit
alle delen van Zuid-Holland naar
het rampgebied gekomen. „Kan ik
helpen....?" En soms reden ze
tien minuten later alweer de pol
der uit, beladen met ouden van
dagen, zieken of vee.
Een hachelijk uurtje moet zijn
doorgebracht door 20 mensen, die
op een hofstede veTbleven, die
geheel door het water was om
geven. Men reed ze met een
vrachtauto tegemoet, doch voor
het laatste stuk had men een vlet
nodig, waarmee zij ten slotte vei
lig en wel op het droge konden
worden gebracht.
Zij blijven
Hoewel alle vrouwen en kin
deren de eens zo bloeiende pol
der van de Krimpenerwaard zo
vlug mogelijk verlaten, zijn er
boeren, die op eigen verant
woording bij het „spul" wensen
te blijven. Op hun zolders heb
ben zij wat drinkwater en etens
waren opgeslagen, en daar po
gen zij te wachten tot het water
zakt.
Ook burgemeester Gouwtier be
hoort tot de achterblijvers. Het
archief van zijn gemeente is naar
de eerste verdieping van de toren
van Berkenwoude overgebracht.
En daar zal ook hij zijn toevlucht
zoeken als het water nog verder
stijgt. „Mocht de toestand nóg ge
vaarlijker worden, dan weten jul
lie mij wel te vinden", zei hij.
Klein, heel klein, is de kans, dat
men het gat in de dijk bij Ouder
kerk nog afdoende zal kunnen
dichten. Midden in het 30 meter
brede gat verrees Zondagmiddag
nog het silhouet van de kleine
Gereformeerde Kerk. Misschien
MAASSLUIS: Uit een der be
dreigde huizen worden met grote
spoed kleding en de meest nood
zakelijke bezittingen gered. De
gevel, rechts, heeft het al bege
ven
HILVERSUM I BLEEF
DOORZENDEN
AMSTERDAM, 2 Febr. In
verband met het uitvallen van
vele telefonische en telegrafische
verbindingen en de overbelasting
van de overgebleven communi
catiemiddelen heeft de regering
de zender Hilversum I de gehele
nacht in bedrijf gelaten voor het
uitzenden van speciale berichten.
Nieuwsberichten werden niet om
geroepen.
-HELP-
Vele verbindingen
verbroken
(Van onze correspondent)
UTRECHT, 1 Febr. Voor zo
ver ons bekend, zijn op dit mo
ment geheel gestremd de baan
vakken SchiedamHoek van Hol
land. Rotterdam (Maas)Gouda,
ZwijndrechtDordrecht, Dor
drechtLage Zwaluwe, Lage
ZwaluweRoosendaal, Lage Zwa
luweBreda, DordrechtGies-
sendam en Bergen op Zoom
Vlissingen. De schade aan de
baanvakken beloopt in de mil-
lioencn. Dat zei de president
directeur van de Nederlandse
Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollan
der, tijdens een Zondagvond ge
houden persconferentie.
Wat SchiedamHoek van Hol
land betreft, de baan is bescha
digd bij Vlaardingen. Ook de
steiger van de Ned. Spoorwegen
te Hoek van Holland is bescha
digd, waardoor er maar één boot
(Van onze correspondenten.)
SCHEVENINGEN, 1 Febr.
Sinds de Elisabeths vloed in de
middeleeuwen het oude dorp
Scheveningen met de kerk er bij,
tijdens een der grootste stormen
der geschiedenis in zee deed ver
dwijnen, heeft de badplaats niet
zulk een orkaan meegemaakt als
in de nacht van Zaterdag op Zon
dag. Wanneer de grote strand-
boulovard er ditmaal niet was ge
weest, zou opnieuw een groot deel
van het oude Scheveningen een
prooi der woedende golven zijn
geworden.
Maar de enorme aanval der zee
werd door een halve kilometer
lange stirandiboulevard opgevan
gen, die daar echter grotendeels
was dit de laatste maal, dat wij
dit silhouet zagen: Men opperde
het plan, het kerkje te laten
springen, om daarna het puin in
het gat te stortenMisschien,
héél misschien, zou dit de redding
betekenen voor de Krimpener
waard.
r
door is bezweken. Het pronk
juweel van de badplaats ligt thans
voor een groot deel aan flarden
en zware hekwerken en bazalt-
blokken zijn overal heengesmakt.
Zo hoog sloegen de hoge golven,
dat zij in de Keizerstraat, de win
kelstraat van Scheveningen, te
rechtkwamen tot in de oude Her
vormde Kerk, waar de dienst dan
ook heden geen doorgang kon
vinden.
De politie was genoodzaakt de
strandboulevard Zondagmiddag
voor alle rijverkeer af te sluiten
Langs de binnenhaven speelde
de storm een wild spel met dui
zenden weggespoelde vaten ha
ring, die hier voor export gereed
lagen. De Scheveningers waren
in de middag met man en macht
aan het werk om deze kostbare
vaten haring weer uit de haven
op te vissen.
In Den Haag zelf moesten ver
scheidene gebouwen het ontgel
den. Enkele sporttenten werden
vernield en de brandweer moest
herhaaldelijk uitrukken voor
stukgeslagen leidingen.
tegelijk kan meren. De dagboot
moet dus weg zijn voor de nacht
boot aan kan leggen en omge
keerd.
Het baanvak RotterdamGouda
is aangetast; tussen Dordrecht en
Giessendam zit er een gat in de
baan; tussen Sliedrecht en Gies
sendam is het baanvak door
weekt. Tussen Bergen op Zoom
en Woensdrecht staat de baan
over een kilometer onder water.
Tussen RillandBath en Krab-
bendijke staat over 4 km het
baanvak 1% m onder water. De
schade in de Sloedam is, naar men
on? mededeelde, locaal te herstel
len. Ook het gat in de baan bij
Vlissingen. Wat Rotterdam
Nieuwerkerk betreft, hebben wij,
aldus de heer Den Hollander,
maatregelen kunnen nemen om
het goederenvervoer mogelijk te
maken. Somber zijn mijn ge
dachten over het baanvak Dor
drechtLage Zwaluwe.
Intern, treinen
Wat de genomen maatregelen
voor internationaal reizigersver-
voer betreft, deelde de heer
Posthumus Meyes mede; de reizi
gers uit Rotterdam en Den Haag
zullen de treinen naar Parijs kun
nen nemen in Utrecht; de dag-
treinen vertrekken uit Utrecht
om 7.50, 10.49 en 15.32; de nacht
trein vertrekt uit Utrecht 20.49.
Reizigers uit Rotterdam voor deze
treinen moeten via Delft naar
Den Haag (Hol. Spoor) en van
daar naar Den Haag (S.S.) om
Utrecht te bereiken. De trein, die
om 9 u. van Den Haag (H.S.) naar
Bazel gaat, vertrekt nu vanuit
Roosendaal om 10.32.
Ernstig is de situatie in Hoek
van Holland. De nachtboot naar
Engeland van Zaterdagavond ligt
nog in de Hoek. De treinen naar
Hamburg over Oldenzaal en over
Venlo naar Zuid-Duitsland ver
trekken gezamenlijk van Den
Haag (S.S.) om 20 u. Met bussen
worden dé reizigers voor de boot
treinen van Den Haag S.S, en
Holl. Spoor naar Hoek van Hol
land gebracht.
De Rheingold vertrekt om 6.39
van Den Haag S.S.. de Scandex
om 7.30 van Den Haag S.S. De
Rhein-Main-expre?> vertrekt om
1-5.10 u. van Den Haag S.S. naar
Emmerik. Waar mogelijk, zullen
bussen weden ingelegd. De ver
binding HollandBrabant is onze
grote kopzorg, aldus de heer Den
Hollander. Gelukkig zakt bei wa
ter; bii N'euwekerk b.v. 97 cm.
In het centrum en in het Oosten
van het land funrtionneert de
dienstregeling gelukkig normaal.
MOERDIJKBRUG
midden in onafzien
bare watervlakte
zen ter beschikking, textielzaken
sokken. Militairen, die zich afge
sloten wisten van hun garnizoens
plaatsen, reserve-politis en natio
nale reservisten waren onver
moeibaar. Overal groeiden de bar
rières van zakken zand, planken
en vaten, die werden opgericht
tegen het hoge vloedwater, dat
's avonds werd voorzien.
Kabelkelder blank
DE gehele dag stond de kabel
kelder van de PTT ondsr wa
ter. Telefoneren van Dordrecht
uit behoorde tot de onmogelijk
heden. De electrische centrale van
Dordt was uitgevallen. De ter
reinen van werven en fabrieken
waren ondergelopen.
Overleg
Terwijl minister-president Drees
en minister Algera een bezoek
brachten aan Dordrecht, overleg
den in het Zuiden van het eiland
hoofdingenieurs van de Rijks
waterstaat over de te nemen maat
regelen. Tientallen vrachtwagens
en zelfs bestelauto's reden de door
weekte Wieldrechtse Zeedijk op
en neer en laadden zand aan het
niet ondergelopen weggedeelte
naast de Rijksweg. Zand. dat was
bestemd voor de verbreding daar
van. Honderden werkten in storm
en regenweer aan de bedreigde
plaatsen van de dijk.
Tragische dood
Kantonnïers van de Rijksweg
vertelden ons de tragische onder
gang van een personenwagen.
Deze wagen, bereden door een
Rotterdamse zakenman, bevond
zich op de Rijksweg Dordrecht
Moerdijk, toen hij door het aan
stormende water werd overvallen.
De automobilist zelf kon nog te-
rugwaden. De lifter bleef zitten
en werd met wagen en al in de
richting van de spoordijk gesleurd.
Hij is jammerlijk verdronken.
Weinige minuten na dit onge
luk werd de bevolking van het
gehucht Willemsdorp gealarmeerd
door het water, dat dwars door de
spoordijk was gebroken en het
plaatsje volkomen isoleerde. Een
25-tal mensen vluchtte naar de
bovenverdieping van de politie
kazerne.
Enorme watervlakte
Vijf kilometer breed is de trieste,
grauwe watervlakte, die zich uit
strekt van de Wieldrechtse Zee
dijk to* aan de Moerdijkbrug, een
brug. die als een burcht te midden
van de golven staat en gelukkig
niet bedreigd schijnt te worden.
Voor de zeedijk drijven schuren,
hooibergen, wrakstukken van
kleine bootjes en kadavers van
koeien en pluimvee.
Men heeft alle hoop opgegeven
om de Bieebosch watervrij te hou
den. De boeren van de Biesbosch
zijn gevlucht.
(Advertentie)
Vliegtuigen werpen boten uit
STROOM VAN GIFTEN BIJ RODE KRUIS
AMSTERDAM, 1 Febr. „Hulp!" Dit was het eerste
woord, dat elke Nederlander na het vernemen van de ramp
uitsprak. En hulp komt van alle kanten. Alle twaalf telefoon
toestellen op het hoofdkwartier van het Rode Kruis zijn
voortdurend in gebruik. Het leger, de luchtmacht en de
marine zijn in actie. Al het beroeps-, reserve- en dienst
plichtig personeel is op last van de chef van de generale
staf van verlof teruggeroepen. Van het vliegveld Giize-
Ryen af worden met Beechcrafts en Harvards verkennings
vluchten uitgevoerd om uitwijkmogelijkheden te zoeken
voor de bevolking van die gebieden, die door het water zijn
ingesloten. Verder werpen vliegtuigen van luchtmacht en
marine rubberboten uit boven geïsoleerde boerderijen. Dit
gebeurde o.a. boven Stellendam en omgeving, Middeiharnis,
Fattenhorst en Herkingen. Springstoffen zijn aan het leger
gevraagd om schepen in een gat in de dijk nabij Vlaardingen
te doen zinken.
Maar ook in alle bevolkingslagen wordt spontaan hulp aangeboden.
De studenten van Leiden, Utrecht, Wageningen en Rotterdam, de
padvinders, Indische Nederlanders en Ambonezen hebben een fonds
gevormd, de Bioscoopbond biedt hulp aan evenals de Stichting '40
'45, Haarlem heeft een hulpexpeditie uitgerust en de rederij Frans
Vrolijk te Scheveningen heeft vijftien sloepen ter beschikking ge
steld. De burgemeester van Wieringermeer (een gebied, dat weet wat
een overstroming is!) heeft hulp aangeboden voor onderbrenging van
mensen en vee in de polder hulp is ook aangeboden uit het bui
tenland: Amerika, België, Duitsland en Canada.
In velerlei vorm manifesteren
zich de aanbiedingen om te hel
pen, die bij het hoofdbestuur van
het Nederlandse Rode Kruis te
Den Haag binnenkomen- Dokters
stelden zich ter beschikking,
dijkwerkers, oud-verplegers en
landarbeiders. Burgers boden
woonruimte aan en de padvinders
die van hun leiders het motto
meegekregen hebben: „Geen werk
is te groot, geen werk is te klein".
Ook is op alle padvinders en pad-
vinsters in het gehele land een be
roep gedaan om zich beschikbaar
te stellen voor de nationale inza
meling, die voor de slachtoffers
van de ramp zal worden gehou
den.
Vele mensen stellen hun auto
voor de hulpactie beschikbaar,
maar vooral is er een dringende
behoefte aan schepen, jachten en
schuiten.
Niet altijd is het voor organisa
ties gemakkelijk om haar mensen
te mobiliseren, daar storingen of
overbezetting van telefoonverbin
dingen overleg met de betrokken
instanties onmogelijk maken.
Een noodkolonne van Het Rode
Kruis is intussen reeds naar Hal
steren in Noord-Brabant vertrok
ken, waar de toestand dit drin
gend nodig maakte. Een ander
konvooi goederen is onder lei
ding van het hoofd van de medi
sche afdeling van het Rode Kruis
op weg naar Lekkerkerk. Maar
ook op andere afdelingen zit men
niet stil en zo heeft de afdeling
NaardenBussum reeds 5000 gul
den beschikbaar gesteld voor het
Waternoodfonds.
Ontroerende geste
Direct, toen Zondagmiddag over
de radio het bericht doorkwam,
dat men zich bij de intendance
van het Rode Kruis op de Fluwe
len Burgwal 19 kon vervoegen
met kleren en goederen voor de
getroffenen, stond er reeds 'n half
uur later een rij van mensen.
Het was een ontroerende geste
van hulpvaardigheid. Het resul
taat was, dat reeds drie uur in de
middag veertig kisten met kleren
klaar stonden om naar de ver
schillende noodgebieden te wor
den gezonden.
Op de intendance van het Rode
Kruis te Den Haag, Fluwelen
Burgwal 19, neemt men de goe
deren in ontvangst, die aan de ge
troffenen van de ramp ter be
schikking worden gesteld. Verder
hebben alle hulpkolonnes van het
Rode Kruis in de provincies Zuid-
Holland, Noord-Holland, Zeeland,
Utrecht en Noord-Brabant op
dracht gekregen zich gereed te
houden om uit te rukken.
In jeugdherbergen
Naast het Rode Kruis zyn er
vele andere instanties, die zich
onmiddellijk voor de hulpactie
hebben ingespannen. Zo de KNAC
die zich de volgende dagen in
het bijzonder verdienstelijk meent
te kunnen maken voor de inzame
ling van goederen. Ook de Bond
voor Bedrijfsautoverkeer in Ne
derland heeft aan zijn leden een
oproep gedaan, met vrachtauto's
en autobussen hulp te verlenen.
Ze kunnen zich aanmelden op de
volgende nummers: K170039741,
39866 en 39867. De Ned. Jeugdher
bergcentrale heeft alle jeugdher
bergen beschikbaar gesteld voor
daklozen. Verder de Koninklijke
Nationale Bond van Reddingswe
zen, Eerste Hulp bij Ongelukken
„Het Oranjekruis" en de Studen
tenorganisaties. Uit Utrecht zullen
250 studenten in gemeentelijke
autobussen naar het Westland
vertrekken om daar te helpen bij
het dichten en versterken van dij
ken. Hondervijftig Rotterdamse
studenten werken aan de dijken
te Maassluis en Alblasserdam.
In Limburg heeft de commissa
ris der Koningin, mr. dr. F, Hou-
ben, zich via de regionale omroep
tot de Limburgse bevolking ge
wend om deel te nemen aan een
Limburgse provinciale inzameling
ten bate van de slachtoffers, Het
Maastrichtse Rode Kruis is al met
een collecte begonnen. De Maas
trichtse carnavalsvereniging „De
Tempeleers". heeft de voor van
daag vastgestelde carnavalsfesti
viteiten (o.a. het uitroepen van
prins Carnaval) afgelast.
Zie verder pag. 9, kol. 7
-HELP-