Rond de hoofdstad Help!- Trieste chaos in West-Brabant Ned. kust fataal voor 25 schepen Brandweer moest 250 maal uitrukken Halsleren wacht op schepen en tanks Giro9575 Watersnoodfonds in actie Wie lieeft plaats voor daldozen? Militairen in drommen naar Centr. Station -HELP- GIRO 9575 Nationaal Rampenfonds The Voice of America IJmuidens sluizen gaven geen kamp ,Jan Leis" bracht redding aan 24 opvarenden Wie snel helpt, helpt dubbel 6 MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM, 2 Febr. Vergeleken inet de zo zwaar getroffen gebieden in Zuidwest-Nederland, is de hoofdstad goed door die orkaan heengekomen. Diitwil niet zeggen, dat het natuurgeweld onopgemerkt öe hoofdstad is gepasseerd. Integendeel. Meer dan 250 maal moest de brandweer uitrukken voor stormschade, op de meldingspost van het hoofdbureau stonden de telefoons niet stil van Zaterdag tot Zondagmiddag en ook de tram kreeg haar deel van de storm-misère. "T& I I York werd nog binnengeloodst. 1 arken SeSiOteil 5°ch Zondagmiddag werd d» O dienst weer normaal uitgevoerd. Bij de heer Koning van de afd. ^eJ^ht^ven zelf heeft de Beplantingen kwamen Zondag- slorm geen schade aangericht, miadag ongeveer dertig meldingen binnen van omgewaaide bomen, terwijl nog een veel groter aantal „los" stond. Om ernstige onge lukken te voorkomen heeft dt heer Koning -besloten parken en plantsoenen t-e sluiten. Het op merkelijke was, dat de sohade in de parken van de hoofdstad groter was dan bijv. in het Amsterdamse Bos. Op de hoek van de Wetering schans en het Westeinde sneu velde omstreeks 9 uur Zaterdag avond een 12 meter hoge iep, die dwars over de bovenleiding van de tram op het Frederikspleïn kwam. Van 9.15 tot bij 12 uur was het tramverkeer rond het Frede rikspleïn 'hierdoor gestagneerd. Op de -brug 'bij de Hobbema- kade brak een draad, waardoor het verkeer met lijn 16 gedurende een uur moest worden omgelegd. Terzelfder tijd sloegen twee bomen bij de Stadhouderskade tegen de frond, de tramdraden van de erd. Bolstraat meesleurend. Ook hier was geruime tijd stagnatie. Ongeval voorkomen o In de Spaarndammerstraat brak eveneens een tramdraad door de storm. Net op het moment, dat het onder stroom staande gedeelte naai" beneden viel, kwam een radio-auto aanrijden, bemand met twee agentenDe bestuurder schakelde onmiddellijk in de „achteruit" en k-on daardoor een ongeluk voorkomen. In het Oosterpark woei een boom op de bovenleiding van lijn 3, die daardoor in de vroege ochtenduren gestremd was. Met man en macht is het personeel van het Gem. Vervoerbedrijf de gehele nacht van Zaterdag op Zondag in de weer geweest en heeft gezorgd, dat vrijwel het gehele tramverkeer, op enkele uitzonderingen na, reeds in de vroege uren van Zondag normaal kon voortgaan. In de haven Ook de haven is er wondergoed afgekomen. Het Griekse s.s. ..The tis" (4.000 ton), dat in de Coen- Qiaven gemeerd lag, raakte Zater dagavond op drift. De „koperen ploeg" van de Gem. Havendienst ên sleepboten -van Goedkoop heb ben het schip weer op zijn plaats kunnen brengen. Schip en pier kregen schade. Een drijvende kraan in het Joh. -.rfn Kassc-Ihkansal sloeg eveneens los. Ook hier hebben sleepboten en runners tijdig kunnen ingrijpen en het gevaarte weer op zijn plaats kunnen brengen. De schepen, twaalf in getal, die Zaterdag de Amsterdamse haven verlieten, zijn geen van alle ver der gekomen dan de haven van IJmuiden. De Rijkspolitie te water moest een aantal dekschuiten, die los geslagen en op drift, geraakt, wa ren, weer naar de kant slepen. De brandweer De brandweer heeft druk werk gehad tot Zondagavond toe. Om streeks 6 uur Zondagavond moes ten zelfs brandweerlieden nog assistentie verlenen op het Kon. Paleis op de Dam, waar een aantal zinken platen van de dakbedek king v/as losgelaten. Het ernstigste geval betrof wel de Reestraat, waar een -hele top gevel moest worden verwilderd. Het aantal losgeraakte dakpan nen. dakgoten en daklijsten, losse steigers en omgewaaide schoor stenen. waartegen de -brandweer heeft moeten optreden, was legio. In de Kinkêrstraat en in de Oude Kennissteeg sloegen zelfs de omgewaaide schoorstenen door de daken en kwamen via de plafonds bij d-e bewoners naar binnen, wondPi-lijk genoeg zonder per soonlijke ongelukken te veroor zaken. De G-G.D. De GGD heeft ongeveer vijftien maai assistentie moeten ver-enen wegens persoonlijke stormschade. Het ergst was wel de 33-jarige wielrijdster, die in de naont van Zaterdag op Zondag door de Van der Pekstraat reed, er aan toe. Zij werd door een windvlaag met fiets en al opgenomen en tegen een passerende taxi gesmakt. Met ernstige hoofdwonden werd zij in het W.G. opgenomen. De 19-jarige Willy de Jonge werd Zaterdagavond om half- twaalf, op de hoek van Beet- hovenstraat en Apollolaan, door een naar beneden waaiend stuk daklijst getroffen. Met een ern stige bekkenfractuur is het meisje in het. Wilhelmina-Gasthuis op genomen. Door het uitvallen van een aan tal voedingsdraden van de Cen trale Noord zijn vannacht ver schillende punten van de stad in het duister gehuld geweest. Een deel van Zuid en Centrum, o.a. het Centraal Station, werden hier door gedupeerd. De storing heeft ongeveer van halfdrie tot -halfvijf geduurd. Builen-IJ droog Zaterdagavond om kwart over elf is bij de Oranjesluizen de laag ste waterstand sinds mensenheu genis geregistreerd, namelijk 2.96 meter min N.A.P. Grote stukken van het Buiten-IJ lagen droog en van het binnenkomen van sche pen was .geen sprake. In de loop van de nacht steeg 't water weer en tegen 7 uur Zon dagmorgen was de toestand weer normaal. Op Schiphol De storm heeft het luchtverkeer boven Europa ook danig dwars ge zeten. Diverse diensten moesten worden geannuleerd, zbals van Schiphol de diensten naar Parijs en Frankfort-Miinchen. Het toe stel op de lijn HamburgAmster damLonden vloog over de Am sterdamse luchthaven heen ei ging direct door naar de Engelse hoofdstad. De Zondagochtenddienst van de K.LJM. naai" Londen werd uitge steld. Het K.L-M.-toestel uit New, AMSTERDAM, 2 Febr. De burgemeester van Amsterdam, mr. Ara. J. d'AilLy, deelt mede, dat het Watersnoodfonds, voorzitter mr. L. C. van Eeghen, terstond in actie is getreden. Bijdragen kunnen ge stort werden op rekening van het Watersnoodfonds bij de firma Hope en Co. AMSTERDAM, 2 Febr. Am sterdammers, die tijdelijk woon ruimte willen afstaan aan de door de watersnood getroffenen, kunnen zich opgeven bij de heer J. W. Damman, Cornelis Drebbelstraat 22, telefoon 55909. Blauw Wit-Ajax ten bate slachtoffers AMSTERDAM, 1 Febr. Woensdagavond 4 Februari wordt in het Olympisch Stadion te Am sterdam een vriendschappelijke voetbalwedstrijd gespeeld tussen de hoofdstedelijke clubs Blauw wit en Ajax ten bate der slacht offers van de watersnood. De wed strijd wordt georganiseerd in sa menwerking met de directie van het Ol. Stadion, dat gratis ter be schikking wordt gesteld. Ook alle officials, leden en donateurs zul^ len entrée betalen. AMSTERDAM. 2 Febr. De spoorwegen, die in het Zuidwes ten van het land door de orkaan en springvloed wei een zeer harde klap hebben gekregen, zetten m de andere delen van ons land met felle verbetenineid de tanden op elkaar. Met man en macht zetten zij zich schrap om de tweede storm, die van het militaire vervoer, te verwerken. Reeds na de eerste radio-oproepen dat alle militai ren zich naar hun garnizoenen moesten begeven, dromden zii in groten geiaie naar de stations. In Amsterdam begon de stroom om ca. halfelf. Van dat tijdstip af waren de perrons, wacht kamers, en restauraties van het C.S. een ware bijenkorf van man nen in groen (landmacht), blauw (marine) en grijs (luchtmacht). Af en toe onaeroroken door de witte helmen en koppels dei- marechaussee. Volkomen ordelijk verliep dit. alles. Bij drommen kwamen de militairen haastig en ernstig op zetten, blij dat ze nu eens konden tonen, wat ze waard waren. Geen wanklank, geen gemopper werd gehoord. De stroom hield de hele middag aan. Uit deze „mobilisatie" want het geheel ademde iets van dezelfde triesite geest van een mobilisatie bleek duidelijk welk een groot aantal Amster dammers onder de wapenen is. Hoofdstationschef De Jongih heeft de hele nacht en de Zondag op de commandobrug van het C.S. gestaan. Heeft voor- en volg- treinen ingelast en bestaande treinen versterkt. Over de houding van de mili tairen had hij niets dan lof even als voor zijn eigen spoormensen, van wie practised allen die deze Zondag vrij waren, ongeroepen en uit eigener beweging zich meld den om de helpende hand te bie den. een buurman wegzonk in het water. En nu wacht Halsteren, gedeel telijk in het donker door het uit vallen van een gedeelte van de electrische centrale In de buurt, wacht op schepen en tanks, wacht en treurt over zijn doden, bergt zijn vee in kuilen en vreest voor nieuwe rampen. Een nieuwe springvloed schijnt op komst te zijn. Tot in het duister van de nacht voeren er boten, o.a. van de genie en de pontonniers, met rubber boten, welker manschappen in het liciht van schijnwerpers de boer derijen afzoeken. Het aantal doden neemt nog steeds toe. Velen zijn bevangen door de koude of v.an ellende gestorven op de daken van de boerderijen; sommigen zaten zo bekneld, dat ze eveneens de dood gevonden hebben. Er lopen vele geruchten, dat Stavenisse zeer zwaar geteisterd is. Men spreekt van vele doden. (Van onze speciale verslaggever) HALSTEREN. 1 Febr. Water, zout water, klotst op de hoofdweg van Halsteren naar Zevenbergen, en de weg verdwijnt daar plots in de golven. Halsteren, een stadje, zoals er zovele zijn in Noord-Bra bant, maar dat nu plots de ergste ramp in mensenheugenis binnen weinige uren heeft aanschouwd. Acht doden zijn er reeds gebor gen, 64 mensen worden vermist en ichijnen ten dode opgeschreven. Honderden mensen ook zijn door de schippers van Tholen, die er de hele dag op uit zijn geweest, van de zolders gehaaid, waar zij toevlucht hadden gezocht vaak nog in nachtkleding gestoken, met een overgegooide mantel, want de vloed kwam in deze onheilsnacht binnen enkele minuten opzetten. Van vanmorgen vroeg af wacht men in dit stadje al met. vertwij feling op de acht ampihibie-tanks, die uit Bergen op Zoom zijn be loofd. maar vanavond waren zij nog steeds niet ter plaatse, om op zoek te gaan naar mensen, die ge red zouden kunnen worden op de boerderijen, in de polder van 3.000 ha. die geheel blank staat en waar nog slechts daken van de boer derijen boven de kol'king uit- Minister Beel. minister Witte en enkele Kamerleden kwamen van middag om drie uur de situatie bezien en vertrokken, na alle hulp beloofd te hebben, die gebracht kan worden. „Vaartuigen, zware vaartuigen en ducks, waarmee wij tegen de vloedgolf kunnen opwerken", was de enige vraag van de burgemees ter van dit stadje, die in water laarzen gestoken en ongeschoren eerder op de dag had gezien hoe een licht bootje met vijftien ge redden er in zonk. waarbij vijf mensen omkwamen. Honderden mensen zijn echter al in de loop van de dag binnengebracht en be huisd in de meisjesschool van Hal steren. Opperwachtmeester Mannien van de Rijkspolitie vertelde de ramp als volgt: „Om vier uur vannacht kwam het alarm door en reden wij er met de burgemeester op uit om zoveel mogelijk afgelegen boerde rijen te waarschuwen, terwijl de sirenes in Halsteren haar onheils tijding over de nachtelijke stad uitriepen. Keer op keer moest de opperwachtmeester in ijlvaart zich uit de voeten maken om niet door het water te worden ingehaald. Het ging allemaal in fantas tische vaart binnen een half uur stond de polder onder, over- stuwd door een vloedgolf van ruim een meter hoogte. Op het ogenblik staat het water 2 a 3 meter hoog." Terstond werd de noodtoestand uitgeroepen en de mannelijke be volking opgeroepen, die echter weinig hulp kon bieden, daar de gaten in de zware buitendijken gaten van 50 a 100 meter breedte niet gelocaliseerd konden wor den en niemand er in de buurt kon komen. Het gehele gebied van Halsteren is afgezet om de mogelijkheid van plundering zoveel mogelijk uit te sluiten. Colonnes En overal op de wegen in de omgeving, op de wegen naar Den Bosch en Breda, rijden de mili taire colonnes af en aan. Rode- Kruiswagens staan te wachten op slachtoffers en militaire politie regelt het verkeer. En alreeds komen de eerste ver halen moeilijk over de lippen van hen, die de ramp overleefden, EEN oude, zieke vrouw die Boer Bax uit Halsteren vertelt Rotterdam door het wassende hoe hij zijn kinderen omhoog water werd verrast, was niet hij gooide op de zolder, terwijl het machte haar woning te verlaten. water bliksemsnel steeg, en hoe Buren waarschuwden de hulp- Stort mv bijdrage op (Advertentie) IN KENTUCKY-MIDDLE WEST OF AMERICA-worden de fijnste tabakssoorten gekweekt. LEXINGTON ligt in het hart ,tn. Kentucky, te midden der uitgestrekte tabaksvelden. LEXINGTON cigarettes worden uic de edelste Ame rikaanse tabakken vervaardigd en naar alle delen der wereld geëxporteerd. LEXINGTON cigarettes nemen ook in Nederland een voorname plaats in. Ze zijn pok hier mee recht: De zee regeert het land (Van onze speciale verslaggevers) BERGEN OP ZOOM, 1 Febr. Voor de tweede maal in luttele jaren is het vette Zeeland door een ramp getroffen, waarvan men de afmetingen nog niet bij be nadering kan schatten. De zee regeert over het land. De elemen ten zijn ongescheiden en daarom heerst de chaos. Oneindig trooste loos is het beeld, waarnaar de kijkers turen in hun jassen ge huld. Water en nog eens water. Gaten in de dijken. Honderden meters breed, waardoor de beide Schelde's onbarmhartig binnen stromen. De spoorbaan naar Zee land duikt in de branding, die zich boven de rails krult, ver bogen staven ijzer, die in het niets verdwijnen. In Bergen op Zoom is het vol van beangstigden., die hier ge strand zijn en niet verder kun nen. Want miet alleen de spoor baan bestaat niet meer. ook de weg is in de wateren ten onder gegaan. Men kan tot een hoog punt komen en dan kijkt men op het onstuimige element, op het dorp RilLand-Bath. Men ziet niets anders dan daken van boerenhuizen, waaronder al het menselijke leed en alle men selijke ellende schuil gaat. Onvergetelijk triest, met de fluitende wind boven alles uit. Onvergetelijk triest dit beeld, dat de herinnering oproept aan de St. Elisabethsvloed, die de Bies- bosch gevestigd heeft. Lokkende lichten In het flakkerende licht van lampen, koplampen van auto's, schijnwerpers van militaire mo tor afdelingen, die uit alle kanten van het land naar deze bedreigde plek zijn gekomen, ziet men de neenkletsende regen, ziet men ge stalten in duffels gehuld, die wachten op wat over het water zal komen. Zij lokken met de lichten naai de veilige kant, maar de moei lijkheid is: kan men nog iets uit deze chaos redden? De vreemdste en woeste geruchten zijn even vreemd en woest als die wind, die met het water dit land heeft verrast. De hulpverlening, men kan niet anders zeggen, is enorm geweest. Kleine bootjes, schippers, ieder een is van de vroege morgen af bezig om redding te bieden. Van die vreselijke vroege morgen af. Want om vijf uur vanmorgen be gon het water op te komen met een snelheid van een meter in de vijf minuten. Mensen werden door het water achterhaald. Men kwam op de zoldering. En het beeld, dat ae gevluchten ons geven, is bijna ge lijkluidend: mijnheer, we klom men op de zolder, wij konden niet meer. Wij waren zo bang en daar zaten we en toen gebeurde het ergste wat er maar gebeuren kon. Toen ging het lacht uit. En de combinatie van duisternis, het ge huil van de wind en het water, was de meest schrikaanjagende. En toen de dag aanbrak, keek men over de woeste vlakte en zag niets anders dan water en men zag schuiten voorbij drijven, die buren haalden. Maar men zag ook schuiten ten onder gaan. Men zag kinderen in het water verdwijnen en volwas senen en grijsaards en zieken en men wachtte urenlang en het water klopte als met geheimzin nige hand onder tegen de zolde ring. En men werd benauwd om het hart en vrouwen vielen flauw mannen begonnen te schreeuwen. Zoiets had men zich nooit kunnen voorstellen. Want hier in Halste ren is men wel ver van de zee. De wegwijzer zegt 89 km van Vlissingen. De Noordzee is zo ver en nu is de Noordzee over Phi- lipsland geslagen, over Stavenisse, Steenbergen is geïsoleerd, Zuid- Beveland is verdwenen. Eén on. metelijke catastrophe strekt zich voor ons oog uit. Langs de daken tiet nieuws is huiveringwek kend. De boeren, de oude mensen, de kinderen uit de polders van Harmeien zitten met gebluste ogen in de kleine noodzieken huizen, die her en der zijn inge richt aan de kant van het Bra bantse land, dat nu tot de kust van de Noordzee is geworden, Velen wordfen vermist, velen zijn ook gestorven, verdronken. In de Halsterense polders, acht kilo meter achter Bergen op Zoom, worden 63 mensen vermist. Een boot met vijftien redders is om geslagen, zes moeten er verdron ken zijn. In de Lepelstraat, een buurtschap achter Halsteren, zijn vier doden geborgen; hier wor den elf mensen vermist. In Hal steren zelf heeft men tot nu toe de lijken gevonden van acht ver dronkenen. Met man en macht is er deze dag gewerkt, om met gammele vletjes, met kleine motorboten, te helpen wat er nog te helpen viel. Men is langs de daken gevaren, langs de zolders, waar tientallen mensen boven het \*ater, in hoop en in angst 'hun redding afwacht ten. De marine is gekomen, jonge jongens uit Den Helder. Van avond stonden zij in het ge meentehuis van Halsteren, dicht opeengepakt, maar met de handen hulpeloos. Zij hadden geen boten, die moeten nog uit Den Helder komen. De burgemeester van Halsteren, sinds vanochtend 4 uur in touw, vraagt ook om die boten. Snelle motorboten wil hij, om zijn pol ders te doorzoeken, te doorzoeken naar de vermiste familieleden, naar de verdwenen buren van de honderden van have en goed ge roofde evacué's, die nu in een kleine jongensschool bivakkeren. Daar is de 46-jarige G. Jochems uit de buurtschap De Klad. Een kleine arbeider. Vanochtend om halfzeven lag hij nog rustig te slapen. Toen hoorde hij het water komen. Beneden in de huiskamer dreven de stoelen reeds rond. Een meter 'hoog stond het. Hij pakte zijn vrouw, hij pakte zijn kind en ging naar de zolder. Urenlang hebben ze daar gewacht, Totdat ze de buren zagen, die uit hun zoldervenster keken. Sa men hebben ze toen een touw over het water gespannen en toen zijn ze bij elkaar in huis gekro pen. Ook daar hebben ze uren lang gewacht. Toen eindelijk kwamen er andere buren met een tilSUry, getrokken en geduwd door een paar militairen. Een paar ouden van dagen zijn er ingestapt. Met veel moeite is het ding toen naar de weg ge trokken. De weg, die reeds voor driekwart onder water stond, waar wat hooi en wat stro langs lagen, die het water poogden tegen te houden. Maar het water sie pelde er door, klotste en kuifde zich in grijze krullen. Drong steeds meer op. brigade die het oudje in veilig heid bracht en een onderdak bezorgde in een Rotterdams zie kenhuis. Vee verdronken Maar de militairen zijn door gegaan. met bootjes, met kleine vletten. De helpers van het Rode Kruis zijn ook met vletten er op 'uitgetrokken. Ze zijn naar Tholen gegaan. Hebben oude mensen én de kinderen van de daken ge sleept. Niemand weet nog hoé het precies op Tholen is. Het plaatsje Tholen zelf schijnt droog te zijn. Maar in de Tholense Polder moe ten ook tientallen mensen vermist zijn. Aan het vee denken op het ogenblik slechts weinigen. De prachtige koeien en de brede zware paarden, zij zijn verdron ken. Zes Duitse runners ten dode opgeschreven NOODSEINEN IN 9 DIVERSE TALEN IJMUIDEN. 2 Febr. Zatcr- dagmiddag twee minuten voor halfzes zond Scheveningen Radio het eerste alarmsein de aether in, Het luidde uiterst sober: „Waar schuwing voor zware storm tus sen West en Noordwest Dat was het teken voor de Noordzee om haar wildste dans sinds jaren te ontketenen. Een onbedaarlijke „swing-fox", waarbij tientallen schepen als onvrijwillige dans partners werden betrokken. Voor 25 vaartuigen van 9 nationalitei ten eindigde deze woeste ronde dans op de stranden van Neder land. Een doldrieste storm had hen ondanks onvermoeibaar te genspartelen onbarmhartig van de .dansvloer" weggevaagd. Nog voordat de kokende zee de varende schepen ten volle in haar greep had kunnen nemen, zond Scheveningen (het was toen Za terdagmiddag twintig voor zeven) een tweede boodschap uit, die voor de zeelieden weinig hoop gevend was: „Waarschuwing voor gezagvoerders van schepen met bestemming Rotterdam stop Aan gezien twee lichtboeien die het wrak van de Faustus dekken ge doofd zijn iis 'het zeer gevaarlijk de Nieuwe Waterweg binnen te lopen." Een belangrijke uitwijk- haven was de scheepvaart ontno men. Sleepkabel brak Al spoedig kwam de eerste melding van ernstige aard bij Scheveningen binnen. De Duitse sleepboot .Gulosenfjord" gaf het bericht dat zijn sleep, de tank- lichter „Oder" (1600 t.), was los geslagen. Dit losslaan gebeurde op 8'/2 mijl van Texel en de red dingboot „Brandaris" voer on middellijk ter hulpverlening uit. Al spoedig was de „Oder" uit het gezicht van de sleepboot ver dwenen en zo voltrok zich een welhaast zeker doodvonnis voor de zes Duitse runners, die zich aan boord van de tanklichter be vonden. Ook al strandt het scheepje moet voor hun leven worden gevreesd. Midden in de nacht geraakte de „Gulosenfjord" ten gevolge van de zware zeeën zelf in moeilijk heden. Later wist de sleepboot zonder bijstand de moeilijkheden te boven te komen. Bij 'het aanbreken van de Zon dag waren inmiddels al talrijke schepen hoog op de Nederlandse kust vast komen te zitten of ver keerden in moeilijkheden. Van Rottum tot Zeeuwsch-Vlaanderen kwamen noodseinen binnen van schepen die zich in meer of min der moeilijke positie bevonden. Van Rottum tot Cadzand Het Zweedse schip „Virgo" strandde tussen Vlieland en Texel. De sleepboot. „Prints Hendrik" constateerde ter plaatse dat hét schip buiten gevaar was. De zee rond Terschelling bleek voor vele zeevarenden een verraderlijke valstrik. Liefst vier schepen kwa men daar in moeilijkheden. Bijzonder gevaarvol leek het lot van de Nederlandse kustvaar der „Franka II" (487 t.), dat met, 30- slagzij bij TerschelLingerbank reeds als verloren werd be schouwd. De bemanning had reeds het plan de Franka te ver laten, toen de situatie zich ten goede keerde en het schip weer enigszins onder controle kwam. Onder begeleiding van de sleep boot ,,Insuiinde" is het schip naar Delfzijl opgestoomd, waar het gisteren om 4 uur met zware slag zij binnenliep. Het Deense s.s. „Anne Torm" zond Zondagoch tend in de omgeving van Ter schelling noodseinen uit. Van welke aard de moeilijkheden van dit schip waren, is nog niet vast komen te staan. Van het Britse schip „Selby" werd na de eerste noodseinen, dat het met schuivende lading in ge vaar was, evenmin iets vernomen. Het vierde schip dat voor Ter schelling alarm maakte was het Indiase s.s. „Jaba Kitu" (7180 t). Het bakboordanker was weggesla gen en de stuurinrichting werkte niet meer. Later slaagde de be manning er in het schip weer naar het roer te doen luisteren, het land af bereikt worden. Eerst toen de reddingbootbemanning inplaats van hun vaartuig een vrachtauto hadden bemand en naar de „Ouddorp" toereden, kon den deze ervaren redders met een lijn aan boord van de kotter komen. De drie mannen waren toen spoedig gered. De oorzaak van het stranden van de „Oud dorp" was het uitvallen van de motor. Het scheepje ligt geheel op het strand, vlak onder de dui nen, maar het drijft bij iedere golfslag verder in de richting van Noordwijk. Wanneer de storm niet spoedig gaat liggen, is het gevaar niet denkbeeldig dat het scheepje te pletter zal slaan. .Valstrik Hoek van Holland Vijf schepen raakten verstrikt in de netten die het noodweer, de Hoekse gronden en de gesloten Rotterdamse haven hadden uit gezet. Het waren de Nederlandse kustvaarder „Elisabeth" (175 t.), het Duitse s.s. „Industria", het Deense m.s. „Annam" (6726 t.), het Engelse s.s. „Seabrook" en de Panamese tanker „Barbara Ann" (8718 t.). De Elisabeth verkeerde korte tijd in een netelige situatie. Het schip raakte bij de Oude Slag on der Ter Heide op het strand en was onbereikbaar van land of zee. Drie schepelingen begaven zich ten slotte met zwemvesten aan te water en wisten veilig de wal te bereiken. Alleen schipper J. Jon kers uit, Groningen was toen nog aan boord. Een man uit Ter Heide haalde hem van boord, maar de toestand van de kapitein deed zich aanvankelijk ernstig voor. Later werd zijn toestand beter. Met 38 man en 3 vronwen De Deen „Annam" dreef de ge hele Zondag onbestuurbaar voor Hoek van Holland rond. Het schip heeft 38 man en drie vrouwen aan boord. Het seint herhaalde lijk om assistentie. Het schip drijft gevaarlijk naar het Oosten af. De Duitser is na veel bange avonturen uiteindelijk over het „Faustus"-wrak heen de Water weg opgestoomd. De „Seabrook" maakt water, maar seinde Brits stoïcijns, dat geen onmiddellijk gevaar dreigt en hulp niet ge wenst wordt. De „Barbara Ann" kwam juist voor Rotterdam toen de toegang werd gesloten. Dit werd het schip fataal, want nadat Zaterdagavond een anker was uitgegooid om beter weer af te wachten, sloeg het schip geduren de de nacht lek aan bakboord in de belangrijkste pompenkamer en tank 7. Het schip vroeg as sistentie. Wat nimmer voorkomt op zee gebeurde onder de vernietigende kracht van het noodweer dit keer wél. Het lichtschip Goeree is van zijn ankers geslagen en enkele mijlen afgedreven. Er is grote Record waterstand (Van onze correspondent) IJMUIDEN, 2 Feer. De sluis- werken van IJmuiden hebben de hevige storm gelijk met spring vloed in de nacht van Zater dag op Zondag zonder noemens waardige schade doorstaan. Met angst en spanning werd omstreeks vier uur 's nachts het hoogtepunt van de vloed afgewacht. Het waier bereikte de nimmer gekende hoog te van 3.85 meter boven N.A.P. Bij de vloed Zondagmiddag kwam het water tot 2.40 meter boven A.P., hetgeen reeds een zelden voorkomende hoogte is. Omstreeks kwart voor zes Zon dagmiddag is de reddingboot „Neeltje Jacoba" uitgevaren naar het, Franse s.s. „Casthage" (2703 ton), dat voor de kust bij IJmui den ligt en om huip vroeg. De bemanning wilde echter aan boord blijven, waarna de redding boot weêr naar IJmuiden terug keerde. In de Vissershaven werden de kaden overstroomd en liep het water de Vishallen binnen. De bot ter U.K. 86 werd op de wal ge slagen en dreef met, de spring vloed terug in het water, waarbij het schip met zijn kop tegen de walkant, geslagen werd en zware schade opliep. Een Vlaardinger vissersboot werd tegen de glooiing van de wal gestoten en werd eveneens fLink beschadigd. De bewoners van de schepen in de Vissershaven werden in de nacht naar de wal gebracht. Aan het strand werden alle tenten weg gevaagd. schade aan boord. De stuurhut is ingedrukt. Benauwde nacht Een benauwde nacht beleefde dé bemanning van het Finse schip „Bore VI", dat Zaterdagavond voor West-Schouwen aan de grond liep. Twee sleepboten ruk ten uit om assistentie te verlenen. Zij moesten onverrichterzake te rugkeren. Hoe beangstigend de positie van het schip ook was, het was van de kust gemakkelijk te observeren, toch liet de kol kende zee deze prooi weer los. Zondagochtend was het schip weer vlot en verdween in N.O.- rïchting. Het Belgische schip „Luxem burg" (7000 t.) liep bij Vlissingen aan de grond. Twee sleepboten zijn ter hulpverlening uitgevaren. Het Zuidelijkste noodsein, dat voor onze kust werd uitgebracht, kwam van de Rotterdamse tanker „Tiba", die voor Breskens een breuk kreeg in zijn roerkwad'rant. De toestand van dit schip laat zich tot nog toe alleen maar gis sen. Het heeft om sleepboothulp gevraagd. Ook elders op de Noordzee raakten vele schepen In nood. Langs de Britse kust zijn talloze schepen (geen Nederlandse) in moeilijkheden. Voor de kust van Noorwegen Verloren 8 Noorse vis sers het leven toen hun haring- trawler in aanvaring kwam met een Noors vrachtschip en zonk. Kustbewoners paraat voor hulpverlening Dwaallicht Texel Ook Texel trok als een dwaal licht vele schepen in het ongewis se. Afgezien van de kabelbreuk tussen „Gulosenfjord" en „Oder" kwamen twee vissersschepen in benarde omstandigheden, De Texelse vissersboot TX 14 zond noodseinen uit, maar de „Prins Hendrik", die op hulp uitging, moest onverrichterzake terugke ren. Een andere visser, die op de Eierlandse gronden vast kwam te zitten, kon evenmin geholpen worden. Het lot van deze sche pen moet worden afgewacht, maar de berichten luiden voor alsnog niet beangstigend. Verder naar het Zuiden is IJmuiden een val geworden, waar drie schepen in zijn gelopen. Met het zicht op de veilige haven is de „Patave" in moeilijkheden gekomen. Nadere gegevens ontbreken. Maanden in Zandvoort Gisterochtend halfvier werd de Duitse kustvaarder „Julius Riit- gers" (1500 t.) 7 km ton Zuiden van Zandvoort op het strand ge worpen. Bij paal 73 ligt de boot tien meter van de duinenrocp. I-Iet schip, dat, uit Hamburg afkom stig is, lijkt geheel onbeschadigd. De bemanning van 25 koppen is aan boord gebleven en bevindt zich in blakende welstand. De verwachting is dat het maanden Ica-n duren alvorens de „Julius Rütgers" vlot kan worden ge sleept. Zondagmiddag kwam voor de kust van IJmuiden het. Franse s.s. „Chartage" (2709 t.) in een wei nig benijdenswaardige poEi'.ie. Wat iedere zeeman bij stormweer vreest, gebeurde. De stuurinrich ting begaf het en de ankers, die uitgeworpen werden, hadden bij de kracht van de wind weinig ef fect. Volgens de laatste berichten drijft het schip stuurloos de rich ting van Noordwijk uit. De drie bemanningsleden van i de kotter „Ouddorp 13" (twee Ouddorpers en een Scheveninger) hebben Zaterdagavond bij Kat wijk een angstig avontuur be leefd, dat echter goed afliep. Het scheepje werd hoog op de kus! geworpen, maar de opvarenden konden noch uit de zee noch van HOEK VAN HOLLAND, 2 Febr. Ten koste van een ern stige beschadiging is de reddings boot „President Jan Leis" er in geslaagd 21 zeelieden en 3 vrou wen te redden van het in nood verkerende Deense s.s. „Annam". De Deen dreef stuurloos voor de pieren van Hoek van Holland langs. Bü het Noorderhoofd wist de reddingsboot 24 koppen over te nemen. Tijdens deze reddingsactie is de „Jan Leis" aan het roer bescha digd en buiten werking gesteld. De reddingsboot „Wiersma" uit Breskens is nu op weg naar Hoek van Holland om de beschadigde „Jan Leis" te vervangen. De spookachtige witte golven en het gevaar dat zich daaronder verborg kon de Nederlandse red dingboten niet. weerhouden haar plicht, de zeeman in nood bij te staan, te verzuimen. Van Noord tot Zuid kozen de kleine red dingsschepen zee en de gevaren die zij op het kolkende water trotseerden geven wij hieronder in het kort weer. .Jnsnlinde" bijna vergaan De „Insulinde" uit Oostmahorn ging bijna verloren toen zij tér hoogte van Schiermonnikoog door een zware zee getroffen werd. Het scheepje maakte een slagzij van 90 graden, de mast lag gelijk met de zee, waardoor alles van het dek geslagen wérd, het springnet totaal werd vernield eri de radio defect geraakte. Dat de redders niet van boord werden geslagen, om reddeloos te ver drinken. dankten zij aan het feit zich tijdig met riemen te hebben vastgebonden. Het typeert de mentaliteit van de Nederlandse redders dat nadat de „Insulinde" te Oostmahorn was teruggekeerd, ernstig werd overwogen, de red dingboot na haar van de aller noodzakelijkste reddingsmiddelen te hebben voorzien, opnieuw te laten uitvaren naar een Duits schip, dat in moeilijkheden dreig de te komen. Redders uitgeput Dat ook de mannen van de „Prins Hendrik" uit Don Helder zich hebbèn geweerd blijkt wel uit het feit. dat zii na 16 uur op de kokende Noordzee te zijn ge weest (waarbij zii assistentie ver leenden aan een gestrande Zweed en tevergeefs zochten naar de Duitse lichter „Oder" en de Texelse vissersboot „Tx.14"), té uitgeput waren om opnieuw uit te varen. Van de NZHRM kwamen ook de „Brandaris" (Terschelling), „Du- dok de Wit" (Zandvoort)„Jöan Hodson" fCocksdóro Texel) en de ..Neeltje Jacoba" (IJmuiden in actie zonder dat het echter no dig was mensenlevens te redden. Ook de „Maria Cornelia Blan- kenheijm" uit Vere en de „Ko ningin Wilhelmina" yit. Stellen dam. beide van de ZHRM trotseerden de doör de orkaan op gezweepte zee nm het on Schou wen gestrande Fins" schin „Bore VI" te helpen. De „Koningin Wil helmina" échter kon de Fin niet bereiken en moest naar Stellen dam terugkeren. Ook de „Maria Corn Blankenheijm" moest door dat de machinist, door nog on bekende oorzaak bewusteloos was geraakt, naar Vere. terugkeren. Van andere reddingsboten ont breken de berichten. Maar zo zij niet zijn uitgevaren, staat toch vast. dat langs de gehele Neder landse kust de redders paraat hebben gestaan om de hardste storm der jaren te weerstaan, in dien het sein daartoe hun gegeven was. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM, 1 Febr. De Amsterdamse studenten hebben hun sociëteit in de Sarphatistraat aigestaan voor de inzamelmgs- acue ten behoeve van de noodlij dende gebieden. Dat was van Zon dagmiddag omstreeks 4 uur dui delijk te zien. Dank zij de nijvere unie Vrouwelijke Vrijwilligers, de ijverige Hurp voor Unoenuis- aen en andere verenigingen siroomaen ae goederen liet ge- oouw bmnen, waar zij door ae rappe studenten vrouwelijk en mannelijke werotn gepor teerd. 'rairijkè wagens reden aan en ten slotte ook af. Reeds is er een colonne van 16 grote vrachtauto's geiaden met alles wat maar van pas kan Ko men, via Den Haag naar Ue ge- irolien gemeden vertrokken en Zondagnacht gmg er nog een co- lOnne van acuc wagens weg, want men wil scnooh schip maken: maandag worut het nl. nog zwaar der. Enorme hoeveelheden winter jassen, pakken, jurken, dekens, schoenen, kisten met klompen, honderden stormlampen, waar men dringend om verregen zit, tafels, smeren, bah'ykreertjes, sokken, ondergoed, bezorgden de stuaenten veer kopzorg en veel werk. Men gaat aan ook de ge hele nacni ih noog tempo door. Inmiddels zijn er ook vijf auto bussen met studenten, gewapend met laarzen en scnoppen, naar ae gebieden vertrokken, waar de wa tersnood het hoogst is, algezien nog van het grote aantal particu liere auto's, dat met hetzeii'de doel op weg Is gegaan. Een bus ls van Naaldwijk, de oorspronke lijke beslemming, naar Spijke- nt3se doorgezonden, waar de nood hoger was; een andere vertrok nog laat in de avond op dringend verzoek naar Standdaarbuiten, Slachtoffers herdacht in Stadsschouwburg AMSTERDAM, 2 Febr. Al. vorens Zondagavond in ie Stads schouwburg de vertoning van Hilda Crane" door het A.T.G. een aanvang nam, verscheen de heer Hans Tiemeyer voor het doek om te herinneren aande grote ramp, die Nederland heeft getroffen. Hij verzocht het pu bliek enige ogenblikken stilte te betrachten om de slachtoffers te herdenken, Daarna kwamen de medespe- lende dames van het gezelschap de zaal in en hielden een collec te, die 530 opbracht.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3