DORDRECHT LIEP ONDER Schade in het Noorden van ons land De oorzaken van het noodweer Grote bedrijfsschade in Vlaardingen Een dramatische dag in de Krimpenerwaard Maassluis stond voor de helft onder water Twee beroepen op automobilisten Dijkbreuken op Rozenburg iSu.i E ROTTERDAMSE COLRAJNT Van onze correspondent DORDRECHT, 1 Febr. Om vier uur in de nacht van Zaterdag op Zon dag bleek de toestand in Dordt kritiek te zijn. Op diverse plaatsen waren de dijken doorgebroken en hoewel de ge meentelijke diensten met behulp van militairen en vele burgers met man en macht vochten tegen het water, gutste aan alle kanten het water met donde rend geweld de binnenstad in. Bij de Dokhaven woelde de watermassa een groot gat in de spoordijk. Mannen van gemeentewerken, stoottroepers en fpoorwegmensen verrichtten boven menselijk werk. Doch de zware bazalt- blokken die zij onverpoosd in de gaten wierpen, werden als lucifersdoosjes weggespoeld. Bij de Hoogt werd een groot gat in het wegdek geslagen en daar raasde het water, dat door de orkaan werd opgezweept, naar de lager gelegen Singel en Spuiweg. In een oogwenk liep de tunnel naar Krispijn vol, de Hugo de Grootlaan en de Van Baerle- jtraat veranderden in rivieren en anderzijds liepen de Hoge en Lage Bakstraat onder alsmede de Parallel weg. Terzeifdertijd ontstond een kritieke toestand bij het Papendrechtse veer en tie Bleijemhoek. Ook hier brak de water kering, en ofschoon men de in allerijl op geworpen dam bij Ihet Veer kon behou den, golfde het water van de Riedijtaha- ■ven door het gat van de Bleijenhoek het laag gelegen Nieuwkeitkspïein op. Voor straatNoord, Riedijk en de daar tussen gelegen straten kwamen blank te staan. Het vierde punt waar de situatie peni bel werd, was bij de Noordendijk. Tussen de electrische centrale en de Noorder brug werden drie gaten in de Noor dendijk geslagen, zodat van deze zijde het water via Kromhout en Matenas- pad naar de laag gelegen stadsdelen stroomde. Heel de binnenstad werd in een woelige zee herschapen. Van Voor- -faat-Noord tot Voorstraat-West, van ie Oude Maas tot de Vest toe liep de stad onder. Bagijnhof, Vriesestraat, Spuiweg en alle daartussen gelegen straten van het stadscentrum liepen onder. De dijken van zakken zand die voor de ingangen van zijstraten en voor de winkel- en huisdeuren werden opgeworpen, spoelden grotendeels weg. Het water sleurde het zand in een dikke modderbrei mee en nadat alle kelders in de binnenstad waren onder gelopen. bleef het water stijgen tot anderhalve meter boven het niveau der straten. De winkels en woonhuizen stonden halverwege onder water, dat overal een enorme schade aanrichtte. De grote winkelpanden konden niet tijdig meer worden ontruimd. De totale schade is nog niet te overzien. In de straten van Dordrecht. Op sommige plaatsen werd het asfalt- wegdek weggeslagen, overal werden de straatstenen uit het wegdek gerukt en in de vloed meegesleurd. Ruim de helft van Dordt kwam onder water te staan. Boven het geraas van de storm gilden de sirenes en de brandweer-auito's gier den door de ondergelopen straten om op de meest bedreigde punten hulp te ver lenen. In de loop van Zondag werden hulp diensten voor de getroffen bevolking ge vormd. In het gemeentelijk lyceum werd de centrale post voor de hulpverlening ondergebracht en van daar uit werden de opgeroepen mannen naar de doorge broken dijken gedirigered om de gaten te dichten. Minister-president dr. Drees en de m: msters AQgera en ir. Staf, resp. van ve keer en waterstaat en oorlog, stelden zich in Dordt persoonlijk op de hoogte van de omvang der ramp en de getroffen maatregelen. Ook de directeur-generaal van de Rijkswaterstaat, ir. Maris, heeft Dordt bezocht, Eerst Zondagmiddag kon een o zicht van de omvang der ramp worden verkregen. Ook de Staart bleek toen on der water te staan als gevolg van een doorbraak op de hoek Maasstraat en Markstraat. De woningen aan de voet van de Noordendijk moesten worden ontruimd en tal van bewoners van de binnenstad werden uit hun benarde po sitie verlost. Tehuizen voor bejaarden, hofjes en het sanatorium Weizigt wer den ontruimd. De bewoners, die veelal vijftien uur op kleine zolders waren op gesloten, werden met amphibie-vaartui- gen geëvacueerd, terwijl uit Wil.lems- dorp eveneens grote groepen naar de hoger gelegen gedeelten van de Merwe- stad werden overgebracht. Op verscheidene plaatsen, zoals bij de Knoihaven en het Stek stond het water manshoog in de woningen. Hier en daar vergde het grote moeite de bewoners uit hun 'benarde positie te verlossen. Grote schade heeft het water toegebracht aan de spoorwegen bij Dordrecht. Texel is ernstig door de ramp getrof fen. Volgens de berichten, die ons gister avond bereikten, waren er vier mensen levens te betreuren. De polder De Een dracht is onder water gelopen.- men be schouwt hem als verloren. Critieke pun ten zijn nu nog de polder De Schans bij Oudeschild en twee plaatsen meer naar het Noorden. Volgens de burgemeester van Texel was het nog niet te overzien hoeveel slachtoffers de -amp heeft geëist. De burgemeester heeft zoveel mogelijk hulp naar de bedreigde punten gestuurd. Er is een colonne van het Rode Kruis uit Den Helder naar het eiland vertrok ken om de zieken en geëvacueerden te verzorgen In Den Helder zijn enige daken van huizen weggeslagen De oorlogsbodems van de Marine, aldus onze correspondent in Den Haag, hebben over het algemeen weinig schade opgelopen. De Friese eilanden, aldus onze corres pondent te Leeuwarden, hebben van de storm het een en ander te verduren ge had. Vooral Ameland had tamelijk veel duinafslag. Ernstig was de toestand te Nes. waar een badpaviljoen het begaf. In Friesland zelf hebben de dijken van de polders het noodweer goed doorstaan. De Hondsbossche zeewering heeft zich in de nacht van Zaterdag op Zondag goed gehouden Bij Camperduin was de kracht van de wind zó groot, dat enige honder den meters rails van een werkspoor een luchtreis van enkele tientallen meters maakten. De Hondsbossche en Pettener zeewe ring hebben het geweld van de aanstor mende zee, die tegen het einde van de Zondagmiddag door de opkomende vloed een tweede aanval op de dijk deed, goed doorstaan. In de loop van Zondag is de storm enigszins geluwd en bovendien naar het Noorden geruimd, zodat de krachtige windstoten bijna parallel aan de kust gericht zijn. De schade aan de zeewering is beperkt gebleven tot enkele uithollingen op plaat sen, waar de zee er in slaagde basalt blokken van 40 tot 50 kg. over de dijk te spoelen. De Afsluitdijk Volgens de eerste berichten heeft de afsluitdijk zich goed gehouden in de storm. De gehele nacht is het personeel van de rijkswaterstaat waakzaam geweest om bij eventuele beschadiging direct te kunnen ingrijpen. Het verkeer over de afsluitdijk werd bemoeilijkt door de overslaande water massa's, waarin stukken hout, tonnen enz. worden meegesleurd. Het was echter mo gelijk per auto over de dijk te rijden. De dijken van de Noordoostpolder heb ben de aanval van de storm goed door staan. Zondagmiddag werd tenminste ge meld, dat er geen schade was. In de polder zelf is grote schade ont staan aan woningen, boerderijen en be drijfsgebouwen. Persoonlijke ongevallen hebben zich voor zover thans bekend is niet voorgedaan. In de hoofdstad iad men last van het water: in ons land echter heel wat meer, omdat de wind hier niet pai Noord, maar Noord west was. Golven van 7Vz m hoogte werden door de lichtschepen voor onze 'cust gemeld. Vooral Zaterdagavond en 'n de daarop volgende nacht woei het hard; in ons land werden verschillen barometerstand gemeten van ruim 17 mm zoals uit de gegevens van Vlis- sïngen en Groningen bleek. Het loont de moeite om dit eens na te gaan op een gewone barometer, die bijna ieder een wel in huis heeft: als men zich op zulk een ogenblik met zevenmijls laarzen zou kunnen verplaatsen van Vlissingen naar Groningen, zal de barometer dus 17 mm achteruitlopen. De lange weg van het stormgebied overzee en dat in een richting zodat gemakkelijk veel water kon worden opgestuwd, de lange duur van de orkaan, de richting van de wind onge veer loodrecht op onze kust en het feit, dat het op het hoogtepunt van de orkaan juist springtij was, hebben er eendrachtig toe samengewerkt een ramp te veroorzaken, die in de schiedenis van ons vaderland te boek zal staan als een nationale ramp, waar van de gevolgen, gesteld, dat zij na verloop van tijd kunnen worden uit gewist, heel lang zichtbaar zullen blijven en waarover men^over vele tientallen jaren nog zal spreken. Voorts moge de vraag worden ge steld of deze storm kon worden voor zien. Toen Zaterdag in de loop van de ochtend de situatie bij Schotland zeer bedenkelijk begon te worden en er aanwijzingen waren, dat de storm zich in de richting van ons land zou ver- VLAARDINGEN, 1 Febr. Hier heb ben alle grote bedrijven langs de Water weg zware schade opgelopen, daar zo wel de kelder- als gelijkvloerse verdie pingen zijn ondergelopen. Bij de Eerste Nederlandse Coöp. Kunstmestfabrieken en de Hollandse Pelmolen bedraagt de schade meer dan 1 millioen gulden, doch ook de Magnesiet en Amerilfabrieken, de Rotterdamse Margarine Unie en Levers Zeep Mij. hebben hevig van het water te lijden gehad. Daar het water vannacht een stand van 3.72 boven N.A.P, bereikte, was de kracht zó groot, dat bij de bui tenste sluis in de Oude Haven ernstig ge vaar dreigde, ook al omdat het water er omheen spoelde. Ook de spoordijk nabij het viaduct aan de Binnensingel stond op doorbreken: met veel moeite heeft men het water daar kunnen keren. Vandaag waren alle gemeentebedrijven in touw om voor versterkingen te zorgen en alle voorzorgsmaatregelen te nemen voor het tweede tij. In het ziekenhuis werdenj plaatsen vrijgemaakt en de Van der Palm school werd "als noodziekenhuis ingericht. De bevolking van de Grote Vettenoordse- polder en van het Oostelijk stadsgedeelte is door middel van een bekendmaking huis aan huis door de burgemeester ge waarschuwd om de kelderverdiepingen en de begane grond te verlaten zodra er gevaar van overstroming zou ontstaan. Zodra werkelijk gevaar aanwezig zou zijn. zou dit door klokgelui en brandweersi- renes worden kenbaar gemaakt. Geluk kig is de stand van het water vanmid dag om 6 uur veel lager gebleven dan vannacht, namelijk ca. 2.70 boven N.A.P. Er hoefde dus geen gevaar te worden ge vreesd. V- - correspondenl. Van onze weerkundige correspondent £EN BIJZONDER ZWARE storm heeft gedurende het weekeind niet alleen ons land, maar ook Schotland, Engeland en België geteisterd. Gedu rende lange tijd achtereen werden windsnelheden van meer dan 100 km per uur gemeten. Op de Shetlandeilanden werd zelfs 180 km per uur geregistreerd, in ons land werden snelheden tot 110 km per uur genoteerd. Bij rukwinden werd plaatselijk de 140 km per uur over schreden, zoals Zondagochtend om vier uur te Leeuwarden het geval was. In het Oosten van het land woei het over het algemeen veel minder hard, en Zuid-Limburg zal vermoedelijk meer last gehad hebben van de sneeuw dan van de wind. Zondagochtend lug daar een sneeuwlaag van drie cm. De vraag die zich voordoet is wel of zulke stormen meer voorkomen. Het antwoord moet bevestigend luiden. De stormen van 1 Maart 1949 en van 7 April 1943 waren minstens even zwaar of mogelijk nog iets zwaarder, maar toen waren de gevolgen minder ernstig. De windkracht alleen is dus niet maatgevend voor de hoogte van de vloed. De richting van de wind is een minstens even belangrijke factor. Om te begrijpen, waarom de gevolgen ditmaal zo noodlottig zijn geweest, moeten wij de geschiedenis van de laatste dagen even nagaan. Vrijdag ontwikkelde zich een depres sie ten Zuiden van IJsland, die er eerst nogal onschuldig uitzag, maar die zich spoedig lot een diepe depressie ont wikkelde. Het centrum trok over de Noordpunt van Schotland naar de Duitse Bocht. Aan de achterkant steeg de luchtdruk bijzonder snel, zodat de verschillen in barometerstanden erg groot werden en de stormachtige wind tot orkaankracht aangroeide. Het stormgebied verplaatste zich over de Noordzee naar het Zuiden. Dit is wel het allergevaarlijkst wat er kan ge beuren, De weg, die het stormgebied boven de Noordzee aflegde, was daar door zo lang mogelijk; de opstuwing van het water kon dus ook zo groot mogelijk zijn. Bovendien verplaatste het stormgebied zich niet snel, waar door de wind dus heel wat val op het water kon krijgen en in het Zuidelijke deel van de Noordzee het water een ongekend hoge stand kon bereiken. Zowel in ons land als ook in Engeland]geleidelijk verder afnemen en naar het AMSTERDAM, 1 Febr. De orkaan heeft in de hoofdstad veel schade aan gericht. Met één uitzondering, kwamen echter geen ernstige ongevallen voor. De hoofdstedelijke politie had handen voi werk en werd honderden keren ge alarmeerd. De ongevallen beperkten zich tot het afwaaien van dakpannen, dak lijsten, het inwaaien van ruiten en het omwaaien van schoorstenen. Zaterdagavond woei in de Beethoven- straat, een muur, een overblijfsel uit de oorlog, omver. Twee meisjes, die hier tegen de storm stonden te schuilen wer den getroffen. Een van hen werd zo ernstig gewond, dat zij in zorgwekkende toestand in een ziekenhuis moest wor den op; Schiphol De storm heeft het luchtverkeer boven Europa danig dwars gezeten. Diverse diensten moesten worden geannuleerd, zoals van Schiphol de diensten naar Pa rijs en Frankfort-München. Het toestel op de lijn Hamburg-Amsterdam-Londen vloog over de Amsterdamse luchthaven heen en ging naar de Engelse hoofdstad door. Op de luchthaven zelf heeft de storm geen schade kunnen aanrichten. Zon dagmiddag waren de diensten van de K.L.M. weer normaal. Bunkers bedreigen onze veiligheid De ramp, welke de stormvloed heeft veroorzaakt zou niet zulk een catastro- phale omvang hebben aangenomen, als de Duitsers niet zovele bunkers in onze waterkeringen hadden gebouwd. Gebleken is namelijk, dat duinen en dijken in vele gevallen -juist daar be zweken zijn, waar in de bezettingstijd dergelijke kunstwerken zijn aange bracht. De zware beton-constructies, waarvan het nut -in geval van vuur gevechten door deskundigen ernstig in tw[jfel wordt getrokken, immers een hom-inslag in de nabijheid zou dikwijls reeds voldoende kunnen zijn om de gehele versterking scheef te doen zakken en te ontwrichten, hebben de zeeweringen en de water- kerende dijken, waarin zij zijn gecon strueerd niet verstevigd, maar integen deel verzwakt. Het verwijderen van deze bunkers was in vele gevallen niet mogelijk zonder de soliditeit van het duin of de dijk eveneens ernstig aan te tasten. Bovendien heeft men op de plaatsen, waar men de bunkers wel kon slopen een nieuw stuk in de waterkering moeten maken en deze lassen blijven zeer kwetsbare plekken. In een waterkerend zand- of klei- bichaam vormt een brok zwaar beton een zwakke plek. De droeve ervarin gen in de nacht van Zaterdag op Zon dag hebben dit helaas op overtuigende wijze bewezen. Dijkbreuk bij Ouderkerk zet 3000 ha polderland ouder water Stolwijk, Zondagmiddag. De gehele bevolking van de Krimpenerwaard ongeveer 40.000 zielen leeft sinds vanochtend vroeg in de grootst mogelijke ongerustheid. De dijken langs de IJssel en de Lek hebben de opgezweepte watermassa's in die rivieren niet kunnen tegenhouden. Op verschillende plaatsen is het water over de dijken geslagen, hij Ouderkerk a. d. Ussel is zelfs een gat van 40 meter breedte in de dijk gevallen. Vooral door dit gat is het water het polderland achter het dorp binnengedrongen tot aan Berkenwoude toe. Drieduizend ha staan onder water. Sinds 1916 heeft men in dit gebied niet zo veel last van het water gehad. Helaas heeft deze trieste gebeurtenis naar alle waarschijn lijkheid twee slachtoffers geëist. Ofschoon deze ontruimingsmaatrege len nog maar een zeer beperkt karakter droegen, waren er toch vele voertuigen voor nodig. Om die ter beschikking te krijgen hebben de gemeentebesturen een beroep laten doen op alle bezitters van luxe auto's, vracht- en veeauto's in wijde omitrek. Een beroep, dat niet ver geefs is geweest. De wegen om het overstroomde gebied werden tenminste 's middags gevuld met lanige files voer tuigen van elke soort en elk formaat. Over het algemeen zijn die wegen nog al aan de smalle kant. Verkeersopstop pingen kwamen dan ook herhaaldelijk voor. De Krimpenerwaard is trouwens ook in ander opzicht niet rijk gezegend met goede verbindingen naar de buiten wereld. Men is aangewezen op enkeile veerverhindingen over de Lek en de IJs sel en alleen bij Gouda is er een brug. Bij het stormweer van vandaag waren de veerverfoindingen althans voor (het rijdende verkeer buiten wer king. En de brug bij Gouda is zo smal, dat het verkeer er zich als door een flessenhals overheen moet wringen. Vooral bij een noodtoestand als vandaag leert men zulke weinig gelukkige om standigheden goed beseffen. Overigens vertoonden de wegen in de Krimpenerwaard een beeld zoals we ons dat nog kunnen herinneren uit de tijd van het Duitse bombardement van Rotterdam. Eindeloze rijen vrachtauto's en gewone auto's met mensen, die wer den weggevoerd, lege en volgeladen vee auto's, zandauto's welke laatste van en naar de bedreigde punten aan de dijken werden gedirigeerd. Een trooste loze, deprimerende aanblik! Waarschijnlijk twee slachtoffers De plaats, waar de dijkbreuk is ge schied, ligt tussen het dorpje Ouderkerk en de nabijgelegen gereformeerde kerk. Ter plaatse heeft een huisje tegen de dijk gestaan, waarin de bejaarde broer en zuster Rijkaard woonden. Het huisje is totaal verdwenen en ook van de be woners heeft men geen spoor terug ge vonden. Men neemt dus aan, dat zij door het in de polder dringende water zijn meegesleurd en jammerlijk om het leven gekomen. In de ondergelopen polder leven in hoofdzaak landbouwers met hun gezin nen. De boerderijen staan nu in de meeste gevallen tot aan de daken onder water. Met behulp van schouwen heeft men de mensen van de boerderijen ge haald. Zij hebben in de dijkdorpen langs de IJssel en de Lek. dan wel in verder op gelegen gemeenten een gastvrij on derdak gevonden. Te vrezen valt, dat er bij de overstroming heel wat vee is omgekomen. Uiteraard heben de hulpdiensten van het rjjk en de gemeenten terstond krach tige pogingen in het werk gesteld om de verschillende zwakke plaatsen in de Lekdijk en de IJsseldijk te herstellen. Zulke zwakke plaatsen waren met na me ontstaan bij de Stolwijlkereüuis, bij de watertoren te Krimpen aan de Lek, bij de Grote Waal en de steenfabriek te Gouderak. En dan natuurlijk het gro te gat in de IJsseldijk bij Ouderkerk. Bij dit herstellingswerk werd krachtige hulp ondervonden van bungeus en mili tairen. Nog in de loop van de dag was men zo ver, dat men op de meeste bedreig de punten het gevaar als geweken kon beschouwen. Alleen het gat bij Ouder kerk bleef de ingenieurs van de rijks waterstaat ernstige kommer bereiden. Hoewel men 's morgens al een schip voor het gat had laten zinken en hoe wel men daarna met grote voortvarend heid zakken met zand tussen het schip en de beide kanten van het gait had ge deponeerd, was het lek vanavond om zeven uur nog geenszins gestopt. En dus moest gevreesd worden dat het toen weer te verwachten hoge water voor een nieuwe vloedgolf zou zorgen. Op grond hiervan hebben de gemeen tebesturen van de dorpen in de Krimpe nerwaard 's middags reeds hun bevol kingen laten waarschuwen zich op de mogelijkheid van een verdergaande overstroming te prepareren. Zij hebben geadviseerd zoveel doenlijk de beneden woningen te ontruimen. Voorts hebben zij ouden van dagen en zieken naar vei liger oorden doen overbrengen. Ook het vee werd naar elders vervoerd. GEVAAR BIJ RHOOK GEWEKEN. De bevolking van Rhoon heeft de af gelopen dag en nacht met man en macht gewerkt en is er in geslaagdi het water achter de Thijsjesdijk en Rijns- wijk te houden, waardoor het gevaar geweken is. Helaas zijn een vader en twee kinderen, die in het ondergelopen deel in een sloot terecht kwamen, ver dronken. Er is veel vee verdronken. Maassluis, Zondagmiddag. Hoewel Maassluis op grond van de waarschuwingen van het K.N.M.I. reeds Zaterdagmiddag begonnen was de nodige maatregelen te treffen tegen het hoge water, dat verwacht werd, heeft het toch boven elke verwachting van de stormvloed te lijden gehad. De uitgezette waterkeringen hebben het begeven, met het gevolg, dat de gehele Kapelpolder onder water is gelopen. In dit dichtbevolkte gebied staan ongeveer 1500 huizen en verder enige fabrieken, werk- en opslagplaatsen. Men kan gevoeglijk zeggen, dat de helft van Maassluis door de watersnood getroffen is geworden. In sommige huizen heeft het water VA a 2 meter hoog gestaan. Aan het zandpad is een bejaarde vrouw door het water in de slaap verrast en om het leven gekomen. onder de indruk van het .gebeurde. Hij vertelde ons, dat het water in Maassluis nog 40 cm hoger is geweest dan het hoogste peil van 1825. Er was op gere kend, dat er hoog water zou komen; van daar dat overal in de Kapelpolder be kistingen waren aangebracht. Maar wie kon weten, dat het water zó hoog zou stijgen. De gehele nacht is de burge meester overigens in zijn woning aan de Govert van Wynkaae geïsoleerd ge weest, niet alleen omdat het water hoog op de kade en in zijn eigen huis stond, maar vooral omdat in de onmiddellijke nabijheid het reeds genoemde gat in de straat was gevallen. Lange tijd hebben de zoons van de burgemeester nog lo pende de verbinding kunnen onderhou den tussen het burgemeestershuis en het meer centraal gelegen stadhuis. Maar toen het water zijn hoogste stand begon te bereiken was ook dit gebrek kige contact niet meer mogelijk. Vanochtend, nadat het water was weggevloeid, is de burgemeester toen naar het stadhuis gegaan, waar hij een uitvoerige bespreking over de toestand heeft gehad met de hoofden van dien sten. Overwogen is o.a. om een beroep te doen op het Rampencomité. Maar aangezien de overtuiging bestond, dat de hulpdiensten van de gemeente hun werk wel aan zouden kunnen, werd de beslissing hieromtrent nog even aange houden. Met geen mogelijkheid kon burgemeester Swarts schatten hoe groot de schade precies zal blijken te zijn. Dat ze in de tonnen zal lopen kan rustig worden aangenomen. Veel lof had de burgemeester voor de hulpvaardigheid van de gehele bevolking. Tallozen uit het geteisterde stadskwartier hebben el ders in de gemeente een gastvrij onder dak gekregen. Overigens meende de burgemeester te mogen constateren, dat nu duidelijk ge bleken is hoe urgent een verbetering van de haven is. Het water is namelijk niet over of door de dijk langs de Nieuwe Waterweg de Kapelpolder bin nengedrongen, maar via de haven. De gemeente is" ai lang bezig met een nieuw havenplan, waarbij ernstige overstro- imingen vermeden zouden kunnen wor den. Hoe eerder dit plan tot stand komt hoe beter het is. Dank zij hel feit, dat de gehele be volking van Ierseke voortdurend in de weer is geweest om de dijken te bevei ligen, is het dorp thans behouden, De bevolking van Ierseke helpt nu Kruinin- gen te evacueren. In totaal 22 schepen uit Ierseke zijn uitgevaren voor verkenning naar Noord-Beveland en i Schouwen-Duiveland. Ook naar Wol plaatsen, zijn er waarschuwingen voor\ phaartsdijk is hulp gezonden. storm uitgegeven, die Zaterdagmiddag zijn gevolgd door waarschuwingen voor zware storm en tevens door waar schuwingen voor gevaarlijk hoog water. Men was dus gewaarschuwd, maar uiteraard is het niet mogelijk met deze waarschuwingen een derge lijke ramp te voorkomen. Tenslotte zij nog iets medegedeeld over de verdere ontwikkeling van het weer, zoals deze zich vanmorgen liet aanzien. Boven Schotland, op de plaats waar Zaterdag de depressie passeerde, die de orkaan op haar geweten heeft, bevond zich een gebied van hoge druk, dat zich vooral in de richting van Scan dinavië uitbreidt. Daardoor zal de wind Noordoosten draaien, waardoor koudere lucht zal worden aangevoerd. Daardoor zal de temperatuur verder dalen. In de komende nacht is reeds vorst te wachten. Vanmorgen was de wind aan de kust reeds afgenomen tot beneden 50 km per uur, maar tijdens buien kwamen nog wel flinke stoten voor; de buien brachten regen, sneeuw en hagel. Ook aan deze buien zal geleidelijk een einde komen en overdag zal de zon vrij vaak gaan schijnen. Zo zal er dus een einde komen aan de onrust, die de atmosfeer de laatste dagen te zien heeft gegeven. Bekistingen werden weggedrukt Omstreeks vier uur in de nacht van Zaterdag op Zondag bereikte het water zijn hoogste stand en daarmee begon de toestand critiek te worden. Werk lieden van gemeentewerken hadden te voren het bewoonde gebied in de Kapel polder met bekistingen afgezet. Onder de druk van het water hebben die vloed keringen het begeven, met het gevolg, dat het water met grote kracht de stra ten en de huizen begon in te stromen. Zulks tot grote verrassing van de be woners, die geen gelegenheid meer kre gen om ook maar iets uit de beneden huizen te bergen. Het was maar net, dat zij het vege lijf konden redden door naar hoger gelegen verdiepingen te vluchten. Van twee huizen in de Pier- sonstraat en van een huis aan het Zand pad zijn de gevels ondermijnd geraakt en ingestort. Allerwegen heeft het water, dat dik wijls met olie bedekt was, grote schade aangericht aan het huisraad. Veel schade hebben ook de fabrieken in deze wijk geleden. Bij de machinale kuiperij van De Neeff bijvoorbeeld is vrijwel de ge hele hutvoorraad weggespoeld. Omstreeks zes uur begon het water weer te zakken. Toen de wijk eenmaal droog of nagenoeg droog was, bleek, dat op verscheidene plaatsen grote ga ten in de bestrating waren gevallen. Zo was er in de Govert van Wijnkade een gat ontstaan, waardoor het water uit de weilanden achter de tennisbanen kol kend naar de Haven stroomde. Op deze plaats heeft de gehele nacht een luxe auto gestaan, die 's ochtends echter spoorloos verdwenen was. Vermoedelijk is het voertuig door het wegstromende water de Haven ingesleurd. In een huis aan het Zandpad is de jarige vrouw J. van der Endt in haar bed door het water verrast. De vrouw, die huishoudster was bij de 78-jarige v. d. Bent, was al een tijd ziekelijk. Zij heeft vermoedelijk nog een poging ge daan zich te redden, hetgeen haar echter niet is gelukt. De heer des huizes, die op zolder sliep en die bovendien hard horend is. heeft van het gebeurde niets gemerkt dan toen hij zich 's morgens naar beneden begaf. Het gevolg van de watersnood is ge weest, dat Maassluis zonder water kwam te zitten, aangezien de filters van het gemeentelijke waterleidingbedrijf voor meer dan een meter onder brak water waren komen te staan. Het buitendijkse gedeelte van de stad was ook afgesloten van de stroomlevering. De gaslevering echter ging gewoon door. Wel waren er hier en daar storingen in het telefoon net. De K.N.A.C. doet een beroep op al le automobilisten om zich, waar dit van nut kan zijn. ter beschikkint te stel len van de hulporganisaties. In het bij zonder meent de K.N.A.C. dat zij zich ir. de eerstvolgende dagen verdienste lijk kunnen maken ij de inzameling van de voor de getroffen gebieden noodza kelijke goederen als kleding e,d, door deze naar de centrale punten te ver voeren. Alle automobilisten, die zich uit nieuw- gierigheid naar de getroffen gebieden willen begeven, wordt dringend verzocht thuis te blijven, omdat men van hen slechts hinder ondervindt. Automobilis ten dienen zich slechts dan naar de be trokken plaatsen te begeven, wanneer de overheid hun hulp inroept. Het ministerie van, verkeer en water staat maakt het volgende bekend: Allerwegen worden aaniedingen m motorrijtuigen en vaartuigen gedaan, in vele gevallen naar aanleiding van op roepen van overheidsinstanties. De ai- roepen van overheidsinstanties. De di- rectuer-generaal voor het verkeer ves tigt er de aandacht op, dat in die ge vallen. waarin gen plaatselijke over heidsinstantie de dienst van vervoer ders aanvraagt, het aanbeveling ver dient aanbiedingen van motorvoertuigen Maassluis, Zondagmiddag. Van het eiland Rozenburg zijn ver scheidene dijkbreuken gemeld, zowel aan de kant van de Waterweg als aan de kant van de Brielse Maas. Daardoor zijn vier polders, namelijk de God zij dank- polder, de Scheurpolder, de Noordbank- polder en de Bossepolder onder water gelopen. In de waterkerende dijk langs de Waterweg is een gat geslagen ter breedte van ongeveer dertig meter. Zondagochtend was het voor de des kundigen op het eiland een uitgemaakte zaak. dat het op dat ogenblik onmoge lijk was dit gat te dichten. Men zou eerst beter weer moeten afwachten. De boeren hebben hun vee uit de stallen moeten halen en hun huizen moeten ontruimen. Op hoger gelegen plaatsen hebben zij tijdelijk onderdak gevonden. Bij de ont ruiming van de stallen moeten verschei dene koeien zijn verdronken. Zaterdagavond zijn de veerdiensten tus sen Maassluis—Rozenburg en Briele—Ro zenburg wegens het slechte weer ge staakt. Ket staken van de dienst tussen Maassluis en het eiland heeft tot gevolg gehad, dat ongeveer 80 mensen, mannen, vrouwen en kinderen de nacht in Maas sluis hebben moeten doorbrengen. Ter gelegenheid van de verjaardag van prin ses Beatrix hadden zij in de Rehoboth- kerk te Maassluis een concert bijge woond. Toen zij zich naar hun woon steden wilden begeven, bleek het veer niet meer te varen. Zij zijn toen allemaal ondergebracht in het Zeemanshuis. Aan gezien dit etablissement niet op zulk een toevloed van gasten berekend is, hebben slechts enkelen van de gestrande Rozen burgers kunnen slapen. De rest heeft wakende in de restaurantzaal de nacht doorgebracht. Er heerste vanmiddag een enigszins gedrukte stemming onder de mensen, hetgeen te begrijpen was, aangezien het nog geenszins vast stond, dat zij vandaag nog overgezet zouden worden. In Raamsdonksveer zijn onge veer 800 bewoners weggebracht door pontonniers, die reeds in de nacht met amphitievoertuigen te hulp kwamen. Twintig huizén zijn verwoest en het dub bele aantal is onbewoonbaar gewoor- aen. Een baby va zes weke e ee ma zijn verdronken, D toestand bij Sleeuw ijk is kri tiek. De dijk van de Bakkerskil is door gebroken. Werkendam en Almkerk zijn geëvacueerd. Enkele slachtoffers zijn "te betreuren. Veel vee is verdronken. te doen aan de rijksinspectuer van het vrkeer. Aanbiedingeri van vaartuigen kunnen worden gedaan bij de bevrach tingscommissaris. Deze brengendever voerders in contact met die instanties die de hulp het meest van node hebben. Begin van de grote weg van Rotterdam naar het Zuiden: de Strevelsweg bij het F ei Verbetering van de haven urgent Burgemeester P. S. Swarts, die wij vanmiddag enige ogenblikken te spre ken konden krijgen, toonde zich zeer

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4