DORDRECHT LIEP ONDER
Schade in het Noorden van ons land
De oorzaken van het noodweer
Grote bedrijfsschade
in Vlaardingen
Een dramatische dag in de
Krimpenerwaard
Maassluis stond voor de helft
onder water
Twee beroepen op
automobilisten
Dijkbreuken
op Rozenburg
iSu.i E ROTTERDAMSE COLRAJNT
Van onze correspondent
DORDRECHT, 1 Febr. Om vier
uur in de nacht van Zaterdag op Zon
dag bleek de toestand in Dordt kritiek
te zijn. Op diverse plaatsen waren de
dijken doorgebroken en hoewel de ge
meentelijke diensten met behulp van
militairen en vele burgers met man en
macht vochten tegen het water, gutste
aan alle kanten het water met donde
rend geweld de binnenstad in. Bij de
Dokhaven woelde de watermassa een
groot gat in de spoordijk. Mannen van
gemeentewerken, stoottroepers en
fpoorwegmensen verrichtten boven
menselijk werk. Doch de zware bazalt-
blokken die zij onverpoosd in de gaten
wierpen, werden als lucifersdoosjes
weggespoeld.
Bij de Hoogt werd een groot gat in
het wegdek geslagen en daar raasde
het water, dat door de orkaan werd
opgezweept, naar de lager gelegen
Singel en Spuiweg. In een oogwenk
liep de tunnel naar Krispijn vol, de
Hugo de Grootlaan en de Van Baerle-
jtraat veranderden in rivieren en
anderzijds liepen de Hoge en Lage
Bakstraat onder alsmede de Parallel
weg.
Terzeifdertijd ontstond een kritieke
toestand bij het Papendrechtse veer en
tie Bleijemhoek. Ook hier brak de water
kering, en ofschoon men de in allerijl op
geworpen dam bij Ihet Veer kon behou
den, golfde het water van de Riedijtaha-
■ven door het gat van de Bleijenhoek het
laag gelegen Nieuwkeitkspïein op. Voor
straatNoord, Riedijk en de daar tussen
gelegen straten kwamen blank te staan.
Het vierde punt waar de situatie peni
bel werd, was bij de Noordendijk. Tussen
de electrische centrale en de Noorder
brug werden drie gaten in de Noor
dendijk geslagen, zodat van deze zijde
het water via Kromhout en Matenas-
pad naar de laag gelegen stadsdelen
stroomde.
Heel de binnenstad werd in een
woelige zee herschapen. Van Voor-
-faat-Noord tot Voorstraat-West, van
ie Oude Maas tot de Vest toe liep de
stad onder. Bagijnhof, Vriesestraat,
Spuiweg en alle daartussen gelegen
straten van het stadscentrum liepen
onder. De dijken van zakken zand die
voor de ingangen van zijstraten en
voor de winkel- en huisdeuren werden
opgeworpen, spoelden grotendeels
weg. Het water sleurde het zand in een
dikke modderbrei mee en nadat alle
kelders in de binnenstad waren onder
gelopen. bleef het water stijgen tot
anderhalve meter boven het niveau
der straten. De winkels en woonhuizen
stonden halverwege onder water, dat
overal een enorme schade aanrichtte.
De grote winkelpanden konden niet
tijdig meer worden ontruimd. De
totale schade is nog niet te overzien.
In de straten van Dordrecht.
Op sommige plaatsen werd het asfalt-
wegdek weggeslagen, overal werden de
straatstenen uit het wegdek gerukt en
in de vloed meegesleurd. Ruim de helft
van Dordt kwam onder water te staan.
Boven het geraas van de storm gilden
de sirenes en de brandweer-auito's gier
den door de ondergelopen straten om op
de meest bedreigde punten hulp te ver
lenen.
In de loop van Zondag werden hulp
diensten voor de getroffen bevolking ge
vormd. In het gemeentelijk lyceum werd
de centrale post voor de hulpverlening
ondergebracht en van daar uit werden
de opgeroepen mannen naar de doorge
broken dijken gedirigered om de gaten
te dichten.
Minister-president dr. Drees en de m:
msters AQgera en ir. Staf, resp. van ve
keer en waterstaat en oorlog, stelden
zich in Dordt persoonlijk op de hoogte
van de omvang der ramp en de getroffen
maatregelen. Ook de directeur-generaal
van de Rijkswaterstaat, ir. Maris, heeft
Dordt bezocht,
Eerst Zondagmiddag kon een o
zicht van de omvang der ramp worden
verkregen. Ook de Staart bleek toen on
der water te staan als gevolg van een
doorbraak op de hoek Maasstraat en
Markstraat. De woningen aan de voet
van de Noordendijk moesten worden
ontruimd en tal van bewoners van de
binnenstad werden uit hun benarde po
sitie verlost. Tehuizen voor bejaarden,
hofjes en het sanatorium Weizigt wer
den ontruimd. De bewoners, die veelal
vijftien uur op kleine zolders waren op
gesloten, werden met amphibie-vaartui-
gen geëvacueerd, terwijl uit Wil.lems-
dorp eveneens grote groepen naar de
hoger gelegen gedeelten van de Merwe-
stad werden overgebracht.
Op verscheidene plaatsen, zoals bij de
Knoihaven en het Stek stond het water
manshoog in de woningen. Hier en daar
vergde het grote moeite de bewoners
uit hun 'benarde positie te verlossen.
Grote schade heeft het water toegebracht
aan de spoorwegen bij Dordrecht.
Texel is ernstig door de ramp getrof
fen. Volgens de berichten, die ons gister
avond bereikten, waren er vier mensen
levens te betreuren. De polder De Een
dracht is onder water gelopen.- men be
schouwt hem als verloren. Critieke pun
ten zijn nu nog de polder De Schans bij
Oudeschild en twee plaatsen meer naar
het Noorden. Volgens de burgemeester
van Texel was het nog niet te overzien
hoeveel slachtoffers de -amp heeft geëist.
De burgemeester heeft zoveel mogelijk
hulp naar de bedreigde punten gestuurd.
Er is een colonne van het Rode Kruis
uit Den Helder naar het eiland vertrok
ken om de zieken en geëvacueerden te
verzorgen
In Den Helder zijn enige daken van
huizen weggeslagen De oorlogsbodems
van de Marine, aldus onze correspondent
in Den Haag, hebben over het algemeen
weinig schade opgelopen.
De Friese eilanden, aldus onze corres
pondent te Leeuwarden, hebben van de
storm het een en ander te verduren ge
had. Vooral Ameland had tamelijk veel
duinafslag. Ernstig was de toestand te
Nes. waar een badpaviljoen het begaf.
In Friesland zelf hebben de dijken van
de polders het noodweer goed doorstaan.
De Hondsbossche zeewering heeft zich
in de nacht van Zaterdag op Zondag goed
gehouden Bij Camperduin was de kracht
van de wind zó groot, dat enige honder
den meters rails van een werkspoor een
luchtreis van enkele tientallen meters
maakten.
De Hondsbossche en Pettener zeewe
ring hebben het geweld van de aanstor
mende zee, die tegen het einde van de
Zondagmiddag door de opkomende vloed
een tweede aanval op de dijk deed, goed
doorstaan. In de loop van Zondag is de
storm enigszins geluwd en bovendien
naar het Noorden geruimd, zodat de
krachtige windstoten bijna parallel aan
de kust gericht zijn.
De schade aan de zeewering is beperkt
gebleven tot enkele uithollingen op plaat
sen, waar de zee er in slaagde basalt
blokken van 40 tot 50 kg. over de dijk
te spoelen.
De Afsluitdijk
Volgens de eerste berichten heeft de
afsluitdijk zich goed gehouden in de
storm. De gehele nacht is het personeel
van de rijkswaterstaat waakzaam geweest
om bij eventuele beschadiging direct te
kunnen ingrijpen.
Het verkeer over de afsluitdijk werd
bemoeilijkt door de overslaande water
massa's, waarin stukken hout, tonnen enz.
worden meegesleurd. Het was echter mo
gelijk per auto over de dijk te rijden.
De dijken van de Noordoostpolder heb
ben de aanval van de storm goed door
staan. Zondagmiddag werd tenminste ge
meld, dat er geen schade was.
In de polder zelf is grote schade ont
staan aan woningen, boerderijen en be
drijfsgebouwen. Persoonlijke ongevallen
hebben zich voor zover thans bekend
is niet voorgedaan.
In de hoofdstad
iad men last van het water: in ons
land echter heel wat meer, omdat de
wind hier niet pai Noord, maar Noord
west was. Golven van 7Vz m hoogte
werden door de lichtschepen voor onze
'cust gemeld. Vooral Zaterdagavond en
'n de daarop volgende nacht woei het
hard; in ons land werden verschillen
barometerstand gemeten van ruim
17 mm zoals uit de gegevens van Vlis-
sïngen en Groningen bleek. Het loont
de moeite om dit eens na te gaan op
een gewone barometer, die bijna ieder
een wel in huis heeft: als men zich op
zulk een ogenblik met zevenmijls
laarzen zou kunnen verplaatsen van
Vlissingen naar Groningen, zal de
barometer dus 17 mm achteruitlopen.
De lange weg van het stormgebied
overzee en dat in een richting zodat
gemakkelijk veel water kon worden
opgestuwd, de lange duur van de
orkaan, de richting van de wind onge
veer loodrecht op onze kust en het
feit, dat het op het hoogtepunt van de
orkaan juist springtij was, hebben er
eendrachtig toe samengewerkt een
ramp te veroorzaken, die in de
schiedenis van ons vaderland te boek
zal staan als een nationale ramp, waar
van de gevolgen, gesteld, dat zij na
verloop van tijd kunnen worden uit
gewist, heel lang zichtbaar zullen
blijven en waarover men^over vele
tientallen jaren nog zal spreken.
Voorts moge de vraag worden ge
steld of deze storm kon worden voor
zien. Toen Zaterdag in de loop van de
ochtend de situatie bij Schotland zeer
bedenkelijk begon te worden en er
aanwijzingen waren, dat de storm zich
in de richting van ons land zou ver-
VLAARDINGEN, 1 Febr. Hier heb
ben alle grote bedrijven langs de Water
weg zware schade opgelopen, daar zo
wel de kelder- als gelijkvloerse verdie
pingen zijn ondergelopen. Bij de Eerste
Nederlandse Coöp. Kunstmestfabrieken
en de Hollandse Pelmolen bedraagt de
schade meer dan 1 millioen gulden, doch
ook de Magnesiet en Amerilfabrieken, de
Rotterdamse Margarine Unie en Levers
Zeep Mij. hebben hevig van het water te
lijden gehad. Daar het water vannacht
een stand van 3.72 boven N.A.P, bereikte,
was de kracht zó groot, dat bij de bui
tenste sluis in de Oude Haven ernstig ge
vaar dreigde, ook al omdat het water er
omheen spoelde. Ook de spoordijk nabij
het viaduct aan de Binnensingel stond op
doorbreken: met veel moeite heeft men
het water daar kunnen keren. Vandaag
waren alle gemeentebedrijven in touw
om voor versterkingen te zorgen en alle
voorzorgsmaatregelen te nemen voor het
tweede tij. In het ziekenhuis werdenj
plaatsen vrijgemaakt en de Van der Palm
school werd "als noodziekenhuis ingericht.
De bevolking van de Grote Vettenoordse-
polder en van het Oostelijk stadsgedeelte
is door middel van een bekendmaking
huis aan huis door de burgemeester ge
waarschuwd om de kelderverdiepingen
en de begane grond te verlaten zodra er
gevaar van overstroming zou ontstaan.
Zodra werkelijk gevaar aanwezig zou zijn.
zou dit door klokgelui en brandweersi-
renes worden kenbaar gemaakt. Geluk
kig is de stand van het water vanmid
dag om 6 uur veel lager gebleven dan
vannacht, namelijk ca. 2.70 boven N.A.P.
Er hoefde dus geen gevaar te worden ge
vreesd.
V- -
correspondenl.
Van onze weerkundige correspondent
£EN BIJZONDER ZWARE storm
heeft gedurende het weekeind niet
alleen ons land, maar ook Schotland,
Engeland en België geteisterd. Gedu
rende lange tijd achtereen werden
windsnelheden van meer dan 100 km
per uur gemeten.
Op de Shetlandeilanden werd zelfs
180 km per uur geregistreerd, in ons
land werden snelheden tot 110 km per
uur genoteerd. Bij rukwinden werd
plaatselijk de 140 km per uur over
schreden, zoals Zondagochtend om
vier uur te Leeuwarden het geval was.
In het Oosten van het land woei het
over het algemeen veel minder hard,
en Zuid-Limburg zal vermoedelijk
meer last gehad hebben van de sneeuw
dan van de wind. Zondagochtend lug
daar een sneeuwlaag van drie cm.
De vraag die zich voordoet is wel
of zulke stormen meer voorkomen. Het
antwoord moet bevestigend luiden. De
stormen van 1 Maart 1949 en van
7 April 1943 waren minstens even
zwaar of mogelijk nog iets zwaarder,
maar toen waren de gevolgen minder
ernstig. De windkracht alleen is dus
niet maatgevend voor de hoogte van
de vloed. De richting van de wind is
een minstens even belangrijke factor.
Om te begrijpen, waarom de gevolgen
ditmaal zo noodlottig zijn geweest,
moeten wij de geschiedenis van de
laatste dagen even nagaan.
Vrijdag ontwikkelde zich een depres
sie ten Zuiden van IJsland, die er eerst
nogal onschuldig uitzag, maar die zich
spoedig lot een diepe depressie ont
wikkelde. Het centrum trok over de
Noordpunt van Schotland naar de
Duitse Bocht. Aan de achterkant steeg
de luchtdruk bijzonder snel, zodat de
verschillen in barometerstanden erg
groot werden en de stormachtige wind
tot orkaankracht aangroeide. Het
stormgebied verplaatste zich over de
Noordzee naar het Zuiden. Dit is wel
het allergevaarlijkst wat er kan ge
beuren, De weg, die het stormgebied
boven de Noordzee aflegde, was daar
door zo lang mogelijk; de opstuwing
van het water kon dus ook zo groot
mogelijk zijn. Bovendien verplaatste
het stormgebied zich niet snel, waar
door de wind dus heel wat val op het
water kon krijgen en in het Zuidelijke
deel van de Noordzee het water een
ongekend hoge stand kon bereiken.
Zowel in ons land als ook in Engeland]geleidelijk verder afnemen en naar het
AMSTERDAM, 1 Febr. De orkaan
heeft in de hoofdstad veel schade aan
gericht. Met één uitzondering, kwamen
echter geen ernstige ongevallen voor.
De hoofdstedelijke politie had handen
voi werk en werd honderden keren ge
alarmeerd. De ongevallen beperkten zich
tot het afwaaien van dakpannen, dak
lijsten, het inwaaien van ruiten en het
omwaaien van schoorstenen.
Zaterdagavond woei in de Beethoven-
straat, een muur, een overblijfsel uit de
oorlog, omver. Twee meisjes, die hier
tegen de storm stonden te schuilen wer
den getroffen. Een van hen werd zo
ernstig gewond, dat zij in zorgwekkende
toestand in een ziekenhuis moest wor
den op;
Schiphol
De storm heeft het luchtverkeer boven
Europa danig dwars gezeten. Diverse
diensten moesten worden geannuleerd,
zoals van Schiphol de diensten naar Pa
rijs en Frankfort-München. Het toestel
op de lijn Hamburg-Amsterdam-Londen
vloog over de Amsterdamse luchthaven
heen en ging naar de Engelse hoofdstad
door.
Op de luchthaven zelf heeft de storm
geen schade kunnen aanrichten. Zon
dagmiddag waren de diensten van de
K.L.M. weer normaal.
Bunkers bedreigen
onze veiligheid
De ramp, welke de stormvloed heeft
veroorzaakt zou niet zulk een catastro-
phale omvang hebben aangenomen, als
de Duitsers niet zovele bunkers in
onze waterkeringen hadden gebouwd.
Gebleken is namelijk, dat duinen en
dijken in vele gevallen -juist daar be
zweken zijn, waar in de bezettingstijd
dergelijke kunstwerken zijn aange
bracht. De zware beton-constructies,
waarvan het nut -in geval van vuur
gevechten door deskundigen ernstig in
tw[jfel wordt getrokken, immers
een hom-inslag in de nabijheid zou
dikwijls reeds voldoende kunnen zijn
om de gehele versterking scheef te
doen zakken en te ontwrichten,
hebben de zeeweringen en de water-
kerende dijken, waarin zij zijn gecon
strueerd niet verstevigd, maar integen
deel verzwakt.
Het verwijderen van deze bunkers
was in vele gevallen niet mogelijk
zonder de soliditeit van het duin of de
dijk eveneens ernstig aan te tasten.
Bovendien heeft men op de plaatsen,
waar men de bunkers wel kon slopen
een nieuw stuk in de waterkering
moeten maken en deze lassen blijven
zeer kwetsbare plekken.
In een waterkerend zand- of klei-
bichaam vormt een brok zwaar beton
een zwakke plek. De droeve ervarin
gen in de nacht van Zaterdag op Zon
dag hebben dit helaas op overtuigende
wijze bewezen.
Dijkbreuk bij Ouderkerk zet 3000 ha
polderland ouder water
Stolwijk, Zondagmiddag.
De gehele bevolking van de Krimpenerwaard ongeveer 40.000 zielen
leeft sinds vanochtend vroeg in de grootst mogelijke ongerustheid. De dijken
langs de IJssel en de Lek hebben de opgezweepte watermassa's in die rivieren
niet kunnen tegenhouden. Op verschillende plaatsen is het water over de
dijken geslagen, hij Ouderkerk a. d. Ussel is zelfs een gat van 40 meter
breedte in de dijk gevallen. Vooral door dit gat is het water het polderland
achter het dorp binnengedrongen tot aan Berkenwoude toe. Drieduizend ha
staan onder water. Sinds 1916 heeft men in dit gebied niet zo veel last van
het water gehad. Helaas heeft deze trieste gebeurtenis naar alle waarschijn
lijkheid twee slachtoffers geëist.
Ofschoon deze ontruimingsmaatrege
len nog maar een zeer beperkt karakter
droegen, waren er toch vele voertuigen
voor nodig. Om die ter beschikking te
krijgen hebben de gemeentebesturen een
beroep laten doen op alle bezitters van
luxe auto's, vracht- en veeauto's in wijde
omitrek. Een beroep, dat niet ver
geefs is geweest. De wegen om het
overstroomde gebied werden tenminste
's middags gevuld met lanige files voer
tuigen van elke soort en elk formaat.
Over het algemeen zijn die wegen nog
al aan de smalle kant. Verkeersopstop
pingen kwamen dan ook herhaaldelijk
voor. De Krimpenerwaard is trouwens
ook in ander opzicht niet rijk gezegend
met goede verbindingen naar de buiten
wereld. Men is aangewezen op enkeile
veerverhindingen over de Lek en de IJs
sel en alleen bij Gouda is er een brug.
Bij het stormweer van vandaag waren
de veerverfoindingen althans voor
(het rijdende verkeer buiten wer
king. En de brug bij Gouda is zo smal,
dat het verkeer er zich als door een
flessenhals overheen moet wringen.
Vooral bij een noodtoestand als vandaag
leert men zulke weinig gelukkige om
standigheden goed beseffen.
Overigens vertoonden de wegen in
de Krimpenerwaard een beeld zoals we
ons dat nog kunnen herinneren uit de
tijd van het Duitse bombardement van
Rotterdam. Eindeloze rijen vrachtauto's
en gewone auto's met mensen, die wer
den weggevoerd, lege en volgeladen vee
auto's, zandauto's welke laatste van
en naar de bedreigde punten aan de
dijken werden gedirigeerd. Een trooste
loze, deprimerende aanblik!
Waarschijnlijk twee
slachtoffers
De plaats, waar de dijkbreuk is ge
schied, ligt tussen het dorpje Ouderkerk
en de nabijgelegen gereformeerde kerk.
Ter plaatse heeft een huisje tegen de
dijk gestaan, waarin de bejaarde broer
en zuster Rijkaard woonden. Het huisje
is totaal verdwenen en ook van de be
woners heeft men geen spoor terug ge
vonden. Men neemt dus aan, dat zij
door het in de polder dringende water
zijn meegesleurd en jammerlijk om het
leven gekomen.
In de ondergelopen polder leven in
hoofdzaak landbouwers met hun gezin
nen. De boerderijen staan nu in de
meeste gevallen tot aan de daken onder
water. Met behulp van schouwen heeft
men de mensen van de boerderijen ge
haald. Zij hebben in de dijkdorpen langs
de IJssel en de Lek. dan wel in verder
op gelegen gemeenten een gastvrij on
derdak gevonden. Te vrezen valt, dat
er bij de overstroming heel wat vee is
omgekomen.
Uiteraard heben de hulpdiensten van
het rjjk en de gemeenten terstond krach
tige pogingen in het werk gesteld om
de verschillende zwakke plaatsen in de
Lekdijk en de IJsseldijk te herstellen.
Zulke zwakke plaatsen waren met na
me ontstaan bij de Stolwijlkereüuis, bij
de watertoren te Krimpen aan de Lek,
bij de Grote Waal en de steenfabriek
te Gouderak. En dan natuurlijk het gro
te gat in de IJsseldijk bij Ouderkerk.
Bij dit herstellingswerk werd krachtige
hulp ondervonden van bungeus en mili
tairen.
Nog in de loop van de dag was men
zo ver, dat men op de meeste bedreig
de punten het gevaar als geweken kon
beschouwen. Alleen het gat bij Ouder
kerk bleef de ingenieurs van de rijks
waterstaat ernstige kommer bereiden.
Hoewel men 's morgens al een schip
voor het gat had laten zinken en hoe
wel men daarna met grote voortvarend
heid zakken met zand tussen het schip
en de beide kanten van het gait had ge
deponeerd, was het lek vanavond om
zeven uur nog geenszins gestopt. En dus
moest gevreesd worden dat het toen
weer te verwachten hoge water voor
een nieuwe vloedgolf zou zorgen.
Op grond hiervan hebben de gemeen
tebesturen van de dorpen in de Krimpe
nerwaard 's middags reeds hun bevol
kingen laten waarschuwen zich op de
mogelijkheid van een verdergaande
overstroming te prepareren. Zij hebben
geadviseerd zoveel doenlijk de beneden
woningen te ontruimen. Voorts hebben
zij ouden van dagen en zieken naar vei
liger oorden doen overbrengen. Ook het
vee werd naar elders vervoerd.
GEVAAR BIJ RHOOK GEWEKEN.
De bevolking van Rhoon heeft de af
gelopen dag en nacht met man en
macht gewerkt en is er in geslaagdi het
water achter de Thijsjesdijk en Rijns-
wijk te houden, waardoor het gevaar
geweken is. Helaas zijn een vader en
twee kinderen, die in het ondergelopen
deel in een sloot terecht kwamen, ver
dronken.
Er is veel vee verdronken.
Maassluis, Zondagmiddag.
Hoewel Maassluis op grond van de waarschuwingen van het K.N.M.I.
reeds Zaterdagmiddag begonnen was de nodige maatregelen te treffen tegen
het hoge water, dat verwacht werd, heeft het toch boven elke verwachting
van de stormvloed te lijden gehad. De uitgezette waterkeringen hebben het
begeven, met het gevolg, dat de gehele Kapelpolder onder water is gelopen.
In dit dichtbevolkte gebied staan ongeveer 1500 huizen en verder enige
fabrieken, werk- en opslagplaatsen. Men kan gevoeglijk zeggen, dat de helft
van Maassluis door de watersnood getroffen is geworden. In sommige huizen
heeft het water VA a 2 meter hoog gestaan. Aan het zandpad is een bejaarde
vrouw door het water in de slaap verrast en om het leven gekomen.
onder de indruk van het .gebeurde. Hij
vertelde ons, dat het water in Maassluis
nog 40 cm hoger is geweest dan het
hoogste peil van 1825. Er was op gere
kend, dat er hoog water zou komen; van
daar dat overal in de Kapelpolder be
kistingen waren aangebracht. Maar wie
kon weten, dat het water zó hoog zou
stijgen. De gehele nacht is de burge
meester overigens in zijn woning aan
de Govert van Wynkaae geïsoleerd ge
weest, niet alleen omdat het water hoog
op de kade en in zijn eigen huis stond,
maar vooral omdat in de onmiddellijke
nabijheid het reeds genoemde gat in de
straat was gevallen. Lange tijd hebben
de zoons van de burgemeester nog lo
pende de verbinding kunnen onderhou
den tussen het burgemeestershuis en
het meer centraal gelegen stadhuis.
Maar toen het water zijn hoogste stand
begon te bereiken was ook dit gebrek
kige contact niet meer mogelijk.
Vanochtend, nadat het water was
weggevloeid, is de burgemeester toen
naar het stadhuis gegaan, waar hij een
uitvoerige bespreking over de toestand
heeft gehad met de hoofden van dien
sten. Overwogen is o.a. om een beroep
te doen op het Rampencomité. Maar
aangezien de overtuiging bestond, dat
de hulpdiensten van de gemeente hun
werk wel aan zouden kunnen, werd de
beslissing hieromtrent nog even aange
houden. Met geen mogelijkheid kon
burgemeester Swarts schatten hoe groot
de schade precies zal blijken te zijn. Dat
ze in de tonnen zal lopen kan rustig
worden aangenomen. Veel lof had de
burgemeester voor de hulpvaardigheid
van de gehele bevolking. Tallozen uit
het geteisterde stadskwartier hebben el
ders in de gemeente een gastvrij onder
dak gekregen.
Overigens meende de burgemeester te
mogen constateren, dat nu duidelijk ge
bleken is hoe urgent een verbetering
van de haven is. Het water is namelijk
niet over of door de dijk langs de
Nieuwe Waterweg de Kapelpolder bin
nengedrongen, maar via de haven. De
gemeente is" ai lang bezig met een nieuw
havenplan, waarbij ernstige overstro-
imingen vermeden zouden kunnen wor
den. Hoe eerder dit plan tot stand komt
hoe beter het is.
Dank zij hel feit, dat de gehele be
volking van Ierseke voortdurend in de
weer is geweest om de dijken te bevei
ligen, is het dorp thans behouden, De
bevolking van Ierseke helpt nu Kruinin-
gen te evacueren. In totaal 22
schepen uit Ierseke zijn uitgevaren voor
verkenning naar Noord-Beveland en
i Schouwen-Duiveland. Ook naar Wol
plaatsen, zijn er waarschuwingen voor\ phaartsdijk is hulp gezonden.
storm uitgegeven, die Zaterdagmiddag
zijn gevolgd door waarschuwingen
voor zware storm en tevens door waar
schuwingen voor gevaarlijk hoog
water. Men was dus gewaarschuwd,
maar uiteraard is het niet mogelijk
met deze waarschuwingen een derge
lijke ramp te voorkomen.
Tenslotte zij nog iets medegedeeld
over de verdere ontwikkeling van het
weer, zoals deze zich vanmorgen liet
aanzien. Boven Schotland, op de plaats
waar Zaterdag de depressie passeerde,
die de orkaan op haar geweten heeft,
bevond zich een gebied van hoge druk,
dat zich vooral in de richting van Scan
dinavië uitbreidt. Daardoor zal de wind
Noordoosten draaien, waardoor koudere
lucht zal worden aangevoerd. Daardoor
zal de temperatuur verder dalen. In
de komende nacht is reeds vorst te
wachten. Vanmorgen was de wind aan
de kust reeds afgenomen tot beneden
50 km per uur, maar tijdens buien
kwamen nog wel flinke stoten voor; de
buien brachten regen, sneeuw en hagel.
Ook aan deze buien zal geleidelijk een
einde komen en overdag zal de zon vrij
vaak gaan schijnen. Zo zal er dus een
einde komen aan de onrust, die de
atmosfeer de laatste dagen te zien
heeft gegeven.
Bekistingen werden
weggedrukt
Omstreeks vier uur in de nacht van
Zaterdag op Zondag bereikte het water
zijn hoogste stand en daarmee begon
de toestand critiek te worden. Werk
lieden van gemeentewerken hadden te
voren het bewoonde gebied in de Kapel
polder met bekistingen afgezet. Onder
de druk van het water hebben die vloed
keringen het begeven, met het gevolg,
dat het water met grote kracht de stra
ten en de huizen begon in te stromen.
Zulks tot grote verrassing van de be
woners, die geen gelegenheid meer kre
gen om ook maar iets uit de beneden
huizen te bergen. Het was maar net,
dat zij het vege lijf konden redden door
naar hoger gelegen verdiepingen te
vluchten. Van twee huizen in de Pier-
sonstraat en van een huis aan het Zand
pad zijn de gevels ondermijnd geraakt
en ingestort.
Allerwegen heeft het water, dat dik
wijls met olie bedekt was, grote schade
aangericht aan het huisraad. Veel schade
hebben ook de fabrieken in deze wijk
geleden. Bij de machinale kuiperij van
De Neeff bijvoorbeeld is vrijwel de ge
hele hutvoorraad weggespoeld.
Omstreeks zes uur begon het water
weer te zakken. Toen de wijk eenmaal
droog of nagenoeg droog was, bleek,
dat op verscheidene plaatsen grote ga
ten in de bestrating waren gevallen. Zo
was er in de Govert van Wijnkade een
gat ontstaan, waardoor het water uit de
weilanden achter de tennisbanen kol
kend naar de Haven stroomde. Op deze
plaats heeft de gehele nacht een luxe
auto gestaan, die 's ochtends echter
spoorloos verdwenen was. Vermoedelijk
is het voertuig door het wegstromende
water de Haven ingesleurd.
In een huis aan het Zandpad is de
jarige vrouw J. van der Endt in haar
bed door het water verrast. De vrouw,
die huishoudster was bij de 78-jarige
v. d. Bent, was al een tijd ziekelijk. Zij
heeft vermoedelijk nog een poging ge
daan zich te redden, hetgeen haar echter
niet is gelukt. De heer des huizes, die
op zolder sliep en die bovendien hard
horend is. heeft van het gebeurde niets
gemerkt dan toen hij zich 's morgens
naar beneden begaf.
Het gevolg van de watersnood is ge
weest, dat Maassluis zonder water kwam
te zitten, aangezien de filters van het
gemeentelijke waterleidingbedrijf voor
meer dan een meter onder brak water
waren komen te staan. Het buitendijkse
gedeelte van de stad was ook afgesloten
van de stroomlevering. De gaslevering
echter ging gewoon door. Wel waren er
hier en daar storingen in het telefoon
net.
De K.N.A.C. doet een beroep op al
le automobilisten om zich, waar dit van
nut kan zijn. ter beschikkint te stel
len van de hulporganisaties. In het bij
zonder meent de K.N.A.C. dat zij zich
ir. de eerstvolgende dagen verdienste
lijk kunnen maken ij de inzameling van
de voor de getroffen gebieden noodza
kelijke goederen als kleding e,d, door
deze naar de centrale punten te ver
voeren.
Alle automobilisten, die zich uit nieuw-
gierigheid naar de getroffen gebieden
willen begeven, wordt dringend verzocht
thuis te blijven, omdat men van hen
slechts hinder ondervindt. Automobilis
ten dienen zich slechts dan naar de be
trokken plaatsen te begeven, wanneer
de overheid hun hulp inroept.
Het ministerie van, verkeer en water
staat maakt het volgende bekend:
Allerwegen worden aaniedingen m
motorrijtuigen en vaartuigen gedaan,
in vele gevallen naar aanleiding van op
roepen van overheidsinstanties. De ai-
roepen van overheidsinstanties. De di-
rectuer-generaal voor het verkeer ves
tigt er de aandacht op, dat in die ge
vallen. waarin gen plaatselijke over
heidsinstantie de dienst van vervoer
ders aanvraagt, het aanbeveling ver
dient aanbiedingen van motorvoertuigen
Maassluis, Zondagmiddag.
Van het eiland Rozenburg zijn ver
scheidene dijkbreuken gemeld, zowel aan
de kant van de Waterweg als aan de
kant van de Brielse Maas. Daardoor zijn
vier polders, namelijk de God zij dank-
polder, de Scheurpolder, de Noordbank-
polder en de Bossepolder onder water
gelopen. In de waterkerende dijk langs
de Waterweg is een gat geslagen ter
breedte van ongeveer dertig meter.
Zondagochtend was het voor de des
kundigen op het eiland een uitgemaakte
zaak. dat het op dat ogenblik onmoge
lijk was dit gat te dichten. Men zou eerst
beter weer moeten afwachten. De boeren
hebben hun vee uit de stallen moeten
halen en hun huizen moeten ontruimen.
Op hoger gelegen plaatsen hebben zij
tijdelijk onderdak gevonden. Bij de ont
ruiming van de stallen moeten verschei
dene koeien zijn verdronken.
Zaterdagavond zijn de veerdiensten tus
sen Maassluis—Rozenburg en Briele—Ro
zenburg wegens het slechte weer ge
staakt. Ket staken van de dienst tussen
Maassluis en het eiland heeft tot gevolg
gehad, dat ongeveer 80 mensen, mannen,
vrouwen en kinderen de nacht in Maas
sluis hebben moeten doorbrengen. Ter
gelegenheid van de verjaardag van prin
ses Beatrix hadden zij in de Rehoboth-
kerk te Maassluis een concert bijge
woond. Toen zij zich naar hun woon
steden wilden begeven, bleek het veer
niet meer te varen. Zij zijn toen allemaal
ondergebracht in het Zeemanshuis. Aan
gezien dit etablissement niet op zulk een
toevloed van gasten berekend is, hebben
slechts enkelen van de gestrande Rozen
burgers kunnen slapen. De rest heeft
wakende in de restaurantzaal de nacht
doorgebracht. Er heerste vanmiddag een
enigszins gedrukte stemming onder
de mensen, hetgeen te begrijpen was,
aangezien het nog geenszins vast stond,
dat zij vandaag nog overgezet zouden
worden.
In Raamsdonksveer zijn onge
veer 800 bewoners weggebracht door
pontonniers, die reeds in de nacht met
amphitievoertuigen te hulp kwamen.
Twintig huizén zijn verwoest en het dub
bele aantal is onbewoonbaar gewoor-
aen. Een baby va zes weke e ee
ma zijn verdronken,
D toestand bij Sleeuw ijk is kri
tiek. De dijk van de Bakkerskil is door
gebroken. Werkendam en Almkerk zijn
geëvacueerd. Enkele slachtoffers zijn "te
betreuren. Veel vee is verdronken.
te doen aan de rijksinspectuer van het
vrkeer. Aanbiedingeri van vaartuigen
kunnen worden gedaan bij de bevrach
tingscommissaris. Deze brengendever
voerders in contact met die instanties
die de hulp het meest van node hebben.
Begin van de grote weg van Rotterdam
naar het Zuiden: de Strevelsweg bij
het F ei
Verbetering van de
haven urgent
Burgemeester P. S. Swarts, die wij
vanmiddag enige ogenblikken te spre
ken konden krijgen, toonde zich zeer