Schepen op drift, lek geslagen en gestrand Wind en water ramden deuren autodek open Schepen in nood langs onze kust Levensgevaar voor zes runners op stuurloze tanker bij Texel Dordrecht: binnenstad blank Inzameling goederen Dijkdoorbraken, militairen terug, staking opgeschort ERNSTIGER DAN 1916 Ramp Princess Victoria Spoorverkeer op vele plaatsen ontwricht Medeleven alom Ook brand in Industrieflat te Rotterdam Strandingen reddingen, geen doden Engelsman diepte in Dr Drees naar Dordrecht Voorzichtig op Afsluitdijk! HET VRIJE VOLK ZONDAG 1 FEBRUARI 1953 PAGINA 2 (Van onze verslaggevers) Onafgebroken zijn de laatste 24 uur noodseinen door de aether gegaan. Schepen, die langs de Nederlandse kust in moeilijkheden verkeerden en schepen, die midden op de Noord zee in nood zaten. Sleepboten verloren hun sleep, buitenlandse vrachtschepen dreven stuurloos rond en lichtschepen langs de Engelse kust werden door de woedende zee van hun ankers geslagen. De storm woedt voort, steeds nieuwe meldingen van scheeps rampen en strandingen komen binnen. Daarom is het moeilijk een volledig beeld te krijgen, hoe de Westerstorm wel heeft huisgehouden. Aan de hand van de berichten, die tot nu toe zijn binnen gekomen blijkt het volgende. Lytham moesten dit bijna met de dood bekopen, maar zij konden nog op het nippertje worden gered. Het 1956 ton metende Deense motorschip „Knud" wordt sinds Zaterdagochtend vermist. De Engelse sleepboot „Prize Ma n" verloor Zaterdagavond zijn sleep, het ms. „M e n a p i n". Later gelukte het de „Prize Man" de „Menapin" weer op sleeptouw te nemen. Waren het over het algemeen de kleinere schepen, die het slachtoffer werden van de storm, zelfs het grote Amerikaanse passagiersschip „Ame rica" kwam met grote vertraging in Southampton aan Zaterdagavond. Het Indische ss. „J a 1 a k i t u" (7180 ton) seinde vanmorgen, dat zijn anker aan bakboord was wegge slagen. De stuurinrichting werkte niet meer. Sleepboothulp werd drin gend gevraagd. De „Jalakitu" bevindt zich op 80 mijl ten westen van Ter schelling. Bij IJ m u i d e n is het Duitse mo torschip Julius Rutgers ge strand Het Russische ss. E n i s e i gaf een noodkreet, dat het op 30 mijl van Den Helder zich in nood be vond. Gestrand Het, Zweedse schip Virgo strand- e wdeliswaar tussen Vlieland en Texel, maar bevindt zich niet meer in ge vaar. De reddingboot „Prins Hen drik" bleef in ieder geval in de buurt. Het Engelse vrachtschip S e 1 b y had zestig mijl ten Westen van Ter schelling te kampen met een schuivende lading. Het vraagt om bijstand. Bij Vlissingen is het Belgi sche schip Luxembourg (7000 ton) aan de grond gelopen. De sleep- boc „Maas" is uitgevaren voor assis tentie. Noodseinen werden ook uitgezon den door het Deense s.s. Anne Tor m, dat op 120 mijl ten noorden van Umuiden met de storm wor stelt. In levensgevaar Heel ernstig ziet het er uit voor de 1 zes runners op de 160C tons tanker Oder uit Hamburg. Dit schip werd gesleept door de Duitse sleepboot Gulosenf jord. Ten noorden van Texel verloor de sleepboot zijn sleep. Volgens deskundigen is er weinig "hoop, dat de zes runners er het leven zullen afbrengen. De kans is groot, dat de Oder, die stuurloos ronddrijft, op de gronden zal stranden en kapot gebeukt zal worden. De reddingboot Brandaris is uitge varen. Later werd gemeld, dat de Gulosen- fjord ook zelf in moeilijkheden is ge raakt. Het schip seinde om acht uur vanmorgen, dat heb op 16 mijl ten noordwesten van Texel geen koers meer kon houden. Vanmorgen om tien uur meldde de Gulosenfjord, dat hij weer bestuur baar was. Ten westen van Hoek van Hol land dreef op hetzelfde tijdstip het Deense schip Amman stuurloos rond. Assistentie werd verzocht. De Panamese tanker Barbara werd in dezelfde contreien lekge slagen vanmorgen. Het waterstroom- de de belangrijkste pompenkamer en een tank binnen. Bij Schouwen liep Zaterdag avond het Finse vrachtschip Bore VI aan de grond. Kort na midder nacht kwam het op eigen kracht vlot. Het Engelse ss „Seabrook" en 't Duitse schip „Harold O 11 e n s" verkeren ten westen van Hoek van Holland ook al in moeilijkheden. Langs Engelse kust In de Britse wateren hebben veel schepen het zwaar te verduren. De „Clan Macquarrie" zit aan de grond bij de Buiten Hebrides. Het Zweedse schip „Selene" drijft met ontredderd stuurgerei bij de kust van Schotland rond. Tal van vissersvaartuigen konden het voor de Engelse en Schotse kust niet meer bolwerken. Sleepboten voe ren uit en hielpen wat zij konden. Twee leden van de reddingboot van De Franse regering heeft maatre gelen in voorbereiding, die bedoeld zijn om de prijzen van de voornaam ste levensmiddelen in de hand te houden. De gehele binnenstad van Dordrecht is vannacht onder water gelopen. Bewoners van benedenhuizen moesten in al lerijl hun woningen verlaten en een onderkomen zoeken bij de bovenburen. Het verkeer in de stad moest met boten worden onderhouden. Met roeiboten verplaatsten zich ook de politiemannen, die onder persoon' lijke leiding van de burgemeester deden wat er gedaan kon worden. Op verschillende plaatsen zijn de dijken doorgebroken in de stad. De 's-Gravendeelsedijk zelfs op drie plaatsen. Het politiebureau, dat in de binnenstad gelegen is, was vannacht volkomen geïsoleerd. In een café werd een noodbureau ingericht, vanwaar de instructies werden gegeven in de tijd, dat de waterstand op zijn hoogst was, van drie tot acht uur in de nacht. De binnenstad staat blarik, de andere buurten worden bedreigd. Overal worden barricaden opgericht om het water te keren. Spoordijk ondermijnd Per trein is Dordrecht niet. te be reiken. daar de spoordijk ondermijnd is. Het telefoonverkeer is voor een deel van de stad eveneens uitgevallen. Medewerking van bewoners van hoger gelegen plaatsen werd in ruime mate ondervonden. Schoenenwinke liers stelden hun voorraden laarzen ter beschikking en voorzagen de hel pers van droge sokken. De Noordendijk, die het eiland In overleg met de centrale eva cuatiecommissie deelt het hoofd bestuur van het Nederlandse Ro de Kruis mede, gaarne bereid te zijn alle goederen die men ter be schikking zou willen stellen voor de getroffenen bij de watersnood te ontvangen in de intendance van het Nederlandse Rode Kruis te 's-Gravenhage, Fluwelen Burg wal 19. aan de Noordzijde beschermt, wordt op drie plaatsen overspoeld. Het wa ter stroomt door de Biesboschstraat. waarvan het wegdek op vele plaat sen is vernield. In de 's-Gravendeelse dijk, die het eiland van Dordrecht aan de westzijde tegen de Dordtse Kil be schermt, is bij de „hoogte" een gat van drie bij vier meter m het weg dek geslagen. De Wieldrechtse Zeedijk, de be langrijkste dijk van het eiland, die het water van het Hollandsch Diep tegenhoudt, houdt stand, hoewel het water angstig dicht onder de kruin staat. In de Dordtse Biesbosoh hebben de landbouwers in deze stikdonkere gure stormnacht hun maatregelen genomen, Zieken, bedlegerigen en hulpbehoevenden zijn naar de zie kenhuizen gebracht. De achterblij- venden staan gepakt en gezakt om op het eerste sein te kunnen vertrek ken, Van een landbouwer zouden, volgens onbevestigde berichten, twin tig koeien zijn verdronken. De raffinaderijen van de B.P.M. ligen voorlopig stil. In één tank woedde een kleine brand. Men is druk bezig de overige schade op te nemen. Olie drijft op de rivier de Maas en levert brandgevaar op voor de schepen. Storm houdt ook huis in België Ook in het Noordwestelijk deel van België heeft de storm zeer ernstige gevolgen gehad. Er komen tal van overstromingen voor. In vele streken is de noodtoestand afgekondigd. Alle militairen, die hun garnizoenen in de provincie Oost- en West- Vlaanderen en Antwerpen hebben, zijn met spoed terug geroepen. In Knokke werd om twee uur Zondagnacht de alarmtoestand afge kondigd- In de zeewering bij Knokke zou volgens de Belgische radio een gat van 100 meter zijn geslagen. In Knokke, Het Zoute en Heyst staan vele kelders onder water. De schade in dit gebied wordt geschat op 20 mil- lioen frans (li millioen gulden). Gas en watertoevoer zijn afgesneden. Uit Heyst wordt een bres van 300 meter in de zeedijk gemeld. In Zeebrugge is zware schade toegebracht aan de pier. In Blanken- berge vooral aan de vissershaven. Tunnel niet bruikbaar In Oostende staan hotels en overheidsgebouwen onder water. We moeten 37 jaar teruggaan tot 14 Januari 1916 om de laatste ramp tengevolge van storm te vin den, die enigermate met de hui dige catastrofe te vergelijken Is. Toen braken op tientallen plaat sen dijken door in de Zuid West hoek van de Zuiderzee. In de nacht van 13 op 14 Ja nuari woedde er een hevige storm en als eerste bezweek de Water- landse Dijk bij Durgerdam. Daar na sloegen er gaten in de dijken bij Anna Paulownapolder en bij Baarn. Het water raasde het land in en honderden koeien verdron ken. De kerken in Edam en Naai den werden tot veestal gemaakt om op de hoog gelegen plekken vee te redden. Op Marken spoelden twintig huizen weg en niet minder dan zestien mensen vonden de dood in de golven. Het land rond Broek in Water land stond blank, het fort bij Durgerdam liep onder. Harderwijk kreeg water in de straten. Zwolle overstroomde gedeeltelijk. Ook in andere gedeelten van het land braken dijken door, maar de berichten over de huidige ramp doen nu al vermoeden dat het dit keer vele malen ernstiger is. In Antwerpen waar een deel van het gemeentepersoneel is opge roepen, zijn o.m. koopwaren die langs de Schelde waren opgeslagen wegge spoeld. Het verkeer in de tunnel van Antwerpen is onderbroken. De gouverneur van de provincie Antwerpen heeft een onderhoud ge had met de ieiders van de vakbon den van het trampersoneel in Ant werpen, dat juist in staking was. Na dit overleg is besloten de sta king voorlopig op te schorten. De vakbondsleiders hebben namens het Algemene Belgische Vakverbond en het Christelijke Vakverbond de ar beiders opgeroepen het werk on middellijk te hervatten. (Van onze Londense correspondent, R. Jokel) Drenkelingen en redders, die de ramp van de „Princess Victoria" hebben meegemaakt, hadden, toen zij in de loop van Zaterdagnacht aan wal gingen, slechts één woord voor de ver schrikkelijke tonelen, die zich urenlang hebben afgespeeld: een hel. De ooggetuigen noemen het een wonder, dat de redding boten, die ter assistentie zijn uitgevaren, niet zelf zijn vergaan. Enige uren'na de ramp vond de reddingboot van Port Patrick nog een boot van het rampzalige schip, met drie inzittenden. Zij waren allen dood. Postzakken en bagage dreven op het water. De grotere schepen lieten hun zoeklichten over de golven spe len. De kleinere boten probeerden de wrakstukken te benaderen om naar overlevenden of lijken uit te zien. Een tankschip uit Belfast loste zijn hele lading olie in zee. Dit voorbeeld werd d°or aifdfe^i schepen gevolgd. Maar na zes 'iur was de strijd voor bij. Langzaam begonnen de redding- bóten hun urenlange, moeizame weg huiswaarts. De bemanning van een Constellation van de B.O.A.C., die aan de reddingactie had deelge- men, heeft niet minder dan elf vlot ten gezien, maar heeft niet kunnen waarnemen of er mensen aan boord van die vlotten waren. Kapitein mee ten onder Kapitein Ferguson van de „Prin cess Victoria" is met zijn schip ondergegaan. Kort voor het kapseis de heeft men hem nog op de brug zien staan. Van de kinderen en vrou wen heeft men slechts één spoor ge zien: een moeder en haar kind aan Hel spoorwegverkeer is op vele punten ontwricht in de door het op lopende water bedreigde gebieden. In de onmiddellijke omgeving van Rotterdam functionneren nagenoeg geen diensten. Verbroken zijn de verhingen Gouda—Rotterdam, Rotterdam D.P.—Breda, Bergen op Zoom- Goes—Vlissingen, Schiedam—Hoek van Holland, Gcldcrmalsen—Dordrecht, Roosendaal—Lage Zwaluwc en Utrecht—Den Bosch. Reizen naar Rotter dam is alleen mogelijk via Den Haag. Ten gevolge van een doorbraak van de IJseldijk staat de baan bij Nieu- werkerk (Z.-H.) onder water. Het zelfde is het geval met het station Rotterdam-Maas, waar de golven over het emplacement slaan. Twee gaten zijn geslagen in de spoorbaan bij "Woensdrecht. Een ge deelte van de baan tussen Arnemui- den en Middelburg is weggespoeld. Tussen het station in Dordercht en de brug over de Merwede nam het water het zand mee, waardoor een uiterst hachelijke situatie is ont staan. De storm stelde de electrisehe ge leidingen over het gehele land op een uiterst zware proef. Op tal van plaat sen ontstonden dientengevolge storin gen. Bij Hedel moest ten gevolge van zo'n defect het treinverkeér worden stilgelegd. De bootdienstcn van de N.S. op Harwich en van Enkhuizen naar Sta voren kunnen niet meer onderhouden, worden. Bij Hoek van Holland is de oorzaak: te veel water. Bij Enkhuizen daarentegen kan de boot niet uit varen wegens gebrek aan water, De leiding van de Nederlandse Spoorwegen spreekt van een nood toestand. Boottrein over tijd Onze Brabantse correspondent meldt: De spoorwegverbinding tussen Utrecht en Den Bosch heeft Zondag morgen ongeveer anderhalf uur stil gel'egen in verband met een draad breuk nabij Hedel. Spoorwegarbeiders werden onmiddellijk gerecruteerd en zorgden er voor, dat omstreeks elf uur de treinverbinding weer voortgang kon vinden op dit traject. Alom in den lande is er medeleven met de slachtoffers van de noodtoe stand en de overstromingen. Velen, officiële en particuliere instanties willen hulp bieden. Personen stellen hun auto's ter beschikking voor ver voer. Aan de andere kant echter signaleerde men ook auto's, wier be stuurders geen acht sloegen op vervoersgelegenheïd wachtende mili tairen. Ook diverse organisaties zoeken naar wegen om hun mensen te mobi liseren of een opwekking tot hulp aan hun leden in diverse provincies te doen toekomen. Eenvoudig is dat onder de huidige omstandigheden niet en het is door storingen in, of overbezetting van de telefoonverbin dingen ook niet altijd doenlijk over leg te plegen met instanties in een getroffen gemeente. boord van een vlot. Zij dreven ech ter af voor zij gered konden worden. Naar verder uit de berichten blijkt, zouden de vrouwen en kinderen de moed niet hebben gehad of de kracht hebben gemist om aan dek te gaan en durfden zij hun leven niet aan de vlotten toe te vertrouwen toen zij eenmaal aan dek kwamen en het sehriMoneel -zagen. Verder blijkt uit de berichten, dat aan boord van het zinkende schip een volmaakte discipline heeft ge heerst. Er was geen paniek en de passagiers gaven gevolg aan alle aan wijzingen die ze van manschappen en officieren ontvingen. Wanneer er iemand viel en in zee dreigde te vallen, werd er direct een ketting van handen gevormd om hem te redden. De „Princess Victoria" was geen oud schip. Zij werd pas in 1947 in dienst gesteld, had twee motoren en was voorzien van radar. Behalve 1500 passagiers kon zij tachtig auto's ver voeren. Toen het schip open zee bereikte, moet de stuurinrichting defect zijn geraakt. De zware golven hebben toen de grote deuren van het auto- dek opengeslagen. Onder de passagiers bevonden zich veertig arbeiders van een vliegtuig fabriek in Wigtown Bay, vijf mijl van Stanraer, die zoals ieder weekend naar huis gingen. Een van hen, Victor Large, reisde met zijn vijf kinderen, van wie de oudste acht jaar was. Ook een Schots voetbalteam, dat Zaterdagmiddag in Ierland zou spe len, was aan boord. Verder was ook aan boord maj. John Maynard Sin clair, 56 jaar, Noord-Ierlands plaats vervangend minister-president en minister van Financiën en Sir Walter Smiles, een van de twaalf Noord- Ierse leden van het Britse Lagerhuis. Ook zij behoren tot de vermisten. De minister van Financiën was in Londen geweest om met de Britse Kanselier van de Schatkist, Butler, te onderhandelen. De secretaris-generaal va,n het Noordierse ministerie van Financiën, Sir W. Scott, was met hem in Londen geweest, maar had op het laatste ogenblik besloten niet via Stanraer naar Bèlfast terug te keren, maar met een andere lijn, via Liverpool, niet omdat hij enigvoorgevoel had, maar omdat hij niet om vijf uur wenste op te staan om van zijn slaap wagen over te stappen op de boot. Zaterdagmiddag tegen half drie werd brand ontdekt in de magazijn ruimte van de N.V. v.li. fa J. Lamce, die op de zevende verdieping van de Industrieflat aan de Goudsesingcl te Rotterdam een grossierderij plasticmateriaal heeft. De huismeester van de flat begon direct met de eigen brandblusin- stallatie van de flat de brand te blussen. Weldra was ook de brand weer ter plaatse en na drie kwartier was men de brand, die met grote rookontwikkeling en veel hitte ge paard ging, meester. In de magazijnruimte verbrand den plasticmaterialen en houten stellingen. De brand op deze grote hoogte trok veel bekijks. Omtrent de oorzaak tast men in het duister. De hele binnenstad van Dordrecht staat blank, de buitenwijken werden vanmiddag bedreigd. Bewoners van benedenhuizen moesten 1 vannacht naar de bovenhuizen vluchten. Op verscheidene plaatsen werden barri caden van zandzakken opgeworpen, om het water te keren. Luchtfoto K.L.M. In het zuiden rijden de treinen nor maal en op tijd. Moeilijkheden schij nen ook in het buitenlands verkeer te zijn ontstaan, want de boottrein uit Italië via Duitsland, die Zondagmor gen om negen uur in Eindhoven had moeten zijn, was daar om half twaalf nog niet gearriveerd. Ook in V e n l o had men over het uitblijven va.n deze trein nog geen bijzonderheden ontvangen. De boottreinen, die hormaal naar en van Hoek van Holland via Eindhoven—Venl'o of Eind hovenRoermond naar Duits land rijden, zijn uitgevallen. De spoorwegverbinding Goes—Vlis singen, die reeds vroeg was gestag neerd op Zondagmorgen, heeft nog een verlengstuk gekregen. Om kwart over elf werd de spoorwegverbinding tussen Bergen op Zoom en Goes ge staakt, zodat zowel Zuid-Bevel'and als Walcheren volledig geïsoleerd is van spoorwegverbindingen. Schade werd voorts toegebracht aan de electrisehe bovenleiding van de spoorweg tussen Zaandam en W o r m e r v e e r. De dienst tussen beide plaatsen wordt onderhouden met bussen. (Vervolg van pag, 1) Reddingboten uit Ierland en Schot» land en alle in de buurt vertoevende schepen voeren uit. Maar zij vonden niets op de opgegeven plaats. Positie verkeerd Toen drong de verschrikkelijke waarheid door, dat de „Princess Victoria" haar positie verkeerd had opgegeven en dat het hulpeloze schip al veel verder was afgedreven. Pas veel later corrigeerde de .Princess Victoria" haar fout. Dat was kort voordat het schip zonk. Hoeveel mensen door deze fout hun leven verloren hebben zal wel altijd een geheim blijven. Om 12.45 u. liet kapitein Ferguson seinen: „Machinekamer onder water. Schip ligt bijna overzij. Heb beslo ten schip te verlaten." De torpedobootjager „Contest", de reddingboten van Gloughy en Do- naghadee sloten zich bij de redding actie aan. Op dat ogenblik lag de ene zijde van de „Princess Victoria" reeds onder water. Zij hadden reddingboten en vlot ten voor 1500 mensen aan boord, maar de ontzettende storm maakte het volkomen onmogelijk ze te water te laten. De schipper van de red dingboot van Port. Patrick seinde op dat moment: „De zee is erger dan we haar ooit hebben meegemaakt". De reddingboten en andere sche pen hadden zich in een wijde cirkel om het zinkende schip geformeerd. Om 3 u. kapseisde dit en zonk. Alle pogingen om een lijn naar het schip te schieten hadden gefaald. Een van de reddingboten van de „Princess Victoria" werd met drenkelingen door de kokende golven heen en weer ge slingerd. Tenslotte werden ze door de reddingboot van Donaghadee ge red. Er waren 31 mensen in de sloep. Redders machteloos Uit de schepen zag men men sen, die zich aan wrakstukken en vlotten vasthielden en vertwij feld wuifden. Men zag hun open monden maar men kon ze niet horen. Maar de schepen, die ge komen waren om hen te redden konden niets doen. Voor hun ogen verstarden de drenkelingen van de kou. Eén voor éjén lieten ze de stukken hout los en ver dwenen ogenblikkelijk in de ko kende zwarte zee. Om vier uur was de zee vol wrak stukken. Een vliegtuig cirkelde uren lang boven de plaats des onheils. Het kon geen radio-contact met de red dingschepen krijgen en dirigeerde ze met lichtseinen. Dank zij dit vlieg tuig werd nog een reddingsloep met acht doden en een levende gevonden. De „Pass of Duomochty" probeerde twaalf maal een lijn naar een van de vlotten van het gezonken schip te schieten, maar zonder succes. Het vlot dreef af, (Van een onzer verslaggevers) Vier Nederlandse schepen zijn door het stormgeweld in moeilijkhe den geraakt. De vislcotter „Ouddorp 13" is mét drie mensen aan boord tussen Katwijk en Noordwijk op het strand geslagen. Gevaar voor de op varenden is er niet. De kustvaarder „Franka 2" Rotterdam maakte vanmorgen ter hoogte van Terschellingerbank graden slagzij. Latere berichten mel den, dat het schip buiten gevaar is. Het 5239 tons tankschip „Tiba" uit Rotterdam drijft ten westen van Breskens met een gebroken roer- quadrant rond. Het schip vroeg van morgen sleepboothulp. De coaster „Elisabeth" uit Groningen Is bij Ter- heide gestrand. De kótter „Ouddorp 13", een klein vissersvaartuig strandde Zaterdag avond omstreeks zes uur. Het scheep je lag direct vlak tegen de duinen- rand. Meteen probeerde een ploeg mannen van de NZHRM onder aan voering van schipper Jan van de Niet met een vrachtauto over het strand naar het schip te rijden. De heer C. van der Berg van de reddingploeg begaf zich met een lijn in zee, Aan boord vond hii drie mannen, twee Ouddorpers en een Scheveninger. in het logies. Zij ver telden dat zij de afgelopen nacht' bij het Wassenaarsche Slag het anker hadden moeten uitwerpen, omdat de motor onklaar was ge raakt, Zij schoten daar vuurpijlen af en staken voorwerpen, die zij kon den missen in brand. Maar niemand merkte hen op. Door een enorme windstoot was de „Ouddorp" toen van zijn anker los geslagen en op drift geraakt. De NZHRM heeft op de wal een wacht bij het schip geplaatst. Gis teravond om negen uur zijn de drie opvarenden van boord gegaan. Wanneer de storm niet tot bedaren komt is de kans groot, dat de kotter te pletter geslagen zal worden. Goed afgelopen Met de kustvaarder Franka 2. eigendom van de rederij L. Stienstra te Rotterdam, is het nogal goed af gelopen. Vanmorgen kwam het bij Terschellingerbank in nood te verkeren. Toen de slagzij steeds groter werd besloot de bemanning het schip te verlaten. Sleepboothulp werd gevraagd. Later seinde de Franka 2 aan de N.Z.H.R.M.„Hartelijk dank voor de bewezen diensten". Hieruit kan men dus concluderen, dat het schip bui ten gevaar is. Voor de kust van Terhe 1 de, ge meente Monster, heeft zich vannacht ook een scheepsdrama afgespeeld. Gelukkig liep ook dit goed af. De 175 ton metende Groningse coaster Elisabeth gaf noodsignalen. Toen bleek, dat hulp van de wal af onmo gelijk was. gordden de vier opvaren den hun zwemvesten om en gingen in zee. Drie van hen wisten het strand te bereiken. Alleen de 63-jarige J. Jonkers was toen nog aan boord. Met behulp van een inwoner van Terheide kon ook hij veilig aan land gebracht worden. De bemanning werd ondergebracht in café De Sport. Het schip zit nog vast op het strand. De minister-president dr W. Drees heeft zich hedenmorgen naar Dordrecht en omgeving begeven. Volgens de eerste berichten heeft de Afsluitdijk zich goed gehouden In de storm. De gehele nacht is het personeel van de Rijkswaterstaat waakzaam geweest om bij eventuële beschadiging direct te kunnen in grijpen. Het verkeer over de Afsluitdijk wordt bemoeilijkt door de overslaan de watermassa's, waarin stukken hout, tonnen, enz. worden meege sleurd. Het is echter mogelijk per auto over de dijk te rijden, al is uiterste voorzichtigheid geboden. Abcoudermeer buiten zijn oevers Niet alleen aan de kusten van Noordzee en IJselmeer heeft het ge spookt. Ook in het binnenland zijn ernstige moeilijkheden ontstaan. Het Abcoudermeer was .niet binnen de dijken te houden en trad buiten zijn oevers. Alle verkeer over de Rijks weg AbcoudeUtrecht moest worden gestremd, omdat deze weg gedeelte lijk onder kwam te staan. Vrijdagavond werden in allerijl op nieuw drie brandweerwagens en de tectives naar de Queen Elizabeth" gestuurd, omdat op het schip het brandalarmsysteem weer in werking trad. Maar het was een vals alarm. Niemand kon de oorzaak er van ont dekken. 1

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2