Schepen op drift, lek
geslagen en gestrand
Wind en water
ramden deuren
autodek open
Schepen in nood
langs onze kust
Levensgevaar voor zes
runners op stuurloze
tanker bij Texel
Dordrecht:
binnenstad
blank
Inzameling
goederen
Dijkdoorbraken, militairen
terug, staking opgeschort
ERNSTIGER
DAN 1916
Ramp Princess Victoria
Spoorverkeer op vele
plaatsen ontwricht
Medeleven
alom
Ook brand in
Industrieflat
te Rotterdam
Strandingen
reddingen,
geen doden
Engelsman
diepte in
Dr Drees naar
Dordrecht
Voorzichtig op
Afsluitdijk!
HET VRIJE VOLK ZONDAG 1 FEBRUARI 1953
PAGINA 2
(Van onze verslaggevers)
Onafgebroken zijn de laatste 24 uur noodseinen door de
aether gegaan. Schepen, die langs de Nederlandse kust in
moeilijkheden verkeerden en schepen, die midden op de Noord
zee in nood zaten.
Sleepboten verloren hun sleep, buitenlandse vrachtschepen
dreven stuurloos rond en lichtschepen langs de Engelse kust
werden door de woedende zee van hun ankers geslagen.
De storm woedt voort, steeds nieuwe meldingen van scheeps
rampen en strandingen komen binnen. Daarom is het moeilijk
een volledig beeld te krijgen, hoe de Westerstorm wel heeft
huisgehouden. Aan de hand van de berichten, die tot nu toe
zijn binnen gekomen blijkt het volgende.
Lytham moesten dit bijna met de
dood bekopen, maar zij konden nog
op het nippertje worden gered.
Het 1956 ton metende Deense
motorschip „Knud" wordt sinds
Zaterdagochtend vermist. De Engelse
sleepboot „Prize Ma n" verloor
Zaterdagavond zijn sleep, het ms.
„M e n a p i n". Later gelukte het de
„Prize Man" de „Menapin" weer op
sleeptouw te nemen.
Waren het over het algemeen de
kleinere schepen, die het slachtoffer
werden van de storm, zelfs het grote
Amerikaanse passagiersschip „Ame
rica" kwam met grote vertraging in
Southampton aan Zaterdagavond.
Het Indische ss. „J a 1 a k i t u"
(7180 ton) seinde vanmorgen, dat
zijn anker aan bakboord was wegge
slagen. De stuurinrichting werkte
niet meer. Sleepboothulp werd drin
gend gevraagd. De „Jalakitu" bevindt
zich op 80 mijl ten westen van Ter
schelling.
Bij IJ m u i d e n is het Duitse mo
torschip Julius Rutgers ge
strand Het Russische ss. E n i s e i
gaf een noodkreet, dat het op 30 mijl
van Den Helder zich in nood be
vond.
Gestrand
Het, Zweedse schip Virgo strand-
e wdeliswaar tussen Vlieland en Texel,
maar bevindt zich niet meer in ge
vaar. De reddingboot „Prins Hen
drik" bleef in ieder geval in de buurt.
Het Engelse vrachtschip S e 1 b y
had zestig mijl ten Westen van Ter
schelling te kampen met een
schuivende lading. Het vraagt om
bijstand.
Bij Vlissingen is het Belgi
sche schip Luxembourg (7000
ton) aan de grond gelopen. De sleep-
boc „Maas" is uitgevaren voor assis
tentie.
Noodseinen werden ook uitgezon
den door het Deense s.s. Anne
Tor m, dat op 120 mijl ten noorden
van Umuiden met de storm wor
stelt.
In levensgevaar
Heel ernstig ziet het er uit voor de 1
zes runners op de 160C tons tanker
Oder uit Hamburg. Dit schip werd
gesleept door de Duitse sleepboot
Gulosenf jord. Ten noorden van
Texel verloor de sleepboot zijn
sleep.
Volgens deskundigen is er weinig
"hoop, dat de zes runners er het leven
zullen afbrengen. De kans is groot,
dat de Oder, die stuurloos ronddrijft,
op de gronden zal stranden en kapot
gebeukt zal worden.
De reddingboot Brandaris is uitge
varen.
Later werd gemeld, dat de Gulosen-
fjord ook zelf in moeilijkheden is ge
raakt. Het schip seinde om acht uur
vanmorgen, dat heb op 16 mijl ten
noordwesten van Texel geen koers
meer kon houden.
Vanmorgen om tien uur meldde de
Gulosenfjord, dat hij weer bestuur
baar was.
Ten westen van Hoek van Hol
land dreef op hetzelfde tijdstip het
Deense schip Amman stuurloos
rond. Assistentie werd verzocht.
De Panamese tanker Barbara
werd in dezelfde contreien lekge
slagen vanmorgen. Het waterstroom-
de de belangrijkste pompenkamer en
een tank binnen.
Bij Schouwen liep Zaterdag
avond het Finse vrachtschip Bore
VI aan de grond. Kort na midder
nacht kwam het op eigen kracht vlot.
Het Engelse ss „Seabrook" en
't Duitse schip „Harold O 11 e n s"
verkeren ten westen van Hoek van
Holland ook al in moeilijkheden.
Langs Engelse kust
In de Britse wateren hebben veel
schepen het zwaar te verduren. De
„Clan Macquarrie" zit aan de
grond bij de Buiten Hebrides.
Het Zweedse schip „Selene" drijft
met ontredderd stuurgerei bij de
kust van Schotland rond.
Tal van vissersvaartuigen konden
het voor de Engelse en Schotse kust
niet meer bolwerken. Sleepboten voe
ren uit en hielpen wat zij konden.
Twee leden van de reddingboot van
De Franse regering heeft maatre
gelen in voorbereiding, die bedoeld
zijn om de prijzen van de voornaam
ste levensmiddelen in de hand te
houden.
De gehele binnenstad van
Dordrecht is vannacht onder
water gelopen. Bewoners van
benedenhuizen moesten in al
lerijl hun woningen verlaten en
een onderkomen zoeken bij de
bovenburen.
Het verkeer in de stad moest met
boten worden onderhouden. Met
roeiboten verplaatsten zich ook de
politiemannen, die onder persoon'
lijke leiding van de burgemeester
deden wat er gedaan kon worden.
Op verschillende plaatsen zijn de
dijken doorgebroken in de stad. De
's-Gravendeelsedijk zelfs op drie
plaatsen. Het politiebureau, dat in de
binnenstad gelegen is, was vannacht
volkomen geïsoleerd. In een café werd
een noodbureau ingericht, vanwaar
de instructies werden gegeven in de
tijd, dat de waterstand op zijn hoogst
was, van drie tot acht uur in de
nacht. De binnenstad staat blarik, de
andere buurten worden bedreigd.
Overal worden barricaden opgericht
om het water te keren.
Spoordijk ondermijnd
Per trein is Dordrecht niet. te be
reiken. daar de spoordijk ondermijnd
is. Het telefoonverkeer is voor een
deel van de stad eveneens uitgevallen.
Medewerking van bewoners van
hoger gelegen plaatsen werd in ruime
mate ondervonden. Schoenenwinke
liers stelden hun voorraden laarzen
ter beschikking en voorzagen de hel
pers van droge sokken.
De Noordendijk, die het eiland
In overleg met de centrale eva
cuatiecommissie deelt het hoofd
bestuur van het Nederlandse Ro
de Kruis mede, gaarne bereid te
zijn alle goederen die men ter be
schikking zou willen stellen voor
de getroffenen bij de watersnood
te ontvangen in de intendance
van het Nederlandse Rode Kruis
te 's-Gravenhage, Fluwelen Burg
wal 19.
aan de Noordzijde beschermt, wordt
op drie plaatsen overspoeld. Het wa
ter stroomt door de Biesboschstraat.
waarvan het wegdek op vele plaat
sen is vernield.
In de 's-Gravendeelse dijk, die
het eiland van Dordrecht aan de
westzijde tegen de Dordtse Kil be
schermt, is bij de „hoogte" een gat
van drie bij vier meter m het weg
dek geslagen.
De Wieldrechtse Zeedijk, de be
langrijkste dijk van het eiland, die
het water van het Hollandsch Diep
tegenhoudt, houdt stand, hoewel het
water angstig dicht onder de kruin
staat.
In de Dordtse Biesbosoh hebben
de landbouwers in deze stikdonkere
gure stormnacht hun maatregelen
genomen, Zieken, bedlegerigen en
hulpbehoevenden zijn naar de zie
kenhuizen gebracht. De achterblij-
venden staan gepakt en gezakt om
op het eerste sein te kunnen vertrek
ken, Van een landbouwer zouden,
volgens onbevestigde berichten, twin
tig koeien zijn verdronken.
De raffinaderijen van de B.P.M.
ligen voorlopig stil. In één tank
woedde een kleine brand. Men is
druk bezig de overige schade op te
nemen. Olie drijft op de rivier de
Maas en levert brandgevaar op voor
de schepen.
Storm houdt ook huis in België
Ook in het Noordwestelijk deel van België heeft de storm zeer
ernstige gevolgen gehad. Er komen tal van overstromingen
voor. In vele streken is de noodtoestand afgekondigd. Alle
militairen, die hun garnizoenen in de provincie Oost- en West-
Vlaanderen en Antwerpen hebben, zijn met spoed terug
geroepen.
In Knokke werd om twee uur
Zondagnacht de alarmtoestand afge
kondigd- In de zeewering bij Knokke
zou volgens de Belgische radio een
gat van 100 meter zijn geslagen.
In Knokke, Het Zoute en Heyst staan
vele kelders onder water. De schade
in dit gebied wordt geschat op 20 mil-
lioen frans (li millioen gulden). Gas
en watertoevoer zijn afgesneden.
Uit Heyst wordt een bres van 300
meter in de zeedijk gemeld.
In Zeebrugge is zware schade
toegebracht aan de pier. In Blanken-
berge vooral aan de vissershaven.
Tunnel niet bruikbaar
In Oostende staan hotels en
overheidsgebouwen onder water.
We moeten 37 jaar teruggaan
tot 14 Januari 1916 om de laatste
ramp tengevolge van storm te vin
den, die enigermate met de hui
dige catastrofe te vergelijken Is.
Toen braken op tientallen plaat
sen dijken door in de Zuid West
hoek van de Zuiderzee.
In de nacht van 13 op 14 Ja
nuari woedde er een hevige storm
en als eerste bezweek de Water-
landse Dijk bij Durgerdam. Daar
na sloegen er gaten in de dijken
bij Anna Paulownapolder en bij
Baarn. Het water raasde het land
in en honderden koeien verdron
ken. De kerken in Edam en Naai
den werden tot veestal gemaakt
om op de hoog gelegen plekken
vee te redden.
Op Marken spoelden twintig
huizen weg en niet minder dan
zestien mensen vonden de dood in
de golven.
Het land rond Broek in Water
land stond blank, het fort bij
Durgerdam liep onder. Harderwijk
kreeg water in de straten. Zwolle
overstroomde gedeeltelijk.
Ook in andere gedeelten van het
land braken dijken door, maar de
berichten over de huidige ramp
doen nu al vermoeden dat het dit
keer vele malen ernstiger is.
In Antwerpen waar een deel
van het gemeentepersoneel is opge
roepen, zijn o.m. koopwaren die langs
de Schelde waren opgeslagen wegge
spoeld.
Het verkeer in de tunnel van
Antwerpen is onderbroken.
De gouverneur van de provincie
Antwerpen heeft een onderhoud ge
had met de ieiders van de vakbon
den van het trampersoneel in Ant
werpen, dat juist in staking was.
Na dit overleg is besloten de sta
king voorlopig op te schorten. De
vakbondsleiders hebben namens het
Algemene Belgische Vakverbond en
het Christelijke Vakverbond de ar
beiders opgeroepen het werk on
middellijk te hervatten.
(Van onze Londense correspondent, R. Jokel)
Drenkelingen en redders, die de ramp van de „Princess
Victoria" hebben meegemaakt, hadden, toen zij in de loop van
Zaterdagnacht aan wal gingen, slechts één woord voor de ver
schrikkelijke tonelen, die zich urenlang hebben afgespeeld:
een hel.
De ooggetuigen noemen het een wonder, dat de redding
boten, die ter assistentie zijn uitgevaren, niet zelf zijn vergaan.
Enige uren'na de ramp vond de reddingboot van Port Patrick
nog een boot van het rampzalige schip, met drie inzittenden.
Zij waren allen dood.
Postzakken en bagage dreven op
het water. De grotere schepen lieten
hun zoeklichten over de golven spe
len. De kleinere boten probeerden
de wrakstukken te benaderen om
naar overlevenden of lijken uit te
zien.
Een tankschip uit Belfast loste zijn
hele lading olie in zee. Dit voorbeeld
werd d°or aifdfe^i schepen gevolgd.
Maar na zes 'iur was de strijd voor
bij. Langzaam begonnen de redding-
bóten hun urenlange, moeizame weg
huiswaarts. De bemanning van een
Constellation van de B.O.A.C., die
aan de reddingactie had deelge-
men, heeft niet minder dan elf vlot
ten gezien, maar heeft niet kunnen
waarnemen of er mensen aan boord
van die vlotten waren.
Kapitein mee ten onder
Kapitein Ferguson van de „Prin
cess Victoria" is met zijn schip
ondergegaan. Kort voor het kapseis
de heeft men hem nog op de brug
zien staan. Van de kinderen en vrou
wen heeft men slechts één spoor ge
zien: een moeder en haar kind aan
Hel spoorwegverkeer is op vele punten ontwricht in de door het op
lopende water bedreigde gebieden. In de onmiddellijke omgeving van
Rotterdam functionneren nagenoeg geen diensten. Verbroken zijn de
verhingen Gouda—Rotterdam, Rotterdam D.P.—Breda, Bergen op Zoom-
Goes—Vlissingen, Schiedam—Hoek van Holland, Gcldcrmalsen—Dordrecht,
Roosendaal—Lage Zwaluwc en Utrecht—Den Bosch. Reizen naar Rotter
dam is alleen mogelijk via Den Haag.
Ten gevolge van een doorbraak van
de IJseldijk staat de baan bij Nieu-
werkerk (Z.-H.) onder water. Het
zelfde is het geval met het station
Rotterdam-Maas, waar de golven
over het emplacement slaan.
Twee gaten zijn geslagen in de
spoorbaan bij "Woensdrecht. Een ge
deelte van de baan tussen Arnemui-
den en Middelburg is weggespoeld.
Tussen het station in Dordercht en
de brug over de Merwede nam het
water het zand mee, waardoor een
uiterst hachelijke situatie is ont
staan.
De storm stelde de electrisehe ge
leidingen over het gehele land op een
uiterst zware proef. Op tal van plaat
sen ontstonden dientengevolge storin
gen. Bij Hedel moest ten gevolge van
zo'n defect het treinverkeér worden
stilgelegd.
De bootdienstcn van de N.S. op
Harwich en van Enkhuizen naar Sta
voren kunnen niet meer onderhouden,
worden. Bij Hoek van Holland is de
oorzaak: te veel water. Bij Enkhuizen
daarentegen kan de boot niet uit
varen wegens gebrek aan water,
De leiding van de Nederlandse
Spoorwegen spreekt van een nood
toestand.
Boottrein over tijd
Onze Brabantse correspondent
meldt:
De spoorwegverbinding tussen
Utrecht en Den Bosch heeft Zondag
morgen ongeveer anderhalf uur stil
gel'egen in verband met een draad
breuk nabij Hedel. Spoorwegarbeiders
werden onmiddellijk gerecruteerd en
zorgden er voor, dat omstreeks elf uur
de treinverbinding weer voortgang
kon vinden op dit traject.
Alom in den lande is er medeleven
met de slachtoffers van de noodtoe
stand en de overstromingen. Velen,
officiële en particuliere instanties
willen hulp bieden. Personen stellen
hun auto's ter beschikking voor ver
voer. Aan de andere kant echter
signaleerde men ook auto's, wier be
stuurders geen acht sloegen op
vervoersgelegenheïd wachtende mili
tairen.
Ook diverse organisaties zoeken
naar wegen om hun mensen te mobi
liseren of een opwekking tot hulp
aan hun leden in diverse provincies
te doen toekomen. Eenvoudig is dat
onder de huidige omstandigheden
niet en het is door storingen in, of
overbezetting van de telefoonverbin
dingen ook niet altijd doenlijk over
leg te plegen met instanties in een
getroffen gemeente.
boord van een vlot. Zij dreven ech
ter af voor zij gered konden worden.
Naar verder uit de berichten blijkt,
zouden de vrouwen en kinderen de
moed niet hebben gehad of de kracht
hebben gemist om aan dek te gaan
en durfden zij hun leven niet aan de
vlotten toe te vertrouwen toen zij
eenmaal aan dek kwamen en het
sehriMoneel -zagen.
Verder blijkt uit de berichten, dat
aan boord van het zinkende schip
een volmaakte discipline heeft ge
heerst. Er was geen paniek en de
passagiers gaven gevolg aan alle aan
wijzingen die ze van manschappen
en officieren ontvingen.
Wanneer er iemand viel en in zee
dreigde te vallen, werd er direct een
ketting van handen gevormd om
hem te redden.
De „Princess Victoria" was geen
oud schip. Zij werd pas in 1947 in
dienst gesteld, had twee motoren en
was voorzien van radar. Behalve 1500
passagiers kon zij tachtig auto's ver
voeren.
Toen het schip open zee bereikte,
moet de stuurinrichting defect zijn
geraakt. De zware golven hebben
toen de grote deuren van het auto-
dek opengeslagen.
Onder de passagiers bevonden zich
veertig arbeiders van een vliegtuig
fabriek in Wigtown Bay, vijf mijl
van Stanraer, die zoals ieder weekend
naar huis gingen. Een van hen, Victor
Large, reisde met zijn vijf kinderen,
van wie de oudste acht jaar was.
Ook een Schots voetbalteam, dat
Zaterdagmiddag in Ierland zou spe
len, was aan boord. Verder was ook
aan boord maj. John Maynard Sin
clair, 56 jaar, Noord-Ierlands plaats
vervangend minister-president en
minister van Financiën en Sir Walter
Smiles, een van de twaalf Noord-
Ierse leden van het Britse Lagerhuis.
Ook zij behoren tot de vermisten.
De minister van Financiën was in
Londen geweest om met de Britse
Kanselier van de Schatkist, Butler,
te onderhandelen.
De secretaris-generaal va,n het
Noordierse ministerie van Financiën,
Sir W. Scott, was met hem in Londen
geweest, maar had op het laatste
ogenblik besloten niet via Stanraer
naar Bèlfast terug te keren, maar
met een andere lijn, via Liverpool,
niet omdat hij enigvoorgevoel had,
maar omdat hij niet om vijf uur
wenste op te staan om van zijn slaap
wagen over te stappen op de boot.
Zaterdagmiddag tegen half drie
werd brand ontdekt in de magazijn
ruimte van de N.V. v.li. fa J. Lamce,
die op de zevende verdieping van de
Industrieflat aan de Goudsesingcl te
Rotterdam een grossierderij
plasticmateriaal heeft.
De huismeester van de flat begon
direct met de eigen brandblusin-
stallatie van de flat de brand te
blussen. Weldra was ook de brand
weer ter plaatse en na drie kwartier
was men de brand, die met grote
rookontwikkeling en veel hitte ge
paard ging, meester.
In de magazijnruimte verbrand
den plasticmaterialen en houten
stellingen. De brand op deze grote
hoogte trok veel bekijks.
Omtrent de oorzaak tast men in
het duister.
De hele binnenstad van Dordrecht
staat blank, de buitenwijken werden
vanmiddag bedreigd. Bewoners van
benedenhuizen moesten 1 vannacht
naar de bovenhuizen vluchten. Op
verscheidene plaatsen werden barri
caden van zandzakken opgeworpen,
om het water te keren.
Luchtfoto K.L.M.
In het zuiden rijden de treinen nor
maal en op tijd. Moeilijkheden schij
nen ook in het buitenlands verkeer te
zijn ontstaan, want de boottrein uit
Italië via Duitsland, die Zondagmor
gen om negen uur in Eindhoven had
moeten zijn, was daar om half twaalf
nog niet gearriveerd.
Ook in V e n l o had men over het
uitblijven va.n deze trein nog geen
bijzonderheden ontvangen.
De boottreinen, die hormaal
naar en van Hoek van Holland
via Eindhoven—Venl'o of Eind
hovenRoermond naar Duits
land rijden, zijn uitgevallen.
De spoorwegverbinding Goes—Vlis
singen, die reeds vroeg was gestag
neerd op Zondagmorgen, heeft nog
een verlengstuk gekregen. Om kwart
over elf werd de spoorwegverbinding
tussen Bergen op Zoom en Goes ge
staakt, zodat zowel Zuid-Bevel'and als
Walcheren volledig geïsoleerd is van
spoorwegverbindingen.
Schade werd voorts toegebracht aan
de electrisehe bovenleiding van de
spoorweg tussen Zaandam en
W o r m e r v e e r. De dienst tussen
beide plaatsen wordt onderhouden
met bussen.
(Vervolg van pag, 1)
Reddingboten uit Ierland en Schot»
land en alle in de buurt vertoevende
schepen voeren uit. Maar zij vonden
niets op de opgegeven plaats.
Positie verkeerd
Toen drong de verschrikkelijke
waarheid door, dat de „Princess
Victoria" haar positie verkeerd had
opgegeven en dat het hulpeloze
schip al veel verder was afgedreven.
Pas veel later corrigeerde de
.Princess Victoria" haar fout. Dat
was kort voordat het schip zonk.
Hoeveel mensen door deze fout
hun leven verloren hebben zal wel
altijd een geheim blijven.
Om 12.45 u. liet kapitein Ferguson
seinen: „Machinekamer onder water.
Schip ligt bijna overzij. Heb beslo
ten schip te verlaten."
De torpedobootjager „Contest", de
reddingboten van Gloughy en Do-
naghadee sloten zich bij de redding
actie aan. Op dat ogenblik lag de
ene zijde van de „Princess Victoria"
reeds onder water.
Zij hadden reddingboten en vlot
ten voor 1500 mensen aan boord,
maar de ontzettende storm maakte
het volkomen onmogelijk ze te water
te laten. De schipper van de red
dingboot van Port. Patrick seinde op
dat moment: „De zee is erger dan
we haar ooit hebben meegemaakt".
De reddingboten en andere sche
pen hadden zich in een wijde cirkel
om het zinkende schip geformeerd.
Om 3 u. kapseisde dit en zonk. Alle
pogingen om een lijn naar het schip
te schieten hadden gefaald. Een van
de reddingboten van de „Princess
Victoria" werd met drenkelingen door
de kokende golven heen en weer ge
slingerd. Tenslotte werden ze door
de reddingboot van Donaghadee ge
red. Er waren 31 mensen in de sloep.
Redders machteloos
Uit de schepen zag men men
sen, die zich aan wrakstukken en
vlotten vasthielden en vertwij
feld wuifden. Men zag hun open
monden maar men kon ze niet
horen. Maar de schepen, die ge
komen waren om hen te redden
konden niets doen. Voor hun
ogen verstarden de drenkelingen
van de kou. Eén voor éjén lieten
ze de stukken hout los en ver
dwenen ogenblikkelijk in de ko
kende zwarte zee.
Om vier uur was de zee vol wrak
stukken. Een vliegtuig cirkelde uren
lang boven de plaats des onheils. Het
kon geen radio-contact met de red
dingschepen krijgen en dirigeerde ze
met lichtseinen. Dank zij dit vlieg
tuig werd nog een reddingsloep met
acht doden en een levende gevonden.
De „Pass of Duomochty" probeerde
twaalf maal een lijn naar een van
de vlotten van het gezonken schip
te schieten, maar zonder succes. Het
vlot dreef af,
(Van een onzer verslaggevers)
Vier Nederlandse schepen zijn
door het stormgeweld in moeilijkhe
den geraakt. De vislcotter „Ouddorp
13" is mét drie mensen aan boord
tussen Katwijk en Noordwijk op het
strand geslagen. Gevaar voor de op
varenden is er niet.
De kustvaarder „Franka 2"
Rotterdam maakte vanmorgen ter
hoogte van Terschellingerbank
graden slagzij. Latere berichten mel
den, dat het schip buiten gevaar is.
Het 5239 tons tankschip „Tiba" uit
Rotterdam drijft ten westen van
Breskens met een gebroken roer-
quadrant rond. Het schip vroeg van
morgen sleepboothulp. De coaster
„Elisabeth" uit Groningen Is bij Ter-
heide gestrand.
De kótter „Ouddorp 13", een klein
vissersvaartuig strandde Zaterdag
avond omstreeks zes uur. Het scheep
je lag direct vlak tegen de duinen-
rand. Meteen probeerde een ploeg
mannen van de NZHRM onder aan
voering van schipper Jan van de
Niet met een vrachtauto over het
strand naar het schip te rijden.
De heer C. van der Berg van de
reddingploeg begaf zich met een
lijn in zee, Aan boord vond hii drie
mannen, twee Ouddorpers en een
Scheveninger. in het logies. Zij ver
telden dat zij de afgelopen nacht' bij
het Wassenaarsche Slag het
anker hadden moeten uitwerpen,
omdat de motor onklaar was ge
raakt, Zij schoten daar vuurpijlen
af en staken voorwerpen, die zij kon
den missen in brand. Maar niemand
merkte hen op.
Door een enorme windstoot was de
„Ouddorp" toen van zijn anker los
geslagen en op drift geraakt.
De NZHRM heeft op de wal een
wacht bij het schip geplaatst. Gis
teravond om negen uur zijn de drie
opvarenden van boord gegaan.
Wanneer de storm niet tot bedaren
komt is de kans groot, dat de kotter
te pletter geslagen zal worden.
Goed afgelopen
Met de kustvaarder Franka 2.
eigendom van de rederij L. Stienstra
te Rotterdam, is het nogal goed af
gelopen. Vanmorgen kwam het bij
Terschellingerbank in nood
te verkeren. Toen de slagzij steeds
groter werd besloot de bemanning het
schip te verlaten. Sleepboothulp werd
gevraagd.
Later seinde de Franka 2 aan de
N.Z.H.R.M.„Hartelijk dank voor de
bewezen diensten". Hieruit kan men
dus concluderen, dat het schip bui
ten gevaar is.
Voor de kust van Terhe 1 de, ge
meente Monster, heeft zich vannacht
ook een scheepsdrama afgespeeld.
Gelukkig liep ook dit goed af. De
175 ton metende Groningse coaster
Elisabeth gaf noodsignalen. Toen
bleek, dat hulp van de wal af onmo
gelijk was. gordden de vier opvaren
den hun zwemvesten om en gingen in
zee. Drie van hen wisten het strand
te bereiken. Alleen de 63-jarige J.
Jonkers was toen nog aan boord. Met
behulp van een inwoner van Terheide
kon ook hij veilig aan land gebracht
worden.
De bemanning werd ondergebracht
in café De Sport. Het schip zit nog
vast op het strand.
De minister-president dr W.
Drees heeft zich hedenmorgen
naar Dordrecht en omgeving
begeven.
Volgens de eerste berichten heeft
de Afsluitdijk zich goed gehouden In
de storm. De gehele nacht is het
personeel van de Rijkswaterstaat
waakzaam geweest om bij eventuële
beschadiging direct te kunnen in
grijpen.
Het verkeer over de Afsluitdijk
wordt bemoeilijkt door de overslaan
de watermassa's, waarin stukken
hout, tonnen, enz. worden meege
sleurd.
Het is echter mogelijk per auto
over de dijk te rijden, al is uiterste
voorzichtigheid geboden.
Abcoudermeer buiten
zijn oevers
Niet alleen aan de kusten van
Noordzee en IJselmeer heeft het ge
spookt. Ook in het binnenland zijn
ernstige moeilijkheden ontstaan. Het
Abcoudermeer was .niet binnen de
dijken te houden en trad buiten zijn
oevers. Alle verkeer over de Rijks
weg AbcoudeUtrecht moest worden
gestremd, omdat deze weg gedeelte
lijk onder kwam te staan.
Vrijdagavond werden in allerijl op
nieuw drie brandweerwagens en de
tectives naar de Queen Elizabeth"
gestuurd, omdat op het schip het
brandalarmsysteem weer in werking
trad. Maar het was een vals alarm.
Niemand kon de oorzaak er van ont
dekken.
1