EXTRA-EDITIE Éte, Het rije\olk NATIONALE RAMP OVER NEDERLAND Brit met 139 opvarenden de diepte in ORKAAN en SPRINGTIJ doorbreken onze kust Rotterdam en Dordrecht overstroomd Talrijke gaten in Zeeuwse dijken Boulevards, duinen en dijken slaan weg Eerste taak Zee bespringt Harlingen Prins Bernhard in New York vuss. Dijk bezwijkt bij Poortugaal Angstnacht in Rotterdam Wijk aan Zee in angst Is DEMOCRATISCH-SOCIALISTISCH DAGBLAD - HOOFDREDACTEUR: K. VOSKUIL Zondag 1 Februari 1953 Dl tg. N.V. De Arbeiderspers, Hekelvela 18, Amsterdam, tel. 38811. Dir. H. v. Kuilenburg en C. v. d. Waerden. Aboiin.prijs 49 cent per week, 6,35 per kwartaal. Lesse nrs: 13 cent per ex. Postgiro 21876. Gemeentegiro V 4500 EEN NATIONALE RAMP is over Nederland gekomen. Een orkaan, die samenviel met een springvloed, heeft zee- en rivier water tot nog nooit waargenomen hoogten opgezwiept. Met vreselijke natuurkrachten zijn onze duinen, onze dijken en onze kaden geteisterd en terwijl in dorpen en steden de noodklokken begonnen te beieren en sirenes gingen loeien, braken op nog niet te tellen plaatsen die dijken en duinen en kaden onder af grijselijk geweld uiteen. STEDEN, dorpen en polders liepen geheel of gedeeltelijk onder water. Vrouwen en mannen en kinderen moesten in het holst van deze vreselijke nacht vluchten uit hun woningen om hun leven te redden. Vee, dat achterbleef, verdronk. jfcULFS KUNSTWERKEN, die niemand bedreigd achtte, braken los onder de beukende slagen van het dol geworden water. In Noordwijk verdween een deel van de Wilhelmina-boulevard. De boulevard in Scheveningen moest gedeeltelijk afgesloten wor den. Spoorbanen spoelden weg bij Woensdrecht en tussen Arne- muiden en Middelburg. De dijk van het Sloe bezweek en weder om liepen Walcherense landerijen onder met brak water. Een hotel bij Katwijk werd weggevaagd. De Noordzee stortte bij Callantsoog door een gat van tweehonderd meter in de duinen En wat hier bovenstaat, is maar een willekeurige greep uit het nieuws, dat binnenstroomt. Terwijl deze editie wordt samen gesteld, is het aantal dijkdoorbraken niet te tellen. Er zijn mensenlevens te betreuren, maar niemand weet hoeveel. De materiële schade loopt in de honderden millioenen, maar zelfs een globale schatting is niet te maken. Schepen zijn in het tuimult van de orkaan ten onder gegaan. Een Poolse trawler zonk bij IJmuiden. De sleep boot Schelde verdween in de kolkende Nieuwe Waterweg. Bij Noordwijk werd een kotter tegen de kust ge smeten, een Duitse sleepboot verloor zijn sleep: zes runners waren aan boord, van de sleep werd niets" meer vernomen. Koortsachtig is in de ochtend van deze Zondagmorgen het reddingwerk In Harlingen is Zaterdagnacht de zuidwestelijke stadswijk overstroomd door het zeewater. Het water over spoelde de kade der nieuwe Willems haven en kwam via de spoorweg de stad binnen. In een aantal woningen kwam het water tot circa een halve meter hoogte. Het aan de haven ge legen hotel „Zeezicht" kwam geheel blank te staan en ook het wacht lokaal van de Terschellingerboot liep onder water. Politie en brandweer waren de gehele nacht in actie. georganiseerd. Koortsachtig in een chaos van verbroken telefoonverbin dingen, een volkomen gedesorgani seerd treinverkeer en ondergelopen en onberijdbare straatwegen. Er werd gedaan, wat menselijkerwijs in het vermogen lag. De Generale Staf van het Leger gaf alle militairen uit de bedreigde gebieden order, zo snel mogelijk naar hun garnizoenen te gaan. Militairen in de kazernes werden geconsigneerd om op eerste alarm hulp te kunnen bieden. Alle beroepspersoneel werd opgeroepen. Het Rode Kruis mobiliseerde. Alle hulpcolonnes kregen bevel zich ge reed te houden om met materieel uit te rukken. De Nederlandse radio bewees bij dit alarmeren onschatbare diensten, Van acht uur af hedenmorgen was de nieuwsdienst regelmatig in de lucht, Oproepberichten werden vrij wel elk kwartier herhaald. NIET ONVERWACHT Het geweld, de chaos en de ellen de, van deze nooit te vergeten nacht zijn niet geheel onverwacht over ons los gebroken. Al Zaterdagmiddag was de kust van Nederland in alarm- toestand, Het K.N.M.I. voorspelde zware Wester-storm, ruimend naar Dit is de boulevard te Vlissin- q e n. waarvan stukken zijn wegge slagen tijdens de orkaan, die vooral voor Zeeland rampzalige gevolgen heeft gehad. Noord-Weet en Noord, gepaard'gaan de met springvloed. Dat was om één uur 's middags. In die uren die volg den. ging de waarschuwing nogmaals uit. De alarmtoestand voor gevaarlijk hoog water werd afgekondigd in alle plaatsen ten Zuiden van Hoek van Holland. Schepen, die nog binnen konden komeri stoomden op voile kracht naar de havens. Al wat op zee was en de Nieuwe Waterweg of IJmui den of Vlissingen niet meer kon be reiken, trachtte naar volle zee uit te wijken. Kort na zes uur terwijl de wereld al opgeschrikt was door een vreselijke scheepsramp in de Ierse zee braken de orkaanwinden door naar onze westelijke provincies. Om acht uur loeide het geweld met een gemiddelde snelheid van honderd kilometer per uur en. uitschieters van honderdveertig kilometers per uur. Maar nóg was het laag water. De vernietigende vloed zou pas na vier uur 's nachts komen aanstor men. Zes urn- in de morgen was voor Rotterdam het kritieke uur. Over wat zich afspeelde tussen van nacht twaalf uur en vanmorgen acht uur zal in onze vaderlandse geschie denis honderden jaren na vandaag nog geschreven worden. Zoals de Eli- zabethsvloed in de Middeleeuwen, zoals de watersnood, in 1916, dié vergeleken bij de ramp van van nacht klein wordt in betekenis. OVERZICHT Van het uiterste Noorden tot het uiterste Zuiden is Nederland in nood. Hieronder volgt een zo volledig mo gelijk overzicht: TERSCHELLING: Een duindoor- braak, veelschade, toestand niet TEXEL: Polder de Eendracht onder plaatse?!. Toestand kritiek, •naar hopeloos. Het eiland is geïsoleerd. CALLANTSOOG: Duindoorbraak van 200 meter. PETTEN: De werkman F. de Waard kwam om het leven, WIJK AAN ZEE: Grote delen van de duinenrij zijn weggeslagen. KATWIJK: Een hotel weggeslagen. NOORDWIJKGedeelte boulevard en zeebad weggeslagen, SCHEVENINGEN: Boulevard zeer zwaar beschadigd. ROTTERDAM: G^oalte stad onder wafer gelopen. n/atéfiëee schade, DORDRECHT: Gedeelte stad onder water. Zeer grote schade. ZWIJNDRECHT: Onder water ge lopen. Gezinnen geëvacueerd. Honderden pleziervaartuigen in ha vens te pletter geslagen. PERNIS: Lage deel van dorp over stroomd. MAASSLUIS: Polder tussen Maas sluis en Hoek van Holland onder gelopen. WILLEMSTAD: Situatie bedroevend. Stadje staat blank. EILEND ROZENBURG: Dijken op verschillende plaatsen doorgebro ken. „God zij dank polder", „Bos- Honderd negen en dertig mensen zijn Zaterdagmid dag in liet Noordelijk Kanaal tussen Schotland en Ierland met het passagiersschip „Princess Victoria" ondergegaan, slechts vijf mijl van de Ierse kust. De „Princess Victoria" had 177 mensen aan boord, 123 passa giers en een bemanning van 54. Acht en dertig overledenden zijn gevonden, onder wie geen vrouwen en kinderen. Zij waren te zwak om de urenlange worsteling te overleven tegen de verlammende, ijzige koude in de torenhoge golven, zoals men ze zelden of nog nooit had gezien. Op de 35 mijl langere afstand tussen Stranraer in Schotland en Larne in Noord-Ierland heeft zich een van de grootste drama's van de zee afgespeeld, de hopeloze strijd van de mens tegen de alles vernielende kracht van het water. De 2694 ton grote „Princess Victo ria", eigendom van de Britse Spoor wegen, was Zaterdagochtend om 7.45 uur, de gewone tijd, uitgevaren van Stranraer. De reis duurt normaal 21 uur. Het schip voer de gewone koers, d.w.z, noord-west om rond een schier eiland te varen en daarna naar zuid west, naar Ierland te draaien. Twee uur na haar vertrek seinde de „Princess Victoria", dat zij vijf mijl uit haar koers was onder dc Schotse kust en dat zij door het slechte weer in moeilijkheden ver keerde. Op dit tijdstip moest het schip echter de Ierse kust eigenlijk al bij na hebben bereikt. Maar ook uit de volgende berich ten moest worden opgemaakt, dat de „Princess Victoria" zich. nog in de buurt van Schotland zou bevinden. Kort na zijn eerste bericht liet kapitein Ferguson het'S.O.S.-sein ge ven. „Draaien bij monding van Loch Ryan, schip onbestuurbaar, verzoe ken dringend sleepboothulp." En daarna nog dringender: „Vier mijl ten n.w. van Corsewall. Autodek Prins Bernhard is Zaterdag per vliegtuig in New York gearriveerd. Daar zal hij deelnemen aan de feestelijkheden ter gelegenheid van het feit, dat de stad 300 jaar ge léden haar stadsrechten kreeg. New York heette toen nog Nieuv Amsterdam en stond onder Neder lands bestuur. sche polder", „Scheurpolder" en „Noordbankpolder" gedeeltelijk on dergelopen en ontruimd. KRUININGEN Perkpolder: Gat in dijk geslagen. Water stroomt pol der binnen. Bevolking geëvacueerd. ZUID-BEVELAND: Reigersberger polder ondergelopen. TERNEUZEN: Oude stad onderge lopen. ZUID-BEIERLAND: Dijk Een- drachtspolder op drie plaatsen doorgebroken. Polder loopt onder water. WALCHEREN: Toestand kritiek. Vijf gaten in Vlissingse boulevard. Sloe- dijk doorgebroken. Gedeelten van Walcheren lopen onder met brak water. ZUID-BEVELAND: Gat in dijk bij Wolphaertsdijk en bij Fort Ram- mekens, Veere: Onder water gelo pen. Alle straten kapot gespoeld. POORTUGAAL: een man verdronk, gevreesd wordt, dat nóg zes men sen de dood vonden in het water. STELLENDAM of MIDDELHARNIS: Waarschijnlijk drie mensen omge komen. ANDERE PLAATSEN: In elk geval nog meer dan tien slachtoffers. SPOORWEGEN: Volkomen gedesor ganiseerd. Op de haart is met arcering aangegeven, in ivelke gebieden ten gevolge van storm en water van een noodtoestand gesproken kan worden. Vanmorgen om twaalf uur is te Poortugaal de dijk doorgebroken die om de polders Grippeland en Kie- weland ligt, waardoor dit land onder water is komen te staan. Men heeft er ook het stoffelijk overschot ge borgen van de heer A. Venneman uit Poortugaal. Het vermoeden bestaat dat er nog vijf mensen verdronken zijn. In de Prychiatrtsche inrichting „Maasoord" te Poortugaal zijn de kelders ondergelopen, waardoor de verwarming is uitgeschakeld en grote hoeveelheden levensmiddelen zijn bedorven. De normale route van de Princess Victoria" getrokken lijn) en de iveg waarlangs de boot in ongeveer zuide lijke richting is afgedreven tot de door een kruisje aangegeven plaats. onder water. Slagzij 35 graden stuur boord. Verzoeken onmiddellijk hulp. Schip onbestuurbaar". (Zie verder pag. 2) Weer is Nederland besprongen door zijn oude erfvijand, het water. Het hoge water en de felle storm hebben op tal van plaatsen de verdediging doorbroken, waar achter wij ons veilig waanden. Een nationale ramp, zwaarder dan die van 1916 en de zwaarste sinds mensenheugenis, heeft ons land getroffen. Duizenden zijn met hun kinde ren en wat draagbare have door de winternacht getrokken naar veiliger oorden. Zij hebben veel verloren, maar het leven hebben zij behouden. Er zijn er ook die de strijd tegen hét water met hun leven hebben betaald. Onze gedachten gaan ln de eerste plaats uit naar Zeeland, dat binnen de tien jaar voor de tweede keer de zwaarste slagen te verduren krijgt. Berichten uit Zeeuwsch-Vlaanderen, Zuid-Be veland en Walcheren vooral Walcheren roepen herinnerin gen op aan 1944. Nauwelijks heb- ben de Zeeuwen zich met grote i energie en geestkracht hersteld van de wonden, die door de oorlog zijn geslagen, of zij worden op nieuw beproefd. Ongetwijfeld is ook de stoffe lijke schade, niet alleen voor de direct getroffenen, maar ook voor de volksgemeenschap, groot. Zij is met hard werken te herstel len. Wat het eerst en het meest beklemt is de menselijke nood. Allen te zamen, de overheid en degenen, die niet getroffen zijn, hebben tot taak deze nood naar vermogen te lenigen. (Van onze speciale verslaggever) ROTTERDAM heeft in de orkaanachtige storm een nacht merrie beleefd van rinkelende telefoons, dravende mannen, wenende vrouwen en kinderen, mensen die worstelden om op de been te blijven, wassend water. Dat water steeg in het begin eerst onopgemerkt, maar later sneller en sneller. Het werd een vloed, die de straten blank zette en de dijken overstroomde. Een waterval, die duizenden kelders van de huizen in vijvers veranderde en die een groter schade aanrichtte dan men zich door watersnood ooit in Rot terdam kan herinneren. Het begon ook hier niet veront rustend. De stad ging de avond tamelijk blijmoedig in. Het zou hoog water worden, maar men wist, wat dat betekende. Ieder maakte zich op te wachten tot Zondagmorgen zes (Van een onzer verslaggevers) Wijk aan Zee verkeert in grote angst. In de nacht van Zaterdag op Zondag zijn grote gedeelten van de duinrij aan de zeekant weggeslagen. Het water steeg zo hoog tot de duinen op, dat de Relweg en de Zandweg onder water stonden. De kelders van het in aanbouw zijnde Emma-kinderziekenhuis, dat vrij hoog tegen de duinen lisït, stroomden onder water. Men is èr zic-h in het badplaatsje van bewust, dat de toestand thans vrij gevaar lijk is. Het was echter vier 's nachts, toen het water bij de Oude Plantage over de Honingcrdijk stroomde; een ramp van ongekende omvang had een aanvang genomen, In de volgen de uren leek de stad razend te zul len worden. Brandweerwagens gierden kris kras door de straten, telefooncellen waren permanent bezet, taxi's waren voor goed geld niet meer te krijgen, dakpannen rinkelden op straat neer. schoorstenen woeien om, bomen ont wortelden, auto's botsten en am bulances vulden de straten met angstwekkend lawaai. Een zware vrachtauto uit Breda schoof de Schie in, een gereedschaps wagen van de brandweer retireerde gehavend uit de strijd De knooppunten van de stadsor- ganisatie konden de spanning nau welijks meer dragen: de seinzaa! van de brandweer, trefpunt van alle on heilsmeldingen (in enkele uren tiid meer dan honderd) werd een hel. De politiebureau's;sgonsden als fabrieken (Zie verder pag. 3)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1