Barricaden in overstroomd
Dordrecht
orkaan raasde over
Amsterdam
Noodtoestand op Texel
afgekondigd
PRINCESS VICTORIA IN DE
IERSE ZEE GEZONKEN
Zuidelijk deel Maassluis
onder water
Hondsbossche Zeewering
hield zich goed
Noodregeling treinenloop
in intern, verkeer
Groot aantal schepen voor de
kust in nood
2
EXTRA EDITIE ALGEMEEN HANDELSBLAD
Bevolking pakte met man
en macht aan
"LIET water stroomde van de Noordkant de oude stad
Dordrecht binnen. De Voorstraat, de voor
naamste winkelstraat van de Merwestad, en het Begijn
hof liepen dadelijk blank. Tussen Vest en Krommedyk
vreesde men het ergste.
De noodcolonne van het Rode Kruis werd opgeroepen.
Het politiebureau aan de Groenmarkt moest worden ont
ruimd. Om half zes Zondagochtend had de politie haar
tenten opgeslagen in een café bij de Visbrug, maar
slechts zéér voorlopig, omdat aan weerszijden van de
Visbrug grote delen van de stad onder water liepen.
Sirenes en klokgelui maakten de bevolking van Dordt
en Zwyndrecht attent op de dreigende gevaren. Overal
ging de politie rond om de mensen te waarschuwen. Het
was druk in de nachtelijke straten. Mensen met kinder
wagens zochten een goed heenkomen. Maar waarheen?
Dordrecht is laag gelegen en het eiland van Dordrecht
is gauw overstroomd. „Ontruimt de benedenkamers",
ried de politie aan; en dat deden de mensen.
Aanvankelijk was men van mening, dat het water wel
spoedig zou zakken. Men heeft namelijk al zo vaak mee
gemaakt, dat een uur vóór hoogwater een tegenstroom
inzet. Deze conclusie, die in normale gevallen opgaat,
bleek echter niet uit te komen. Het water steeg en
steeg
Stadhuis slechts per
roeiboot bereikbaar
DE Noordej.dijk, die het eiland van
Dordrecht aan de Noordzjjde be
schermt, werd op drie plaatsen over
spoeld, o.m. bij de scheepswerf Hoebee.
Het water stroomde door de Biesbosch-
6traat. waarvan het wegdek op vele
plaatsen werd weggeslagen.
In de 's-Gravendeelsedftk, die het
eiland aan de Westzijde tegen de Dordt-
sc'ne Kil beschermt, werd bij ,,De Hoog
te" een gat van drie a vier meter ge
slagen.
De Wieldrechtse zeedijk, de belang
rijkste dijk van het eiland, die het water
van het Hollandsch Diep tegenhoudt,
hield nog stand, maar het water steeg
tot angstig dicht onder de kruin.
In de Dordtse Biesbosch namen de
landbouwers in deze verschrikkelijke
stormnacht hun maatregelen. Zieken en
hulpbehoevenden werden zo snel moge
lijk naar de Dordtse ziekenhuizen ver
voerd. De achterblijvenden stonden ge-
Ï'akt en gezakt onï op het eerste sein
e kunnen vertrekken. Van één land
bouwer zouden twintig koeien zijn ver
dronken.
De Dordtse bevolking was. begrijpe
lijkerwijs, diep onder de indruk van wat
gebeurde. Overal in de stad werden bar
ricaden opgerioht. De golven spoelden
tegen de gevels. De situatie was zeer
onoverzichtelijk. Van alle kanten dreig
de het water, dat in brede vaart Hol
land binnenstroomde. Duizenden en nog
eens duizenden mensen trachtten de ga
ten in de dijken dicht te gooien, ook in
ae Hoeksewaard en op het eilend IJssel-
monde, De overstroomde wegen waren
vol vrachtauto's en veewagens. Polit'e-
en ziekenauto's hielden zich gereed. Zo-
lan? het donker was, bleek het onmo
gelijk een duidelnk beeld te krijgen van
de nood, die de stormwind en de woeste
wateren in dit deel van Holland veroor
zaakten. Het stroomde geruchten: van
verzwolgen boerderijen, van frappante
reddingen. Zien en bereiken kon men
niets. De weg van Dordrecht naar dc
Moerdijkbrug was onbegaanbaar.
Het stadhuis van Dordrecht kon men
slechts per roeiboot bereiken. De be
woners van de lager gelegen delen van
de stad trokken, door het water wadend,
met luttele bezittingen naar de hoger
gelegen wijken, waar hun medeburgers
de deuren openhielden om hen gastvrij
te ontvangen Het spreekt vanzelf, dat
geen één Dortenaar vannacht naar bed
ging.
Toen het licht begon te worden, bleek
dat het in Dordrecht wè! erg was, maar
van een echte noodtoestand kon nog niet
worden gesproken. De mensen in deze
stad hebben al zo vaak hoogwater mee
gemaakt; zii weten de handen uit de
mouwen te steken als het zover Is. Men
vocht er eensgezind tegen het water en
kreeg stevig hult» van de soldaten. Hoe
wel de electrlsche centrale veel overlast
van het water had. wist men de licht
voorziening vrijwel intact te houden.
Een derde deel van de stad was over
stroomd; doch de hoogte van het water
was niet meer dan 30 centimeter. In de
Staart, een van de industriewijken der
stad, was het water overal binnenge
stroomd. zodat het staat te bezien of
door deze overlast het werk Maandag
kan worden hervat
Een verslaggever van het A.N.P,
seinde uit Dubbeldam (op het eiland van
Dordrecht)
Op deze Zondagmorgen zit ik in een
kamer vol verslagen en dakloze mensen
in een van de weinige woningen, die aan
de Wieldrechtse zeedijk nog van he"
water gevrijwaard zijn". Honderden zijn
dakloos geworden, Er is vee verdronken
en vooral veel pluimvee. Vanmorgen tus
sen half viif en vijf uur heeft zich hier
het gruwelijk lot van de stormvloed aan
de oude en nieuwe Beerpolder, de Prin
senpolder en de oude Djjkpolder vol
trokken Ongeveer 1200 ha. Er sloegen
Toestand op de Waddeneilanden
Dijken bij De Cocksdorp
en Schans besweken
kamers. Op Ameland stortte, tengevolge
van de storm, het hotel Steïrvoorte in
zee; er deden zich geen persoonlijke
ongelukken voor. De Amelanders, die
onmiddellijk alle pogingen in het werk
stelden, nog iets van de inboedel te red
den, konden niets uitrichten.
zeer verontrustende berichten
nen. Van de polders Eendracht (bij
De Cocksdorp in het Noordenen Schans
(bij de Zuidpunt van het eiland) zouden
de dijken zijn bezweken. In eerstgenoem
de polder zouden alle bewoners zijn ge-
evacueerd en zelfs zou het gevaar be
staan, dat de polder als verloren zou
moeten worden beschouwd. Latere be
richten meldden, dat de dijkdoorbraak
bij Oudeschild, in de polder Schans,
enigszins zou zijn bedwongen, maar dat
bij Nieuweschild een nieuwe doorbraak
dreigde. Vannacht omstreeks half 2 werd
de noodtoestand afgekondigd, nadat
reeds om 12 uur (middernacht) de
brandweersirenes van Oudeschild en
Den Burg in werking waren gesteld om
mensen bijeen te krijgen die zouden pro
beren, het gat in de Schansdijk mot
zandzakken te dichten. De sluisdeur van
de Schans-sluis was weggeslagen.
Aan het strand van De Koog zijn bun
kers int de duinen gespoeld en naar
elkander toegeschoven. Het strandpavil
joen, waarin zomerhokjes waren opge
borgen, was weggeslagen. Het dorp zelf
ligt achter de duinen tamelijk veilig en
daarheen wordt dus onderkomen gezocht
voor de évacué's. voor wie voldoende ver-
blijfsruimte beschikbaar blijkt te zrjn. Op
vele plaatsen op het eiland was de bevol
king in de loop van de morgen met zand
zakken in de weer om het ergste gevaar
te keren. Om 10 uur 's morgens zou een
autobus met mannen, die een hulpexpe
ditie hadden gevormd, in een sloot zijn
gereden.
Op Terschelling hebben de dijken zich
goed gehouden. Een kleine duindoor-
braak bij paal 19 was spoedisr gedicht.
Er werd de gehele nacht wachtgelopen.
Aan de havenkant van West-Terschel
ling liepen de kelders vol; het water
kwam tot 40 centimeter hoog in de
WATERMASSA'S SLOEGEN
OVER AFSLUITDIJK
Volgens de eerste berichten heeft de
Afsluitdijk zich goed gehouden. De
hele nacht van Zaterdag on Zondag is
het personeel van de Rijkswaterstaat
waakzaam geweest om bii eventuele be
schadiging "direct te kunnen ingrijpen.
Het verkeer over de Afsluitdijk wordt
bemoeilijkt door de overslaande water
massa's. waarin stukken hout. tonnen,
enz. werden meegesleurd. Het bleef
echter mogeiük nr* auto over de dirk te
rijden, al was uiterste voorzichtigheid
geboden.
BH het bergen van zijn vletten on de
zeediik te Den Helder is de heer Wouw,
steenhouwer, ernstig gewond. Men
■vreest voor ziin leven.
In de Goudenregenstraat. in het
nieuwe gedeelte van Den Helder, ziin
van een b'<-»k •■'>n 8 wor'n°-er de da1"»*'
weggeslagen Van een huis in de Vis-
straat is een gevel door de storm be
zweken.
Het wachtlokaal van de TESO
(Texels Eigen Stoomboot Onderneming)
aan de Buitenhaven te Den Helder, Is
door het water ondermijnd; het wacht
lokaal stond Zondagmorgen op Instor
ten.
On de ooriog?#hndem= in de marine
haven ia Ho
weggevallen door hr+ O*"V»r water lpnori
van de op de wal staande motoren. Het
personeel van de marinewerf werd ij'lmgs
opgeroepen voor herstellinigswerlkgaam-
heden.
Op twee plaatsen is het zeewater over
de Balgdijk ten zuiden va.n het vliegveld
De Kooy in de kop van Noord Holland
geslagen Met man en macht wordt aan
de reT>arnii<vwo«-i<--7-iamb«Hon van de dirk.
d'e aan Ho achter-zijde is beschadigd, ge
werkt. Volgens de eerste berichten be
stond er evenwel geen gevaar, omdat de
oude Westfriese zeedijk de Anna Pau-
ikvnapolder nog eens beschermt.
Café en twee boerderijen
uitgebrand
Veehouder door schrik
overleden
Door nog onbekende oorzaak zijn in
de nacht van Zaterdag op Zondag te
Wognum (N.-H.) het café De Vier
Heemskinderen en twee belendende
boerderijen uitgebrand. Een van de vee
houders, wiens huis door het vuur was
getast, is ter plaatse van schrik
overleden.
Tien brandweercorpsen namen met
omstreeks 120 spuitgasten deel aan de
bestrijding van de vlammen, die door de
straffe wind hevig werden aangewak
kerd. Met moeite konden vier andere
panden voor het vuur worden gevrij
waard. Tegen 7 uur 's morgens was de
brandweer de situatie meester, maar de
brandspuit van Bovenkarspel bleef ln
actie voor het nablussingswerk.
Gezagvoerder twee weken
geschorst
De Raad voor de Scheepvaart heeft
de kapitein van de Tjiluwah van de
Kon. Java-China-Paketvaartlijnen N.V.
te Amsterdam geschorst voor de tijd
van twee weken, omdat hij ten volle
aansprakelijk wordt gesteld voor het
vastlopen van zijn schip.
De Tjiluwah is op 2 April j.l. voor de
haven van Makassar op een rif gelopen.
enige gaten in de Beerkade, dat is de
Küdijk. Een half uur latei- was de spoor
dijk ook totaal verwoest en iedereen
vluchtte en trachtte te redden wat er
te redden was. Ook de electrisohe ge
malen sloegen onder water. In het ge
hucht Willemsdorp, geheel omgeven
door water, zijn nog 25 mensen op het
ogenblik aan hun lot overgelaten in de
bovenverdieping van de politiekazerne.
Hoe men hen moet redden is op het
ogenblik nog een raadsel, want vaar
tuigen zijn praetisch niet te vinden.
Door de Kildijk is een riviervaartuig
geslagen en overal ziet men in het
grauwe en woelige water stukken van
landbouwschuren, gereedschap en andere
zaken draven.
Een tragisch ongeval heeft zich voor
gedaan met een auto van een Rotter
damse zakenman, die zich, met een lifter,
onbewust van het grqjie gevaar, naar de
Moerdijk spoedde. Op ongeveer 8 km van
de Moerdijk werd deze auto door het
water overvallen. De automobilist zelf
wist zich met veel moeite te redden,
doch zijn lifter is spoorloos verdwenen
en vermoedelijk verdronken. Of de Wiel
drechtse Zeedijk net zal houden is op het
ogenblik nog voor allen een raadsel.
Tientallen vrachtauto's met zand, zand
zakken en andere materialen snellen
heen en weer.
In Vlaanderen
OOK BELGIE ROEPT
MILITAIREN
TERUG
Het Belgische ministerie van Defensie
heeft per radio alle met verlof zijnde
militairen opgeroepen, onmiddellijk naar
hun standplaatsen terug te keren. Vol
gens de bekendmaking is deze maat
regel genomen in verband met de be
richten over overstromingen ln Oost- en
West-Vlaanderen.
STROOMLEVERING IN
ZUID-HOLLAND IN
MOEILIJKHEDEN
De directeur van de Electrische cen
trale te Rotterdam deelt mede:
De electriciteitsvoorziening in geheel
Zuid-Holland is in grote moeilijkheden
feraakt. De grote centrales te Rotter-
am en Dordrecht zijn uitgevallen, door
dat de installaties gedeeltelijk zijn over
stroomd.
Er wordt een tjringend beroep gedaan
op de gehele bevolking van Zuid-Holland
zo zuinig mogelijk te zijn met het ge
bruik van electriciteit. Dit is in het be
lang van de vitale krachtbedrijven, die
moeten blijven functlonneren.
Morgen zal een speciale rantsoenering
van stroom worden Ingevoerd. Nadere
bijzonderheden zullen volgen.
Blauw Wit—Ajax ten
bate van slachtoffers
van de watersnood
Woensdagavond 4 Februari a.s.
wordt in het Olympisch Stadion te
Amsterdam een vriendschappelijke
voetbalwedstrijd gespeeld tussen
de hoofdstedelijke clubs Blauw Wit
en Ajax ten bate van de slacht
offers van de watersnood.
139 Opvarenden om het leven gekomen
TTET Britse passagiersschip „Princess .Victoria" is Zaterdag, in de Ierse
Zee gezonken. Van de 183 opvarenden (passagiers en bemanning) zijn
er 139 om het leven gekomen. Het schip was op weg van Stranraer in Schot
land naar Larne in Ierland. Onder de slachtoffers bevinden zich vele vrou
wen en kinderen. De 44 overlevenden zjjn allen mannen. Acht overlevenden
zijn door de Britse torpedobootjager „Contest" opgepikt. De reddingboot
/an Donaghadee bracht 35 overlevenden binnen.
Een reddingboot van de „Princess
Victoria wiet Donaghadee binnen te lo
pen. Aan boord bevonden zich een zwaar
gewonde man en de stoffelijke resten
van zes andere opvarenden van het ver
ongelukte schip, die de ontberingen na
de schipbreuk niet hadden overleefd.
Onder de om het leven gekomen leden
van de bemanning bevinden zich drie
stewardessen. Ook de gezagvoerder.
James Ferguson, ging met zijn schip
ten onder. Overlevenden vertelden, hoe
hij tot het laatste ogenblik, ook toen
hij wist dat de dood meer dan waar
schijnlijk was, de passagiers heeft .po
gen op te beuren en dat hij steeds een
toonbeeld van kalmte is gebleven. Juist
voordat de „Princess Victoria" begon
te zinken, gaf Ferguson last het schip
te verlaten.
Men meent, dat majoor John Sinclair
vice-premier, en minister van Financiën
van N oord-I erland, en Sir Walter
Smiles, een afgevaardigde van Noord-
lerland in het Britse Lagerhuis, onder
de slachtoffers zijn.
Te water gelaten reddingboten van
de „Princess Victoria", waarin zloh
vrouwen en kinderen bevonden, sloe
gen temidden van reusachtige golven,
bijna onmiddellijk om. Mannen sprongen
te waten en poogden, zich vastklemmend
aan stukken wrakhout, de kust te be
reiken. De een na de ander moest ech
ter, verstijfd door de koude of uitgeput,
loslaten.
(Vervolg van pag. 1)
OMSTREEKS zeven uur Zondag
ochtend riep het Hoogheemraad
schap van Delfland de drjkleden op,
een maatregel, die sinds vele jaren niet
meer nodig was gewpest. Weliswaar was
er voor het poldergebied van Delfland
meer landinwaarts^gelegen, geen direct
gevaar, doch de Hoogheemraad meende
het zekere voor het onzekere te moeten
nemen, ook al omdat de berichten, die
van de kust kwamen, onheilspellend
waren.
En inderdaad in Hoek van Holland
bleek de storm al veel onheil te hebben
aangericht, al leverden de waterkeringen
daar nog geen direct gevaar op.
Wind en water hebben echter ln Hoek
van Holland grote sohade aangericht
Nabij het loodskamtoor was een stuik uit
de dijk weggeslagen. Hetzelfde was het
gevaï nabij het kantoortje van Dirk
zwager, cat nog maar r.auweljjks was
te bereiken. Hier had de kracht van het
water een deel van de betonnen kade
muur beschadigd. De spoorweg, welke
hier over loopt, was over een grote
lengte weggezakt. Het kantoortje van
Dirkzwager was volkomen geïsoleerd.
De loodsdlenst, die Zaterdagavond om
zes uur was gestaakt, kon Zondag
ochtend geen telefoonverbinding meer
tot standbrengenEen der loodsboten
moest buitengaats blijven; een andere
loodsboot ging in de mond van de Water,
weg voor anker De sleepboot Schelde
van L. Smit Co.. die de Beatrix van
de S.M. Zeeland od sleep had. kwam in
de loop van de nacht ln moeilijkheden te
verkeren. De bemanning, uit drie kop
pen bestaande, slaagde er niet in te
meren en kwam op de zuidelijke dijk ffen
de Nieuwe Waterweg tereóht. De positie
van het schip was zo gevaarlijk, dat het
modiig werd geoordeeld de drie mannen
van boord te halen.
IN HOEK VAN HOLLAND
het station van Hoek van Holland
werd eveneens grote schade aange
richt. Oostenlijk van het station,
daar waar de Ahoy ligplaats had ge
kozen was de kademuur over een groot
deel weggeslagen. Betonnen platen la
gen overal verspreid, alsof er een bom
bardement was geweest. De spoorliin,
die hierover liep, was geheel weggezakt,
De fruitloods, nog meer oostwaarts ge
legen, was over een grote lengte inge
stort.
De nachtboot van de Harwichlijn, de
Duke of Yorck, die in de nacht van Za
terdag op Zondag naar Engeland had
moeten vertrekken, bleef aan de kade
TN angstige spanning hebben in de nacht van Zaterdag op Zondag de in
woners van Petten en de enkele landbouwers met hun gezinnen in de
schaarse boerderijen tussen Camperduin en Petten afgewacht hoe de Honds
bossche en de Pettener zeewering het geweld van de aanstuwende zee zou
den weerstaan. Zondag tegen het middaguur konden z\j iets lichter adem
halen: de kunstmatige zeewering op het zwakke punt in Noord-Hollands
kust, waar de duinen ontbreken, heeft zich kranig gehouden; nergens is de
zee er in geslaagd een gat in de grote, zwarte brokken steen te slaan.
Eén arbeider, werkzaam bij
onderhoud, omgekomen
Wel sloegen 's nachts grote golven
bij Petten over de dijk het dorp in.
Zaterdagavond om acht uur reeds viel
ln Petten alle electrlsche stroom uit.
De strekdam, die aan het einde van de
Pettener zeewering de zee inloopt, werd
ernstig beschadigd, maar tegen al het
geweld van de kokende zee hielden
Hondsbossche en Pettener wering stand.
De bewoners van Petten hebben al
lerminst een rustige nacht gehad; bijna
overal maakte men zich gereed om zo
nodig onmiddellijk te kunnen vluchten,
koffers werden gepakt en velen heb-
oen geen oog dicht gedaan.
Er is één dode te betreuren. Zater
dagmiddag vertrok de Si-jarige ut(-
voerder F. de Waard uit Pettendie
voor de aannemersfirma Daalder uit
Alkmaar werkzaam was bij het onder
houd van de zeewering en de strand-
pieren, naar de dijk en 's nachts keerde
hij niet terug. Zondagmorgen heeft men
hem, omstreeks 9 uur dood aangetroffen
vlak benoorden Petten fn de duinen.
Hij vertoonde geen uiterlijk lichamelijk
letsel, zodat men over de doodsoorzaak
geen zekerheid heeft.
Bg Camperduin, dus aan het
zuidelyke einde van de Hondsbossche
zeewering, is het grote, uit hout op
getrokken café-restaurant „Paviljoen
Minkema" het slachtoffer van de storm
geworden- Tegen middernacht werd
eerst het terras weggeslagen. Met man
en macht begon men toen de inventaris
van het restaurant in veiligheid te
brengen. In de loop van de nacht is het
restaurant bijna geheel omver gewaaid.
Zo hevig was de kracht van de wind,
dat iets verderop de zware rails
van het werkspoortje, dat daar wordt
gebruikt, over een lengte van 300 m
werden opgelicht en een luchtreis van
enkele tientallen meters maakten, waar
na de stukken verbogen ijzer op de weg
achter de dijk terecht kwamen.
De gehele nacht hebben arbeiders
van het hoogheemraadschap bij de dijk
wacht gelopen en daar. waar dit moge
lijk was, getracht bedreigde plekken tc
versterken.
De lage duinen ten Zuiden van de
wering hebben ernstig te lijden gehad;
op vele plaatsen zjjn de toppen afge
brokkeld.
Bij Sint Maartenszee (gem.
Zijpe) in Noord-Holland zijn de duinen
op twee plaatsen, elk over een afstand
van 40 k 50 meter, door het zeewater
doorbroken. Er bestaat geen direct ge
vaar voor het achterland, doordat de
duinen ter plaatse zeer breed zijn. Het
water staat nu in een grote duinpan tot
honderd meter achter de zeekant.
liggen. De passagiers mochten niet aan
boord. En zo zagen de wachtkamers en
de gangen van het station er al spoedig
uit alsof een troep landverhuizers hier
plotseling was neergestreken. Zo goed
en zo kwaad als het ging, maakten de
circa -100 passagiers, onder wie ver
scheidene kinderen, het zich hier zo
gemakkelijk mogelijk, sommigen tracht
ten wat te slapen, maar de razende
storm maakte dit voor de meesten toch
wel onmogelijk. In de loop van de och
tend konden de passagiers embarkoren,
doch het schip kon niet vertrekken, hoe
wel het daartoe aanvankelijk wel het
voornemen had. De Beatrix is Zondag
ochtend op eigen gelegenheid naar Rot
terdam opgestoomd.
Ook bij de Berghaven van Hoek van
Holland hebben storm en water schade
aangericht. Oude inwoners, die hun hele
leven ln Hoek van Holland hebben ge
woond, verklaarden ons zich niet te kun-
herinneren, dat een storm zo grote
schade aangericht had als nu het geval
was. De meeste telefoonverbindingen in
Hoek van Holland waren verbroken; de
radio van de loodsdienst raakte onklaar.
Een deel van Hoek van Holland zat zon
der water o wrange ironie en een
ander deel moest genoegen nemen met
een zeer lage druk op de waterleiding.
In de loop van de nacht besloten de
Nederlandse Spoorwegen in verband
met de onheilspellende berichten uit
Maassluis en Vlaardingen, het verkeer
op de lijn Hoek van HollandSchiedam
stop te'zetten. Passagiers voor plaatsen
langs dit traject naar Rotterdam en ver
der, moesten van de W.S.M.-autobus
diensten, via Naaldwijk of Den Haag
gebruik maken.
Aan kapitein ter zee-vlieger P. Vroon
is met ingang van 16 Januari de tijde
lijke rang van commandeur toegekend.
Commandeur-vlieger Vroon is comman
dant luchtvaart-opleidingen.
Op tal van plaatsen materiële schade doch
weinig persoonlijke ongelukken
(Van een onzer verslaggevers)
DE orkaan, die Zaterdagavond en vannacht met een vernielende kracht
over ons land woedde, heeft in Amsterdam naar verhouding weinig
schade aangericht. Vanzelfsprekend hadden zowel de brandweer, de genees
kundige dienst en de politie het buitengewoon druk, maar zoals gezegd
het aantal ernstige gevallen was gering.
Ertskade is omgewaaid. De haven
dienst had het druk met binnensche-
dekschuiten, die op drift
In de binnenstad is een groot aantal
bomen gesneuveld, schoorstenen van het
dak geveegd, daken beschadigd en schut
tingen omgewaaid. In de Apollolaan
heeft een orkaanrukwind een stuk van
de muur van het in de oorlog verwoeste
huis door de lucht geslingerd, waardoor
een negentienjarige wielrijdster werd ge
troffen. Zwaar gewond is zij naar een
ziekenhuis gebracht.
Het was op straat levensgevaarlijk,
vooral door de buitengewoon sterke ruk
winden. Tegen één uur in de nacht werd
een wielrijder in de Van dei- Pekstraat
tegen een auto geslingerd. Ook hij moest
naar een ziekenhuis worden gebracht.
Een agent in de Spaarndammerstraat
kwam er beter af. Da.ar brak Zaterdag
avond de bovenleiding van de tram en
de man, die met een collega in een
politieauto zat, werd even geraakt. Hij
kreeg een shock, maar werd niet ernstig
gewond. De leiding was afgeknapt ten
gevolge van een vallende boom; de tram-
dienst had vertraging en er moest een
autobus worden ingelegd om een pendel
dienst uit te voeren.
Ook in het Oosterpark vernielde een
vallende boom het tramnet; lijn 3 moest
via de Sarphatistraat worden omgelegd.
Het trampersoneel is met man en maent
aan het werk gegaan en vanmorgen was
vrijiwel overal de schade hersteld en het
verkeer kon normaal worden uitgevoerd.
Er was heel wat te doen geweest en
vooral de zware bomen, die moesten
worden opgeruimd vormden geen ge
makkelijke karweitjes. Op de hoek van
de Weteringschans en het Westeinde
sneuvelde eén twaalf meter hoge iep; in
zijn val rukte de boom een draadinstal
latie van de tram uit een gevel. Drie
spandraden braken en de stroomdraad
kwam naar beneden. Een kraanwagen
van de politie ruimde het obstakel weg.
Ook in de Watciinglaan versperden
twee bomen de rails.
TXE woonschepen, die tegenwoordig bij
tientallen in de Amsterdamse wate-
liggen, hebben het hard te verant
woorden gehad. De Rijkspolitie te wa
ter heeft de gehele Zaterdagavond er
nacht druk werk gehad om te assiste
ren bij het in toom houden van losge
slagen woonarken. Persoonlijke onge
lukken deden zich niet voor en voor-
?r thans bekend, is geen der scheep
jes gezonken-
In de haven heeft de orkaan be
trekkelijk geringe schade aangericht.
Tegen 10 uur Zaterdagavond is het
Griekse stoomschip Thetis (7000
ton), dat in de Coenhaven lag. 1
geslagen. Sleepboten van Goedkoop
hebben het schip weer gemeerd. Een
drijvende kraan in het O. Johan van
Hasseltkanaal verkeerde eveneens in
moeilijkheden en waaide deels los.
Ook hier kon tijdig hulp worden ge
boden. De stad Alkmaar die op de
Engelse boeien lag sloeg voor los,
doch kon door sleepboten van Goed
koop worden gemeerd. Een kraan
van de Maatschappij Humber aan de
pen en dekschuiten, cue op
waren geraakt. Persoonlijke ongeluk
ken deden zich niet voor.
Op Schiphol is het luchtverkeer vrij
wel ongehinderd doorgegaan. De
diensten ParijsLonden en Frankfort
Miinchen werden Zondagochtend ge
annuleerd. De intercontinentale diensten
zijn uitgevoerd, Zondagochtend ver
trokken op de normale tijd de toestel
len naar Johannesburg en Zuid-
Amerika. Zaterdagavond zijn Londen
en Parijs niet gevlogen. Zondagmiddag
zijn de diensten normaal uitgevoerd. De
schade aan gebouwen op het vliegveld
is gering.
In de nacht van Zaterdag op Zondag
trad. een storing in de electriciteits
voorziening op. In verband met een
storing in de Centrale Velsen van het
Provinciaal Electriciteitsbedryf werd de
verbinding tussen Amsterdam en Velsen
verbroken. Op het ogenblik van dit ver
breken ontstond een overspanning
waardoor de Centrale Remweg buiten
bedrijf werd gesteld. Als gevolg hiervan
kwamen die delen van, de stad, die
stroom, betrekken van de Centrale Hem-
aLLES werd in het werk gesteld om de
opmrenden van het ten ondergang
gedoemde schip van boord te halen,
doch vergeefs. Sleep- en tanlcboten.
treïlers, reddingboten, de torj>cdojager
.Contest" en een fregat bevonden zich
in de nabijheid ran de .Frincess Vic
toria", doch reusachtige golven beletten
te dichte nadering van het schipter-
w\jl het daardoor ook niet mogelijk was
met lijnen een verbinding tot stand te
brengen.
Twee vliegtuigen vlogen boven het
met de woedende elementen worstelende
schip. Zij zonden radioboodschappen aan
de Contest om de oorlogsbodem bij zijn
reddingspogingen te helpen. Toen de
duisternis was ingevallen, bleven de red
dingboten de enoime zeeën trotseren om,
met behulp van fakkels, naar overleven
den te zoeken. Doch de heldhaftige po
gingen harer opvarenden leverden geer
resultaat meer op. Onder de 44 gered
den zjjn tien leden van de bemanning.
DE Britse admiraliteit heeft Zondag
medegedeeld, dat de onderzeeboot
Sirdar te Sheerness, aan de Theems,
is gezonken. De onderzeeër lag'in dok,
toen dit geschiedde. Ook een fregat is
omgeslagen. Er ts geen molding gemaakt
van slachtoffers.
Verscheidene andere schepen bevinden
zich in moeilijkheden. De Britse sleep
boot „Prizeman" verloor haar sleep, het
motorschip „Menapir", 12 mijl ten Oos
ten van Whithernsea. Omstreeks mid
dernacht wist z(j het stuurloze slacht
offer van de golven, dat slechts een
zeer onvolledige bemanning had, weer
te bereiken. De kustwacht van Tyne-
mouth moest vandaag echter melden,
dat, het lichtschip van Spurn in Zuid-
Oostelijke richting was verdwenen. Na
burige schepen is verzocht er naar uit
te zien. Hetzelfde station meldde, dat
ook het Deense motorschip „Knud"
(1956 ton) sinds Zaterdagochtend wordt
vermist. Zaterdagmiddag verzocht het
Britse schip Tyne Castle om hulp, ook
een reddingboot, maar het wist de
moeilijkheden zelf te boven te komen.
De Bestwood had vanochtend 60 mijl
ten Noord-Oosten van Humber te kam
pen met zware slagzij. Een ander schip
houdt zich in de nabijheid gereed om
eventueel assistentie te verlenen. Dertig
mijl ten Noord-Oosten van Harwich ver
keert de Duitse Harold Ottens in moei
lijkheden. De kapitein heeft om onmid
dellijke sleepboothulp verzocht.
Het Panamese vaartuig „George"
heeft dringend om sleepboothulp ge
vraagd. De steenkoolvoonaad begint
op te geraken. Het schip bevindt zich
twaalf mijl ten Oosten van Edinburgh.
Ter hoogte van de Hebrlden is van
een Brits treiler de machine onklaar ge
raakt. Het vaartuig had 15 opvarenden
aan boord. Men heeft de laatste uren
niets meer van de treiler vernomen. Het
1312 ton metende Zweedse schip „Se
lene" heeft geseind, dat het ter hoogte
van Huil stuurloos ronddrijft.
Overzicht toestand
in Zeeland
Tn de omgeving der bomvrije kazerne
te Vhssingen is een gat geslagen in de
boulevard van ongeveer 20 meter; een
groot gedeelte beschadigd en onder
water, in de Walstruat tot pl.m. 1 meter
hoogte. Er zijn 1 it 2 doden. Flatgebouw
ontruimd. Veerdienst VlissingenBres-
kens gestaakt. FuikBreskens is on
bruikbaar. De kantoren van de veer
dienst staan op instorten.
Middelburg: geen bijzonderheden.
Ritten: groot gat geslagen in zee
wering. Water stroomt binnen- Eva
cuatie van de bevolking in volle gang.
Tweehonderd man Schelde-personeel ge-
requireerd. Aantal doden onbekend.
Vrouwenpolder: zogenaamde Katten-
polder onder water. Omvang gaten niet:
bekend.
Domburg: schade door hoge water
stand.
Veere: twee huizen weggespoeld
twee doden, waterpeil 4J meter boven
A.P. Bestrating weggespoeld. Militairen
werken aan dijk.
Westkapelle: - militairen werken aan
dijk. welke beschadigd is.
Nieuw en St. Joostland: Nieuwland-
polder ingevloeid.
Hansweert: 80 man marine-personeel
weg zonder licht te zitten. Dit. waren
een groot deel van Amsterdam-West
van Amsterdam-Zuid. Het grootste deel
van dit gebied heeft tussen de -'/0 minu
ten en anderhalf uur zonder stroom
gezeten; het stadsdeel in de omgeving
van het Rhjjnspoorplein was drie
gestoord.
De orkaan heeft schade toegebracht
aan de electrische bovenleiding van de
spoorweg tussen Zaarudam en Worm er-
veer. De dienst tussen beide plaatsen
wordt met bussen onderhouden.
In de omgeving van
Amsterdam ti
Bij de Oranjesluizen trad Zaterdag
avond een noodtoestand in doordat het
water lager zakte dan men zich bjj
mensenheugenis kon herinneren, n.l.
2.96 min A.P. Grote stukken van het
buiten IJ lagen droog, zodat geen enkel
schip uit het IJsselmeer via de Oranje
sluizen Amsterdam kon bereiken. In de
loop van Zaterdagavond steeg het water
weer en Zondagochtend was de toestand
weer vrijwel normaal. De Duitse kust
vaarder LuLse Weilert, die met een la
ding olie van Hamburg onderweg is
naar Mannheim had zijn weg binnen
door genomen en kon zich vanmorgen
laten schutten. Het schip had een zware
nacht op het IJsselmeer gehad.
In Abcoude leverde het Abcoudermeer
gevaar op. Het water in het meer stond
zeer hoog en sloeg op vele plaatsen over
de weg en de dijk, die zwakke plekken
vertoonde. Een deel van de weg moest
worden afgesloten en het verkeer wor
den omgelegd over de nieuwe weg.
DE,
(Van een onzer verslaggevers)
1 orkaan heeft aan de Nederlandse
kust een groot aantal schepen in
moeilijkheden gebracht. De loodsdien-
sten van Hoek van Holland en IJmuiden
zijn Zaterdagavond gestaakt; geen schip
ging naar buiten, er liggen 10 sche
pen in de sluizen. De windkracht be
droeg 10 a 11, de vlagen hadden orkaan
kracht.
Het Zweedse s.s. Virgo liep Zondag
ochtend bij het lichtschip Eierland bij
Texel aan de grond; bjj IJmuiden strand
de het Duitse motorschip Julius Rugers;
het Russische s.s. Emsei séinde, dat het
zich 30 mjjl ten Westen van Den Helder
in nood bevond. Tegen middernacht liep
het Belgische schip Luxembourg (7000
ton) bij Vlissingen aan de grond, sleep
boten verrichtten assistentie. Het m.s.
Tiba (7000 tons tanker) seinde in de
nacht van Zaterdag op Zondag, dat zijn
roerquadrant was gebroken ten Westen
van Breskens. Bij Noordwijk strandde
Zaterdagavond de kotter Ouddorp 13de
drie opvarenden konden de wal bereiken.
De kustvaarder Franka verkeerde Zon
dagochtend bij Terschellingerbank in
nood; het schip maakt slagzg.
De sleepboot Schelde van de sleep
dienst Smit is op een strekdam in de
Nieuwe Waterweg "-elopende Schelde
was bezig de Prinses Beatrix van de mij
Zeeland bij het verankeren te helnen De
reddingboot Jan Leis uit de Hoek heeft
de bemanning van de sleepboot overge
nomen.
In de haven van IJmuiden verkeert de
Poolse trawler Korab 2 in zinkende toe
stand.
Het Indische stoomschip Jalakitu
(7180 ton) heeft Zondagochtend vroeg
geseind, dat zijn anker aan bakboord
was weggeslagen en de stuurinrichting
defect was. Het schip bevindt zich 18
mjjl ten Westen van het lichtschip Ter
schelling.
Dwars voor Texel heeft de Duitse
sleepboot Gulosenfjord zijn sleep (een
tanklichter) verloren met zes runners er
op. De Brandaris is uitgevaren om de
runners zo mogeiijk van de sleep (de
Oder, 1600 ton) af te halen. Ook de
sleepboot verkeert in nood ten NW van
Texel.
Bjj Schouwen is het Finse schip
Bore VI vastgelopen, het meet 1380 ton.
De reddingboten van Veere en Stellen
dam waren uitgevaren, doch moesten
wegens te hoge zeeën terugkeren. Later
zon opnieuw een poging worden gedaan
om de bemanning van de Bore in vei
ligheid te brengen. Ook het Deense
stoomschip Annam vraagt hulp; het
schip drjjft 25 mijl ten W van Hoek van
Holland.
De Panamese tanker Barbara seinde
vanmorgen, dat 1 aan bakboord een
ernstig lek was geconstateerd in de
pompkamer 7. Het schip, dat zich op
17 mijl ten Westen van Hoek van Hol
land bevindt, vraagt assistentie. Bij
Monster is .ie Nederlandse coaster
Elisabeth gestrand, het schip Is af
komstig uit Groningen. De bemanning
is gered. Het schip zit hoog op het
strand.
werkzaam. Zeer hoge waterstand tot
aan dakgoten. Tien landingsboten uit
Roosendaal zijn onderweg voor hulp
verlening.
Zak van Zuid-Beveland: dit is het
hevigst getroffen gebied. Onmiddellijke
evacuatie is aangevangen in Wol-
nhaertsdijk en Rilland Bath. Tussen
Wolphaertsdjjk en Oud Sabbinge is
ongeveer vijfhonderd meter dijk weg
geslagen. Minstens zes gezinnen in
nood. Onbereikbaar door sterke stroom.
In de Kreekrakdam, de verbinding
tussen Noord-Brabant cn Zeeland,
zijn vier gaten geslagen van in totaal
duizend meter. In de sloedam, de ver
binding tussen Zuid-Beveland en
Walcherenis een gat geslagen van
100 meter.
Bij Willemsdorpten noorden van
de Moerdijk, is de spoorbaan volko
men overstroomd. Hier zijn de boven-
leidingsportalen door het water weg
geslagen.
Kruiningen: gat in dijk. De Moerdjjk-
nont ligt bij boerderij in het land.
Spoorweg vernield, geen slachtoffers.
Dijk van Hansweert aan het schuiven*
Tn buurtschap Zanddijk waterhoogte tot
dakgoot. Kantoor Prov. Stoombootdienst
Is weggespoeld. Aanlegsteiger Berkpol
der defect. Om 8.47 uur bevolking Wol-
nhaertsdijk geëvacueerd. Waterschap
Walsoorden zeer zwaar beschadigd.
Nijspolder doorgebroken. Binnendijk
Kruiningen en Waarde doorgebroken.
Driehonderd meter zeediik weggespoeld.
's-Gravenpoldor in'ernstige moeilijkhe
den. Geen nadere eeeevens. Te 7.40 uur
lijk Nieuw-Neuzenpolder doorgebroken.
Boerderijen onder water. Geen nadere
berichten. Waarde: te 6.36 toestand kri-
<iek. Westvec-rnolder: ingelopen. Hoede-
kenskerke: 7.33 veerboot Koningin
Emma opgelopen. Zonder slepershulp
vlot gekomen. Pontonknecht verdron
ken. Ellewoutsdiik: 7.30 dringend ver
zoek om boten. Hierin wordt getracht te
voorzien. Fort een meter onder water.
Zierikzee 7 uur gedeelte der stad on
der water. Verder geen berichten. Hoofd-
olaats en Thomaspolderdijk: over lengte
van dijkpaal no. 16 tot 22 doorgebroken.
Alle huizen weggespoeld. Stormtij.
OssenisseVogelwaard: in zeedijken
vijf a zes gaten. Terneuzen: Schelde-
ltade onder water. Te 10.05 doorgebro
ken. Hontenisse: Hooglandpolder en
Kruispolder onder water. Acht doden.
Hu'zen weggespoeld.
Tijveerhook: vee verdronken. Toe
stond Baalhoek critick. Kleine Molen
polder geïnundeerd. Binnendijk in Kleine
Molenpolder critiek. Ook Kalverdijk.
Ossenisse: gat van 75 meter. Alge
mene toestand zeer ernstig. Schade nog
niet te overzien. Dringend behoefte aan
motorboten, speciaal voor Zuid-Beve
land.
Wat betreft de treinenloop dient het
volgende:
De D-treinen bestemd voor Hoek van
Holland worden naar Den Haag S.S. ge
voerd. Vandaar gaan de reizigers met
bussen naar Hoek van Holland. De Zee
landboot Prinses Beatrix, die bij Hoek
van Holland aan de wal lag, is losgesla
gen en ligt aan de Zuid-oever van de
Nieuwe Waterweg voor anker.
De D-trein, die 10.10 uur uit Amster
dam naar Parijs is vertrokken en de
nachttrein uit Parijs, rijden Amsterdam
- Utrecht - Arnhem - Nijmegen - 'sHer-
togenbosch - Roosendaal en omgekeerd.
Het treinverkeer tussen Londen en Har
wich is volkomen gestaakt. De baan
.->taat hier onder water en in Harwich is
het ook alles storm wat men hoort.
Op al de Zeeuwse eilamden zijn dijk
doorbraken. De kop van Noordw.-Noord-
Brubant staat onder water. Er is nu
reeds besloten, dat de D-trein, die des
morgens om 9 uur uit Den Haag ver
trekt naar Brussel, Luxemburg, Bazel,
morgen niet zal rijden. Reizigers voor
Luxemburg en verder moeten reizen met
de trein, die om 7.49 uur uit Den Haag
S.S. naar Utrecht vertrekt en in Utrecht
overstappen op de trein Amsterdam
UtrechtEindhovenMaastrichtLu
xemburgBazel.
Zondagsdienst apotheken
Onderstaande Amsterdamse apotheken
iljn morgen (1 Februari) de gehele dag ge
opend.
entrum Mutderstr. 14—16. tel. 41363.
Haarlemmerdijk 64. tel. 42S01. Marnixstraat
199. lel. 41806. Keizersgracht 600. tel. 34621.
Rokin 8, iel 46610. Rozengracht 95. tel.
31051, Prinsengracht 1055. te'. 44333.
West Balboastr. 11, t.O. Vcspuccistr.,
tel. 80938. Overtoom 83. tel. 8117S. Haar
lemmerstraat 116. tel. 82757. Bos en Lom
merweg 151, tel. 85466. Overtoom 502, tel.
°0950.
Oost: Camperstraat 14, tol. 53680. Su-
matrastraat 90. tol. 50905, Krugerpleln 30,
tel. 50893.
Zuid Corn. Sjnhuytstraat 83. tel. 20982,
Maasstraat 71. tel 20385, Olympiaplein 136.
tel. 24391. Van Wuustraat 79, tel. 23610,
Rijnstraat 136. tel. 27720. Van der Helst-
plein 10. tel. 28576.
Noord; Spersverlaan 27, tel. 60487,