Barricaden in overstroomd Dordrecht orkaan raasde over Amsterdam Noodtoestand op Texel afgekondigd PRINCESS VICTORIA IN DE IERSE ZEE GEZONKEN Zuidelijk deel Maassluis onder water Hondsbossche Zeewering hield zich goed Noodregeling treinenloop in intern, verkeer Groot aantal schepen voor de kust in nood 2 EXTRA EDITIE ALGEMEEN HANDELSBLAD Bevolking pakte met man en macht aan "LIET water stroomde van de Noordkant de oude stad Dordrecht binnen. De Voorstraat, de voor naamste winkelstraat van de Merwestad, en het Begijn hof liepen dadelijk blank. Tussen Vest en Krommedyk vreesde men het ergste. De noodcolonne van het Rode Kruis werd opgeroepen. Het politiebureau aan de Groenmarkt moest worden ont ruimd. Om half zes Zondagochtend had de politie haar tenten opgeslagen in een café bij de Visbrug, maar slechts zéér voorlopig, omdat aan weerszijden van de Visbrug grote delen van de stad onder water liepen. Sirenes en klokgelui maakten de bevolking van Dordt en Zwyndrecht attent op de dreigende gevaren. Overal ging de politie rond om de mensen te waarschuwen. Het was druk in de nachtelijke straten. Mensen met kinder wagens zochten een goed heenkomen. Maar waarheen? Dordrecht is laag gelegen en het eiland van Dordrecht is gauw overstroomd. „Ontruimt de benedenkamers", ried de politie aan; en dat deden de mensen. Aanvankelijk was men van mening, dat het water wel spoedig zou zakken. Men heeft namelijk al zo vaak mee gemaakt, dat een uur vóór hoogwater een tegenstroom inzet. Deze conclusie, die in normale gevallen opgaat, bleek echter niet uit te komen. Het water steeg en steeg Stadhuis slechts per roeiboot bereikbaar DE Noordej.dijk, die het eiland van Dordrecht aan de Noordzjjde be schermt, werd op drie plaatsen over spoeld, o.m. bij de scheepswerf Hoebee. Het water stroomde door de Biesbosch- 6traat. waarvan het wegdek op vele plaatsen werd weggeslagen. In de 's-Gravendeelsedftk, die het eiland aan de Westzijde tegen de Dordt- sc'ne Kil beschermt, werd bij ,,De Hoog te" een gat van drie a vier meter ge slagen. De Wieldrechtse zeedijk, de belang rijkste dijk van het eiland, die het water van het Hollandsch Diep tegenhoudt, hield nog stand, maar het water steeg tot angstig dicht onder de kruin. In de Dordtse Biesbosch namen de landbouwers in deze verschrikkelijke stormnacht hun maatregelen. Zieken en hulpbehoevenden werden zo snel moge lijk naar de Dordtse ziekenhuizen ver voerd. De achterblijvenden stonden ge- Ï'akt en gezakt onï op het eerste sein e kunnen vertrekken. Van één land bouwer zouden twintig koeien zijn ver dronken. De Dordtse bevolking was. begrijpe lijkerwijs, diep onder de indruk van wat gebeurde. Overal in de stad werden bar ricaden opgerioht. De golven spoelden tegen de gevels. De situatie was zeer onoverzichtelijk. Van alle kanten dreig de het water, dat in brede vaart Hol land binnenstroomde. Duizenden en nog eens duizenden mensen trachtten de ga ten in de dijken dicht te gooien, ook in ae Hoeksewaard en op het eilend IJssel- monde, De overstroomde wegen waren vol vrachtauto's en veewagens. Polit'e- en ziekenauto's hielden zich gereed. Zo- lan? het donker was, bleek het onmo gelijk een duidelnk beeld te krijgen van de nood, die de stormwind en de woeste wateren in dit deel van Holland veroor zaakten. Het stroomde geruchten: van verzwolgen boerderijen, van frappante reddingen. Zien en bereiken kon men niets. De weg van Dordrecht naar dc Moerdijkbrug was onbegaanbaar. Het stadhuis van Dordrecht kon men slechts per roeiboot bereiken. De be woners van de lager gelegen delen van de stad trokken, door het water wadend, met luttele bezittingen naar de hoger gelegen wijken, waar hun medeburgers de deuren openhielden om hen gastvrij te ontvangen Het spreekt vanzelf, dat geen één Dortenaar vannacht naar bed ging. Toen het licht begon te worden, bleek dat het in Dordrecht wè! erg was, maar van een echte noodtoestand kon nog niet worden gesproken. De mensen in deze stad hebben al zo vaak hoogwater mee gemaakt; zii weten de handen uit de mouwen te steken als het zover Is. Men vocht er eensgezind tegen het water en kreeg stevig hult» van de soldaten. Hoe wel de electrlsche centrale veel overlast van het water had. wist men de licht voorziening vrijwel intact te houden. Een derde deel van de stad was over stroomd; doch de hoogte van het water was niet meer dan 30 centimeter. In de Staart, een van de industriewijken der stad, was het water overal binnenge stroomd. zodat het staat te bezien of door deze overlast het werk Maandag kan worden hervat Een verslaggever van het A.N.P, seinde uit Dubbeldam (op het eiland van Dordrecht) Op deze Zondagmorgen zit ik in een kamer vol verslagen en dakloze mensen in een van de weinige woningen, die aan de Wieldrechtse zeedijk nog van he" water gevrijwaard zijn". Honderden zijn dakloos geworden, Er is vee verdronken en vooral veel pluimvee. Vanmorgen tus sen half viif en vijf uur heeft zich hier het gruwelijk lot van de stormvloed aan de oude en nieuwe Beerpolder, de Prin senpolder en de oude Djjkpolder vol trokken Ongeveer 1200 ha. Er sloegen Toestand op de Waddeneilanden Dijken bij De Cocksdorp en Schans besweken kamers. Op Ameland stortte, tengevolge van de storm, het hotel Steïrvoorte in zee; er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De Amelanders, die onmiddellijk alle pogingen in het werk stelden, nog iets van de inboedel te red den, konden niets uitrichten. zeer verontrustende berichten nen. Van de polders Eendracht (bij De Cocksdorp in het Noordenen Schans (bij de Zuidpunt van het eiland) zouden de dijken zijn bezweken. In eerstgenoem de polder zouden alle bewoners zijn ge- evacueerd en zelfs zou het gevaar be staan, dat de polder als verloren zou moeten worden beschouwd. Latere be richten meldden, dat de dijkdoorbraak bij Oudeschild, in de polder Schans, enigszins zou zijn bedwongen, maar dat bij Nieuweschild een nieuwe doorbraak dreigde. Vannacht omstreeks half 2 werd de noodtoestand afgekondigd, nadat reeds om 12 uur (middernacht) de brandweersirenes van Oudeschild en Den Burg in werking waren gesteld om mensen bijeen te krijgen die zouden pro beren, het gat in de Schansdijk mot zandzakken te dichten. De sluisdeur van de Schans-sluis was weggeslagen. Aan het strand van De Koog zijn bun kers int de duinen gespoeld en naar elkander toegeschoven. Het strandpavil joen, waarin zomerhokjes waren opge borgen, was weggeslagen. Het dorp zelf ligt achter de duinen tamelijk veilig en daarheen wordt dus onderkomen gezocht voor de évacué's. voor wie voldoende ver- blijfsruimte beschikbaar blijkt te zrjn. Op vele plaatsen op het eiland was de bevol king in de loop van de morgen met zand zakken in de weer om het ergste gevaar te keren. Om 10 uur 's morgens zou een autobus met mannen, die een hulpexpe ditie hadden gevormd, in een sloot zijn gereden. Op Terschelling hebben de dijken zich goed gehouden. Een kleine duindoor- braak bij paal 19 was spoedisr gedicht. Er werd de gehele nacht wachtgelopen. Aan de havenkant van West-Terschel ling liepen de kelders vol; het water kwam tot 40 centimeter hoog in de WATERMASSA'S SLOEGEN OVER AFSLUITDIJK Volgens de eerste berichten heeft de Afsluitdijk zich goed gehouden. De hele nacht van Zaterdag on Zondag is het personeel van de Rijkswaterstaat waakzaam geweest om bii eventuele be schadiging "direct te kunnen ingrijpen. Het verkeer over de Afsluitdijk wordt bemoeilijkt door de overslaande water massa's. waarin stukken hout. tonnen, enz. werden meegesleurd. Het bleef echter mogeiük nr* auto over de dirk te rijden, al was uiterste voorzichtigheid geboden. BH het bergen van zijn vletten on de zeediik te Den Helder is de heer Wouw, steenhouwer, ernstig gewond. Men ■vreest voor ziin leven. In de Goudenregenstraat. in het nieuwe gedeelte van Den Helder, ziin van een b'<-»k •■'>n 8 wor'n°-er de da1"»*' weggeslagen Van een huis in de Vis- straat is een gevel door de storm be zweken. Het wachtlokaal van de TESO (Texels Eigen Stoomboot Onderneming) aan de Buitenhaven te Den Helder, Is door het water ondermijnd; het wacht lokaal stond Zondagmorgen op Instor ten. On de ooriog?#hndem= in de marine haven ia Ho weggevallen door hr+ O*"V»r water lpnori van de op de wal staande motoren. Het personeel van de marinewerf werd ij'lmgs opgeroepen voor herstellinigswerlkgaam- heden. Op twee plaatsen is het zeewater over de Balgdijk ten zuiden va.n het vliegveld De Kooy in de kop van Noord Holland geslagen Met man en macht wordt aan de reT>arnii<vwo«-i<--7-iamb«Hon van de dirk. d'e aan Ho achter-zijde is beschadigd, ge werkt. Volgens de eerste berichten be stond er evenwel geen gevaar, omdat de oude Westfriese zeedijk de Anna Pau- ikvnapolder nog eens beschermt. Café en twee boerderijen uitgebrand Veehouder door schrik overleden Door nog onbekende oorzaak zijn in de nacht van Zaterdag op Zondag te Wognum (N.-H.) het café De Vier Heemskinderen en twee belendende boerderijen uitgebrand. Een van de vee houders, wiens huis door het vuur was getast, is ter plaatse van schrik overleden. Tien brandweercorpsen namen met omstreeks 120 spuitgasten deel aan de bestrijding van de vlammen, die door de straffe wind hevig werden aangewak kerd. Met moeite konden vier andere panden voor het vuur worden gevrij waard. Tegen 7 uur 's morgens was de brandweer de situatie meester, maar de brandspuit van Bovenkarspel bleef ln actie voor het nablussingswerk. Gezagvoerder twee weken geschorst De Raad voor de Scheepvaart heeft de kapitein van de Tjiluwah van de Kon. Java-China-Paketvaartlijnen N.V. te Amsterdam geschorst voor de tijd van twee weken, omdat hij ten volle aansprakelijk wordt gesteld voor het vastlopen van zijn schip. De Tjiluwah is op 2 April j.l. voor de haven van Makassar op een rif gelopen. enige gaten in de Beerkade, dat is de Küdijk. Een half uur latei- was de spoor dijk ook totaal verwoest en iedereen vluchtte en trachtte te redden wat er te redden was. Ook de electrisohe ge malen sloegen onder water. In het ge hucht Willemsdorp, geheel omgeven door water, zijn nog 25 mensen op het ogenblik aan hun lot overgelaten in de bovenverdieping van de politiekazerne. Hoe men hen moet redden is op het ogenblik nog een raadsel, want vaar tuigen zijn praetisch niet te vinden. Door de Kildijk is een riviervaartuig geslagen en overal ziet men in het grauwe en woelige water stukken van landbouwschuren, gereedschap en andere zaken draven. Een tragisch ongeval heeft zich voor gedaan met een auto van een Rotter damse zakenman, die zich, met een lifter, onbewust van het grqjie gevaar, naar de Moerdijk spoedde. Op ongeveer 8 km van de Moerdijk werd deze auto door het water overvallen. De automobilist zelf wist zich met veel moeite te redden, doch zijn lifter is spoorloos verdwenen en vermoedelijk verdronken. Of de Wiel drechtse Zeedijk net zal houden is op het ogenblik nog voor allen een raadsel. Tientallen vrachtauto's met zand, zand zakken en andere materialen snellen heen en weer. In Vlaanderen OOK BELGIE ROEPT MILITAIREN TERUG Het Belgische ministerie van Defensie heeft per radio alle met verlof zijnde militairen opgeroepen, onmiddellijk naar hun standplaatsen terug te keren. Vol gens de bekendmaking is deze maat regel genomen in verband met de be richten over overstromingen ln Oost- en West-Vlaanderen. STROOMLEVERING IN ZUID-HOLLAND IN MOEILIJKHEDEN De directeur van de Electrische cen trale te Rotterdam deelt mede: De electriciteitsvoorziening in geheel Zuid-Holland is in grote moeilijkheden feraakt. De grote centrales te Rotter- am en Dordrecht zijn uitgevallen, door dat de installaties gedeeltelijk zijn over stroomd. Er wordt een tjringend beroep gedaan op de gehele bevolking van Zuid-Holland zo zuinig mogelijk te zijn met het ge bruik van electriciteit. Dit is in het be lang van de vitale krachtbedrijven, die moeten blijven functlonneren. Morgen zal een speciale rantsoenering van stroom worden Ingevoerd. Nadere bijzonderheden zullen volgen. Blauw Wit—Ajax ten bate van slachtoffers van de watersnood Woensdagavond 4 Februari a.s. wordt in het Olympisch Stadion te Amsterdam een vriendschappelijke voetbalwedstrijd gespeeld tussen de hoofdstedelijke clubs Blauw Wit en Ajax ten bate van de slacht offers van de watersnood. 139 Opvarenden om het leven gekomen TTET Britse passagiersschip „Princess .Victoria" is Zaterdag, in de Ierse Zee gezonken. Van de 183 opvarenden (passagiers en bemanning) zijn er 139 om het leven gekomen. Het schip was op weg van Stranraer in Schot land naar Larne in Ierland. Onder de slachtoffers bevinden zich vele vrou wen en kinderen. De 44 overlevenden zjjn allen mannen. Acht overlevenden zijn door de Britse torpedobootjager „Contest" opgepikt. De reddingboot /an Donaghadee bracht 35 overlevenden binnen. Een reddingboot van de „Princess Victoria wiet Donaghadee binnen te lo pen. Aan boord bevonden zich een zwaar gewonde man en de stoffelijke resten van zes andere opvarenden van het ver ongelukte schip, die de ontberingen na de schipbreuk niet hadden overleefd. Onder de om het leven gekomen leden van de bemanning bevinden zich drie stewardessen. Ook de gezagvoerder. James Ferguson, ging met zijn schip ten onder. Overlevenden vertelden, hoe hij tot het laatste ogenblik, ook toen hij wist dat de dood meer dan waar schijnlijk was, de passagiers heeft .po gen op te beuren en dat hij steeds een toonbeeld van kalmte is gebleven. Juist voordat de „Princess Victoria" begon te zinken, gaf Ferguson last het schip te verlaten. Men meent, dat majoor John Sinclair vice-premier, en minister van Financiën van N oord-I erland, en Sir Walter Smiles, een afgevaardigde van Noord- lerland in het Britse Lagerhuis, onder de slachtoffers zijn. Te water gelaten reddingboten van de „Princess Victoria", waarin zloh vrouwen en kinderen bevonden, sloe gen temidden van reusachtige golven, bijna onmiddellijk om. Mannen sprongen te waten en poogden, zich vastklemmend aan stukken wrakhout, de kust te be reiken. De een na de ander moest ech ter, verstijfd door de koude of uitgeput, loslaten. (Vervolg van pag. 1) OMSTREEKS zeven uur Zondag ochtend riep het Hoogheemraad schap van Delfland de drjkleden op, een maatregel, die sinds vele jaren niet meer nodig was gewpest. Weliswaar was er voor het poldergebied van Delfland meer landinwaarts^gelegen, geen direct gevaar, doch de Hoogheemraad meende het zekere voor het onzekere te moeten nemen, ook al omdat de berichten, die van de kust kwamen, onheilspellend waren. En inderdaad in Hoek van Holland bleek de storm al veel onheil te hebben aangericht, al leverden de waterkeringen daar nog geen direct gevaar op. Wind en water hebben echter ln Hoek van Holland grote sohade aangericht Nabij het loodskamtoor was een stuik uit de dijk weggeslagen. Hetzelfde was het gevaï nabij het kantoortje van Dirk zwager, cat nog maar r.auweljjks was te bereiken. Hier had de kracht van het water een deel van de betonnen kade muur beschadigd. De spoorweg, welke hier over loopt, was over een grote lengte weggezakt. Het kantoortje van Dirkzwager was volkomen geïsoleerd. De loodsdlenst, die Zaterdagavond om zes uur was gestaakt, kon Zondag ochtend geen telefoonverbinding meer tot standbrengenEen der loodsboten moest buitengaats blijven; een andere loodsboot ging in de mond van de Water, weg voor anker De sleepboot Schelde van L. Smit Co.. die de Beatrix van de S.M. Zeeland od sleep had. kwam in de loop van de nacht ln moeilijkheden te verkeren. De bemanning, uit drie kop pen bestaande, slaagde er niet in te meren en kwam op de zuidelijke dijk ffen de Nieuwe Waterweg tereóht. De positie van het schip was zo gevaarlijk, dat het modiig werd geoordeeld de drie mannen van boord te halen. IN HOEK VAN HOLLAND het station van Hoek van Holland werd eveneens grote schade aange richt. Oostenlijk van het station, daar waar de Ahoy ligplaats had ge kozen was de kademuur over een groot deel weggeslagen. Betonnen platen la gen overal verspreid, alsof er een bom bardement was geweest. De spoorliin, die hierover liep, was geheel weggezakt, De fruitloods, nog meer oostwaarts ge legen, was over een grote lengte inge stort. De nachtboot van de Harwichlijn, de Duke of Yorck, die in de nacht van Za terdag op Zondag naar Engeland had moeten vertrekken, bleef aan de kade TN angstige spanning hebben in de nacht van Zaterdag op Zondag de in woners van Petten en de enkele landbouwers met hun gezinnen in de schaarse boerderijen tussen Camperduin en Petten afgewacht hoe de Honds bossche en de Pettener zeewering het geweld van de aanstuwende zee zou den weerstaan. Zondag tegen het middaguur konden z\j iets lichter adem halen: de kunstmatige zeewering op het zwakke punt in Noord-Hollands kust, waar de duinen ontbreken, heeft zich kranig gehouden; nergens is de zee er in geslaagd een gat in de grote, zwarte brokken steen te slaan. Eén arbeider, werkzaam bij onderhoud, omgekomen Wel sloegen 's nachts grote golven bij Petten over de dijk het dorp in. Zaterdagavond om acht uur reeds viel ln Petten alle electrlsche stroom uit. De strekdam, die aan het einde van de Pettener zeewering de zee inloopt, werd ernstig beschadigd, maar tegen al het geweld van de kokende zee hielden Hondsbossche en Pettener wering stand. De bewoners van Petten hebben al lerminst een rustige nacht gehad; bijna overal maakte men zich gereed om zo nodig onmiddellijk te kunnen vluchten, koffers werden gepakt en velen heb- oen geen oog dicht gedaan. Er is één dode te betreuren. Zater dagmiddag vertrok de Si-jarige ut(- voerder F. de Waard uit Pettendie voor de aannemersfirma Daalder uit Alkmaar werkzaam was bij het onder houd van de zeewering en de strand- pieren, naar de dijk en 's nachts keerde hij niet terug. Zondagmorgen heeft men hem, omstreeks 9 uur dood aangetroffen vlak benoorden Petten fn de duinen. Hij vertoonde geen uiterlijk lichamelijk letsel, zodat men over de doodsoorzaak geen zekerheid heeft. Bg Camperduin, dus aan het zuidelyke einde van de Hondsbossche zeewering, is het grote, uit hout op getrokken café-restaurant „Paviljoen Minkema" het slachtoffer van de storm geworden- Tegen middernacht werd eerst het terras weggeslagen. Met man en macht begon men toen de inventaris van het restaurant in veiligheid te brengen. In de loop van de nacht is het restaurant bijna geheel omver gewaaid. Zo hevig was de kracht van de wind, dat iets verderop de zware rails van het werkspoortje, dat daar wordt gebruikt, over een lengte van 300 m werden opgelicht en een luchtreis van enkele tientallen meters maakten, waar na de stukken verbogen ijzer op de weg achter de dijk terecht kwamen. De gehele nacht hebben arbeiders van het hoogheemraadschap bij de dijk wacht gelopen en daar. waar dit moge lijk was, getracht bedreigde plekken tc versterken. De lage duinen ten Zuiden van de wering hebben ernstig te lijden gehad; op vele plaatsen zjjn de toppen afge brokkeld. Bij Sint Maartenszee (gem. Zijpe) in Noord-Holland zijn de duinen op twee plaatsen, elk over een afstand van 40 k 50 meter, door het zeewater doorbroken. Er bestaat geen direct ge vaar voor het achterland, doordat de duinen ter plaatse zeer breed zijn. Het water staat nu in een grote duinpan tot honderd meter achter de zeekant. liggen. De passagiers mochten niet aan boord. En zo zagen de wachtkamers en de gangen van het station er al spoedig uit alsof een troep landverhuizers hier plotseling was neergestreken. Zo goed en zo kwaad als het ging, maakten de circa -100 passagiers, onder wie ver scheidene kinderen, het zich hier zo gemakkelijk mogelijk, sommigen tracht ten wat te slapen, maar de razende storm maakte dit voor de meesten toch wel onmogelijk. In de loop van de och tend konden de passagiers embarkoren, doch het schip kon niet vertrekken, hoe wel het daartoe aanvankelijk wel het voornemen had. De Beatrix is Zondag ochtend op eigen gelegenheid naar Rot terdam opgestoomd. Ook bij de Berghaven van Hoek van Holland hebben storm en water schade aangericht. Oude inwoners, die hun hele leven ln Hoek van Holland hebben ge woond, verklaarden ons zich niet te kun- herinneren, dat een storm zo grote schade aangericht had als nu het geval was. De meeste telefoonverbindingen in Hoek van Holland waren verbroken; de radio van de loodsdienst raakte onklaar. Een deel van Hoek van Holland zat zon der water o wrange ironie en een ander deel moest genoegen nemen met een zeer lage druk op de waterleiding. In de loop van de nacht besloten de Nederlandse Spoorwegen in verband met de onheilspellende berichten uit Maassluis en Vlaardingen, het verkeer op de lijn Hoek van HollandSchiedam stop te'zetten. Passagiers voor plaatsen langs dit traject naar Rotterdam en ver der, moesten van de W.S.M.-autobus diensten, via Naaldwijk of Den Haag gebruik maken. Aan kapitein ter zee-vlieger P. Vroon is met ingang van 16 Januari de tijde lijke rang van commandeur toegekend. Commandeur-vlieger Vroon is comman dant luchtvaart-opleidingen. Op tal van plaatsen materiële schade doch weinig persoonlijke ongelukken (Van een onzer verslaggevers) DE orkaan, die Zaterdagavond en vannacht met een vernielende kracht over ons land woedde, heeft in Amsterdam naar verhouding weinig schade aangericht. Vanzelfsprekend hadden zowel de brandweer, de genees kundige dienst en de politie het buitengewoon druk, maar zoals gezegd het aantal ernstige gevallen was gering. Ertskade is omgewaaid. De haven dienst had het druk met binnensche- dekschuiten, die op drift In de binnenstad is een groot aantal bomen gesneuveld, schoorstenen van het dak geveegd, daken beschadigd en schut tingen omgewaaid. In de Apollolaan heeft een orkaanrukwind een stuk van de muur van het in de oorlog verwoeste huis door de lucht geslingerd, waardoor een negentienjarige wielrijdster werd ge troffen. Zwaar gewond is zij naar een ziekenhuis gebracht. Het was op straat levensgevaarlijk, vooral door de buitengewoon sterke ruk winden. Tegen één uur in de nacht werd een wielrijder in de Van dei- Pekstraat tegen een auto geslingerd. Ook hij moest naar een ziekenhuis worden gebracht. Een agent in de Spaarndammerstraat kwam er beter af. Da.ar brak Zaterdag avond de bovenleiding van de tram en de man, die met een collega in een politieauto zat, werd even geraakt. Hij kreeg een shock, maar werd niet ernstig gewond. De leiding was afgeknapt ten gevolge van een vallende boom; de tram- dienst had vertraging en er moest een autobus worden ingelegd om een pendel dienst uit te voeren. Ook in het Oosterpark vernielde een vallende boom het tramnet; lijn 3 moest via de Sarphatistraat worden omgelegd. Het trampersoneel is met man en maent aan het werk gegaan en vanmorgen was vrijiwel overal de schade hersteld en het verkeer kon normaal worden uitgevoerd. Er was heel wat te doen geweest en vooral de zware bomen, die moesten worden opgeruimd vormden geen ge makkelijke karweitjes. Op de hoek van de Weteringschans en het Westeinde sneuvelde eén twaalf meter hoge iep; in zijn val rukte de boom een draadinstal latie van de tram uit een gevel. Drie spandraden braken en de stroomdraad kwam naar beneden. Een kraanwagen van de politie ruimde het obstakel weg. Ook in de Watciinglaan versperden twee bomen de rails. TXE woonschepen, die tegenwoordig bij tientallen in de Amsterdamse wate- liggen, hebben het hard te verant woorden gehad. De Rijkspolitie te wa ter heeft de gehele Zaterdagavond er nacht druk werk gehad om te assiste ren bij het in toom houden van losge slagen woonarken. Persoonlijke onge lukken deden zich niet voor en voor- ?r thans bekend, is geen der scheep jes gezonken- In de haven heeft de orkaan be trekkelijk geringe schade aangericht. Tegen 10 uur Zaterdagavond is het Griekse stoomschip Thetis (7000 ton), dat in de Coenhaven lag. 1 geslagen. Sleepboten van Goedkoop hebben het schip weer gemeerd. Een drijvende kraan in het O. Johan van Hasseltkanaal verkeerde eveneens in moeilijkheden en waaide deels los. Ook hier kon tijdig hulp worden ge boden. De stad Alkmaar die op de Engelse boeien lag sloeg voor los, doch kon door sleepboten van Goed koop worden gemeerd. Een kraan van de Maatschappij Humber aan de pen en dekschuiten, cue op waren geraakt. Persoonlijke ongeluk ken deden zich niet voor. Op Schiphol is het luchtverkeer vrij wel ongehinderd doorgegaan. De diensten ParijsLonden en Frankfort Miinchen werden Zondagochtend ge annuleerd. De intercontinentale diensten zijn uitgevoerd, Zondagochtend ver trokken op de normale tijd de toestel len naar Johannesburg en Zuid- Amerika. Zaterdagavond zijn Londen en Parijs niet gevlogen. Zondagmiddag zijn de diensten normaal uitgevoerd. De schade aan gebouwen op het vliegveld is gering. In de nacht van Zaterdag op Zondag trad. een storing in de electriciteits voorziening op. In verband met een storing in de Centrale Velsen van het Provinciaal Electriciteitsbedryf werd de verbinding tussen Amsterdam en Velsen verbroken. Op het ogenblik van dit ver breken ontstond een overspanning waardoor de Centrale Remweg buiten bedrijf werd gesteld. Als gevolg hiervan kwamen die delen van, de stad, die stroom, betrekken van de Centrale Hem- aLLES werd in het werk gesteld om de opmrenden van het ten ondergang gedoemde schip van boord te halen, doch vergeefs. Sleep- en tanlcboten. treïlers, reddingboten, de torj>cdojager .Contest" en een fregat bevonden zich in de nabijheid ran de .Frincess Vic toria", doch reusachtige golven beletten te dichte nadering van het schipter- w\jl het daardoor ook niet mogelijk was met lijnen een verbinding tot stand te brengen. Twee vliegtuigen vlogen boven het met de woedende elementen worstelende schip. Zij zonden radioboodschappen aan de Contest om de oorlogsbodem bij zijn reddingspogingen te helpen. Toen de duisternis was ingevallen, bleven de red dingboten de enoime zeeën trotseren om, met behulp van fakkels, naar overleven den te zoeken. Doch de heldhaftige po gingen harer opvarenden leverden geer resultaat meer op. Onder de 44 gered den zjjn tien leden van de bemanning. DE Britse admiraliteit heeft Zondag medegedeeld, dat de onderzeeboot Sirdar te Sheerness, aan de Theems, is gezonken. De onderzeeër lag'in dok, toen dit geschiedde. Ook een fregat is omgeslagen. Er ts geen molding gemaakt van slachtoffers. Verscheidene andere schepen bevinden zich in moeilijkheden. De Britse sleep boot „Prizeman" verloor haar sleep, het motorschip „Menapir", 12 mijl ten Oos ten van Whithernsea. Omstreeks mid dernacht wist z(j het stuurloze slacht offer van de golven, dat slechts een zeer onvolledige bemanning had, weer te bereiken. De kustwacht van Tyne- mouth moest vandaag echter melden, dat, het lichtschip van Spurn in Zuid- Oostelijke richting was verdwenen. Na burige schepen is verzocht er naar uit te zien. Hetzelfde station meldde, dat ook het Deense motorschip „Knud" (1956 ton) sinds Zaterdagochtend wordt vermist. Zaterdagmiddag verzocht het Britse schip Tyne Castle om hulp, ook een reddingboot, maar het wist de moeilijkheden zelf te boven te komen. De Bestwood had vanochtend 60 mijl ten Noord-Oosten van Humber te kam pen met zware slagzij. Een ander schip houdt zich in de nabijheid gereed om eventueel assistentie te verlenen. Dertig mijl ten Noord-Oosten van Harwich ver keert de Duitse Harold Ottens in moei lijkheden. De kapitein heeft om onmid dellijke sleepboothulp verzocht. Het Panamese vaartuig „George" heeft dringend om sleepboothulp ge vraagd. De steenkoolvoonaad begint op te geraken. Het schip bevindt zich twaalf mijl ten Oosten van Edinburgh. Ter hoogte van de Hebrlden is van een Brits treiler de machine onklaar ge raakt. Het vaartuig had 15 opvarenden aan boord. Men heeft de laatste uren niets meer van de treiler vernomen. Het 1312 ton metende Zweedse schip „Se lene" heeft geseind, dat het ter hoogte van Huil stuurloos ronddrijft. Overzicht toestand in Zeeland Tn de omgeving der bomvrije kazerne te Vhssingen is een gat geslagen in de boulevard van ongeveer 20 meter; een groot gedeelte beschadigd en onder water, in de Walstruat tot pl.m. 1 meter hoogte. Er zijn 1 it 2 doden. Flatgebouw ontruimd. Veerdienst VlissingenBres- kens gestaakt. FuikBreskens is on bruikbaar. De kantoren van de veer dienst staan op instorten. Middelburg: geen bijzonderheden. Ritten: groot gat geslagen in zee wering. Water stroomt binnen- Eva cuatie van de bevolking in volle gang. Tweehonderd man Schelde-personeel ge- requireerd. Aantal doden onbekend. Vrouwenpolder: zogenaamde Katten- polder onder water. Omvang gaten niet: bekend. Domburg: schade door hoge water stand. Veere: twee huizen weggespoeld twee doden, waterpeil 4J meter boven A.P. Bestrating weggespoeld. Militairen werken aan dijk. Westkapelle: - militairen werken aan dijk. welke beschadigd is. Nieuw en St. Joostland: Nieuwland- polder ingevloeid. Hansweert: 80 man marine-personeel weg zonder licht te zitten. Dit. waren een groot deel van Amsterdam-West van Amsterdam-Zuid. Het grootste deel van dit gebied heeft tussen de -'/0 minu ten en anderhalf uur zonder stroom gezeten; het stadsdeel in de omgeving van het Rhjjnspoorplein was drie gestoord. De orkaan heeft schade toegebracht aan de electrische bovenleiding van de spoorweg tussen Zaarudam en Worm er- veer. De dienst tussen beide plaatsen wordt met bussen onderhouden. In de omgeving van Amsterdam ti Bij de Oranjesluizen trad Zaterdag avond een noodtoestand in doordat het water lager zakte dan men zich bjj mensenheugenis kon herinneren, n.l. 2.96 min A.P. Grote stukken van het buiten IJ lagen droog, zodat geen enkel schip uit het IJsselmeer via de Oranje sluizen Amsterdam kon bereiken. In de loop van Zaterdagavond steeg het water weer en Zondagochtend was de toestand weer vrijwel normaal. De Duitse kust vaarder LuLse Weilert, die met een la ding olie van Hamburg onderweg is naar Mannheim had zijn weg binnen door genomen en kon zich vanmorgen laten schutten. Het schip had een zware nacht op het IJsselmeer gehad. In Abcoude leverde het Abcoudermeer gevaar op. Het water in het meer stond zeer hoog en sloeg op vele plaatsen over de weg en de dijk, die zwakke plekken vertoonde. Een deel van de weg moest worden afgesloten en het verkeer wor den omgelegd over de nieuwe weg. DE, (Van een onzer verslaggevers) 1 orkaan heeft aan de Nederlandse kust een groot aantal schepen in moeilijkheden gebracht. De loodsdien- sten van Hoek van Holland en IJmuiden zijn Zaterdagavond gestaakt; geen schip ging naar buiten, er liggen 10 sche pen in de sluizen. De windkracht be droeg 10 a 11, de vlagen hadden orkaan kracht. Het Zweedse s.s. Virgo liep Zondag ochtend bij het lichtschip Eierland bij Texel aan de grond; bjj IJmuiden strand de het Duitse motorschip Julius Rugers; het Russische s.s. Emsei séinde, dat het zich 30 mjjl ten Westen van Den Helder in nood bevond. Tegen middernacht liep het Belgische schip Luxembourg (7000 ton) bij Vlissingen aan de grond, sleep boten verrichtten assistentie. Het m.s. Tiba (7000 tons tanker) seinde in de nacht van Zaterdag op Zondag, dat zijn roerquadrant was gebroken ten Westen van Breskens. Bij Noordwijk strandde Zaterdagavond de kotter Ouddorp 13de drie opvarenden konden de wal bereiken. De kustvaarder Franka verkeerde Zon dagochtend bij Terschellingerbank in nood; het schip maakt slagzg. De sleepboot Schelde van de sleep dienst Smit is op een strekdam in de Nieuwe Waterweg "-elopende Schelde was bezig de Prinses Beatrix van de mij Zeeland bij het verankeren te helnen De reddingboot Jan Leis uit de Hoek heeft de bemanning van de sleepboot overge nomen. In de haven van IJmuiden verkeert de Poolse trawler Korab 2 in zinkende toe stand. Het Indische stoomschip Jalakitu (7180 ton) heeft Zondagochtend vroeg geseind, dat zijn anker aan bakboord was weggeslagen en de stuurinrichting defect was. Het schip bevindt zich 18 mjjl ten Westen van het lichtschip Ter schelling. Dwars voor Texel heeft de Duitse sleepboot Gulosenfjord zijn sleep (een tanklichter) verloren met zes runners er op. De Brandaris is uitgevaren om de runners zo mogeiijk van de sleep (de Oder, 1600 ton) af te halen. Ook de sleepboot verkeert in nood ten NW van Texel. Bjj Schouwen is het Finse schip Bore VI vastgelopen, het meet 1380 ton. De reddingboten van Veere en Stellen dam waren uitgevaren, doch moesten wegens te hoge zeeën terugkeren. Later zon opnieuw een poging worden gedaan om de bemanning van de Bore in vei ligheid te brengen. Ook het Deense stoomschip Annam vraagt hulp; het schip drjjft 25 mijl ten W van Hoek van Holland. De Panamese tanker Barbara seinde vanmorgen, dat 1 aan bakboord een ernstig lek was geconstateerd in de pompkamer 7. Het schip, dat zich op 17 mijl ten Westen van Hoek van Hol land bevindt, vraagt assistentie. Bij Monster is .ie Nederlandse coaster Elisabeth gestrand, het schip Is af komstig uit Groningen. De bemanning is gered. Het schip zit hoog op het strand. werkzaam. Zeer hoge waterstand tot aan dakgoten. Tien landingsboten uit Roosendaal zijn onderweg voor hulp verlening. Zak van Zuid-Beveland: dit is het hevigst getroffen gebied. Onmiddellijke evacuatie is aangevangen in Wol- nhaertsdijk en Rilland Bath. Tussen Wolphaertsdjjk en Oud Sabbinge is ongeveer vijfhonderd meter dijk weg geslagen. Minstens zes gezinnen in nood. Onbereikbaar door sterke stroom. In de Kreekrakdam, de verbinding tussen Noord-Brabant cn Zeeland, zijn vier gaten geslagen van in totaal duizend meter. In de sloedam, de ver binding tussen Zuid-Beveland en Walcherenis een gat geslagen van 100 meter. Bij Willemsdorpten noorden van de Moerdijk, is de spoorbaan volko men overstroomd. Hier zijn de boven- leidingsportalen door het water weg geslagen. Kruiningen: gat in dijk. De Moerdjjk- nont ligt bij boerderij in het land. Spoorweg vernield, geen slachtoffers. Dijk van Hansweert aan het schuiven* Tn buurtschap Zanddijk waterhoogte tot dakgoot. Kantoor Prov. Stoombootdienst Is weggespoeld. Aanlegsteiger Berkpol der defect. Om 8.47 uur bevolking Wol- nhaertsdijk geëvacueerd. Waterschap Walsoorden zeer zwaar beschadigd. Nijspolder doorgebroken. Binnendijk Kruiningen en Waarde doorgebroken. Driehonderd meter zeediik weggespoeld. 's-Gravenpoldor in'ernstige moeilijkhe den. Geen nadere eeeevens. Te 7.40 uur lijk Nieuw-Neuzenpolder doorgebroken. Boerderijen onder water. Geen nadere berichten. Waarde: te 6.36 toestand kri- <iek. Westvec-rnolder: ingelopen. Hoede- kenskerke: 7.33 veerboot Koningin Emma opgelopen. Zonder slepershulp vlot gekomen. Pontonknecht verdron ken. Ellewoutsdiik: 7.30 dringend ver zoek om boten. Hierin wordt getracht te voorzien. Fort een meter onder water. Zierikzee 7 uur gedeelte der stad on der water. Verder geen berichten. Hoofd- olaats en Thomaspolderdijk: over lengte van dijkpaal no. 16 tot 22 doorgebroken. Alle huizen weggespoeld. Stormtij. OssenisseVogelwaard: in zeedijken vijf a zes gaten. Terneuzen: Schelde- ltade onder water. Te 10.05 doorgebro ken. Hontenisse: Hooglandpolder en Kruispolder onder water. Acht doden. Hu'zen weggespoeld. Tijveerhook: vee verdronken. Toe stond Baalhoek critick. Kleine Molen polder geïnundeerd. Binnendijk in Kleine Molenpolder critiek. Ook Kalverdijk. Ossenisse: gat van 75 meter. Alge mene toestand zeer ernstig. Schade nog niet te overzien. Dringend behoefte aan motorboten, speciaal voor Zuid-Beve land. Wat betreft de treinenloop dient het volgende: De D-treinen bestemd voor Hoek van Holland worden naar Den Haag S.S. ge voerd. Vandaar gaan de reizigers met bussen naar Hoek van Holland. De Zee landboot Prinses Beatrix, die bij Hoek van Holland aan de wal lag, is losgesla gen en ligt aan de Zuid-oever van de Nieuwe Waterweg voor anker. De D-trein, die 10.10 uur uit Amster dam naar Parijs is vertrokken en de nachttrein uit Parijs, rijden Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Nijmegen - 'sHer- togenbosch - Roosendaal en omgekeerd. Het treinverkeer tussen Londen en Har wich is volkomen gestaakt. De baan .->taat hier onder water en in Harwich is het ook alles storm wat men hoort. Op al de Zeeuwse eilamden zijn dijk doorbraken. De kop van Noordw.-Noord- Brubant staat onder water. Er is nu reeds besloten, dat de D-trein, die des morgens om 9 uur uit Den Haag ver trekt naar Brussel, Luxemburg, Bazel, morgen niet zal rijden. Reizigers voor Luxemburg en verder moeten reizen met de trein, die om 7.49 uur uit Den Haag S.S. naar Utrecht vertrekt en in Utrecht overstappen op de trein Amsterdam UtrechtEindhovenMaastrichtLu xemburgBazel. Zondagsdienst apotheken Onderstaande Amsterdamse apotheken iljn morgen (1 Februari) de gehele dag ge opend. entrum Mutderstr. 14—16. tel. 41363. Haarlemmerdijk 64. tel. 42S01. Marnixstraat 199. lel. 41806. Keizersgracht 600. tel. 34621. Rokin 8, iel 46610. Rozengracht 95. tel. 31051, Prinsengracht 1055. te'. 44333. West Balboastr. 11, t.O. Vcspuccistr., tel. 80938. Overtoom 83. tel. 8117S. Haar lemmerstraat 116. tel. 82757. Bos en Lom merweg 151, tel. 85466. Overtoom 502, tel. °0950. Oost: Camperstraat 14, tol. 53680. Su- matrastraat 90. tol. 50905, Krugerpleln 30, tel. 50893. Zuid Corn. Sjnhuytstraat 83. tel. 20982, Maasstraat 71. tel 20385, Olympiaplein 136. tel. 24391. Van Wuustraat 79, tel. 23610, Rijnstraat 136. tel. 27720. Van der Helst- plein 10. tel. 28576. Noord; Spersverlaan 27, tel. 60487,

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2