ALGEMEEN HANDELSBLAD ZWARE STORM MET SPRINGTIJ TEISTERT ONS LAND glïieutpc Jlmstcrbamzcfye Courant Regering schat de schade op tientallen millioenen Zuidelijk deel van Maassluis onder water Water staat in ter hoogte van Vlissingen vier meter Twaalfhonderd mensen in Willemstad geïsoleerd DE NOODKLOK LUIDT OVER NEDERLAND EXTRA EDITIE Prijs 10 cent Steunt het Nationaal Rampenfonds Ministers naar de getroffen gebieden Alleen in Kruiningen 2500 mensen geëvacueerd Bi) Hontenisse 8 mensen om het leven gekomen ZONDAG 1 FEBRUARI 1953 Waam. directeur: mr H. M. PLANTEN S. Hoofdredacteur: mr H. M. PLANTEN EEN ramp lieeft ons vaderland getroffen. Een ramp van een omvang, die wij ons nu nog niet geheel kunnen realiseren omdat de be richten en de geruchten in niet te stuiten vloed over ons heen stromen op het ogenblik dat deze extra-editie ter perse gaat. Nederland heeft altijd tegen het water moeten vechten. Steeds was het een „luctor et emergo", gelijk het devies van Zee land luidt: „ik worstel en ontworstel", maar vóór het tot ontworstelen kwamwelk een nood, welk een onbeschrijfelijk leed, welk een verschrikking. Een ongekend zware storm, die samenging met springtij, heeft in de afgelopen nacht het Westen van ons land geteisterd als zelden tevoren. Dijken en dammen, die zo sterk schenen, beschermingen die onze watervechters hadden opgeworpen en die de bewoners van deze Lage Landen steeds een ge voel van veiligheid gaven: ze zijn bezweken onder het lugubere geweld van de elementen, die van oudsher onze vijanden waren: wind en water. Sirenes hebben haar schrille of doffe stemmen doen horen, kerkklokken hebben geluid; en het was zo donker, zo beangstigend donker alom in het bedreigde land. Zeeland en de Zuid-Hollandse eilanden, de steden Dordrecht en Willemstad, Rot- Dijken bezweken, spoorlijnen weggespoeld, telefoonverkeer gestoord A ANGENOMEN kan worden, dat de stroom van inlichtingen nog geruime tijd zal blijven vloeien. Met tal van plaatsen is de telefonische verbin ding uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk. Met geen mogelijkheid is precies vast te stellen, hoe groot de schade is, die de oude vijand van Holland hier heeft aangericht. Van de zgde van het ministerie van Verkeer en Water staat deelde men ons mee, dat de schade zeker in de tientallen millioenen zal lopen. Uiteraard zal zo spoedig mogelijk met het herstel van de vernielde dijken en wegen worden begonnen. Wanneer met man en macht aan de dijken wordt gewerkt, zal het allerergste in enige maanden hersteld kunnen zijn. Polderbesturen en waterschappen zijn natuurlijk de aangewezenen om dijken en wegen weer in goede staat te brengen, maar men neemt aan, dat, als een beroep wordt gedaan op de rijksoverheid met het oog op het zeer bijzondere karakter van deze ramp, financiële en technische steun niet zal uitblijven. vooral in de provincies Zuid-Holland en Zeeland op enkele plaatsen overspoeld en voorlopig onberijdbaar. Er is geen treinverkeer mogelijk op de baanvakken SchiedamHoek van Holland; Gouda Rotterdam (Maas), Rotterdam (DP) Roosendaal, Lage ZwaluweBreda, Dor- terdam en de nijvere voorsteden aan de Nieuwe Waterweg, vele plaatsen aan de kust tot en met het eiland Texel en ontelbare polders vrucht bare landen met boerderijen werden door het tot ziedende woede opgezweepte water besprongen en overweldigd. De mensen vluchtten, zoal: vaak is gebeurd in Hollands geschiedenis, van de lager en laagst gelegen gedeelten naar de veilij heid van hogere plaatsen. Zij klommen op de daken van hun huizen, zij trachtten te redden wat er te redden viel, zij voeren in roeiboten over de onstui mige wateren. Maar ook: zij trokken er bij duizen den en nóg eens duizenden op uit om de vijand te bestrijden, met zandzakken en schoppen, met emmers, met alle hulpmiddelen die altijd zijn ge bruikt wanneer het in Holland „zo ver was". In de eerstvolgende dagen zullen talrijke staal tjes van mannenmoed en mensenliefde worden verhaald: uit Kruiningen, van Walcheren, uit de Biesbosch. Het is nu nog te vroeg. Wij staan nog stil bij de toevloed van nuchtere berichten. Bij liet schrijven van deze regelen is één nuchter feit be kend tot nu toe zijn 27 mensenlevens te betreuren bij deze ontzaglijke watersnood, die de nood van Januari 1916 verre te boven gaat. drechtSliedrecht en Bergen op Zoom "Vissingen. Reizigers, die Rotterdam wil len bereiken of verlaten, kunnen dit alleen door om te reizen via Den Haag. Reizigers van het Westen naar het Zui den en omgekeerd moeten via Utrecht reizen. Het station Rotterdam (Maas) staat geheel onder water. Bij Woens- drecht zijn twee gaten in de spoorbaan geslagen. Tussen Arnemuiden en Middel burg is een gedeelte van de baan wegge, spoeld en in Dordrecht is de lijn onder mijnd tussen het station en de rivier- brug. WINDKRACHT: 37 Meter per. seconde LIET filiaal van het K.N.M-I. op de kop van de Handelskade te Amster dam heeft waargenomen, dat Zaterdag avond, bij het opsteken van de storm de windsnelheid 16 meter per seconde was (windkracht 8 volgens de schaal Beaufort). Deze waarneming dateert van 19 uur. Al zeer spoedig nam de windsnelheid aanzienlijk toe en tegen half negen in de avond was de wind kracht 10, een snelheid van 2/f meter per seconde. Tegen 11 uur bereikte de storm het hoogtepunt, de windsnelheid bedroeg toen 26 meter per seconde (icindkracht 11, orkaankracht). De gehele nacht bleef de loindsnel- heid tussen 20 en 25 meter per seconde. De zwaarste vlagen nam het Meteoro logisch Instituut waar op Zaterdag avond te 21 uur, n.l. 37 meter windsnel heid per seconde ('ver (boven de schaal REEDS 27 DODEN DE chef van de Generale Staf ge lastte Zondagmorgen al het be roeps-, reserve- en dienstplichtig personeel, dat in werkelijke dienst is. onmiddellijk naar hun garnizoen terug te keren. Ook de chef van de lucht machtstaf riep het gehele personeel naar de onderdelen terug. Tevens werd het personeel, ressorterend onder het directoraat Gebouwen, Werken en Ter reinen van de Koninklijke Landmacht, opgeroepen. De in de kazerne aane wzige militairen werden aldaar gecon signeerd om voor directe hulpverlening beschikbaar te zijn. Voorts riep de Koninklijke Nationale Bond van Red dingswezen en Eerste Hulp bij Onge lukken „Het Oranje Kruis" alle helpers en helpsters van de E.H.B.O.-vereni- dit nodig zou blijken. In het gehele gingen op om hulp te verlenen, waar land is er medeleven met de slacht offers van de watersnood. Velen, offi ciële en particuliere instanties, willen hulp bieden. Overal zochten organisa ties naar wegen om haar leden te mobi liseren. Eenvoudig is dit onder de hui dige omstandigheden niet, want de telefoonverbindingen zijn overbelast of verbroken. In overleg met de Centrale Evacuatie-commissie deelt het hoofd bestuur van het Nederlandse Rode Kruis mee, gaarne bereid te zijn, alle goe deren, die men ter beschikking zou wil len stellen voor de getroffenen, te ont vangen in de intendance van het Rode Kruis te 's-Gravenhage, Fluwelen Burg wal 19. De twaalf toestellen van het hoofd bestuur van h-et Rode Kruis stonden vanochtend niet stil; uit alle delen van het land kwamen aanbiedingen voor hulpverlening, uit alle lagen der bevol king: van doktoren, dijkwerkers, lieden die met vee kunnen omgaan, oud-ver pleegsters en vele burgers,, die woon- ruimte aanbieden. Iedereen wil helpen. Ook'de padvin ders boden zich aan natuurlijk. Het hoofd van de medische afdeling van het Rode Kruis begaf zich in de loop van de morgen naar Lekkerkerk, waar medi sche hulp werd gevraagd. Nadat gene raal Van Oyen, commandant van het Rode Kruis, de heer Van Emden, had ge waarschuwd, heeft laatstgenoemde de commandant onmiddellijk opdracht ge geven, alai'mtoestanden voor de colon nes van hat corps af te kondigen voor Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Noord-Holland. Via de radio en de telex werd een en ander doorgezonden. Een noodcolonne vertrok terstond naar het dorp Halsteren bij Bergen op Zoom Al het marinepersoneel uit Vlissingen, aan boord van Hr.Ms. Jacob van Heems- kerck, moest zich onmiddellijk aan boord melden. Bij het ter perse gaan van deze edite vernemen wij van de PTT, dat het tele foonverkeer voor de zuidelijke provinciën in verband, met de storing'op het traject RotterdamBreda voor een deel wordt omgeleid via Utrecht en 's-Hertogen- bosch. Ook het internationale verkeer zal, voor zover mogelijk, via deze i worden verwerkt, eerst in beperkte mate en vervolgens intensiever. Van Amster dam uit was het vanmorgen onmogelijk, telefonische verbinding met de Zeeuwse eilanden te krijgen. Door de stormvloed zijn verscheidene •poorlijnen in het Westen des lands en WATERSNOODFONDS TE AMSTERDAM IN ACTIE De burgemeester van Amsterdam, mr Arn. J. d'Aïlly, deelt mede, dat het watersnoodfonds, voorzitter mr L. C. van Eeglien, terstond in actie is getre den. Bijdragen kunnen gestort worden op de rekening van het watersnoodfonds bij de f irma Hope en Co. Beaufort). Ook om 2 en h uur in de nacht zijn vlagen tussen 35 en 37 meter per seconde waargenomen. Tijdens de orkaan ruimde de wind van West-Noord-W est naar Noord- West. De temperatuur liep van 8 tot 5°Cterug. Aan drie kuststations, n.l. Hoek van Holland, IJmuiden en Harlingen, werden de hoogste waterstanden genoteerd, die sinds een eeuw zijn opgetreden. In 1894 was de hoogste stand in Hoek van Holland 3.28 meter, terwijl deze thans 3.40 meter is. Te IJmuiden was in het zelfde jaar de hoogste stand 3.68 meter en thans 3.85. In Harlingen was in 1936 de hoogste stand 3.19 meter en nu 3.68 meter. DE EERSTE GIFT De afdeling Naarden-Bussum van het Rode Kruis heeft 5.000 ter beschik king gesteld van het' watersnoodfonds. Stort een bijdrage op postgiro 9575 HET Nationaal Rampenfonds verzoekt ons bekendheid te geven aan de volgende oproep: De Nationale ramp, welke ons land heeft getroffen, maakt directe hulp van iedere Nederlander onvermijdelijk. Het Nationaal Rampenfonds, omvattende: het Nederlandse Rode Kruis, de Koninklijke Nationale Bond Het Oranje-Kruis, het R.K. Huisvestingscomité, het Algemeen watersnood comité Nederland, roept daarom alle Nederlanders op, on verwijld hun steun te verlenen om de ontstane nood te helpen lenigen. Iedere hulp is welkom, financiële hulp op de kortste termijn is dringend nodig! Daarom, helpt! Op ieders hulp wordt gerekend! Stort de grootst mogelijke gift op postgiro 9575 Nationaal Rampenfonds, Den Haag, Statenlaan 81, of zendt naar dit adres uw bijdrage. Fabrieken langs de Nieuwe Waterweg hebben zware schade opgelopen (Van onze Haagse redacteur) Maassluis, 1 Februari. IN drie minuten heeft de ramp zich over zuidelijk Maassluis voltrokken. Op drie plaatsen langs de Nieuwe Waterweg heeft de Maasdijk het begeven, ten gevolge waarvan het hoog opgezwiepte water van de rivier de Kapelpolder en de Sluispolder binnendrong. Om twee uur in de nacht van Zaterdag op Zondag was de toestand reeds kritiek geworden. Langs de haven werden met grote spoed planken aangebracht, doch dit mocht niet meer baten. De muren van de waterkering bij de haven begaven het onder het geweld van het water en in zeer korte tijd stroomde het water door de straten van zuidelijk Maassluis. De brandweer alar meerde de bevolking door de sirenes te laten loeien. Politie-agenten begaven zich naar de meest bedreigde gedeelten van de stad en wekten de burgerij, voor zover ■;die niet reeds door de storm uit de slaap was gehouden. Kin allerijl brachten de bewoners van dit deel van Maas sluis hun meubels in veiligheid, door deze naar hoger gelegen verdiepingen te brengen. De boeren in de Kapel polder werden door de storm en watergeweld gewekt. Zij konden hun vee over de dijken, het land in, in veilig heid brengen. De boeren in de niet bedreigde gebieden rond Maassluis boden terstoiid alle mogelijke hulp door het vee in hun stallen, op te nemen. De minister-president, dr W. Drees heeft zich Zondagmorgen bij het verne men van de dreigende toestand bij de Moerdijk ogenblikkelijk naar Dordecht en omgeving begeven. De minister van Verkeer en Water staat, mr J. Algera, is Zondagochtend eveneens, in gezelschap van ir A. G. Maris, directeur-generaal van de rijks waterstaat, naar Dordrecht vertrokken om zich van de toestand ter plaatse op de hoogte te stellen. De minister van Binnenlandse Zaken, dr Beel is naar Halsteren (N.-B.) ver trokken om zich daar van de ernstige toestand op de hoogte te stellen. Hy zou ook proberen Middelburg te bereiken. De politie te Gouda deelt ons mede dat de weg GoudaUtrecht via Oude water niet berijdbaar is. OVERIGENS betrok de bevolking in de overstroomde streken vrijwel overal hoger gelegen verdiepingen. Dit betekende dat het in Maassluis Zondagochtend met direct nodig werd .eccrdoeiJ do n het water getroffe nen uit hun woningen te evacueren. Persoonlijke ongelukken hebben zich in de nacht van Zaterdag op Zondag en ook Zondagochtend in Maassluis niet voorgedaan. Behalve de zeer grote schade aan huis en hof. ging hier voor namelijk wat pluimvee verloren. Veel ernstiger zijn de fabrieken in en om Maassluis, langs de Nieuwe Water weg gelegen, getroffen. De kisten fabrieken van De Neef en Van Oor kwa men grotendeels onder water te staan. Op de opslagterreinen van deze fabrie ken was een enorme ravage aangericht. Gezaagd hout lag her en der verspreid. In de ioeg naar het veer naar Rozenburg ZEELAND ZWAAR GETEISTERD (Van een onzer verslaggevers) TAE berichten uit het geteisterde Zeeland vanouds de provincie van de LH watersnoden waren aanvankelijk zeer verward. De eerste alarmeren de mededelingen kwamen van Zuid-Beveland, waar in de Kruiniger Perk- polder een gat in de dijk werd geslagen. Het woeste water stroomde de polder binnen en de bevolking in het lage gedeelte kreeg opdracht, zicb onverwijld gereed te maken voor evacuatie. Om halfvier werd daar de noodtoestand afgekondigd. Een half ur later klonk bet noodsein te Hansweert; ook in deze plaats kwam liet water over de dijk. Kritiek was de situatie in Ierseke. Burgemeesters van alle omliggende gemeenten werden gewaarschuwd. In de loop van de ochtend stond het water hij Kruiningen tot aan de grote weg van Noord-Brabant naar Middelburg,. Vele inwoxiers van Kruiningen moesten naar hoger gelegen verdiepingen en zolders uitwijken omdat de benedenkamers onderliepen. Er was geen gas en geen electrieiteit meer en de telefoon was gestoord. Het verkeer was belemmerd, zodat liet dorp practisch was geïsoleerd. De toestand werd van ogenblik tot ogenblik ernsti ger, vooral omdat bleek dat een deel van de dijk ging verschuiven. Om half twaalf Zondagmorgen moesten alleen in Kruiningen nog 2500 mensen uit hun bedreigde huizen worden gehaald. De reddingswerkzaam heden werden bemoeilijkt omdat men niet beschikte over boten, die het hevige stormweer konden doorstaan. Inmiddels had zich te Goes een op vangcentrum gevormd, waarheen de Kruiningers konden worden gevoerd om later hij burgers in deze stad te worden ondergebracht. Ook hij Wolpliaertsdijk was een groot gat in de dijk geslagen. De Wolver- dijksc polder liep vol water, evenals de Reigersbergspolder, waardoor het dorpje Rilland Bath totaal werd geïsoleerd. Na het middaguur stond de grote Zuidhevelandse rijksweg op verscheidene punten onder water. Krab- dendijke stond op het punt van te worden geëvacueerd. 1 )OK Walcheren verkeerde in hoge nood en vooral Vlissingen had hevig te lijden. In de boulevards van de grote Zeeuwse zeestad waren grote gaten geslagen. Bij Fort Ram- mekens was eveneens een aanzienlijk gat in de dijk; hetzelfde stuk dijk, dat tijdens de Duitse bezetting werd stukgeslagen. De werkelijke toestand viel gedurende een groot deel van de ochtend niet te overzien. Men vrees de, dat op Walcheren vele mensen levens verloren waren gegaan. De Nieuwerkerkerpolder en de Suzanna- polder stonden geheel onder water. De duinen bij Oranjezon vertoonden zware bressen, het gemaal van Wal cheren werd door het watergeweld overspoeld. De toestand in Vlissingen werd Zon dagochtend zeer penibel genoemd. Het water stond op de Boulevard de Ruyter, die aan de rand van de stad is gelegen, circa één meter hoog. Ook de binnen stad stond blank. Het was toen nog don ker. Overal in de straten dreven planken en tonnen uit zee. Het bedrijf van de Provinciaalse Zeeuwse Courant in de Waalstraat was volkomen overstroomd. De sluisput was volgelopen. Om kwart voor 10 in de ochtend slaagde een A.N.P.-correspondent te Middelburg er in, via Eindhoven een telefonische ver binding tot stand te brengen met Amsterdam. Hij deed dit op verzoek van zijn collega te Vlissingen, die hem tele fonisch enkele mededelingen over de alarmtoestand aldaar had gedaan. Om 9 uur was die toestand buiten- gewoon ernstig. De oude Vlissingse bin nenstad stond in haar geheel onder water. Op sommige plaatsen zelfs 3 a h meter hoog. De golven sloegen door de deuren van de St Jacobskerlc. Op vijf plaatsen was de Zeeboulevard weg geslagen; men zag er gaten van 30 tot 50 meter wijdte. Alle mogelijke arbeids krachten werden gerequireerd om deze gaten te dichten. Het water begon inmiddels grote ver woestingen in de stad aan te richten. Gehele huizenblokken werden zwaar be schadigdOveral werd met man en macht gewerkt. Het was een verschrik kelijk gezicht, het bulderende water de stad te zien binnenstromen. Tal van auto's sloegen om, andere spoelden meters ver weg. Asfalt en brokken steen van de vernielde boulevard werden door de watermassa's meegesleurd De burgemeester riep alle militairen en alle burgers op, zich in werkkleding te melden in de Breestraat. Walcheren was geheel geïsoleerd; de Sloedam af gesloten. Ook de directie van de scheeps werf „De Schelde" deed een beroep op haar personeel, zich te melden. De ver bindingen ter plaatse waren zó gebrek kig, dat men voor het bekendgeven van deze oproepen op hulp van buiten was aangewezen. De radio bleek een onvol prezen hulpmiddel te zijn. Het stadje Veere stond geheel onder water. Alle straten waren kapot ge spoeld. De duinen bij Oostkapelle waren weggeslagen. Arnemuiden en Ritthem overspoeld. Er was geen sprake meei van spoorwegverkeer; de gehele Sloe dam stond onder water; hij moet zelfs ondermijnd zijn. was een groot gat geslagen, dat in de vroege morgenuren door werklieden van de gemeente zo goed en zo kwaad als het ging, werd gedicht. Verkeer over deze weg was tot twaalf uur niet mogelijk. Toen was het water echter al aan het zakken en konden de bewoners van het zuidelijk deel van Maassluis over planken hun woningen weer verlaten, ofschoon zij tot ver over hun enkels door het water moesten waden. In de kerken, die overigens niet goed bezocht waren, werd van de kan sels een beroep op de burgers gedaan om hun getroffen stadgenoten zo nodig bij te staan. De laatste grote watersnood heeft Maassluis in 1894 gehad, maar thans kwam het water nog 30 cm hoger. Bij het afnemend tij Zondagochtend toonde het water reeds neiging tot dalen. Om streeks zeven uur was het water reeds :cti halve meter gezakt, en ook verder in de ochtend week het water verder terug. In het getroffen stadsdeel zag men dan ook omstreeks twaalf uur in de middag allerwegen de bewoners bezig het water uit hun huizen te lozen. Maar het scheen wel hopeloos, daar de storm het water in de verkeerde richting ïtüwde. Tussen de dijk en de spoorweg was het land geheel onder water gelopen. Wild kolkend beukte het water tegen de dijk van de spoorlijn, welke laatste op verschillende plaatsen zwakke plekken begon te vertonen. Het leek wel een grote binnenzee met hoog opgaande gol ven, wit gekuifd door de felle stormvla gen. Ook het kerkhof van Maassluis kwam geheel onder water te staan. 07nstreeks tien uur 's morgens bleken twee wonin gen in de Piersonstraat en een huis aan het Zandpad op het punt van instorten. De politie achtte het daarom raadzaam de bewoners van deze huizen in veilig heid te brengen. Het was een goede maatregel, want kort daarna stortten de voorgevels van deze woningen in. (Zie verder pag. 2) Dijkdoorbraken in Zeeuwsch-Vlaanderen 'pRAGISCH zijn de berichten, die ons uit Zeeuwsch-Vlaanderen bereiken. Bij Hontenisse verdronken ten minste acht mensen als gevolg van vier dijkdoorbraken. Nadere berichten hieromtrent konden niet worden verkre gen. Bij Ossenisse ontstond in de dijk een gat van 100 meter wijdte. De politie te Hulst riep onverwijld vrijwilligers op en vorderde vrachtwagens voor het vervoer van mensen en vee. Volgens onbevestigde berichten waren verscheidene boerderijen ingestort. Menigeen liep verwondingen op. In Ter- neuzen stond het water op het marktplein één meter hoog. De gehele stad was overstroomd. Ten Oosten van de stad werd de Scheldedijk overspoeld. De nieuwe Neuzerpolder liep vol. West-Zeeuwsch-Vlaanderen was er eveneens slecht aan toe. De Serlippen- en de Othenepolder stonden blank tengevol ge van dijkdoorbraak. Onder Cadzand kwam de uitwateringssluis onder water. Omstreeks het middaguur s-tonden de dijken van de Zwarte polder op bezwij ken. Grote stukken werden uit het toch al zo smalle duin geslagen. Bij de Hoofd plaatpolder was de toestand toen ook zeer kritiek. Bij Breskens stroomde het water driftig over de betonweg. Midden in de nacht kwam de Centrale Evacuatiecommissie, welke ressorteert onder de ministeries van Binnenlandse Zaken en Oorlog, in actie. In iedere pro vincie Is een evacuatie-commissaris, die in geval van nood de leiding neemt van dè op zijn gebied liggende werkzaam heden. De Commisaris der Koningin in Zeeland begaf zioh met de evacuatie commissaris, het lid van Gedeputeerde Staten de heer Schout, naar Kruiningen, waar de toestand wel het ernstigst was. De Centrale Bvacuat iecomm lssie kon Zondagmorgen geen telefonisch contact met Kruiningen krijgen. Regering om maatregelen gevraagd De voorzitter van de Tweede Kamer fractie van de P.v.d.A. mr Burger heeft zich gewend tot minister-president Drees. Hij heeft de premier verzocht zo spoedig mogelijk voor de microfoon me dedelingen te doen omtrent de maat regelen door de regering te nemen tot beperking van de watersnood en tot leni ging van deze nood. Dit ter geruststel ling van de slachtoffers. De heer Burger heeft zich ook gewend tot de voorzitter van de Tweede Kamer. Hij heeft mr Kortenhorst gevraagd te willen bevorderen dat de regering Dins dag bij de opening van de vergadering van de Tweede Kamer eigener beweging de maatregelen tot beperking van de ramp en tot tegemoetkoming aan de slachtoffers ter discussie te stellen. Bij Moerdijk is de spoorbaan naar Breda doorgebroken In Willemstad is de toestand hoogst ernstig. Het stadje staat blank en tal van bewoners zitten in hun huizen opgesloten. Aan weerszijden zijn de dijken bezweken en ongeveer twaalfhonderd mensen zitten geïsoleerd op de daken van hun woningen of op de dijken. De electriciteitsvoorziening van Willemstad functionneert niet meer. Militaire hulp is ingeroepen. De polders Ruygenhil en oude Heyningen (bij Fijnaart) lopen vol en ook de Sabina- en Henrikapolders zijn overspoeldhier staat een opper vlakte van ongeveer duizend ha onder water. Tal van boerderijen ver keren in gevaar. Hedenmiddag meldde men ons: De dijken rondom Dinteloord zijn door gebroken, waardoor de Annapolder, de Carolinapolder en de Randpolder langs het Volkerak zijn ondergelopen. Er zfjn drie lijken geborgen. Meer dan honderd stuks vee zijn verdronken. Er is dringend hulp nodig om de mensen te redden, maar er zijn geen boten. De transportcolonne van het Rode Kruis is in actie. Ooik St. Philipsland is door de watersnood getroffen. In Halsteren is de toe stand gevaarlijk en Bergen op Zoom is ondergelopen, evenals Ossendrecht. Hank- Dussen is geïsoleerd en de bewoners verblijven op de daken Van hun woningen. De provinciale weg tussen Waspik en Sprang-Capelle is overstroomd en de be woners zitten opgesloten, evenals die van Nieuw-Vosmeer. Bij Moerdijk is de spoorbaan naar Breda doorgebroken, hetgeen de verkeers moeilijkheden in West-Brabant nog vergroot. AUTO VAN COMMISSARIS VAN ZEELAND BIJNA VERONGELUKT Reeds gisteren heeft het in Zeeland gespookt. De hevige Noorwesterstorm speelde de veerdiensten over de Wester en de Oosterschelde parten en leverde heel wat vertraging op. De steigers van verschillende ponten lagen geheel onder water. De Commisaris "der Koningin in Zeeland, jhr mr A. F. C. de Casenïbroot, die des middags het nieuwe gemeente huis van Kortgene officieel moest gaan openen, was de enige, die met zijn auto door het reeds 35 cm hoog staande water op de pont naar Kortgene reed. Aan de overkant bleek het water een halve meter hoog te staan. Zijn pogingen om er tóch door te komen strandden bijna en het scheelde weinig of de auto werd aan de golven overgeleverd. Bij Katse- veer moesten passagiers aan boord wor den gedragen. Om 9 uur gisteravond werden de diensten gestaakt. De dienst HoedekenskerkeTemeuzen alleen bleef normaal doorvaren.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1