ALGEMEEN HANDELSBLAD
ZWARE STORM MET SPRINGTIJ
TEISTERT ONS LAND
glïieutpc Jlmstcrbamzcfye Courant
Regering schat de schade op
tientallen millioenen
Zuidelijk deel van Maassluis
onder water
Water staat in
ter hoogte van
Vlissingen
vier meter
Twaalfhonderd mensen in
Willemstad geïsoleerd
DE NOODKLOK LUIDT
OVER NEDERLAND
EXTRA EDITIE
Prijs 10 cent
Steunt het Nationaal Rampenfonds
Ministers naar de
getroffen gebieden
Alleen in Kruiningen 2500 mensen
geëvacueerd
Bi) Hontenisse 8 mensen
om het leven gekomen
ZONDAG 1 FEBRUARI 1953
Waam. directeur: mr H. M. PLANTEN
S.
Hoofdredacteur: mr H. M. PLANTEN
EEN ramp lieeft ons vaderland getroffen. Een
ramp van een omvang, die wij ons nu nog
niet geheel kunnen realiseren omdat de be
richten en de geruchten in niet te stuiten vloed
over ons heen stromen op het ogenblik dat deze
extra-editie ter perse gaat. Nederland heeft altijd
tegen het water moeten vechten. Steeds was het
een „luctor et emergo", gelijk het devies van Zee
land luidt: „ik worstel en ontworstel", maar vóór
het tot ontworstelen kwamwelk een nood, welk
een onbeschrijfelijk leed, welk een verschrikking.
Een ongekend zware storm, die samenging met
springtij, heeft in de afgelopen nacht het Westen
van ons land geteisterd als zelden tevoren. Dijken
en dammen, die zo sterk schenen, beschermingen
die onze watervechters hadden opgeworpen en die
de bewoners van deze Lage Landen steeds een ge
voel van veiligheid gaven: ze zijn bezweken onder
het lugubere geweld van de elementen, die van
oudsher onze vijanden waren: wind en water.
Sirenes hebben haar schrille of doffe stemmen
doen horen, kerkklokken hebben geluid; en het
was zo donker, zo beangstigend donker alom in
het bedreigde land. Zeeland en de Zuid-Hollandse
eilanden, de steden Dordrecht en Willemstad, Rot-
Dijken bezweken, spoorlijnen weggespoeld,
telefoonverkeer gestoord
A ANGENOMEN kan worden, dat de stroom van inlichtingen nog geruime
tijd zal blijven vloeien. Met tal van plaatsen is de telefonische verbin
ding uiterst moeilijk, zo niet onmogelijk. Met geen mogelijkheid is precies
vast te stellen, hoe groot de schade is, die de oude vijand van Holland hier
heeft aangericht. Van de zgde van het ministerie van Verkeer en Water
staat deelde men ons mee, dat de schade zeker in de tientallen millioenen
zal lopen. Uiteraard zal zo spoedig mogelijk met het herstel van de vernielde
dijken en wegen worden begonnen. Wanneer met man en macht aan de dijken
wordt gewerkt, zal het allerergste in enige maanden hersteld kunnen zijn.
Polderbesturen en waterschappen zijn natuurlijk de aangewezenen om dijken
en wegen weer in goede staat te brengen, maar men neemt aan, dat, als een
beroep wordt gedaan op de rijksoverheid met het oog op het zeer bijzondere
karakter van deze ramp, financiële en technische steun niet zal uitblijven.
vooral in de provincies Zuid-Holland en
Zeeland op enkele plaatsen overspoeld
en voorlopig onberijdbaar. Er is geen
treinverkeer mogelijk op de baanvakken
SchiedamHoek van Holland; Gouda
Rotterdam (Maas), Rotterdam (DP)
Roosendaal, Lage ZwaluweBreda, Dor-
terdam en de nijvere voorsteden aan de Nieuwe
Waterweg, vele plaatsen aan de kust tot en met
het eiland Texel en ontelbare polders vrucht
bare landen met boerderijen werden door het
tot ziedende woede opgezweepte water besprongen
en overweldigd. De mensen vluchtten, zoal:
vaak is gebeurd in Hollands geschiedenis, van de
lager en laagst gelegen gedeelten naar de veilij
heid van hogere plaatsen. Zij klommen op de daken
van hun huizen, zij trachtten te redden wat er te
redden viel, zij voeren in roeiboten over de onstui
mige wateren. Maar ook: zij trokken er bij duizen
den en nóg eens duizenden op uit om de vijand te
bestrijden, met zandzakken en schoppen, met
emmers, met alle hulpmiddelen die altijd zijn ge
bruikt wanneer het in Holland „zo ver was".
In de eerstvolgende dagen zullen talrijke staal
tjes van mannenmoed en mensenliefde worden
verhaald: uit Kruiningen, van Walcheren, uit de
Biesbosch. Het is nu nog te vroeg. Wij staan nog
stil bij de toevloed van nuchtere berichten. Bij liet
schrijven van deze regelen is één nuchter feit be
kend tot nu toe zijn 27 mensenlevens te betreuren
bij deze ontzaglijke watersnood, die de nood van
Januari 1916 verre te boven gaat.
drechtSliedrecht en Bergen op Zoom
"Vissingen. Reizigers, die Rotterdam wil
len bereiken of verlaten, kunnen dit
alleen door om te reizen via Den Haag.
Reizigers van het Westen naar het Zui
den en omgekeerd moeten via Utrecht
reizen. Het station Rotterdam (Maas)
staat geheel onder water. Bij Woens-
drecht zijn twee gaten in de spoorbaan
geslagen. Tussen Arnemuiden en Middel
burg is een gedeelte van de baan wegge,
spoeld en in Dordrecht is de lijn onder
mijnd tussen het station en de rivier-
brug.
WINDKRACHT:
37 Meter per. seconde
LIET filiaal van het K.N.M-I. op de
kop van de Handelskade te Amster
dam heeft waargenomen, dat Zaterdag
avond, bij het opsteken van de storm
de windsnelheid 16 meter per seconde
was (windkracht 8 volgens de schaal
Beaufort). Deze waarneming dateert
van 19 uur. Al zeer spoedig nam de
windsnelheid aanzienlijk toe en tegen
half negen in de avond was de wind
kracht 10, een snelheid van 2/f meter
per seconde. Tegen 11 uur bereikte de
storm het hoogtepunt, de windsnelheid
bedroeg toen 26 meter per seconde
(icindkracht 11, orkaankracht).
De gehele nacht bleef de loindsnel-
heid tussen 20 en 25 meter per seconde.
De zwaarste vlagen nam het Meteoro
logisch Instituut waar op Zaterdag
avond te 21 uur, n.l. 37 meter windsnel
heid per seconde ('ver (boven de schaal
REEDS 27 DODEN
DE chef van de Generale Staf ge
lastte Zondagmorgen al het be
roeps-, reserve- en dienstplichtig
personeel, dat in werkelijke dienst is.
onmiddellijk naar hun garnizoen terug
te keren. Ook de chef van de lucht
machtstaf riep het gehele personeel
naar de onderdelen terug. Tevens werd
het personeel, ressorterend onder het
directoraat Gebouwen, Werken en Ter
reinen van de Koninklijke Landmacht,
opgeroepen. De in de kazerne aane
wzige militairen werden aldaar gecon
signeerd om voor directe hulpverlening
beschikbaar te zijn. Voorts riep de
Koninklijke Nationale Bond van Red
dingswezen en Eerste Hulp bij Onge
lukken „Het Oranje Kruis" alle helpers
en helpsters van de E.H.B.O.-vereni-
dit nodig zou blijken. In het gehele
gingen op om hulp te verlenen, waar
land is er medeleven met de slacht
offers van de watersnood. Velen, offi
ciële en particuliere instanties, willen
hulp bieden. Overal zochten organisa
ties naar wegen om haar leden te mobi
liseren. Eenvoudig is dit onder de hui
dige omstandigheden niet, want de
telefoonverbindingen zijn overbelast of
verbroken. In overleg met de Centrale
Evacuatie-commissie deelt het hoofd
bestuur van het Nederlandse Rode Kruis
mee, gaarne bereid te zijn, alle goe
deren, die men ter beschikking zou wil
len stellen voor de getroffenen, te ont
vangen in de intendance van het Rode
Kruis te 's-Gravenhage, Fluwelen Burg
wal 19.
De twaalf toestellen van het hoofd
bestuur van h-et Rode Kruis stonden
vanochtend niet stil; uit alle delen van
het land kwamen aanbiedingen voor
hulpverlening, uit alle lagen der bevol
king: van doktoren, dijkwerkers, lieden
die met vee kunnen omgaan, oud-ver
pleegsters en vele burgers,, die woon-
ruimte aanbieden.
Iedereen wil helpen. Ook'de padvin
ders boden zich aan natuurlijk. Het
hoofd van de medische afdeling van het
Rode Kruis begaf zich in de loop van de
morgen naar Lekkerkerk, waar medi
sche hulp werd gevraagd. Nadat gene
raal Van Oyen, commandant van het
Rode Kruis, de heer Van Emden, had ge
waarschuwd, heeft laatstgenoemde de
commandant onmiddellijk opdracht ge
geven, alai'mtoestanden voor de colon
nes van hat corps af te kondigen voor
Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant
en Noord-Holland. Via de radio en de
telex werd een en ander doorgezonden.
Een noodcolonne vertrok terstond naar
het dorp Halsteren bij Bergen op Zoom
Al het marinepersoneel uit Vlissingen,
aan boord van Hr.Ms. Jacob van Heems-
kerck, moest zich onmiddellijk aan boord
melden.
Bij het ter perse gaan van deze edite
vernemen wij van de PTT, dat het tele
foonverkeer voor de zuidelijke provinciën
in verband, met de storing'op het traject
RotterdamBreda voor een deel wordt
omgeleid via Utrecht en 's-Hertogen-
bosch. Ook het internationale verkeer
zal, voor zover mogelijk, via deze i
worden verwerkt, eerst in beperkte mate
en vervolgens intensiever. Van Amster
dam uit was het vanmorgen onmogelijk,
telefonische verbinding met de Zeeuwse
eilanden te krijgen.
Door de stormvloed zijn verscheidene
•poorlijnen in het Westen des lands en
WATERSNOODFONDS
TE AMSTERDAM
IN ACTIE
De burgemeester van Amsterdam, mr
Arn. J. d'Aïlly, deelt mede, dat het
watersnoodfonds, voorzitter mr L. C.
van Eeglien, terstond in actie is getre
den. Bijdragen kunnen gestort worden
op de rekening van het watersnoodfonds
bij de f irma Hope en Co.
Beaufort). Ook om 2 en h uur in de
nacht zijn vlagen tussen 35 en 37 meter
per seconde waargenomen.
Tijdens de orkaan ruimde de wind
van West-Noord-W est naar Noord-
West. De temperatuur liep van 8 tot
5°Cterug.
Aan drie kuststations, n.l. Hoek van
Holland, IJmuiden en Harlingen, werden
de hoogste waterstanden genoteerd, die
sinds een eeuw zijn opgetreden. In 1894
was de hoogste stand in Hoek van
Holland 3.28 meter, terwijl deze thans
3.40 meter is. Te IJmuiden was in het
zelfde jaar de hoogste stand 3.68 meter
en thans 3.85. In Harlingen was in 1936
de hoogste stand 3.19 meter en nu 3.68
meter.
DE EERSTE GIFT
De afdeling Naarden-Bussum van het
Rode Kruis heeft 5.000 ter beschik
king gesteld van het' watersnoodfonds.
Stort een bijdrage op postgiro 9575
HET Nationaal Rampenfonds verzoekt ons bekendheid te geven aan
de volgende oproep:
De Nationale ramp, welke ons land heeft getroffen, maakt directe hulp
van iedere Nederlander onvermijdelijk. Het Nationaal Rampenfonds,
omvattende: het Nederlandse Rode Kruis, de Koninklijke Nationale
Bond Het Oranje-Kruis, het R.K. Huisvestingscomité, het Algemeen
watersnood comité Nederland, roept daarom alle Nederlanders op, on
verwijld hun steun te verlenen om de ontstane nood te helpen lenigen.
Iedere hulp is welkom, financiële hulp op de kortste termijn is
dringend nodig!
Daarom, helpt! Op ieders hulp wordt gerekend!
Stort de grootst mogelijke gift op postgiro 9575 Nationaal Rampenfonds,
Den Haag, Statenlaan 81, of zendt naar dit adres uw bijdrage.
Fabrieken langs de Nieuwe
Waterweg hebben zware
schade opgelopen
(Van onze Haagse redacteur)
Maassluis, 1 Februari.
IN drie minuten heeft de ramp zich over zuidelijk
Maassluis voltrokken. Op drie plaatsen langs de
Nieuwe Waterweg heeft de Maasdijk het begeven, ten
gevolge waarvan het hoog opgezwiepte water van de
rivier de Kapelpolder en de Sluispolder binnendrong.
Om twee uur in de nacht van Zaterdag op Zondag
was de toestand reeds kritiek geworden. Langs de haven
werden met grote spoed planken aangebracht, doch dit
mocht niet meer baten. De muren van de waterkering
bij de haven begaven het onder het geweld van het
water en in zeer korte tijd stroomde het water door de
straten van zuidelijk Maassluis. De brandweer alar
meerde de bevolking door de sirenes te laten loeien.
Politie-agenten begaven zich naar de meest bedreigde
gedeelten van de stad en wekten de burgerij, voor zover
■;die niet reeds door de storm uit de slaap was gehouden.
Kin allerijl brachten de bewoners van dit deel van Maas
sluis hun meubels in veiligheid, door deze naar hoger
gelegen verdiepingen te brengen. De boeren in de Kapel
polder werden door de storm en watergeweld gewekt.
Zij konden hun vee over de dijken, het land in, in veilig
heid brengen. De boeren in de niet bedreigde gebieden
rond Maassluis boden terstoiid alle mogelijke hulp door
het vee in hun stallen, op te nemen.
De minister-president, dr W. Drees
heeft zich Zondagmorgen bij het verne
men van de dreigende toestand bij de
Moerdijk ogenblikkelijk naar Dordecht
en omgeving begeven.
De minister van Verkeer en Water
staat, mr J. Algera, is Zondagochtend
eveneens, in gezelschap van ir A. G.
Maris, directeur-generaal van de rijks
waterstaat, naar Dordrecht vertrokken
om zich van de toestand ter plaatse op
de hoogte te stellen.
De minister van Binnenlandse Zaken,
dr Beel is naar Halsteren (N.-B.) ver
trokken om zich daar van de ernstige
toestand op de hoogte te stellen. Hy zou
ook proberen Middelburg te bereiken.
De politie te Gouda deelt ons mede
dat de weg GoudaUtrecht via Oude
water niet berijdbaar is.
OVERIGENS betrok de bevolking in
de overstroomde streken vrijwel
overal hoger gelegen verdiepingen.
Dit betekende dat het in Maassluis
Zondagochtend met direct nodig werd
.eccrdoeiJ do n het water getroffe
nen uit hun woningen te evacueren.
Persoonlijke ongelukken hebben zich in
de nacht van Zaterdag op Zondag en
ook Zondagochtend in Maassluis niet
voorgedaan. Behalve de zeer grote
schade aan huis en hof. ging hier voor
namelijk wat pluimvee verloren.
Veel ernstiger zijn de fabrieken in en
om Maassluis, langs de Nieuwe Water
weg gelegen, getroffen. De kisten
fabrieken van De Neef en Van Oor kwa
men grotendeels onder water te staan.
Op de opslagterreinen van deze fabrie
ken was een enorme ravage aangericht.
Gezaagd hout lag her en der verspreid.
In de ioeg naar het veer naar Rozenburg
ZEELAND ZWAAR GETEISTERD
(Van een onzer verslaggevers)
TAE berichten uit het geteisterde Zeeland vanouds de provincie van de
LH watersnoden waren aanvankelijk zeer verward. De eerste alarmeren
de mededelingen kwamen van Zuid-Beveland, waar in de Kruiniger Perk-
polder een gat in de dijk werd geslagen. Het woeste water stroomde de
polder binnen en de bevolking in het lage gedeelte kreeg opdracht, zicb
onverwijld gereed te maken voor evacuatie. Om halfvier werd daar de
noodtoestand afgekondigd.
Een half ur later klonk bet noodsein te Hansweert; ook in deze
plaats kwam liet water over de dijk. Kritiek was de situatie in Ierseke.
Burgemeesters van alle omliggende gemeenten werden gewaarschuwd. In
de loop van de ochtend stond het water hij Kruiningen tot aan de grote
weg van Noord-Brabant naar Middelburg,. Vele inwoxiers van Kruiningen
moesten naar hoger gelegen verdiepingen en zolders uitwijken omdat de
benedenkamers onderliepen. Er was geen gas en geen electrieiteit meer en
de telefoon was gestoord. Het verkeer was belemmerd, zodat liet dorp
practisch was geïsoleerd. De toestand werd van ogenblik tot ogenblik ernsti
ger, vooral omdat bleek dat een deel van de dijk ging verschuiven.
Om half twaalf Zondagmorgen moesten alleen in Kruiningen nog 2500
mensen uit hun bedreigde huizen worden gehaald. De reddingswerkzaam
heden werden bemoeilijkt omdat men niet beschikte over boten, die het
hevige stormweer konden doorstaan. Inmiddels had zich te Goes een op
vangcentrum gevormd, waarheen de Kruiningers konden worden gevoerd
om later hij burgers in deze stad te worden ondergebracht.
Ook hij Wolpliaertsdijk was een groot gat in de dijk geslagen. De Wolver-
dijksc polder liep vol water, evenals de Reigersbergspolder, waardoor het
dorpje Rilland Bath totaal werd geïsoleerd. Na het middaguur stond de
grote Zuidhevelandse rijksweg op verscheidene punten onder water. Krab-
dendijke stond op het punt van te worden geëvacueerd.
1 )OK Walcheren verkeerde in hoge
nood en vooral Vlissingen had
hevig te lijden. In de boulevards van
de grote Zeeuwse zeestad waren
grote gaten geslagen. Bij Fort Ram-
mekens was eveneens een aanzienlijk
gat in de dijk; hetzelfde stuk dijk,
dat tijdens de Duitse bezetting werd
stukgeslagen. De werkelijke toestand
viel gedurende een groot deel van de
ochtend niet te overzien. Men vrees
de, dat op Walcheren vele mensen
levens verloren waren gegaan. De
Nieuwerkerkerpolder en de Suzanna-
polder stonden geheel onder water.
De duinen bij Oranjezon vertoonden
zware bressen, het gemaal van Wal
cheren werd door het watergeweld
overspoeld.
De toestand in Vlissingen werd Zon
dagochtend zeer penibel genoemd. Het
water stond op de Boulevard de Ruyter,
die aan de rand van de stad is gelegen,
circa één meter hoog. Ook de binnen
stad stond blank. Het was toen nog don
ker. Overal in de straten dreven planken
en tonnen uit zee. Het bedrijf van de
Provinciaalse Zeeuwse Courant in de
Waalstraat was volkomen overstroomd.
De sluisput was volgelopen. Om kwart
voor 10 in de ochtend slaagde een
A.N.P.-correspondent te Middelburg er
in, via Eindhoven een telefonische ver
binding tot stand te brengen met
Amsterdam. Hij deed dit op verzoek van
zijn collega te Vlissingen, die hem tele
fonisch enkele mededelingen over de
alarmtoestand aldaar had gedaan.
Om 9 uur was die toestand buiten-
gewoon ernstig. De oude Vlissingse bin
nenstad stond in haar geheel onder
water. Op sommige plaatsen zelfs 3 a h
meter hoog. De golven sloegen door de
deuren van de St Jacobskerlc. Op vijf
plaatsen was de Zeeboulevard weg
geslagen; men zag er gaten van 30 tot
50 meter wijdte. Alle mogelijke arbeids
krachten werden gerequireerd om deze
gaten te dichten.
Het water begon inmiddels grote ver
woestingen in de stad aan te richten.
Gehele huizenblokken werden zwaar be
schadigdOveral werd met man en
macht gewerkt. Het was een verschrik
kelijk gezicht, het bulderende water de
stad te zien binnenstromen. Tal van
auto's sloegen om, andere spoelden
meters ver weg. Asfalt en brokken steen
van de vernielde boulevard werden door
de watermassa's meegesleurd
De burgemeester riep alle militairen
en alle burgers op, zich in werkkleding
te melden in de Breestraat. Walcheren
was geheel geïsoleerd; de Sloedam af
gesloten. Ook de directie van de scheeps
werf „De Schelde" deed een beroep op
haar personeel, zich te melden. De ver
bindingen ter plaatse waren zó gebrek
kig, dat men voor het bekendgeven van
deze oproepen op hulp van buiten was
aangewezen. De radio bleek een onvol
prezen hulpmiddel te zijn.
Het stadje Veere stond geheel onder
water. Alle straten waren kapot ge
spoeld. De duinen bij Oostkapelle waren
weggeslagen. Arnemuiden en Ritthem
overspoeld. Er was geen sprake meei
van spoorwegverkeer; de gehele Sloe
dam stond onder water; hij moet zelfs
ondermijnd zijn.
was een groot gat geslagen, dat in de
vroege morgenuren door werklieden van
de gemeente zo goed en zo kwaad als
het ging, werd gedicht.
Verkeer over deze weg was tot twaalf
uur niet mogelijk. Toen was het water
echter al aan het zakken en konden de
bewoners van het zuidelijk deel van
Maassluis over planken hun woningen
weer verlaten, ofschoon zij tot ver over
hun enkels door het water moesten
waden. In de kerken, die overigens niet
goed bezocht waren, werd van de kan
sels een beroep op de burgers gedaan
om hun getroffen stadgenoten zo nodig
bij te staan.
De laatste grote watersnood heeft
Maassluis in 1894 gehad, maar thans
kwam het water nog 30 cm hoger. Bij
het afnemend tij Zondagochtend toonde
het water reeds neiging tot dalen. Om
streeks zeven uur was het water reeds
:cti halve meter gezakt, en ook verder
in de ochtend week het water verder
terug. In het getroffen stadsdeel zag
men dan ook omstreeks twaalf uur in
de middag allerwegen de bewoners bezig
het water uit hun huizen te lozen. Maar
het scheen wel hopeloos, daar de storm
het water in de verkeerde richting
ïtüwde.
Tussen de dijk en de spoorweg was
het land geheel onder water gelopen.
Wild kolkend beukte het water tegen de
dijk van de spoorlijn, welke laatste op
verschillende plaatsen zwakke plekken
begon te vertonen. Het leek wel een
grote binnenzee met hoog opgaande gol
ven, wit gekuifd door de felle stormvla
gen.
Ook het kerkhof van Maassluis kwam
geheel onder water te staan. 07nstreeks
tien uur 's morgens bleken twee wonin
gen in de Piersonstraat en een huis aan
het Zandpad op het punt van instorten.
De politie achtte het daarom raadzaam
de bewoners van deze huizen in veilig
heid te brengen. Het was een goede
maatregel, want kort daarna stortten de
voorgevels van deze woningen in.
(Zie verder pag. 2)
Dijkdoorbraken in Zeeuwsch-Vlaanderen
'pRAGISCH zijn de berichten, die ons uit Zeeuwsch-Vlaanderen bereiken. Bij
Hontenisse verdronken ten minste acht mensen als gevolg van vier
dijkdoorbraken. Nadere berichten hieromtrent konden niet worden verkre
gen. Bij Ossenisse ontstond in de dijk een gat van 100 meter wijdte. De
politie te Hulst riep onverwijld vrijwilligers op en vorderde vrachtwagens
voor het vervoer van mensen en vee. Volgens onbevestigde berichten waren
verscheidene boerderijen ingestort. Menigeen liep verwondingen op. In Ter-
neuzen stond het water op het marktplein één meter hoog. De gehele stad
was overstroomd. Ten Oosten van de stad werd de Scheldedijk overspoeld.
De nieuwe Neuzerpolder liep vol.
West-Zeeuwsch-Vlaanderen was er
eveneens slecht aan toe. De Serlippen- en
de Othenepolder stonden blank tengevol
ge van dijkdoorbraak. Onder Cadzand
kwam de uitwateringssluis onder water.
Omstreeks het middaguur s-tonden de
dijken van de Zwarte polder op bezwij
ken. Grote stukken werden uit het toch
al zo smalle duin geslagen. Bij de Hoofd
plaatpolder was de toestand toen ook
zeer kritiek. Bij Breskens stroomde het
water driftig over de betonweg.
Midden in de nacht kwam de Centrale
Evacuatiecommissie, welke ressorteert
onder de ministeries van Binnenlandse
Zaken en Oorlog, in actie. In iedere pro
vincie Is een evacuatie-commissaris, die
in geval van nood de leiding neemt van
dè op zijn gebied liggende werkzaam
heden. De Commisaris der Koningin in
Zeeland begaf zioh met de evacuatie
commissaris, het lid van Gedeputeerde
Staten de heer Schout, naar Kruiningen,
waar de toestand wel het ernstigst was.
De Centrale Bvacuat iecomm lssie kon
Zondagmorgen geen telefonisch contact
met Kruiningen krijgen.
Regering om maatregelen
gevraagd
De voorzitter van de Tweede Kamer
fractie van de P.v.d.A. mr Burger heeft
zich gewend tot minister-president
Drees. Hij heeft de premier verzocht zo
spoedig mogelijk voor de microfoon me
dedelingen te doen omtrent de maat
regelen door de regering te nemen tot
beperking van de watersnood en tot leni
ging van deze nood. Dit ter geruststel
ling van de slachtoffers.
De heer Burger heeft zich ook gewend
tot de voorzitter van de Tweede Kamer.
Hij heeft mr Kortenhorst gevraagd te
willen bevorderen dat de regering Dins
dag bij de opening van de vergadering
van de Tweede Kamer eigener beweging
de maatregelen tot beperking van de
ramp en tot tegemoetkoming aan de
slachtoffers ter discussie te stellen.
Bij Moerdijk is de spoorbaan naar Breda
doorgebroken
In Willemstad is de toestand hoogst ernstig. Het stadje staat blank en
tal van bewoners zitten in hun huizen opgesloten. Aan weerszijden zijn de
dijken bezweken en ongeveer twaalfhonderd mensen zitten geïsoleerd op
de daken van hun woningen of op de dijken. De electriciteitsvoorziening
van Willemstad functionneert niet meer. Militaire hulp is ingeroepen.
De polders Ruygenhil en oude Heyningen (bij Fijnaart) lopen vol en
ook de Sabina- en Henrikapolders zijn overspoeldhier staat een opper
vlakte van ongeveer duizend ha onder water. Tal van boerderijen ver
keren in gevaar.
Hedenmiddag meldde men ons: De dijken rondom Dinteloord zijn door
gebroken, waardoor de Annapolder, de Carolinapolder en de Randpolder
langs het Volkerak zijn ondergelopen. Er zfjn drie lijken geborgen. Meer dan
honderd stuks vee zijn verdronken. Er is dringend hulp nodig om de mensen
te redden, maar er zijn geen boten.
De transportcolonne van het Rode Kruis is in actie.
Ooik St. Philipsland is door de watersnood getroffen. In Halsteren is de toe
stand gevaarlijk en Bergen op Zoom is ondergelopen, evenals Ossendrecht. Hank-
Dussen is geïsoleerd en de bewoners verblijven op de daken Van hun woningen.
De provinciale weg tussen Waspik en Sprang-Capelle is overstroomd en de be
woners zitten opgesloten, evenals die van Nieuw-Vosmeer.
Bij Moerdijk is de spoorbaan naar Breda doorgebroken, hetgeen de verkeers
moeilijkheden in West-Brabant nog vergroot.
AUTO VAN COMMISSARIS
VAN ZEELAND BIJNA
VERONGELUKT
Reeds gisteren heeft het in Zeeland
gespookt. De hevige Noorwesterstorm
speelde de veerdiensten over de Wester
en de Oosterschelde parten en leverde
heel wat vertraging op. De steigers van
verschillende ponten lagen geheel onder
water. De Commisaris "der Koningin in
Zeeland, jhr mr A. F. C. de Casenïbroot,
die des middags het nieuwe gemeente
huis van Kortgene officieel moest gaan
openen, was de enige, die met zijn auto
door het reeds 35 cm hoog staande water
op de pont naar Kortgene reed. Aan de
overkant bleek het water een halve
meter hoog te staan. Zijn pogingen om
er tóch door te komen strandden bijna
en het scheelde weinig of de auto werd
aan de golven overgeleverd. Bij Katse-
veer moesten passagiers aan boord wor
den gedragen. Om 9 uur gisteravond
werden de diensten gestaakt. De dienst
HoedekenskerkeTemeuzen alleen bleef
normaal doorvaren.