RAMPZALIGE SPRINGVLOED TEISTERT WESTELIJKE KUSTEN VAN NEDERLAND Grote gebieden blank door dijkbreuken AANTAL DODEN 71Iaasstad: millioenen schade Tientallen millioenen schade geraamd fc Ministerraad vergadert Maandagmorgen SPOORLIJN EN WEG BIJ DE MOERDIJK WEGGESPOELD 27 EXTRA EDITIE Terstond helpen! Acht doden hij Hontenisse Oorlogsworid opnieuw open Spoorlijn stuk bij Moerdijk Morgen spoed-ministerraad Treinverkeer een wanorde Nationale ramp Brullende bandjir knaagt aan dijk van Dordtse Kil rtedactie en Administratie N. Z. Voorburgwal 225. Amsterdam-Centrum. Telefoon 3 8 2 3 2. Voor Koeriersters uitsluitend 62 33 6 (4 lijnen) Gemeente Giro P. 10.000. Postgiro 260728. Bankiers: Amsterdamsche Bank N. V. Bijkantoor Damrak. HET PAROL Onafhankelijk Dagblad, opgericht in het oorlogsjaar 1940 door Pieter 't Hoen. Uitgave van de Stichting Het Parool te Amsterdam. HoofdredacteurDr P. J. Koets. Directeur: W. van Horden. Abonnementen 0.49 per week, 6.35 per kwartaal. DERTIENDE JAARGANG No 2473 A. Losse nummers 10 ct. VRIJ, ONVERVEERD ZONDAG 1 FEBRUARI 1953 (Van onze verslaggevers) ORKAxAN en springvloed samen hebben het afgelopen weekend Nederland dusdanig geteisterd, dat van een nationale ramp kan worden gesproken. Een aantal mensen is om liet leven gekomen als gevolg van dijk doorbraken; uit de bij bet ter perse gaan van deze extra-editie nog steeds binnenstromende berichten gestagneerd, want talloze plaat sen zijn onbereikbaar, ook voor de telefoon krijgt men de indruk dat Zeeland en bet gebied om Rotterdam en Dordrecht bet zwaarst zijn getroffen. Per radio werden militairen opgeroepen zich onverwijld naar bun garnizoenen te begeven; fabrieken en bedrijven riepen langs dezelfde weg bun personeel op en de monotone opsommingen over dijkdoor braken en overstromingen gaven een beklemmend beeld: dat van een noodtoestand -verscheidene radio-luisteraars zullen hebben moeten denken aan de Meidagen van 1940; er heerste een soort gelijke sfeer. TN Zeeuwsch-Vlaanderen zijn zeker acht mensen om het leven ge komen door een dijkdoorbraak by Hontenisse. Bij Ossenisse sloeg in de dijk van de Westerschelde een gat van honderd meter. Verschei dene boerderijen stortten in en ook hier is een aantal mensen om het leven gekomen. Op de markt van Temeuzen staat een meter water. Het oude deel van de stad staat blank, polders in de buurt zijn vol water gelopen. Op Walcheren is Vlissingen er het ergst aan toe. Een goed over zicht van de toestand ontbrak vanmiddag nog, maar volgens een voorlopig bericht is daar één mensenleven te betreuren. "DIJ Fort Rammekens is de dijk weer op dezelfde plaats vernield als in de oorlog. Auto's' meesleurend stroomde het water de oude stad binnen, huizen zwaar beschadigend. Er werden talrijke gaten in de Boulevard geslagen; het water staat drie tot vier meter hoog en de bewoners vluchtten in boten. Het gehele stadje Veere staat onder water; hetzelfde geldt voor Arnemuiden en Ritthem. De Sloedam is overstroomd en waarschijnlijk zelfs ondermijnd. Bij Oostkappelle zijn de duinen weggeslagen. P de spoorlijn MoerdijkBreda heeft de spoordijk hel hegeven. O In Willemstad zitten 1200 mensen opgesloten door het ivater. Bergen op Zoom staat blank, zo ook Ossendrecht. Zevenbergen ivordt geëvacueerdde vluchtelingen worden naar Roosendaal gebracht. Een ander rampcentrum is Dordrecht, dat zich door het water in een middeleeuws isolement bevindt. Minister-president dr Drees en minister Algera (Verkeer en Waterstaat) zijn naar Dordrecht gegaan om de toestand in ogenschouiv te nemeii. Het gemeentehuis tvas alleen met laarzen be reikbaar; de politie huisde tijdelijk in een café. Honderden mensen zijn uit de bedreigde stadsdelen naar hoger gelegen delen gevlucht. Anderen verblijven zolang bij bovenburen. Een gymnastieklokaal fungeert als nood ziekenhuis. Rode Kruis en E.H.B.O. hebben de H.B.S. ingericht om evacué's te ontvangen. TVE ministerraad zal morgenochtend in spoedzitting bijeenkomen. Vandaag was dit niet mogelijk, doordat verscheidene ministers zich naar de noodgebieden hebben begeven. Zo vertoefde minister Beel vandaag in het Brabantse Halsteren; hij wilde ook nog naar Middelburg. Er is nog geen speciale Tweede-Kamervergadering uit geschreven; dr Kortenhorst wilde eerst overleg plegen met dr Drees. Dinsdag echter komt de Kamer in elk geval bijeen. In Rotterdam heeft bet water al voor millioenen guldens schade berokkend; vanmiddag vreesde men nog nieuwe dijkdoorbraken bij Schiedam, Moordrecht en Hitland, tegenover Ouderkerk aan de IJssel. In de stad zelf is de toestand iets minder ernstig, maar vemen en loodsen in de havenbuurt hebben enorme schade en verscheidene straten in deze omgeving staan onder water. De Maastunnel is vrij van water. Over de bruggen echter passeert niets, doordat de kaden onbegaanbaar zijn. Ook het internationale verkeer ivordt belemmerd: de boten van en naar Engeland varen niet alle loodsdiensten zijn gestaakt en in Engeland is ook het. treinverkeer van Londen naar Harwich door overstromingen onmogelijk. Overal in Nederland, het meest in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland, ondervindt, het treinverkeer grote vertraging of staat geheel stop, doordal er verbindingen zijn verbroken. Gestremd zijn o.a. de lijnen Rot terdamBreda, GoudaRotterdam. Geldermalsen, Sliedrecht, Roosen- daal-Lage Zwaluwe, hel veer van Enlchuizen naar Stavoren; op de Zuid hollandse eilanden staan alle tramen busdiensten stop. Op Goeree-Over- flakkee staan alle dertig polders onder water. Huizen zijn ontruimd, opge slagen voorraden vernield. Noodklokken luidden en riepen de mensen op tot hulpverlening. y ANN ACHT om drie uur begon Tic water van de Nieuw Maas te Roi terdam over de Honnigerdijlc te strc men. Benedendijks ligt. het Par: herstellingsoord waar t.b.c.-patiëntc worden verpleegd. Het water kwa: onverwachts, zodat de patiënte moesten vluchten, Omwonenden g: alarmeerd en trachtten hulp te biedc (Eigen foto EEN ramp heeft ons land getroffen Op het ogenblik', dat wij dit schrij ven, bestaat er nog geen volledi.; overzicht van de omvang ervan. Eén ding staat echter wèl vast: er moet ge sproken worden van nationale nood. Op vele plaatsen, vooral in Zuid-Hol land en Zeeland, maar ook op Texel en in westelijk Noord-Brabant, zijn dijken doorgebroken of overspoeld. Grote streken staan onder water; andere wor den bedreigd. Mensenleven.'; zijn verloren gegaan. Er is voor millioenen schade aangericht. In de grimmige, eeuwenoude strijd die ons volk voert tegen het water heeft, door het rampzalige samentreffen van de felle Westerstorm van de afgelopen nacht met springtij langs de kust en een hoge waterstand op de rivieren, de erfvijand voor het ogenblik een over winning behaald. Een watersnood als die van nu heeft zich sinds 1916 niet meer voorgedaan. Toen heeft die ramp mee de stoot gegeven tot de beslissing om de Zuiderzee droog te leggen. Uit verlies werd zo uiteindelijk winst ge boren. HET kan weinig meelevend lijken op dit moment, nu zovelen in rouw zijn en uit hun huis verdreven, al aan de toekomst te denken. Toch is het dat niet- Ieder Nederlander weet nu eenmaal, dat zijn land bij voortdurin; door het water wordt bedreigd, en dei er dus onverdroten moet worden gestre den. Een nederlaag, zoals die van van daag, kan dan alleen een aansporing zijn om de strijd met verbetenheid voort te zetten. Om te zinnen op middelen, die voor de toekomst naar mensenmogelijk heid een herhaling kunnen voorkomen. Zo zal het ook nu gaan. De getroffen gebieden zullen niet bij de pakken neer zitten. Niet voor niets voert de water- rijlNte provincie van ons land onder zijn wapen de zinspreuk: luctor et emergo, ik worstel en kom boven. Dèt dient voor allen de leus te zijn. INTUSSEN blijft er de nood van het ogenblik, die moet worden gelenigd. Wij vragen daarom met nadruk de aandacht van al onze lezers voor de oproep elders in dit nummer. Laat ieder geven wat hij geven kan m daarbij be denken, dat zeker in een geval als dit snelle hulp dubbele hulp is. K.L.M. vliegt weer De K.L.M. deelt mede, dat de vlieg- diensten die gisteren en vanmorgen in verband met het noodweer stagnatie ondervonden, sinds vanmiddag weer nor maal worden uitgevoerd. J\JET zandzakken en vloedplanken probeerde men het water tegen ie houden. Politie, brandweerdijkwacht en een aantal particulieren, inderhaast gewaarschuwd, deden wat zij konden, maar toen de Honingerdijk te Rotter dam op een bepaald punt geen weer stand meer bood, hield men het water niet meer. „In den .Rustwat" Honing er dijk-, dldpfegSJiéel ouder Eigen foto Diegenen die niet. direct bij de watersnood die ons land teisterde betrokken waren en wellicht thans po pelen om op enigerlei wijze de helpende hand te bieden, kunnen NU iets doen. De wijze waarop U die on ontbeerlijke hulp kunt bie den wordt nader omschre ven op pag. 3 van deze extra editie. CAPBLLE, Zondag. In Capelle in de Langstraat (N.-Br.) zijn de Maasdijk en de hulpdijk doorgebroken. Het water stroomt Capelle binnen. Een boerderij en een smidse zijn onder het watergeweld bezweken. Terwijl van alle kanten nog inlichtingen over de schade bleven binnenstromen, was het Zondagmiddag onmogelijk om een overzicht te krijgen van de ware omvang van de ramp die ons land heeft getrof fen. Met verscheidene plaatsen is het uiterst moeilijk of onmogelijk om verbinding te krijgen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat schatte de schade hedenmiddag op tientallen millioenen guldens. De minister van Binnenlandse Zaken dr L. J. M. Beel is vanmorgen naar Halsteren (N.B.) vertrokken om zich daar van de ernstige toe stand op de hoogte te stellen. Hij zou ook proberen Middelburg te bereiken. Maandagmorgen vroeg zal er een speciale vergadering van de ministerraad worden gehouden ter bespreking van de maatregelen, die genomen moeten worden in verband met de watersnood. Het was niet mogelijk een dergelijke vergadering reeds voor Zondag uit te schrijven, daar verscheidene ministers juist in verband met de noodtoestand elders in het land vertoeven. Vervolg op pag. 3 (Van een onzer verslaggevers) WIELDRECHT. Vanmorgen om half tien stond ik vijf kilometer buiten Dordrecht op de weg naar de Moerdykbrug. Die weg bestaat niet meer. Naast die weg liep vroeger de spoorlijn DordrechtRoosen daal. Die spoorlijn bestaat niet meer. De moderne betonweg eindigde in een grauwe watermassa, die opgezweept door de nog immer gierende storm bij stukjes en beetjes de massieve betonpalen wegvreet. Aan mijn voeten ligt een koeïelijk, een paar meter verder drijft een tafel, een keukengordijntje, een koffiemolen. Als ik naar de plek kijk waar vroeger de spoorlijn was, zie ik de scheef weggezakte betonnen palen van de electrischc bovenleiding. Het zal lang duren voor er weer een trein van Dordrecht naar Roosendaal en verder naar België kan rijden. huisje van dijkopzichter Arend van Herwijden, een rustige man, die al 25 jaar lang deze dijk kent, als zijn eigen broekzak. Vannacht om twee uur ratelde bij Arend van Herwij den de telefoon. „De dijk schuift", schreeuwde een stem. „Ik lag met mijn kleren aan op bed en wandel de nog geen vijf minuten later op de dijk". .Links en rechts heb ik de polderjon gens uit bed geheld, ik heb zandwagens gecharterd om zodra het lioht zou worden aan de slag te kunnen gaan. Het dijklicihaam schoof, dat voelde je, en bjj een lantaarn kon je het zien ook. En wat er allemaal onder dat waterop pervlak aan de hand is kun je dan alleen maar raden." „Ik hoorde dat het water over de dijk Vervolg op pag. 3 Dit is het complete beeld van een ramp. Een ramp, waar men als klein mens te genaan kijkt, die men niet omvatten kan waarvoor men een onbestemde angst de keel voelt kloppen. Achter mij klinkt een schreeuw, daar zjjn enkele tientallen kerels bezig in een koorts achtig tempo zandwagens vol te schep pen. Zij halen het zand uit het tweede baanvak-in-aanleg. Het zal nog wel even duren voor wjj daaraan verder bouwen, nu de weg twintig meter verder ergens onder dat kwaadaardige water is ver dwenen. De zandwagens rijden een smalle polderdijk af; wij rijden er ach ter aan. Dit is d e dijk van Wieldrecht, d e dijk waarvan op dit moment het lot van het Eiland van Dordrecht af hangt. Vlak voor het dorp, waar de anders zo rustige Dordtse Kil nu als een brullende bandjir aan de dijk knaagt, scheppen mannen in een wild tempo de zandwagens leeg. Een paar honderd meter verderop ligt, in de luwte van de dijk, het Volgens de laatste berichten die wij bij het ter perse gaan van deze extra-editie ontvin gen heeft de watersnood 27 mensenlevens gekost. De schade wordt geschat op tientallen millioenen guldens. Het herstel van de ergste schade zal enkele maanden vergen, heeft mr J. Algera, de minister van Ver keer en Waterstaat medegedeeld. BLAUW WIT—AJAX VOOR SLACHTOFFERS Woensdagavond 4 Februari wordt in het Olympisch Stadion te Amsterdam een vriendschappelijke voetbalwedstrijd gespeeld tussen de hoofdstedelijke clubs Blauw Wit en Ajax ten bate van de slachtoffers van de watersnood.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1