Schepen slaan op drift in
haven van IJ mui den
In Zeeland minstens
dijkbreuken
vier
Militairen terug
naar garnizoenen
Ramp voor deskundigen
geen verrassing
Moonliners
niet gestart
dreig
en
Sluisdeuren
overspoeld te worden
Geen schade in
de haven
Apparaat voor
evacuatie in
werking
Verbindingen verbroken,
reeds acht doden
Gaten in
de dijk
Onzekerheid
over schepen
Geïsoleerd op
vuurtoren
eiland
Dijken moeten hoger
Marken trilt op
grondvesten
HET VRIJE VOLK
ZONDAG 1 FEBRUARI 1953
PAGINA 5
Het is vooral het luchtvaartver-
keer met de steden Londen, Parijs
en Amsterdam geweest, dat gister
avond en ook nog vanmorgen moei
lijkheden ondervonden heeft. De
moonliners van de K.L.M., die Za
terdagavond hadden moeten ver
trekken, zijn op Schiphol blijven
staan.
Ook de diensten op Engeland en
Frankrijk werden vanmorgen geannu
leerd. De Britse luchtvaartmaat
schappij B.E.A. liet haar vliegtuigen
rechtstreeks doorvliegen van Londen
naar Hamburg, zonder de gebruike
lijke Amsterdamse tussenlanding.
De intercontinentale diensten van
de KLM. ondervonden geen hinder
van het noodweer. De machine uit
New York kwam vanmorgen' om
streeks half zeven normaal binnen.
Boven de Ierse Zee heeft zij de red
dingboten zien drijven, die 'de over
levenden van het Britse passagiers
schip „Princess Victoria" opgepikt
hadden.
Zuid-Amerika en Zuid-Afrlka gin-1
gen vanmorgen normaal weg. De
Scandinavische SAS sloeg Schiphol
niet over en de Swissair bleef haar
dienst op Zürich onderhouden.
In de loop van de middag zullen
de gestrande passagiers voor Londen
en Parijs waarschijnlijk kunnen ver
trekken.
Op Schiphol is geen geval gemeld,
waarbij een vliegtuig averij heeft op
gelopen. Ook de luchthaven zelf
heeft geen schade van enige beteke
nis opgelopen.
(Van een onzer verslaggevers")
IJmuklen heeft een bange nacht beleefd. Bij een windkracht,
die soms opliep tot elf en twaalf (dat is honderd tien tot hon
derd twintig kilometer per uur) is het water gisterenavond ge
stegen tot. twee meter op de „kant", de havenkant, die anders
zulk een druk en levendig beeld van de visserij te zien geeft.
Een Poolse trawler, Koral II, zonk bijna in de anders zo rustige
duikbotenhaven, na eerst losgeslagen te zijn. Twee loggers, de
KW-60 en de KW-121 sloegen van hun trossen en dreven naar
de achterste haven, evenals de fraaiste reddingboot die Neder
lands kust bewaakt, de Neeltje Jacoba.
Dat is nog maar een greep uit de
grote hoeveelheid moeilijkheden
waarin IJmuiden in de afgelopen
nacht verkeerde. En mét IJmuiden
kreeg het vlak ten noorden daarvan
gelegen Wijk aan Zee en het wat
zuidelijker gelegen Bloemendaal zijn
deel.
Zaterdagmiddag om twee uuï
kwam de storm opzetten, die uit zou
groeien lot een van de ergste, die
de Amsterdamse voorhaven ooit be
leefde.
In de havens van IJmuiden is een
groot aantal vletten gezonken. De
hoeveelheid daarvan kan men nog
niet precies schatten, maar het moe
ten er zeer vele zijn. Het verlies
daarvan heeft, men zonder meer
moeten accepteren, omdat de man
nen uit de haven de handen vol
hadden met veel belangrijker zaken.
Gisteravond sloeg in de Hoogoven-
(Van een onzer verslaggevers)
De commandant van de Zeemacht
heeft bekend gemaakt, dat al het
personeel van de Koninklijke Marine
dat thans met verlof is zich zo snel
mogelijk naar zijn standplaats moet
begeven in verband met de nood
toestand. De chef van de generale
staf heeft al het beroeps-, reserve-
en dienstplichtige personeel, dat zich
thans in werkelijke dienst bevindt en
dat met verlof het weekeinde door
bracht, opdracht gegeven onmiddel
lijk naar hun garnizoen terug te
keren.
~"^Op -last -van" de chef van de gene
rale staf zijn alle militairen die met
het weekeinde nog in de kazernes
verbleven, in hun verblijfplaatsen
geconsigneerd. Zij kunnen vandaar
uit op het eerste signaal hulp bie
den waar dat nodig mocht blijken.
De commandant van het Rode
Kruis Korps heeft alle colonnes in
de provincies Zuid-Holland,' Zeeland,
Utrecht en Noord-Brabant verzocht
zich ter beschikking van hun on
middellijke chef te stellen, en zich
gereed te houden voor het uitrukken
met materieel.
In Brabant zijn alle bezitters van
motorvaartuigen opgeroepen zich zo
spoedig mogelijk te melden voor het
verlenen van hulp ^an slachtoffers
van het water.
Vaartuigen gere,ed
Dit beroep geldt in het bijzonder
al diegenen, die in Noord-Brabant
ten westen van Breda en in Zeeland
wonen. Zij kunnen zich telefonisch
melden onder kengetal K 4100 num
mer 5741 of 5742. Men moet de vaar
tuigen gereed maken voor onmiddel
lijke afvaart.
Radio en telex maakten de oproep
van de directeur van het Rode
Kruis, de heer H. van Embden, be
kend. De generaal Van Oijen, com
mandant van het Rode Kruis, had
de directeur vanochtend vroeg ver
zocht deze noodmaatregelen te
nemen.
Het Rode Kruis houdt voort
durend contact met de colonne-com
mandanten. Een aantal functiona
rissen is ten hoofdbesture geconsig
neerd en laat voedselvoorraden op
de intendance gereed maken ter ver
zending naar waar zulks nodig mocht
blijken,
Ook de commandant van de lucht
macht heeft het dienstplichtig perso
neel opgeroepen onmiddellijk terug te
keren.
Van vanmiddag twaalf uur af is
de staf van de Nederlandse territo
riale bevelhebber, die voor de mili
taire bijstand zorgt, telefonisch be
reikbaar in Den Haag onder num
mer 77 44 80, toestel 238.
Noodkolonne
Een deel van de noodkolonne van
Het Rode Kruis, die in Den Haag is
gestationneerd, is Zondagmorgen naar
Halsteren bij Bergen op Zoom ver
trokken met kleren, verplegingsmid-
delen, verband en wat er ver-der in
een noodgebied vereist is.
Een ander deel van de nood
kolonne, die uit veertig wagens be
staat, blijft ter beschikking voor
noodgevallen, die ieder ogenblik ge
meld kunnen worden.
Op dit -ogenblik, Zondagmiddag,
wordt meegedeeld, dat er een onder
zoek wordt ingesteldbij Lekkerkerk,
waar de toestand kritiek is.
(Van een onzer verslaggevers).
Zoals Amsterdam zelf er goed Is
afgekomen, zo mag ook de haven
niet klagen. Uit het hele gebied
wordt geen schade van betekenis ge
meld. De ernstigste stoornis gaven
een paar schepen en een grote drij
vende. kraan, die. dreigden op drift
te raken.
Het Griekse s.s, Thetis, een vracht
boot van 7000 ton, raakte in de
Coenhaven van de trossen los, maar
kon door personeel van de Haven
dienst, en de Rederij Goedkoop voor
lopig worden gemeerd.
Zo ging het ook met de Stad Alk
maar van de Halcyonlyn, een 5700
ton metend vrachtschip, dat aan de
Engelse boeien lag. Vanmorgen
vroeg moest men het te hulp komen,
omdat de voortrossen waren ge
broken. Men heeft weten te voor
komen, dat het op drift sloeg.
Ook heeft de Havendienst enige
kleinere schepen, meest lichters, van
de Handelskade bij de Verbindings-
dam gesleept naar een veiliger
plaats.
Een hachelijke situatie scheen te
ontstaan, toen een grote drijvende
pontonkraan van de Steenkolen
Handelsvereniging in het, Jbhan van
Hasseltkanaal Oost gedéeltelijk los
raakte, Ook die heeft men tijdig
kunnen vastmaken.
(Van een onzer verslaggevers)
De directeur van Van Gend en
Loos te Utrecht, de heer H. van
W e s s e m die tevens evacuatie-com
missaris voor de provincie Utrecht
is, heeft al het rijdend materieel van
de transportonderneming ter be
schikking gesteld voor het vervoer
van evacuerenden.
Inmiddels is de Centrale Evacuatie
Commissie, die onder de departemen
ten van Binnenlandse Zaken en
Oorlog valt, in actie gekomen. Men
heeft alle evacuatiecommissarissen in
de bedreigde gebieden gealarmeerd.
Vanmorgen vroeg heeft evacuatie
commissaris voor Zeeland, de heer
Schout, zich in gezelschap van de
Commissaris der Koningin in Zee
land, jhr De Casembroot, naar Krui-
ningen op Zuid-Beveland begeven.
Ook in Herkingen en Stellendam
overweegt men evacuatie van de be
volking.
Tegen het middaguur waren er
nog geen berichten over grote eva
cuaties binnen.
haven een coaster van 900 ton
de trossen en ging op drift. Na
uur kon men de C.'roonenburgh ein
delijk weer vast krijgen. Zo 'gingen
ook in de IJmuidense bergingshaven
twee vaartuigen op drift,: een grote
baggermolen en een hopperzuiger,
die geregeld worden gebruikt voor
het uitdiepen van de haveningan
gen.
In de haringhaven de oude, dooi
de Duitsers uitgebreide duikbootha
ven raakte vannacht de Poolse
trawler Korab n op drift. Zij was na
enige uren in zinkende toestand.
Enorme inspanning van krachten
heeft het gekost, doch op het laatste
ogenblik heeft men het schip nog zo
weten vast te maken, dat het ergste
gevaar vanmorgen om twaalf uur ge
weken scheen te zijn.
Trieste aanblik
Het strand van IJmuiden bood van
morgen een uiterst trieste aanblik.
Hoog zwiepte het water tegen de
duinenrij op. Vier grote consumptie
tenten, die hier zomer en winter ble
ven staan, zijn volkomen verdwenen.
Uit een ervan, de meest zuidelijke
die het gehele jaar door bewoond
werd, wist het echtpaar Gouda zich
op het laatste nippertje te redden.
Zij wisten echter niet meer te redden
dan het vege lijf. Al hun bezittingen
verdwenen in de kolkende zee. De
vrouw moest met een shock ter ver
pleging worden opgenomen.
Aan de achterzijde van de duinen
rij is het station van de reddingbri
gade gedeeltelijk verwoest. Twee
reddingvletten, die in de zomer
dienst doen bij de controle op de
zwemmers in zee werden tientallen
meters verderop in de duinenrij
teruggevonden.
Serie vloedgolven
Een kwartier lang heeft de hoop en
toeverlaat van de zeevarenden Radio
Scheveningen, net in het nieuwe ge
touw op het tweede Sluiseiland van
IJmuiden gevestigd, niet kunnen
werken.
Toen de windkracht tot twaalf was
gestegen, bedreigde een opeenvolgen
de serie vloedgolven' het zware be
tonnen gebouw. Geheel heeft men
hel niet kunnen redden.
In een oogwenk waren de deuren
doorbroken en liep de kelder vol wa
ter. Er ontstond kortsluiting, die een
kwartier lang de verbindingen met
de zee onmogelijk heeft gemaakt.
Ook thans nog is de storm in IJmui
den vol gevaar. Het water komt bij
zware windstoten zo hoog, dat het
tegen de sluisdeuren loopt. Elk ogen
blik vreest men dat het de deuren
zal overspoelen. Wanneer die vrees
wordt bewaarheid is de ramp niet te
overzien. Met man en macht wordt
er aan de versteviging van de sluis
deuren gewerkt. Alles wat er aan
mensen te vinden is is hierbij inge
schakeld.
Loodscommissaris Visser heeft het
ons laten horen: hij hield een ogen
blik de microfoon van de telefoon
buiten het raam. In een chaos van
geluiden hoorden wij de sirenes van
enkele schepen, die op het ogenblik
niet kunnen vertrekken.
Tien schepen, waaronder twee
grote, liggen er achter de sluisdeuren
te wachten op het luwen van de
storm. Buitengaats ligt een onbe
kend aantal kleinere schepen. Zij
kunnen absoluut niet naar binnen,
zeker niet nu van nacht de koppen
van de havens (de zgn. „eilanden")
uiteengeslagen en in elkaar zijn ge
drukt.
Onder deze schepen buitengaats
bevond zich voor zover bekend,
slechts een grote vrachtvaarder, de
Boreas van de KNSM. Het schip is
gisteren in de namiddag verder zee-
op gevaren. Men weet thans niet
waar het zich bevindt.
Inmiddels is de Neeltje Jacoba
teruggehaald naar haar oude plaats
op de kop van de vissershaven.
Schipper Van der Meulen, stuurman
Koper en één matroos, de zoon van
de schipper, bevinden zich aan boord
en wachten tot hun assistentie nodig
is. IJmuiden waakt, maar IJmuiden
is bang. Voor het eerst in jaren en
jaren
IN ZEELAND is de toestand alarmerend. Alle verbindingen
met de eilanden zijn verbroken. Naar wij vernemen is de toe
stand in Vlissingen vanmorgen kritiek. De laaggelegen
oude binnenstad staat geheel onder water. Op sommige plaatsen
staat het water meer dan drie meter boven de straat en is o.a.
de Jacobskerk binnengedrongen. AIÏs burgers en militairen
zijn door de burgemeester opgeroepen voor het verlenen van
hulp. De waterstand is 2,50 meter hoger dan normaal en men
verwacht dat pas vanmiddag omstreeks half vijf de hoogste
stand zal worden bereikt.
Het aantal slachtoffers in de provincie Zeeland is niet te
schatten. Men meldt, dat er bij H o n t e n i s s e in Zeeuwsch-
Vlaanderen zeker acht mensen verdronken zijn tengevolge van
vier dijkdoorbraken. Alle telefoonverbindingen met de Zeeuwse
eilanden waren Zondagmiddag nog verbroken.
Gaten in de dijk, binnenstromend
xoater, verbindingen verbroken dat
is vandaag het beeld in Vlissi n-
g e n. Overigens niet de enige plaats
in Zeeland, xoaar alarmtoestand Sprang Capelle, Nieuw Vosmeer wör-
heerst. (Luchtfoto KLM). Iden door het water geteisterd. Duizen-
Vijf gaten werden er door de
springvloed geslagen in de Vlissingse
boulevard. Het opgestuwde water,
vermengd met zand, sloeg hele stuk
ken van de straat weg en stortte
zich in het Bellamypavk.
Diverse auto's werden door de
vloedgolf meegesleurd, sommigen
sloegen om.
Ook Middelburg meldt over
stroming. Bij Ossenisse (Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen) sloeg een gat
van 100 meter in de (lijk. Auto's wor
den gevorderd voor net evacueren
van mensen en vee.
In Kruiningen is de toestand
eveneens kritiek. Bijna alle woningen
staan onder water en de bewoners
vluchten naar hoger gelegen verdie
pingen. Gas en electriciteit zijn uit
gevallen. Bij Hansweert is de
dijk aan het schuiven gegaan.
Op Zuid-Beveland is bij Wol-
phaertsdijk een groot gat in de
dijk geslagen. Bij Kruiningen staat
het watèr tot aan de grote weg. Bij
Fort Rammekens is een groot
gat in de dijk (op dezelfde plek als
tijdens de oorlogshandelingen).
Het stadje Veere staat geheel
onder water, alle straten zijn kapot
gespoeld.
In de Brabantse Westhoek is de
noodtoestand afgekondigd. Willem
stad loopt onder water, de polders
Ruijgenhil en Oude Heijningen even
eens.
Om kwart voor één meldde onze
correspondent in Den Helder, dat de
toestand in Oudeschild op Texel
kritiek werd geacht, maar niet langer
hopeloos. Het water was zakkende.
Het was ook om deze tijd nog uiterst
moeilijk contact met de eilandbewo
ners tot stand te brengen. Iedereen
was in de weer om het gevaar te
keren met behulp van zakken zand.
Ploegen in de duinen patrouilleerden
onafgebroken. Anderen pogen dijkjes
op te werpen.
Alarm, duurt voort
De stroom alarmerende berichten
blijft aanhouden: St Philipsland,
Halsteren, Bergen op Zoom, Waspik,
den mensen zitten op daken of zol
derverdiepingen. Bij de Moerdijk is
de spoorbaan MoerdijkBreda weg
gespoeld.
Diverse dorpen zijn door het water
geheel geïsoleerd.
In Oostvoorne en omgeving is de
gehele mannelijke bevolking opgeroe
pen om de helpende hand te bieden
om de afsluitdam in de Brielsche
Maas te behouden, die op doorbreken
staat.
Om- half- twaalf- vanochtend.' moes
ten in Kruiningen nog 2500 mensen
uit hun huizen worden gehaald. De
reddingswerkzaamheden worden be
moeilijkt, omdat men hier niet be-
De dijk is op twee plaatsen door
gebroken. In Goes Is er een opvang
centrum gevormd, waarheen de men
sen uit Kruiningen gevoerd kunnen
worden om later bij burgers in Goes
te worden ondergebracht.
(Van een onzer verslaggevers)
Van vannacht vier uur af verkeert
IJmuiden in de grootste onzekerheid
over twee schepen. Hardnekkige ge
ruchten doen de ronde, dat een
Duitse vrachtvaarder van klein type
en een hoogstwaarschijnlijk IJmui
dense kotter op het strand zijn ge
slagen.
De kustwacht echter heeft niets
kunnen ontdekken. Ook politieman
De Gooijer uit Wijk aan Zee, die
vannacht om half vijf in zijn jeep
naar het strand ging. kwam in de
vroege ochtend zonder resultaat
terug.
Hij ging later in de ochtend weer
op onderzoek uit, maar was bij het
sluiten van deze editie nog niet
terug. De" kans' was gering, dat hij
iets zou vinden, Men vreest niet
zonder grond, dat de kotter op een
der eerste zandbanken uit elkaar is
geslagen.
Een der zwaarst geteisterde plaat-
sen in Zeeland is Veere. Dit stadje
staat geheel onder water. De straten
zijn kapot gespoeld. (Luchtfoto KLM).
(Van een onzer verslaggevers)"
Sinds gisteravond zijn de bewoners
van het Vuurtoreneiland onder Dur-
gerdam volkomen geïsoleerd. De fa
milie D. Engel kan het eiland niet
verlaten.
De drie roeiboten, waarover de vuur
torenwachter de beschikking heeft
voor de vaart naar de vaste wal
zijn in de nachtelijke uren door de
vliegende storm opgenomen en goed
deels vernield.
„Wij kunnen ook geen maatregelen
nemen" aldus deelde de bewoners
ons telefonisch mede. „We hebben ge
probeerd om iets te doen, doch het.
is onmogelijk je staande te houden
op de wallen. De wind neemt alles
en iedereen op."
Stroom en storm speelden een af
wisselend spel met het water. Het
Buiten IJ werd aanvankelijk een
groot wad, zo droog als een huis
kamer. Zo ver het oog reikte lag ook
het meer tussen het Vuurtoreneiland
en Pampus droog.
Zondagmorgen waren de rollen om
gewisseld. Het water stroomde terug.
Opgejaagde golven beukten de dij
ken, die onder zware druk kwamen
te staan, doch stand hielden.
Op de Oranjesluizen noteerde men
Zaterdagavond in het Buiten .IJ de
laagste waterstand sinds mensenheu
genis: 2.96 min A.P. Varen was on
der deze omstandigheden volkomen
uitgesloten.
De Duitse kustvaarder Luïse Wei-
tert, onderweg van Hamburg naar
Mannheim met een lading olie, koos
in plaats van de rpute ovèr de Noord
zee de vaart binnendoor over Tiet
IJselmeer. Alle opvarenden hadden
op dit „binnenzeetje" een angstige
nacht. Vanmorgen bereikten de Duit
sers de Oranjesluizen.
(Van onze parlementsredactie)
Op grond van berekeningen en studies is al vele malen ge
waarschuwd tegen een samenloop van omstandigheden als zich
nu voordoet en tegen de gevolgen daarvan, aldus deelde men
ons in bevoegde kringen in Den Haag mede.
Het stond vast, dat de dijken en de kustbescherming in de
omgeving van de benedenrivieren onvoldoende veilig waren
voor een samenkomen van een ongekend hevige storm en een
springvloed. Maar ten slotte was de kans, dat dit zou gebeuren
niet bepaald groot. Berekend werd, dat de mogelijkheid bestond,
dat overstromingen van deze aard eens in de twee- tot drie
honderd jaar konden plaatsvinden.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat deelde thans mede,
dat als met man en macht aan de vernielde dijken wordt
gewerkt, het allerergste in enige maanden hersteld
kan zijn.
De Rijkswaterstaat heeft over een
periodé van meer dan honderd jaar,
zo deelde men ons mede, waarnemin
gen gedaan en de hoogst bekende
stand van het water over die periode
kwam voor in 1916.
De storm en de springvloed van
nu hebben evenwel een nog veel
hogere stand bereikt.
Vergeleken met 1916 was de water
stand bij Hoek van Holland nu
vijftig centimeter hoger dan in 1916.
Toen bedroeg de waterstand 3.28
plus N.A.P., vannacht om vier uur
werd bij Rozenburg reeds 3.80 plus
N.A.P. gemeten.
Peilschaal weg?
Het is best mogelijk, dat men bij
Hoek van Holland niet eens metin
gen heeft kunnen verrichten, omdat
er berichten zijn, dat de peilschaal
is weggeslagen.
Men vestigde onze aandacht er op,
dat inpolderingsplannen van de
Biesbosch buiten betrekking staan
tot het huidige gebeuren.'Men hoopte
evenwel in bevoegde kringen, dat
deze overstromingen aanleiding zul
len zijn om met spoed de plannen
voor een betere beveiliging van het
gebied van de benedenrivieren en de
eilanden ter hand te nemen.
Deze plannen zijn reeds geruime
tijd in studie en het moet nu ook
mogelijk zijn een oplossing te kiezen.
In elk geval, zo bevestigde men ons,
is, hoewel uiteraard een verrassing,
de mogelijkheid van een dergelijke
storm altijd voorspeld door de
Waterstaatsdeskundigen.
Reeds in 1940 heeft een officieel
ingestelde commissie voor stormvloed
een voorlopig verslag uitgebracht
met een aantal aanbevelingen. Deze
conclusies hielden in: verhoog de
dijken, zelfs al wordt niet overge
gaan tot inpoldering van de Bies
bosch.
Inderdaad, zo bevestigde men ons,
is een oplossing van het waagstuk
slechts te vinden in een belangrijke
dijkverhoging en/of in andere maat
regelen, die een redelijke afsluiting
verzekeren.
Hoewel de overstroming van de
Krimpenerwaard op zich zelf na
tuurlijk in hoge mate betreurens
waardig is, heeft deze doorbraak
naar het schijnt, de veel diepere pol
der Schieland voor overstroming be
hoed. Zouden de dijken van het pol-
derland Schieland zijn bezweken,
dan zou de schade zich veel aan
zienlijker hebben laten aanzien.
Marken trilde op zijn houten
grondvesten. De storm loeide door de
houten huizen. Midden in de nacht
moest een ploeg timmerlieden wor
den opgetrommeld om de shop van
Sijtje Boes aan de haven voor ver
nietiging te behoeden.
Het huisje kraakte in zijn voegen,
de schoorsteen kwam naar beneden
en door de opengevlogen ramen
woeien de souvenirs naar buiten de
haven in.
Op het ogenblik dat timmerman
Kes met een tiental jongens en zware
dommekrachten aan de gang ging.
was het huis reeds een halve meter
ontzet. Vanmorgen was men de toe
stand meester. Winkelmeisjes brach
ten de Zondagochtend zoek met het
vissen in de haven en sloten naar
verdwenen poppen.
Laagterecord aan
Oranjesluizen
(Van een onzer verslaggevers)
Aan de Oranjesluizen heeft men
Zaterdagavond kwart over elf een
laagterecord in waterstand geregi
streerd. Zozeer had de storm het
water naar de andere zijde van het
IJselmeer gedreven.
Het peil was 2.96 min N.A.P. tegen
0,40 normaal, dat is dtis een verschil
van 2,56 meter. De sluiswachters
kunnen zich niet herinneren het
water ooit zo laag te hebben gezien.
De toestand heeft zich echter snel
hersteld en vanmorgen was alles weer
normaal.
Het schutten moest worden stil
gezet van 19,40 tot vannacht 1.20 uur.
\Jeel bezwaren voor de scheepvaart
kon dit niet opleveren, daar het
Buiten IJ toch bijna droog lag, zo
dat er niet kon woftlen gevaren.
Voor het overige is er van de
Oranjesluizen niets bijzonders te
melden.