Duinenrij bezwijkt op vele punten Zee stroomt Texel binnen; mannen gemobiliseerd Texel: „Eendracht" onder water '52: opbrengst belastingen 6,2 milliard Kortsluiting in centrale Een der ergste stormen in geschiedenis Instortende Duinafslag Camperduin ruïnes in W-Duitsland Nieuwe organen in de maak SER bespreekt eerste productschappen Geen verkeer op boulevard Scheveningen Acht ministers bekijken Europese vervoer .Daar was een rij duinen wees een Katwijker Zo nodig hulp van D.U.W. Vissers melden per radio: één kolkende massa Niet-agrariërs naar Canada HET VRIJE VOLK ZONDAG 1 FEBRUARI 1953 PAGINA 4 (Van onze verslaggevers) De enorme duinenwaï langs vrijwel de gehele Noordzeekust Is door de stormvloed in hompen gebroken. Op tientallen plaatsen sleurde het razende water prachtige stukken weg en enorme gaten in de beschermende rij. Een gat van meer dan tweehonderd meter sloegen de golven in de dijk ten noorden van Callantsoog, waardoor dertig bunder land onder water kwam te staan tot aan een bescher mende binnendijk. Petten betaalde een dure tol aan het geweld: de ruim 50-jarige werkman F. de Waard kwam in de duinen om het leven. Zaterdagavond was hij pools hoogte gaan nemen bij het materiaal, dat zijn firma Daalder gebruikt bij werkzaamheden onder Callantsoog. Vermoedelijk kon de man ten slotte niet meer tegen de vlagen van windkracht 12 tot 15 optornen en is hij ergens gaan zitten. Vanmorgen vond men zijn stoffelijk overschot. De bres in de dijk bij dit Noordhol landse dorp heeft, nog geen betrek king op de Hondsbossche Zeewering. Het lijkt er op dat dit versterkte kustgedeelte het zal houden. Niette min hebben de mannen, die met het onderhoud zijn belast, opdracht ge kregen zich gereed te houden. Callantsoog zelf meldt: „Laat ons maar niet klagen. Er is wel een kolos sale bonk duin weggeslagen, de ma teriële schade is daardoor zeer groot, maar dat verhoudt zich niet tot de schade ten noorden van ons." Tussen Callantsoog en Den Helder, bii de zgn. Kaap, stroomt het water door een gat van vijftig meter. Hier hangen de spoorrails in de lucht. Het zijn de rails van een werkspoor in verband met de werkzaamheden aan de zeewering. In de haven van Den Helder 2ijn diverse oorlogsschepen op drift geraakt en er is nogal wat schade aangericht. Het water bereikte van nacht een hoogste stand van 3.10 m boven A.P. De gehele kade stond blank. In nieuw Den Helder zijn verschil lende huizen van hun daken be roofd. De dijk van Wieringen is zwaar beschadigd, doch heel ge bleven. In Hippolytushoef brandde de timmermanswerkplaats van de heer Kooy aan de Poelweg tot de grond toe af. Berichten van de kustwachten ten zuiden van Haarlem reppen van nauwelijks te herstellen schade. Bij Noordwijk is het Zeebad compleet verdwenen. Het water loopt tot de terrassen van de hotels. Verkeer over de boulevard is niet meer mogelijk. Diepe bressen zijn geslagen in deze prachtige zeeweg. „Een bombarde ment had dezelfde gevolgen gehad" meende onze zegsman. Brand teistert Wognum De gemeente Wognum is vannacht door een hevige brand geteisterd, die het bekende café „De vier heemskin deren". een boerderij en een burger- woonhuis een half uur in de as legde Tien brandweercorpsen slaagden er in de vlammenzee tot deze drie pan den te beperken. Bij de aanlegwerken van de nieuwe Rijkszeehaven te Den Helder is een van de pas aangelegde dijken door gebroken. Dit is alleen van belang voor de uitvoering van het werk. Over de Duitse 1000-tons lichter die Zaterdag bij Vlieland van zijn sleep boot was losgeraakt, is nog niets naders bekend geworden. Terschelling houdt O door de zee bedreigd. Volgens de laatste berichten is de toestand er uiterst kritiek. Men vreest voor het lot van de er achter gelegen volder Eièrland. (Per telefoon uit Den Burg) Op Texel staat de polder De Een dracht onder water. De toestand bij Oudeschild Is nog zeer kritiek, maar men hoopt de zaak hier te kunnen houden. De sluisdeur van De Schans lekt, maar is niet weggeslagen, zoals de eerste berichten luidden, Met man en macht, is men bezig de dijken op een aantal bedreigde pun ten te versterken. Boeren zijn met hun vee van de laag gelegen gedeel ten bij Oudeschild op weg naar de hogere delen van het eiland. De veer dienst Den HelderOudeschild is ge staakt, het eiland is geïsoleerd. In de duinen en langs de dijken wordt onophoudelijk gepatrouilleerd. Grote stukken duin zijn weggeslagen, maar men heeft goede hoop zich op de Noordpunt allang de zwakste plek te kunnen handhaven. De minister van Binnenlandse Za ken, dr Beel, is naar Halsteren (N.B.) vertrokken om zich daar van de ernstige toestand op de hoogte te stellen. Hij zou ook proberen Middelburg te bereiken. Herhaaldelijk wordt, met name tijdens de zomermaanden, de Honds bossche zeewering terdege onderhan den genomen: men doel het mogelijke ovr op stormweer voorbereid te zijn. Hierboven twee recente foto's van het steken van gr'asplaggen, die wor den gebruikt voor het afdekken van opgehoogde gedeelten. Sinds van nacht bestaat het werkspoortje, dat u op de foto rechts ziet. niet meer en zijn van het dijklichaam grote gedeelten weggeslagen. In 1952 heeft de belastingdienst in totaal ruim 6.2 milliard gulden aan belastingen ontvangen. Stelt men dit cijfer tegenover de ontvangsten in 1951 dan blijkt dat er in 1952 bijna 0.6 milliard gulden meer is ontvan gen dan het jaar daarvoor. Volgens de millioenennota 1953 was de laat ste herziene raming voor 1952 ruim 5.04 milliard. Hierbij is evenwel geen rekening gehouden met de ontvangsten uit hoofde van het inhalen van de be lastingachterstand (in de 6.2 milliard v/el opgenomen). Voorts is in de ra ming niet opgenomen de ramingen van de grondbelasting en personele belastingen, alsmede van de vermo gensheffing ineens en de vermogens- aanwasbelasting. Brengt men deze correcties aan, zonder nog rekening te houden met het inhalen van de belastingach terstand, dan blijkt dat de ontvang sten in 1952 ruim 5,9 milliard heb ben bedragen. (Van een onzer verslaggevers) Van tien voor drie tot tien voor half vier is in de vroege Zondag ochtend het licht in geheel Noord- Holland uitgeschakeld geweest, be halve in het Gooi. De oorzaak was al weer de storm. Op het centrale punt waar de Noord hollandse electriciteit wordt opge wekt, de DEMKA op het IJmuidense Hoogoventerrein, woeien om kwart voor drie een aantal ruiten in. Onmiddellijk gutste de regen in ongekende kracht naar binnen en deed kortsluiting ontstaan. Na een in grote haast aangebrachte provisorische herstelling kon men de centrale om tien voor half vier weer in werking stellen. Veehouder van schrik overleden Door nog onbekende oorzaak zijn In de afgelopen nacht te Wognum (N.H.) het café „De Vier Heemskin deren" en twee belendende boerderij en uitgebrand. Een van de veehou ders, wiens huis door het vuur was aangetast, is ter plaatse van schrik overleden. Tien brandweercorpsen namen met omstreeks honderdtwintig spuitgas ten deel aan de bestrijding van de vlammen, die door de orkaan hevig werden aangewakkerd. Met moeite konden vier andere panden voor het vuur worden gevrijwaard, Tegen ze ven uur 's morgens was de brandweer de situatie meester, maar de brand spuit van Bovenkarspel bleef in actie voor het nablussingswerk. Het Franse communistische- partijblad „Humanité" heeft de ge royeerde André Marty er van be schuldigd, dat hij tracht een splin terpartij te organiseren. (Van onze weerkundige medewerker) Dc diepe depressie, welke zich in de loop van Vrijdag en Zaterdag ten noorden van Schotland vormde, heeft ons een van de hevigste stormen van de geschiedenis bezorgd. De kern trok van Schotland dwars over de Noordzee in de richting van het noor den van ons land en bevond zich vanmorgen in de buurt van Hamburg. Vooral in het Noordzeegebied ver oorzaakte dit een zware storm. Sedert Zaterdagmiddag zijn de windkrachten over de gehele Noord zee in de buurt van 60 knopen, dat. is omstreeks 100 km per uur, uit noordwestelijke richting. Hierdoor werden enorme wa- termassa's in zuide lijke richting tegen de kusten van ons land opgestuwd, het geen aanleiding gaf tot de hoge water standen, welke zulke noodlottige gevolgen hadden. Het lichtschip Ter schelling meldde golf hoogten van 7} meter, een wel zeer hoge waarde voor de Noordzee. Ook boven land had de wind gedurende de gehele afgelopen nacht storm kracht. De sterkste windstoten, voor zover thans bekend, hadden een snel heid van omstreeks 35 tot 40 meter per seconde, dat is dus 130 tot 140 km per uur. Op zich zelf zijn dit waarden, welke in hevige buien wel meer gemeten worden, maar het feit, dat dit zo langdurig en over een zo uitgebreid gebied plaats vond, kenmerkt de thans geleidelijk afnemende storm j als wel zeer hevig. h. I Ook in West-Duitsland heeft het zwaar gestormd met windsnelheden tot 120 kilometer per uur. De storm ging gepaard met een snelle daling van de temperatuur van 13 tot 2 graden binnen de drie uur. Vijf volwassenen en een baby van anderhalf jaar zijn in Dusseldorp omgekomen doordat zij bedolven raakten onder instortende ruïnes in de stad. Ook in andere steden in West-Duitsland zijn ruïnes van ge bombardeerde huizen als gevolg van de storm ingestort. Een auto werd door de hevige storm onbestuurbaar en reed tegen een boom. Een van de drie inzitten den werd gedood. Bern en ook Genève in Zwitserland melden hevige -sneeuwstorm met regen- en sneeuwval. Alleen uit Wenen komen berich ten over blauwe hemel, zachte tem peraturen en kalme wind Over het weer gesproken (Van een onzer verslaggevers) De Sociaal-Economische Raad is Vrijdag begonnen aan de eerste wat zou kunnen worden genoemd volwassen openbare vergadering. Het be langrijkste agendapunt was de vaststelling van een advies tot instelling van een aantal productschappen in de landbouw- en voedselvoorzieningssector. Vooroverleg duurt veel te lang, prof. De Vries De voorzitter van de Raad, prof. mr f. de Vries, ging in zijn in leiding in op de kwestie die de ge moederen nog al heeft beziggehou den: waarom nu juist eerst de pro ductschappen (verticale organisa ties) aan de beun voor behandeling zijn gekomen Men zou liever heb ben gezien dat. de eerste adviezen betrekking hadden gehad op de be drijfschappen (horizontale organisa ties) Maar het overleg tussen de betrok ken maatschappelijke organisaties verliep te traag. Dit aldus de voor zitter moet worden toegeschrev aan een neiging om te ver in kleinig heden af te dalen. Er ontstonden belangrijke menings verschillen over soms niet eens t.er zake doende punten. Prof. De Vries noemde als achter grond hiervan een onvoldoende ver trouwen in het voortbestaan van de goede samenwerking. Deze samen werking bestond tot dusver in ander verband wel. De voorzichtigheid en het verlan gen zich tevoren tegen dikwijls geheel denkbeeldige gevaren te wapenen behoren niet te ver te gaan, aldus waarschuwde de voorzitter. Overigens wees prof. De Vries nog eens op de betekenis van deze ver gadering die eigenlijk een nieuwe fase in het werk van de raad in luidt. V erantwöordelijkheid Prof. Veraart, de voorzitter van de organisatie-commissie, sprak in de zelfde geest. Hij legde voorts de na druk op het verantwoordelijkheids besef van de betrokken partijen. Bei de sprekers meenden, dat de instel ling van bedrijfschappen nu wel niet al te lang op zich zal laten wachten. Uit de discussie bleek, dat men ook daarom de voorkeur aan de instel ling van bedrijfschappen vóór die van productschappen had willen geven, omdat door sommigen de zich goed Gunstig nieuws komt van het eiland Terschelling. De dijken hebben zich hier goed gehouden. De dijkwacht, die doorlopend in touw was, bezwoor door snel handelen de gevaren van een kleine duindoorbraak bij paal 19. Niettemin is veel water binnenge drongen in de huizen aan de haven kant van West-Terschelling. Het stond vanmorgen veertig centimeter hoog in de kamers. Hotel Steirvoorte, in Nes op het eiland Ameland, is door de storm opgenomen en in zee gestort. AUe I pogingen om iets van de inboedel te redden zijn mislukt. productschappen worden gezien als een verlengstuk van het overheids apparaat. De heer Ruppeït (C.N.V.) vond dat diegenen, die zo dachten ove rigens ten onrechte hierin juist aanleiding hadden moeten zien om met de ontwikkeling van bedrijf schappen haast te maken. De heer Korte (N.V.V.), die ook liever eerst bedrijfschappen (die dichter bij het bedrijfsleven staan) had gezien, wilde echter geen voor keur uitspreken. Beide „schappen" zijn belangrijk en ook productschap pen kunnen niet worden gemist. Hij betreurde het dat men er niet in geslaagd was voor het hele terrein van de voedselvoorziening een advies voor productschappen uit te brengen, gezien het gebrek aan overeenstem ming tussen werkgevers- en werk nemersorganisaties over de zetelver deling in het bestuur. Dat. er toch nog over een aantal advies kon wor den uitgebracht is te danken aan de soepelheid van de werknemers, die bereid waren tijdelijk afstand te doen van wettelijk verkregen rech ten. De Hondsbossche Zeewering is aan de Noordkant bij Petten overspoeld door het zeewater. De kantonnier van de Rijkswaterstaat. L. de Waard, kan zich niet herinneren, dat het water de laatste 28 jaar zö hoog is geweest als De dijk liep echter ook nu geen ge vaar, maar vermoedelijk zal de scha de aan het dek van de dijk vrij aan zienlijk zijn. Aan de zuidkant van de zeewering is ruimSOOmeter duin weggeslagen. Op de ene foto de duinen, die het hebben moeten afleggen tegen het aanstor mende water. Een deel van het strandcafé Camper duin (zie de andere foto) is verwoest. Het terras en de voorgevel spoelden in zee. De hele Scheveningse boulevard heeft de Haagse politie Zondagmor gen voor het verkeer afgesloten, om dat het levensgevaarlijk was zich op de Strandweg te begeven. Bovendien is het wegdek op vele plaatsen door het vannacht gestegen zeewater los gewoeld. Vooral het gedeelte bij Seinpost heeft het hard te verduren gehad. Ettelijke duizenden tonnen haring, die opgeslagen lagen bij de eerste binnenhaven van Scheveningen, zijn vannacht tijdens het noodweer in het water van de haven terecht gekomen. Een der rederijen heeft een verlies van 1500 kantjes, dat betekent een schade van 15.000 gulden. Enkele Scheveningse loggers bevin den zich nog op zee, maar blijven op veilige afstand van de kust. De Haagse brandweer is van Za terdagavond zes uur af in touw. Aan de Soestdijksekade heeft men van nacht enkele onder water gelopen woonschuiten nog kunnen leegpom pen, maar enige andere woonarken zijn gezonken. In de oude Ned. Herv. Kerk aan het einde van de Keizerstraat achter de boulevard, staat ook water. De kerkdiensten in dit historische ge bouwtje gaan niet door. Twee brandspuiten zijn van Den Haag naar Rotterdam gegaan om de kelders van de electrische centrale aan het Marconiplein leeg te pom pen. Ook de electriciteitsvoorziening van Den Haag hangt van deze cen trale af. (Van onze Parijse correspondent) In Parijs is in de afgelopen week een conferentie gehouden over de samenbundeling (coördinatie) van het Europese verkeer, per spoorweg, per landweg en per waterweg. Aan de conferentie namen deel de zes Schuman-landen (Frankrijk, Duitsland, Italië en de drie Benelux- landen) alsmede Zwitserland en Oostenrijk. Nederland was vertegen woordigd door minister A1 g e r a. De besluiten waartoe de conferen tie is gekomen zijn niet bindend voor de regeringen, maar hebben al leen het karakter van aanbevelingen. Ze behoeven dan ook niet door de parlementen, te worden bekrachtigd. Van een boven-nationaal gezags orgaan, zoals op het ogenblik in Luxemburg voor kolen en staal be- De Hondsbossche Zeewe ring, in Noord-Holland tussen Pet- 'en en Kamp schijnt gens de laatste berichten behoorlijk i slagen. Met man en macht wordt ge- te houden. In de smalle duinenrijen werkt om de aanstormende zee te «oZ-1 naast de dijk zijn echter bressen ge-1 keren. (Luchtfoto K.L.M.) (Van een speciale verslaggever) Dode teervogels, meeuwen die in een stookolievcld waren terechtge komen, lagen hier en daar op de boulevard van Katwijk. Stukken wrakhout, riet en soms wel een paar decimeter zand bedekten het weg dek. De boulevard was een soort strand geworden en het strand was Zaterdagmorgen zo goed als verdwe nen. En dat om twaalf uur! Op het moment, dat het water nog laag was. Maar zelfs het lage water van Zondag was volgens de Katwijkers zeker twee meter hoger dan normaal. Van de noordpunt tot de zuidpunt van de Zeeweg in Katwijk heerste chaos. „Daar was een rij duinen", wees een Katwijker aan de vreemdelin gen, die in dichte drommen hierheen waren gekomen. „Daar stonden de badcabines, daar lag een wandelpad", en zij die aan de zeekant woonden, vertelden hoe ijzingwekkend angstig het vooral ln de vroege ochtend was geweest. De zee klotste toen tegen het strand café „Nieuw Brittenburg" op: De be woners, de familie Van der Ploeg, hadden moeten vluchten. En kort na hun vertrek al stortte de muur aan de zeekant in. Stoeltjes en tafeltjes woeien naar buiten en de zee beukte tegen het cafébuffet op. En zover Minister Suurhof f deelde ons mede. dat voor hulpverlening zo no dig over de DUW-arbcidcrs beschikt kan worden; de regeling van dit hulpwerk ligt bij de Provinciale Waterstaat. Gedacht wordt aan het beschik baar stellen van DUW-kampen voor het tijdelijk onderbrengen van ge- evacueerden. Daarna zal het nodig zijn een steunregeling te treffen voor de ge troffenen. Voor hen, die door de watersnood werkloos zijn geworden, en zich in de geïsoleerde gebieden bevinden, zullen meldmgskantoren worden ingesteld. kwam de springvloed, dat aan de noordzijde van de boulevard ook een villa werd bedreigd. Toen het daar kritiek werd, begon het water te val len en het gevaar was voorlopig althans bezworen. In spanning wacht men af hoe ver het water bij het hoge tij van vanmiddag vijf uur zal komen. Ook in Noordwijk is aan de boule vard schade aangericht. Op een be paald punt zijn de duinen en wandel paden weggeslagen. Over het alge meen is de toestand hier echter niet zo slecht als in Katwijk. De kotter, die op het strand is geslagen, zit tegen de duinenrij en er bestaat geen risico, dat de zee het schip zal mee sleuren. staat is althans voorlopig nog geen sprake. De conferentie had een overwegend technisch karakter'. Wat de spoorwegen betreft is te Parijs veel gesproken over een wagenpool. Landen die een overvloed hebben aan wagons zullen landen met een tekort aan wagons helpen, zodat een betere exploitatie mogelijk wordt. Ook is gesproken over de unifica tie van de spoorwegtarieven, vooral op de grote lijnen. De aanmaak van materieel kan worden vereenvoudigd. De electrificatie van lijnen moet in onderlinge harmonie komen, speciaal bij de grensvakken, zodat om een voorbeeld te noemen, wordt ver meden, dat een internationale trein tot Roosendaal wordt getrokken door een electrische locomotief, tot Ant werpen door een stoomlocomotief en daarna weer door een electrische locomotief. Europees loegennet Wat de landwegen betreft streeft men naar het maken van één groot Europees wegennet. Men wil voor de aanleg of verbetering van Europese hoofdwegen voorrang vaststellen, zo dat de nationale regeringen aan de aanleg en verbetering daarvan min of meer vastzitten, althans moreel. Voor Nederland zijn als zulke hoofdwegen aangewezen: Amsterdam- Utrecht - Luik - Luxemburg - Frank rijk; Amsterdam - Parijs, Hoek van Holland - Rotterdam - Utrecht - Roer gebied. Wat ten slotte de waterwegen be treft, is ter conferentie gestreefd naar inventarisatie der verschillende waterwegen, die in aanmerking ko men voor een Europees waternet. Elk land zal opgeven welke water wegen op zijn gebied hiervoor in aanmerking komen. Deze gegevens sullen centraal wo/den verzameld en bekeken op coördinatie. 52 (Van een onzer verslaggevers) Lucht en water zijn niet meer te scheiden, ze zijn een grote, grauwe, kolkende massa geworden. Dat mel den de schippers van de vissersvloot, die ver van de kust op de Noordzee liggen te steken, en die al hun kracht nodig hebben, hun schepen te be houden. Stormweer als nooit tevoren, mel den zij in de gesprekken via Scheve ningen Radio met de reders, in de onderlinge radiogesprekken en 'in hun gesprekken met hun familie op het land waarom zij zich zeer be zorgd maken. De IJm 60, Duijvis ligt achttien mijl noordwest van IJmuiden in vliegend stormweer. De ruiten zijn uit de stuurhut geslagen, maar de bemanning maakt het wel. De IJm 25 Flamingo, de Herman (IJm 20) en de IJm 16 Bergen liggen in de na bijheid van het Lichtschip ST2 te steken en zijn alle meer of minder beschadigd. De zee dreigt hier met ongekende kracht, De vissersvaartuigen aan de wal hebben het niet alle even gemakke lijk gehad. Uit Breskens seinde de Uk 73 naar Urk. dat de botters UK WR (Wieringen) 67 en WR 7 uit 55 de haven werden opgelicht en op straat gesmakt. De UK 53 sloeg ge heel over de dijk heen. In IJmuiden sloeg de KW 122 Vrouwe Jacoba samen met de botter UK 88 op de glooiing bij het dok. De Schev. 140 sloeg tegen de bunker, die geheel onder water dreigt te komen. De in de bunkers opgeslagen haring is weggespoeld en drijft in de havens rond. Er is voor tienduizenden gul dens schade. De Canadese regering heeft thans besloten arbeiders in tal van beroe pen als emigranten toe te laten. Er kunnen evenveel niet-agrariërs als agrariërs vertrekken. Zij die reeds een aanvrage hebben lopen zullen voorrang krijgen. De aanmel dingskantoren beschikken over een lijst van beroepen, die aanvaard worden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3