militairen de omvang van de ramp en het aantal slachtoffers aanmerke lijk groter zou zijn geweest. De Burgemeesters hadden aan deze militairen een zeer grote steun. Op het eerste verzoek werden deze man schappen ingezet, werden materialen aangevoerd en opdrachten uitgevoerd. Velen van deze soldaten kwamen uit overstroomde gebieden, waar ouders, broers, zusters en verloofden ook met het water kampten. Ondanks alle onzekerheden over hun familie wilden zij werken en de getroffen medemens ter zijde staan. Het was begrijpelijk, dat deze mili taire hulp niet te lang kon duren, om dat andere taken wachtten. Toen de de tweede dag na de ramp was het mogelijk hobbelend over zandzakken een weg te vinden. Het herstel der dijken is niet zo eenvoudig als dit hier geschreven wordt. Het was een vallen en op staan. Wat vandaag gelukt was, werd morgen door de schurende stroom vernield. Met taaie vasthou dendheid werden echter mooie resul taten geboekt. De inzet van de militairen was overweldigend. Niet alleen Neder landse, doch ook Franse en Ameri kaanse soldaten hebben hun krachten gegeven aan het herstel van dijken en wegen. Maar ook minder sterk georgani- Links Spoorlijn Lage Zwaluwe-Zevenbergen, gezien vanaf viaduct Rijksweg bij Zevenb. Hoek. Rechts Dezelfde spoorlijn gezien vanaf de Noordzijde. seerde groepen boden hulp. Padvin ders, studenten en andere burgers kwamen uit alle delen van het land afzakken en vormden één beweeglijk leger tegen de watervijand. Deze burgergroepen veroorzaakten in het begin nogal moeilijkheden, om dat elk verband tussen de groepen Ondermgnd en vernield wegdek van de pas aangelegde Mariakapel langs de weg Zevenb. Hoek-Moerdijk, omgeven rijbanen op de weg naar Moerdijkbrug nabij door water, waarin aangespoeld huisraad e.a. voorwerpen. Hotel „Brabant" ('t Hoekske). 16e Februari voorbij en het gevaar van een nieuwe overstroming gewe ken was, rukten al deze manschap pen in en werd de bescherming van het polderland weer in handen gege ven van polder- en gemeentebesturen, die zich ter zijde lieten staan door de Nederlandse Heidemaatschappij en Hoeve „De Vlijt" te Zevenb. Hoek in 't water. ontbrak, velen niet de beschikking hadden over materiaal en de ver- voersgelegenheid nog niet vlot ver liep. Toen de militairen binnenkwamen, waren de problemen spoedig opge lost en kwam er gang in deze hulp verlening. In de loop van Zondag 1 Februari kwamen de eerste groepen militairen aan. Vanuit Zevenbergen werd alles gedirigeerd. Deze plaats lag aan de rand van het watergebied in west Noord-Bra bant en leende zich daardoor uitste kend voor eerste hulpverlening. Niet alleen de militairen, doch de provin ciale waterstaat en de evacuatie- dienst sloegen in deze plaats hun ten ten op, later gevolgd door het Ramp- schade-bureau en enkele andere or ganen. Het was een hele bedrijvigheid in dit stadje. Soms waren er meer dan 1000 militairen, die door de comman dant van het vak DinteloordTer- heijden op de vele punten werden in gezet. Na de eerste week werden deze ge lederen nog versterkt door een 150 Italiaanse brandweerlieden, die zich geheel vrijwillig hadden aangeboden om aan de dijken te komen werken. De warme Italiaanse zon hadden zij geofferd voor het koude winterkli- maat in ons land. Zonder overdrijving mag gezegd worden, dat zonder de inzet van de Boven Hooge Zeedijk, gezien vanaf nieuwe Rjjksweg Prinsenbeek-Moerdijk. Onder Geldersedijk, nabij viaduct Rjjksweg Zevenb. Hoek. BovenMelkproductenfabriek te Zevenb. Hoek, gezien vanaf weg naar Blauwe Sluis. Onder: Zevenb. Hoek, gezien vanaf de nieuwe Rjjksweg (autoweg).

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3