militairen de omvang van de ramp
en het aantal slachtoffers aanmerke
lijk groter zou zijn geweest.
De Burgemeesters hadden aan deze
militairen een zeer grote steun. Op
het eerste verzoek werden deze man
schappen ingezet, werden materialen
aangevoerd en opdrachten uitgevoerd.
Velen van deze soldaten kwamen uit
overstroomde gebieden, waar ouders,
broers, zusters en verloofden ook met
het water kampten.
Ondanks alle onzekerheden over
hun familie wilden zij werken en de
getroffen medemens ter zijde staan.
Het was begrijpelijk, dat deze mili
taire hulp niet te lang kon duren, om
dat andere taken wachtten. Toen de
de tweede dag na de ramp was het
mogelijk hobbelend over zandzakken
een weg te vinden.
Het herstel der dijken is niet zo
eenvoudig als dit hier geschreven
wordt. Het was een vallen en op
staan. Wat vandaag gelukt was,
werd morgen door de schurende
stroom vernield. Met taaie vasthou
dendheid werden echter mooie resul
taten geboekt.
De inzet van de militairen was
overweldigend. Niet alleen Neder
landse, doch ook Franse en Ameri
kaanse soldaten hebben hun krachten
gegeven aan het herstel van dijken en
wegen.
Maar ook minder sterk georgani-
Links Spoorlijn Lage Zwaluwe-Zevenbergen, gezien vanaf viaduct Rijksweg
bij Zevenb. Hoek. Rechts Dezelfde spoorlijn gezien vanaf de Noordzijde.
seerde groepen boden hulp. Padvin
ders, studenten en andere burgers
kwamen uit alle delen van het land
afzakken en vormden één beweeglijk
leger tegen de watervijand.
Deze burgergroepen veroorzaakten
in het begin nogal moeilijkheden, om
dat elk verband tussen de groepen
Ondermgnd en vernield wegdek van de pas aangelegde Mariakapel langs de weg Zevenb. Hoek-Moerdijk, omgeven
rijbanen op de weg naar Moerdijkbrug nabij door water, waarin aangespoeld huisraad e.a. voorwerpen.
Hotel „Brabant" ('t Hoekske).
16e Februari voorbij en het gevaar
van een nieuwe overstroming gewe
ken was, rukten al deze manschap
pen in en werd de bescherming van
het polderland weer in handen gege
ven van polder- en gemeentebesturen,
die zich ter zijde lieten staan door de
Nederlandse Heidemaatschappij en
Hoeve „De Vlijt" te Zevenb. Hoek
in 't water.
ontbrak, velen niet de beschikking
hadden over materiaal en de ver-
voersgelegenheid nog niet vlot ver
liep.
Toen de militairen binnenkwamen,
waren de problemen spoedig opge
lost en kwam er gang in deze hulp
verlening.
In de loop van Zondag 1 Februari
kwamen de eerste groepen militairen
aan. Vanuit Zevenbergen werd alles
gedirigeerd.
Deze plaats lag aan de rand van
het watergebied in west Noord-Bra
bant en leende zich daardoor uitste
kend voor eerste hulpverlening. Niet
alleen de militairen, doch de provin
ciale waterstaat en de evacuatie-
dienst sloegen in deze plaats hun ten
ten op, later gevolgd door het Ramp-
schade-bureau en enkele andere or
ganen.
Het was een hele bedrijvigheid in
dit stadje. Soms waren er meer dan
1000 militairen, die door de comman
dant van het vak DinteloordTer-
heijden op de vele punten werden in
gezet.
Na de eerste week werden deze ge
lederen nog versterkt door een 150
Italiaanse brandweerlieden, die zich
geheel vrijwillig hadden aangeboden
om aan de dijken te komen werken.
De warme Italiaanse zon hadden zij
geofferd voor het koude winterkli-
maat in ons land.
Zonder overdrijving mag gezegd
worden, dat zonder de inzet van de
Boven Hooge Zeedijk, gezien vanaf nieuwe Rjjksweg
Prinsenbeek-Moerdijk.
Onder Geldersedijk, nabij viaduct Rjjksweg Zevenb. Hoek.
BovenMelkproductenfabriek te Zevenb. Hoek, gezien vanaf
weg naar Blauwe Sluis.
Onder: Zevenb. Hoek, gezien vanaf de nieuwe Rjjksweg (autoweg).