De Storm gaat te snel liggen
De Storm. Regie: Ben Sombo-
gaart. Met: Sylvia Hoeks, Barry
Atsma, Dirk Roofthooft, Katja
Herbers. In: 111 bioscopen,
•••oo
Door ANDRÉ WAARDENBURG
„Geef de moed niet op, al stijgt het
water snel en hoog, want de storm
gaat ooit weer liggen." De Zeeuw
se band Bl0f heeft een nieuw num
mer geschreven dat tijdens de afti
teling van De Storm ten gehore
wordt gebracht. Het lied breekt
nogal met de stemmige sound
track van Fons Merkies, die de rest
van de film van muziek voorzag.
Maar goed. De commerciële
keus voor dit popnummer is regis
seur Ben Sombogaart wellicht niet
aan te rekenen. Ook moeten we
misschien niet zeuren over histori
sche incorrecte en ongeloofwaar
dige zaken. Mensen die door water
van zo'n nul graden Celsius wa
den, zoals Julia (Sylvia), de hoofd
persoon van De Storm. Zij gaat in
het ijskoude water op zoek naar
haar verdwenen baby, die ze tij
dens de stormvloed in een houten
kistje heeft gestopt.
Eigenlijk gaat De Storm niet echt
over de Watersnoodramp, die
vormt slechts het historische decor
voor een vertelling waarin de
Zeeuwen er niet al te best vanaf ko
men. Het is een egoïstisch en bene-
«r^inicr cnliHair mf.t
Julia (Sylvia Hoeks) wadend door ijskoud water op zoek naar haar baby
mensen die afwijken van de norm,
zoals Julia. Zij is een ongehuwde,
alleenstaande moeder en anno
1953 is dat een doodzonde. De
film gaat uiteindelijk vooral over
de verzoening met haar streng ge
reformeerde vader.
Het zwakke scenario - moeder
zoekt baby en hervindt vader - had
wel wat meer gestut mogen wor
den: de scenaristen laten Julia nu
ook figuurlijk flink zwemmen.
Gelukkig wordt ze heel sterk neer
gezet door Sylvia Hoeks, anders
was De Storm een ramp geworden.
Daar staat de dijkdoorbraak on
der noordwesterstorm in de eerste
helft van de film tegenover, het
sterkste element van de film. Som
bogaart filmde een groot deel van
de scènes in België, waar hij een
polder onder water mocht zetten.
De overtuigende stormeffecten
komen vooral uit de computer.
Aan het eind van De Storm duiken
historische beelden op van de Wa
tersnoodramp en voel je beter de
omvang en impact van de storm
vloed. Deze fragmenten emotione
ren meer dan de rest van de film.
De wind gaat te snel liggen, niet al
leen letterlijk.