Wat ik beleefde, kan
geen
film uitdrukken
26 «Uit
Uit*27
24,95
1
Vooral oude
beelden
emotioneren
Publiek dat de Watersnood meemaakte, kijkt naar
'De Storm'
Pret met yoghurt
en ziet veel wat niet klopt
nrc-next
Donderdag 17 september 2009
nrc-next
Donderdag 17 september 2009
6 redenen om uit te gaan
1 ANIMATIEFESTIVAL
KLIK!
Amsterdam, oa. in Kriterion. T/m 20
september, www.klikamsterdam.nl
Het KLIK! Amsterdam Animatie Fes
tival is een toegankelijk platform
voor animatie in de breedste zin van
het woord. In filmtheater Kriterion
wordt een multimediaal festival ge
organiseerd waar van korte animatie
films uit alle hoeken van de wereld,
interactief gamevermaak, fascineren
de rand-animatie en fijne festivitei
ten te genieten is.
2 FILMFLIRTEN
Awaywe Go
Nijmegen: Lux. Aanvang 19.30u.,
entree 9 euro. www.lux-nijmegen.nl
De leukste date vind je in de filmzaal.
Miss Match Doro en assistente Irena
wachten de FilmFlirters op. Met hun
sensibele voelsprieten en inlevings
vermogen brengen ze mensen met el
kaar in contact. Ze geven iedereen
een passende en strategische plek in
de filmzaal. Na afloop van de film is
er een borrel en wordt er romantische
muziek gedraaid door dj La Formule
Du Baron in het knusse Cinemariën-
burg.
3 KUNST
Hazartffactory
Hengelo: Hazemeyer Holec (De Cre
atieve Fabriek) Opening 20.00u.,
toegang gratis, daarna te zien op
vrijdag, zaterdag en zondag.
www.twentebiennale.nl
Crossmcdiale jonge Twentse kunst
ontmoet internationale kunst tijdens
de Twente Biënnale in Hengelo. Deze
eerste piloteditie van het vierdaagse
kunstfestival biedt een breed pro
gramma met beeldende kunst, de
sign, nieuwe media, muziek en archi
tectuur in de vorm van performan
ces, discussies, optredens, exposities,
lezingen en open air cinema.
4 EXPOSITIE
Illustratoren met hun
obsessies en fascinaties
Eindhoven: TAC. Opening 20.00u.
T/m 20 september, www.tac.nu
Ruim een jaar geleden studeerden 13
jonge illustratoren af aan AKV St.
Joost in Den Bosch en Breda en in
middels timmert ieder van hen af
zonderlijk hard aan de weg. Op deze
expositie is hun werk te zien dat is
gemaakt in het jaar na het afstude
ren, waardoor de ontwikkeling van
student naar werkende illustrator
zichtbaar wordt.
Bus vol eten.
5IFTAR
Ramadan Festival
Amsterdam: de Dam. Van 16.00-
22-OOu. www.ramadanfestival.nl.
Met een grote delftsblauwe bus trekt
het Ramadan Festival door Neder
land. In deze bus zit een mobiele
keuken zodat op onverwachte plek
ken in Nederland mensen de rama-
dansfeer kunnen proeven, letterlijk
en figuurlijk. Vandaag staat de bus in
Amsterdam, op de Dam.
6 MUZIEK
The Damned
Rotterdam: Watt. Aanvang 20.00u.
Tickets 17 euro. www.watt-rotter-
dam.nl
The Damned is één van de meest op
vallende bands die uit de Britse
punkbeweging van de jaren zeventig
is voortgekomen. In de jaren tachtig
evolueren ze tot een belangrijke ver
tegenwoordiger van de gothic stro
ming binnen de new wave. In tegen
stelling tot de meeste bands uit de ja
ren zeventig ligt de nadruk in de
nummers van The Damned niet op
politiek. Dertig jaar later is The Dam
ned nog steeds één van de meest
geïnspireerde punk- en gothic rock
bands.
O Tips voor Uit? Mail naar
nextagenda@nrc.nl
4 redenen om tv te kijken
middenvelder kampt met een lies
blessure. Afellay liep de kwetsuur za
terdag op, in de competitiewedstrijd
tegen Roda JC. Naast Afellay moeten
ook Nordin Amrabat en Jan Krom
kamp de wedstrijd aan zich voorbij
laten gaan.
3 MILJONAIR
Met Niets Begonnen
Ned. 1,22.30-23.05u.
Marc Dik ontmoet in deze aflevering
vastgoedmiljonair en koning-in-
Ghana Arthur Paes. Als kind besluit
Arthur bewust om de armoede van
het mijnwerkersgezin te ontstijgen.
Wat op zijn twaalfde begint met het
inzamelen van oud papier, levert
hem voor zijn twintigste al zijn aller
eerste miljoen op. Inmiddels verza
melt hij auto's en kastelen zoals een
ander postzegels. Maar levert dat
hem ook erkenning op? Mare ont
moet Arthur Paes op zijn kasteel,
rijdt mee in zijn Rolls Royce en viert
met Afrikaanse royalty de terugkeer
van een afgehakt koningshoofd.
4 MR. AWESOME
Eikel Academie
RTL 5,22.35-23.30u.
Amerikaans realityprogramma waar
in de meest arrogante, respectloze,
onnadenkende en ontrouwe mannen
worden omgetoverd tot de ideale hu
welijkskandidaat. De mannen wonen
wekenlang samen in een huis, waar
ze proberen een betere man te wor
den. Dit gebeurt onder toeziend oog
van Jordan Murphy en relatiethera
peut Trina Dolcnz. De winnaar wint
100.000 dollar en magzich Mr.
Awesome noemen.
Echte en nepcijfers over gewicht
1 WETENSCHAP
Écht niet?!
Ned 3,21.00-21.40u.
Quiz waarin de deelnemers filmpjes
krijgen te zien over wetenschappelijk
onderzoek. De ene helft is gebaseerd
op serieus maar enigszins onzinnig
onderzoek. De kijker wordt gestimu
leerd kritisch te kijken naar zaken
die als wetenschappelijke feiten wor
den gebracht. De andere helft is ver
zonnen, maar niet van echt te onder
scheiden. Teamcaptains: Leon van
der Zanden en Thomas van Luyn.
Aflevering: Afvallen. Eet je meer van
een groter bord? Presentatie: Frank
Lammers.
2VOETBAL
UEFA Europa League Sparta
Praag-PSV
RTL 7,21.00-23.00u.
Ibrahim Afellay kan vanavond niet
meedoen in de Europa League-wed
strijd van PSV tegen Sparta Praag. De
De Storm
Regie: Ben Sombogaart.
Met: Sylvia Hoeks, Barry Atsma,
Dirk Roofthooft, Katja Herbers.
In: 111 bioscopen.
••OO
„Geef de moed niet op, al stijgt het
water snel en hoog, want de storm
gaat ooit weer liggen." De Zeeuwse
band Blof heeft een nieuw nummer
geschreven dat tijdens de aftiteling
van De Storm ten gehore wordt ge
bracht. Het lied breekt nogal met de
stemmige soundtrack van Fons Mer-
kies, die de rest van de film van mu
ziek voorzag.
Maar goed. De commerciële keus
voor dit popnummer is regisseur Ben
Sombogaart wellicht niet aan te reke
nen. Ook moeten we misschien niet
zeuren over historisch incorrecte en
ongeloofwaardige zaken. Mensen die
door water van zo'n nul graden Celsi
us waden, zoals Julia (Sylvia), de
hoofdpersoon van De Storm. Zij gaat
in het ijskoude water op zoek naar
haar verdwenen baby, die ze tijdens
de stormvloed in een houten kistje
heeft gestopt.
Eigenlijk gaat De Storm niet echt
over de Watersnoodramp, die vormt
slechts het historische decor voor een
vertelling waarin de Zeeuwen er niet
al te best vanaf komen. Het is een
egoïstisch en benepen volkje, weinig
solidair met mensen die afwijken van
de norm, zoals Julia. Zij is een onge
huwde, alleenstaande moeder en an
no 1953 is dat een doodzonde. De
film gaat uiteindelijk vooral over de
verzoening met haar streng gerefor
meerde vader.
Het zwakke scenario - moeder
zoekt baby en hervindt vader - had
wel wat meer gestut mogen worden:
de scenaristen laten Julia nu ook
figuurlijk flink zwemmen. Gelukkig
wordt ze heel sterk neergezet door
Sylvia Hoeks, anders was De Storm
een ramp geworden.
Daar staat de dijkdoorbraak onder
noordwesterstorm in de eerste helft
van de film tegenover, het sterkste
element van de film. Sombogaart
filmde een groot deel van de scènes in
België, waar hij een polder onder wa
ter mocht zetten. De overtuigende
stormeffectcn komen vooral uit de
computer. Aan het eind van De Storm
duiken historische beelden op van de
Watersnoodramp en voel je beter de
omvang en impact van de storm
vloed. Deze fragmenten emotioneren
meer dan de rest van de film. De wind
gaat te snel liggen, niet alleen letter
lijk.
ANDRÉ WAARDENBURG
Afgelopen dinsdag schreef ik
over de preoccupatie van de
Britten met voedsel van eigen bo
dem. Vandaag twee andere zaken
die me opvielen in de Engelse su
permarkt. Veel bekende Britse
koks hebben een eigen product
lijn. En in de strijd om de sympa
thie van de consument zetten pro
ducenten de meest hilarische tek
sten op hun etiketten.
Om het eerste te illustreren:
Jamie Oliver leende zijn naam
aan pesto en olijfolie. Ainsley
Harriotts blije hoofd staat op bar
becuesauzen. Rick Stein zette zijn
handtekening op haverbiscuitjes.
Nigella Lawson en Anthony Wor-
rall Thompson doen in keukenap-
paratuur. En Hugh Fearnley Whit-
tingstall (die man met lange krul
len en een nerderig brilletje van
The River Cotttage Cookbook) ver
koopt brandnetelbier en yoghurt.
Uit nieuwsgierigheid kocht ik
zo'n pot Rich Organic Live Guern
sey Yoghurt van Hugh (zie
www.rivercottage.net). De yog
hurt was rijk en romig, en hoewel
gehomogeniseerd beslist van zui
vere komaf. Maar de nasmaak had
iets metaligs, waardoor-ie het toch
echt niet haalde bij de yoghurt van
Helsett Farm waar we in Cornwall
aan verslaafd waren geraakt.
Hetgeen mij brengt op die eti
ketten. De yoghurt van Helsett
Farm zit in simpele plastic bakjes
met een wit stickertje waarop
staat wat erin zit: 250 milliliter bi
ologische yoghurt. Die yoghurt is
zo lekker: die verkoopt zichzelf.
(Getuige het feit dat hij tot in Lon
den, bij Neil's Yard Diary, de be
roemde kaaswinkel wordt ver
kocht.)
De yoghurt van The River Cot
tage daarentegen, kan wel een ex
tra aanbeveling gebruiken. 'Per
soonlijk', schrijft Hugh Fearnley
Witthingstall (of waarschijnlijker:
zijn copywriter) op het etiket, 'be
schouw ik de inhoud van deze pot
niet zozeer als yoghurt, maar
meer als een fabulous, unctuous treat
waiting to happen.'
Tot hier toe een redelijk sympa
thiek Winnie de Poeh-gehalte,
nietwaar? Maar dan vervolgt
Hugh met een alinea waarbij ver
geleken de tekst op de achterkant
van een gemiddelde porno-dvd
een klcutervertelling lijkt. Kort
samengevat suggereert hij dat
wanneer je gebroken meringues
en vers fruit door de yoghurt
mengtyou'll be reaching plateaux of
pleasure hitherto undreamed of..in the
kitchen at least!'
Je begrijpt dat ik na deze wer
vende woorden het River Cottage
brandnetelbier niet meer durfde
te proberen.
Toetje voor 2 personen:
300 ml van de lekkerste yoghurt
diejckuntvinden(ikvind de
yoghurt van Waddenzuivel en
die uit de Weerribben - beide te
koop bij natuurvoedingswin
kels - erg goed)
2 grote of een handvol kleine
meringue
250 gram van het laatste zomer
fruit (frambozen, bramen, etc.)
Verdeel de yoghurt over twee flin
ke kommen. Verkruimel de me
ringue erboven. Het lekkerst
wordt het met een mengsel van
grove en kleinere kruimels. Maak
het fruit schoon. Prak ongeveer de
helft tot een grove puree. Verdeel
fruitpuree en fruit over de kom
men yoghurt en schep alles voor
zichtig om. Serveer meteen (an
ders wordt de meringue zacht).
JANNEKE VREUGDENHIL
O Praat mee over de Engelse
keuken: www.nrcnext.nl/ko-
ken. Op nrc.tv maakt Janne-
ke gegrilde zeebaars.
Mr. Big, Samantha, Carrie
Mr. Big wordt getroffen door de recessie, Samantha scoort een jonge
Kroaat en Carrie draagt laarsjes van Louboutin. In New York zijn de
opnamen voor de tweede Sex The City-film begonnen, en de set
wordt door zoveel fans belaagd dat er zware beveiliging is ingezet.
O Kijk voor de laatste foto's en roddels op
www.sexandthecitymovie.org.
septtmbf r 2009
Converteer video
naar Ipod, PSP cn
andere mediaspelers
Kan automatisch
je video's naar
YouTube omzetten
en downloaden
Sla video op van
iedere analoge bron
Bewerk eenvoudig
je video tot
professionele dvd
VÉKOMIV'
Foto gemaakt tijdens de opnames
van De Storm. Regisseur Ben Som
bogaart filmde een groot deel van
de scènes in België, waar hij een
polder onder water mocht zetten.
Foto Wim Daneels
EM3705 EMINENT USB Video Grabber software
Normaal 49,95
Alleen vandaag:
(exclusief venendkosten)
onedayonly.nl/next
Overlevenden van de
Watersnoodramp bekeken
alvast de film De Storm.
„De werkelijkheid was veel
gruwelijker."
DOOrKESTER FRERIKS
vlissingen. Eigenlijk wilden veel
Zeeuwen die de Watersnoodramp van
1953 meemaakten niet komen kijken
naar de film De Storm. Een vrouw die
destijds een van de hulpverleners
was, zegt: „Ik hoefde al die ellende
niet nog eens mee te maken. Maar
toen ik begreep dat het een speelfilm
was en geen documentaire met echte
beelden, ben ik toch gaan kijken."
Afgelopen zaterdag vond tijdens
het festival Film by the Sea in Vlissin
gen een bijzondere vertoning plaats
van De Storm, de speelfilm van Ben
Sombogaart die zich afspeelt tijdens
de ramp. Het nutsbedrijf Delta no
digde iedereen uit die voor 1953 is ge
boren de film te bekijken. In enkele
uren tijd meldden zich meer dan
4.000 belangstellenden. Vierhonderd
mensen zagen de film over de jonge
moeder Julia, die tijdens de overstro
ming haar vijf weken oude kindje
kwijtraakt. Tijdens de inleiding zei
regisseur Sombogaart dat hij de film
heeft gemaakt „met respect voor het
leed dat veel mensen aan den lijve on
dervonden". Scenarioschrijver Rik
Launspach benadrukte op zijn beurt
dat het verhaal „een metafoor is voor
verdriet en verlies". Hij beseft dat het
„zwaar" is voor een zaal te staan met
„betrokkenen die allemaal hun eigen
herinneringen hebben".
Tijdens de vertoning is het stil in
de zaal. Er zijn geen heftige emoties,
tranen of mensen die weglopen. Gela
ten en afstandelijk ondergaat men de
film. Slechts één keer reageert het pu
bliek met een verlossende, licht spot
tende lach. Dat is wanneer de streng
gereformeerde vader van Julia opeens
hartgrondig „Godverdomme!" roept.
De film is dan bijna ten einde. Na af
loop volgt er geen applaus en de
meeste bezoekers verlaten stil de zaal.
Hier en daar wordt nagepraat.
De hulpverleenster blijft graag
anoniem. Ze wil wel zeggen dat „de
film weinig met de echte werkelijk
heid te maken heeft. Die was veel gru
welijker. Vooral was het water steen
koud. Het is onmogelijk dat Julia op
zoek naar haar baby telkens weer dat
water in duikt. Wat ik beleefde, kan
geen film uitdrukken. In de Grote
Kerk in Goes werden de doden neer
gelegd. Ik liep met nabestaanden er
langs om de slachtoffers te identifice
ren". De film benadrukt het egoïsme
uitlijfsbehoud van veel mensen. „Dat
klopt helemaal", zegt ze. „Ik ben daar
toen ook van geschrokken".
Ria Geluk, betrokken bij het Wa-
tersnoodmuseum in Ouwerkerk,
maakte als meisje van 6 jaar de ramp
mee in Capelle, een gehucht dat volle
dig werd verzwolgen. „Ik vind het
jammer dat de film de indruk wekt
dat de ramp alleen een Zeeuwse aan
gelegenheid was", zegt ze. „Van de
1835 doden kwam meer dan de helft
uit Zuid-Holland en West-Brabant. Ik
denk dat degenen die de ramp mee
maakten veel zien wat niet klopt met
de werkelijkheid. De verdronken
vrouw met klederdracht uit Walche
ren is onjuist. Walcheren werd niet zo
zwaar getroffen."
Schrijver Kees Slager, die in het
boek De ramp (2003) een nauwgezette
reconstructie maakte van de overstro
ming, bevestigt dat het zeewater in
februari 1953 een temperatuur had
van net boven de nul graden: „In het
water gaan zwemmen, zoals Julia
doet, stond gelijk aan zelfmoord".
Ria Geluk verwoordt de stemming
die na afloop in de zaal heerst: „Een
I mooie film, al raakte ik niet echt be
trokken. Maar als de film bereikt dat
de toeschouwers beseffen wat de
ramp met ons gedaan heeft, dan is
wat mij betreft De Storm meer dan
geslaagd."
►janneke