Wat ik beleefde, kan geen film uitdrukken 26 «Uit Uit*27 24,95 1 Vooral oude beelden emotioneren Publiek dat de Watersnood meemaakte, kijkt naar 'De Storm' Pret met yoghurt en ziet veel wat niet klopt nrc-next Donderdag 17 september 2009 nrc-next Donderdag 17 september 2009 6 redenen om uit te gaan 1 ANIMATIEFESTIVAL KLIK! Amsterdam, oa. in Kriterion. T/m 20 september, www.klikamsterdam.nl Het KLIK! Amsterdam Animatie Fes tival is een toegankelijk platform voor animatie in de breedste zin van het woord. In filmtheater Kriterion wordt een multimediaal festival ge organiseerd waar van korte animatie films uit alle hoeken van de wereld, interactief gamevermaak, fascineren de rand-animatie en fijne festivitei ten te genieten is. 2 FILMFLIRTEN Awaywe Go Nijmegen: Lux. Aanvang 19.30u., entree 9 euro. www.lux-nijmegen.nl De leukste date vind je in de filmzaal. Miss Match Doro en assistente Irena wachten de FilmFlirters op. Met hun sensibele voelsprieten en inlevings vermogen brengen ze mensen met el kaar in contact. Ze geven iedereen een passende en strategische plek in de filmzaal. Na afloop van de film is er een borrel en wordt er romantische muziek gedraaid door dj La Formule Du Baron in het knusse Cinemariën- burg. 3 KUNST Hazartffactory Hengelo: Hazemeyer Holec (De Cre atieve Fabriek) Opening 20.00u., toegang gratis, daarna te zien op vrijdag, zaterdag en zondag. www.twentebiennale.nl Crossmcdiale jonge Twentse kunst ontmoet internationale kunst tijdens de Twente Biënnale in Hengelo. Deze eerste piloteditie van het vierdaagse kunstfestival biedt een breed pro gramma met beeldende kunst, de sign, nieuwe media, muziek en archi tectuur in de vorm van performan ces, discussies, optredens, exposities, lezingen en open air cinema. 4 EXPOSITIE Illustratoren met hun obsessies en fascinaties Eindhoven: TAC. Opening 20.00u. T/m 20 september, www.tac.nu Ruim een jaar geleden studeerden 13 jonge illustratoren af aan AKV St. Joost in Den Bosch en Breda en in middels timmert ieder van hen af zonderlijk hard aan de weg. Op deze expositie is hun werk te zien dat is gemaakt in het jaar na het afstude ren, waardoor de ontwikkeling van student naar werkende illustrator zichtbaar wordt. Bus vol eten. 5IFTAR Ramadan Festival Amsterdam: de Dam. Van 16.00- 22-OOu. www.ramadanfestival.nl. Met een grote delftsblauwe bus trekt het Ramadan Festival door Neder land. In deze bus zit een mobiele keuken zodat op onverwachte plek ken in Nederland mensen de rama- dansfeer kunnen proeven, letterlijk en figuurlijk. Vandaag staat de bus in Amsterdam, op de Dam. 6 MUZIEK The Damned Rotterdam: Watt. Aanvang 20.00u. Tickets 17 euro. www.watt-rotter- dam.nl The Damned is één van de meest op vallende bands die uit de Britse punkbeweging van de jaren zeventig is voortgekomen. In de jaren tachtig evolueren ze tot een belangrijke ver tegenwoordiger van de gothic stro ming binnen de new wave. In tegen stelling tot de meeste bands uit de ja ren zeventig ligt de nadruk in de nummers van The Damned niet op politiek. Dertig jaar later is The Dam ned nog steeds één van de meest geïnspireerde punk- en gothic rock bands. O Tips voor Uit? Mail naar nextagenda@nrc.nl 4 redenen om tv te kijken middenvelder kampt met een lies blessure. Afellay liep de kwetsuur za terdag op, in de competitiewedstrijd tegen Roda JC. Naast Afellay moeten ook Nordin Amrabat en Jan Krom kamp de wedstrijd aan zich voorbij laten gaan. 3 MILJONAIR Met Niets Begonnen Ned. 1,22.30-23.05u. Marc Dik ontmoet in deze aflevering vastgoedmiljonair en koning-in- Ghana Arthur Paes. Als kind besluit Arthur bewust om de armoede van het mijnwerkersgezin te ontstijgen. Wat op zijn twaalfde begint met het inzamelen van oud papier, levert hem voor zijn twintigste al zijn aller eerste miljoen op. Inmiddels verza melt hij auto's en kastelen zoals een ander postzegels. Maar levert dat hem ook erkenning op? Mare ont moet Arthur Paes op zijn kasteel, rijdt mee in zijn Rolls Royce en viert met Afrikaanse royalty de terugkeer van een afgehakt koningshoofd. 4 MR. AWESOME Eikel Academie RTL 5,22.35-23.30u. Amerikaans realityprogramma waar in de meest arrogante, respectloze, onnadenkende en ontrouwe mannen worden omgetoverd tot de ideale hu welijkskandidaat. De mannen wonen wekenlang samen in een huis, waar ze proberen een betere man te wor den. Dit gebeurt onder toeziend oog van Jordan Murphy en relatiethera peut Trina Dolcnz. De winnaar wint 100.000 dollar en magzich Mr. Awesome noemen. Echte en nepcijfers over gewicht 1 WETENSCHAP Écht niet?! Ned 3,21.00-21.40u. Quiz waarin de deelnemers filmpjes krijgen te zien over wetenschappelijk onderzoek. De ene helft is gebaseerd op serieus maar enigszins onzinnig onderzoek. De kijker wordt gestimu leerd kritisch te kijken naar zaken die als wetenschappelijke feiten wor den gebracht. De andere helft is ver zonnen, maar niet van echt te onder scheiden. Teamcaptains: Leon van der Zanden en Thomas van Luyn. Aflevering: Afvallen. Eet je meer van een groter bord? Presentatie: Frank Lammers. 2VOETBAL UEFA Europa League Sparta Praag-PSV RTL 7,21.00-23.00u. Ibrahim Afellay kan vanavond niet meedoen in de Europa League-wed strijd van PSV tegen Sparta Praag. De De Storm Regie: Ben Sombogaart. Met: Sylvia Hoeks, Barry Atsma, Dirk Roofthooft, Katja Herbers. In: 111 bioscopen. ••OO „Geef de moed niet op, al stijgt het water snel en hoog, want de storm gaat ooit weer liggen." De Zeeuwse band Blof heeft een nieuw nummer geschreven dat tijdens de aftiteling van De Storm ten gehore wordt ge bracht. Het lied breekt nogal met de stemmige soundtrack van Fons Mer- kies, die de rest van de film van mu ziek voorzag. Maar goed. De commerciële keus voor dit popnummer is regisseur Ben Sombogaart wellicht niet aan te reke nen. Ook moeten we misschien niet zeuren over historisch incorrecte en ongeloofwaardige zaken. Mensen die door water van zo'n nul graden Celsi us waden, zoals Julia (Sylvia), de hoofdpersoon van De Storm. Zij gaat in het ijskoude water op zoek naar haar verdwenen baby, die ze tijdens de stormvloed in een houten kistje heeft gestopt. Eigenlijk gaat De Storm niet echt over de Watersnoodramp, die vormt slechts het historische decor voor een vertelling waarin de Zeeuwen er niet al te best vanaf komen. Het is een egoïstisch en benepen volkje, weinig solidair met mensen die afwijken van de norm, zoals Julia. Zij is een onge huwde, alleenstaande moeder en an no 1953 is dat een doodzonde. De film gaat uiteindelijk vooral over de verzoening met haar streng gerefor meerde vader. Het zwakke scenario - moeder zoekt baby en hervindt vader - had wel wat meer gestut mogen worden: de scenaristen laten Julia nu ook figuurlijk flink zwemmen. Gelukkig wordt ze heel sterk neergezet door Sylvia Hoeks, anders was De Storm een ramp geworden. Daar staat de dijkdoorbraak onder noordwesterstorm in de eerste helft van de film tegenover, het sterkste element van de film. Sombogaart filmde een groot deel van de scènes in België, waar hij een polder onder wa ter mocht zetten. De overtuigende stormeffectcn komen vooral uit de computer. Aan het eind van De Storm duiken historische beelden op van de Watersnoodramp en voel je beter de omvang en impact van de storm vloed. Deze fragmenten emotioneren meer dan de rest van de film. De wind gaat te snel liggen, niet alleen letter lijk. ANDRÉ WAARDENBURG Afgelopen dinsdag schreef ik over de preoccupatie van de Britten met voedsel van eigen bo dem. Vandaag twee andere zaken die me opvielen in de Engelse su permarkt. Veel bekende Britse koks hebben een eigen product lijn. En in de strijd om de sympa thie van de consument zetten pro ducenten de meest hilarische tek sten op hun etiketten. Om het eerste te illustreren: Jamie Oliver leende zijn naam aan pesto en olijfolie. Ainsley Harriotts blije hoofd staat op bar becuesauzen. Rick Stein zette zijn handtekening op haverbiscuitjes. Nigella Lawson en Anthony Wor- rall Thompson doen in keukenap- paratuur. En Hugh Fearnley Whit- tingstall (die man met lange krul len en een nerderig brilletje van The River Cotttage Cookbook) ver koopt brandnetelbier en yoghurt. Uit nieuwsgierigheid kocht ik zo'n pot Rich Organic Live Guern sey Yoghurt van Hugh (zie www.rivercottage.net). De yog hurt was rijk en romig, en hoewel gehomogeniseerd beslist van zui vere komaf. Maar de nasmaak had iets metaligs, waardoor-ie het toch echt niet haalde bij de yoghurt van Helsett Farm waar we in Cornwall aan verslaafd waren geraakt. Hetgeen mij brengt op die eti ketten. De yoghurt van Helsett Farm zit in simpele plastic bakjes met een wit stickertje waarop staat wat erin zit: 250 milliliter bi ologische yoghurt. Die yoghurt is zo lekker: die verkoopt zichzelf. (Getuige het feit dat hij tot in Lon den, bij Neil's Yard Diary, de be roemde kaaswinkel wordt ver kocht.) De yoghurt van The River Cot tage daarentegen, kan wel een ex tra aanbeveling gebruiken. 'Per soonlijk', schrijft Hugh Fearnley Witthingstall (of waarschijnlijker: zijn copywriter) op het etiket, 'be schouw ik de inhoud van deze pot niet zozeer als yoghurt, maar meer als een fabulous, unctuous treat waiting to happen.' Tot hier toe een redelijk sympa thiek Winnie de Poeh-gehalte, nietwaar? Maar dan vervolgt Hugh met een alinea waarbij ver geleken de tekst op de achterkant van een gemiddelde porno-dvd een klcutervertelling lijkt. Kort samengevat suggereert hij dat wanneer je gebroken meringues en vers fruit door de yoghurt mengtyou'll be reaching plateaux of pleasure hitherto undreamed of..in the kitchen at least!' Je begrijpt dat ik na deze wer vende woorden het River Cottage brandnetelbier niet meer durfde te proberen. Toetje voor 2 personen: 300 ml van de lekkerste yoghurt diejckuntvinden(ikvind de yoghurt van Waddenzuivel en die uit de Weerribben - beide te koop bij natuurvoedingswin kels - erg goed) 2 grote of een handvol kleine meringue 250 gram van het laatste zomer fruit (frambozen, bramen, etc.) Verdeel de yoghurt over twee flin ke kommen. Verkruimel de me ringue erboven. Het lekkerst wordt het met een mengsel van grove en kleinere kruimels. Maak het fruit schoon. Prak ongeveer de helft tot een grove puree. Verdeel fruitpuree en fruit over de kom men yoghurt en schep alles voor zichtig om. Serveer meteen (an ders wordt de meringue zacht). JANNEKE VREUGDENHIL O Praat mee over de Engelse keuken: www.nrcnext.nl/ko- ken. Op nrc.tv maakt Janne- ke gegrilde zeebaars. Mr. Big, Samantha, Carrie Mr. Big wordt getroffen door de recessie, Samantha scoort een jonge Kroaat en Carrie draagt laarsjes van Louboutin. In New York zijn de opnamen voor de tweede Sex The City-film begonnen, en de set wordt door zoveel fans belaagd dat er zware beveiliging is ingezet. O Kijk voor de laatste foto's en roddels op www.sexandthecitymovie.org. septtmbf r 2009 Converteer video naar Ipod, PSP cn andere mediaspelers Kan automatisch je video's naar YouTube omzetten en downloaden Sla video op van iedere analoge bron Bewerk eenvoudig je video tot professionele dvd VÉKOMIV' Foto gemaakt tijdens de opnames van De Storm. Regisseur Ben Som bogaart filmde een groot deel van de scènes in België, waar hij een polder onder water mocht zetten. Foto Wim Daneels EM3705 EMINENT USB Video Grabber software Normaal 49,95 Alleen vandaag: (exclusief venendkosten) onedayonly.nl/next Overlevenden van de Watersnoodramp bekeken alvast de film De Storm. „De werkelijkheid was veel gruwelijker." DOOrKESTER FRERIKS vlissingen. Eigenlijk wilden veel Zeeuwen die de Watersnoodramp van 1953 meemaakten niet komen kijken naar de film De Storm. Een vrouw die destijds een van de hulpverleners was, zegt: „Ik hoefde al die ellende niet nog eens mee te maken. Maar toen ik begreep dat het een speelfilm was en geen documentaire met echte beelden, ben ik toch gaan kijken." Afgelopen zaterdag vond tijdens het festival Film by the Sea in Vlissin gen een bijzondere vertoning plaats van De Storm, de speelfilm van Ben Sombogaart die zich afspeelt tijdens de ramp. Het nutsbedrijf Delta no digde iedereen uit die voor 1953 is ge boren de film te bekijken. In enkele uren tijd meldden zich meer dan 4.000 belangstellenden. Vierhonderd mensen zagen de film over de jonge moeder Julia, die tijdens de overstro ming haar vijf weken oude kindje kwijtraakt. Tijdens de inleiding zei regisseur Sombogaart dat hij de film heeft gemaakt „met respect voor het leed dat veel mensen aan den lijve on dervonden". Scenarioschrijver Rik Launspach benadrukte op zijn beurt dat het verhaal „een metafoor is voor verdriet en verlies". Hij beseft dat het „zwaar" is voor een zaal te staan met „betrokkenen die allemaal hun eigen herinneringen hebben". Tijdens de vertoning is het stil in de zaal. Er zijn geen heftige emoties, tranen of mensen die weglopen. Gela ten en afstandelijk ondergaat men de film. Slechts één keer reageert het pu bliek met een verlossende, licht spot tende lach. Dat is wanneer de streng gereformeerde vader van Julia opeens hartgrondig „Godverdomme!" roept. De film is dan bijna ten einde. Na af loop volgt er geen applaus en de meeste bezoekers verlaten stil de zaal. Hier en daar wordt nagepraat. De hulpverleenster blijft graag anoniem. Ze wil wel zeggen dat „de film weinig met de echte werkelijk heid te maken heeft. Die was veel gru welijker. Vooral was het water steen koud. Het is onmogelijk dat Julia op zoek naar haar baby telkens weer dat water in duikt. Wat ik beleefde, kan geen film uitdrukken. In de Grote Kerk in Goes werden de doden neer gelegd. Ik liep met nabestaanden er langs om de slachtoffers te identifice ren". De film benadrukt het egoïsme uitlijfsbehoud van veel mensen. „Dat klopt helemaal", zegt ze. „Ik ben daar toen ook van geschrokken". Ria Geluk, betrokken bij het Wa- tersnoodmuseum in Ouwerkerk, maakte als meisje van 6 jaar de ramp mee in Capelle, een gehucht dat volle dig werd verzwolgen. „Ik vind het jammer dat de film de indruk wekt dat de ramp alleen een Zeeuwse aan gelegenheid was", zegt ze. „Van de 1835 doden kwam meer dan de helft uit Zuid-Holland en West-Brabant. Ik denk dat degenen die de ramp mee maakten veel zien wat niet klopt met de werkelijkheid. De verdronken vrouw met klederdracht uit Walche ren is onjuist. Walcheren werd niet zo zwaar getroffen." Schrijver Kees Slager, die in het boek De ramp (2003) een nauwgezette reconstructie maakte van de overstro ming, bevestigt dat het zeewater in februari 1953 een temperatuur had van net boven de nul graden: „In het water gaan zwemmen, zoals Julia doet, stond gelijk aan zelfmoord". Ria Geluk verwoordt de stemming die na afloop in de zaal heerst: „Een I mooie film, al raakte ik niet echt be trokken. Maar als de film bereikt dat de toeschouwers beseffen wat de ramp met ons gedaan heeft, dan is wat mij betreft De Storm meer dan geslaagd." ►janneke

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 2009 | | pagina 1