PREMIERES
Piotr Kukla: 'Bij Ben kan
iedereen iets bijdragen.
Je moet natuurlijk wel
iets te melden hebben.'
CINEMA.NL
en Hard Rain. Hij las ook boeken en
bekeek Polygoonjournaals en foto's,
eindeloos veel foto's. 'Wat het meeste
indruk op mij maakte was dat het wa
ter vol lag met dode dieren, koeien
vooral. Veel van mijn shots zijn wat de
kaders betreft geïnspireerd op de
foto's.'
Bij de voorbereiding hoort ook de
zoektocht naar geschikte locaties. En
Kukla gaat altijd mee. 'Als je de ver
keerde locatie hebt gekozen ben je er
geweest. Ik ga zelfs als een locatie vast
staat nog een paar keer terug. Op ver
schillende momenten op de dag, om
te kijken hoe dan het licht is. Want als
het licht niet goed is kan je niet
filmen.'
Testdagen
Kukla maakt veel foto's van de locatie,
en ook tijdens de opnamen. 'Die be
werk ik dan en verspreid ik onder de
crew, zodat we allemaal weten welke
sfeer een scène moet hebben.' En om
helemaal zeker te zijn worden er aan
het begin verschillende testopnamen
gemaakt, die worden gekopieerd op
35 millimeter. 'En dan gaan we met z'n
allen - cast, crew producenten - naar
de bioscoop, om te kijken of we het
eens zijn over hoe we het willen gaan
filmen.'
Die twee testdagen kosten geld, maar
sparen volgens Kukla uiteindelijk juist
geld uit. 'Ik heb collega's in Amerika
gesproken die hebben nog veel meer
testdagen. Janusz Kaminski, de vaste
cameraman van Steven Spielberg,
heeft er wel twaalf. Die draait eerst al
lerlei scènes - dag, nacht, flashbacks -
en schrijft per scène op hoe alles pre
cies is afgesteld. Elke scène krijgt dan
een cijfer: dag 1; nacht 2, enzo
voort, en als ze zo'n scène gaan draai
en kunnen ze alles in zeven minuten
opstellen.'
Terug naar de scène met de boer op de
dijk. Een scène die, al vallen ze niet op,
vol zit met special effects. Wat heeft
een cameraman daar nog over te zeg
gen? Kukla: 'Ik heb samen met Ben be
dacht hoe we dat in beelden gingen
vertellen. Ik heb de locatie gezocht,
een storyboard gemaakt, en alles ge
draaid, met veel wind en regen, maar
nog zonder het opkomende water.'
Dat alles verzwelgende water was het
werk van Hectic Electric, dat als een
van drie special effects-bedrijfjes eerst
auditie moest doen. Kukla: 'Het oe
fenshot was een lege straat, die ze di
gitaal moesten laten vollopen met wa-
ter, waarop dan even later een bootje
moest varen. We keken niet alleen
naar de uitwerking, maar ook naar
hun visie op de film. En de jongens
van Hectic Electric hadden zo'n beetje
alle bestaande filmpjes over de ramp
van 1953 gezien en een duidelijke
visie.'
Hotelletje
De film wordt gedragen door nieuw
komer Sylvia Hoeks als Julia, die vrij
wel de hele film in beeld is. Kukla was
onder de indruk van haar inzet. 'We
moesten heel vaak het water in. De op
namen waren van september tot de
cember, dus dat water was ijskoud.
Sylvia droeg wel een duikpak, maar
haar gezicht en handen waren vrij. In
Zeeland hadden we een stand-in, een
meisje van de duikvereniging, en die
liep na twee minuten al rood en wit
aan. Sylvia gaf geen krimp. Ik heb ook
veel met haar gepraat. Gezegd wat ik
mooi vind. Over het licht en haar oog
opslag. Met toestemming van Ben na
tuurlijk, want niet iedere regisseur wil
dat een cameraman technische aan
wijzingen geeft. Bij Ben kan iedereen
iets bijdragen. Je moet natuurlijk wel
iets te melden hebben.'
Hoe hecht de samenwerking tussen
cameraman en regisseur was blijkt
wel uit het feit dat de twee zich na ie
dere draaidag afzonderden van de
groep. 'Ben en ik zijn expres in een
klein hotelletje in de polder gaan zit
ten. De rest zat gezellig in Antwerpen,
dronk wijn, ging feesten. Wij niet. Ik
was na de opnamen, om een uur of ze
ven, alweer met mijn foto's bezig, en
Ben keek nog eens goed naar het
script. Dat duurde meestal tot een uur
of negen en dan klopte een van ons te
gen de muur van de hotelkamer van
de ander en gingen we samen naar be
neden. Een biertje drinken én de vol
gende dag doorspreken. Dat waren
onze belangrijkste gesprekken. Daar -
's avonds in dat afgelegen hotel - kre
gen we onze beste ideeën.'
Hollywood
Kukla bemoeit zich, als het aan hem
ligt, tijdens een film met alles, ook za
ken waar andere professionals zich al
mee bezig houden: production de
sign, kostuums, muziek. Maar de logi
sche volgende stap, zelf een film regis
seren, wil hij voorlopig niet zetten. 'Je
moet wel iets te melden hebben. Als ik
een film zou regisseren zou dat naar
een eigen script zijn. Maar ik hoef niet
zo nodig. Ik geniet van mijn werk. Je
moet niet vergeten dat ik door de emi
gratie vijf, zes jaar uit mijn beroep ben
weggerukt. Voordat ik in 1988 naar
Nederland kwam zat ik vijf jaar in Pa
rijs, waar ik allerlei klusjes heb moe
ten aannemen om het hoofd boven
water te houden.'
In Nederland begon Kukla bij de tele
visie (voor de vpro schoot hij onder
andere de serie 30 Minuten, met Arjan
Ederveen), maar zijn hart ligt bij de
film. 'Pas sinds De tweeling geniet ik
weer van mijn beroep. En ik wil nog
wel een tijdje als cameraman door.'
En Hollywood? 'Ik heb na de Oscarno
minatie voor De tweeling even met de
gedachte gespeeld, maar ben daar in
middels helemaal van genezen. Ik be
twij fel of ik me tussen de vierduizend
directors of photography die daar
rondlopen net zo gelukkig zou voelen
als hier. En één ding is zeker: ik zou
me nooit zo veel met een film kunnen
bemoeien als bij Ben.'
De storm gaat 17 september in première
in de bioscoop
The Other Man. USA/GB 2008.
Drama van Richard Eyre, naar
verhaal van Bernhard 'DerVorle-
ser' Schlink, over man die vrouw
verdenktvan overspel en op
zoek gaat naar 'the other man'.
De storm. Ned 2009. Lees hier
naast het interview met camera
man Piotr Kukla
Taking Woodstock. USA 2009.
Muzikale komedie van Ang Lee
over de man die verantwoorde
lijk was voor het legendarische
popfestival Woodstock.
Prinses Lillifee. D 2009.
Animatiefilm over dreigende
opstand in hetfeeënrijkvan
prinses Lillifee.
The September Issue. USA
2009tDocumentairevan R.J.
Cutler over hoe hoofdredactrice
Anna Wintour van modeblad
Vogue zich voorbereidt op het
septembernummer van 2008.
Soul Power. USA 2008.
Documentaire van Jeffrey Levy-
Hinte over soulconcert dat in
1974 plaatsvond in Kinshasa,
Zaïre, bedoeld als double bill
met de bokswedstrijd tussen Ali
en Frazier.
Looking For Eric. GB/I/F/B/SP
2009. Komedie van Ken Loach
over depressieve postbode die
met hulp van voetbalheld Eric
Cantona zijn leven weer op de
rails krijgt.
Carriers. USA 2009.
Horrorthriller van Alex en David
Pastor over vier vrienden die op
de vlucht voor levensbedrei
gend virus elkaar beginnen te
wantrouwen.
Skin. GB/ZA 2008. Drama van
Anthony Fabian over zwart Zuid-
Afrikaans meisje dat ten tijde
van de apartheid geboren wordt
als dochter van twee blanke ou
ders. Waargebeurd.
VPRO DE VOLKSKRANT
Radio Cinema.ni
Interviews, specials en sound
tracks
- DON, RADIO 6, 20.00-21.00 UUR
Website
Iedere dag nieuws en berichten
vanaf het filmfestival van
Toronto, het grootste filmfesti
val in (Noord-)Amerika, 10 t/m
19 september.
Zie www.cinema.nl/toronto
Persoonlijk filmadvies ontvangen? Meld je aan voor de Cinemaservice op www.cinema.nl
23