DE STORM.
Kleur
Klap
Ben Sombogaarts nieuwe
film De storm gaat over
de watersnoodramp van
1953. Verantwoordelijk
voor de beelden is came
raman Piotr Kukla. Hij
bemoeit zich met alles.
NL 2009,93 min.
Regie Ben Sombogaart.
Met Sylvia Hoeks, Barry
Atsma en Dirk Roofthooft.
Q Sterke opening, met
indrukwekkende beelden
van de overstroming.
O Sylvia Hoeks.
O Verhouding drama/actie
slaat in tweede deel iets
door naar drama.
O De flashbacks (gelukkig tot
een minimum beperkt).
Om de sfeer van de
zwart-witbeelden te
benaderen zijn de
kleuren in De storm
afgezwakt. Kukla: 'Ik zag
de film aanvankelijk in
zwart-wit, en Ben ook.
Maar dat is commer
cieel onmogelijk. Dat
durven producenten
niet, en dat snap ik wel.
De jeugd pikt zwart-wit
niet, die vindt dat te
arty.'
De storm werd gescho
ten op film, niet op
video. 'Dat kon ook niet,
want de videoappara
tuur is te gevoelig voor
water. Ik heb expres
vooroude camera's
gekozen, met niet al te
veel techniek.'
De keuze had voor
Kukla nog een bijko
mend voor-deel: 'Met
video wordt altijd maar
raak geschoten. Het
kost toch niks, zeggen
ze dan. Bij film komt er
een klap en dan moet
er gepresteerd worden,
ledereen op de set is
dan veel geconcen
treerder.'
\J f 3 Wvg
DOOR GERHARD BUSCH
Het is nacht en het stormt in
Zeeland. Een boer klimt de dijk
op en ziet tot zijn ontsteltenis
dat het kolkende zeewater tot aan de
rand komt. Dan draait hij zich om naar
zijn veel lager gelegen boerderij en ziet
dat in de verte de dijken al zijn doorge
broken en het wassende water in snel
treinvaart op de boerderij afkomt. Al
les op zijn weg verzwelgend.
Een dergelijke scène kan een film ma
ken of breken. Is hij ook maar een beet
je nep of knullig, dan valt een film om.
Dan is de illusie dat alles watje op het
doek ziet ook echt gebeurd is verbro
ken en gaan de gedachten dwalen.
Maar is die scène overtuigend, dan cre-
eert hij een spanning waarop de kijker
een film lang wordt meegesleept.
En dat laatste is gelukt in Ben Som
bogaarts De storm, over de waters
noodramp van 1953. Je zou het de eer
ste Nederlandse rampenfilm kunnen
noemen, met de aantekening dat de
film halverwege overgaat in een - ove
rigens ook behoorlijk spannend - me
lodrama over Julia, dochter van de bo
vengenoemde boer, die op zoek gaat
naar haar verloren kind. De ramp func
tioneert dan alleen nog als indrukwek
kend decor.
Dode dieren
Verantwoordelijk voor de beelden in
De storm is de Pools-Nederlandse ca
meraman Piotr Kukla (1958, Bydgos
zcz), die hiervoor al drie keer eerder
samenwerkte met Sombogaart (De
jongen die niet meer praatte, De twee
ling en Bride Flight).
Kukla: 'Ben en ik hebben in al die tijd
nog nooit ruzie gemaakt. Dat wil niet
zeggen dat we het altijd eens zijn. Of
dat we na vier films alles al besproken
hebben. Iedere dag kwamen we weer
met nieuwe ideeën. Als ik met Ben een
film ga doen bereid ik me heel goed
voor. Dat vind ik zo belangrijk dat ik
dat in mijn contract heb laten vastleg
gen. Ik vroeg veertig dagen om me
voor te bereiden, en uiteindelijk ben ik
daar nog overheen gegaan.'
Die voorbereiding bestaat onder meer
uit het elkaar films laten zien die ter in
spiratie kunnen dienen. Kulda vond
bijvoorbeeld bruikbare shots in de
Hollywoodproducties A Perfect Storm
22