Fotoshop avant la lettre A/R. C T /Wv JU™ lT Een van de beroemdste foto's van de watersnood ramp in 1953 is gemanipuleerd. De maker, fotograaf Martien Coppens, was er trots op. Door COR VAN DER HEIJDEN Martien Coppens behoort tot de belangrijkste Nederlandse foto grafen uit de naoorlogse periode. In Zuid-Nederland en in de katho lieke gemeenschap was hij een hal ve eeuw geleden al een beroemd heid. Het Nederlands Fotomuse um greep zijn 100ste geboortedag aan om zijn werk te conserveren, digitaliseren en exposeren. Coppens, zoon van een klom penmaker uit Lieshout, maakte op de hbs kennis met de fotografie. Al snel was hij meer bezig met zijn ca mera dan met zijn studie. Toen duidelijk werd dat er in hem geen priester school, mocht hij zich van zijn vader met fotografie bezig houden. In 1932 opende hij in Eindhoven een fotozaak. Bij het geallieerde 'Sinterklaas bombardement' van 1942 ging zijn zaak in vlammen op. Coppens vestigde zich toen als freelancer. Hij was een van de eerste fotogra fen die verslag deden van de wa tersnoodramp in 1953. Direct na de ramp op 1 februari reisde hij naar het gebied af om hulpverle ning en het menselijke en dierlijke leed in West-Brabant, Tholen en Schouwen-Duiveland te fotografe ren. De ondergelopen weilanden met loeiende koeien die dagen niet gemolken waren, maakten diepe indruk. Hij kon er met de boot niet dicht genoeg bijkomen om dit al lemaal vast te leggen. Toch werd er diezelfde maand een foto van een loeiende koe gepubli ceerd die een van de Foto Martien Coppens merken van de watersnoodramp zou worden. De foto sierde de omslag van de catalogus van de fototen toonstelling Nood. In de catalogus inleiding roemde Herman Craey- beckx, hoofdredacteur van Fotora- ma, het beeld van de koe die met gestrekte hals de nood uitloeit over de 'troosteloze watervlakte'. Tegen een wolkenloze hemel teke nen de gestrekte hals en kop van het dier zich en profil af. De romp is rigoureus aangesneden, de po ten en het lijf zijn weggelaten. De koe heeft een touw rond haar ho rens en er zitten vliegen op neus en oogkas. Slechts één oog is zicht baar, dat de toeschouwer argwa nend aankijkt. Die argwaan is te recht. Deze foto van de loeiende koe werd namelijk helemaal niet tijdens de watersnoodramp ge maakt. En evenmin in Zeeland. Coppens maakte de foto al bijna twintig jaar eerder op het Oost- Brabantse platteland. Bovendien, manipuleerde hij in zijn doka het negatief. In de gepubliceerde af druk werd een flink deel van de onder- en bovenkant afgesneden, waardoor het gebladerte en de kruinen van de twee bomen direct onder de hals van de koe uit de compositie verdwenen. Ondanks dit manipuleren met tijd en plaats en het retoucheren beschouwde Coppens de koe als zijn favoriete opname. In een in terview met het Brabants Dagblad (in 1960) noemde hij deze foto als zijn beste. „Die loeiende koe tij dens de watersnood. Die is com pleet voor mij, daar vallen vorm en inhoud helemaal samen. Daar heb ik net dat éne moment gevangen." Boek. Bezielde beelden. Het oeu vre van Martien Coppens (1908- 1986); uitg. Waanders, 39,95. Tentoonstelling. Martien Cop pens, in Nederlands Fotomuse um Rotterdam, t/m 30 nov.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 2008 | | pagina 1