Wereld betuigt VS medeleven 'Lijndienst' tussen aarde en ruimtestation in gevaar Israël rouwt na ramp ruimteveer Columbia Ramons missie eindigt in tragedie Reformatorisch Dagblad Ramp Columbia maandag 3 februari 2003 PAGINA 7 Buitenlandredactie AMSTERDAM - Wereldleiders hebben gisteren hun medeleven betuigd aan de Amerikaanse president George W. Bush na het ongeluk met het ruimteveer Columbia, waarbij zeven astro nauten het leven lieten. Het ruimteveer spatte zaterdag en kele minuten voor het zou lan den uiteen boven Texas. De Indiase premier Atal Bihari Vajpayee noemde de ramp extra aangrijpend voor India omdat zich aan boord de eerste in India geboren astronaute bevond. De 41-jarige Kalpana Chawla emi greerde in de jaren tachtig naai de VS en werd in India, dat zelf een ruimtevaartprogramma ont wikkelt, vereerd als een ware hel din. De laatste vlucht van de Colum bia was ook voor Israël bijzon der, omdat de eerste Israëlische astronaut, de 48-jarige Ilan Ra mon, deel uitmaakte van de be manning. Ramon was een voor malige luchtmachtkolonel en zeer ervaren gevechtspiloot. De boodschap van de Japanse premier Junichiro Koizumi aan Bush luidde als volgt: ..Namens de regering en het Japanse volk bid ik voor de bemanningsleden die hun missie moedig volbracht hebben voor de vooruitgang van de gehele mensheid." Het onge luk met de Columbia heeft recht streekse gevolgen voor de Japan se astronaut Soichi Noguchi, die op 1 maart, als vijfde Japanner ooit in de ruimte, met de volgen de shuttlemissie zou vertrekken. NASA heeft echter alle vluchten opgeschort voor de duur van het onderzoek. Japan is na de VS de grootste financier van het inter nationale ruimtestation ISS. De Russische president Vladi mir Poetin condoleerde zijn Amerikaanse collega zaterdag per telefoon. Hij zei dat het onge luk de Russen extra trof vanwege de Amerikaans-Russische samen werking in de ruimte. De Chinese president Jiang Ze- min stuurde condoleances naar Bush en naar de Israëlische presi dent Moshe Katsav. Hij zei te ge loven dat de mensheid ondanks de ramp de ruimte zal blijven verkennen. China wil zelf dit jaar nog zijn allereerste beman de ruimtevlucht uitvoeren. Mo menteel zijn daarvoor Chinese „taikonauten" in opleiding in Rusland. Irak kwam niet met een officië le reactie, maar individuele ge zagsdragers uitten wel hun me deleven met de Amerikaanse be volking, ondanks de spanningen tussen de regeringen van beide landen. De Nederlandse premier Balkenende en koningin Beatrix hebben hun condoleances aan president Bush en de Israëlische premier Ariel Sharon overge bracht. De Belgische premier Guy Verhofstadt stuurde een rouwtelegram naar Bush, waarin hij liet weten geschokt te zijn door de gebeurtenis. Ook VN-secretaris-generaal Kofi Annan, de voorzitter van de Eu ropese Commissie Romano Pro di, de Franse president Jacques Chirac, bondskanselier Gerhard Schroder van Duitsland, de Brit se premier Tony Blair, de Cana dese premier Jean Chrétien en de Zuid-Koreaanse president Kim Dae Jung stuurden blijken van medeleven naar de Verenig de Staten. Ook kwamen er reac ties uit Afghanistan, Cuba, Sau- di-Arabië, Koeweit, Pakistan Tur kije, Spanje. Roemenie en Est land. Paus Johannes Paulus II riep op tot gebed voor de astro nauten. WASHINGTON - De Israëlische vlag op de ambassade van Israël in Washington hing gisteren halfstok in verband met het ongeluk met het ruimteveer Columbia, zaterdagmiddag (Nederlandse tijd). Foto EPA Van onze correspondent JERUZALEM - Israël is in rouw gedompeld na het verongeluk ken van ruimteveer Columbia. Aan boord bevond zich de vrachtspecialist Ilan Ramon, de eerste Israëliër die de ruimte in ging- De Israëlische televisie en radio zenders wijdden speciale non stop-uitzendingen aan de trage die. De vlaggen hingen gisteren halfstok. Vele scholen hingen het portret van Ramon op en be steedden tijdens de lessen specia le aandacht aan hem. Premier Ariel Sharon herdacht gisteren tijdens een kabinetsver gadering de omgekomen beman ning. „De zeven astronauten die omkwamen bij de ramp met het ruimteveer Columbia vormen de hoge prijs die de mensheid moet betalen voor zijn zoektocht naar kennis en zijn verlangen andere werelden te exploreren", aldus Sharon. „De reis van de mens heid in de ruimte zal doorgaan. WASHINGTON (DPA/AFP) - Lan dingen staan in de luchtvaart te boek als een van de moeilijkste momenten van de vlucht. Dat is bij de ruimteluchtvaart niet an ders. De afgelopen 42 jaar verliepen de retourvluchten van de ruimte- vloot van de NASA vlekkeloos. Bij de spaceshuttle Columbia waren problemen tijdens de landing de zeven bemanningsleden echter fataal. De landingsprocedure bij de ruimteveren neemt ongeveer een uur in beslag, gerekend vanaf het moment dat de shuttle de omloopbaan verlaat voor de af daling naar een van de landings pistes. Om de omloopbaan van De Amerikaans-Israëlische sa menwerking op dit gebied zal ook doorgaan. De dag zal komen dat wij meer Israëlische astro nauten de ruimte in zullen zen den." Sharon condoleerde namens de regering en het volk van Israël de families van de Amerikaanse as tronauten, de Amerikaanse presi dent George Bush en het Ameri kaanse volk. President Moshe Katsav zei diep geschokt te zijn door de dood van Ramon, die hij de trots van het volk Israël noemde. Minister van Defensie Shaul Mofaz prees de voormalige luchtmachtkolo nel voor wat hij voor Israël heeft gedaan. „Na zijn dood blijven wij als wezen achter", aldus Mofaz. De Israëlische kranten stonden vol van de tragedie. Het grootste dagblad in Israël, Yediot Ahro- not. schreef dat Ilan Ramon een uitstekende piloot en lucht machtcommandant was en een hoog niveau van militaire kracht en technologische vooruitgang vertegenwoordigde. Als astro de aarde te verlaten moet het ruimtevaartuig een keer om zijn as draaien en dan drie minuten alle motoren ontsteken. Deze zogenoemde "deorbit burn" vertraagt de snelheid van de ruimtependelaar, op dat mo ment 28.000 kilometer per uur, drastisch. De procedure wordt een halve aardomwenteling voor de landingsplaats ingezet. Als Florida de landingsplaats is, wordt de landingsmanoeuvre al boven de Indische Oceaan inge leid. Het kortdurige ontsteken van de motoren is het enige rem- mechanisme van het ruimtevaar tuig. De rest van de vlucht wordt het toestel vertraagd door de at mosfeer. Voordat de dampkring wordt naut was hij een van de enkele honderden mensen die gelukkig genoeg waren de uiterste grens over te gaan. De redacteuren noemden hem een bescheiden en professioneel persoon. De nationaal-religieuze krant Hazofeh noemde Ramon iemand waarmee alle Israëüsche burgers zich identificeerden. Het blad schrijft dat Ramon het wonder op een Joodse wijze benaderde en een Ideine thorarol had mee genomen. The Jerusalem Post meent dat Ramon voornamelijk herdacht zal worden vanwege de tragische wijze waarop hij overleed. Maar dat zou volgens het dagblad geen recht doen aan de manier waarop hij leefde. Hij verdedigde zijn land in de Jom Kippoer oorlog van 1973 en in de Liba- non-oorlog van 1982. In 1981 nam hij deel aan het Israëlische bombardement van de nucleaire reactor in Osirak in Irak. Daar door werd Irak destijds verhin derd de atoombom te produce ren. bereikt, op een hoogte van 120 kilometer, geeft de commandant opdracht overtollige brandstof te lozen. Vervolgens doorstaat het ruimteschip bij binnenkomst in de dampkring temperaturen van ongeveer 1600 graden Celsius. Op ongeveer 40 kilometer bo ven de aarde nemen computers het roer van de shuttle over. Pas vanaf 15 kilometer hoogte stuurt de commandant de shuttle weer zelf. Het voertuig gaat op dat mo ment twintig keer sneller dan een lijnvliegtuig. De piloot remt meer af door het toestel in een verticale positie te sturen. Afge remd door een parachute keert het ruimtevaartuig met nog goed 350 kilometer per uur te rug op aarde. Alfred Muller JERUZALEM - De missie van Ilan Ramon leek precies op het juis te tijdstip te komen. De stem ming in Israël was somben al meer dan twee jaar had het land te kampen met een golf van geweld tussen Israëliërs en Palestijnen en de economische crisis veroorzaakte armoede en werkloosheid. Zijn tocht naar de ruimte zou Israëliërs de kans geven aan wat anders te denken en de moraal drastisch te verho gen. Israëliërs waren trots op hun eer ste Israëlische ruimtevaarder. Zijn ruimtereis was een teken dat Israël hoog aangeschreven stond op het gebied van techno logie en wetenschap en dat de Amerikaans-Israëlische vriend schap diep was en dat Israël dus niet alleen stond. Ramon zei dat hij vriendschap had opge bouwd met de zes andere team leden. Zijn missie was ook een teken van overwinning na de Holo caust. Zijn moeder overleefde de verschrikkingen van de vervol ging onder de nazi's. Om de Joodse slachtoffers te gedenken, nam hij een pentekening mee van een maanlandschap, die door de 14-jarige Peter Ginz ge maakt werd, die in Auschwitz overleed. Verder had hij de onaf hankelijkheidsverklaring van de staat Israël bij zich. Ramon bracht zijn verbondenheid met het Joodse volk tot uiting door koosjer te eten. een thorarol mee te nemen en een sabbatsbeker te gebruiken. De voormalige luchtmachtkolo nel zei een dag nadat hij in de ruimte was dat hij het geweldig vond Israël vanuit de ruimte te zien. Hij noemde het een gewel dige kans voor „ons en de staten in ons gebied." Hij ging mee als pay-load speci alist. Zijn belangrijkste taak tij dens de ruimtereis was de bewe gingen van stofdeeltjes na te gaan, die met zandstormen wor den meegevoerd uit de Sahara in de richting van de Middellandse Zee en het Midden-Oosten. Het doel van dit onderzoek in samen werking met de universiteit van Tel Aviv was informatie te ver werven over de beïnvloeding van stof op regenval. Hij was ook be trokken bij vier andere Israëli sche onderzoeksprojecten. Tijdens Ramons missie werd de aandacht van de Israëliërs voor een belangrijk deel ingenomen door de verkiezingen voor de Knesset op 28 januari. Vijf dagen voor de verkiezingen spraken Ariel Sharon en minister Limor Livnat (Onderwijs) live op de tele visie met Ramon. In de werk ruimte bevonden zich toen ook drie andere bemanningsleden, waaronder commandant Rick Husband, die Sharon vertelde dat zijn team ernaar uitzag een bezoek aan Israël te brengen. De Arbeiderspartij beschuldig de Sharon ervan Ramon te ge bruiken voor politieke doelein den. Een woordvoerder van de partij zei dat Sharon de hele af stand naar de ruimte aflegde om de schade die hij op aarde ver oorzaakt had te camoufleren. Een leider van de Likud-campag- ne zei daarop dat de campagne van de .Arbeiderspartij in de han den is van politieke nieuwelin gen die zo verwijderd zijn van de realiteit dat zij in de ogen van het publiek UFO's zijn geworden. Ramon schreef in een e-mail aan president Katsav dat hij over Israël was gevlogen en dat hij Je ruzalem duidelijk vanuit de ruimte zag liggen. Toen hij de hoofdstad zag sprak hij het Jood se gebed "Shma Israel" (Hoor o Israël - Deuteronomium 6:4) uit. Het dagblad Yediot Ahronot schreef dat Ramon een dag voor dat hij veilig had moeten terug keren aan zijn vrouw schreef dat alles in de ruimte heel mooi is, maar dat hij ernaar verlangde haar en de kinderen weer te zien. Aan zijn broer schreef hij dat hij zich gelukkig voelde in de ruimte en dat hij steeds zou wil len blijven zweven. Zijn echtgenote Rona Ramon zei vrijdag dat er niet veel men sen aanwezig zouden zijn om de landing bij te wonen. Ze vond dat ook niet nodig, omdat het volgens haar een routineproce dure betrof. Ze had er alle ver trouwen in dat de landing voor spoedig zou verlopen. Het betrof volgens haar een van NASA's meest probleemloze vluchten. Op zaterdagmiddag zat op nieuw een deel van de Israëliërs aan de televisie gekluisterd. De vader van Ilan Ramon, Eliezer Wolferman. bevond zich in de studio van kanaal twee van de Is raëlische televisie om de landing gade te slaan. Hij vertelde enkele anekdotes over zijn zoon, toen een Israëlische verslaggever in de VS meldde dat het contact met het ruimteveer was verbroken. Wolferman reageerde aanvanke lijk laconiek, omdat hij meende dat een contactbreuk niet veel betekende. Hij zei alle vertrou wen te hebben in de twee pilo ten. Toen later duidelijk werd dat de shuttle was ontploft, verliet hij de studio met een bezwaard hart naar zijn woonplaats bij Beer Sheva. Hij vertelde in een te lefoongesprek met premier Sha ron zich erbij neer te leggen dat zijn zoon bij de missie omgeko men was. „Ik heb geen zoon meer", vertelde hij later op de avond aan reporters. De Israëlische luchtvaartmaat schappij El Al stuurde zaterdag avond nog een speciale vlucht naar Florida voor de familiele den van Ramon. Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Za ken in Jeruzalem gaf de Israëli sche ambassadeur in de VS. Dan ny Ayalon, opdracht onmiddel lijk naar Florida te reizen om de familie Ramon bij te staan. Ra mons gezin bracht de afgelopen vier jaar in de VS door. 0MER - De 79-jarige Eliezer Wolferman (r.), vader van de zaterdag veron gelukte Israëlische astronaut Ilan Ramon, werd gisteren getroost door fa milieleden in zijn woning in de Zuid-Israëlische stad Omer. Foto epa Landingen altijd moeilijk moment bij ruimtevlucht Wetenschapsredactie Exact twintig jaar nadat de Rus Joeri Gagarin op 12 april 1961 als eerste een rondje om de aar de maakte, vertrekt het eerste Amerikaanse ruimteveer -de za terdag neergestorte spaceshutt le Columbia- vanaf de lanceer basis aan de kust van Florida voor twee dagen naar de ruim te. Opnieuw een mijlpaal in de ruimtevaartgeschiedenis. Met de volledige vloot van vier shuttles willen de Amerikanen een 'lijndienst' opzetten die misschien elke week en zeker eens per twee weken richting ruimte zou kunnen gaan. Zo ver is het nooit gekomen. In de ruim twintig jaar waarin de shuttles vliegen, zijn de verschil lende ruimteveren 113 keer de ruimte in geweest, gemiddeld zo'n vijf keer per jaar. Een shutt- levlucht is kostbaar en techni sche problemen en weersom standigheden zorgen niet zelden voor minstens een week uitstel. Daarnaast slokt het vliegklaar maken van en shuttle heel wat arbeidsuren op. Met het spaceshuttleprogram- ma luidde de Amerikaanse ruim tevaartorganisatie NASA een nieuwe periode in de ruimte vaart in. Tot die tijd was het eni ge onderdeel van de dure raket dat op aarde terugkeerde een kleine capsule waarin precies ge noeg plaats was voor de astro nauten. De spaceshuttle is het eerste herbruikbare ruimtevaar tuig. Bij de indrukwekkende lan cering vertrekt het vaartuig verti caal, daarbij geholpen door twee vastebrandstofraketten en een enorme tank met vloeibare brandstof, met afmetingen die de 37 meter lange shuttle over treffen. Tijdens de landing gedraagt het ruimteveer zich als een vliegtuig. Op een hoogte van ruim 60 kilo meter is de snelheid nog 20.000 kilometer per uur. De wrijving van de dampkring zorgt voor een enorme temperatuurstijging. Een hitteschild aan de onderkant -bestaande uit ruim 24.000 zwar te isolerende keramische tegels- moet de shuttle beschermen te gen de hoge temperaturen die vooral de onderzijde bij terug keer op aarde krijgt te verwer ken. De tegels kunnen volgens NASA een temperatuur van minstens 1300 graden Celsius makkelijk doorstaan. Neuskegel en vleugel randen krijgen bij terugkeer op aarde de grootste temperatuur- schok te verduren, tot 1600 gra den Celsius. Een bekleding van zuiver koolstof voorziet deze de len van extra bescherming. Daar naast is de shuttle aan de boven kant bekleed met bijna 7000 wit te tegels. Dit oppervlak kan een temperatuur van 700 graden Cel sius verdragen. Na het verlies van de Columbia heeft NASA nog drie schuttles over. De Discovery vloog voor het eerst in augustus 1984. de Atlan tis in oktober 1985. Het vierde ruimteveer, de Endeavour, is in 1992 voor het eerst gelanceerd. Deze shuttle vervangt de Chal lenger, die op 28 januari 1986 ruim 70 seconden na de start op een hoogte van 14 kilometer ex plodeerde. De volledige zeven koppige bemanning kwam daar bij om het leven. Voorafgaand aan de dramati sche lancering heeft de Challen ger acht keer de ruimte bezocht. Dat terwijl NASA garandeert dat elke shuttle minstens honderd vluchten aankan. De oorzaak is na een paar dagen bekend: de rubber afdichtingen (O-ringen) tussen de twee onderste delen van de vastebrandstofraket aan de rechterkant hebben het laten afweten, waardoor hete gassen ontsnapten. Een gigantische ex plosie van de tank met vloeibare brandstof was het gevolg. Pijnlijk detail is dat jaren eerder al be kend was dat de rubber ringen niet bijster betrouwbaar waren. Technici van de raket ten fabri kant hadden een -paar uur voor de lancering uitstel aangeraden omdat de buitentemperatuur te laag was. Het duurde tot 1988 voor op nieuw een spaceshuttle de ruim te inging. In die periode zijn de spaceshuttles vooral ingezet voor de lancering van satellieten en het uitvoeren van wetenschappe lijke experimenten die alleen on der gewichtsloze omstandighe den kunnen worden uitgevoerd. Grote satellieten -zoals de ruim tetelescoop Hubble die in 1990 is gelanceerd- kunnen met geen andere raket de ruimte in, om dat deze niet genoeg bergruimte en stuwkracht hebben. Na lance ring is de ruimtetelescoop diver se malen door shuttles bezocht, zodat de bemanning reparatie werkzaamheden kon uitvoeren. In 1998 zijn de samenwerkende ruimtevaartorganisaties begon nen met de bouw van een per manent bemand ruimtestation. De huidige problemen bij NASA kunnen eivoor zorgen dat de ver dere opbouw van het ruimtesta tion ISS wel eens in gevaar kan komen. Wellicht vertrekt dit jaar geen enkele spaceshuttle meer naar de ruimte. Op 1 maart zou de Atlantis een nieuw onderdeel van het ruimtestation moeten af leveren en ook de driekoppige bemanning verversen. Later dit jaar zouden nog vier vluchten richting ruimtestation moeten volgen. Ook de Russen zijn in staat de bemanning van het ruimtesta tion te vervangen. In het ongun stigste geval kunnen de astro nauten naar de aarde terugkeren met behulp van een reddings sloep die permanent aan het ISS is gekoppeld. Op dit moment hebben de Russen niet genoeg capaciteit om de bouw van het ruimtestation te voltooien. Deze taak is vooral voor de spaceshutt le weggelegd, terwijl de Russen het ruimtestation van tijd tot tijd van een nieuwe bemanning voorzien en als dat nodig is een nieuwe reddingssloep aan het ISS vastkoppelen. De spaceshuttles hebben een laadruim met de afmetingen van een touringcar en kunnen 17 ton nuttige lading per keer de ruim te inbrengen. De Russische Pro tonraket kan een vergelijkbare hoeveelheid materiaal de ruimte inbrengen, maar de Russen heb ben geen mogelijkheden om de ze raket frequent in te zetten. De Russische Sojoez, die wordt gebruikt voor het verversen van de bemanning, is veel kleiner. Het vaartuig weegt bij lancering ongeveer 7 ton en alleen het middelste 2 ton wegende gedeel te keert als capsule naar de aar de terug. De Sojoez kan maxi maal drie kosmonauten bergen. De shuttlebemanning bestaat normaal gesproken uit zeven personen, maar er kunnen er acht mee. Het best uitgeruste ruimteveer kan met acht perso nen aan boord maximaal 30 da gen in de ruimte verblijven. De vlucht van de Columbia was vooral bedoeld om een reeks we tenschappelijke experimenten uit te voeren. In een speciaal la boratorium van 6 bij 4 meter in de laadruimte van het ruimte? veer heeft de bemanning tiental len van deze proeven uitgevoerd. In oktober vorig jaar was de com plete bemanning nog in het Aca demisch Medisch Centrum in Amsterdam, voor een experi ment met een kieptafel, om vast te stellen hoe gevoelig ze zijn voor plotselinge veranderingen in de zwaartekracht. De resulta ten van het onderzoek zouden nuttig kunnen zijn voor bedlege rige patiënten die last hebben van flauwvallen bij het opstaan. Een ander Nederlands experi ment, van de Vrije Universiteit in Amsterdam, is bedoeld om ver snelde botafbraak van ouderen met weinig lichaamsbeweging te ontrafelen. Daarnaast is er een Gronings experiment aan boord, van een bedrijf dat een biologi sche luchtfilter ontwikkelt. De onderzoekers wilden weten hoe bacteriën in zo'n filter zich ge dragen bij gewichtsloosheid.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 2003 | | pagina 21