ZIERIKZEE
D
WAARIN..,
ELANDS
AGBOElKg
proef
NRC Handelsbladl
O E G STE L
Ir Martin van der Does de Bye
(29) werkt bij Rijkswaterstaat
als onderzoekscoördinator: hij
ziet toe op de uitvoering en fun
dering van de stormvloedke
ring (in de monding van de Oos-
terschelde). Bovendien be
waakt hij de kwaliteit daarvan.
Van der Does de Bye studeerde
weg- en waterbouw. Hij is ge
trouwd. Hij heeft een zoon,
Erik, en een hond, Boris.
Donderdag
13 januari 1983
Toch een spannend moment vanmor
gen om 9.00 uur. Overleg met de
projektleider ir. Tj. Visser over het
Hollands Dagboek. Hij heeft contact
gehad met het Hoofd van de Delta
dienst en het sein is op groen gezet.
Mooi. Over naar de orde van de dag.
De weerberichten zijn niet goed.
Vandaag windkracht 8 en het week
end mogelijk oplopend tot wind
kracht 10. Alweer slecht. In de pe
riode voor Kerst was het ook al niet
best en nu kunnen we weer niet ver
der. Woensdagmorgen is de derde
ondermat in de Hammen gelegd en
afgelopen nacht zijn de benodigde
bestortingen met de Jan Heymans
aangebracht. Alles is goed gegaan en
iedereen wil doorgaan met de vierde
ondermat, maar het weer werkt nog
steeds niet mee. Ik ben begonnen
met de afrondende rapportage over
de proefperiode van Cardium (Mat-
tenlegger) en de Jan Heymans (be-
stortingsvaartuig). Het accent in het
verhaal zal liggen op de behaalde
kwaliteit. Daarna met Rinus de nog
resterende ontwerpproblemen be
sproken. We hebben afspraken ge
maakt over de te gebruiken bestor-
tingsmaterialen in de Hammen.
's-Middags is dhr. Becu langs ge
weest, een echte waterbouwer van de
oude stempel. Tegenwoordig zit ik
op zijn kamer. Snuif ik wel of niet
iets van zijn veertigjarige ervaring
op?
We hebben even gesproken over het
niet doorgaan van de vaste oeverver
binding Westerschelde en over het
boek van prof. Leemans over de be
sluitvorming rondom de Oosterschel-
de. Misschien verschijnt cr in 1990
wel een boek over de besluitvorming
rondom de "VOW". Ik ben er niet
benieuwd naar. 's-Avonds wordt be
sloten niet te gaan baggeren met de
Cardium, omdat het risico te groot
wordt geacht (storm). Daarna ge
voetbald met collega's van Dosbouw
(de aannemerscombinatie) en de
Deltadienst. Gelukkig beheersen we
de civiele techniek beter dan de
voetbalkunst, 't Is allebei wel erg
leuk.
Vrijdag
Vanmorgen is de organisatie van het
drempelbedrijf door ons nader beke
ken. Over enige maanden start de
uitvoering, zodat in de komende pe
riode de voorbereidende werkzaam
heden moeten worden afgerond. Het
is belangrijk om nu te weten wie als
projektleider zal functioneren, zowel
bij Dosbouw als bij de Deltadienst.
Voor mij betekent dit toch een ver
schuiving van het werk. Vanaf nu zal
de drempel meer tijd gaan vergen.
Hoewel de drempel minder complex
is dan het funderingsbedrijf is met
name het aanbrengen van de toplaag
(stenen met een gewicht van circa
10 ton) geen sinecure. We komen er
nog op terug.
Om luii twaalf naar de uitvoerings
keet op het eiland Neeltje Jans. Elke
dag om deze tijd komen vertegen
woordigers van de uitvoering en van
de kwaliteitsbewakingsclub van het
funderingsbedrijf bij elkaar om de
resultaten van het gemaakte werk te
beoordelen.
Wc bekijken de peilingen van de be
stortingen en van de derde ondermat
zoals die gisteren en eergisteren zijn
aangebracht. Het ziet er allemaal re
delijk uit maar echt tevreden zijn we
niet. De vorige twee matten lagen er
een stuk vlakker bij. De hoogtever
schillen zullen gecorrigeerd moeten
worden met de tegelmat. Gelukkig is
in de toepassing van een dergelijke
mat standaard voorzien zodat ook op
deze lokatie de pijler recht zal staan.
Vanmiddag is de rapportage over de
proefperiode afgerond. Ik doe dit sa
men met Hennes de Ridder van Dos
bouw. Met z'n tweeën vormen we
het hart van de kwaliteitsbewakings
club. Eigenlijk zijn we best tevreden
over de behaalde kwaliteit hoewel
aan een aantal aspecten in de opera
tionele fase extra aandacht zal moe
ten worden geschonken.
-door M. R. v.d. Does de Bye
Nog even met Rob gesproken over
WODCON, het baggercongres dat
in april in Singapore wordt gehou
den. Mijn bijdrage is geaccepteerd,
maar ik heb nog geen machtiging
om het congres te bezoeken. Daar
zal ik volgende week nog eens ach
teraan gaan.
's-Avonds na het uurtje tennisles heb
ik geschaakt met Jan, een goede
kennis. Een zeer gezellige avond (ik
heb dus gewonnen).
Zaterdag
Begonnen met nog niet gelezen kran
ten. Bommel is nog steeds met va
kantie. Opvallend in de verslagge
ving over het boek van prof. Lee
mans is, dal de meeste kranten onge
veer dezelfde benadering hebben ge
kozen. Eerst een soort samenvatting
van de inhoud en dan opmerkingen
over de foutjes (Ed van Thijn minis
ter i.p.v. fractieleider) en over de
moeilijke zinnen. Ik heb altijd moei
te met in de trant van "als zus of als
zo" geschreven verhalen. Als Drees
jr. minister van Verkeer en Water
staat was gebleven dan hadden we
nu een oplossing voor de Ooster-
schelde gehad, die doorgedrukt was
door een partij die er per 31 maart
a.s. niet meer zal zijn. Voor mij
heeft het geen zin om zo te denken
want het is nu eenmaal niet zo gelo
pen. Daarnaast is met verstand voor
uit kijken al moeilijk genoeg.
Telefoontje gehad van Kees over de
proeven in Lith. De proef naar de
stroombestendigheid van de wiepen-
mat zal dinsdag i.p.v. maandag wor
den uitgevoerd. De benodigde mate
rialen blijken vrijdagmiddag niet te
zijn gearriveerd. De eerste proeven
met de wiepenmat, een met grind
gevulde sterk waterdoorlatende mat,
geven zeer goede resultaten.
Een dergelijke mat kan gebruikt
worden op plaatsen, waar stortsteen
niet voldoende stroombestendig is.
Ook deze wiepenmat is ontwikkeld
dankzij de Oosterscheldewerken, be
denk ik me ineens. Als je het optelt
zijn er toch wel een fors aantal nieu
we ontwikkelingen die op veel plaat
sen in de wereld toepasbaar zijn.
's Middags met Erik (5) en Boris (4
maanden) naar het hertenkamp Erik
lijkt een linksbenige voetballer te
worden terwijl Boris de bal alleen
maar kapot probeert te bijten. Daar
na met Marijke wandbekleding voor
de gang beneden uitgezocht. Nog
maar een paar klusjes, dan is hel
huis verkoopgereed. Waar we gaan
wonen is nog niet bekend, 't Kan
Maasland blijven maar ook ergens
anders zijn.
Zondag
Uitgeslapen. Wel geconstateerd dat
de combinatie uitslapen en een jonge
hond zindelijk maken niet de meest
ideale is. Verder met de krant. Even
spieken in het Hollands Dagboek
van Ron Kaal. Ik heb me enigszins
verbaasd over de alinea waarin het
honorarium ter sprake komt. Mis
schien is dat mijn onbekendheid met
dit werk.
Naast de gebruikelijke zaken (bezui
nigingen, kernwapens en de RSV/
ADM continuing story) vallen twee
artikelen me op. Eerst het verhaal op
pagina 3, waarin staat dat de meer
kosten van het Oosterschelde projekt
gespreid worden over alle departe
menten. Geen commentaar. Vervol
gens blijkt het baggerplatform Si
mon Stevin alsnog bij Volker terecht
gekomen te zijn. Ik ben een tijd te
rug aan boord geweest toen het ding
in aanbouw was. Enige jaren geleden
was er sprake van dat de Simon Ste
vin het funderingsbed zou kunnen
maken, maar op technische en finan
ciële gronden bleek dit onmogelijk
te zijn.
Bovendien zou hij veel te laat op het
werk verschenen zijn. Ik ben be
nieuwd wat Volker met dit werktuig
gaat doen. 's Middags mijn hersens
gepijnigd met Vie. Mijn verwachting
dat een Rotterdamse krant de v.v.
"de Kuip" als eerste zou laten eindi
gen blijkt ongegrond te zijn. Als ik
naar Feyenoord-Excelsior kijk kan ik
me dat ook voorstellen. Met Erik
nog geoefend op de beginselen van
het schaakspel.
Maandag
Om half acht richting Zeeland. Uit
gezwaaid door Erik met de medede
ling dat ik m'n best moet doen.
Deel van de sectie vergadering mee
gemaakt. Vannacht is geprobeerd
een begin te maken met het bagge
ren op de lokatie van de vierde on
dermat maar er stond veel te veel
deining. De weersverwachting tot
donderdag werkt ook al niet sfeer-
verbeterend. Windkracht 8 tot 9.
Voor het leggen van een mal is een
aaneengesloten rustige periode nodig
van minstens 18 uur om tevens de
bestortingen langs de mat aan te
brengen. De kans dat zo'n periode
zich de komende dagen voordoet is
niet zo groot. Van de Jan Heymans
is een kevlar-ankerdraad gebroken,
de tweede in vier dagen. Naar de
oorzaak wordt gezocht. Korte be
spreking met de zand-experts.
We bespreken de procedure voor het
leggen van de eerste bovenmat. Een
juiste interpretatie van de zandme-
tingen is dan erg belangrijk, omdat
we zo weinig mogelijk zand tussen
de onder- en de bovenmat willen
hebben.
Daarna racen naar de uitvoeringspost
voor hel half twaalf overleg. De om
schakeling van het noodregistratie-
systeem naar het definitieve blijkt
problemen te geven voor de analyse
op de wal. Met wat aanvullend hand
werk i.p.v. alles met de computer
moeten wc dit voorlopig zo opvan
gen.
Na de lunch overleg met de mannen
van sectie II over de stroombesten
digheid van de nog te bouwen dam-
aanzetten. Eef kijkt nog eens naar de
stroomsnelheidsverdeling ter plaatse.
Vervolgens vergadering met de kwa
liteitsbewakingsclub. We werken alle
achterstallige ingekomen stukken
weg De analyse van de bestortingen
wordt nog in groter verband bespro
ken. We besluiten de nog uit te voe-
Doorsnee van een
stormvloedkering
ren bestortingen aan de westkant van
de fundering te benutten om extra
informatie over het stortproces in te
winnen. Morgen wordt het program
ma in detail doorgesproken. Buiten
zijn inmiddels twee baggerslagen
uitgevoerd. Half negen thuis.
Bommel is er weer.
Dinsdag
Vanmorgen begonnen met 119de
FUND. We coördineren in deze ver
gadering de ontwerp- en uitvoerings
aspecten van het funderingsbed. Er
is nu minder tijd nodig dan een aan
tal jaren terug, toen het ontwerp van
de fundering tot stand moest komen.
Om tien uur zijn we klaar.
Het baggeren is gestaakt vanwege
het weer. Het wordt eentonig maar
de voorspellingen geven nu wind
kracht 8 tol 10. Samen met Wim
bespreek ik een aantal notities over
kwaliteitsaspecten. We zijn het snel
eens. Een belangrijk punt is de ver
slaggeving en archivering van de di
verse analyses. Het mooiste zou
zijn om samen met de uitvoering één
archief op te zetten. Ik zal erover
nadenken.
Vervolgens gesprek over de wijze
van controleren van de bestortingen.
De laagdikte kan gepeild worden,
maar de samenstelling op de bodem
kan alleen door het nemen van mon
sters worden onderzocht. Dit is een
tijdrovende en dus dure methode. Er
zijn wel enige ideeën om sneller in
formatie te krijgen. Donderdag pra
ten we verder. Het half twaalf over
leg is vrij kort omdat er builen niets
kan gebeuren.
Na de middag ren ik van de ene
naar de andere bespreking. Eerst een
sessie over de onvlakheid van de der
de ondermat, dan een gesprek over
risico's tijdens het leggen van de bo
venmat, vervolgens praten over een
reparatie van de bestorting ter plaat
se van damaanzet Roggenplaat
Noord en tenslotte het inventarise
ren van de ontwerpaspecten van de
wiepenmat. Een dergelijke mat komt
op de bestortingen tussen de matten,
zodat deze constructies ook na het
plaatsen van de pijlers voldoende
stroombestendig zullen zijn. Met na
me de nauwkeurigheid waarmee de
wiepenmat gelegd gaat worden blijkt
belangrijk te zijn. Ik ga aan de late
kant naar huis, dus we zijn maar net
op tijd voor de bridge-avond.
Na een redelijke start, begin ik te
knoeien. Voor het eerst een score on
der de 50%. Jammer dan. Marijke
toont begrip.
Woensdag
19 januari 1983
Vandaag bezoek aan het Waterloop
kundig Laboratorium in de Noord
oostpolder. Er lopen een aantal on
derzoeken naar de stroombestendig
heid van de bestortingen tussen de
filtermatten. Eerst heb ik een ge
sprek over mogelijke proeven naar
de filterwerking van steen op een on
dergrond van grind en over de plan
ning van nog lopende rapportages.
Dit laatste heeft betrekking op in
een eerder stadium verricht onder
zoek. Nog even gefilosofeer over een
afsluitingsprojekt in Bangla-Desh
waarbij het WL met Hasko is be
trokken. Mogelijk kan een deel van
de kennis die vergaard is met het
Oosterschelde-projekt hier worden
toegepast Ik denk even aan het ver
schil in benadering. In Nederland,
de Deltawerken om een herhaling
van 1953 te voorkomen, daar voorna
melijk een (gedwongen?) acceptatie
van de grillen van moeder natuur.
Op waterbouwkundig gebied is er
nog genoeg te doen in deze wereld.
's-Middags analyseer ik met WL-me-
dewerkers de uitkomsten van de
proeven. Rinus en Hennes zijn er
ook bij. We besluiten tot een bijstel
ling van het programma om een aan
tal aspecten nog wat beter in de vin
gers te kunnen krijgen. Eind volgen
de week ligt er een interim-rapporta
ge van de onderzoeken op mijn bu
reau.
Ik telefoneer met Bursluis over de
stortschema's voor de Jan Heymans.
Het programma wordt in detail aan
gepast- Het wachten is zoals bekend
op goed weer. De krant meldt dat de
vertraging ten gevolge van onwerk
baar weer in de Kamer ter sprake is
gekomen. Ik heb geen tijd om de
verdere berichtgeving te bekijken.
Ben te zeer benieuwd naar de bele
venissen van de lepekrieten, Smoor
en Pulver
Nog een paar notities doorgewerkt.
Met name het verhaal over voorspel
de en werkelijk opgetreden golven
blijkt interessante lectuur te zijn.
Onkruid
LUYK BLIJFT staat op de
muur van een van Amsterdams
aardigste gebouwen.
Afgezien van het DUS NIET
dat er achter had moeten staan,
verbaas ik me weer eens over die
kalkwoede die nog steeds heerst.
Ik had gedacht, gehoopt, dat het
wel weer zou ophouden, een fase
in het groeiproces, maar nee, er
komen steeds weer nieuwe onte
vredenen die menen op van alles
recht te hebben omdat in 1964
iemand dat zei, omdat alles toen
goed ging en we nu, even later,
in een recessie leven, door ande
ren depressie genoemd. Waaruit
weer blijkt dat recht niet bestaat.
Als recht bestond ging alles im
mers steeds beter.
In Parijs, waar ik niet wil wonen,
is het anders. Enige dagen gele
den reed ik met een taxi vanaf
Charles de Gaulle (tegenwoor
dig een vliegveld) naar de brug
over de Seine (als ik dit zo laat
staan heb ik morgen dertig brie
ven: de brug over de Seine?) bij
de Place de la Concorde, Pont de
la Concorde genaamd.
Via de Boulevard Malesherbes
(een goede vertaling voor on
kruid) reed ik langs al die gebou
wen en huizen die ook langs de
andere boulevards staan en die
sterk de indruk wekken dat Pa
rijs indertijd in één jaar en door
één architect gebouwd is. Wij
hebben dat niet.
Wij hebben vrijwel geen in de
muur verzonken pilaren, geen
imposante steenpartijen met gi
gantische deuren en ramen er in,
geen facades. Wij hebben even
min de donkere inritten onder de
eerste verdieping, met die deu
ren die opengaan omdat je op
een zoemer drukt en waar een
concierge op let. Concierges, wij
hebben ze niet. Oost-Europa wel.
Daar vormen de concierges net
als in Frankrijk een macht, een
staat in een staat. Lees The
Dean's December, het zijn er nu
de dagen voor.
Op elke hoek, bij elke inrit, bij
elk groot gebouw op de Boule
vard Malesherbes stonden agen
ten. In capes, met blauwe petten,
met witte petten, met tressen, in
winterjassen, in witte regenjas
sen, honderden. Op het vliegveld
stonden ze zelfs op de daken van
de loodsen, die daartoe niet wa
ren ingericht. Soms drie per
loods, voorzien van karabijn of
automatisch geweer, kraag op te
gen de wind, de flappen van de
kwartiermuts over de oren.
Dat hebben wij niet. In Oost-
Europa hebben ze ook veel agen
ten. Dat zou hier niet lukken, al
hadden ^ve er genoeg, want in te
genstelling tot de Franse Flic
rijdt de Nederlandse agent in
een auto. De Franse agenten lo
pen. Als je al een Franse politie
auto ziet is het of een 'panier' of
een bestel. Onze agenten willen
niet op tochtige hoeken staan en
Van Lennep
zeker niet op het dak van Schip
hol. Mochten ze daartoe uitgeno
digd worden dan staan ze meteen
op de Dam.
Begrijp me goed. ik heb een wil
lig oor voor de andere problemen
van Hermandad en ook van de
vuilnismannen en ik vind dat ze
dan best naar de Dam mogen,
maar dat Franse optreden, dat
zou hier niet gaan.
Is dat een voordeel?
Nee. Behalve als we het er over
eens worden dat de Franse agent
ook niet te beroerd is om langha
rige arrestanten of voorbijgan
gers in elkaar te tremmen als dat
zo uitkomt.
Omdat de taxi mij dus afzette
bij de Concordebrug liep ik even
door de Universiteitsstraat waar
veel regeringsgebouwen staan.
Elk gebouw heeft een prachtige
binnenplaats en een grote houten
poort met een deur er in. In die
deur staat dan weer een agent,
gadegeslagen door de wachtcom
mandant, uit het raam van het
wachtverblijf. Soms staan er
twee, in ouderwetse wachthuisjes
die wij voornamelijk van Soest-
dijk kennen. Rijdt er nu een auto
uit, dan zwaait de poort open en
een zware oude agent trekt zijn
handschoenen aan en houdt het
verkeer tegen in de Universiteits
straat. Ook dat is anders hier. in
Den Haag. De laatste keer dat ik
op het Kabinet kwam, zat de
chauffeur van de Minister-Presi
dent in zak en as want hij kon
zijn gereserveerde parkeerplaats-
je niet af: er stond iemand voor.
Geen agent te bekennen die dat
plaatsje bewaakte, laat staan dc
deur openhoudt voor uitrijdende
parlementariërs. Toch, zo mag ik
u melden, lijkt me Nederland te
verkiezen, niettegenstaande de
aangestoken Metro (volgens mij
een uit de hand gelopen fikje,
waar slechts het claimen te den
ken geeft) en de beroepskrakers.
En het feit dat de LUIK
BLIJFT
Van der Stoel
Wat een onzin stond er toch alle
maal in de krant over de even
tuele aanstelling van oud-minis
ter Van der Stoel als onze verte
genwoordiger bij de Verenigde
Naties. Het zou een ambtenaar
moeten zijn. Van der Stoel zou
niet 'hard' genoeg zijn. het zou
vriendjespolitiek zijn. Dit is alle
maal schandalig.
Meneer Van der Stoel kent m i.
het WOORD vriendjespolitiek
niet eens en is toch de meest
aangewezen man voor die post.
Natuurlijk, we hebben zelden
zulk een bescheiden minister ge
had, maar men kan er van verze
kerd zijn dat men in het buiten
land een buitengewone waarde
ring voor hem heeft, een waarde
ring die hem én ons op die post
zeer van pas zou komen.
Vervolg van pagina 4
van Koos Prus, een soort water
taxi, die bij tij en ontij op bestel
ling voer. Het kwam herhaalde
lijk voor dat de boten uren vast
zaten in de mist of bij ijsgang in
de haven moesten terugkeren.
Dan was er helemaal geen ver
binding.
USSEN twee en
drie uur in de mor
gen van zondag, 1 fe
bruari, geeft burge
meester Schuurbe-
que Boeije de op
dracht om de sirenes te laten
loeien. Als oom Koos buiten
komt. spuit er een ravage van
wrakhout, deuren en losgewoelde
stenen voor de metershoge vloed
golf uit. die over het Havenplein
spoelt. Aan de overkant van het
Havenplein stort het Vrijpoortje
in. Er raakt een man gewond.
Van de wat hoger gelegen Mol
maakt zich een provisorisch vlot
los met een dokter die hulp komt
bieden.
De waterkering van de stad reik
te voor noodgevallen tot 4.18
meter boven NAP. De storm
vloed steeg echter tot 4,32 meter
boven NAP. De Dam, het hoog
ste punt van de stad, lag op 4,86
meter boven NAP. Er blijft een
smalle strook grond van 1000 bij
200 meter droogstaan in de stad,
wanneer de vloedgolf voorbij is
getrokken; een piepklein eiland
in de zee dat al vlug duizenden
vluchtelingen moet bergen
Op die maandagmorgen, 2 fe
bruari wordt ook het eerste ra
diocontact uit de stad sinds de
ramp met de buitenwereld ge
legd, met een door radio-ama
teurs in elkaar geknutseld kristal-
apparaatje want elektriciteit
is er niet meer waarvan een
lege melkfles het belangrijkste
onderdeel vormt. Anderhalve
dag lang was er daarbuiten niets
bekend over de toestand op
Schouwen-Duiveland en hield
I men ernstig rekening met de
kans dat het hele eiland verdwe
nen zou zijn.
ET laatste dijkgat
van Duiveland wordt
omstreeks midder
nacht. op 6 novem
ber 1953, bij Ouwer-
kerk gesloten. Wan
neer we vanaf najaar '53 tot
maart '54 nog even in Zierikzee
wonen, trekt mijn vader er met
zijn fiets op uit om ondergang en
herstel van de polders te regis
treren. Er ontstaat een navrante
vegetatie in de droogvallende
polders. Mosselen groeien als
vreemde bloemen tegen de dode
takken en de resten van huizen
aan. Als de grond opdroogt, slaat
deze wit uit van het zeezout en
scheurt open in een craquelé van
vuistbredc barsten, waarbij een
walgelijke stank vrijkomt.
Als eerste gewas groeit er weer
graan. Want graan, legt dokter
Braber uit in het streekarchiva-
riaat. is een grassoort, en gras
groeit overal, ga maar eens kij
ken, zelfs tegen de buitenkant
van de dijken
Vier weken NRC Handelsblad. Inclusief'Wetenschap
Onderwijs' op donderdag, het Cultureel Supplement op
vrijdag, en het Zaterdags Bijvoegsel. Met deze bon voor de
halve prijs. Als kennismaking. En in alle vrijheid.
Bezorg mij NRC Handelsblad vier weken ter kennismaking.
Vrijblijvend, en voor de halve prijs: 11.70 in plaats van J 23.40
Ik betaal nadat ik bericht van u heb ontvangen
Telefoonnummer:
(Voor eventuele controle op correcte bezorging)
Bon in open envelop zonder postzegel naar NRC Handelsblad,
Antwoordnummer 1168, 3000 VB Rotterdam
Of bel (010) 14 72 11 - (020) 25 12 72.
310 I
Zo is het gebeurd - en niet ge
beurd. Wat overbleef was een chaos
van beelden zonder orde of chrono
logie. Pas na veel gesprekken en ge
blader in vergeelde agenda 's, rap
porten en leggers kon er de orde in
worden aangebracht waardoor het
eindelijk, ook voor mij, na dertig
jaar begrijpelijk werd.
Ik ben mijn gesprekspartners, die
me daarbij wilden helpen, veel
dank verschuldigd: de heer W. H
Keikes, streekarchivaris van Schou
wen-Duiveland en Sint Philipsland,
te Zierikzee; de heer J. L. Braber
die als dorpsarts in Dreischor de
watersnood meemaakte en die ik in
het streekarchivariaat ontmoette;
oom Koos Luijkenaar, ereburger
van Zierikzeemevrouw S. van
Zanten van de Zierikzeesche
Nieuwsbode en de heer C. P Pols
van de Zeeuwse Boekhandel en Uit
geverij, te Zierikzee.
Onmisbaar bij deze reconstructie
was hel protocol van de paar hon
derd gesprekken die de heer G. J
Vorstheuvel Labrand, in opdracht
van het gemeentebestuur, tussen
mei '53 en juni '54 met ooggetuigen
voerde. Het wordt bewaard in het
streekarchivariaat. Daar vond ik
ook het verhaal over de vloedplan
ken dat P F. Vleugel in 1981
schreef voor de 'Kroniek van het
land van de zeemeermin'
NRC HANDELSBLAD 22 JANUAR11983