TOEN DE DIJKEN BRAKEN
m\^A
i éf Vijftien iaat geleden:
DINSDAG 3 FEBR.
DONDERDAG 5FEBR:
'Grave nhaqë^^,
"s'Gravenhaqey
•Gouda
:Goereez^~^
:0verfl.
'Breda
ichouwen:
oRoosend.
oRoosend.
BELGIË
^Antwerpen
BELGIË
Anh»»rp*n
Zeptiwsch Vlaand.
jrzaaktdoorN.Wsl
nachHZartrd. op
braken op ca. 550
ligd werd 500km.d
s'Gcavenhagëj
i Gouda
|k o Roosend
itwerpen
HET HERSTET"
-Gravenhaqe
6Nov.'53 werd
hef laahste sfra
gal* gesloten en
waren de dijken
weer dichr
Rotte
wre
Roosend
BELGIË
BELGIË
244vliegtuigen van 5 nationaliteiten inacHe
TWaal werden er 17mlll.zan<fcakk«i gebruikt
Stand *h. Nat.Rampenfonds ruim T^Smilt.
Sluiting v.d. belangrijkste stroomgaten
Febr'53 <>Mei '53
O Maart" ®^"l
CApril ®Aug. J
pro=nHersteldediiken
lolaal werden er 67 stroomgalen gesloten
ZONDAG TFEBR;
DE' MAT IONALE* RAMP
srroomde
eden
tegel
ïp a Nieuwe
re™-», dijkdoorbraken
J II111111 Drooggekomen
2000 vaar ruige n en125vtiegruigen
in reddingsacfie Srandv. her
NaT,Rampenfonds 3,l_mill.gu!den
IN DE NACHT van 31 januari
op 1 februari 1953 werd het gehele
zuidwestelijke deel van Nederland
door een verschrikkelijke waters
nood geteisterd. Een langdurige
noordwester orkaan (met windsnel
heden van '110 km. per uur) stuwde
het Noordzeewater naar het zuiden
op. Tegelijkertijd was er een spring
tij, en tegen dit geweld waren de
dijken in Zeeland, W.-Noordbrabant
en op de Zuidhollandse eilanden niet
bestand. Ook op Texel kwam dijk
breuk voor en werden vele dijken
afgekalfd of overspoeld. Het werd
een nationale ramp, waarvan de
omvang eerst op zondag 1 februari
1953 tot het Nederlandse volk door
drong. Prachtig was het dat uiterst
snel een spontane hulpaktie op touw
gezet werd. Tienduizenden vrijwilli
gers zetten zich in om zoveel moge
lijk door d© watersnood getroffen
mensen en dieren te redden. Tallo
ze anderen zwoegden dag en nacht
voor het behoud of het herstel van
de dijken. In totaal werden niet
minder dan 17 miljoen zandzakken
gebruikt
NIET ALLEEN werkten het Ro
de Kruis en talrijke andere organi
saties op volle kracht, talrijke par
ticulieren en bedrijven stelden be
langeloos vaartuigen, zoals vletten,
roeiboten e.a. ter beschikking van
de reddingsacties. Schipper en vis
sers voeren uit om hun bijdrage aan
de redding te leveren en radio-ama
teurs bewezen onschatbare diensten
door een verbindingsnet tot stand
te brengen, dat bijzonder goed func
tioneerde.
Ook het leger, de marine en de
luchtmacht werden ingeschakeld en
zondag 1 februari cirkelden helikop
ters en vliegtuigen boven de over
stroomde gebieden, mensen (die op
daken van huizen waren gevlucht of
op vlotten ronddreven) reddend en
waar nodig bevoorradend.
Maar ook uit het buitenland
stroomde de hulp toe. Op 5 februari
waren er zelfs 244 vliegtuigen en
helikopters van vijf nationaliteiten
in actie, terwijl o.m. 5.000 Ameri
kaanse militairen, 2.000 Franse pon
tonniers en 150 Italiaanse brand
weerlieden deelnamen aan het red
dingswerk.
HET SPONTAAN ingestelde Nat.
Rampenfonds - ten bate van de
slachtoffers van de overstromings
ramp - ontving binnen enkele dagen
reeds bijna 12 miljoen gulden. In
.totaal werd in dit fonds ca. ƒ138
miljoen gestort, waarvan 96 mil
joen uit Nederlandse bijdragen af
komstig. (Zeer bekend is de radio
actie „Beurzen open - dijken dicht"
geworden, die onder leiding van
Johan Bodegraven een geweldig suc
ces werd)
De watersnoodramp eiste in to
taal niet minder dan 1835 mensen
levens, terwijl tienduizenden koei
en, paarden, varkens, schapen, gei
ten en ander kleinvee het slachtoffer
werden. Meer dan 100.000 mensen
werden geëvacueerd; de materiële
schade overschreed een bedrag van
1 miljard.
MET INSPANNING van alle
krachten hebben de herstelwerk
zaamheden zich in snel tempo vol
trokken. Reeds op 1 februari 1953
werden twee stroomgaten gedicht,
terwijl de laatste twee (op Schou-
wen-Duiveland) eind augustus en 6
nov. 1953 werden gesloten. Nog in
het jaar van de ramp kwam het ge
hele overstroomde gebied (200.000
ha) wederom droog.
Ook het herstel van de verbindin
gen en de wederopbouw van de ver
woeste woningen kwam vrij snel tot
stand. De watersnoodramp onder
streepte nog eens duidelijk de nood
zaak van een afsluiting der zeega
ten en het zogenaamde Deltaplan
kwam tot stand, dat inmiddels reeds
voor het grootste deel gerealiseerd
word.
Zonder zee- en rivierdijken zou
zeker drie-kwart van Nederland
overstromen. Goede, betrouwbare
dijken zijn voor ons land en volk
van niet te schatten betekenis.
NIEK VAN NOORT