TOEN DE DIJKEN BRAKEN m\^A i éf Vijftien iaat geleden: DINSDAG 3 FEBR. DONDERDAG 5FEBR: 'Grave nhaqë^^, "s'Gravenhaqey •Gouda :Goereez^~^ :0verfl. 'Breda ichouwen: oRoosend. oRoosend. BELGIË ^Antwerpen BELGIË Anh»»rp*n Zeptiwsch Vlaand. jrzaaktdoorN.Wsl nachHZartrd. op braken op ca. 550 ligd werd 500km.d s'Gcavenhagëj i Gouda |k o Roosend itwerpen HET HERSTET" -Gravenhaqe 6Nov.'53 werd hef laahste sfra gal* gesloten en waren de dijken weer dichr Rotte wre Roosend BELGIË BELGIË 244vliegtuigen van 5 nationaliteiten inacHe TWaal werden er 17mlll.zan<fcakk«i gebruikt Stand *h. Nat.Rampenfonds ruim T^Smilt. Sluiting v.d. belangrijkste stroomgaten Febr'53 <>Mei '53 O Maart" ®^"l CApril ®Aug. J pro=nHersteldediiken lolaal werden er 67 stroomgalen gesloten ZONDAG TFEBR; DE' MAT IONALE* RAMP srroomde eden tegel ïp a Nieuwe re™-», dijkdoorbraken J II111111 Drooggekomen 2000 vaar ruige n en125vtiegruigen in reddingsacfie Srandv. her NaT,Rampenfonds 3,l_mill.gu!den IN DE NACHT van 31 januari op 1 februari 1953 werd het gehele zuidwestelijke deel van Nederland door een verschrikkelijke waters nood geteisterd. Een langdurige noordwester orkaan (met windsnel heden van '110 km. per uur) stuwde het Noordzeewater naar het zuiden op. Tegelijkertijd was er een spring tij, en tegen dit geweld waren de dijken in Zeeland, W.-Noordbrabant en op de Zuidhollandse eilanden niet bestand. Ook op Texel kwam dijk breuk voor en werden vele dijken afgekalfd of overspoeld. Het werd een nationale ramp, waarvan de omvang eerst op zondag 1 februari 1953 tot het Nederlandse volk door drong. Prachtig was het dat uiterst snel een spontane hulpaktie op touw gezet werd. Tienduizenden vrijwilli gers zetten zich in om zoveel moge lijk door d© watersnood getroffen mensen en dieren te redden. Tallo ze anderen zwoegden dag en nacht voor het behoud of het herstel van de dijken. In totaal werden niet minder dan 17 miljoen zandzakken gebruikt NIET ALLEEN werkten het Ro de Kruis en talrijke andere organi saties op volle kracht, talrijke par ticulieren en bedrijven stelden be langeloos vaartuigen, zoals vletten, roeiboten e.a. ter beschikking van de reddingsacties. Schipper en vis sers voeren uit om hun bijdrage aan de redding te leveren en radio-ama teurs bewezen onschatbare diensten door een verbindingsnet tot stand te brengen, dat bijzonder goed func tioneerde. Ook het leger, de marine en de luchtmacht werden ingeschakeld en zondag 1 februari cirkelden helikop ters en vliegtuigen boven de over stroomde gebieden, mensen (die op daken van huizen waren gevlucht of op vlotten ronddreven) reddend en waar nodig bevoorradend. Maar ook uit het buitenland stroomde de hulp toe. Op 5 februari waren er zelfs 244 vliegtuigen en helikopters van vijf nationaliteiten in actie, terwijl o.m. 5.000 Ameri kaanse militairen, 2.000 Franse pon tonniers en 150 Italiaanse brand weerlieden deelnamen aan het red dingswerk. HET SPONTAAN ingestelde Nat. Rampenfonds - ten bate van de slachtoffers van de overstromings ramp - ontving binnen enkele dagen reeds bijna 12 miljoen gulden. In .totaal werd in dit fonds ca. ƒ138 miljoen gestort, waarvan 96 mil joen uit Nederlandse bijdragen af komstig. (Zeer bekend is de radio actie „Beurzen open - dijken dicht" geworden, die onder leiding van Johan Bodegraven een geweldig suc ces werd) De watersnoodramp eiste in to taal niet minder dan 1835 mensen levens, terwijl tienduizenden koei en, paarden, varkens, schapen, gei ten en ander kleinvee het slachtoffer werden. Meer dan 100.000 mensen werden geëvacueerd; de materiële schade overschreed een bedrag van 1 miljard. MET INSPANNING van alle krachten hebben de herstelwerk zaamheden zich in snel tempo vol trokken. Reeds op 1 februari 1953 werden twee stroomgaten gedicht, terwijl de laatste twee (op Schou- wen-Duiveland) eind augustus en 6 nov. 1953 werden gesloten. Nog in het jaar van de ramp kwam het ge hele overstroomde gebied (200.000 ha) wederom droog. Ook het herstel van de verbindin gen en de wederopbouw van de ver woeste woningen kwam vrij snel tot stand. De watersnoodramp onder streepte nog eens duidelijk de nood zaak van een afsluiting der zeega ten en het zogenaamde Deltaplan kwam tot stand, dat inmiddels reeds voor het grootste deel gerealiseerd word. Zonder zee- en rivierdijken zou zeker drie-kwart van Nederland overstromen. Goede, betrouwbare dijken zijn voor ons land en volk van niet te schatten betekenis. NIEK VAN NOORT

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1954 | | pagina 1