Koningin Juliana in historische
nacht van Ouwerkerk
Phoenix-caisson vaart het laatste
gat van rampgebied binnen
SIRENES ONDER STOOM
De derde caisson zonk
volgens plan
PRINS BERNHARD
NIET NAAR
HET RAMPGEBIED
ÏÏFp^T^ ZEELAND IS Tienta^en Nederlan<lse en 'buitenland-
IN SPANNING
Prins Bernhard heeft als gevolg
van een lichte verkoudheid op
het laatste moment moeten afzien i
van de voorgenomen tocht naar
het rampgebied ter gelegenheid
van de sluiting van het laatste
gat bij Ouwerkerk.
Omsti'eeks halfzes is koningin
Juliana per auto uit Soestdijk I
naar het rampgebied vertrokken
met het doel zich daar op een der
schepen van de Rijkswaterstaat te
begeven.
(Van onze speciale verslaggever)
VVRIJDAGNACHTOperatiegebied bij Oost
zeedijk gat Ouwerkerk.
In liet bleke licht van drie reusachtige
kunstmanen, die het open gebied voor
Ouwerkerk een spookachtig, bijna adembenemen
de sfeer geven, vallen de trossen van de meeste
sleepboten slap. De vierde en laatste Phoenix-
caisson vaart het laatste gat in. Het is kort voor
het middernachtelijk uur.
Duizenden toeschouwers staan als donkere
schimmen nabij de landingslioofden, op de reeds
gezonken betonnen kolossen, op de zuigers en bak
ken, in de barkassen, op de dekschuiten en de
draglines. Ginds, voor de Oostelijke verbindings-
dam, priemen de boordlichten van de „Breezand"
in deze onwezenlijke nacht.
Aan boord bevinden zich de Koningin en de
minister-president dr. Drees, de Commissaris van
de Koningin in de provincie Zeeland en de be
windsman, die zijn kroon op een groots, weerbar
stig werk ziet plaatsen, minister Algera.
Een luchtopname van het in
varen van de derde Phoenix-
caisson in het gat bij Ouwer
kerkde laatste bres in de
dijken van het rampgebied.
De vierde caisson, die gister
avond op zijn plaats werd
-gebraoht, ligt nog te wachten
(eerste van links).
De schaduw a-ijkt ver over het rusteloze water van de Oosterschel-
de. De laatste Phoenixcaisson is'nog slechts enkele decimeters van
zijn bestemming verwijderd. Hoofdingenieur J. C. van den Bout,
de Maarschalk van dit stille strijdtoneel, maakt dat deze laatste deur
tot, op de centimeter moet sluiten.
Aan boord van de „Breezand" is de staf van Waterstaat aan
wezig. Waterstaat vertegenwoordigt de werkers die rondom
staan, boven op de Phoenix, maar ook zij die elders in dit gebied ge-1
arbeid hebben.
Onberekenbaar blijft de getijdenstroom. Hij voedt de spanning
ook en vooral in dit historische uur, nu Zeeland, nu heel Nederland
toeziet!
Vijftig centimeter per seconde
de snelheid, waarmee deze
laatste barrière, heel langzaam
naar binnen draait als een huis
deur. De stilte ligt zwaar over al
len, die dit grootse uur beleven.
De scheepsmotoren zwijgen, men
spreekt op fluisterende toon, men
zwijgt als de laatste breuk ge
dicht wordt.
De laatste breuk in het ramp
gebied.
Schuin voorover hellend wordt de
ze Phoenix neergevleid op een dek
bed van stortstenen en rijshout. Dan
volgen tien minuten, 600 seconden
waarin de caisson zinkt, bij het gele,
welhaast lugubere lioht van 42 na-
triumlampen. Enkele schijnwerpers
spelen mee. De golfstroom van de eb
klotst tegen de wanden van de sche
pen. De stem van het water, dat Ne
derland strijd gaf en kracht, zwijgt
niet. Stemmen door de walkie talkie
klinken. Honderden paar ogen zien
scherp toe.
Menige vrouw, menige man heeft
vochtige ogen. Men is bewogen. Hon
derden uit de polder, de Vierbannen,
zijn er niet. Zij zijn verdronken. Er
zijn vele lege plekken op de dijk.
De sirenes, die gillende fluittonen
zullen geven, staan onder stoom. In
het genadeloze kunstlicht, dat uit de
hoeken der dertig meter hoge masten
straalt, zal men elkander straks geluk
wensen. Harde vuisten zullen er wor
den gedrukt. De vloot voor het voor
malige dijkgat voor het destijds acht
honderd zielen tellende Ouwerkerk
zal herademen.
By Ouwerkerk op Schouwen-Duive-
land heerste gisteren grote bedrijvig
heid, want er moest nog veel werk
verzet worden voor ook de laatste
caisson gisteravond in het sluitgat werd
geplaatst. Mansgrote blokken steen
werden rondom de caisson gestort en
een zuiger zorgde voor zand en leem.
Enkele minuten na halfelf is gistermorgen de derde caisson in
het stroomgebied bij Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland gevaren.
Een dicht wolkendek hing laag boven het eiland toen het betonnen
gevaarte met een snelheid van 40 centimeter per seconde zijn be
stemming bereikte. Er ontstond een incident, toen een der arbei
ders, die zich boven op de drijvende kolos bevonden, aan de
arbeiders, die zich boven op de drijvende kolos bevonden, aan dé
landzijde in het gat stortte. De man kon gemakkelijk worden gered;
hij was ongedeerd. Inmiddels sjorden acht sleepboten de laatste
vierde caisson naar een plek vlak voor de opening.
De spanning op Schouwen en Dui-
veland steeg gistermorgen reeds met
het uur. De derde caisson zonk vol
gens plan. Steeds groeide de vloot van
schepen voor Ouwerkerk en het daar-
aohter gelegen Nieuwerkerk, waar ten
minste 400 mensen in de week van de
Februariramp de dood vonden.
Door het plaatsen van de derde cais
son werd het stroomgat tot minder
dan zestig meter verkleind.
Het „object Ouwerkerk" stond gis
teren in de algemene belangstelling.