Koningin Juliana in historische nacht van Ouwerkerk Phoenix-caisson vaart het laatste gat van rampgebied binnen SIRENES ONDER STOOM De derde caisson zonk volgens plan PRINS BERNHARD NIET NAAR HET RAMPGEBIED ÏÏFp^T^ ZEELAND IS Tienta^en Nederlan<lse en 'buitenland- IN SPANNING Prins Bernhard heeft als gevolg van een lichte verkoudheid op het laatste moment moeten afzien i van de voorgenomen tocht naar het rampgebied ter gelegenheid van de sluiting van het laatste gat bij Ouwerkerk. Omsti'eeks halfzes is koningin Juliana per auto uit Soestdijk I naar het rampgebied vertrokken met het doel zich daar op een der schepen van de Rijkswaterstaat te begeven. (Van onze speciale verslaggever) VVRIJDAGNACHTOperatiegebied bij Oost zeedijk gat Ouwerkerk. In liet bleke licht van drie reusachtige kunstmanen, die het open gebied voor Ouwerkerk een spookachtig, bijna adembenemen de sfeer geven, vallen de trossen van de meeste sleepboten slap. De vierde en laatste Phoenix- caisson vaart het laatste gat in. Het is kort voor het middernachtelijk uur. Duizenden toeschouwers staan als donkere schimmen nabij de landingslioofden, op de reeds gezonken betonnen kolossen, op de zuigers en bak ken, in de barkassen, op de dekschuiten en de draglines. Ginds, voor de Oostelijke verbindings- dam, priemen de boordlichten van de „Breezand" in deze onwezenlijke nacht. Aan boord bevinden zich de Koningin en de minister-president dr. Drees, de Commissaris van de Koningin in de provincie Zeeland en de be windsman, die zijn kroon op een groots, weerbar stig werk ziet plaatsen, minister Algera. Een luchtopname van het in varen van de derde Phoenix- caisson in het gat bij Ouwer kerkde laatste bres in de dijken van het rampgebied. De vierde caisson, die gister avond op zijn plaats werd -gebraoht, ligt nog te wachten (eerste van links). De schaduw a-ijkt ver over het rusteloze water van de Oosterschel- de. De laatste Phoenixcaisson is'nog slechts enkele decimeters van zijn bestemming verwijderd. Hoofdingenieur J. C. van den Bout, de Maarschalk van dit stille strijdtoneel, maakt dat deze laatste deur tot, op de centimeter moet sluiten. Aan boord van de „Breezand" is de staf van Waterstaat aan wezig. Waterstaat vertegenwoordigt de werkers die rondom staan, boven op de Phoenix, maar ook zij die elders in dit gebied ge-1 arbeid hebben. Onberekenbaar blijft de getijdenstroom. Hij voedt de spanning ook en vooral in dit historische uur, nu Zeeland, nu heel Nederland toeziet! Vijftig centimeter per seconde de snelheid, waarmee deze laatste barrière, heel langzaam naar binnen draait als een huis deur. De stilte ligt zwaar over al len, die dit grootse uur beleven. De scheepsmotoren zwijgen, men spreekt op fluisterende toon, men zwijgt als de laatste breuk ge dicht wordt. De laatste breuk in het ramp gebied. Schuin voorover hellend wordt de ze Phoenix neergevleid op een dek bed van stortstenen en rijshout. Dan volgen tien minuten, 600 seconden waarin de caisson zinkt, bij het gele, welhaast lugubere lioht van 42 na- triumlampen. Enkele schijnwerpers spelen mee. De golfstroom van de eb klotst tegen de wanden van de sche pen. De stem van het water, dat Ne derland strijd gaf en kracht, zwijgt niet. Stemmen door de walkie talkie klinken. Honderden paar ogen zien scherp toe. Menige vrouw, menige man heeft vochtige ogen. Men is bewogen. Hon derden uit de polder, de Vierbannen, zijn er niet. Zij zijn verdronken. Er zijn vele lege plekken op de dijk. De sirenes, die gillende fluittonen zullen geven, staan onder stoom. In het genadeloze kunstlicht, dat uit de hoeken der dertig meter hoge masten straalt, zal men elkander straks geluk wensen. Harde vuisten zullen er wor den gedrukt. De vloot voor het voor malige dijkgat voor het destijds acht honderd zielen tellende Ouwerkerk zal herademen. By Ouwerkerk op Schouwen-Duive- land heerste gisteren grote bedrijvig heid, want er moest nog veel werk verzet worden voor ook de laatste caisson gisteravond in het sluitgat werd geplaatst. Mansgrote blokken steen werden rondom de caisson gestort en een zuiger zorgde voor zand en leem. Enkele minuten na halfelf is gistermorgen de derde caisson in het stroomgebied bij Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland gevaren. Een dicht wolkendek hing laag boven het eiland toen het betonnen gevaarte met een snelheid van 40 centimeter per seconde zijn be stemming bereikte. Er ontstond een incident, toen een der arbei ders, die zich boven op de drijvende kolos bevonden, aan de arbeiders, die zich boven op de drijvende kolos bevonden, aan dé landzijde in het gat stortte. De man kon gemakkelijk worden gered; hij was ongedeerd. Inmiddels sjorden acht sleepboten de laatste vierde caisson naar een plek vlak voor de opening. De spanning op Schouwen en Dui- veland steeg gistermorgen reeds met het uur. De derde caisson zonk vol gens plan. Steeds groeide de vloot van schepen voor Ouwerkerk en het daar- aohter gelegen Nieuwerkerk, waar ten minste 400 mensen in de week van de Februariramp de dood vonden. Door het plaatsen van de derde cais son werd het stroomgat tot minder dan zestig meter verkleind. Het „object Ouwerkerk" stond gis teren in de algemene belangstelling.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1953 | | pagina 42