Flakkee hoopt klaar te zijn
vóór najaarsstormen
Duizenden tonnen asfalt
versterken de dijken
S
C)
ec!
E-H
co
O
co
co
1-3
co
CQ
CQ
tij
Spoorwegbedrijf leed
vijf millioen schade
O
H!
O
co
>plü2^
TWEE OPENLUCHT-
EABRIEKEN
x S
ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1955
(Van een onzer verslaggevers).
De gigantische machine op Goeree Üverflakkee, die door rond
twee duizend man bediend moet worden om vóór de herfststormen
34.000 mensenlevens en 22.000 ha grond veiligheid en behoud te
waarborgen, werkt op uiterste capaciteit.
Alle werkers hebben één datum in hun hersens gegrift: 15 October.
Dan moet het dijkherstel gereed zijn. Elke dag wordt van de
22 kilometer aan te leggen nieuwe buitendijken 200 meter zand-
lichaam opgespoten en de dikke asfaltlaag, die het geheel overdekt,
j neemt ieder etmaal met nog groter lengte toe- .Met het procédé van
de „zwarte dijken" is men namelijk enigszins op het programma
ten achter, zodat men er nu nog een schepje bovenop gooit.
Die asfaltering alleen al is een be
drijf op zichzelf. Twee fabriekscom
plexen in de openlucht: bij Middel-
harnis en aan de Zuidzijde, onder Oude
Tonge, produceren het bitumenmeng.
sel, dat gloeiend heet op vrachtwagens
wordt geladen om naar het dijkwerk
Q)
O
O.
I
QP
CJ
C/3
r**
o
o
o
O
v;
r-i
CJ
O
CM
n)
i ni
G
N
So-
BC <L>
CO
G
>-i CL)
C0 d>
ii
ii
II
Z G
(1)
P 4) fÖ
S «-g O
m r-. \-> w
gjlö g gj&I
O
te worden gebracht. In totaal is
300.000 ton asfaltmengsel nodig, ge
noeg om een weg van Amsterdam naar
Keulen van zes meter breedte (350
km lengte) te plaveien.
De eerste laag van z.g. zandasfalt is
poreus. Op haar beurt wordt deze
weer overdekt met beton-asfalt, van
andere samenstelling. Deze laag doet
gelukkig de sinistere zwarte
kleur van de dijken verdwijnen en
geeft ze een lichtgrijze kleur, zodat
het met de ontsiering van het land
schap beslist meevalt. Overigens zal
die tweede laag pas het volgend jaar
geheel gelegd zijn. De binnenkant van
de dijken blijft „open", d.w.z. er is
alleen grasbekleding. Dit geschiedt om
technische en financiële redenen.
Zandzuigers, waaronder de „Ahoy",
die in de Krammer ligt, leveren het
zand, dat met grote bakken naar z.g.
perszuigers aan de kust wordt gediri
geerd. Deze vervoeren het, vermengd
met water, weer door lange buizen
-H tijoA -2
G p ni K X5 bt>
p;e.sa
.G GJ o O u G
p. O tflffi 0) o
-h5 i> "G
CC v
cö
(1)
pi
<D
CB g, S w
72 c C G <l>
W CD CÖ r- :g>
0) O *H ij "ju - O
Xa bi) tP *La
G hV
ct
V .5
B«Z
6 C£ 6»
naar de plaatsen waar de dijken wor
den opgespoten. Ogenschijnlijk wordt
tussen de twee wallen, de z.g. pers
kaden, nieti anders dan water ge
pompt. Het is evenwel voor twintig
procent zand, dat bezinkt, waarna het
zandloze water weer wordt geloosd.
Ten slotte komen bulldozers en drag
lines de dijken profileren en het
dijklichaam is ontstaan.
Als alles met het dijkherstel volgens
de plannen verloopt, zal een deel van
de werkers het eiland na 15 October
verlaten.
£3
De schade, diie de overstroming op
I Februari heeft toegebracht aan de
N.V. Nederlandse Spoorwegen, bedraagt
ruim vijf millioen. Dit heeft de presi
dent-directeur van de Nederl. Spoor
wegen, ir. F. Q. den Hollander, gister
avond medegedeeld tijdens een lezing
over het spoorwegherstel in het ramp
gebied, welke hij hield in de radio-
regeringsuitzending „Verklaring en
toelichting".
In dit bedrag van vijf millioen is niet
in rekening gebracht de bedrijfsschade,
dus de schade, die de N.V. Ned. Spoor
wegen heeft geleden omdat zij bepaalde
vervoeren niet kon ondernemen en het
reizigersvervoer niet volledig kon be
dienen.
ccc"iuet;u^
®6o®sAs eif
4) is OJ5 Cfi
'O 4)
eÖ
c8 js eö <D c
fc? 3
JS1?"S
>i« N w 3 a
G 4) i m es
s 5 .ïS5oi
10 a Gns S
H S «1! ii 73
aj O iG Co 5 4) "G
H La G O La -s 4)
^C
e-, r* H
-ti o u M a)
T< O
t, it m c
S S 5
C IS G
c5 i O
w CQ
m V
2
II H) tfl w q
fai) T5
G "tj? "ij 4)
S S-2J g
i 1 G
G 0)
v g
CD
T5 9jD -^ 90 o
C J O C Li
5 c> -G ^3 o
0S M >-
- d
•G Wl'r
-1
O T5
4) tn <D
•hT?-
G
4)
CQ
r—i J> 1-H -Q
2
rG 'OU O a
O O cj
G
4)
'G rl i)
C - O cö -g .Hf C/2 O G .-G
l|S!|5sli«i||6
.«2 s
dj r-H 4) C-* O f*CO
J ti c p a
«J
Qj
h.
O
O
e v
-ö
ai
C U 4) T5
'ö>r'Oa,'O C
g-ö g S-go-g gS.o
CO U G y J M C fi
.-ö F -'Tl öfi-3 4) G
rrt
l 4)
ra
4)
G
é-i b/) G rT-T I T3 :g? G fcJO G -G
4) -3 ra o O o
G 5 9 4) M O G o
-q T5 G '5 4) T3 tfl
G CD -H CD 1
g a C n 9 -
G3
g-a2c-e»«3g^ï5gg?5c
JBSSïSg®
h c) bJD^3
f-< -P CÖ
G -e g •-<
4)
„"3 S
p2 T3
9
'OJJ CU
tic 5J "o
no'"!! ™§G®£
- o, el-Sa
w T5
G G ;2~.T?
CÖ G _Q 7-h G
XJ 4)
<D G
4)
O W
_,i w h m i- r öj
o 5'! JI -O 5 S B
4)
'00 La <U <D b 'G M
=W c-5öo,.c2ËfiW^2
La -n ni U f5 -ri r, -rs n
4)
CÖS"N'0JDC/!^
4) d) -J
4)
4J 4)
bJD bfl f
N qi.3 «O TP
pj.CCCjCCi.Hj; -T.ïï J)
5§3-S|-?-§SjisS3|8
G cj c« <U
4) q - -
<d
4)
g38-i
-G> CD TP G
G G o'p
G La CC f g
(T - S
La
<2 G 'O -S
<U CkP
CCJ3'..Coi>g'S
Jh cö O bo 3
oo^oCQ-hoo3
3|o
CÖ
La N 4)
P ,-x:
'ojD
G LaW-G-raoGT-rTrnGr;
w 4) Jj P3 S CÖK^ CÖ.-^H Ji«3
CÖ N
TP O O a
u; lt ra k» ra 'UdjG-r-iaiS'oir'tiJco'cl'G
2 TP LaCPls]TP W OTd 4J-S
P 0)
G 4) TP 4)