Flakkee hoopt klaar te zijn vóór najaarsstormen Duizenden tonnen asfalt versterken de dijken S C) ec! E-H co O co co 1-3 co CQ CQ tij Spoorwegbedrijf leed vijf millioen schade O H! O co >plü2^ TWEE OPENLUCHT- EABRIEKEN x S ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1955 (Van een onzer verslaggevers). De gigantische machine op Goeree Üverflakkee, die door rond twee duizend man bediend moet worden om vóór de herfststormen 34.000 mensenlevens en 22.000 ha grond veiligheid en behoud te waarborgen, werkt op uiterste capaciteit. Alle werkers hebben één datum in hun hersens gegrift: 15 October. Dan moet het dijkherstel gereed zijn. Elke dag wordt van de 22 kilometer aan te leggen nieuwe buitendijken 200 meter zand- lichaam opgespoten en de dikke asfaltlaag, die het geheel overdekt, j neemt ieder etmaal met nog groter lengte toe- .Met het procédé van de „zwarte dijken" is men namelijk enigszins op het programma ten achter, zodat men er nu nog een schepje bovenop gooit. Die asfaltering alleen al is een be drijf op zichzelf. Twee fabriekscom plexen in de openlucht: bij Middel- harnis en aan de Zuidzijde, onder Oude Tonge, produceren het bitumenmeng. sel, dat gloeiend heet op vrachtwagens wordt geladen om naar het dijkwerk Q) O O. I QP CJ C/3 r** o o o O v; r-i CJ O CM n) i ni G N So- BC <L> CO G >-i CL) C0 d> ii ii II Z G (1) P 4) fÖ S «-g O m r-. \-> w gjlö g gj&I O te worden gebracht. In totaal is 300.000 ton asfaltmengsel nodig, ge noeg om een weg van Amsterdam naar Keulen van zes meter breedte (350 km lengte) te plaveien. De eerste laag van z.g. zandasfalt is poreus. Op haar beurt wordt deze weer overdekt met beton-asfalt, van andere samenstelling. Deze laag doet gelukkig de sinistere zwarte kleur van de dijken verdwijnen en geeft ze een lichtgrijze kleur, zodat het met de ontsiering van het land schap beslist meevalt. Overigens zal die tweede laag pas het volgend jaar geheel gelegd zijn. De binnenkant van de dijken blijft „open", d.w.z. er is alleen grasbekleding. Dit geschiedt om technische en financiële redenen. Zandzuigers, waaronder de „Ahoy", die in de Krammer ligt, leveren het zand, dat met grote bakken naar z.g. perszuigers aan de kust wordt gediri geerd. Deze vervoeren het, vermengd met water, weer door lange buizen -H tijoA -2 G p ni K X5 bt> p;e.sa .G GJ o O u G p. O tflffi 0) o -h5 i> "G CC v cö (1) pi <D CB g, S w 72 c C G <l> W CD CÖ r- :g> 0) O *H ij "ju - O Xa bi) tP *La G hV ct V .5 B«Z 6 C£ 6» naar de plaatsen waar de dijken wor den opgespoten. Ogenschijnlijk wordt tussen de twee wallen, de z.g. pers kaden, nieti anders dan water ge pompt. Het is evenwel voor twintig procent zand, dat bezinkt, waarna het zandloze water weer wordt geloosd. Ten slotte komen bulldozers en drag lines de dijken profileren en het dijklichaam is ontstaan. Als alles met het dijkherstel volgens de plannen verloopt, zal een deel van de werkers het eiland na 15 October verlaten. £3 De schade, diie de overstroming op I Februari heeft toegebracht aan de N.V. Nederlandse Spoorwegen, bedraagt ruim vijf millioen. Dit heeft de presi dent-directeur van de Nederl. Spoor wegen, ir. F. Q. den Hollander, gister avond medegedeeld tijdens een lezing over het spoorwegherstel in het ramp gebied, welke hij hield in de radio- regeringsuitzending „Verklaring en toelichting". In dit bedrag van vijf millioen is niet in rekening gebracht de bedrijfsschade, dus de schade, die de N.V. Ned. Spoor wegen heeft geleden omdat zij bepaalde vervoeren niet kon ondernemen en het reizigersvervoer niet volledig kon be dienen. ccc"iuet;u^ ®6o®sAs eif 4) is OJ5 Cfi 'O 4) eÖ c8 js eö <D c fc? 3 JS1?"S >i« N w 3 a G 4) i m es s 5 .ïS5oi 10 a Gns S H S «1! ii 73 aj O iG Co 5 4) "G H La G O La -s 4) ^C e-, r* H -ti o u M a) T< O t, it m c S S 5 C IS G c5 i O w CQ m V 2 II H) tfl w q fai) T5 G "tj? "ij 4) S S-2J g i 1 G G 0) v g CD T5 9jD -^ 90 o C J O C Li 5 c> -G ^3 o 0S M >- - d •G Wl'r -1 O T5 4) tn <D •hT?- G 4) CQ r—i J> 1-H -Q 2 rG 'OU O a O O cj G 4) 'G rl i) C - O cö -g .Hf C/2 O G .-G l|S!|5sli«i||6 .«2 s dj r-H 4) C-* O f*CO J ti c p a «J Qj h. O O e v -ö ai C U 4) T5 'ö>r'Oa,'O C g-ö g S-go-g gS.o CO U G y J M C fi .-ö F -'Tl öfi-3 4) G rrt l 4) ra 4) G é-i b/) G rT-T I T3 :g? G fcJO G -G 4) -3 ra o O o G 5 9 4) M O G o -q T5 G '5 4) T3 tfl G CD -H CD 1 g a C n 9 - G3 g-a2c-e»«3g^ï5gg?5c JBSSïSg® h c) bJD^3 f-< -P CÖ G -e g •-< 4) „"3 S p2 T3 9 'OJJ CU tic 5J "o no'"!! ™§G®£ - o, el-Sa w T5 G G ;2~.T? CÖ G _Q 7-h G XJ 4) <D G 4) O W _,i w h m i- r öj o 5'! JI -O 5 S B 4) '00 La <U <D b 'G M =W c-5öo,.c2ËfiW^2 La -n ni U f5 -ri r, -rs n 4) CÖS"N'0JDC/!^ 4) d) -J 4) 4J 4) bJD bfl f N qi.3 «O TP pj.CCCjCCi.Hj; -T.ïï J) 5§3-S|-?-§SjisS3|8 G cj c« <U 4) q - - <d 4) g38-i -G> CD TP G G G o'p G La CC f g (T - S La <2 G 'O -S <U CkP CCJ3'..Coi>g'S Jh cö O bo 3 oo^oCQ-hoo3 3|o CÖ La N 4) P ,-x: 'ojD G LaW-G-raoGT-rTrnGr; w 4) Jj P3 S CÖK^ CÖ.-^H Ji«3 CÖ N TP O O a u; lt ra k» ra 'UdjG-r-iaiS'oir'tiJco'cl'G 2 TP LaCPls]TP W OTd 4J-S P 0) G 4) TP 4)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1953 | | pagina 34