Schouwen wordt straks
drooggemalen
VRIJDAG 17 JULI 1953
Zorg minder
Bomen planten
Concentratie
Weg op een weg!
polders op Duiveland hoopt men na
enkele weken droog te hebben.
Deze terugkeer van een vitaal deel
van Duiveland betekent een zorg min
der ten aanzien van het probleem van
transport. Het huidige transport is een
bron van ergernis voor de eiland
bewoners en voor hen, die de strijd om
het behoud van dit gebied mede voe
ren. Aan het havenhoofd Zijpe en
Anna-Jacoba vorderen de werkzaam
heden, die een verbetering van de veer
dienst beogen. Een oude boot van het
Moerdijkveer, met koplading, zal in
de vaart komen zodra de betonweg
ZijpeZierikzee aan de golven is ont
trokken.
Dan zal tevens de misère van de
vele uit harde noodzaak geparkeerde
auto's op Anna-Jacoba onder meer tot
het verleden behoren.
Als Schouwen en Duiveland weer
dichter bij het vasteland van Neder
land is gekomen, kan dit een welkom
teken zijn voor de nieuwe stichting,
die de naam van het eiland draagt, om
overeenkomstig Walcheren bomen
te doen planten voor dit gebied, dat
eens de glimlach van Zeeland was.
Men wil, met steun van allen, die
bewondering hebben voor de stugge,
soms heroïsche strijd, die dan nog niet
ten volle gestreden zal zijn, dorpen
gaan beplanten met jonge bomen.
Plannen tot het planten van bomen
worden aan de gemeenten aangeboden.
Een voortvarend comité „Vrienden
van Renesse" heeft in dit opzicht reeds
het spits afgebeten, hoewel in de West
hoek minder bomen zijn gesneuveld
dan in het polderland.
het zorglijke weggedeelte tussen Den
Osse en Scharendijke gereed te heb
ben; dat wil dan zeggen, dat de vloed
het wegdek sporadisch zal kunnen be
reiken.
Het bestuur van de Stichting Schou
wen en Duiveland heeft gedachten ge
uit, die betrekking hebben op de toe
komst van het waterschap. Als het
eiland herrezen is, zal de zorg voor
dijkverhoging en dijkverbetering zeer
actueel blijven. Er gaan stemmen op
om de dertig polders en waterschap
pen te concentreren tot bijvoorbeeld
één sterk hoogheemraadschap, waarbij
de uitgaven naar billijkheid worden
verdeeld. De herboren Schouwensedijk
scheidt de belangen der waterschap
pen meer dan ooit.
Uiteraard heeft men te maken met
historisch gegroeide toestanden, welke
zich niet gemakkelijk laten reorgani
seren. Voorts rijst de vraag, in hoe
verre stimulansen van overheidswege
noodzakelijk of gewenst zijn, mede met
het oog op een tekort aan financiën
van vele polders.
Nóg is de Noordzee oppermachtig
in het brede stroomgat nabij de
Schelphoek, waar zelfs sleepboten
bij sterke tegenstroom de strijd
moeten opgeven. Bij gunstig tij
en gunstige wind slepen zij de
zinkstukken binnengaats, naar
het tracé van de halve ringdijk,
die vóór Serooskerke in drie
gedeelten thans ontstaat. Het
zijn de zinkstukken, die ten slotte
de felle stromingen van het
Noordzeewater in dit nog altijd
verontrustende dijkgat moeten
breken.
Het behoud van de droge corridor
tussen Zierikzee en Brouwershaven is
menselijkerwijs gesproken vrij
wel verzekerd. Tussen de stad van
Vader Cats en het dorp Scharendijke
waaromheen een damwand is gesla
gen de 'halve beschermende ring aan
de Oostzijde van Haamstede komt deze
week gereed is de zijden draad, die
zeer zwakke schakel tussen de West
hoek en midden-Schouwen. Het is de
verdronken weg, met een garnering
van donker gekleurd stro en wrak
hout, waarop een nieuwe weg ont
staat, drie meter boven het oude weg
dek. West-Schouwen hoopte, dat deze
opgehoogde weg, die tevens als dijk
versterking van de Noordelijke zee
wering van het eiland dienst doet,
vóór de fruitoogst (6 ton) gereed zou
zijn. Nachttransporten, corresponde
rend met het tij, zijn nu nodig om het
kwetsbare fruit uit de tuin van Schou
wen naar Zierikzee (Rotterdam) te
brengen. Begin Augustus hoopt men