Bij eb treinen - bij vloed water over de rails UNIEKE DIENSTREGELING IN KRUININGER POLDER n+l3 RODE VLAG UIT EEN DAKRAAM (Van een speciale verslaggever). DIJ laag water, als de Kruinihgerpoider het slibkleed van de Wes- terschelde zichtbaar draagt, steekt Laurens Witte uit Oostdijk zijn hoofd, alsmede een groene of een rode vlag uit het dakraam van een verlaten arbeiderswoning langs de merkwaardigste spoorbaan 'ter wereld. Hij behoort tot de spoorjongens, die bij eb de vijf goede rentreinen dirigeren, die van Bergen op Zoom naar Goes rijden over een spoordijk enkelspoor die ter weerszijden over een afstand van vier kilometer lengte de bescherming van een kistdam geniet. Telkens als de waterwolf door de stroomgaten bij het verlaten dorp Kruiningen trekt, lopen de spoorlijn en het stationsemplacemenl.van dit dorp rijkelijk onder. De vloed rijst hoger dan een meter boven de rails en onttrekt ook de kistdam, waarvoor 14.000 paaltjes met een handhei-machine zijn geslagen, aan het oog. Als het zeewater het plaatskaarten bureau van het station Kruiningen binnenspoelt, is het reeds met ferme golfslag over de Zuidelijke bekisting van de spoordijk geslagen. De stroom is dan echter gebroken en tast het bo venlichaam van de spoorweg niet noe menswaard aan. En dat is de factor, waardoor men dit vitale stuk baanvak kan behouden, het kan blijven berijden als het water gevallen is en de inspee tieplocg boomstammen en wrakhout van de dan meer dan ooit glanzende staven heeft geveegd. De lange treinen met stukgoed rijden in een sukkeldrafje v-an tien kilometer per uur door dit niemandsland, waar het zilte nat aan weerszijden van de dijk staat. Maar de verbinding houdt het en wordt sterker bij iedere afzet ting van slib. Deze unieke situatie in het spoor wegverkeer een zeer nubtige nood oplossing ontstond in het brein van wegopzichter J. Colijn, een spoorweg man, vergrijsd in de dienst en zeer er varen omdat hij vier watersnoden heert meegemaakt. Hij vond het jammer, dat er een loc. en een paar wagens op het geïsoleerde emplacement van Kruinin gen stonden te roesten. Belde even op Op een avond belde hij Breda op en stelde voor de vloeddeuren in de. pol derdijk een binnendijk bij laag water te openen en het materieel er uit te rijden. Breda ging accoord en toen rijpte tevens de gedachte het tere, ten dele overgebleven enkelspoor van Oostdijk (ten Westen van Krabben- dijke) tot aan Kruiningen op hoger niveau te brengen. Dat was te kostbaar en zou te lang duren. Men 'fteèft toen dp het klei-fun- dament van de dijk een bed van grind gestort en daarna de rails verbon den aan dwarsliggers met lorries aangevoerd. Bij laag water hebben de arbeiders de rails bij wijze van zinkstuik op het baanvak laten zakken. In Mei «had men de verbinding bij laag water stevig in zijn greep en bij vloed geeft de zee haar nog steeds on beschadigd terug. Passagiers moeten in Krabbendijke uitstappen en reizen verder per bus naar Goes, waar dsn de trein voo'- Vlissineen wacht, maar het stukgoed gaat linea recta door Zuid-Beveland. kan men niet rijden, ook niet bij eb, want er is geen verlichting en al zou die er wél zijn, dan blijft nog de vraag of dit nachttransport verantwoord js. Tachtig mensen werken bij laag water aan het onderhoud van deze spoorver binding, waarbij men uiteraard niet over een normaal seinstelsel beschikt. Vandaar Laurens Witte met zijn vlag. Hij riep vrolijk „Dag heren", toen-we gistermorgen, op een platte goederen wagen, langs zijn post reden, in gezel schap van mr. S. van Houten, hoofd inspecteur vervoer in de inspectie Bre da en ir. J, L. Hoorweg, hoofdinge nieur in dezelfde inspectie. Vloeddeuren dicht Maar een uur voordat de vloed op til is, vervoegt Laurens Witte zioh bij ploegbaas Zoetewij uit Schore en maakt deel uit van de mannen, die tweemaal per etmaal de zware, ijze ren vloeddeuren in de binnendijken sluiten. Dat gebeurt bij Kruiningen- station en bij Oostdijk. De dubbele deuren krijgen ter verhoging van hun weerstand een voorschoot van zand zakken en kleivulling in de gleuven. Deze operatie geschiedt viermaal op een dag. Driehonderd man hebben aan de tot standkoming van deze bijzondere spoorlijn gewerkt. De N.V. Splunder heeft haar in regie-werk gelegd dan wel hersteld. Het is een suggestief schouwspel als men naast de vloeddeuren van de Kruinin-gerpolder staat aan de kant van Goes en men ziet «hoe het water opkomt en in stugge golfslag bezit neemt van de spoordijk. Omdat de dijk ten Noorden een derde deel van de ondergelopen polder afsluit, heeft men bewust een gedeelte van het baanvak een „zak" gegeven opdat de vloed- stroom en de ebstroom gemakkelijk heen en weer kunnen trekken. De hui zen in het binnenmeer ten Noorden van de baan hebben dank zij de kistdam het minst te lijden van de slopende kracht van de binnendrin gende Noordzee. Straks personen Zo gauw de gaten in de dijk van de Westerschclde dicht zijn en de vloed de spoorbaan niet meer kan bereiken. zullen de personentreinen de goederen wagons volgen. Vooralsnog moeten de Zeeuwen, die belang hebben bij het transport van hun landbouwwerktui gen en andere benodigdheden er reke ning mee houden, dat dit geïmprovi seerde goederenvervoer met vertra ging gepaard gaat. Dagelijks ziet men rijen auto's bij de twee primitieve spoorwegovergan gen in de noodweg van Krabbendijke naar Goes, die moeten wachten totdat Nederlands meest trage goederentrei nen gepasseerd zij«n. Maar het trage tempo van de stoomlocomotief is aller minst evenredig aan dat, waarmede in de Kruiningerpolder gepionierd wordt. Sneller tempo bij herstel Herkingens zeedijk Het herstel aan de zeedijk bij Her- kingen gaat gestadig voort. Werd tot dusver het zand van de zandzuiger Ahoy per schip naar Middelharnis- haven en verder per auto naar Her-, kin-gen gebracht, thans wordt het perl schip rechtstreeks naar de zeedijk vervoerd, zodat in sneller tempo wordt gewerkt. Dat het in het voornemen ligt spoed te betrachten, is te consta teren uit het feit. dat zwaarder mate- rieel werd gebruikt, o.a. een grotere kraan, terwijl bij het voormalige stroomgat thans ook een grotere pers- zuiger aan het werk is. Deskundiger, aohten het zeer nadelig voor het dijk herstel, dat alleen kan worden ge werkt met hoog water, daar met laag water de sliikken voor de zeedijk een vlotte afvoer per schip onmogelijk maken. Het getij regeert de dienstregeling voor het goederenvervoer. Des nacht?

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1953 | | pagina 28