SCHELPHOEK: ongekend werk voor Water staat Ongeveer 200.000 vierkante meter aan zinkstukken STUGGE WEDLOOP MET DE HERFST Bescheiden optimisme gerechtvaardigd Aanloopperiode ten einde Straks vier duizend arbeiders op Schouwen en Duiveland MOEILIJKER DAN WALCHEREN Geëvacueerd naar Upsala... Zonnemaire Wees adoptie af ZATERDAG 16 MEI 1953 Herovering van SCHOUWEN (Van onze speciale verslaggever) HET sluiten van het gigantische stroomgat bij Schelphoek op Schouwen en Duiveland be looft een unieke prestatie te worden in de geschiedenis van de waterbouwkunde, Van de vele problemen, welke op dit meest geschonden Zeeuwse eiland aan de dag treden, is het driehonderd meter wijde gat in de knik van Schouwen het grootste. De eerste grootscheepse aanval, waarmede reeds een begin is gemaakt, bestaat uit de komst van 200.000 vierkante meter aan zinkstukken, een fantastische hoeveelheid, welke ongekend is in de wereld van de Nederlandse rijswerkers en verrichtingen vraagt, welke nog nimmer zijn voorgekomen. De zéér zware opgave, welke Waterstaat aan ongeveer honderd van de beste Nederlandse rijswerkers uit Werkendam en omgeving vraagt, is het wekelijks tot zinken bren gen van vijftien duizend vierkante meter met stenen verzwaarde matten van rijshout. Dit werk moet zo mogelijk tweemaal per dag bij gunstig tij gebeuren. De herovering van het eiland Schouwen-Duiveland is grotendeels afhankelijk van het slagen van dit gevecht, dat in de eerste plaats gericht is op het lamslaan van de zeestroming, welke bij ieder tij 120 millioen kubieke meter water door het dertig meter diepe gat sleurt, ander half maal zoveel als de vloedstroom en de ebstroom over de Nieuwe Waterweg trekken r»E ongeveer honderd Nederlandse rijswerkers, een kern van per fecte handwerkers van de oude stempel, bezetten een sleutel positie in de terugkeer van Schouwen en Duiveland, een uitspraaak waarmede Waterstaat volmondig instemt. Niet alleen het formeren, doch vooral het vakkundig tot zinken brengen van de matten, wel ke voor het Schelphoekse gat een afmeting van twintig bij veertig meter hebben en speciaal via voor dit doel gebouwde vletten wor den geleid, is van het grootste belang. Nog nimmer heeft men in het lage land van Nederland de concentratie ontmoet van een vloot, als die welke straks de „operatie rijshout" moet ondersteunen. De veertig zolderbakken liggen overal verspreid in het rampgebied en de aannemers Van Oord uit Werkendam, die met hun mannen de Schelphoek het eerst bespringen, hebben hun vloot met zolder schuiten uit Amsterdam moeten versterken. De stortsteen, welke op de bakken wordt overgeladen, komt voornamelijk uit Duitsland en België. Deze aanvoer behoeft een eigen organisatie. De vraag naar rijshout steeg dermate, dat men onvoldoende had *an de grienden langs de delta van Zuid-Holland. Men kreeg ver lof rijshout te betrekken van de Koninklijke Domeinen. Niet alleen het samenbrengen van het uiteenlopende materieel en een verscheidenheid aan technische mid delen in de kortst mogelijke tijd, schept problemen, óók het tekort aan rijswerkers is nijpend. Heel Schouwen en Duiveland zal straks moeten kunnen vertrouwen op het nieuwe dijklichaam, dat volgens leken te langzaam gestalte krijgt vóór het doodse dorp Serooskerke, dat vlak achter het gat ligt en de meest getroffen gemeente is, omdat het bij elk tij de slagen van de Noordzee moet opvangen. Vijftig jaar geleden zou men het eiland en dat geldt zowel voor het Noordelijke als het Zuidelijke deel hebben moeten prijsgeven en zich uit sluitend hebben moeten beperken tot het defensief. Nü was de periode van defensief een tijdvak van voorberei ding en van terreinverkenningen, van berekeningen. De eerste aanvallen van de mannen in de glimmende waterlaarzen zijn niet spectaculair geweest, niet zicht baar voor hen, die alleen maar het water willen zien zakken. De aan loop geschiedt onder het woelig op pervlak van de zeespiegel, dóór wordt het begin gemaakt. Deze werkwijze behoort nu eenmaal tot de oerprinci- pes van Waterstaat. Schelphoek behoeft rijswerkers, die het water kénnen, die aan de kleur en aan de stroming kunnen zien, wan neer het zinkstuk dat een kapitale waarde vertegenwoordigt kan weg- eakken als fundering van de komen de dijk. Nederland heeft een tekort aan rijs werkers. Zeker, er zijn genoeg mannen die van water en van wanten weten, maar het is tekenend, dat thans be sprekingen gaande zijn met Oost- Friesland in Duitsland om bijvoor beeld honderd rijswerkers naar Schelphoek te laten komen om de Nederlandse keurtroep te versterken. Reeds bevinden zich vijfhonderd dijkwerkers met een kern van rijswer kers nabij de egelstelling Flauwers, nederzetting ten Zuiden van het gat, en in Burghsluis, waar men het lilliputhaventje heeft veranderd in een werkhaven mede als uitvalpoort voor de stugge strijd. Werkweek 70 uur De prestaties van dc Nederlandse rijswerkers gaan verre uit boven die aan welk front van het rampgebied ook. Deze mensen zijn aan het einde van de week terecht uitgeput, vooral ook omdat zij op zeer ongeregelde tij den in weer en wind bezig zijn, want het wisselend tij houdt geen rekening met vaste arbeidstijden. Niet zelden werkt men op deze wijze zeventig a tachtig uur per week. De algemene opinie op het eiland is, dat als men deze mensen dan het vrije weekeinde ontneemt er tijdelijk wellicht nóg ho gere prestaties worden verricht, doch dat de permanente krachtsinspanning zich later onbetwist zal wreken. En dat geldt uiteraard niet alleen voor de rijswerkers. van wie er ook in België aan de dijken werken en el ders in het. Nederlandse overstro mingsgebied. Men heeft de oude wer ken uitgekamd en de kern van rijs werkers zoveel mogelijk van hulptroe pen voorzien, doch de wedloop met de herfst vergt een zo groot mogelijke versterking, vandaar het Duitse con tingent, Men tracht thans in Sliedrecht door middel van een spoedcursus rijswer kers te kweken, doch dit betekent nog geen onmiddellijke hulp. De hellingen in Burghsluis en Flau wers, waar de rijshoutmatten worden vervaardigd, vormen in vol bedrijf een even levendig als bemoedigend beeld. En als men dan naar de plek is gevören, waar de zinkbaas na een grondige olik op het dode tij het be vel zinken" kan geven, dan kan hij dat alleen doen indien de stroming minder is dan twee meter per seconde. Gaat de stroom sneller dan is het zeer moeilijk het zinkstuk zijn goede be stemming te geven. De schutting Urgent is de aanleg voor een dijk- strook als onderdeel van de vier kilo meter lange dijk, welke landinwaarts de catastrophe van Schelphoek moet opheffen, vlak voor het langzaam slinkende dorp Serooskerke. Hoe eer der de aarden en stenen schutting, voor het dorp met zijn frisse rode da ken in de minst aangetaste kern, ge reed zal zijn, hoe groter de kans is op het behoud van deze gemeente. Bij de hoeken van het dijkgat, waar de zeewering intact is gebleven, zal men twee korte dijken aanleggen, ook landinwaarts in de richting van de barrière voor Serooskerke. In deze halve hoepel blijven dan ter linker zijde en ter rechterzijde twee sluitga ten van 1500 meter over. Deze zeer sterke stroomgaten moeten vóór de najaarsstormen gesloten worden. In dien dit gebeurt, zal dat de kroon op een creatie van Waterstaat en van de Nederlandse arbeider betekenen, waar van de stedeling en de dorpeling, die uit de verte de worsteling volgen, de omvang niet kunnen peilen. Het is nu eenmaal een sterke traditie van Wa terstaat en van allen, die in zijn sfeer leven, bescheiden en nuchter een taak te volbrengen. En dat geldt ook deze nationale krachtsinspanning in Zeeland, waarvan Schelphoek het sprekendste voorbeeld is. Is Schelphoek dicht voordat het ru we weer is aangebroken, dan is ook het ongeduldig popelen van vele pompbazen ten einde. Dan gaan de pompen op het grote oppervlak van de Schouwense polder werkten en dan hoopt men in het vroege voorjaar Serooskerke en Kerkwerve en ande re plaatsen van een langzame ver drinkingsdood te hebben gered. Ster ker: dan is heel Sohouwen en Duive land gered! Ouulerkerk Ouwerkerk ligt iets minder ongun stig dan Serooskerke, het ligt ook ho ger en wordt om de zes uur belaagd door de getijdestroom van de Ooster se helde en niet van de zee zoals het Westelijk gelegen Serooskerke. Vóór Ouwerkerk aan de Zuidoosthoek van Duiveland liggen twee stroomgaten, een Oostelijk gat van liefst 350 me ter en een Westelijke breuk van 110 meter. Met het stoombootje ,,Ens", varende voor de dienst van Zuider zeewerken, zijn we de geul ingeva ren, welke de stroom hier dagelijks uitdiept en gekomen tot achter de zeedijk. Het is ontstellend hoe de golfslag van de binnenzee de dijk wanden aanvreet en men is terstond geinezen van de ogenschijnlijk ruststellende aanblik, welke de dijk aan de buitenkant biedt. Ouwerkerk. ook een slinkende terp, heeft het geluk, dat voor de twee dijk- gaten een rijpe schor ligt, welke een belangrijk steunpunt betekent voor de vier kilometer lange dijk, waaraan onder water reeds begonnen is. Deze waterkering komt in een boog in de Ooster Schelde te liggen. Op de plaats van de oude weggeslagen dijk, maakt men een z.g. inlaagdijk, waardoor een miniatuurpoldertje ontstaat en er dus sprake is van landwinning De gaten voor Ouwerkerk corres ponderen met het dijkgat bij Steven- sluis in grootte, het derde stroomgat op dit eiland, dat ten Westen van Sir- jansland ligt. En het gat bij Sirjans land correspondeerde weer met dat bij Ooster land, dat onlangs stroom dicht (dat is nog niet waterdicht) is gemaakt. Men past, naar gelang van de omstandigheden, onderscheiden methoden van dijkdichting toe. Het gat bij Oosterland is met stenen dam men gedicht, een oude Hollandse wij ze van dijk houw. Vijftig caissons In de Landskamer, het hoge gebouw in het hart van Zierikzee waar de ge nerale staf van Waterstaat des avonds doorwerkt, is men optimistisoh ge stemd over de voltooiing van de ope ratie „Levensstrijd", welke haar naam dankt aan een hofstede van die naam en die zich onder de rook van de oud- middeleeuwse hoofdstad van het eiland afspeelt. Het gat bij „Levensstrijd" corres pondeert met dat van de Schelphoek Transport van een zinkstuk door het gal nabij de Schelphoek naar het tracé van de nieuwe dijk, welke Voor hei dorp Serooskerke wordt gelegd. Vier sleepboten ongeveer 500 p.k.) trekken het met stort steen verzwaarde vlechtwerk. en het dichten van de dijkbreuk bij Zierikzee betekent derhalve enige verlichting voor de krachttoer tussen Burghsluis en de Flauwers. Weldra zullen alle caissons, die hier op de zinkstukken worden neergelaten, na dat zij bij de stroom kentering be hendig zijn ingevaren ter plaatse aan wezig zijn. Men heeft vijftig caissons voor deze operatie, welke kort na Pinksteren kan zijn geëindigd, nodig. Dit is een grote proefneming. De caissons zijn II meter, bij 7% •meter, bij 2.20 meter en worden bij vier stuks tegelijk ingevaren. Lukt deze arbeid, dan zal men ook voor het gat bij de Schelphoek caissons gebrui ken, maar dan zesmaal zoveel als voor Zierikzee. De victorie van „Levensstrijd" be looft een mijlpaal te worden in de strijd om het behoud van het eiland. Ook Stevensluis zal met caissons worden bedwongen, Sirjansland daar entegen hoopt men dicht te spuiten. Gordels De bijna volledige damwand rondom Zierikzee nadert zijn voltooiing, een zelfde gordel krijgt Brouwershaven en het dorp- Scharendijke, halverwege de geboortestad van vader Cats en Zierilczee's wachter over de binnenzee het duindorp Renesse. Het feit, dat men varend materieel via de brede geul van Schelphoek over het ver dronken polderland, dwars over Schouwen naar het dorp Scharendijke gelegen in de luwte van de dijk heeft kunnen aanvoeren, tekent de si tuatie. De gordels rondom plaatsen, waar men het leven zo spoedig moge lijk zijn rechten wil laten hernemen, moet men zien als een maatregel van wijs beleid. Men rekent en berekent doch de (Van onze speciale verslaggever). VORDERT de herovering van Sr.hnnwpn pn Duivel an Schouwen en Duiveland of pakt men de zaken gezapig aan en valt er van enig tempo niets te bespeuren? Er is in de laatste weken veel critiek geweest. Op zichzelf begrijpelijk, want een nationaal object als dit, is aan critiek onderhevig. Na enige omvangrijke zwerf tochten over het eiland, waarbij wij met mensen van uiteenlopen de aard hebben gesproken en waarbij wij vooral op de brand punten der werkzaamheden in drukken konden opdoen, geloven we te kunnen zeggen: „Er is geen reden tot pessimisme". De arbeid op Schouwen en Duive land is nu eenmaal gecompliceerder dan die, welke de drooglegging van Walcheren neeft gevraagd. Op Wal cheren beschikte men over redelijke aanvoerwegen, een aanvoerhaven in Vlissingen en de installaties van „De Schelde" bewezen vrij spoedig goede diensten. Maar ook daar veroorzaakte de concentratie van materiaal moei lijkheden, omdat het, evenals nu, uit Noord-Nederland moest komen. Maar Walcheren lag minder geïsoleerd dan het eiland van Zierikzee en was min der ontvolkt door evacuatie dan Schou wen en Duiveland. Het vordert tijd onverwachte factoren in dit zo kwets bare gebied maken het onmogelijk ze kerheid te verschaffen. Voorts versterkt men de binnenzij de van de zeedijk, welke van Brou wershaven in Westelijke richting loopt en waarlangs zich de verkeers weg thans in onherkenbare staat bevindt. Deze weg blijft drie a vier uur per dag droog en is dan de enige verbinding over land tussen Duiveland en Schou wen. De weg is het tere vervolg van de droge corridor, waaraan de na men van Noordgouwe en Zonnemaire zo roemvol verbonden zijn. Het behoud van deze z.g. Langedyk is van vitaal belang, vooral voor de aanvoer van materiaal, dat onder meer in het. haventje van Scharendijke en in dal: van Brouwershaven arriveert. De stenen dichter Cats ziet nu niet meer uitsluitend uit over verroeste landbouwmachines, die in een grillig patroon rondom zijn voetstuk zijn ge plaatst, hij aanschouwt ook de ber gen rijshout, de zwarte perkoenen, de buisleidingen en de bergen stortsteen. Men sloopt de ontwrichte woningen in dit pittoreske stadje, waar het wa ter tunnels onder sommige huizen heeft geslepen. Het geboortehuis van onze oudvaderlandse poëet is behou den gebleven, het huis er naast werd juist gesloopt toen we met de jeep uit Scharendijke terugkeerden. Op weg naar Zierikzee bezochten we Dreischor, dat onlangs is droog- gevallen, een maanlandschap met een even sombere als blijmoedige aanblik. Somber uit het oogpunt van de ra vage, de kapotte huizen, blijmoedig uit het oogmerk dat Dreischor een teken aan de wand kan zijn voor Schou wen en Duiveland. Met een grote rust werkt en zwoegt de bevolking weer in haar bemodder- d« dorp. Dreischor, heel Schouwen en Duiveland, zegt tegen Waterstaat en z(jn geuzen: „Maken jullie de dijken maar dicht, dan gaan wij onze gang De belangrijkste objecten op Schouwen-Duiveland zijn. Burghsluis (gat gedicht); 21: Schelphoek grootste stroomgat geslagen in de stormnacht); 17-18: Operatie „Levensstrijd" bij Zierikzeé, dijkgaten en openingen in langgerekte havendijken; 13: Gaten voor het dorp Ouwerkerk12: Gedicht gat voor het dorp Oosterland; 9: Gat bij Sirjansland; 8: Gat bij Stevensluis; 2 tot en met 6: Dijkverzwakkingen; 10 en 11: Rampaarse dijk en Ouden dijk. Behalve de grote stroomgaten waren er ongeveer 70 min of meer kleine gatenvooral in binnendijken, waarvan vele zijn gedicht. alvorens men zanddepots heeft ge vormd, bokken, kranen, zuigers en per sers in een zeer moeilijk stroomgebied heeft gedirigeerd. Op Schouwen en Duiveland moest alles uit de grond worden gestampt. Op Zijpe, nabij Bruinisse, heeft men binnen zes weken een complete werk haven gemaakt, geschikt voor over slag en met kranen. Het aldaar ge vormde reusachtige zanddepot vraagt gedurig om aanvulling. Dit is de voor raadschuur, waaruit onder meer de bekende Oudendijk (Bruinisse's nacht merrie) en de Rampaartse dijk zijn of worden hersteld en versterkt. De ver- oersproblemen op het eiland zelf vormen een hoofdstuk apart, de op lossing daarvan vraagt thans bij na vier maanden na de ramp nog veel improvisatie en pioniersgeest. Wij willen hier een poging tot dijk dichting in een der gaten van de Rampaartse dijk als voorbeeld nemen van de verkeerde indruk, welke men van het tempo zou kunnen krijgen. Met een dukw reden we van Zijpe en deels varend over de betonweg via de Oudendijk naar deze Rampaartse dijk, even ten Westen van Oosterland. Daar stond zo'n zestig man in twee rijen als een levende ketting tot aan de voet van de zandzakkendam. Men had „tafeltjes" van zandzakken ge maakt. Aan iedere zijde van de „tafel" stonden twee man. Men greep een zak bij de punt en bij de sluiting en schoof die op de volgende „tafel". Een soort lopende-bandwerk. Intussen sjouwden anderen zakken aan om de voorraad op peil te houden. Een monotoon, weinig imposant, maar hoogst nuttig werk, dit proces van handkracht. Waarom handkracht? Omdat men geen aanvoerweg heeft voor zwaar materieel. Men heeft zelfs grote moeite om het zand, dat per dukw moeizaam wordt aangevoerd, ter plaatse te krijgen. Kon een zware G.M.C. er maar ko men Deze Brabantse ploegen, die we er de talloze zakken elke zandzak veertig kilo zagen transporteren, vormen een voorpost. Deze mensen moeten des avonds terug. Er is geen plaats voor slaapketen in dit nie mandsland, waar nóg een factor bij sterke stroming de aanvoer van levensmiddelen lang niet altijd vlot zou verlopen. Wat het zand betreft, men kan al leen bij hoog water met de bakken bij de zuigers, die „buitengaats" liggen, komen. Een dezer dagen krijgt Ouwerkerk méér zuigers, zijn persers en kleikra- nen. Doch de zichtbare aanwezigheid van dit materiaal wil niet zeggen, dat er niets zou zijn gebeurd. Als de vluchtige bezoeker een di-ag- line werkloos ziet staan, ligt zijn com mentaar voor de hand. Maar een dragline-machinist is geen duivels kunstenaar, die zonder slaap en voed sel kan. Plaatsvervangers voor drag line-bestuurders zijn er zelden, om dat het nu eenmaal een speciaal Korps is. De machine is zeer kostbaar en het gaat in de practijk heel moeilijk met een dubbele bezetting op dit apparaat te werken. Niet in iedere smeerjongen steekt een machinist voor een line. H uisvesting Het huisvestingsprobleem nadert in middels zijn oplossing. Over enkele weken hoopt men in totaal drie a vier duizend mannen op Schouwen er Duiveland te kunnen huisvesten, voornamelijk in barakken. Dank zij een Zwitserse geschenk zending verrijst er thans een kamp voor 240 man nabij Zierikzee. Thans werken er een kleine twee duizend mensen, van wie er vierhon derd en vijftig eilandbewoners zijn. Er zijn ruim tweehonderd rijswei"kers, duizend grondwerkers, een kleine vierhonderd leden van het „zwarte corps", om enkele groepen te noemen En wat het arbeidstempo betreft, over al vindt men mensen, die menen met de minst mogelijke krachtsinspanning hun verantwoorde bijdrage te kunnen leveren. En dat komt waarlijk niet al leen op dit eiland voor, waar het in het grote verband gezien tot de uit zonderingen behoort. De „Provinciale Commissie Zee land" voor cultureel werk in arbei derskampen is inmiddels met haar al lerminst eenvoudig werk begonnen. IDeze arbeid zal eerst vrucht dra gen, als men in de kampen cantines heeft gebouwd. (Van onze speciale verslaggever). T.V HAAMSTEDE, een van de drie droog gebleven dorpen op de zandplaatvan Schouwen en Duiveland, hebben we een kopje koffie gedronken bij dominee Kuitert van Scharendijke. Als zo- velen uit de door het water aan getaste dorpen van het lage land van Schouwen, ivas ook hij ge ëvacueerd naar de droge zone en gehuisvest bij de heer Van Wa- veren, een ronde Zeeuw, die zich met de bollencultuur bezighoudt. Het is nog een zeer jonge dominee, deze predikant van het kleine Scha rendijke, waar nu om de week een dienst wordt gehouden voor de en kele tientallen Hervormden en Gere formeerden en schippers, die kans zien uit de verstrooiing naar hun.... ge meentehuis, niet naar de kerk, te komen. De kerken van Scharendijke zijn onbruikbaar, maar de raadzaal leent zich uitstekend voor bijeenkom sten en om beurten preekt de Her vormde dan wel de Gereformeerde dominee van Scharendijke daar op Zondagmorgen. Het aanvangsuur van de dienst is afhankelijk van het tij, want de weg van Renesse naar Brou wershaven is zoals we elders op deze pagina schreven slechts korte tijd per dag bei'ijdbaar. „Als we te lang preken, staan we met onze buik in het water," vertelde ds. Kuitert, wiens vrouw ook ge- evacueerd is. Dat is een mei-kwaardige evacuatie, want mevrouw Kuitert is liefst naar.... Upsala in Zweden ge trokken met haar dochtertje Hilde. Zij is stellig een der weinigen, die het verst van de Zeeuwse bodem weg- gei-eisd is. Mevrouw Kuitert was Zweedse voor dat zij in het huwelijk trad met ds. Kuitert, die na de bevrijding als stu dent in een wei-kkamp op Walcheren meehielp dit schiereiland weer een prettig aanzijn te geven. Daar ont moette hij een Zweedse studente en van deze ontmoeting kwam een huwe lijk. En de Zweedse, wier ouders in Up sala wonen, deed tegelijk met haar man haar „intrede" in Scharendijke, waar men wel wat vreemd opkeek. Maar reeds nu schrijft zij uitstekend NedeiTandse brieven en.... verlangt terug naar Scharendijke Oase op Duiveland (Van een onzer verslaggevers) TIET GEMEENTEBESTUUR van Tl Zonnemaire is het enige van Sohouwen en Duiveland, dat tijd heeft o)ti een dezer weken naar Amsterdam te gaan, waar de hoofdstedelijke magistratuur gastvrouw is. Bij Zonnemaire begon eigenlijk de massale Am sterdamse hulp aan het eiland, want Zonnemaire heeft bijzon dere banden met de stad aan Amstel en IJ. In het raadhuis, dat eertijds pastorie was, is de grote Neder lander prof. P. Zeeman geboren. Zonnemaire, het enige dorp waar alles op de velden is ingezaaid en dat bedankt heeft voor een Geboortehuis van prof. Zeeman. Amerikaanse adoptie, gaat het prof. Zeeman-laboratorium be zichtigen en bedanken voor de pomp, die Amsterdam het als eerste schonk. Zonnemairemet de waar nemende burgemeester J. van Splunder aan het hoofd, is het zonnige dorp in het trieste ge bied, dat in vele opzichten een springplank voor hulp aan de omringende geteisterde gemeen ten is en dat mocht het nodig zijn weer schouder aan schou der met Noordgouwe op de Schouwense dijk zal slaan. Het borstbeeld van jjrof. Zee man staat voor alle zeker heid nog op de eerste ver dieping van het pronkjuweel, dat dit raadhuis is. Want al moge Zonnemaire geen directe zorgen hebben, het is en blijft onder deel van het omstreden Schou wen en Duiveland, ook al is het een parel in de droge corridor....

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1953 | | pagina 26