Toestand va n dijken op Schouwen ernstig m-8 IR. MARIS OVER DE SCHADE De toestand van de dijken op Sdhouwen is bijzonder zorgwek kend. Het herstel wordt bemoeilijkt doordat het eiland buitengewoon diep ligt en doordat er geen tus- senkeringen zijn, die het eiland ver delen. Er zal nu getracht worden een verbinding te maken tussen Zierikzee en Brouwershaven, waardoor twee ge deelten ontstaan, die afzonderlijk ter band genomen kunnen worden. Ook bij de haven van Zierikzee zijn de moeilijkheden groot. Het eerste werk zal bestaan uit het dichten van de gaten in de havendam- men en direct daarna zal de haven uit gebaggerd worden, omdat deze het uit gangspunt zal moeten worden voor de werkzaamheden aan de dijken van Schouwen. Ten Oosten van de haven van Zie rikzee is een baggermolen nu bezig een werkhaven te maken, evenals bij Schelphoek, waar de dijk ook gaten vertoont, die zeer moeilijk te stoppen zijn Tholen en Simt Philipsiand geven geen grote problemen. Bij dood tij hoopt men de gaten op St. Philipsiand zon der zinkstokken te kunnen dichten. Voor Tholen zijn hulpgemalen besteld om na het dichten van de dijken het land droog te leggen. Wat Zuid-Holland betreft, alle dij ken van Rozenburg, de Krimpener- waa'rd, Schieland en Delfland zijn thans dicht en het land is droog. Aan het. definitieve herstel wordt gewerkt. Ook in de Alblasserwaard is de dijk gesloten en het water wordt er thans met een grote capaciteit uitgemalen. De hoeveelheid is echter van dien aard, dat het land, vermoedelijk eerst in April droog zal zijn. Alle dijkgaten van IJselmonde zijn voorlopig gedicht, behalve het gat bij Rhoon. Het Oostelijke deel van het eiland Putten wordt thans drooggemalen. Op Zuidoost Voorne is de ringdijk dicht. Het droogmalen zal in Maart voltooid zijn. Het midden van dit eiland wordt nog beheerst door het grote gat bij Hellevoetsluis. Bij een van de eerst volgende dode tijen hoopt men het met behulp van caissons te kunnen dichten. Hierbij zal een model in het waterloop kundig laboratorium van nut kunnen zijn. Gunstige berichten komen uit de Hoeksewaard. Het Zuiden en Oosten komen dezer dagten geheel droog. De rijksweg naar de Barendrechtse brug zal echter nog wel tot Maart onder wa ter staan. De 'rijksweg van Dordrecht naar de Moerdijk zal binnen een week droog zijn. De rijbaan die op deze weg in aanleg was, is ernstig beschadigd. Ook aan de dijken van Goeree- Overflakkee wordt hard gewerkt. De drempel van .het grote 'gat bij Ouddorp is nu tot boven hoogwater gebracht. Enkele kleinere gaten zijn al dicht. Enkele polders in de omgeving van Ouddorp kunnen wellicht binnen een maand droog zijn. Hier hebben militai ren uitstekend werk gedaan. Dank zij de aanwezigheid van binnendijken is het werk hier minder moeilijk dan op Schouwen. Het grote gat bij Herkingen hoopt men ook bij een van de eerst volgende dode tijen te kunnen dichten. Met het herstel van de doorbraak bij Den Bommel is begonnen. In Noord-Brabant is het land van Heusden en Altena weer afgesloten. Daar wordt het land thans leeggema- len. Ter weerszijden van de Moerdijk- brug zijn practisch alle gaten tot boven hoogwater gedicht en ook daa'r kan begonnen worden met malen. Ten Oosten van Willemstad wordt een groot gat met zinkstokken hersteld. Hetzelfde geldt voor een ernstige door-1 braak ten Westen van Willemstad. Met! .het droogleggen van de verkeersweg van de Moerdijk naar het Zuiden is' men bezig. Verkenningen hebben uit gewezen dat deze weg belangrijke schaide heeft opgelopen. Het herstel zal nog wel vrij geruime tijd in beslag nemen. De werkzaamheden aan Sohielands Ho-ge Zeedijk gaat thans in de richting van definitief herstel. In het Waterloopkundig labo ratorium te Delft is men op het ogenblik druk bezig met het ne men van proeven in verband met het eerste te dichten grote gat in de beschadigde dijken van Zuidwest Nederland. Dit zal zijn het 65 meter lange en vijf meter diepe gat ten Oosten van Helle voetsluis. Deze dijkbreuk met bijbeho rende stromingen is in model gebracht in het Waterloopkundig laboratorium te Delft, waar met dit model wordt geëxperimen teerd. Het doel van dit proefon dervindelijk onderzoek is o.a. de krachten te bepalen, die zullen werken op de schepen, die tot zinken zullen worden gebracht. Tevens krijgt men een overzicht van de onvoorziene moeilijkhe den die zich zullen kunnen voor doen. Een van de deskundigen bij het gereconstrueerde gat laat twee betonnen pontons, gevuld met klei. zand en stenen, tijdens de vloed.-eb-kentering zakken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1953 | | pagina 12