Toestand va n dijken op
Schouwen ernstig
m-8 IR. MARIS OVER DE SCHADE
De toestand van de dijken op
Sdhouwen is bijzonder zorgwek
kend. Het herstel wordt bemoeilijkt
doordat het eiland buitengewoon
diep ligt en doordat er geen tus-
senkeringen zijn, die het eiland ver
delen. Er zal nu getracht worden een
verbinding te maken tussen Zierikzee
en Brouwershaven, waardoor twee ge
deelten ontstaan, die afzonderlijk ter
band genomen kunnen worden. Ook
bij de haven van Zierikzee zijn de
moeilijkheden groot.
Het eerste werk zal bestaan uit het
dichten van de gaten in de havendam-
men en direct daarna zal de haven uit
gebaggerd worden, omdat deze het uit
gangspunt zal moeten worden voor de
werkzaamheden aan de dijken van
Schouwen.
Ten Oosten van de haven van Zie
rikzee is een baggermolen nu bezig
een werkhaven te maken, evenals bij
Schelphoek, waar de dijk ook gaten
vertoont, die zeer moeilijk te stoppen
zijn
Tholen en Simt Philipsiand geven
geen grote problemen. Bij dood tij hoopt
men de gaten op St. Philipsiand zon
der zinkstokken te kunnen dichten.
Voor Tholen zijn hulpgemalen besteld
om na het dichten van de dijken het
land droog te leggen.
Wat Zuid-Holland betreft, alle dij
ken van Rozenburg, de Krimpener-
waa'rd, Schieland en Delfland zijn
thans dicht en het land is droog. Aan
het. definitieve herstel wordt gewerkt.
Ook in de Alblasserwaard is de dijk
gesloten en het water wordt er thans
met een grote capaciteit uitgemalen.
De hoeveelheid is echter van dien
aard, dat het land, vermoedelijk eerst
in April droog zal zijn. Alle dijkgaten
van IJselmonde zijn voorlopig gedicht,
behalve het gat bij Rhoon.
Het Oostelijke deel van het eiland
Putten wordt thans drooggemalen. Op
Zuidoost Voorne is de ringdijk dicht.
Het droogmalen zal in Maart voltooid
zijn. Het midden van dit eiland wordt
nog beheerst door het grote gat bij
Hellevoetsluis. Bij een van de eerst
volgende dode tijen hoopt men het met
behulp van caissons te kunnen dichten.
Hierbij zal een model in het waterloop
kundig laboratorium van nut kunnen
zijn.
Gunstige berichten komen uit de
Hoeksewaard. Het Zuiden en Oosten
komen dezer dagten geheel droog. De
rijksweg naar de Barendrechtse brug
zal echter nog wel tot Maart onder wa
ter staan.
De 'rijksweg van Dordrecht naar de
Moerdijk zal binnen een week droog
zijn. De rijbaan die op deze weg in
aanleg was, is ernstig beschadigd.
Ook aan de dijken van Goeree-
Overflakkee wordt hard gewerkt. De
drempel van .het grote 'gat bij Ouddorp
is nu tot boven hoogwater gebracht.
Enkele kleinere gaten zijn al dicht.
Enkele polders in de omgeving van
Ouddorp kunnen wellicht binnen een
maand droog zijn. Hier hebben militai
ren uitstekend werk gedaan. Dank zij
de aanwezigheid van binnendijken is
het werk hier minder moeilijk dan op
Schouwen. Het grote gat bij Herkingen
hoopt men ook bij een van de eerst
volgende dode tijen te kunnen dichten.
Met het herstel van de doorbraak bij
Den Bommel is begonnen.
In Noord-Brabant is het land van
Heusden en Altena weer afgesloten.
Daar wordt het land thans leeggema-
len. Ter weerszijden van de Moerdijk-
brug zijn practisch alle gaten tot boven
hoogwater gedicht en ook daa'r kan
begonnen worden met malen. Ten
Oosten van Willemstad wordt een
groot gat met zinkstokken hersteld.
Hetzelfde geldt voor een ernstige door-1
braak ten Westen van Willemstad. Met!
.het droogleggen van de verkeersweg
van de Moerdijk naar het Zuiden is'
men bezig. Verkenningen hebben uit
gewezen dat deze weg belangrijke
schaide heeft opgelopen. Het herstel
zal nog wel vrij geruime tijd in beslag
nemen.
De werkzaamheden aan Sohielands
Ho-ge Zeedijk gaat thans in de richting
van definitief herstel.
In het Waterloopkundig labo
ratorium te Delft is men op het
ogenblik druk bezig met het ne
men van proeven in verband met
het eerste te dichten grote gat
in de beschadigde dijken van
Zuidwest Nederland. Dit zal zijn
het 65 meter lange en vijf meter
diepe gat ten Oosten van Helle
voetsluis.
Deze dijkbreuk met bijbeho
rende stromingen is in model
gebracht in het Waterloopkundig
laboratorium te Delft, waar met
dit model wordt geëxperimen
teerd. Het doel van dit proefon
dervindelijk onderzoek is o.a. de
krachten te bepalen, die zullen
werken op de schepen, die tot
zinken zullen worden gebracht.
Tevens krijgt men een overzicht
van de onvoorziene moeilijkhe
den die zich zullen kunnen voor
doen.
Een van de deskundigen bij
het gereconstrueerde gat laat
twee betonnen pontons, gevuld
met klei. zand en stenen, tijdens
de vloed.-eb-kentering zakken.