Waler zakt - Schade blijkt groter Een zwijntje of beschadigd STORMEN ZULLEN VEEL TELEURSTELLINGEN KUNNEN BRENGEN DAGORDER VAN DE KONINGIN Ruim 500 km dijk weg PORTUGAL leeft in deze dagen sterk met Nederland mee. Een radiovereniging besteedde ette lijke uren van haar zendtijd aan een steunactie „in dienst van Holland". Het regende giftenzo wel grote als kleine, en ook goe deren, zoals kleding, dekens, la kens etc. werden met milde hand gegeven. Een firma te Oporto, die zich toelegt op het fokken van rasvarkens, stelde zelfs een „Yorkshire Large White" be schikbaar. „Voordat ik het wist stond de gever met het zwijn voor mijn deur", schrijft de Nederlandse consul in Oporto, de heer L. Pol ling, die voor de verzending van de goederen naar Nederland zorg draagt, aan een Amsterdamse re latie. „Ik kon het nobele aan bod moeilijk weigeren. Het beest je heeft een gewicht van 150 kilo, is afkomstig uit directe import uit Engeland en zou daar momen teel zeker 1600 gulden opbren gen. Ik moest nu trachten dit zwijn naar Nederland verscheept te krijgen. Terwijl hier steeds bij dergelijke zendingen alle moge lijke formaliteiten moeten wor den vervuld, bleek mij spoedig, dat in dit geval alle bureaucratie verdween als sneeuw voor de zon. Er bestaan geen formalitei ten meer. De kapitein van het Nederlandse motorschip „Vlier" zal de passagier kosteloos ver voeren en tijdens de reis zorgen dat aan de voeding niets zal ont breken. De edele gever zorgdè voor een hok, zodat de passagier het onderweg comfortabel zal hebben. Van harte hoop ik. dat de reis voorspoedig zal zijn en dat het geschonken zwijn er toe zal bijdragen, het Nederlandse varkensdom tot steeds grotere hoogte op te voeren." (Van onze Haagse redacteur) „De schade aan de dijken is belangrijk groter, dan wij ons aan vankelijk hadden voorgesteld. Een bedrag is nog niet bij benadering vast te stellen, maar naast de vele grote en kleinere gaten, die reeds vrij spoedig opgemerkt konden worden, blijkt thans, dat de dijken over honderden kilometers ernstig beschadigd zijn. Op sommige plaatsen is de dijk tot op het maaiveld weggeslagen; op andere pun ten is tweederde van het profiel vernield. De totale dijklengte in de getroffen gebieden bedraagt 1100 kilometer. Ongeveer de helft daar van is nog gaaf. Hoewel het herstelwerk vordert, moeten wij ons voortdurend realiseren, dat zij bijzonder kwetsbaar zijn. Indien voorjaarsstormen optreden, kunnen teleurstellingen niet uitblijven. De beschadigde dijken en de aangelegde noodkeringen kunnen ernstige stormen niet doorstaan en misschien zullen zij het ook bij matige storm niet hou den. Dit betekent, dat reeds drooggelegd land opnieuw zal kunnen onderlopen". Dit verklaarde ir. A. G. Maris, di recteur-generaal van de Rijkswater staat, toen hij een overzicht gaf van de stand van zaken zoals die gisteren was. Een groot en moeilijk werk zal be gin volgende week, wanneer het. dood tij is, in korte tijd uitgevoerd moeten worden op Zuid-Beveland. Daar be vindt zich bij Bafch een groot gat in de dijk, waar eb en vloed het water met een snelheid van vijf meter per seconde doorheen jagen. Duizend a twee duizend militairen zullen daar H.M. de Koningin heeft de volgende dagorder uitgevaardigd, bestemd voor het personeel van zee-, land- en lucht macht en tevens gericht tot de militai ren uit het buitenland, die hulp in de overstroomde gebieden verleend heb ben. „Nu het reddingswerk in de over stroomde gebieden en het voorlopig dichten der dijken, voor zover dit mo gelijk is, toelaten, dat de militaire hulpverlening grotendeels beëindigd wordt, wens ik mijn bijzondere waar dering te uiten voor de offervaardig heid, ijver en bekwaamheid, waarmede deze zware taak door de Koninklijke Marine, de Koninklijke Landmacht en de luchtstrijdkrachten is uitgevoerd. Gij hebt daarbij de uitnemende hulp gehad van de leger-, marine en lucht machtcontingenten van verschillende mogendheden. Gezamenlijk hebt gij, in samenwer king met de niet-militaire organisaties, personen en groepen van personen, die met en naast u hun offervaardigheid en arbeidskracht aan de eerste leniging van de nood gaven, de burgerlijke autoriteiten, die de leiding en de ver antwoordelijkheid voor de noodmaat regelen hadden, de onmiddellijke eer ste hu lp gegeven, die zij bij de moei- j lijke taak, waarvoor zij gesteld waren, nodig hadden." Tevens heeft H.M. de Koningin het volgende schrijven gericht aan de mi nister-president: „De bijzondere waardering die ik in bijgaande dagorder uit voor de bijdra ge, die de militairen brachten voor de eerste leniging van de watersnood, geldt, uiteraard in dezelfde mate voor 'de talrijke niet-militaire autoriteiten, organisaties en personen, die mede ge arbeid hebben aan het reddingswerk in de watersnoodgebieden." met behulp van klei, draglines en 300.000 zandzakken een kade ter hoog te van twee meter en ter lengte van 1800 meter over land aanleggen, die de bestaande binnenkering met de zeedijk zal verbinden. Indien dit lukt zal van de vloed-kom, die zich op het land achter het gat in de dijk gevormd heeft, 800 a 1000 ha afgesneden worden, waardoor nog slechts 200 a 300 ha overblijft, De stroom zal daardoor be langrijk minder snel en de reparatie van het gat gemakkelijker worden. De spoorwegen zullen zand aanvoeren tot vlak bij het werk. Dit alles moet in zeer korte tijd georganiseerd en gerea liseerd worden, „Heit is een precaire ge- i schiedenis en het weer zal moeten meewerken, wil het karwei slag-en", al dus ir. Marie. Een moeilijke situatie doet zich ook voor bij Krujnin-gen, waar drie ernstige gaten in de dijk geslagen zijn en waar de -haven geheel is uitgestroomd. Mede omdat het in bedrijf komen van het veer Kruinin-genPerkpolder van groot belang is, zal ook hier de zaak krachtig worden aangepakt, maar hoe veel tijd e-r met het ih-erstel gemoeid zal zijn, is nog niet te zeggen. Ten Oosten van Kortgene, aan de Zuidkant van Noord-Beveland, zal pract-isch een nieuwe dijk gemaakt moeten worden. Dit is een van de pun ten, -die kort na de ramp niet opvielen, maar zich thans in volle omvang open baren. Op Walcheren doen zich geen moei lijkheden voor. De spoorlijn Middel burgGoes zal waarschijnlijk de vol gende week weer in -gebruik genomen worden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1953 | | pagina 10