Af De Wijde Wereldeen uitzondering op een droeve Schouwense regel: het staat namelijk nog droog. Van hieruit is telefonisch contact o.mmet de gemeentendie in de Westelijke kop van Schouwen niet door het water werden geteisterd. Links: Major Rubyde Amerikaanse piloot die bij herhaling Z.K.H. Prins Bernhard vloogbekijkt belangstellend het tweede rampnummer van de Wereldkroniekwaarin de Prins en hij staan afgebeeld. Midden: De provisorisch, maar doeltreffend ingerichte telefooncentrale, die in „De Wijde Wereldeen der weinige drooggebleven huizen van Schouwen de communicatie met de buitenivereld onderhoudt. Rechts: Gevraagd naar zijn bevindingen, antwoordde de burgemeester van Renesse, Mr G. F. Lunsingh Tonkens (links): „Ik heb hier de zorg voor 12 a 1300 evacué's, samengeperst in onze kleine gemeente. We hebben echter verbinding met de buitenwereld, er is lichtwater en voedsel en een nieuwe weg naar de getijhaven van Scharendijke is in voorbereiding!" Koningsbruggen, die volgens de Amerikaanse heli copter-vliegers eminent werk in het leghok „Airstrip" verrichtte: „Schouwen en Duiveland werd vergeten toen men alleen maar oog en oor had voor de nood elders. Dagen lang wisten maar weinige Nederlan ders, hoe verschrikkelijk de catastrophe hier was. Geen vliegtuig kon ons vinden. En toch vochten duizenden hier op Schouwen en Duiveland voor hun leven en was er gebrek letterlijk aan alles. Maar de mensen hier zijn dat gewend. Het was in '44 al precies eender. Iedereen had het over Walcheren; dat er hier nog een veel groter gebied overstroomd was, drong blijkbaar niet door. En terwijl overal elders in Zeeland de opbouw aan alle kanten werd bevorderd, kreeg men hier de onontbeerlijke hulp maar mondjesmaat toegemeten Zo zal het nu wéér gaan als het Nederlandse volk op dit punt niet opmerkzaam wordt gemaakt!" Coördineren ia noodzaak, maar hoe? Wij dalen op een landje in Renesse en hebben o.m. een ontmoeting met de militaire rayoncommandant de kapitein der Stoottroepen W. Willemse, die ook al niet over de toestand is te spreken. Hij is verheugd persmensen te ontmoeten, omdat over Schouwen de meest merkwaardige sprookjes worden verteld. „Ik ben hier voor de coördinatie op allerlei gebied en moet dus de verbindingen leggen. Maar dit lukt vrijwel niet. Ten eerste moet je om te kunnen coördineren mensen hebben en tot nu toe ontbreekt mij de nodige bevoegdheid hierin te voorzien. Behou dens een enkele uitzondering is de medewerking ab soluut onvoldoende en ook van buitenaf geschieden nog altijd rare dingen. Nog maar pas werden hier al weer broden afgeworpen, broden, waarom wij niet gevraagd hebben, omdat wij hier ruimschoots van voedsel zijn voorzien. Maar waar blijven die ring- platen voor die zo vitale verbindingsweg met de haven van Scharendijke? Ik weet wel, vier kilometer ring- platen kost een kapitaal, maar die enige, behoorlijk bruikbare verbinding met de buitenwereld is het meer dan waard. En dan die levensgevaarlijke roeibootjes veerdienst bij het gat van Burgsluis, terwijl hier, als het met het dichten te lang gaat duren, wellicht de meest eenvoudige pontonbrug uitkomst kan brengen!" Onze geduldige Amerikaanse piloot voert ons pre cies over het Noorderduin naar de zgn. Repart bij Scharendijke, waar de düinen eindigen en waar een enkel huis, hoog op het duin, nog onbeschadigd staat. Wij landen op het strand en gaan met een vreemd gevoel van dankbaarheid en van verdriet temidden van de chaos, die we overal zagen, een huis binnen, waar wij vele, vele jaren in vrede vertoefden. Drie Delftse studenten, Laddé, Van Meurs en Geerling, bedienen in dit huis de ijlings door de P.T.T. aan gelegde noodtclefooncentrale. Bravo, de allereerste verbinding tussen Scharendijkehaven en de ge meenten, die in de Westelijke kop droog bleven. Hier is tenminste een begin gemaakt, denken we, het begin van de gigantische taak, die nodig is om Schouwen-Duiveland zijn oude, geliefde en vrucht bare aanzien te hergeven en die verricht kan worden, wanneer de haast bovenmenselijke kracht, die Nederland deze weken ontplooide, blijft doorwerken. 753 reddingen in drie dagen! Terug op het vliegveld Woensdrecht praten we nog een kwartiertje na met de Amerikaanse mannen, die het hunne tot dit begin bijdroegen. Met Major Poynter en Major Ruby, die herhaaldelijk onze Prins per helicopter vervoerde, met Captain Johnson, Lieutenant Dow en onze piloot Nelson, die in weinige uren onze vriend werd. „Vertel eens, Major Poynter, wanneer kwamen jullie en wanneer gaan jullie?" „Wij kwamen op de derde Februari en zijn waarschijnlijk juist vertrok ken als uw artikel het publiek bereikt. Wij gaan weer terug naar Duitsland, met standplaats Stuttgart." „En weet u nu ook hoeveel personen door uw helicopter afdeling werden gered?" „Ja, wij kwamen in drie dagen tot 753 mensen met gemiddeld acht machines." „En hoe vond u dit werk?" „Laat ik dat nu eens even in een enkele regel voor u neerschrijven," zegt hij spontaan, „laat u die dan afdrukken, opdat uw landgenoten weten, hoe volgaarne wij ons hulpbrengend werk volbrachten!" en hij schreef: Ik, x |p fey, Vertaling: „De helicopter-piloten gevoelen dat dit een buitengewone gelegenheid was om onze waarde te bewijzen. Het was een bijzonder succesvolle operatie en wij zijn blij dat wij konden helpen VERNON L. POYNTER. „We zijn blij, dat wrc konden helpen." Prachtig, maar wij op onze beurt zijn blij, dat het ons gegeven is van deze plaats af aan deze en andere honderd voudige mensenredders uit binnen- en buitenland onze onmeetbare dank te kunnen brengen. En laten we uit dit gevoel dan tot slot mijn aanhef herhalen „Vader, heb je gezien, dat de grote schuur al weer helemaal droog ligt bij ebbe?" „Ja, Huibje, dat be tekent, dat het water tenminste niet verder komt en dat we weer hopen mogen op beter!" Maardan behoort Nederland ook concreet een antwoord te geven op de vraag van het ogenblik: Blijft Schouwen-Duiveland het vergeten eiland?"

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1953 | | pagina 21