Luctor et Cmerqo t ZEELAND KOMT WEER BOVEN deed men het ingekomen water afvloeien. Het klinkt allemaal eenvoudig. Het was echter een gevecht om lijfsbehoud. Bietenkarren rijden af en aan De bietenkarren van de Zeeuwse boeren hebben een andere bestemming gekregen. Daarin worden thans de zandzakken aangevoerd, die nodig zijn om de lage binnendijken te verbogen en te verstevigen. Want nu de eerste linie, de zeedijk, weggevallen is, rust op die, als waterkeringen bijna vergeten en in ieder geval verwaarloosde dijkjes, de taak, grote stukken nog niet ondergelopen land tegen de stormvloed te beschermen. Sommige van die dijken zijn niet hoger dan zeventig centimeter. Het water is er al overheen geslagen en bier en daar zijn die kleine dijken zeer beschadigd. Maar omdat ze toch nog boven de thans af en aan lopende eb en vloedstroom uitsteken hebben ze, als waterkering, opnieuw be tekenis gekregen. Zo is het op alle Zeeuwse eilanden. Op Zuid- Beveland hebben de soldaten van het Jan Willem Friso regiment uit Steenwijk van zo'n binnendijkje een verkeersweg gemaakt, waarover nu al het ver keer van Walcheren met de rest van Nederland overland gaat. Arbeiders van de Nederlandse Spoorwegen zijn be gonnen de deerlijk gehavende spoorlijn tussen Bergen op Zoom en Walcheren te herstellen. Zo geweldig is de kracht van het water daar geweestdat deze dubbele spoorlijn omgekeerd in het water terecht gekomen is. De spoorbiels steken hier en daar nog boven het water uit. Men is thans begonnen een zandbaan te leggen, waarover zandtreinen gaan rijden in de richting Woensdrecht. Daar moet een hele nieuwe zeedijk worden gemaakt en per spoor wordt daarvoor, nu de wegen stuk zijn, het nodige zand aangevoerd. Nog steeds: de helicopter Het is één middel om de geweldige transport moeilijkheden in dit bijna verloren land enigszins tegemoet te komen. Wie door het overstroomde gebied rijdt, ziet herhaaldelijk auto's, die voor het herstel onmisbare goederen vervoeren, tot aan de assen in de weke modder zitten. En het tanken van motorvoertuigen op ondergelopen straatwegen uit auto's, die speciaal in deze omgeving opereren met de opdracht, gestrande voertuigen bij te staan, is evenmin vreemd. Het verbindingsmiddel blijft ook nu: de helicopter die in wezen een vliegende auto iswaarmee de meest wonderlijke landingen en dus opdrachtenuitgevoerd kunnen worden. Men landt met deze practische vlieg- tuigjes op straatwegen en onder bomenvliegt dan rus tig achteruit om weer in de vrije lucht te komen. Op dit moment wordt de helicopter nog gebruikt voor het doen van verkenningenhet overbrengen van op geïsoleerde punten nodige personen en het doen van boodschappen. Een van de meest mistroostige en verschrikkelijke ervaringen, die men, zwervend in het verdronken land, thans opdoet, is het bergen van de honderden dierencadavers, die overal ronddrijven. Met forse takels worden de dode koeien, varkens, paarden en schapen opgelierd en in de vrachtauto's geladen, die de troosteloze vracht naar de schepen brengen. Daar mee worden ze naar de overladen destructiebedrijven gebracht, die uit de cadavers nog bepaalde, voor veevoeder geschikte praeparaten kunnen bereiden. Het aanbod van de Amerikanen om met vlammen werpers de cadavers in een ogenblik te vernietigen heb ben wijals zuinige en op alles bedachte Nederlanders, a de bange worsteling tegen het water in de stormnacht van 1 Februari j.l. komt Zeeland weer boven. De W.K.-fotograaf heeft op ver schillende punten van de geteisterde eilanden mo menten vastgelegd, die bewijzen, dat de oude wapen spreuk van de Zeeuwse archipel opnieuw in practijk gebracht wordt. Zó groot kan de verwoesting, door het water aan gericht niet zijn, of overal zijn wel kleine kernen van bewoning achtergebleven en uit die bruggenhoofden wordt de herovering van Zeeland geleid. In het ene geval is dat een stuk dijk, in het andere een dorp, dat net boven het water uitsteekt. Zierikzee is er een voorbeeld van en de duintop van Schouwen. Maar ook: Poortvliet op Tholen, waar zeventienhonderd mensen op een kluit Zeeuwse klei zitten bleven en Krabbendijke op Zuid-Beve land, vanwaar men de Kreekrakdam herstellen gaat. Het eerste werk was: gaten dicht en dijken ver sterken. Een prachtig voorbeeld van het eerste werk ziet men aan de Zuidelijke dijk van het eiland Tholen, waar in de buurt van de Steenlandse sluis een gat in de dijk om de Steenlandse polder geslagen was. Dat werd. voor het springtij van 16 Februari j.l. een tij, dat overigens onder de meest gunstige weers omstandigheden verliep - gedicht met vele honderd duizenden zandzakken. Dag en nacht hebben arbei ders en boeren uit de omgeving, soldaten, die uit alle kazernes van Nederland kwamen en arbeiders uit de grote steden hier gezwoegd. Tegelijkertijd werd de waterafvoer van de Steenlandse polder hersteld en Het dichten van de gaten in de dijken is de eerste taak geweest in de voorbije dagen. In dit grote gat, dat gesla gen werd in de Zuidelijke dijk van het eiland Tholen, werden honderdduizenden zandzakken gestouwd. Links: De helicopter als boodschappenjongen. Na de landing op de straatweg gaat het, achterwaarts, terug. Rechts: Zo afgelegen kan de post voor de Marechaussee niet zijn of er is een gelegenheid hem de allernieuwste aflevering van de Wereldkroniek te bezorgen. Een welkom geschenk, want waaruit zou hij anders weten hoe het er uit ziet, elders in het overstroomde gebied?

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1953 | | pagina 16