„MOULIN ROUGE" gemeente Dreischor in deze maand Augustus reeds enige boeren bezig zag met het uitzaaien van kool zaad en op mijn vraag of vermoedelijk weer gips gebruikt zal worden, werd medegedeeld, dat gips een uitstekend middel is om het land open, poreus te houden, waardoor liet veel regenwater kan op nemen. De zoute korst moet door het regenwater worden doorbroken en het door gips poreus gemaakte oppervlak kun dus daartoe heel veel bijdragen! Dan komt ons gesprek op de beruchte Lange Dijk, die l'/jkm lang is. tussen Scharendijke en Den Osse en die ternauwernood bij de ramp behouden bleef, niet door de aanvallen van buitenaf, van de zeezijde, dus van de Noord-West-kant, maar van binnenuit het in enorme kwan turns binnenstromende water van de Oostelijke en Zuidelijke gaten vernielde meter voor meter het zo belangrijke binnendijkse talud en dreigde dus deze 'ogenschijnlijk krachtige zeewering aan de binnenzijde voos te maken door ondermijning. Nu is ook hier het gevaar geweken en de nieuwe weg, die tot aan de ha\ en van Scharendijke gereed is en zelfs al een gedeelte van de Lange Dijk bestrijkt, wordt thans onverwijld afgemaakt tot aan Den Osse toe en wel verbreed en verhoogd tot ongeveer 21/. m boven A.P. Daardoor is een goede verkeersweg geschapen, die tevens een uitstekende binnenbeveiliging voor het gehele dijklichaam van de Lange Dijk vormt. Wij stappen in een jeep van de overal tegelijk- zijnde sympathieke, „dijkbaas" van de Waterschap Schouwen, de heer Ringclberg en gaan over de Lange Dijk zelf naar Brouwershaven om het gesproken woord thans te testen aan de werkelijkheid en om in Brouwershaven nog enige merkwaardige gevallen van dijkdoorbraak in ogenschouw te nemen. Wanneer in de haven van Brouwershaven het vloedwater extra hoog komt, loopt de kade onder en staat het standbeeld van Vader Cats op het grote havenplein mistroostig midden in het water. Dan worden ijlings de vloedplanken voor de deuren en vensters van de huizen om de kade aangebracht en de naden met boter of spek of vet gedicht, alhoewel er toch nog het nodige doorheen sijpelt, en dan wor den deze planken tevens aangebracht dwars over de nauwe toegangsstraatjes tot het havcnplein. Dit gehele bestel was tot nu toe een wezenlijk onderdeel van de Scliouwense waterkering. Tijdens de ramp echter kwam het water zo hoog, dat geen vlocdplanken meer mochten baten, zodat het water de ruiten indrukte en met donderend geraas in de woningen stortte, zich een weg zoekend naar het laagst gelegen punt, de kelders. De meeste huizen rondom de kaden van Brouwershaven waren oud, dus ook de kelders, en nu was er nog maar weinig voor nodig om het water, dat buiten hoog tegen de gevels aandrukte, en het water dat de kelders deed vollopen, met elkaar in contact te brengen. Een enkele oude steenlaag was dikwijls nog maar de enige afscheiding, zodat in vele gevallen deze bezweek en het zeewater rechtstreeks van buiten de kelders binnendrong en, alweer het laagste punt zoekend, zich een uitweg baande in het achter de huizen veel lager gelegen polderland. De druk van buitenaf was in sommige gevallen zo immens groot, dat hele huizen tussen dc andere uit werden weg gedrukt en dan in puin stortten. Met groeiende verbazing nam ik deze catastrophale gevallen zelf in ogenschouw. Hier en daar bleven de woningen boven de ingestorte kelders nog grotendeels hangen, maar oude huizen verdwenen totaal! Ten slotte tot geluk van dc overige kadebewoners, want dóór deze met oerkracht gebaande uitwegen zakte het water direct enige decimeters, zodat andere woningen behouden konden worden. Ook het fraaie Middeleeuwse Raadhuis bleek beschadigd, doch gelukkig alleen de kelderruimte en het bordes, terwijl zowaar het vroegere buis van Jacob Cats met een geheel nieuwe gevel prijkt, on langs opgebouwd volgens de beschikbare historische gegevens en daardoor een veel fraaier aanblik gevend dan het vroegere lelijke huisje. En dan is ook deze episode van onze kruistocht over Schouwcn-Duivcland achter de rug en keren wij vermoeid terug naar ..de Wijde Wereld" om de vol gende dag per bus via de Lange Dijk, Brouwers haven en Zierikzce en dan per pont de terugtocht naar Anna-Jacoba te ondernemen. Daarna bereikten wij in enkele uren tijds weer onze eigen woning. Met welk een verwondering en zelfs met welk een merkwaardig gevoel van schaamte ondergingen wij het genot van al dat groen, van al die bloeiende rozen, van al die weelderige zomerse bomen Moge Nederland Schouwcn-Duivcland nooit ver geten, want het is een land van werkers met karak ter! Moge „24 uur Ouwerkerk" ons allen een symbool zijn voor de strijd van héél Zeeland en Zuid-IIolland tegen het steeds maar weer aanval lende water en moge dit alles ons tevens iets leren omtrent de relativiteit van onze eigen problemen. de film van Toulouse Lautrec „...met een handvol apen nootjes van tijd tot tijd ben ik al tevreden et toeval wilde, dat we juist vóór we John Hus tons' breed aangekondigde „Moulin Rougc"- film gingen zien, de kritiek ter lezing kregen, die Jan Greshoff in zijn rubriek „Mensen en Me ningen" in „Het Vaderland" van 15 September j.l. schreef. Deze niet mals te noemen, zou een zwakke omschrijving zijn. We citeren: „Men heeft Toulouse Lautrec op een manier verminkt, die ik liederlijk noem, de kunstenaar in het algemeen zo potsierlijk en beledigend voorgesteld als slechts de afgunst het vermag. Hier werd dc Geest beledigd en dat is en blijft majesteitsschennis. Niet één ogenblik krijgt de gemartelde toeschouwer iets te zietl van Lautrccs grootheid als schilder, van zijn beminnelijkheid als mens en zijn vindingskracht, zijn intelligentie, zijn geest, zijn ras, zijn onaantastbare eerlijkheid en op rechtheid in zijn leven en in zijn werk. Dit verlopen gedrocht heeft niets, niets, niets met Lautrec te maken. Dc putjesscheppers die deze film uit faeces en huisvuil samenstelden, namen zelfs niet de moeite een schijn van „echtheid" te handhaven. Feiten en bijzonderheden in iedere encyclopaedic na te gaan, werden hier verkeerd voorgesteld." Na het bijtend zuur van Greshoffs verontwaar diging tot de laatste druppel op ons te hebben laten inwerken, aanschouwden we het „filmvuil" dan zelf. En met als resultaat, dat we ons verstouten het voor een deel wel, maar voor een groot deel helemaal niet met hem eens te zijn. Wij vonden ook, dat de makers de omgeving van Lautrccs jeugd tot een „caricatuur" hadden ver vormd. en óók, dat bijvoorbeeld Zsa Zsa Gabor alle kwaliteiten miste om in deze film maar voor één meter ernstig genomen te worden en zo kunnen wc doorgaan. Wat Greshoff evenwel over de filmfiguur van Lautrec zelf schrijft, gaat ons te ver. Dc schilder- grootheid, de hartelijkheid, de geest, de oprechtheid, de levende Lautrec eigen, vonden wij er wel in. En in een mate, die indruk op ons maakte, ons ont roerde en bezighield langer dan dc film duurde. Wij willen er maar mee zeggen, dat alles betrekkelijk is en zéker het menselijk oordeel. Laat Greshoff stellen, dat hij in deze film zijn Lautrec niet vond. In hoe verre zou Lautrec zichzèll terugvinden in een even tuele beschrijving door Greshoff van hem gemaakt? Scène uit Moulin Rouge". Op de voorgrond La Goulue (Katherinc Kalh) die beroemd werd door het affiche, die Toulouse Lautrec voor de Moulin Rouge maakte en waarop zij groot stond afgebeeld. Toulouse Lautrec teas van origine een Franse graaf en brak op jeugdige leeftijd beide benen, waardoor hij blijvend invalide werd. Hij bracht vele uren door in de Moulin Rouge, om daar, al drinkende, zijn leed te vergeten èn om zijn beste schilderijen te maken. Twee hoofdrolvertolkers uil de boeiende film Moulin Rouge", die het leven weergeeft van de grote, kreupele schilder Toulouse Lautrec, die van 18641901 in Frankrijk leefde en wiens schilderijen wereldver maardheid verwierven. IJ ziet hier José Ferrer als Toulouse Lautrec en Colette Marchand als Marie Chalet, het meisje uit een Parijse achterbuurt, dat hem zo wreed bedroog. Ergens in „Moulin Rouge" zegt de verbitterde Toulouse Lautrec tegen dc vrouw, die waarlijk van hem hield, dat hij gelijk een aap, in liet leven al tevreden is als hij van tijd tot tijd een handvol apen- nootjes geboden krijgt. Zo is óns standpunt tegen over dc film van zijn leven: als wc in zijn celluloïd- leven al manr enkele flitsen van zijn menselijkheid en kunstenaarsschap te zien krijgen, mogen en moeten wc tevreden zijn. Elke interpretatie van zijn gecom pliceerd wezen zou immers subjectief en daardoor in compleet zijn. Wij geloven, dat de film „Moulin Rouge" metter daad veel van de mens en dc kunstenaar in dc kreupele schilder Toulouse Lautrec heeft weerge geven en in elk geval zijn we er zeker van, dat de film-Lautrec voldoende substanties bevat om dc grote massa begrip bij te brengen voor de échte. Wat wc een positieve waarde achten! „Moulin Rouge" vinden wij, met zijn vaart èn verstilling, zijn schilderachtige aankleding en enkele zéér treffende karakteruitbeeldingen, zoals die van Lautrec zelf (José Ferrer), Marie Chalet (Colette Marchand) - het meisje uit de goot, dat de naar liefde en verstaan hunkerende schilder wreed be droog - en Mvriamme (Suzanne Flon) - de vrouw, die hem waarachtig beminde een boeiende en mén selijke film, die we u sterk aanraden te gaan zien.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - krantenknipsels | 1953 | | pagina 14