Publicaties
Bruggehoofd GJandong
en de Mariniers
De moderne techniek
als hulpmiddel
bij deFranse wijnbouw
Dit blad verschij'nt iedere Vrijdag
WAARIN OPGENOMEN DE IERSEKSE EN THOOLSE COURANT
PERFECTA
No. 23
Vrijdag, 10 Juni 1949
Twee en Zestigste laargang
Prijs per kwartaal 0.95 met 15 ct. disp.-kosten
Druk en uitgave Firma Pot Vertegenwoordiger Deurloo
Hoogstraat Telefoon 16 Postrekening 1043
Nieuwsblad yoor Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, St Maartensdijk, Stavenisse, St-Annaland, Oud-Vossemeer en St-Philipsland
Belanghebbenden worden-er aan
herinnerd, dat de termijn voor
de betaling der straatbelasting
over 1948 op 15 Juni a.s. is
verstreken.
De Gemeente-ontvanger
van Tholen.
De maatjesharing is er weer
De berichten, dat onze vissers
vloot voor het eerst na de
winter weer op haringvangst
is uitgegaan, wekken ieder jaar
opnieuw een stemming van ver
wachting in het land. En die
geldt niet slechts de baat welke
een goede vangst opleveren
zal voor onze deviezen-pot of
voor de wereld van de visserij
De vlaggen en het feestvertoon
gelden ook de „Hollandse Nieuwe
zelf, die reeds van ouds als
concurrent van de dokters wordt
beschouwd en tegelijkertijd als
een speciale Nederlandse lekker
nij, waarvan het puikje ieder
voorjaar aan de Koninklijke fa
milie gepresenteerd wordt.
Onze voorouders hebben het
wel goed gezien, toen ze de
haring als een zeer gezond
voedingsmiddel bestempelden.
Haring is een heel vette vissoort,
rijk aan vitamines (vooral en
die ook in levertraan voor
komen) en aan voedingszouten,
die eveneens hetlichaarn helpen
opbouwen en tegen infecties
beschermen.
Aan eiwit is ze ongeveer even
rijk als vlees en bovendien is
dit vis-eiwit lichter verteerbaar.
Ook voor kinderen vormt ze een
uitstekend voedsel.
De nieuwe maatjes-haring wordt
dadelijk na de vangst verkocht
behalve een deel van de rijpste,
die men opslaat in de koelhui
zen. Dit wordt dan de koelhuis
haring, die na de „nieuwe" en
het hele verdere jaar door wordt
verkocht. Door de moderne tech
niek doet de kwaliteit van deze
opgeslagenharing voor de echte
Hollandse nieuwe bijna niet
onder Maar de fijnproevers
merken natuurlijk het onder
scheid nog wel op.
Hoe eten zij de haring, die
fijnproevers'? Zij pakken de vis
bij zijn staart, gooien hem om
en scheuren htm met be
weging in tweeën. Dan glijdt
hij zijig glad het keelgat in.
Een kunstje om door oefening
te leren.
Er zijn echter nog andere ma
nieren om de nieuwe maatjes
te genieten, bijv. als broodbo-
legging (bebt ze al eens ge
probeerd met een lepeltje sla
saus of mayonnaise of met
andere ingrediënten vermengd
tot een sla.
In het vouwblaadje, „Haring
heerlijk", cent verkrijgbaar
bij het Voorlichtingsbureau van
den Voedingsraad, afd. Vis, In
dustriestraat 23 rood. IJmuiden
(giro 301127) vindt vele der
gelijke recépten.
Indrukten van de politionele actie
(Wim Dussel, marine-correspondenl)
Slot.
II.
Enige tientallen meters verderop
in westelijke richting vind ik
bet„hoofdkwartier-bi uggehoofd,
waar een verbindingsman druk
bezig is met bet aanleggen van
een telefoonlijn. Er brandt al
een petroleumlamp en ineen hoek
zitten een paar „gevangenen"
op de grond te beven als een
riet. De kapitein snort ergens
buiten met zijn jeep rond, maar
komt zichtbaar teleurgesteld met
„niks". Zijn mannen hebben
intussen stelling genomen aan
de kampongrand en het enige
informatie-materiaal zijn de drie
of vier bewoners van de kam
pong, die een patrouille in een
huis onder de vloer heeft ont
dekt. Ze vertellen, dat een
negental T.N.I. militairen daags
tevoren de bevolking heeft aan
geraden de benen maar te nemen,
waartoe zij zelf het voorbeeld
gaven, door met de meeste spoed
aan hun knieën te trekken.
Veel meer nieuws doe ik verder
ook al niet op, zodat ik maar
eens weer op het strand ga
kijken, waai' het een al bedrij
vigheid is. Hier wordt gewerkt
door de strandploeg en.... hoe?
Een tot hoofdkwartier ingericht
voertuig staat aan de smalle
bosrand, en van hieruit geelt
de strandcommandant, eerst
„mondeling" maar al heel spoe
dig door middel van een mach
tige „beachmaster" zijn bevelen.
Het is bijna niet te beschrijven,
in welk een tempo er die eerste
uren wordt gewerkt. In een
minumum van lijd staat een
„aanlooplicht" overeind twee
palen, elk met een licht van
verschillende kleur, hoog,
het andere laag. Op de
die moet „landen" manoeuvreert
men zodanig dat de heide lichten
precies boven elkaar zijn, m.a.w.
liet schip bevindt zich juist in
het verlengde van beide palen
en kan dus veilig „stranden".
Ik geloof, dat het vertellen van
dit alles langer heeft geduurd, dan
het beloop zelf, want vóór je het
weet staat de eerste ponton op
het strand en rollen de wagens
met strandmatten en ander
materiaal van boord. In een
ongelooflijk snel tempo wordt
er nu gewerkt, om de nade
rende L.T.'s zo spoedig mogelijk
leeg te krijgen. liet ene aan
looplicht na het andere verrijst
en hel is waarde L.T.'s moeten
aldra met behulp van een paar
flikkerende zaklantaarns op het
strand lopen, omdat de „merk-
lijnen ploeg", zoals de groep
heet, die voor deze merkpalen
zorgt er niet tegen kan werken.
Er worden strandmatten aan
gedragen bij tientallen tegelijk.
Up drie, vier verschillende
plaatsen worden deze „wegen"
aangelegd die voor en naar
twee doorvoerplaatsen door het
gehoste heen, naar de grote weg.
Reeds rollen de eerste wagons
aan boord en een kapitein van
de met zijn mannen
hebben dan de eerstvolgende
anderhalf uur de handen vol
met het regelen vau dit nach
telijk verkeer.
Ja, slechts anderhalf uur is
nodig om zes L.T.'s te lossen
Je moet er zelf hij zijn geweest
om dit te kunnen begrijpen.
Met de regelmaat van een klok
komt het rijdend en het genie
materiaal uit de open „LT.-bek"
Infanterie, huzaren van Boreel,
genie van de K.L., alles loopt
vlot als op een parade. Een
paar bulldozers staan links van
de „L.T.", gereed om, als er
maar even iets hapert, een
handje te helpen. Een enkele
keer gebeurt het, dat een jeepje
teveel water binnenkrijgt of
dat het water te diep is. Dan
rukken de beide bulldozers aan
en werpen „even'' een dijkje
ervoorvooruit maar weer en
de strandcommandant geeft rus
tig maar zekerzijn aanwijzingen
door de overal verstaanbare
„beachmaster".
Zn nu en dan moet er even
gewacht worden met lossen,
omdat men het verkeer naai
de grote weg wel eens even,
niet kan verwerken, maar dan
gaat het weer verder, totdat
om even vóór twaalven die nacht
al het materiaal van boord is.
Ik kom juist terug van een
kijkje op de weg, waar de
diverse colonnes staan opgesteld,
als ik de T.C.S. een woordje
van dank hoar spreken aan
allen, die aan deze vlotte lossing
hebben meegewerkt en een
driewerf „hoera" gaat op voor
een luitenant die vandaag zijn
verjaardag viertMaar nog is
het werk niet klaar. De pontons
moeten nu tot een kade gefor
meerd worden om straks, tegen
de morgen, de „L.S.T. die
niet zo maar op het strand
kunnen lopen, gelegenheid te
geven hun lading te lossen. De
commando wagen wordt met
de beach master installatie
daartoe een paar honderd meter
verder op naar het westen ver
plaatst en nadat intussen de
eerste colonne meer dan een half
uur eerder dan verwacht was
in zijn oprnarsrichting is kunnen
vertrekken, wordt door de A.T.D.
mannen de ponton kade in ge
reedheid gebracht, een karwei
dat de hele nacht duurt. Maar
dan, als het duister begint te
wijken, zo tegen half zes in de
morgen, komt de eerste L.S.T.
aanstomen. De kade is klaar
ook deze schepen kunnen nu
gelost worden En dat gebeurt
ook. Het duurt de hele verdere
dag, vóór alle L.S.T. gelost
zijn en ook nu, de volgende
dag, is het nog steeds een gaan
en komen aan de plotseling
Zondagsdienst Artsen J2 Juni 1949
Voor de gemeenten Tholen, Oud-Vossemeer, Nieuw-
Vosmeer en St. Philipsland dr. Looysen te Tholen
en dr. Renes te Oud-Vossemeer
Corsettenhuis
Elastieken kousen
en Breukbanden
speciaal adres voor Maatwerk!
VAN VELDHOVEN—RAMPART
Telefoon 892 Bergen op Zoom
tot havenstad gebombardeerde
strandkampong. Wanneer de
bulldozerdrivers slapen weet ik
niet, ik geloof nooit. Ze zijn
tenminste nu weer bezig met
bet strandterrein uit te breiden.
Ze maken „even" een paar
stukjes terrein vlak, waarop
straks de tenten zullen worden
opgezet. De drukte en het
geroezemoes zijn hier niet van
de lucht. Dag en nacht brommen
en grommen motoren en het
straatje, waar al het verkeer
door moet, is doorlopend een
stofwolk.
Ik heb mijn intrek genomen
in een der armzalige kampong
huisjes. We slapen op baleh
baleh en eten bij de genie
van de landmacht, die kans zag
de eerste avond voor ons allen
een potje warm" klaar te
maken.
Dan stapt de rest van mijn
onderdeel aan wal. We kunnen
verder het binnenland in. De
landingsactie is volbracht
De Franse wijnstokken die de
beroemde wijnen geven waar
van alle fijnproevers ter wereld
genieten, zijn tere planten die
dus veel zorg vereisen. De wijn
bouwers nemen dan ook graag
hun toevlucht tot de nieuwste
technische hulpmiddelen op dit
gebied.
In de voornaamste wijnbouw-
districten van Frankrijk werden
metereoiogische diensten inge
steld. De door hen ingewonnen
inlichtingen komen binnen bij
speciale waarschuwingsstations
voor de wijnbouw, die dan een
bulletin opstellen en rondzen
den, waarin alle inlichtingen
omtrent de strijd tegen de zo
gevreesde druivenmeeldauw
staan, een schimmelziekte waar
bij sporen worden gevormd,
waarvoor een vochtige omge
ving bijzonder gunstig is.
Eenjander gevaar voor de wijn
bouw is de „rijp". Dit jaar
experimenteerde men in Cham
pagne met drie verschillende
methodes ter bestrijding van
deze plaag. De twee eerste zijn
gebaseerd op verwarming door
middel van bestraling van uit
kunstmatige wolken. Verwar
mingsapparaten van 20
hoogte, die voorzien zijn van
reflectoren en waarin een meng
sel brandt van zware olie met
teer worden in de wijnbergen
opgesteld en wel 12 per ha. Niet
zodra heeft men de eerste symp
tomen van de rijp vorming be
merkt, of een toestel dat niet
alleen gevoelig is voor tempe
ratuur, maar ook voor wind
snelheid, zet de apparaten auto
matisch in werking. Deze pro
duceren dan een dichte zware
rookwolk die zich over de bo
dem verspreidt. Moet er een
zeergroteoppervlaktebeschermd
worden, dan worden de kunst-
wolken door een vliegtuig ver
breid, dat 80Ü liter tilaanchlo-
ride en 200 liter ammoniak mee
voert. Bemerkt men dat een
wijnberg door rijp wordt be
dreigd, dan wordt de bestrijding
even voor zonsopgang uitge
voerd.
De derde methode is gebaseerd
op de werking van infra-rode
stralen. Deze worden teweeg
gebracht door reflectoren-bran
ders van meter hoogte, waar
van er per ha. nodig zijn.
Vliegramp bij Porto Rico.
Een transportvliegtuig 40 van
de maatschappij „Strato" is
met 81 personen aan boord in
de Garaibische zee bij Porto
Rico neergestort. De kustwacht
heeft 22 overlevendeu op een
nabijgelegen eiland waarge
nomen.
Het toestel, dat van San Juan
de hoofdstad van Porto Rico,
op weg was naar Miami had
57 volwassenen en 18 kinderen
als passagiers aan boord ver
moedelijk grotendeels bewoners
van Porto Rico.
Volgens berichten van de kust
wacht waren uur na het on
geluk pas 28 overlevenden ge
vonden. Volgens een lid van de
bemanning schenen vele passa
giers er voor terug te deinzen
overeenkomstig het bevel van
de gezagvoerder in het water
te springen. In deze streek ko
men veel haaien en andere ge
vaarlijke vissen voor.
Volgens de gezagvoeder kreeg
het toestel machinestoring, en
kele minuten na het vertrek
van het vliegveld.
THO
COURANT
II VOOfUICHTINGSBUREAU
n®t VAN OEN VOEDINGSRAAD
yy
yy