Een Landingsactie van de KONINKLIJKE MARINE iersekse en thoolse courant WAARIN OPGENOMEN DE Dit blad verschijnt iedere Vrijdag HERIJK Prima Dames-tassen Valse Tabaksbonnen in omloop No. 21 Vrijdag, 27 Mei 1949 Twee en Zestigste Jaargang Nieuwsblad voor Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, St Maartensdijk, Stavenisse, St-Annaland, Oud-Vossemeer en St-Philipsianc URANT Prijs per kwartaal f 0.95 met 15 ct. disp.-kosten Druk en uitgave Firma J.M.C. Pot Vertegenwoordiger J. Deurloo Hoogstraat 1 Telefoon 16 Postrekening 1043 der maten en gewichten largemeester en Welhouilers Tliolen maken bekend: at dit jaar voor de herijk an maten en gewichten zit ing zal worden gehouden i het gymnastieklokaal der .L.O.-school te Tliolen, op laandag 30 Mei 1949, van 10 ot 12 en van 13167a uuri oor de letters A l.m. F p Dinsdag 31 Mei 1949, van '/212 en van 1316l/2 uur, oor de letters G t.m. P: ip Woensdag 1 Juni 1949, van l'/2—12 en van 13'16 uur, oor de letters Q t.m. Z. lan belanghebbenden wordtin dat de maten en gewichten iCHOON, DROOG en ROEST VRIJ oeten worden aangebo- en om onderzocht te kunnen ïorden; dat ijzeren maten van linnen en van buiten geverfd lienen te zijn, koperen gewich- eti afgewassen en ook de gaten Icafcereinigddat ijzeren gewichten liet gepotlood mogen zijn, doch 'oestvrij moeten zijn gemaakt n daarna ingewreven met ge- :ookte lijnolie; op ie. dat de maten en gewichten ■oor 1 October 1950 gestempeld noeten zijn met de letter S en n( lat er, bij verzuim of verhin- leiing om van de zitting ge- iruik te maken, nog geiegen- '"lieid bestaat maten en gewich- .en te laten herijken aan het jkkantoor te Middelburg op de .e Donderdag en de daaropvol- jende Vrijdag van iedere maand (an 9-12 en van 1372-I072uur ie. dat de maten en gewich- en, welke zijn gestempeld met iet afkeuringsmerk A niet in winkels, enz. mogen worden eruggebracht; 8, db ld( ie. dat ten bate van 's Rijks ichatkist betaald moet worden (oor het onderzoek der maten n gewichten (keurloon) en voor liet justeren der gewichten (jus. eerloon) en >e. dat de miltigramgewichten liet op de herijkzitting, maar 7* illeen aan het ijkkantoor her- jkt kunnen worden. De geze telde enveloppe, afgegeven bij le vorige verificatie, moet met le gewichten franco per post sorden opgezonden, daar de gewichten anders aan de eisen jesteld voor de nieuwe, moeten (oldoen, terwijl een postbewijs .ot een bedrag, overeenkomende liet de som van 20 cent, voor Ik gewicht moetzijn ingesloten. Dit bedrag kan ook op postre kening no. 425038 van IJkkan- oor Middelburg worden gestort. Tliolen, 20 Mei I949 7, Lijst van kiezers die een gemachtigde aanwezen. 6 De burgemeester van Tholen jnaakt bekend, dat ter secretarie n per gemeente voor een ieder 'Pjler inzage is nedergelegd een lijst, vermeldende de kiezers, iie voor de stemming ter ver- an Kiezing van de leden yan de Gemeenteraad een gemachtigde |w (lebben aangewezen, met aan- 'Oilekening daarop van de ge- irn nachtigden. Tholen, 24 Mei 1949." Indrukken van de laatste politionele actie (D. Steenmeijer, marine-correspondent) „Stel voor om een uur te stop pen en hengelwedstrijd te or ganiseren" zo luidde het bericht dat de commandant van de LST no. 5 van mijn collega op de no. 3 ontvangt, terwijl ie wat in zijn stoel zat te dommelen, (in de middag van de 18e De cember 1948) En deze stemming is te be grijpen, in de wetenschap dat we weer dezelfde koers varen met onze grote landingsscliepen als de dag tevoren. We gingen terug met bange voorgevoelens. Zou de actie, die zo noodzake lijk scheen en waarvoor nu alles in gereedheid was gebracht, toch niet doorgaan Er heerste die dag aan boord van onze LST no, 5 een neer geslagen stemming, die heel cynisch tot uiting kwam in de uitroep vaneen marinier: „Mie ten we de kaakjes, die we als proviand voor de landing mee kregen, nu ook inleveren"? We kregen die dag weer huts pot, zowel 's middags als'savonds en dat werd (de vorige dag was het menu ook al op hutspot afgestemd geweest) van het goe de wel wat le veel. Hangerig brachten de mariniers de matrozen en de mannen van de Genie van het KNILdedag door. Slapende onder geimpro viseerde zonnetenljes of onder auto's. Een LST is een behoor lijk vaartuig met zijn 5000 ton doch als er honderden opvaren den zijn, die een plaatsje moe ten zoeken tussen de vele voer tuigen, zoals amphibische trac toren, 3-tonners, een pantser wagen eti ontelbare jeeps, dan is bet verblijf aan boord van zulk een landingsschip niet al tijd even comfortabel. Tegen do avond werden weer dezelfde voorbereidselen tot de landing getroffen als de dag tevoren. De veklvlessen werden gevuld met water of koffie. De kaakjes werden wederom uitge deeld, de uitrusting in orde ge maakt en de voertuigen kregen nog een laatste inspectie. Met inspanning werd toen ge wacht op het door velen ge vreesde, herhaalde uitslel of het door de minderheid gecon cludeerde bericht, dat de actie nu toch wel door zou gaan. De Minderheid kreeg ook deze keer weer gelijk en zo kwam het, dat na het sein „opdracht volvoeren" een luid gejuich op steeg. Op het voorgeschreven punt gekomen zien we reeds de sche pen liggen het hoofdkwartier schip, Hr. Ms. „Van Galen", Hr Ms Sleepboot „Beatrix", met een gedeelte van de pontons op sleeptouw, vele LT's van de Koninklijke Marine, de LST's van de Gouvernements Marine en de voormalige kabellegger „Zuiderkruis" en verdere pa trouille-vaartuigen, die vooral iu de Riouw Archipel normali ter zulk een zware taak ver richten, met de bestrijding van de smokkelhandel en infiltratie, Toen de zon purper onderging, werden de schepen grijze sil houetten, die scherp afstaken tegen de horizon, vooral de slanke omtrekken van Hr. Ms. torpedo- bootjager „Van Galen", vanwaar de kapitein Luilenant ter zee G. B. M. van Erkel, als oudste marine landings officier de acties leidt. Als commandant van de marine expedilionnaire macht is de kapitein ter zee G. J. W. van Waning tevens aan boord van deze oorlogsbodem. Zo lagen we op 10 mijl van de kust te wachten, terwijl alle voorbe reidselen getroffen werden. Een „air sea rescue" boot van de Marine luchtvaartdienst kwam nog met een 40 mijls vaartje aangestoven en wierp een pakje aan boord. vanaf f9.50 GEBR. MARTENS Steenbergsestr. 25 B. op Zoom De commandant van de brugge- hoofd afdeling, die met zijn mariniers als eerste voet aan wal zou zetten zag, dat het een vlag was en griepte, dat ie de driekleur nu niet meer nodig had, want die had hij reeds, (met het doel het rood, wit en blauw op het strand te hijsen) elders aan boord georganiseerd. Zijn gezicht klaarde echter op, toen bleek, dat er aan de vlag een briefje was bevestigd van zijn vrouw, met o.a. de mede deling, dat ie maar kalmpjes aan moest doen. Ze kende het lempareiment van haar gemaal, de kaptein der mariniers de Jonge Oudraat dus wel. Het grote ogenblik brak aan. De kleine „slormbootjes", die LP's worden genoemd, kwamen langs zij van onze LST no. 5. Vier aan bakboord en vier aan stuurboord. Aan boord van deze laatste scheepjes embarkeerden de mariniers van de bruggehoofd afdeling. De strandploeg kwam aan boord van de LP's aan bakboord, onder commando van de Ltz. I. Frijlink. Tevens werden 5 amphibische tractors door de grote muil van ons schip te water gelaten. Commandant van dit specifieke marinierswapen was de 1 ste Lt. der Marns. E. Mulder. De Bruggehoofd afde ling verzamelde zich bij een rood lichtje, dat in de mast van een patrouille—vaartuig zijn schijnsel uitstraalde, vlak onder de kust, als baken om de plaats aan te geven, waar geland moest worden. Plotseling stoven de LP's en amphibische tractors voorwaarts. Naar het strand van de visserskampong Glon- dong. Hoe zou bet aflopen? was de vraag op aller lippen. Kramp achtig staarden de mariniers gedurende de korte vaart voor uit. Uren leek het te duren, terwijl het toch maar minuten waren. Zou er vuur komen van de wal Zou het landingsplan zijn uitgelekt? Zou het grote voordeel van de verrassing er nog zijn? of niet Er kwam geen vuur van da wal. Het plan was dus niet uit gelekt en het voordeel van de verrassing dus gebleven. Evenals dat het geval was destijds bij d'e landing van Pasir Poetin, op Oost Java's noordkust, wat het zo goede begin was van de politionele actie. Geen hinder van riffen. Netjes gleden de landingsbootjes op hel gladde strand, even schurend Als logge schildpadden kwamen toen de amphibische tractoren het strand opwaggeleu. Het duurde maar een kwartier voor de „tweede golf" de strand ploeg de kant op kwam. De Hydografische groep, die mede aan wal was gegaan had in tussen het verloop van de kust strook nagegaan Aan de band hiervan konden de comman danten van LT's, de stand van hun schepen gelijk maken aan die van de glooiing van het strand, zodat hun vaartuigen niet voortijdig zouden vast lopen. De eerste kwam er met een „natte landing" af, d.w.z. dat er tussen de voorsteven van de LT en het strand een strook water overbleef van 60 cm. diep. Wat geen bezwaar was, zelfs niet voor de jeeps. De volgende LT had slechts een voet water, de daarop volgende maakte zelfs een droge landing, met de rest van de landingsvaartuigen ging het verder zo gunstig, dat zelfs de eerste colonne van de Expedi tionaire Macht der Mariniers brigade precies op de vastge stelde tijd kon vet kl i Geen f e toe.: p" De minister van Binnenlandse zaken beeft een schrijver: ge- j zonden naar de gemeentebestu ren om er op te wijzen, dat bet niet gewenst dat er t'ecst - lijkheden wordengeorg lis voor 7 Juli a s.-, de dag waarop het Koninklijk p ijn „kope ren" huwelijksfeest viert. Het is een gevolg van de uit drukkelijke wens van Hare Ma jesteit en van Prins Bernhard, aan dit feest slechts een huise lijk karakter te geven. Ter-inzage-legging van lijs ten van candidaten voor de gemeenteraad De voorzitter van bet Centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de raad der gemeente Tliolen maakt bekend dat de lijsten van candidaten voor een ieder op de secretarie der gemeente ter inzage zijn nedergelegd met vermelding van de nummers der lijsten. Tholen 23 Mei 1949. De voorzitter voornoemd De Haagse Burgemeester neemt ontslag. Mr. W. A. J. Visser heeft ont heffing uit zijn functie gevraagd als burgemeester van 'sGraven- hage. De oorzaak schijnt te moeten worden gezocht het be schikken over meer deviezen dan op normale wijze voor reizen naar het buitenland kunnen worden verkregen. We gens een acute storing in het zenuwgestel is Mr. Visser in een zenuwinrichtiugopgenomen. De secretaris van burgemeester Visser, drs. W. Bos schijnt ge arresteerd te zijn. Deze was referendaris ter gemeentesecre tarie en uilsluitend werkzaam voor de burgemeester. Hij was reeds enige tijd afwezig zonder enig bericht en zonder dat zijn verblijfplaats bekend was. Het Centraal Dislributiekantoor brengt onder de aandacht, dat er vervalsingen in omloop zijn van de bonnen der tabakskaarlen QA en QC 903. De valse bonnen zijn te herkennen aan de kleur Deze is iets donkerder dan die van de echte en helt meer over naar het bruin. Handelaren doen er goed aan tabaksbonnen, welke een afwijkende kleur vertonen, nauwkeurig te onderzoeken. Be halve aan de kleur zal men gewoonlijk ook aan de opdruk van de bon en aan de vezel aan de achterzijde kunnen zien, of men met een vervalsing te doen heeft. Vier Zondagen autorijden Teneinde tegemoet te komen aan de vele desbetreffende verzoeken die hem hebben bereikt z: minister van verkeer t staat gedurende enige lag'.-. van het nu komende geG. out! uiringen verier.?,: var bet Zoudagsrij verbod, en .vel op de volgende Zondagen. ..i Juni 26 Juni, 31 juli cn 28 Augustus 1949. Op de overige Zondagen zal r en afdoende conti ede op naleving van het Zondagsverbod dienen te werden gebandhaald. Brandstof-rantsoenbonnen liet Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat van 20 Mei af de rantsoenbonnen (brandstoffen een eenheid 1948'1949, weder om in omloop worden gebracht voor het gebruik in het stook- seizoen 19491950. Schippers zullen de bon 00 (nul zes) der brandstoffenkaai t kunnen ruilen tegen bovengenoemde rantsoen- bonnen. Dodelijke aanrijding te Stavenisse Donderdagmiddag werd te Sta venisse de 84 jarige heer R. die slecht ter been is, door een achteruit rijdende aulo van de firma B. uit Tholen aangereden. De auto van de iirma B slond aan de linkerkant van de weg geparkeerd. De bestuurder reed ongeveer 26 meter achteruit naar de volgende stopplaats. Tij dens dit achteruit rijden werd de heer R. aangereden, waarbij

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1949 | | pagina 1