PU ROL Jijj. la a alle zijden werd de Rijkskanseliei gelukgewenscht dat hij aan dezen aanslag op zijn leven was ontsnapt. U.m. kwamen telegrammen van ge- lukwensch in van onze Koningin, den Koning der Belgen en andere staatshoofden. In Duitschland zegt men dat het buitenlanders zijn die dezen aanslag hebben beraamd en doen uitvoeren en er is een prem e van 500.000 Mark uitgeloofd voor degenen die den dader kunnen doen ontdekken. GEMEENTERAAD Vervolg Baad Tbolen van !2e blad Met 5 stemmen wordt de heer Wollensberger gekozen, terwijl op de heeren Franke en Üijkslag elk een slem wordt uitgebracht. De heer Wolfensberger neemt deze benoeming aan. Burg. en Weth. stellen het onder houd van de Gontre d' Escarpe van het Kijk over te nernen. De gemeente ontvangt hiervoor f 11087.59. Dj heer Dijkslag vraagt of dan ook het recht bestaat havengeld le heffen. De voorzitter antwoordt dat dit reeds gebeurt. Met alg. st. wordt het voorstel aangenomen. Aan de orde komt het voorstel Wolfensberger. De heer Wolfensberger verdedigt zijn voorstel en wijst er 111 de le plaats op dat de raadsleden in een besloten vergadering op 5 Dec. 1931 zichzelf vrgdom van bruggeld heLben gegeven zonder eenige grond en in de '2e plaats nu niet aanvoeren dat de vastgestelde tarieveu herzien moeten worden, omdat ze zich zelf er buiten hebben geplaatst. Spr. heelt daarom dit voorstel, datindienmen zelf gaat betalen het beter zou aanvoelen om in het algemeen belang de tarieven zoo grondig mogelijk te regelen. Het is een sclieeve verhouding dat een raadslid zich zeil bevoordeelt tegen het belang van de gemeente, het opent de weg om de vergoeding die men ontvangt voor liet bijwonen van den raad te verhoogen en een der gelijke manier acht spr. onjuist en daar is geen enkel belang mee ge diend. De brug is uitsluitend vanuit Tholen en loopt niet door Tbolen zoodat het vrijdom verschaffen over de brug voor die raadsleden niet het belang van de gemeente eisclit. liet gemeentebelang heeft er niets mee te maken. De heer Klompe kan ten volle meegaan met het voorstel van den heer Wolfensberger. Weth. van den Berge zegt naar aanleiding van het gesprokene van den heer Wolfensberger, dat dit besluit is tot stand gekomen op voorstel van deu heer Overbeeke, deze heeft dit verdedigt en het is toen aangenomen. Nu wilde spr. zeggen dat de '2e kamerleden vrij vervoer le klasse hebben op de spoorwegen dat Ged. Staten en alle provinciale statenleden vrij vervoer hebben op de vervoermiddelen van de provincie en nu is de brug het eigendom van gemeente Tholen en waarom zou het dan onbillijk zijn dal de raadsleden vrij vervoer over de brug hebben, terwijl de fin. toestand er niet onder lijdt. De heer Wollensberger zegt dat de motieven die naar voren gebracht worden voor vrijdom van de brug voor de raadsleden niet opgaan. Een '2e Kamerlid reist door geheel Neder land voor de belangen van het Rijk, Ged. Staten reizen door de provincie voor de belangen van de provincie, de raadsleden van een groote stad rijden door de stad voor de belangen van de stad, maar die over de brug gaat, gaat niet voor de belangen van de gemeente, want de brug gaat vanuit Tholen. Dan ook is het voor beeld van een '2e Kamerlid abnor maal. De Tweede Kamer leden moch ten vroeger declareerenreisen verblijf kosten, omdat die kosten veel booger waren dan een abonnement op de trein, zijnde tusschen de f 000 en f700, heeft de algemeene rekenkamer voor gesteld om een abonnement te geven, zoodat ze dan door geheel Nederland kunnen reizen om zich op de hoogte te stellen, dat is voor Ged. Staten eveneens, maar met de brug is dat niet zoo, die brengt ons uit de ge meente, dus dan is er geen enkel belang bij om vrijdom van bruggeld te geven. Weth. v. d. Berge betwist het ten zeerste, dat wij dit voor ons zelf doen. Spr. gaat dikwijls met zijn auto over en geloolt niet dat hij ket minste be drag voor de brug betaalt, liet is precies abnormaal dat de 2e Kamer ieden en Ged. Staten vrij hebben, want ze zullen toch ook wel een pleizierreisje maken en dientenge volge acht spr. het goed dat degene die een ambt bekleeden of mede regeeren deze vrij reizen hebben. Nu zegt spr. wat zal dit luttele bedrag nu voor de gemeente uitmaken, hij acht het spijkers zoeken op laag water en begrijpt niet dat dit som metje een voorstel waard is. Spr. meent ook dat het heelemaal niet past om le zeggen dat men niets aanvoelt om abonnementen in te voeren. De voorzitter is het volkomen eens met de heeren raadsleden, die dit voorstel niet steunen. Er is gezegd de brug is buiten de gemeente, maar spr. wil er op wijzen dat de overkant van de brug tot de gemeente Tholen behoort. De heer Wolfensberger acht deze opmerking niet serieus. Het is misschien 1 M. grond. liet principi- eeie en het grievends! waar een groep van de burgerij zich aanstoot Waterstaat en van den Inspecteur der Volkshuisvesting Jhr. Mr. de Graaf, heel t vóór de vaststelling door den Raad der Gemeente op 17 Dec. 1937 gedurende 30 dagen ter inzage gelegen van de burgerij. Eu wat is toen gebleken 1 Dat van de burgerij niet één enkel persoon eenig bezwaar tegen het plan en dus ook tegen den geprojecteerden weg heeft te berde gebracht. liet plan is vervolgeus op '27 Mei 1038 door Gedep. Staten goedgekeurd. Ter uitvoering van het door den Raad genomen en door Gedep. Staten goedgekeurde besluit tot vaststelling van het uitbreidingsplan is daarop door B. an W. aan het bij uitstek deskundig Adviesbureau van de Ver. v. Ned. Gein. te Amersfoort gevraagd een plan met kostenraming te maken, en toen dit gereed was is aan den Raad voorgesteld een besluit te nemen klaarde zelf naar persoonlijke over tuiging, dat verbetering gewenscbt is, dit werd eveneens door den hoofd ingenieur bevestigd. Dit liep dus voor de heeren Moelker en Klompe mager af, wat ook niet anders kon, want hun bewering ging tegen de waar heid in. De oplossing die adressanten erop gevonden hebben om het verkeer volgens hun afgegeven teekening te brengen langs den geheelcn Singel, dus van de Oud-Vossemeerschepoort tot de Oudelandsche poort, werd door den hoofd-ingenieur als absoluut onvoldoende aangemerkt, terwijl hun genoemde raming der kosten groot f64000.bij gebrek aan deugdelijke gegevens gekwalificeerd werd als uit de lucht te zijn gegrepen. Op een vraag van den heer Commissaris naar de cijfers der begrootingskosten kon er niet anders getoond worden als ontworpen plan. Ten einde nu onnoodig uitstel do heen en weer schrijven te voorkom heeft gisteren nogmaals een oiidi houd met den H.l. le Middelbu plaats gevonden. Na ampele bespi king zijn wij tot de conclusie gek men, dat tegen het aanbrengen v; den door den Ii.I. aangegeven zuinigingen geen overwegend bezwajif behoeft te bestaan. Immers zooi reeds is opgemerkt, deze bezuii gingen betreffen slecbls een versm ling van het te bestralen gedeel van 9 tot 7 M. voor wat aangaat h ei grootste stuk en tot 6.15 M. vo wat aangaat de eigenlijke oprit de brug, en laten alzoo het tracé de opzet van den ontworpen wi geheel intact. Zooals de heeren hebben kunm zien heeft de H.l. zijn oorspionkelijl eisch het zoogen.heuveltje op te offer lo is dit, dat men zelf de tarieven ont wei p en zich vrijdom geeft van de brug en dat dit besloten is in besloten vergaderingen dat men dit driejaar lang laat waaien. De heer Bogert zegt deze zaak bracht hem in de gedachte het spreekwoord „wat kan een klein vlammetje een groote hoop hout aansteken." De bewering dat de men- schen het een ergernis is dat de raadsleden zonder betalen over de brug gaan is gekomen omdat dit zoo opgeblazen is geworden. De heer Klompe ondersleunt dit voorstel en die heeft in een persoonlijk gesprek tegen hem gezegd ik heb geen be zwaar er legen dat de raadsleden viij over de brug gaan. De beer Klompe zegt dat is zoo maar ik heb nog meer gezegd en dit maar de familie van de raadsleden die niet en dat gebeurt ook. De voorzitter merkt op dat aan genomen is de raadsleden en niet de familie. De heer Klompe zegt dat is voor hem ook geen bezwaar, maar de familie gaat ook vrij over de brug en dat is niet goed. De voorzitter zegt dat zoover hij weet dit niet gebeurd, maar vanaf vandaag is dat dan toch zeker klaar. De beer Bogert zegt de heer Klompe heeft het nu weer betuigt, dat hij geen bezwaar heeft dat de raadsleden vrij over de brug gaar.. De voorzitter wilde nog vragen aan den heer Wolfensberger wanneer, als dit voorstel zou worden aange nomen, dit dan in moet gaan, want dat staat er niet bij. De lieer Wolfensberger antwoordt vanal lieden. liet voorstel in stemming gebracht wordt verworpen met '2 tegen 5 stemmen. Voor de heeren Klompe en Wolfensberger. De voorzitter zegt nu het v.olgende In de gemeente doen van tijd tot tijd allerlei legendarische geruchten omtrent den aanleg van den nieuwen weg van de brug tot aan de Stoof de ronde, en men ontziet zich zelfs niet daarbij van leugens, halve waar heden en verdachtmakingen gebruik te maken Vandaar, dat ik meen goed te doen nogmaals van deze plaats precies te zeggen, wat er tot op dit oogenblik gebeurd is en boe dit is geschied. Toen in 1927/28 de brug over de Eendracht werd gebouwd was het gemeentebestuur van meening. dat de toegangsweg tot de brug moest loopen. door de kom der gemeente. Men verwachtte algemeen, dat het doorgaand verkeer van er. naar het eiland, daardoor ten faveure van den winkelstand, in Tholen zelf zou wor den opgehouden. Al spoedig is dit een illusie gebleken. Daarbij is gekomen, dat het verkeer tot voor kort steeds drukker is ge worden en de vrachtauto's niet alleen in aantal maar ook in grootte en zwaarte zijn toegenomen, waardoor in de binnenstad op sommige tijden toestanden zijn ontstaan, die voorde bewoners levensgevaarlijk zijn, en voor het verkeer onhoudbaar. De omstandigheden hebben er alzoo toe geleid om de noodzakelijkheid van een nieuwe toegangsweg tot de brXig buiten de kom van de gemeente om te erkennen. Toen dan ook eenige jaren geleden een uitbreidingsplan voor de gemeente moest worden ontworpen lag het voor de hand daarbij rekening te houden met een nieuwe weg, die eenmaal toch komen moest. Het uitbreidings plan, waarin de nieuwe weg is ge projecteerd in overleg met en rekening houdende met de wenschen van Hoofdingenieur van den Provincialen tot aanleg en financiering van den aanleg van dezen bij het uitbreidings plan voorzienen weg. Het is den heeren bekend, met 5 tegen 2 stem men werd een gunstig besluit ge nomen. Uok de tegenstemmers waren in die vergadering van meening, dat een nieuwe weg buiten de kom der gemeente om noodzakelijk was, maar zij hadden bezwaar tegen de b. i. hooge kosten. liet is te bejammeren dat deze heeren in die vergadering den Raad niet een ander goedkooper plan hebben voorgelegd, want dan bad daarover van gedachten kunnen worden gewisseld. Immers het in opdracht van Burg. en Weth. door genoemd Ingenieursbureau gemaakt plan was en is nimmer bedoeld geweest als een voorstel, dat a prendre ou a laisser was. Het is des te meer te bejammeren geweest, omdat nu achteraf gebleken is, dat de twee leden van den Raad, die ter plaatse, waar zulks thuis behoort, nl. in de Raadsvergadering, niet anders dan tegengestemd hebben, buiten den Raad om in samenwer king met een aantal burgers van Tholen, een request aan Ged, Staten hebben gezonden later aangevuld met een teekening en een zeer summiere kostenberekening, in welk plan geen rekening is gehouden met het bestaande uitbreidingsplan, en in welk plan wordt gehandhaafd het verkeer langs de Oud-Vosmeersche- poort, welk verkeer juist een der redenen is geweest om een weg huiten de kom om te ontwerpen. Zonder het recht van ieder burger om aan Ged. Staten te requestreeren ook maar eer.igermate te willen aan tasten, wil het mij toch voorkomen, dat het onjuist is, wanneer dit ge schiedt onder aanvoering van twee raadsleden, die in de raadsvergade ring zelf in gebreke zijn gebleven behoorlijke argumenten voor hun tegenstemmen aan te voeren. Een en ander heeft tot gevolg gehad, dat Ged. Staten Burg. en Weth. verzocht hebben 20 Ür.t. jl. een deputatie uit het college naar Middelburg te zenden ter bespreking. Daar ik zelf dien dag in verband met den 70sten verjaardag van mijn Vader uitstedig was, zijn de heer van den Berge en de Secretaris naar Middelburg gereisd. En in verband daarmede zou ik den heer van den Berg willen ver zoeken verslag van dit onderhoud te willen uitbrengen. De heer v. d. Berge zegt Mijnheer de Voorzitter. Mijne Heeren Met genoegen wil ik aan uw ver zoek voldoen om onze bevindingen mede te deelen toen wij '20 Oct. jl. ter vergadering genoodigd waren van Ged. Staten te Middelburg, Aanwezig waren buiten liet College, de hoofd ingenieur Prov. Waterstaat, de heer van Leeuwen, de heeren W- Moelker en D. W. Klompe, de secr. der ge meente V. Laban en spreker. Ik kan hier in de vergadering ge rust zeggen, dat het plan van adres santen na het oordeel van den hoofd ingenieur vernietigend is verklaard, dit is komen vast te staan in den loop der besprekingen dienaangaande en zijn als volgt: De heer Moelker verkreeg eerst het woord deze begon met te zeggen dat adressanten van meening waren dat een verbetering der nu bestaande verkeersweg, dus Oudelandschestr. Kerkstr. enz., niet noodig was, het kon best zoo blijven, waar de heer Klompe zich hij aansloot. Spr. heeft dit vanzelf bestreden. Niemand, ja niemand, deelde hun meening. De heer Commissaris der Koningin ver een kladje papier, wat heelemaal een toppunt van onvolmaaktheid was. De heeren Moelker en Klompe waren niet in staat voldoende gegevens naar voren te brengen, zoodat dit niet minder rnager voor hen afliep. Om nu mogelijk aan hun plan den schijn te geven van degelijkheid of mogelijk tot redding van hun eigen figuur, is er niet tegen op gezien den naam van den heer Kramer, water bouwkundig opzichter alhier te noe men als de ontwerper van hun plan. Zij wisten toch op dal moment, wat wij later gehoord hebben, dat de beer Kramer zich absoluut niet heeft bemoeid met hun plannen, veel minder met hun teekening en be grooting. Deze handelwijze is wel hel stempel op al hun gevoerde oppositie en voorls laat ik dat aan een ieder zijn beoordeeling over. De Commis saris opperde nog een idee, n.l. "om de mogelijkheden van hel plan der tegenpartij op kosten van adressanten nog te doen onderzoeken en nader vast te stellen door bekwame des kundigen, deze alsnog aan te bieden hij het gemeentebestuur van Tholen, met verzoek deze te willen overwegen, om zoo mogelijk te kunnen komen tot een compromis. Dit ontlokte den heeren Moelker en Klompe den uit roep: ik betaal er geen cent aan, zoodat dit idee direct strande. Het eindoordeel van den hoofd ingenieur hield in, een algemeene verwerping van het plan van adres santenen goedkeuring van de plannen van het gemeentebestuur, behalve dan, dat hij terug kwam om het z.g.n. heuveltje te behouden, omreden dat vele gemeentenaren daarvoor waren zoomede ook bestreden is door B. en W. van Tholen. liet gedeelte weg (aansluitingsweg) van' de proviuciale weg tot einde gemeenteweg, blijft buiten beschou wing, omreden dat dit provinciaal werk is en dientengevolge men zich daar niet in het minste mede te be moeien heeft. Daarna richtte de heer Commissaris een vraag aan mij, of wij er ons mede konden vereenigen, dat de hoofdingenieur het plan van de gemeente nog eens zou bezien, om zoo mogelijk eenige bezuiniging aan te brengen, zonder den oorspron- kelijken opzet los te laten. Daarop heb ik geantwoord, dat het gemeentebestuur dit met genoegen zou overwegen. Den hoofdingenieur werd verzocht dit op zich te willen nemen, dat hij aanvaardde. Wij zien dit dus tegemoet. Het einde dus van alle gevoerde oppositie is uitgeloopen op een totale mislukking. Hadden zij de zaken goed overwogen, mij dunkt, zij zouden zich op zulke losse gronden en onbetrouw bare gegevens, zich niet gegeven hebben om dit te gaan Verdedigen en bepleiten in het* hooge College van Ged. Staten. M.H. da Voorz. ik zal het hier zoo noodig bij laten. Ik dank U. De voorzitter zegt dan,eenige dagen later hebben burg. en weth. van Ged. Staten het verzoek ontvangen hun oordeel te geven over het daarbij gevoegd request met plan Moelker c.s. alsmede over de eveneens bijgevoegde brief van den Hoofding. v. d. Prov. Waterstaat, waarin vervat de door dezen mogelijk geachte be zuinigingen. Over deze bezuinigingen is een bespreking gevoerd met het Techn. Adviesbureau te Amersfoort, en uit het door dit bureau uitgebracht rapport blijkt, dat voor wat aangaat het gedeelte BrugGrindweg de mee ning van den H.l. kan worden ge deeld, doch dal omtrent de door den H.l. voorgestelde versmalling van het gedeelte GrintwegStoof de voor keur wordt gegeven aan het een m aa laten vallen Dit beteekent bet aa brengen van 3 bochten in den or ij worpen weg, daardoor een verlengii van het traject van 25 M., meerde kosten van aanleg van pl.m. f800 f950 en meer jaarlijksch onderhou Te overwegen is of niet het maki van een nieuwe heuvel met bepla ting als object van werkverschaffu niet te verkiezen is boven de nade len, die uit technisch wegenboui kundig oogpunt ontstaan. Ik erkt volmondig, dat ik persoonlijk met te zeggen terugkom op mijn oo spronkelijke opinie, maar ik doe d omdat het in het belang van verkeer is, en dit stukje natuurschot nog te herstellen is, het maken v: een fout in den verkeersweg ni meer of zoo gemakkelijk niet met De raad kan zich hieromtrent n< nader uitspreken, de H.l. heeft I voorbaat verklaard beide opvattingi te zullen eerbiedigen. Burg. en weth. stellen voor het plan zooals het besproken is m den H.l. uit le voeren. De heer Bogert kan zich er m vereenigen, hij is er ook voor h heuveltje dan maar weg te doe want laten wij het nu ineens gui in maken. z De heer van Vessem zegt li of voorstel gedaan te hebben om In heuveltje te behouden, gezien meerdere kosten die er dan zoudi i komen, vindt hij ook goed dat h heuveltje weggaat. De voorzitter zegt de weg ko dan meer en ook is het onderhol grooler en men kan toch later alti nog zien, nu de vesten klaar zijn wij dus werk moeten gaan zoek of wij zoo'n heuveltje niet kunnt r; laten maken in werkverschaffing zoo het natuurschoon herstelle De heer Klompe zegt niet op tl aanval van wethouder van den Beq ia voorbereid te zijn, dus kan er ni op antwoorden, alleen constateert b in dat zijn reis dit bereikt heelt, d de weg smaller wordt, dus mindi zal kosten. De voorzitter zal dit niet in h openbaar zeggen, maar wil wel o|n merken dat juist door de actie d gevoerd is, de weg meer geld z kosten. De heer Dijkslag vraagt hoe bret de weg nu wordt van de brug na: de Grindweg. De voorzitter antwoordt oorsproi kelijk was dit 9 m. en nu wordt d 7 m.het bleek dat er niet doo gedacht was. Destijds werd geze^ de weg zoo breed mogelijk te nemei maar het blijkt dat daar de brt zelf ook smal is, dat het beter geleidelijk de breedte op te voere tot 7 m. en dit begint vanaf Grindweg naar de Stoot. De heer Dijkslag acht het o< veel beter dat het heuveltje weggaa dat kan overal gemaakt worden. De voorzitter merkt echter altijd zijn best gedaan te hebbf om het te behouden. De heer Wolfensberger merkt c dat men dan toch nooit zoo'n mo> natuurschoon terugkrijgt. De voorzitter spreekt dit ni tegen, maar als in de iepenboome 1< die er opstaan de iepenziekte kom dan moeten ze toch ook word gerooid en nu zou de weg er duu dei' door worden, als het bleef. De heer Dijkslag vraagt of werkverschaffing dit werk wort uitgevoerd. De voorzitter antwoordt niet werkverschaffing, het wordt publie aanbesteed, maar in hel bestek ka geplaatst worden dat als er werl loozen zijn deze dan ook daaraan t werk gesteld kunnen worden. Oo if kan er geen kasgeldleening voo sf li

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1939 | | pagina 2