PU ROL Jijj.
la
a
alle zijden werd de Rijkskanseliei
gelukgewenscht dat hij aan dezen
aanslag op zijn leven was ontsnapt.
U.m. kwamen telegrammen van ge-
lukwensch in van onze Koningin,
den Koning der Belgen en andere
staatshoofden.
In Duitschland zegt men dat het
buitenlanders zijn die dezen aanslag
hebben beraamd en doen uitvoeren
en er is een prem e van 500.000
Mark uitgeloofd voor degenen die
den dader kunnen doen ontdekken.
GEMEENTERAAD
Vervolg Baad Tbolen van !2e blad
Met 5 stemmen wordt de heer
Wollensberger gekozen, terwijl op
de heeren Franke en Üijkslag elk
een slem wordt uitgebracht.
De heer Wolfensberger neemt
deze benoeming aan.
Burg. en Weth. stellen het onder
houd van de Gontre d' Escarpe van
het Kijk over te nernen. De gemeente
ontvangt hiervoor f 11087.59.
Dj heer Dijkslag vraagt of dan ook
het recht bestaat havengeld le heffen.
De voorzitter antwoordt dat dit
reeds gebeurt.
Met alg. st. wordt het voorstel
aangenomen.
Aan de orde komt het voorstel
Wolfensberger.
De heer Wolfensberger verdedigt
zijn voorstel en wijst er 111 de le plaats
op dat de raadsleden in een besloten
vergadering op 5 Dec. 1931 zichzelf
vrgdom van bruggeld heLben gegeven
zonder eenige grond en in de '2e
plaats nu niet aanvoeren dat de
vastgestelde tarieveu herzien moeten
worden, omdat ze zich zelf er buiten
hebben geplaatst. Spr. heelt daarom
dit voorstel, datindienmen zelf gaat
betalen het beter zou aanvoelen om
in het algemeen belang de tarieven
zoo grondig mogelijk te regelen. Het
is een sclieeve verhouding dat een
raadslid zich zeil bevoordeelt tegen
het belang van de gemeente, het
opent de weg om de vergoeding die
men ontvangt voor liet bijwonen van
den raad te verhoogen en een der
gelijke manier acht spr. onjuist en
daar is geen enkel belang mee ge
diend.
De brug is uitsluitend vanuit
Tholen en loopt niet door Tbolen
zoodat het vrijdom verschaffen over
de brug voor die raadsleden niet het
belang van de gemeente eisclit. liet
gemeentebelang heeft er niets mee
te maken.
De heer Klompe kan ten volle
meegaan met het voorstel van den
heer Wolfensberger.
Weth. van den Berge zegt naar
aanleiding van het gesprokene van
den heer Wolfensberger, dat dit
besluit is tot stand gekomen op
voorstel van deu heer Overbeeke,
deze heeft dit verdedigt en het is toen
aangenomen. Nu wilde spr. zeggen
dat de '2e kamerleden vrij vervoer
le klasse hebben op de spoorwegen
dat Ged. Staten en alle provinciale
statenleden vrij vervoer hebben op
de vervoermiddelen van de provincie
en nu is de brug het eigendom van
gemeente Tholen en waarom zou het
dan onbillijk zijn dal de raadsleden
vrij vervoer over de brug hebben,
terwijl de fin. toestand er niet onder
lijdt.
De heer Wollensberger zegt dat
de motieven die naar voren gebracht
worden voor vrijdom van de brug
voor de raadsleden niet opgaan. Een
'2e Kamerlid reist door geheel Neder
land voor de belangen van het Rijk,
Ged. Staten reizen door de provincie
voor de belangen van de provincie,
de raadsleden van een groote stad
rijden door de stad voor de belangen
van de stad, maar die over de brug
gaat, gaat niet voor de belangen van
de gemeente, want de brug gaat
vanuit Tholen. Dan ook is het voor
beeld van een '2e Kamerlid abnor
maal. De Tweede Kamer leden moch
ten vroeger declareerenreisen verblijf
kosten, omdat die kosten veel booger
waren dan een abonnement op de trein,
zijnde tusschen de f 000 en f700,
heeft de algemeene rekenkamer voor
gesteld om een abonnement te geven,
zoodat ze dan door geheel Nederland
kunnen reizen om zich op de hoogte
te stellen, dat is voor Ged. Staten
eveneens, maar met de brug is dat
niet zoo, die brengt ons uit de ge
meente, dus dan is er geen enkel
belang bij om vrijdom van bruggeld
te geven.
Weth. v. d. Berge betwist het ten
zeerste, dat wij dit voor ons zelf doen.
Spr. gaat dikwijls met zijn auto over
en geloolt niet dat hij ket minste be
drag voor de brug betaalt, liet is
precies abnormaal dat de 2e Kamer
ieden en Ged. Staten vrij hebben,
want ze zullen toch ook wel een
pleizierreisje maken en dientenge
volge acht spr. het goed dat degene
die een ambt bekleeden of mede
regeeren deze vrij reizen hebben. Nu
zegt spr. wat zal dit luttele bedrag
nu voor de gemeente uitmaken, hij
acht het spijkers zoeken op laag
water en begrijpt niet dat dit som
metje een voorstel waard is. Spr.
meent ook dat het heelemaal niet
past om le zeggen dat men niets
aanvoelt om abonnementen in te
voeren.
De voorzitter is het volkomen eens
met de heeren raadsleden, die dit
voorstel niet steunen. Er is gezegd
de brug is buiten de gemeente, maar
spr. wil er op wijzen dat de overkant
van de brug tot de gemeente Tholen
behoort.
De heer Wolfensberger acht deze
opmerking niet serieus. Het is
misschien 1 M. grond. liet principi-
eeie en het grievends! waar een
groep van de burgerij zich aanstoot
Waterstaat en van den Inspecteur
der Volkshuisvesting Jhr. Mr. de
Graaf, heel t vóór de vaststelling door
den Raad der Gemeente op 17 Dec.
1937 gedurende 30 dagen ter inzage
gelegen van de burgerij. Eu wat is
toen gebleken 1 Dat van de burgerij
niet één enkel persoon eenig bezwaar
tegen het plan en dus ook tegen den
geprojecteerden weg heeft te berde
gebracht.
liet plan is vervolgeus op '27 Mei
1038 door Gedep. Staten goedgekeurd.
Ter uitvoering van het door den
Raad genomen en door Gedep. Staten
goedgekeurde besluit tot vaststelling
van het uitbreidingsplan is daarop
door B. an W. aan het bij uitstek
deskundig Adviesbureau van de Ver.
v. Ned. Gein. te Amersfoort gevraagd
een plan met kostenraming te maken,
en toen dit gereed was is aan den
Raad voorgesteld een besluit te nemen
klaarde zelf naar persoonlijke over
tuiging, dat verbetering gewenscbt
is, dit werd eveneens door den hoofd
ingenieur bevestigd. Dit liep dus voor
de heeren Moelker en Klompe mager
af, wat ook niet anders kon, want
hun bewering ging tegen de waar
heid in.
De oplossing die adressanten erop
gevonden hebben om het verkeer
volgens hun afgegeven teekening te
brengen langs den geheelcn Singel,
dus van de Oud-Vossemeerschepoort
tot de Oudelandsche poort, werd door
den hoofd-ingenieur als absoluut
onvoldoende aangemerkt, terwijl hun
genoemde raming der kosten groot
f64000.bij gebrek aan deugdelijke
gegevens gekwalificeerd werd als uit
de lucht te zijn gegrepen. Op een
vraag van den heer Commissaris naar
de cijfers der begrootingskosten kon
er niet anders getoond worden als
ontworpen plan.
Ten einde nu onnoodig uitstel do
heen en weer schrijven te voorkom
heeft gisteren nogmaals een oiidi
houd met den H.l. le Middelbu
plaats gevonden. Na ampele bespi
king zijn wij tot de conclusie gek
men, dat tegen het aanbrengen v;
den door den Ii.I. aangegeven
zuinigingen geen overwegend bezwajif
behoeft te bestaan. Immers zooi
reeds is opgemerkt, deze bezuii
gingen betreffen slecbls een versm
ling van het te bestralen gedeel
van 9 tot 7 M. voor wat aangaat h ei
grootste stuk en tot 6.15 M. vo
wat aangaat de eigenlijke oprit
de brug, en laten alzoo het tracé
de opzet van den ontworpen wi
geheel intact.
Zooals de heeren hebben kunm
zien heeft de H.l. zijn oorspionkelijl
eisch het zoogen.heuveltje op te offer lo
is dit, dat men zelf de tarieven ont
wei p en zich vrijdom geeft van de
brug en dat dit besloten is in besloten
vergaderingen dat men dit driejaar
lang laat waaien.
De heer Bogert zegt deze zaak
bracht hem in de gedachte het
spreekwoord „wat kan een klein
vlammetje een groote hoop hout
aansteken." De bewering dat de men-
schen het een ergernis is dat de
raadsleden zonder betalen over de
brug gaan is gekomen omdat dit zoo
opgeblazen is geworden. De heer
Klompe ondersleunt dit voorstel en
die heeft in een persoonlijk gesprek
tegen hem gezegd ik heb geen be
zwaar er legen dat de raadsleden viij
over de brug gaan.
De beer Klompe zegt dat is zoo
maar ik heb nog meer gezegd en dit
maar de familie van de raadsleden
die niet en dat gebeurt ook.
De voorzitter merkt op dat aan
genomen is de raadsleden en niet de
familie.
De heer Klompe zegt dat is voor
hem ook geen bezwaar, maar de
familie gaat ook vrij over de brug
en dat is niet goed.
De voorzitter zegt dat zoover hij
weet dit niet gebeurd, maar vanaf
vandaag is dat dan toch zeker klaar.
De beer Bogert zegt de heer
Klompe heeft het nu weer betuigt,
dat hij geen bezwaar heeft dat de
raadsleden vrij over de brug gaar..
De voorzitter wilde nog vragen
aan den heer Wolfensberger wanneer,
als dit voorstel zou worden aange
nomen, dit dan in moet gaan, want
dat staat er niet bij.
De lieer Wolfensberger antwoordt
vanal lieden.
liet voorstel in stemming gebracht
wordt verworpen met '2 tegen 5
stemmen. Voor de heeren Klompe en
Wolfensberger.
De voorzitter zegt nu het v.olgende
In de gemeente doen van tijd tot
tijd allerlei legendarische geruchten
omtrent den aanleg van den nieuwen
weg van de brug tot aan de Stoof
de ronde, en men ontziet zich zelfs
niet daarbij van leugens, halve waar
heden en verdachtmakingen gebruik
te maken Vandaar, dat ik meen goed
te doen nogmaals van deze plaats
precies te zeggen, wat er tot op dit
oogenblik gebeurd is en boe dit is
geschied.
Toen in 1927/28 de brug over de
Eendracht werd gebouwd was het
gemeentebestuur van meening. dat
de toegangsweg tot de brug moest
loopen. door de kom der gemeente.
Men verwachtte algemeen, dat het
doorgaand verkeer van er. naar het
eiland, daardoor ten faveure van den
winkelstand, in Tholen zelf zou wor
den opgehouden. Al spoedig is dit
een illusie gebleken.
Daarbij is gekomen, dat het verkeer
tot voor kort steeds drukker is ge
worden en de vrachtauto's niet alleen
in aantal maar ook in grootte en
zwaarte zijn toegenomen, waardoor
in de binnenstad op sommige tijden
toestanden zijn ontstaan, die voorde
bewoners levensgevaarlijk zijn, en
voor het verkeer onhoudbaar.
De omstandigheden hebben er alzoo
toe geleid om de noodzakelijkheid
van een nieuwe toegangsweg tot de
brXig buiten de kom van de gemeente
om te erkennen.
Toen dan ook eenige jaren geleden
een uitbreidingsplan voor de gemeente
moest worden ontworpen lag het voor
de hand daarbij rekening te houden
met een nieuwe weg, die eenmaal
toch komen moest. Het uitbreidings
plan, waarin de nieuwe weg is ge
projecteerd in overleg met en rekening
houdende met de wenschen van
Hoofdingenieur van den Provincialen
tot aanleg en financiering van den
aanleg van dezen bij het uitbreidings
plan voorzienen weg. Het is den
heeren bekend, met 5 tegen 2 stem
men werd een gunstig besluit ge
nomen. Uok de tegenstemmers waren
in die vergadering van meening, dat
een nieuwe weg buiten de kom der
gemeente om noodzakelijk was, maar
zij hadden bezwaar tegen de b. i.
hooge kosten.
liet is te bejammeren dat deze
heeren in die vergadering den Raad
niet een ander goedkooper plan
hebben voorgelegd, want dan bad
daarover van gedachten kunnen
worden gewisseld. Immers het in
opdracht van Burg. en Weth. door
genoemd Ingenieursbureau gemaakt
plan was en is nimmer bedoeld
geweest als een voorstel, dat a
prendre ou a laisser was. Het is des
te meer te bejammeren geweest,
omdat nu achteraf gebleken is, dat
de twee leden van den Raad, die
ter plaatse, waar zulks thuis behoort,
nl. in de Raadsvergadering, niet
anders dan tegengestemd hebben,
buiten den Raad om in samenwer
king met een aantal burgers van
Tholen, een request aan Ged, Staten
hebben gezonden later aangevuld
met een teekening en een zeer
summiere kostenberekening, in welk
plan geen rekening is gehouden met
het bestaande uitbreidingsplan, en in
welk plan wordt gehandhaafd het
verkeer langs de Oud-Vosmeersche-
poort, welk verkeer juist een der
redenen is geweest om een weg
huiten de kom om te ontwerpen.
Zonder het recht van ieder burger
om aan Ged. Staten te requestreeren
ook maar eer.igermate te willen aan
tasten, wil het mij toch voorkomen,
dat het onjuist is, wanneer dit ge
schiedt onder aanvoering van twee
raadsleden, die in de raadsvergade
ring zelf in gebreke zijn gebleven
behoorlijke argumenten voor hun
tegenstemmen aan te voeren.
Een en ander heeft tot gevolg
gehad, dat Ged. Staten Burg. en
Weth. verzocht hebben 20 Ür.t. jl.
een deputatie uit het college naar
Middelburg te zenden ter bespreking.
Daar ik zelf dien dag in verband
met den 70sten verjaardag van mijn
Vader uitstedig was, zijn de heer
van den Berge en de Secretaris naar
Middelburg gereisd.
En in verband daarmede zou ik
den heer van den Berg willen ver
zoeken verslag van dit onderhoud te
willen uitbrengen.
De heer v. d. Berge zegt
Mijnheer de Voorzitter. Mijne
Heeren
Met genoegen wil ik aan uw ver
zoek voldoen om onze bevindingen
mede te deelen toen wij '20 Oct. jl.
ter vergadering genoodigd waren van
Ged. Staten te Middelburg, Aanwezig
waren buiten liet College, de hoofd
ingenieur Prov. Waterstaat, de heer
van Leeuwen, de heeren W- Moelker
en D. W. Klompe, de secr. der ge
meente V. Laban en spreker.
Ik kan hier in de vergadering ge
rust zeggen, dat het plan van adres
santen na het oordeel van den hoofd
ingenieur vernietigend is verklaard,
dit is komen vast te staan in den
loop der besprekingen dienaangaande
en zijn als volgt:
De heer Moelker verkreeg eerst
het woord deze begon met te zeggen
dat adressanten van meening waren
dat een verbetering der nu bestaande
verkeersweg, dus Oudelandschestr.
Kerkstr. enz., niet noodig was, het
kon best zoo blijven, waar de heer
Klompe zich hij aansloot. Spr. heeft
dit vanzelf bestreden. Niemand, ja
niemand, deelde hun meening. De
heer Commissaris der Koningin ver
een kladje papier, wat heelemaal een
toppunt van onvolmaaktheid was.
De heeren Moelker en Klompe waren
niet in staat voldoende gegevens naar
voren te brengen, zoodat dit niet
minder rnager voor hen afliep.
Om nu mogelijk aan hun plan den
schijn te geven van degelijkheid of
mogelijk tot redding van hun eigen
figuur, is er niet tegen op gezien den
naam van den heer Kramer, water
bouwkundig opzichter alhier te noe
men als de ontwerper van hun plan.
Zij wisten toch op dal moment,
wat wij later gehoord hebben, dat
de beer Kramer zich absoluut niet
heeft bemoeid met hun plannen, veel
minder met hun teekening en be
grooting. Deze handelwijze is wel hel
stempel op al hun gevoerde oppositie
en voorls laat ik dat aan een ieder
zijn beoordeeling over. De Commis
saris opperde nog een idee, n.l. "om
de mogelijkheden van hel plan der
tegenpartij op kosten van adressanten
nog te doen onderzoeken en nader
vast te stellen door bekwame des
kundigen, deze alsnog aan te bieden
hij het gemeentebestuur van Tholen,
met verzoek deze te willen overwegen,
om zoo mogelijk te kunnen komen
tot een compromis. Dit ontlokte den
heeren Moelker en Klompe den uit
roep: ik betaal er geen cent aan,
zoodat dit idee direct strande.
Het eindoordeel van den hoofd
ingenieur hield in, een algemeene
verwerping van het plan van adres
santenen goedkeuring van de plannen
van het gemeentebestuur, behalve
dan, dat hij terug kwam om het z.g.n.
heuveltje te behouden, omreden dat
vele gemeentenaren daarvoor waren
zoomede ook bestreden is door B.
en W. van Tholen.
liet gedeelte weg (aansluitingsweg)
van' de proviuciale weg tot einde
gemeenteweg, blijft buiten beschou
wing, omreden dat dit provinciaal
werk is en dientengevolge men zich
daar niet in het minste mede te be
moeien heeft. Daarna richtte de heer
Commissaris een vraag aan mij, of
wij er ons mede konden vereenigen,
dat de hoofdingenieur het plan van
de gemeente nog eens zou bezien,
om zoo mogelijk eenige bezuiniging
aan te brengen, zonder den oorspron-
kelijken opzet los te laten.
Daarop heb ik geantwoord, dat het
gemeentebestuur dit met genoegen
zou overwegen. Den hoofdingenieur
werd verzocht dit op zich te willen
nemen, dat hij aanvaardde. Wij zien
dit dus tegemoet.
Het einde dus van alle gevoerde
oppositie is uitgeloopen op een totale
mislukking. Hadden zij de zaken goed
overwogen, mij dunkt, zij zouden zich
op zulke losse gronden en onbetrouw
bare gegevens, zich niet gegeven
hebben om dit te gaan Verdedigen
en bepleiten in het* hooge College
van Ged. Staten.
M.H. da Voorz. ik zal het hier
zoo noodig bij laten. Ik dank U.
De voorzitter zegt dan,eenige dagen
later hebben burg. en weth. van
Ged. Staten het verzoek ontvangen
hun oordeel te geven over het daarbij
gevoegd request met plan Moelker
c.s. alsmede over de eveneens
bijgevoegde brief van den Hoofding.
v. d. Prov. Waterstaat, waarin vervat
de door dezen mogelijk geachte be
zuinigingen. Over deze bezuinigingen
is een bespreking gevoerd met het
Techn. Adviesbureau te Amersfoort,
en uit het door dit bureau uitgebracht
rapport blijkt, dat voor wat aangaat
het gedeelte BrugGrindweg de mee
ning van den H.l. kan worden ge
deeld, doch dal omtrent de door den
H.l. voorgestelde versmalling van
het gedeelte GrintwegStoof de voor
keur wordt gegeven aan het een m aa
laten vallen Dit beteekent bet aa
brengen van 3 bochten in den or ij
worpen weg, daardoor een verlengii
van het traject van 25 M., meerde
kosten van aanleg van pl.m. f800
f950 en meer jaarlijksch onderhou
Te overwegen is of niet het maki
van een nieuwe heuvel met bepla
ting als object van werkverschaffu
niet te verkiezen is boven de nade
len, die uit technisch wegenboui
kundig oogpunt ontstaan. Ik erkt
volmondig, dat ik persoonlijk met
te zeggen terugkom op mijn oo
spronkelijke opinie, maar ik doe d
omdat het in het belang van
verkeer is, en dit stukje natuurschot
nog te herstellen is, het maken v:
een fout in den verkeersweg ni
meer of zoo gemakkelijk niet met
De raad kan zich hieromtrent n<
nader uitspreken, de H.l. heeft I
voorbaat verklaard beide opvattingi
te zullen eerbiedigen.
Burg. en weth. stellen voor
het plan zooals het besproken is m
den H.l. uit le voeren.
De heer Bogert kan zich er m
vereenigen, hij is er ook voor h
heuveltje dan maar weg te doe
want laten wij het nu ineens gui in
maken. z
De heer van Vessem zegt li of
voorstel gedaan te hebben om In
heuveltje te behouden, gezien
meerdere kosten die er dan zoudi i
komen, vindt hij ook goed dat h
heuveltje weggaat.
De voorzitter zegt de weg ko
dan meer en ook is het onderhol
grooler en men kan toch later alti
nog zien, nu de vesten klaar zijn
wij dus werk moeten gaan zoek
of wij zoo'n heuveltje niet kunnt r;
laten maken in werkverschaffing
zoo het natuurschoon herstelle
De heer Klompe zegt niet op tl
aanval van wethouder van den Beq ia
voorbereid te zijn, dus kan er ni
op antwoorden, alleen constateert b in
dat zijn reis dit bereikt heelt, d
de weg smaller wordt, dus mindi
zal kosten.
De voorzitter zal dit niet in h
openbaar zeggen, maar wil wel o|n
merken dat juist door de actie d
gevoerd is, de weg meer geld z
kosten.
De heer Dijkslag vraagt hoe bret
de weg nu wordt van de brug na:
de Grindweg.
De voorzitter antwoordt oorsproi
kelijk was dit 9 m. en nu wordt d
7 m.het bleek dat er niet doo
gedacht was. Destijds werd geze^
de weg zoo breed mogelijk te nemei
maar het blijkt dat daar de brt
zelf ook smal is, dat het beter
geleidelijk de breedte op te voere
tot 7 m. en dit begint vanaf
Grindweg naar de Stoot.
De heer Dijkslag acht het o<
veel beter dat het heuveltje weggaa
dat kan overal gemaakt worden.
De voorzitter merkt echter
altijd zijn best gedaan te hebbf
om het te behouden.
De heer Wolfensberger merkt c
dat men dan toch nooit zoo'n mo>
natuurschoon terugkrijgt.
De voorzitter spreekt dit ni
tegen, maar als in de iepenboome 1<
die er opstaan de iepenziekte kom
dan moeten ze toch ook word
gerooid en nu zou de weg er duu
dei' door worden, als het bleef.
De heer Dijkslag vraagt of
werkverschaffing dit werk wort
uitgevoerd.
De voorzitter antwoordt niet
werkverschaffing, het wordt publie
aanbesteed, maar in hel bestek ka
geplaatst worden dat als er werl
loozen zijn deze dan ook daaraan t
werk gesteld kunnen worden. Oo if
kan er geen kasgeldleening voo
sf
li