ARIN OPGENOMEN DE IERSEKSCHE EN THOOLSCHE COURANT mm «BiTENUW NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN 20 Mei 1938. No. 20 Vijf en vijftigste jaargang ze Voedselvoor- tiing in oorlogstijd. Een matte of gebruinde teint staat altijd charmant Ig Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, St-Maartensdijk, Stavenisse, St-Annaland en Oud-Vossemeer UITGAVE FIRMA J. M. C. POT. THOLEN - TEL. INTERC. 16 - POSTREK. 1043 THOOLSGHE COURANT verschijnt eiken Prijs per kwartaal net Geïllustreerd ilad 1,375, franco ƒ1,65 15 ct. Iten. Advertentiën van 1 tot 4 regels 75 ct.; iedere regel meer 175 ct. Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. PUBLICATIEN OSTELOOZE INENTING meester en Wethouders der Tholen maken bekend dat asdag, den 25 Mei a s., des te 12 ure, de gelegei heid opengesteld lot kostelooze en herinenting van de inge- die zich daartoe in het |er Openbare Lagere School len. den 16 Mei 1938. 14 urgemeester der gemeente maakt bekend dat toezicht en gehouden op de behan- huisvesting en voeding van inghond en dat gestreng zal I nagegaan of toestanden op led voorkomen, die niet ver- r zijn met art. 254 van het k van Strafrecht, aars of gebruikers van ket den worden aangezegd, zorg n voor goede en voldoende en behoorlijke huisvesting e dieren. Bij niet nakoming wettelijke verplichtingen ten van den kettinghond zal politie worden ingegrepen, aars of gebruikers van ket- den worden gewezen op de kheid en uit dierenbescher- oogpunt op de bijzondere elijkheid, deze dieren bewe- ijheid te verleenen, door hen mogelijk op het erf en in ij te laten en hen, zonder dat larbij een belemmering voor iruik van het hok voordoet, te allen loopren, bestaande uit een •asterde ruimte in de buiten- at, waarin zij zich vrij kunnen tegen, of loopketting, bestaande uit stevig ijzerdraad, dat tusschen vaste punten (boomen, palen welke zoo mogelijk minstens M. uiteen liggen, is gespannen E waaraan het einde van den fcting wordt geschoven, zoodat ie langs den draad kan glijden ich drinkwater, voortdurend inen het bereik der dieren. len, 19 Mei 1938. 49 l ÓO len ind hee kali h jemeld wordt, dat er besprekin- jen worden gevoerd om te komen tot voorraadsvorming van pro ducten, waarvoor de regeering in verband met 'sLands defensie dit nood zakelijk acht. geografische ligging van Neder- en zijn afhankelijkheid van den igsti ir van het grootste deel zijner oon smiddelenvoorziening leggen het Ivle irlijk voor de hand, een onder- naar het Ie vensmiddelenprobleem e stellen. Daartoe staan ver lende wegen open. 5 n dit vraagstuk op te lossen kan groote reserves opslaan Of men overeenkomsten met buiten- sche leveranciers en met binnen- uitenlandsche reederijen over een randeerde voorziening in geval oorlog sluiten. Deze laatste weg echter de behoefte aan extra aire hulp ontstaan; eenconvooi- eem en de bescherming van kust -havens ziin noodig, om een af- 7jjlt'en van dezen aanvoer door den ud onmogelijk te maken. Verder men er naar streven, de in- nische levensmiddelenproductie de veiligste weg der voedselvoor- ing uit te breiden. Hier zijn ter door de geaardheid van den em en van het klimaat en ook door economische wetten zeer we grenzen getrokken. Het sluiten van genoemde leverantie- contracten stuit eveneens op moeilijk beden. Want zelfs wanneer wij voor de belangrijkste levensmiddelen der gelijke overeenkomsten met over- zeesche gebieden zouden kunnen sluiten, blijft toch nog altijd het trans- portvraagstuk op te lossen. Het blijft de vraag, of men in oorlogstijd vol doende scheepsruimte zal kunnen charteren. En wanneer dit het geval is, is daarmee voor ons land nog niet de mogelijkheid uitgeschakeld, dat een vijand onze havens blokkeert. Daar echter de normale levensmid delenreserves in ons land slechts voor Amsterdam" het in iets minder dan zes dagen (5 dagen 23 uur en 45 minuten) klaar! De gemiddelde snel heid bedroeg 21,7 knoopen, terwijl op een deel van de reis een snelheid van 23 knoopen werd behaald. De Eerste Kamer hield zich weer eens bezig met de behandeling van een aantal naturalisatie-ontwerpen, hetgeen tegenwoordig tot haar ge regelde bezigheden behoort. In over- groote meerderheid bleek de senaat in het regeeringsbeleid te dezen aan zien vertrouwen te hebben; slechts met de N. S. B.-fractie was dit niet nieuwe dienstregeling met op ver schillende trajecten aanmerkelijk verkorte reistijden in. Begrijpelijkerwijze leefde men vooral den eersten dag in spanning, hoe het zou verloopen en de vreugde was dan ook groot, toen bleek, dat alles klopte als een bus. Slechts was in één geval te Helmond waar de dienstleiderzich niet had gehouden aan het nieuwe voorschrift, dat het binnenlandsch verkeer boven de in ternationale treinen voorrang heeft, eenige vertraging ontslaan, maar overigens bleek juist deze bepaling de versnelling op het binnenlandsche op het oogenblik Europa beheerscht en waaraan Londen zich reeds aan gepast heelt, terwijl ook in Parijs een streven in deze richting is waar te nemen. Wat de duce verklaarde, komt in het kort hier op neerGeen terug keer naar Slresa, maar voorloopig de gewapende vrede, gebaseerd op de ideologische frontvercediging. De voordeelen, welke de spil nog aan Mussolini zal kunnen brengen, zijn nog geenszins uitgeput. Zij ook geven zoowel voor Rome als voor Berlijn de eenige stevige basis. Duidelijk heeft Mussolini, sprekend Amilda-crême, die tevens zoo goed is voor de huid, is verkrijgbaar in deze twee begeerde teinten. Mat en Bruin. Doos 50 en 25 cent. 16 47308 eenige maanden reiken, is bet nood zakelijk groote reserves op te slaan, waarbij men intusschen de beide andere wegen niet behoelt te ver- waarloozen. Dat het opslaan van dergelijke groote voorraden, die toch wel min stens voor een half jaar zullen moeten strekken, slechts met steun van den staat kan plaatsvinden, behoeft geen betoog. Intusschen is daarmede nog geenszins gezegd, dat de staat deze reserve ook in eigen beheer moet nemen, zooals dit b.v. in Engeland en eenigeandereEuropeesche mogend - heden geschiedt. Tegen een dergelijke oplossing schijnen in ieder geval in Nederland én bij de regeering én bij den handel bezwaren te bestaan. Men mag dus verwachten, dat men een oplossing zal vinden, waarbij de handel de reserves beheert. Dit heeft ook vele voordeelen. In de eerste plaats komt men dan tot een groote decentralisatie, want met bet oog op het luchtgevaar een eerste vereischte is. En in de tweede plaats is de handel beter dan een staatsinstantie in staat om voor de voortdurende verversching die bij levensmiddeleu nu eenmaal noodig is, te zorgen. Op te lossen blijft dan natuurlijk nog het financieringsprobleem. De regeering zal b.v. aan graanimpor- teurs, enz. het kapitaal voor extra- aankoopen kunnen voorschieten. Ook is hel wellicht mogelijk hun slechts de onkosten der renten te vergoeden. Het is te hopen, dat regeering en handel spoedig tot overeenstemming zullen komen, want op het gebied van de levensmiddelenvoorziening in oorlogstijd zijn wij bij andere mogend heden ten {achter. In Engeland b.v. heeft men zoo juist in alle stilte voorraden graan, suiker en traan opgekocht De eerste reis van de „Nieuw-Amsterdam". Natura lisatie-ontwerpen in de Eerste Kamer. De haringvisschers kunnen monsteren. Geen ver lenging van de Oslo-conventie. Vreugde en leed bij de Spoorwegen. Veenbranden in Drente. Eindelijk regen De „Nieuw-Amsterdam", het pronk juweel van de Nederlandsche koop vaardijvloot, volbracht deze week zijn eersten overtocht over den Atlanti- schen Oceaan, welke reis in alle opzichten een groot succes is gewor den. Het uiterlijk en de inwendige aankleeding van het schip waren reeds vóór het vertrek te beoordeelen en te bewonderen geweest, doch met deze eerste reis heeft het vlaggeschip van de Holland-Amerika- lijn bewezen, ook technisch een mees terstuk te zijn, dat de prestaties van zijn lijngenooten verre in de schaduw stelt. Deze reis toch was een over tuigend record, want terwijl men tot nu toe voor den overtocht acht dagen noodig had, speelde de „Nieuvv- het geval. Toch gaat men bij het naturaliseeren in ons land waarlijk niet lichtvaardig te werk. Aanvragers moeten minstens 5 jaar wachten, in de praktijk doorgaans zelfs nog veel langer en de beoordeeling van elk der verzoeken geschiedt zeer grondig en nauwkeurig. Van de'1549 natura- lisatieaanvragen, welke in 1936 wer den ingediend, worden ruim 1000, dus ongeveer twee derde,afgewezen. Ook het parlement maakt er zich niet gemakkelijk af, hetgeen wel het duidelijkst hieruit blijkt, dat van de 30 ontwerpen werden aangenomen, er 25 meer dan een jaar oud waren. In het conflict in de haringvisscherij is een nieuwe wending gekomen, De Reedersvereeniging besloot, aan gezien haar gebleken is, dat verder overleg mei de vakbonden toch niet tot oplossing van de moeilijkheden zal kunnen leiden, de loonsregeling van 1937 met eenige nieuwe conces sies aan te vullen en de visschers 111 de gelegenheid te stellen, op deze nieuwe voorwaarden te monsteren. De nieuwe concessies betreffen ver lenging van het aantal uren binnen- liggen tusschen twee reizen en ver meerdering van het aantal vrije uren. Tevens werden de gages bij aanvoer van versche haring en de boetloonen iets verbeterd. De gelegenheid tot monsteren is van Woensdag af open gesteld. Het resultaat van het overleg tus schen de staten der Oslo conventie van 6 tot 11 dezer in de Noorsche hoofdstad gepleegd, is thans door de publicatie van een verklaring der betreflende regeeringsvertegenwoor digers officieel bekend geworden. Daaruit blijkt, dat de overeenkomst van 1937 niet eens, zooals aanvan kelijk verluidde, gedeeltelijk zal wor den verlengd, doch dat zij in het geheel niet zal worden vernieuwd, daar de ontwikkeling van de wereld conjunctuur dit op het oogenblik niet gewenscht maakt. Wel zal er naar worden gestreefd, de economische samenwerking tusschen Noorwegen, ZwedenDenemarken, Finland, België, Luxemburg en ons land te doen voortbestaan, met dien verstande, dat deze landen den invoer van elk hunner vroegere verdragsgenooten „met de grootste welwillendheid" zullen behandelen. Men ziet het van het zoo schoone Oslo-initiatief, dat de wereld zou toonen, dat met vereende krachten tusschen een aan tal staten een vrijer handelsverkeer wel degelijk mogelijk zou zijn, is niet veel pvergebleven. De handelsover eenkomst heeft plaats gemaakt voor het vage begrip „welwillendheid" en als eenige wel schrale troost rest ons de passage uit de officieele verklaring, waarin wordt gezegd, dat de Oslo-staten bereid zijn „zoodra de economische omstandigheden dit zullen veroorloven, hun collectieve besprekingen te hervatten met het oog op een zekere vermindering van de handelsbelemmeringen". Voor de Spoorwegen waren het belangrijke en bewogen dagen, die achter ons liggen. De 15e ging de net aanmerkelijk ten goede te komen- De vreugde over het vlot verloopen van de nieuwe dienstregeling werd evenwel aanzienlijk getemperd door een ernstig ongeval, dat nog den zelfden nacht op de lijn Arnhem Utrecht plaats vond, waar nabij het station Ede de electrische sneltrein ArnhemUtrecht in botsing kwam met een motortrein van den dienst AmersfoortEdeArnhem. Beide treinen werden ernstig beschadigd en de twee hoofdsporen werden geheel versperd. Gelukkig zijn bij dit ongeluk geen dooden te betreuren slechts drie personen liepen lichte verwondingen op. Ook overigens zette de reeks on gelukken en rampen der vorige week zich nog voort. In het Zuid-Oosten van Drente ontstonden ernstige veen branden, waarbij groote hoeveelheden turf verloren ging, terwijl bovendien nog een boerderij te Bargeroosterveld door het vuur werd verwoest. Gelukkig zijn de veenbranden spoedig tot staan gekomen doordat boven het bedreigde gebied hevige regen- en hagelbuien losbraken. Trouwens voor het geheele land is bet een verademing, dat aan de maandenlange droogte, die niet alleen met het oog op brandgevaar, doch meer nog voor den land- en tuinbouw een ware benauwenis was geworden thans een einde is gekomen. Henlein te Londen. Veran deringen in de Engelsche regeering. De nieuwe regeering in België. Twee politieke gebeurtenissen vielen dezer dagen samende sluiting van de zitting van den Volkenbondsraad te Genève en de rede van Mussolini te Genua. De eerste verlokt tot een terug blik over hetgeen in een week van hard werken tot stand werd gebracht, de tweede, uit politiek oogpunt veel belangrijker,omdat het de eerste rede van Mussolini was na bet bezoek van Hitier aan Italië, is tegelijkertijd een samenvatting van de resultaten der Italiaansche besprekingen over de afgeloopen weken en een aanwijzing voor den loop van zaken in de komende weken Genève leverde een bijdrage aan de politiek van Chamberlain. Ondanks de moreele vernedering koos het, zooals ook te verwachten was, in de kwesties van Abessynië en Spanje de tegemoetkoming aan den nood van de praktische werkelijkheid boven het dienen van een verheven, maar voorloopig nog niet te bereiken ideaal. Onder deze omstandigheden zal men te Londen en Parijs ook niet al te sterk meer onder den indruk gekomen zijn van Mussolini's rede te Genua. Daaruit toch sprak de politiek, die over de tegenstellingen tusschen Frankrijk en Italië, zijn wil te kennen gegeven. Geen Fransch-Italiaansch accoord zal mogelijk zijn, voordat Frankrijk meer dan tot dusver is genaderd tot het Italiaansche stand punt inzake Spanje. En Mussolini beeft, als de man, die op het oogen blik het Europeesche evenwicht kan handhaven of verbreken, de macht om in dergelijke dingen zijn wil door te zetten. En ongetwijfeld zal Mus solini in de toekomst nog verdere concessies van de zijde van Frankrijk en Engeland weten af te dwingen. Maar aan deze concessies zijn grenzen gesteld en dat weet ook Mussolini, die een goed koopman is. Men mag hopen, dat er op het oogen blik, dat er voor Italië niets meer te halen is, een nieuwe rust in Europa zal intreden. Helaas echter kan dit oogenblik nog lang op zich laten wachten. Want tenslotte heeft Mus solini er belang bij, dat een wan trouwend evenwicht tusschen Enge land en Frankrijk eenerzijds en Duitschland anderzijds behouden blijkt, wijl dit den duce inderdaad tot den machtigsten man van Europa maakt. Voor de betere verhouding in Europa is [een goede oplossing van het z g. Sudetenduitsehe vraagstuk een eerste vereischte. In Londen ziet men dat terdege in en derhalve dringt men van de Engelsche hoofdstad uit bij Praag zooveel mogelijk op spoed aan. En daarbij laten de Britten het niet aan goede raadgevingen ontbreken. Gezien de sterke bemiddelende positie die Engeland in het conflict tusschen Praag en de Sudeten-Duitschers inneemt, kan het geen verbazing wekken, dat Henlein naar Londen getrokken is, om daar zijn zaak te verdedigen. In Praag schijnt men zich daar intusschen niet bijzonder ongerust over te hebben gemaakt. Met de ge dachte van een autonomie voor de verschillende bevolkinsgroepen van van Tsjecho-Slowakije heeft men zich daar klaarblijkelijk reeds verzoend en men weet, dat ook Londen geen oplossing wensebt, die de integriteit van den Tsjechischen staat beïnvloedt. Een van de moeilijkste punten blijft het vraagstuk der buitenlandsche politiek van Praag. Henlein en Berlijn wenschen voor den nieuwen bondsstaat Tsjecho- Slowakije een soort „neutraliteits- statuut" d.w z., dal Praag zijn bond genootschappen met Frankrijk en Rusland zou moeten opzeggen. Misschien ware inderdaad de oplos sing van een neutraal Tsjecho-Slo wakije de slechste oplossing niet, maar het blijft de vraag of Praag onder de huidige omstandigheden van zijn bondgenootschappen zal willen afzien. Ondanks een aanval van jicht heeft minister-president in het begin van de week het besluit genomen, zijn ministerie te herzien. Lord Swinton, tegen wiens beleid als minister van luchtvaart bezwaren waren gerezen en die tevens het nadeel had, geen

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1938 | | pagina 1