ARIN OPGENOMEN DE IERSEKSCHE EN THOOLSCHE COURANT
mm
«BiTENUW
NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN
20 Mei 1938.
No. 20
Vijf en vijftigste jaargang
ze Voedselvoor-
tiing in oorlogstijd.
Een matte of gebruinde teint staat altijd charmant
Ig
Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, St-Maartensdijk, Stavenisse, St-Annaland en Oud-Vossemeer
UITGAVE FIRMA J. M. C. POT. THOLEN - TEL. INTERC. 16 - POSTREK. 1043
THOOLSGHE COURANT
verschijnt eiken
Prijs per kwartaal
net Geïllustreerd
ilad 1,375, franco
ƒ1,65 15 ct.
Iten.
Advertentiën van 1 tot 4
regels 75 ct.; iedere regel
meer 175 ct. Grootte der
letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement aanmerkelijke
prijsvermindering.
PUBLICATIEN
OSTELOOZE INENTING
meester en Wethouders der
Tholen maken bekend dat
asdag, den 25 Mei a s., des
te 12 ure, de gelegei heid
opengesteld lot kostelooze
en herinenting van de inge-
die zich daartoe in het
|er Openbare Lagere School
len.
den 16 Mei 1938. 14
urgemeester der gemeente
maakt bekend dat toezicht
en gehouden op de behan-
huisvesting en voeding van
inghond en dat gestreng zal
I nagegaan of toestanden op
led voorkomen, die niet ver-
r zijn met art. 254 van het
k van Strafrecht,
aars of gebruikers van ket
den worden aangezegd, zorg
n voor goede en voldoende
en behoorlijke huisvesting
e dieren. Bij niet nakoming
wettelijke verplichtingen ten
van den kettinghond zal
politie worden ingegrepen,
aars of gebruikers van ket-
den worden gewezen op de
kheid en uit dierenbescher-
oogpunt op de bijzondere
elijkheid, deze dieren bewe-
ijheid te verleenen, door hen
mogelijk op het erf en in
ij te laten en hen, zonder dat
larbij een belemmering voor
iruik van het hok voordoet, te
allen
loopren, bestaande uit een
•asterde ruimte in de buiten-
at, waarin zij zich vrij kunnen
tegen, of
loopketting, bestaande uit
stevig ijzerdraad, dat tusschen
vaste punten (boomen, palen
welke zoo mogelijk minstens
M. uiteen liggen, is gespannen
E waaraan het einde van den
fcting wordt geschoven, zoodat
ie langs den draad kan glijden
ich drinkwater, voortdurend
inen het bereik der dieren.
len, 19 Mei 1938.
49
l ÓO
len
ind
hee
kali
h
jemeld wordt, dat er besprekin-
jen worden gevoerd om te komen
tot voorraadsvorming van pro
ducten, waarvoor de regeering
in verband met 'sLands defensie
dit nood zakelijk acht.
geografische ligging van Neder-
en zijn afhankelijkheid van den
igsti ir van het grootste deel zijner
oon smiddelenvoorziening leggen het
Ivle irlijk voor de hand, een onder-
naar het Ie vensmiddelenprobleem
e stellen. Daartoe staan ver
lende wegen open.
5 n dit vraagstuk op te lossen kan
groote reserves opslaan Of men
overeenkomsten met buiten-
sche leveranciers en met binnen-
uitenlandsche reederijen over een
randeerde voorziening in geval
oorlog sluiten. Deze laatste weg
echter de behoefte aan extra
aire hulp ontstaan; eenconvooi-
eem en de bescherming van kust
-havens ziin noodig, om een af-
7jjlt'en van dezen aanvoer door den
ud onmogelijk te maken. Verder
men er naar streven, de in-
nische levensmiddelenproductie
de veiligste weg der voedselvoor-
ing uit te breiden. Hier zijn
ter door de geaardheid van den
em en van het klimaat en ook
door economische wetten zeer
we grenzen getrokken.
Het sluiten van genoemde leverantie-
contracten stuit eveneens op moeilijk
beden. Want zelfs wanneer wij voor
de belangrijkste levensmiddelen der
gelijke overeenkomsten met over-
zeesche gebieden zouden kunnen
sluiten, blijft toch nog altijd het trans-
portvraagstuk op te lossen. Het blijft
de vraag, of men in oorlogstijd vol
doende scheepsruimte zal kunnen
charteren. En wanneer dit het geval
is, is daarmee voor ons land nog niet
de mogelijkheid uitgeschakeld, dat
een vijand onze havens blokkeert.
Daar echter de normale levensmid
delenreserves in ons land slechts voor
Amsterdam" het in iets minder dan
zes dagen (5 dagen 23 uur en 45
minuten) klaar! De gemiddelde snel
heid bedroeg 21,7 knoopen, terwijl
op een deel van de reis een snelheid
van 23 knoopen werd behaald.
De Eerste Kamer hield zich weer
eens bezig met de behandeling van
een aantal naturalisatie-ontwerpen,
hetgeen tegenwoordig tot haar ge
regelde bezigheden behoort. In over-
groote meerderheid bleek de senaat
in het regeeringsbeleid te dezen aan
zien vertrouwen te hebben; slechts
met de N. S. B.-fractie was dit niet
nieuwe dienstregeling met op ver
schillende trajecten aanmerkelijk
verkorte reistijden in.
Begrijpelijkerwijze leefde men
vooral den eersten dag in spanning,
hoe het zou verloopen en de vreugde
was dan ook groot, toen bleek, dat
alles klopte als een bus. Slechts was
in één geval te Helmond waar
de dienstleiderzich niet had gehouden
aan het nieuwe voorschrift, dat het
binnenlandsch verkeer boven de in
ternationale treinen voorrang heeft,
eenige vertraging ontslaan, maar
overigens bleek juist deze bepaling
de versnelling op het binnenlandsche
op het oogenblik Europa beheerscht
en waaraan Londen zich reeds aan
gepast heelt, terwijl ook in Parijs
een streven in deze richting is waar
te nemen.
Wat de duce verklaarde, komt in
het kort hier op neerGeen terug
keer naar Slresa, maar voorloopig de
gewapende vrede, gebaseerd op de
ideologische frontvercediging. De
voordeelen, welke de spil nog aan
Mussolini zal kunnen brengen, zijn
nog geenszins uitgeput. Zij ook geven
zoowel voor Rome als voor Berlijn
de eenige stevige basis.
Duidelijk heeft Mussolini, sprekend
Amilda-crême, die tevens zoo goed is voor de huid, is verkrijgbaar in deze twee begeerde teinten. Mat en Bruin. Doos 50 en 25 cent.
16 47308
eenige maanden reiken, is bet nood
zakelijk groote reserves op te slaan,
waarbij men intusschen de beide
andere wegen niet behoelt te ver-
waarloozen.
Dat het opslaan van dergelijke
groote voorraden, die toch wel min
stens voor een half jaar zullen moeten
strekken, slechts met steun van den
staat kan plaatsvinden, behoeft geen
betoog. Intusschen is daarmede nog
geenszins gezegd, dat de staat deze
reserve ook in eigen beheer moet
nemen, zooals dit b.v. in Engeland
en eenigeandereEuropeesche mogend -
heden geschiedt. Tegen een dergelijke
oplossing schijnen in ieder geval in
Nederland én bij de regeering én
bij den handel bezwaren te bestaan.
Men mag dus verwachten, dat men
een oplossing zal vinden, waarbij de
handel de reserves beheert. Dit heeft
ook vele voordeelen. In de eerste
plaats komt men dan tot een groote
decentralisatie, want met bet oog op
het luchtgevaar een eerste vereischte
is. En in de tweede plaats is de handel
beter dan een staatsinstantie in staat
om voor de voortdurende verversching
die bij levensmiddeleu nu eenmaal
noodig is, te zorgen.
Op te lossen blijft dan natuurlijk
nog het financieringsprobleem. De
regeering zal b.v. aan graanimpor-
teurs, enz. het kapitaal voor extra-
aankoopen kunnen voorschieten. Ook
is hel wellicht mogelijk hun slechts
de onkosten der renten te vergoeden.
Het is te hopen, dat regeering en
handel spoedig tot overeenstemming
zullen komen, want op het gebied
van de levensmiddelenvoorziening in
oorlogstijd zijn wij bij andere mogend
heden ten {achter. In Engeland b.v.
heeft men zoo juist in alle stilte
voorraden graan, suiker en traan
opgekocht
De eerste reis van de
„Nieuw-Amsterdam". Natura
lisatie-ontwerpen in de Eerste
Kamer. De haringvisschers
kunnen monsteren. Geen ver
lenging van de Oslo-conventie.
Vreugde en leed bij de
Spoorwegen. Veenbranden in
Drente. Eindelijk regen
De „Nieuw-Amsterdam", het pronk
juweel van de Nederlandsche koop
vaardijvloot, volbracht deze week zijn
eersten overtocht over den Atlanti-
schen Oceaan, welke reis in alle
opzichten een groot succes is gewor
den. Het uiterlijk en de inwendige
aankleeding van het schip waren
reeds vóór het vertrek te beoordeelen
en te bewonderen geweest,
doch met deze eerste reis heeft het
vlaggeschip van de Holland-Amerika-
lijn bewezen, ook technisch een mees
terstuk te zijn, dat de prestaties van
zijn lijngenooten verre in de schaduw
stelt. Deze reis toch was een over
tuigend record, want terwijl men tot
nu toe voor den overtocht acht dagen
noodig had, speelde de „Nieuvv-
het geval. Toch gaat men bij het
naturaliseeren in ons land waarlijk
niet lichtvaardig te werk. Aanvragers
moeten minstens 5 jaar wachten, in
de praktijk doorgaans zelfs nog veel
langer en de beoordeeling van elk
der verzoeken geschiedt zeer grondig
en nauwkeurig. Van de'1549 natura-
lisatieaanvragen, welke in 1936 wer
den ingediend, worden ruim 1000,
dus ongeveer twee derde,afgewezen.
Ook het parlement maakt er zich
niet gemakkelijk af, hetgeen wel het
duidelijkst hieruit blijkt, dat van de
30 ontwerpen werden aangenomen,
er 25 meer dan een jaar oud waren.
In het conflict in de haringvisscherij
is een nieuwe wending gekomen,
De Reedersvereeniging besloot, aan
gezien haar gebleken is, dat verder
overleg mei de vakbonden toch niet
tot oplossing van de moeilijkheden
zal kunnen leiden, de loonsregeling
van 1937 met eenige nieuwe conces
sies aan te vullen en de visschers 111
de gelegenheid te stellen, op deze
nieuwe voorwaarden te monsteren.
De nieuwe concessies betreffen ver
lenging van het aantal uren binnen-
liggen tusschen twee reizen en ver
meerdering van het aantal vrije uren.
Tevens werden de gages bij aanvoer
van versche haring en de boetloonen
iets verbeterd. De gelegenheid tot
monsteren is van Woensdag af open
gesteld.
Het resultaat van het overleg tus
schen de staten der Oslo conventie
van 6 tot 11 dezer in de Noorsche
hoofdstad gepleegd, is thans door de
publicatie van een verklaring der
betreflende regeeringsvertegenwoor
digers officieel bekend geworden.
Daaruit blijkt, dat de overeenkomst
van 1937 niet eens, zooals aanvan
kelijk verluidde, gedeeltelijk zal wor
den verlengd, doch dat zij in het
geheel niet zal worden vernieuwd,
daar de ontwikkeling van de wereld
conjunctuur dit op het oogenblik niet
gewenscht maakt. Wel zal er naar
worden gestreefd, de economische
samenwerking tusschen Noorwegen,
ZwedenDenemarken, Finland, België,
Luxemburg en ons land te doen
voortbestaan, met dien verstande, dat
deze landen den invoer van elk
hunner vroegere verdragsgenooten
„met de grootste welwillendheid"
zullen behandelen. Men ziet het
van het zoo schoone Oslo-initiatief,
dat de wereld zou toonen, dat met
vereende krachten tusschen een aan
tal staten een vrijer handelsverkeer
wel degelijk mogelijk zou zijn, is niet
veel pvergebleven. De handelsover
eenkomst heeft plaats gemaakt voor
het vage begrip „welwillendheid" en
als eenige wel schrale troost
rest ons de passage uit de officieele
verklaring, waarin wordt gezegd, dat
de Oslo-staten bereid zijn „zoodra
de economische omstandigheden dit
zullen veroorloven, hun collectieve
besprekingen te hervatten met het
oog op een zekere vermindering van
de handelsbelemmeringen".
Voor de Spoorwegen waren het
belangrijke en bewogen dagen, die
achter ons liggen. De 15e ging de
net aanmerkelijk ten goede te komen-
De vreugde over het vlot verloopen
van de nieuwe dienstregeling werd
evenwel aanzienlijk getemperd door
een ernstig ongeval, dat nog den
zelfden nacht op de lijn Arnhem
Utrecht plaats vond, waar nabij het
station Ede de electrische sneltrein
ArnhemUtrecht in botsing kwam
met een motortrein van den dienst
AmersfoortEdeArnhem. Beide
treinen werden ernstig beschadigd
en de twee hoofdsporen werden
geheel versperd. Gelukkig zijn bij dit
ongeluk geen dooden te betreuren
slechts drie personen liepen lichte
verwondingen op.
Ook overigens zette de reeks on
gelukken en rampen der vorige week
zich nog voort. In het Zuid-Oosten
van Drente ontstonden ernstige veen
branden, waarbij groote hoeveelheden
turf verloren ging, terwijl bovendien
nog een boerderij te Bargeroosterveld
door het vuur werd verwoest.
Gelukkig zijn de veenbranden
spoedig tot staan gekomen doordat
boven het bedreigde gebied hevige
regen- en hagelbuien losbraken.
Trouwens voor het geheele land
is bet een verademing, dat aan de
maandenlange droogte, die niet alleen
met het oog op brandgevaar, doch
meer nog voor den land- en tuinbouw
een ware benauwenis was geworden
thans een einde is gekomen.
Henlein te Londen. Veran
deringen in de Engelsche
regeering. De nieuwe regeering
in België.
Twee politieke gebeurtenissen
vielen dezer dagen samende
sluiting van de zitting van den
Volkenbondsraad te Genève en
de rede van Mussolini te Genua.
De eerste verlokt tot een terug
blik over hetgeen in een week
van hard werken tot stand werd
gebracht, de tweede, uit politiek
oogpunt veel belangrijker,omdat
het de eerste rede van Mussolini
was na bet bezoek van Hitier
aan Italië, is tegelijkertijd een
samenvatting van de resultaten
der Italiaansche besprekingen
over de afgeloopen weken en een
aanwijzing voor den loop van
zaken in de komende weken
Genève leverde een bijdrage aan
de politiek van Chamberlain. Ondanks
de moreele vernedering koos het,
zooals ook te verwachten was, in de
kwesties van Abessynië en Spanje
de tegemoetkoming aan den nood
van de praktische werkelijkheid boven
het dienen van een verheven, maar
voorloopig nog niet te bereiken ideaal.
Onder deze omstandigheden zal men
te Londen en Parijs ook niet al te
sterk meer onder den indruk gekomen
zijn van Mussolini's rede te Genua.
Daaruit toch sprak de politiek, die
over de tegenstellingen tusschen
Frankrijk en Italië, zijn wil te kennen
gegeven. Geen Fransch-Italiaansch
accoord zal mogelijk zijn, voordat
Frankrijk meer dan tot dusver is
genaderd tot het Italiaansche stand
punt inzake Spanje. En Mussolini
beeft, als de man, die op het oogen
blik het Europeesche evenwicht kan
handhaven of verbreken, de macht
om in dergelijke dingen zijn wil door
te zetten. En ongetwijfeld zal Mus
solini in de toekomst nog verdere
concessies van de zijde van Frankrijk
en Engeland weten af te dwingen.
Maar aan deze concessies zijn
grenzen gesteld en dat weet ook
Mussolini, die een goed koopman is.
Men mag hopen, dat er op het oogen
blik, dat er voor Italië niets meer te
halen is, een nieuwe rust in Europa
zal intreden. Helaas echter kan dit
oogenblik nog lang op zich laten
wachten. Want tenslotte heeft Mus
solini er belang bij, dat een wan
trouwend evenwicht tusschen Enge
land en Frankrijk eenerzijds en
Duitschland anderzijds behouden
blijkt, wijl dit den duce inderdaad
tot den machtigsten man van Europa
maakt.
Voor de betere verhouding in Europa
is [een goede oplossing van het z g.
Sudetenduitsehe vraagstuk een eerste
vereischte. In Londen ziet men dat
terdege in en derhalve dringt men
van de Engelsche hoofdstad uit bij
Praag zooveel mogelijk op spoed aan.
En daarbij laten de Britten het niet
aan goede raadgevingen ontbreken.
Gezien de sterke bemiddelende positie
die Engeland in het conflict tusschen
Praag en de Sudeten-Duitschers
inneemt, kan het geen verbazing
wekken, dat Henlein naar Londen
getrokken is, om daar zijn zaak te
verdedigen.
In Praag schijnt men zich daar
intusschen niet bijzonder ongerust
over te hebben gemaakt. Met de ge
dachte van een autonomie voor de
verschillende bevolkinsgroepen van
van Tsjecho-Slowakije heeft men zich
daar klaarblijkelijk reeds verzoend
en men weet, dat ook Londen geen
oplossing wensebt, die de integriteit
van den Tsjechischen staat beïnvloedt.
Een van de moeilijkste punten blijft
het vraagstuk der buitenlandsche
politiek van Praag.
Henlein en Berlijn wenschen voor
den nieuwen bondsstaat Tsjecho-
Slowakije een soort „neutraliteits-
statuut" d.w z., dal Praag zijn bond
genootschappen met Frankrijk en
Rusland zou moeten opzeggen.
Misschien ware inderdaad de oplos
sing van een neutraal Tsjecho-Slo
wakije de slechste oplossing niet,
maar het blijft de vraag of Praag
onder de huidige omstandigheden
van zijn bondgenootschappen zal
willen afzien.
Ondanks een aanval van jicht heeft
minister-president in het begin van
de week het besluit genomen, zijn
ministerie te herzien. Lord Swinton,
tegen wiens beleid als minister van
luchtvaart bezwaren waren gerezen
en die tevens het nadeel had, geen