AARIN OPGENOMEN DE IERSEKSCHE EN THOOLSCHE COURANT
NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN axtfs.au
VERGADERING O. V. T.
=Hijdag 28 Januari 1938.
No. 4
Vijf en vijftigste jaargang
:stinggordels in
nst van den vrede.
Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, St-Maartensdijk, Stavenisse, St-Annaland en Oud-Vossemeer letters1'naar puTsruinRe'
UITGAVE FIRMA J. M. C. POT. THOLEN - TEL. INTERC. 16 - POSTREK. 1043 pru»*ermind.rm,.
Drukker bezocht dan de laatste jaren
het geval is geweest. Vooruitgang in
ledental. Terugbetaling van 80 °|o der
hoofd, omslag.
O
THOOLSCHE COURANT
blad verschijnt eiken
lag. Prijs per kwartaal
|b; met Geïllustreerd
lagsblad 1,375, franco
post ƒ1,65 -f 15 ct.
kosten.
Bij abonnement aanmerkelijk®
PU8LICATIEN
Burgemeester van Tholen brengt
erzoek van den Garnizoenscom-
lant te Bergen op Zoom ter alge
ekennis,datop7en8Februaria.s.
tot 15 uur, schietoefeningen
scherp zullen worden gehouden
et terrein Hildernisse (gemeente
nsdrecht).
schoten zal worden door het 3e
met zware mitrailleur en ge
il in de gewone schootsrichting
echt op bet strand. De hierdoor
ane onveilige sector is plm. 4 km.
loodrecht op de spoorbaan bij
onk, en breed plm. 3 km. en wel
lm. 4 km. West van Lindonk.
olen, 21 Januari 1938.
20
rgemeester en Wethouders van
en maken bekend, dat het
meen Armbestuur op 14 Januari
geschrapt van de lijst, bedoeld
rt. 3 der Armenwet,
kolen, 21 Januari 1938. 8
T VAN EIGENAARS EN HOUDERS
VAN PAARDEN.
e Burgemeester van Tholen maakt
3nd, dat gedurende de maand
ruari voor ieder ter secretarie
Sr gemeente ter inzage is gelegd
ilphabetische lijst van de namen
eigenaars en houders van paarden
e lijst is opgemaakt ingevolge
el 17 van het inkwartierings-
ïit. 16
iolen, 26 Januari 1938.
d d
ZIJ
hi
dj
i
ch
•g;
'ei
ne 't
J
Duilsche politiek houdt klaar-
elijk rekening met een even-
len oorlog in Oost-Europa. Wie
bij de aanvaller zal zijn, doet er
loopig weinig toe. Zoo'n oorlog
uitbreken tengevolge van een
isch Japansche botsing, wegens
auen of wegensTsjecho-Slowakije.
ils bekend, staat immers Rusland
bondgenoot achter Praag,
schland schijnt zich dus voor het
van oorlog in het Westen op
defensief en in hel Oosten op
offensief .voor te bereiden. De
cte aanleiding daartoe is het
isch-Russische pact geweest,
rbij Frankrijk zich verplichtte
land in geval van een oorlog te
te komen. Om het Fransche
in dit geval tegen te houden,
Duilschland aan de overzijde
den Rijn, dus juist tegenover de
nekinot-linie een vestinggordel ge
le wd.
er en dergelijke Duitsche vesting-
te s kan het den Franschen onmoge-
ro maken Rusland practisch te hulp
t ;omen. Met weinige troepen zou
t Ischland zijn vestingen kunnen
•dedigen, terwijl Frankrijkde beste
Ie :bten van zijn volk zou moeten
ij fferen, om de Duitsche ver-
igingslinie te doorbreken, wat
di licht nog mislukken zou ook.
arschijnlijk zou geen Fransche
eraal dit op zijn verantwoording
en nemen.
e bouw van vestingen in het
sten kondigt een volkomen ver
ering van de Duitsche militaire
inen aan men stapt af van de
ïên van Von Schlieffen om terug
keeren tot oude ideeën van Von
zi tke.
loltke wilde na het einde van den
log van 1871 in een eventueelen
ji uwen oorlog, welken hij verwachtte
n offensief tegen Frankrijk onder-
len, wijl volgens zijn opvatting,
ook de opvatting van Bismarck
Duitschland in het Westen niets
tier tewinnen had. Von Moltke
u Je het zwaartepunt van den strijd
1 r Rusland verleggen, toen duidelijk
ik rorden was, dat Russen en Fran-
en in een komenden oorlog samen
Maandag jl. hield de O. V.T. haar
halfjaarlijksche vergadering in hotel
Bijl te Scherpenisse.
De voorzitter de heer D.W.Klompe,
opende met een woord van welkom
de bijeenkomst en zegde het hem
genoegen deed zoovele deelhebbers
aanwezig te zien. In het bizonder
kreeg de schatter van O. V. T., die
na een langdurige ongesteldheid zijn
bezigheden wederom had kunnen her-
vatteneenbizonder woord van welkom.
De heer Iz. Hage deed hierna voor
lezing der notulen, die ongewijzigd
werden goedgekeurd.
Hierna werd mededeeling gedaan
dat 7 nieuwe deelhebbersin O.V.T.
zijn toegetreden, een bewijs van
vooruitgang voor de maatschappij.
De penningmeester bracht hierna
verslag uit over het afgeloopen boek
jaar. Hieruit bleek dat zoowel de
rubriek Paarden als de rubriek rund
vee een voordeelig saldo opleverden.
Vervolgens werd nog medegedeeld
dat in het bezit der beide rubrieken
eenige wijziging is gebracht door het
omzetten van eenige stukken in die van
een lager rentetype, hetzij door con
verteering hetzij uit andere hoofde.
De voorzitter deelde nog mede dat
in de rubriek Paarden van de ont
eigende dieren f770.is terug ont
vangen. In de rubriek Rundvee is
dit f 130.geweest.
De secret.-penningm. deelde nog
mede dat van het batige saldo over
het eerste halfjaar aan de deelheb
bers die meer dan 5 jaar lid zijn in
de rubriek Rundvee 80% van f753.05
is terugbetaald. Er zijn dientenge
volge deelhebbers geweest die meer
terugontvingen dan hun H omslag
over het 2e halfjaar heeft bedragen.
Er is één deelhebber die daardoor
voor 30 cent zijn beesten voor het
2e halfjaar 1937 heeft verzekerd.
Op 16 December waren in de
Rubriek Paarden 599 dieren verze
kerd voor f221.280 (Gemiddeld f370
per dier; inde rubriek Rundvee 575
beesten voor f 99.095 (gemiddeld
f 172.per beest).
De voorzitter sprak den wensch
uit dat het ook in de rubriek paaiden
weldra mogelijk zou kunnen zijn den
deelhebbers ook 80% van hun inleg
terug te kunnen betalen.
Bij de rondvraag was het een der
leden die er op wees dat sommige
paarden slechts f5.na onteigening
voor de maatschappij hadden opge
bracht. Hij vroeg of in die gevallen
de dieren niet te lang bij ziekte onder
behandeling bleven.
Van andere zijde vond men het
niet gemakkelijk om hierover te oor-
deelen. Toch meende men dat hieraan
in liet belang van O. V. T. wel aan
dacht mocht worden geschonken.
De voorzitter antwoordde dat het
Bestuur zich dient te verlaten op de
veeartsen, zooals de Statuten nadruk
kelijk bepalen. Als leek is hij niet
bevoegd dergelijke gevallen te be-
oordeelen.
Het bestuurslid A. L Hage meent
dat de sommen die zijn uitgekeerd,
7 paarden die f 100 en 1 dat f45
opbracht tegenover 13 dieren, niet
zoo slecht is te noemen.
Ja, zeide een der leden, doch er
is een spreekwoord dat zegt goed,
best, beter en het laatste is toch het
beste voou O. V. T.
Een der leden is niet tevreden over
een geval bij hem betreffend een
paard. De veearts zegde hem monde
ling dat zijn paard niet beier kon
worden en toch gewerd hem geen
uitkeering.
De voorzitter deed voorlezing van
hetgeen de veearts verklaarde, die
zeide dat herstel zeker kon volgen.
Daarom kon het dier niet onteigend,
daar de statuten uitdrukkelijk behel
zen dat alleen uitkeering.geschieden
mag als een veearts een schriftelijke
verklaring geeft dat het dier niet
herstellen kan.
Over dit punt ontstond nog een
uitvoerige gedachtenwisseling.
Een der deelhebbers stelde de vraag
of de O. V. T. uitkeering geeft als
straks vee lijdende aan open tuber
culose zal worden afgekeurd.
De voorzitter antwoordde bevesti
gend, doch wees er op dat dan de
door het Rijk verleende tegemoet
koming ad f25.in de kas van
O V. T. dient te vloeien. De O. V. T.
keert tachtig procent uit, de parti;*u-
liere maatschappijen slechts vijltïg
procent.
Uit de vergadering werd de wensch
naar voren gebracht dat het bestuur
de deelhebbers O. V. T. op boven
staande opmerkzaam zal maken.
De voorzitter zegde overweging toe.
Hierna werd de vergadering ge
sloten onder dank voor de goede
opkomst en de gezellige wijze waarop
de ter tafel gebrachte kwesties waren
opgelost.
zouden gaan.
Generaal Von Schlieffen draaide
dit plan geheel om. Hij werd be-
heerscht door de „Caunaes-idee."
Evenals Hannibal in zijn beroemden
veldslag door handige manoeuvres
van zijn legervleugel de sterke
Romeinschen strijdkrachten geheel
vernietigde, zou het Duilsche leger
met een reusachtig ver sterkten rechter
vleugel door België trekken, de
Franschen in het Noorden van hun
land omvatten en hun een vernieti
genden slag toebrengen, terwijl in
het Oosten slechts zwakke Duitsche
troepen ter verdediging zouden staan.
In den Wereldoorlog heeft het plan
van Von Schlieften niet aan de ver
wachtingen voldaan. In het Westen
ging de slag aan de Marne verloren,
wijl Duitschland niet genoeg troepen
had, om de reusachtige omsingelings-
manoevre te voleindigen. In het
Oosten echter kon het zelfs 'met
betrekkelijk zwakke slrijdkrachten
een overwinning op het veel grootere
Russische leger behalen.
Natuurlijk zou de ontwikkeling
geheel anders verloopen zijn, indien
hel Duilsche leger van een opmarsch
door België had afgezien, zich tegen
over Frankrijk in het defensief had
gehouden en met zijn voornaamste
strijdkrachten tegen de Russen was
opgerukt. De ineenstorting van het
Oostenrijksch-Hongaarsch leger ware
dan waarschijnlijk verhinderd.
Het Russische leger zou misschien
reeds in 1915 of 1916 niet meer in
staat tot eeu verderen strijd zijn ge
weest en Italië zou nauwelijks de
mogelijkheid hebben gehad, in den
oorlog in te grijpen. Na den oorlog
is er in Duitschland veel over deze
kwestie geschreven en ook op het
oogenblik is de hartstochtelijke pole
miek om het plan Von Schlieffen nog
geenszins tot zwijgen gebracht.
Wanneerhetnujuistis,dat Duitsch
land zich in het Westen op het
defensief voorbereidt, dan zal dit
bepaalde psychologische uitwerkingen
hebben. Defensief aan de eeneen aan
de andere zijde kan en moet het begin
van een toenadering zijn.
Nadruk verboden
Een belangwekkende ten
toonstelling in voorbereiding.
Uitbreiding der diesel-electri-
sche tractie bij de Spoor
wegen. Een merkwaardig trans
port door het Merwedekanaal.
De muskusrat. Geen radio
belasting.
Terwijl de eene groote gebeurtenis
in het Oranjehuis nog in spaning
door heel het land verbeid wordt
althans is dit op het oogenblik
dat wij dit schrijven, nog hel geval
moeten er reeds voor een volgende,
het veertigjarig regeeringsjubileum
van H. M. de Koningin, de noodige
voorbereidingen worden getroffen,
want wie zou willen achterblijven bij
de luisterrijke viering van een feit,
dat ons Jand slechts ten zegen is
geweest, het feit, dat dit kleine land
veertig jaren onafgebroken door het
zelfde staatshoofd is geregeerd en
wel op een wijze, waarom menig
ander land ons benijdt. Het ligt dan
ook voor de hand, dat vele festivi
teiten op touw gezet zullen worden,
om dit zeer bijzondere feit zoo waar
dig mogelijk te herdenken. En even
natuurlijk is het, dat vooral de hoofd
stad en de residentie bij deze viering
hun beste beentje zullen voorzetten.
Amsterdam heeft dezer dagen reeds
een commissie geïnstalleerd, die be
last is met het organiseeren van een
tentoonstelling, welke een beeld zal
geven van de hoofdstad, zooals zij
zich in de jaren van de regeering
onzer Koningin, dus van 1898 tot
1938 heelt ontwikkeld. Deze tentoon
stelling, die in September van dit
jaar gehouden zal worden, belooft
eeu buitengewoon belangwekkend
beeld te geven van den geweldigen
groei der hoofdstad in de laatste
40 jaar, niet alleen door uitbreiding,
doch ook door annexatie van rand
gemeenten.
De Nederlandscbe Spoorwegen, die
met den overgang van stoom- naar
electrische en motortractie een moei
lijken tijd doormaken, geven blijk
zich aan de veranderde tijdsomstan
digheden en de eiscben van het
moderne snelverkeer te kunnen aan
passen. Nadat de eerste Diesellreinen
met min of meer bevredigende resul
taten eenigen tijd in hel verkeer op
sommige trajecten hadden dienst
gedaan en na de aanvankelijk wel
eenigszins aiarmeerende berichten
thans wel geacht kunnen worden de
kinderziekten te boven te zijn, zal
dit soort vervoermiddel worden uit
gebreid. Deze maatregel zal zeker niet
nalaten, de populariteit van den trein
als vervoermiddel te verhoogen,temeer
daar de gebreken, die de thans in
dienst zijnde Dieseltreinen nog aan
kleven, zooals gebrekkige ventilatie,
bij het nieuwe materieel zullen wor
den verbeterd. Bovendien zullen de
nieuwe wagens van buffetten worden
voorzien, heigeen op lange trajecten
ongetwijfeld een groot gerief voor
het reizend publiek zal zijn. En het
is immers juist voor deze trajecten,
dat de Diesel-electrische tractie meer
en meer zal worden toegepast, omdal
de electrische tractie, zooals deze
bijv. lusschen Amsterdam en Den
Haag bestaat, over lange afstanden
te kostbaar is. In de toekomst zal
het Nederlandsche spoorwegnet dus
het volgende beeld gaan vertoonen
electrische treinen op korle, drukke
trajecten en Diesellreinen voor de
lange verbindingen met de uithoeken
van het land. Daarbij zullen de Die
sels niet alleen in aantal, maar ook in
lengte toenemen. Men spreekt reeds
van vijf-wagentreinen in plaats van de
drie wagen-Diesels van thans. In den
eersten tijd van overgang van stoom-
tractie naar Diesel-electrische tractie,
zal zich evenwel nog dit bezwaar
voordoen, dat de stoomtreinen, die
slechts 100 km. per uur kunnen
maken tegen de Diesels 120, over
een lange reis bijv. van Amster
dam naar Groningen niet minder
dan een half uur langer zullen doen
dan de Dieseltreinen. Dit bezwaar
zal echter niet te ontgaan zijn, want
als men bedenkt, dat een uil drie
rijtuigen bestaande Dieseltrein reeds
twee ton kost, dan zal men begrijpen,
dat de aanschaffingskosten van het
benoodigde nieuwe materieel zoo
hoog zijn, dat slechts geleidelijk tot
afschaffing der stoomtractie kan wor
den overgegaan.
Een merkwaardig transport trok
dezer dagen door onze binnenwateren.
De groote sluisdeuren, bestemd voor
de sluis bij Wijk bij Duurstede,
moesten op weg naar deze plaats in
het Merwedekanaal tusschen Zeeburg
en Vreeswijk verschillende daaibrug-
gen passeeren, hetgeen het uiterste
van de stuurmanskunst vereischte.
Dat het hier letterlijk op een haar
breed aankwam, wordt duidelijk als
men weet, dat een transport van
13.98 meier breed door een vaargeul
van 14 meter moest worden gela
veerd. Na deze eerste krachttoer werd
het zelfs nog ergereen volgende
brug stelde schippers voor de taak,
het gevaarte door een vaargeul te
brengen, die slechts zeven... milli
meter speelruimte lietDoch ook
hier slaagde men. Dat het verkeer
dooreen en ander dikwijls geruimen
tijd vertraging ondervond, zal nie
mand onder deze omstandigheden
verwonderen.
Een nieuw gevaar bedreigt onze
dijken, die het elk voor- en najaar
opnieuw toch al zoo hard te verant
woorden hebben tegen den waterwolf.
Dit nieuwe gevaar dreigt weer, doch
thans niet alleen in overdrachtelijken
zin, uit de dierenwereld en wel in
de gedaante vati den kleinen knager
den bisam- of muskusrat, die door
het graven van gangen en holen de
dijken ondermijnt en bovendien groote
schade aan vischnetten kan toe
brengen.
Voor het oogenblik dreigt het
grootste gevaar uit België, vanwaar
de schadelijke waterbewoner ons land
schijnt binnen te komen. Althans is
dezer dagen te Maastricht het eerste
levende exemplaar van dit knaagdier
gevangen.
Naar aanleiding van deze vangst,
die doet vermoeden, dat in't Zuiden
van ons land zich reeds meer exem
plaren van deze diersoort zullen
bevinden, heeft de Plantenziekte-
kundige Dienst te Wageningen be
sloten, de omgeving van Maastricht
nauwkeurig te doen afzoeken en is
tevens met de directeuren van den
Rijkswaterstaat in de Zuidelijke
provincies in overleg getreden ten
aanzien van het nemen van de noodige
afweermaat regelen.
In dit verband zal ook contact
worden gezocht met de Belgische
regeering, want zoolang België geen
krachtige maatregelen neemt tegen
de verspreiding van de bisamrat, zal
de schadelijke knagsr ook in ons
land moeilijk geheel zijn uit te roeien.
Belastingverhooging is ons bij meer
dan een gelegenheid van regeerings-
wege reeds aangekondigd
Te verblijdender is daarom het
bericht, dat het geen radiobelasting
zal zijn. Deze geruststellende mede
deeling kan men lezen in de Memorie
van Antwoord op het voorloopig
Verslag der Eerste Kamer over de
begrooting van Financiën, welke zoo
juist verscheen.
Reeds eenige jaren geleden is er
gedacht over het instellen van een
radiobelasting ter stijving van de
schatkist, doch toen is dit denkbeeld
na onderzoek verworpen. De huidige
minister van Financiën ziet geen
redenen, om hierop thans terug te
komen. Zoo blijft gelukkig het alge-
meene populaire ontspanningsmiddel,