AARIN OPGENOMEN DE IERSEKSCHE EN THOOLSCHE COURANT NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN axtfs.au VERGADERING O. V. T. =Hijdag 28 Januari 1938. No. 4 Vijf en vijftigste jaargang :stinggordels in nst van den vrede. Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, St-Maartensdijk, Stavenisse, St-Annaland en Oud-Vossemeer letters1'naar puTsruinRe' UITGAVE FIRMA J. M. C. POT. THOLEN - TEL. INTERC. 16 - POSTREK. 1043 pru»*ermind.rm,. Drukker bezocht dan de laatste jaren het geval is geweest. Vooruitgang in ledental. Terugbetaling van 80 °|o der hoofd, omslag. O THOOLSCHE COURANT blad verschijnt eiken lag. Prijs per kwartaal |b; met Geïllustreerd lagsblad 1,375, franco post ƒ1,65 -f 15 ct. kosten. Bij abonnement aanmerkelijk® PU8LICATIEN Burgemeester van Tholen brengt erzoek van den Garnizoenscom- lant te Bergen op Zoom ter alge ekennis,datop7en8Februaria.s. tot 15 uur, schietoefeningen scherp zullen worden gehouden et terrein Hildernisse (gemeente nsdrecht). schoten zal worden door het 3e met zware mitrailleur en ge il in de gewone schootsrichting echt op bet strand. De hierdoor ane onveilige sector is plm. 4 km. loodrecht op de spoorbaan bij onk, en breed plm. 3 km. en wel lm. 4 km. West van Lindonk. olen, 21 Januari 1938. 20 rgemeester en Wethouders van en maken bekend, dat het meen Armbestuur op 14 Januari geschrapt van de lijst, bedoeld rt. 3 der Armenwet, kolen, 21 Januari 1938. 8 T VAN EIGENAARS EN HOUDERS VAN PAARDEN. e Burgemeester van Tholen maakt 3nd, dat gedurende de maand ruari voor ieder ter secretarie Sr gemeente ter inzage is gelegd ilphabetische lijst van de namen eigenaars en houders van paarden e lijst is opgemaakt ingevolge el 17 van het inkwartierings- ïit. 16 iolen, 26 Januari 1938. d d ZIJ hi dj i ch •g; 'ei ne 't J Duilsche politiek houdt klaar- elijk rekening met een even- len oorlog in Oost-Europa. Wie bij de aanvaller zal zijn, doet er loopig weinig toe. Zoo'n oorlog uitbreken tengevolge van een isch Japansche botsing, wegens auen of wegensTsjecho-Slowakije. ils bekend, staat immers Rusland bondgenoot achter Praag, schland schijnt zich dus voor het van oorlog in het Westen op defensief en in hel Oosten op offensief .voor te bereiden. De cte aanleiding daartoe is het isch-Russische pact geweest, rbij Frankrijk zich verplichtte land in geval van een oorlog te te komen. Om het Fransche in dit geval tegen te houden, Duilschland aan de overzijde den Rijn, dus juist tegenover de nekinot-linie een vestinggordel ge le wd. er en dergelijke Duitsche vesting- te s kan het den Franschen onmoge- ro maken Rusland practisch te hulp t ;omen. Met weinige troepen zou t Ischland zijn vestingen kunnen •dedigen, terwijl Frankrijkde beste Ie :bten van zijn volk zou moeten ij fferen, om de Duitsche ver- igingslinie te doorbreken, wat di licht nog mislukken zou ook. arschijnlijk zou geen Fransche eraal dit op zijn verantwoording en nemen. e bouw van vestingen in het sten kondigt een volkomen ver ering van de Duitsche militaire inen aan men stapt af van de ïên van Von Schlieffen om terug keeren tot oude ideeën van Von zi tke. loltke wilde na het einde van den log van 1871 in een eventueelen ji uwen oorlog, welken hij verwachtte n offensief tegen Frankrijk onder- len, wijl volgens zijn opvatting, ook de opvatting van Bismarck Duitschland in het Westen niets tier tewinnen had. Von Moltke u Je het zwaartepunt van den strijd 1 r Rusland verleggen, toen duidelijk ik rorden was, dat Russen en Fran- en in een komenden oorlog samen Maandag jl. hield de O. V.T. haar halfjaarlijksche vergadering in hotel Bijl te Scherpenisse. De voorzitter de heer D.W.Klompe, opende met een woord van welkom de bijeenkomst en zegde het hem genoegen deed zoovele deelhebbers aanwezig te zien. In het bizonder kreeg de schatter van O. V. T., die na een langdurige ongesteldheid zijn bezigheden wederom had kunnen her- vatteneenbizonder woord van welkom. De heer Iz. Hage deed hierna voor lezing der notulen, die ongewijzigd werden goedgekeurd. Hierna werd mededeeling gedaan dat 7 nieuwe deelhebbersin O.V.T. zijn toegetreden, een bewijs van vooruitgang voor de maatschappij. De penningmeester bracht hierna verslag uit over het afgeloopen boek jaar. Hieruit bleek dat zoowel de rubriek Paarden als de rubriek rund vee een voordeelig saldo opleverden. Vervolgens werd nog medegedeeld dat in het bezit der beide rubrieken eenige wijziging is gebracht door het omzetten van eenige stukken in die van een lager rentetype, hetzij door con verteering hetzij uit andere hoofde. De voorzitter deelde nog mede dat in de rubriek Paarden van de ont eigende dieren f770.is terug ont vangen. In de rubriek Rundvee is dit f 130.geweest. De secret.-penningm. deelde nog mede dat van het batige saldo over het eerste halfjaar aan de deelheb bers die meer dan 5 jaar lid zijn in de rubriek Rundvee 80% van f753.05 is terugbetaald. Er zijn dientenge volge deelhebbers geweest die meer terugontvingen dan hun H omslag over het 2e halfjaar heeft bedragen. Er is één deelhebber die daardoor voor 30 cent zijn beesten voor het 2e halfjaar 1937 heeft verzekerd. Op 16 December waren in de Rubriek Paarden 599 dieren verze kerd voor f221.280 (Gemiddeld f370 per dier; inde rubriek Rundvee 575 beesten voor f 99.095 (gemiddeld f 172.per beest). De voorzitter sprak den wensch uit dat het ook in de rubriek paaiden weldra mogelijk zou kunnen zijn den deelhebbers ook 80% van hun inleg terug te kunnen betalen. Bij de rondvraag was het een der leden die er op wees dat sommige paarden slechts f5.na onteigening voor de maatschappij hadden opge bracht. Hij vroeg of in die gevallen de dieren niet te lang bij ziekte onder behandeling bleven. Van andere zijde vond men het niet gemakkelijk om hierover te oor- deelen. Toch meende men dat hieraan in liet belang van O. V. T. wel aan dacht mocht worden geschonken. De voorzitter antwoordde dat het Bestuur zich dient te verlaten op de veeartsen, zooals de Statuten nadruk kelijk bepalen. Als leek is hij niet bevoegd dergelijke gevallen te be- oordeelen. Het bestuurslid A. L Hage meent dat de sommen die zijn uitgekeerd, 7 paarden die f 100 en 1 dat f45 opbracht tegenover 13 dieren, niet zoo slecht is te noemen. Ja, zeide een der leden, doch er is een spreekwoord dat zegt goed, best, beter en het laatste is toch het beste voou O. V. T. Een der leden is niet tevreden over een geval bij hem betreffend een paard. De veearts zegde hem monde ling dat zijn paard niet beier kon worden en toch gewerd hem geen uitkeering. De voorzitter deed voorlezing van hetgeen de veearts verklaarde, die zeide dat herstel zeker kon volgen. Daarom kon het dier niet onteigend, daar de statuten uitdrukkelijk behel zen dat alleen uitkeering.geschieden mag als een veearts een schriftelijke verklaring geeft dat het dier niet herstellen kan. Over dit punt ontstond nog een uitvoerige gedachtenwisseling. Een der deelhebbers stelde de vraag of de O. V. T. uitkeering geeft als straks vee lijdende aan open tuber culose zal worden afgekeurd. De voorzitter antwoordde bevesti gend, doch wees er op dat dan de door het Rijk verleende tegemoet koming ad f25.in de kas van O V. T. dient te vloeien. De O. V. T. keert tachtig procent uit, de parti;*u- liere maatschappijen slechts vijltïg procent. Uit de vergadering werd de wensch naar voren gebracht dat het bestuur de deelhebbers O. V. T. op boven staande opmerkzaam zal maken. De voorzitter zegde overweging toe. Hierna werd de vergadering ge sloten onder dank voor de goede opkomst en de gezellige wijze waarop de ter tafel gebrachte kwesties waren opgelost. zouden gaan. Generaal Von Schlieffen draaide dit plan geheel om. Hij werd be- heerscht door de „Caunaes-idee." Evenals Hannibal in zijn beroemden veldslag door handige manoeuvres van zijn legervleugel de sterke Romeinschen strijdkrachten geheel vernietigde, zou het Duilsche leger met een reusachtig ver sterkten rechter vleugel door België trekken, de Franschen in het Noorden van hun land omvatten en hun een vernieti genden slag toebrengen, terwijl in het Oosten slechts zwakke Duitsche troepen ter verdediging zouden staan. In den Wereldoorlog heeft het plan van Von Schlieften niet aan de ver wachtingen voldaan. In het Westen ging de slag aan de Marne verloren, wijl Duitschland niet genoeg troepen had, om de reusachtige omsingelings- manoevre te voleindigen. In het Oosten echter kon het zelfs 'met betrekkelijk zwakke slrijdkrachten een overwinning op het veel grootere Russische leger behalen. Natuurlijk zou de ontwikkeling geheel anders verloopen zijn, indien hel Duilsche leger van een opmarsch door België had afgezien, zich tegen over Frankrijk in het defensief had gehouden en met zijn voornaamste strijdkrachten tegen de Russen was opgerukt. De ineenstorting van het Oostenrijksch-Hongaarsch leger ware dan waarschijnlijk verhinderd. Het Russische leger zou misschien reeds in 1915 of 1916 niet meer in staat tot eeu verderen strijd zijn ge weest en Italië zou nauwelijks de mogelijkheid hebben gehad, in den oorlog in te grijpen. Na den oorlog is er in Duitschland veel over deze kwestie geschreven en ook op het oogenblik is de hartstochtelijke pole miek om het plan Von Schlieffen nog geenszins tot zwijgen gebracht. Wanneerhetnujuistis,dat Duitsch land zich in het Westen op het defensief voorbereidt, dan zal dit bepaalde psychologische uitwerkingen hebben. Defensief aan de eeneen aan de andere zijde kan en moet het begin van een toenadering zijn. Nadruk verboden Een belangwekkende ten toonstelling in voorbereiding. Uitbreiding der diesel-electri- sche tractie bij de Spoor wegen. Een merkwaardig trans port door het Merwedekanaal. De muskusrat. Geen radio belasting. Terwijl de eene groote gebeurtenis in het Oranjehuis nog in spaning door heel het land verbeid wordt althans is dit op het oogenblik dat wij dit schrijven, nog hel geval moeten er reeds voor een volgende, het veertigjarig regeeringsjubileum van H. M. de Koningin, de noodige voorbereidingen worden getroffen, want wie zou willen achterblijven bij de luisterrijke viering van een feit, dat ons Jand slechts ten zegen is geweest, het feit, dat dit kleine land veertig jaren onafgebroken door het zelfde staatshoofd is geregeerd en wel op een wijze, waarom menig ander land ons benijdt. Het ligt dan ook voor de hand, dat vele festivi teiten op touw gezet zullen worden, om dit zeer bijzondere feit zoo waar dig mogelijk te herdenken. En even natuurlijk is het, dat vooral de hoofd stad en de residentie bij deze viering hun beste beentje zullen voorzetten. Amsterdam heeft dezer dagen reeds een commissie geïnstalleerd, die be last is met het organiseeren van een tentoonstelling, welke een beeld zal geven van de hoofdstad, zooals zij zich in de jaren van de regeering onzer Koningin, dus van 1898 tot 1938 heelt ontwikkeld. Deze tentoon stelling, die in September van dit jaar gehouden zal worden, belooft eeu buitengewoon belangwekkend beeld te geven van den geweldigen groei der hoofdstad in de laatste 40 jaar, niet alleen door uitbreiding, doch ook door annexatie van rand gemeenten. De Nederlandscbe Spoorwegen, die met den overgang van stoom- naar electrische en motortractie een moei lijken tijd doormaken, geven blijk zich aan de veranderde tijdsomstan digheden en de eiscben van het moderne snelverkeer te kunnen aan passen. Nadat de eerste Diesellreinen met min of meer bevredigende resul taten eenigen tijd in hel verkeer op sommige trajecten hadden dienst gedaan en na de aanvankelijk wel eenigszins aiarmeerende berichten thans wel geacht kunnen worden de kinderziekten te boven te zijn, zal dit soort vervoermiddel worden uit gebreid. Deze maatregel zal zeker niet nalaten, de populariteit van den trein als vervoermiddel te verhoogen,temeer daar de gebreken, die de thans in dienst zijnde Dieseltreinen nog aan kleven, zooals gebrekkige ventilatie, bij het nieuwe materieel zullen wor den verbeterd. Bovendien zullen de nieuwe wagens van buffetten worden voorzien, heigeen op lange trajecten ongetwijfeld een groot gerief voor het reizend publiek zal zijn. En het is immers juist voor deze trajecten, dat de Diesel-electrische tractie meer en meer zal worden toegepast, omdal de electrische tractie, zooals deze bijv. lusschen Amsterdam en Den Haag bestaat, over lange afstanden te kostbaar is. In de toekomst zal het Nederlandsche spoorwegnet dus het volgende beeld gaan vertoonen electrische treinen op korle, drukke trajecten en Diesellreinen voor de lange verbindingen met de uithoeken van het land. Daarbij zullen de Die sels niet alleen in aantal, maar ook in lengte toenemen. Men spreekt reeds van vijf-wagentreinen in plaats van de drie wagen-Diesels van thans. In den eersten tijd van overgang van stoom- tractie naar Diesel-electrische tractie, zal zich evenwel nog dit bezwaar voordoen, dat de stoomtreinen, die slechts 100 km. per uur kunnen maken tegen de Diesels 120, over een lange reis bijv. van Amster dam naar Groningen niet minder dan een half uur langer zullen doen dan de Dieseltreinen. Dit bezwaar zal echter niet te ontgaan zijn, want als men bedenkt, dat een uil drie rijtuigen bestaande Dieseltrein reeds twee ton kost, dan zal men begrijpen, dat de aanschaffingskosten van het benoodigde nieuwe materieel zoo hoog zijn, dat slechts geleidelijk tot afschaffing der stoomtractie kan wor den overgegaan. Een merkwaardig transport trok dezer dagen door onze binnenwateren. De groote sluisdeuren, bestemd voor de sluis bij Wijk bij Duurstede, moesten op weg naar deze plaats in het Merwedekanaal tusschen Zeeburg en Vreeswijk verschillende daaibrug- gen passeeren, hetgeen het uiterste van de stuurmanskunst vereischte. Dat het hier letterlijk op een haar breed aankwam, wordt duidelijk als men weet, dat een transport van 13.98 meier breed door een vaargeul van 14 meter moest worden gela veerd. Na deze eerste krachttoer werd het zelfs nog ergereen volgende brug stelde schippers voor de taak, het gevaarte door een vaargeul te brengen, die slechts zeven... milli meter speelruimte lietDoch ook hier slaagde men. Dat het verkeer dooreen en ander dikwijls geruimen tijd vertraging ondervond, zal nie mand onder deze omstandigheden verwonderen. Een nieuw gevaar bedreigt onze dijken, die het elk voor- en najaar opnieuw toch al zoo hard te verant woorden hebben tegen den waterwolf. Dit nieuwe gevaar dreigt weer, doch thans niet alleen in overdrachtelijken zin, uit de dierenwereld en wel in de gedaante vati den kleinen knager den bisam- of muskusrat, die door het graven van gangen en holen de dijken ondermijnt en bovendien groote schade aan vischnetten kan toe brengen. Voor het oogenblik dreigt het grootste gevaar uit België, vanwaar de schadelijke waterbewoner ons land schijnt binnen te komen. Althans is dezer dagen te Maastricht het eerste levende exemplaar van dit knaagdier gevangen. Naar aanleiding van deze vangst, die doet vermoeden, dat in't Zuiden van ons land zich reeds meer exem plaren van deze diersoort zullen bevinden, heeft de Plantenziekte- kundige Dienst te Wageningen be sloten, de omgeving van Maastricht nauwkeurig te doen afzoeken en is tevens met de directeuren van den Rijkswaterstaat in de Zuidelijke provincies in overleg getreden ten aanzien van het nemen van de noodige afweermaat regelen. In dit verband zal ook contact worden gezocht met de Belgische regeering, want zoolang België geen krachtige maatregelen neemt tegen de verspreiding van de bisamrat, zal de schadelijke knagsr ook in ons land moeilijk geheel zijn uit te roeien. Belastingverhooging is ons bij meer dan een gelegenheid van regeerings- wege reeds aangekondigd Te verblijdender is daarom het bericht, dat het geen radiobelasting zal zijn. Deze geruststellende mede deeling kan men lezen in de Memorie van Antwoord op het voorloopig Verslag der Eerste Kamer over de begrooting van Financiën, welke zoo juist verscheen. Reeds eenige jaren geleden is er gedacht over het instellen van een radiobelasting ter stijving van de schatkist, doch toen is dit denkbeeld na onderzoek verworpen. De huidige minister van Financiën ziet geen redenen, om hierop thans terug te komen. Zoo blijft gelukkig het alge- meene populaire ontspanningsmiddel,

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1938 | | pagina 1