PRENTEN-
KLEURBOEKEN
Export-problemen
EEN VULPENHOUDER
Firma J. M. C. Pot, Tholen
Het resultaat van de onderhande
lingen, die Ir. Louwes destijds in
Engeland gevoerd heeft over de con-
dens-export van ons land naarGroot-
Brittantiië heeft enkele problemen
naar voren gebracht, die voor de
toekomst van onzen export van groot
belang zijn. Een van de voorwaarden
waarop Engeland een bepaald con
tingent van onze condens-melk wil
aanvaarden, geldt het centraliseeren
van de talrijke relaties, die onze zui-
vel-exporteurs in Engeland hebben
verkregen, in slechts enkele groepen.
Het Algem. Hbl. weidt aan deze
kwestie aandacht en de beschouwingen
welke hieromtrent gegeven worden,
zijn de moeite waard om te lezen.
Dit blad zegt o.m. dat er momenteel
ongeveer 40 a 50 agenten van Ne-
derlandsche exporteurs in Engeland
zijn en dat deze worden teruggebracht
tot ongeveer acht, wat een vermin
dering beteekent van ongeveer vijf
zesde deel
Hieraan zijn heel wat consequenties
verbonden. Wij laten in het midden
of de heer Louwes meer had kunnen
bereiken, of onze positie ten opzichte
van gecondenceerde melk naar En
geland sterk genoeg mag worden
genoemd om niet in de Engelsche
eischen te behoeven te treden of
de heer Louwes verkeerd heeft gedaan
om zonder experts uit de kringen
der belanghebbenden zulke verstrek
kende beslissingen te nemen.
Het gaat om het principe en wel
het principe,datimporteerende landen
meer en meer het heft in handen
willen houden. Dat deze den import
niet meer aan het vrije spel van
vraag en aanbod willen overlaten,
maar hem willen controleeren teneinde
de prijsbepaling in eigen hand te
houden en daarbij te waken voor de
belangen van de Engelsche belang
hebbenden in totaal zonder de toe
vlucht te nemen tot abnormale in
voerrechten-verhoogingen etc.
Want ook Duitschland begint meer
en meer te eischen, dat te importeeren
goederen via de een of andere ofli-
cieele „Ubervvachungsstelle" zullen
gaan, terwijl de genoemde Stelle dan
ook de macht krijgt om leveringen
te weigeren of prijs vormend in te
grijpen.
De exporteurs hebben lange jaren
moeite en geld besteed om een eigen
relatiekring in het buitenland te
creëeren. Het kapitaal dat daarin
gestoken is, moet als een soort van
goodwill worden beschouwd. Door het
meer en meer gaan centraliseeren
van den imporl langs bepaalde kanalen
begint het belang van een relatiekring
te tanen met gevolg, dat ook deze
goodwill een flinketi deuk zal onder
gaan. Dat men zich individueel hier
tegen verzet is vanzelfsprekend. Nie
mand laat zonder strijd zich voordeelen
ontnemen, welke hij in den loop der
tijden heeft verkregen.
Maar men kan nu eenmaal niet
tegen den stroom inroeien.
Immers de nieuwe methodes, die
zich gaan inburgeren zijn gevolgen
van fouten. De liberale economie
om dit door de voorstanders er van
sterk bestreden woord te gebruiken
heeft geen rekening gehouden met
het algemeene belang Zij heeft stil
zwijgend aangenomen, dat het parti
culiere belang identiek mag worden
genoemd aan het algemeene en zij
heeft gedacht, dat een Volk welva
render wordt, wanneer het de waren
zoo goedkoop mogelijk kan betrekken.
Hoe lager het buitenland oflreert,
hoe beter het voor de betreffende
consumenten mag worden genoemd.
Dit nu is onjuist. Want de consu
menten in een bepaald land zijn tevens
producenten, hetzij dat zij ais leiders
fungeeren dan wel als arbeiders.
Wanneer het producenten belang
in een bepaald land wordt benadeeld
daalt ook de consumenten-koopkracht
in welk geval men zelfs degoedkoope
buitenlandsche producten niet kan
betalen. Is het evenwicht tusschen
import en eigen productie door welke
factoren ook, verbroken, dan zal elk
land trachten om de eigen productie
te beschermen en dan gaat men onder
meer over tot het middel, dat wij
hier boven hebben geschetst: controle
op den invoer.
Het belang van den enkeling is
ZELFVULLER VAN DE PARKER-FABR.
REEDS VANAF f3.75. TEZAMEN
MET EEN VULPOTLOOD IN LUXE
ETUI f5 50
FIRMA J. M. C. POT, BOEKH THOLEN
10 45906
niet meer gelijk Ie stellen' aan het
belang van de massa. In dien strijd
wordt het massa-belang primair en
het massa-belang wordt behartigd
door de Overheid, nu de sociale ge
dachte veld wint.
Wij hebben dus hiermede rekening
te houden. Particuliere relatiekringen
zullen in waarde gaan dalen; men
zal zelfs met de mogelijkheid rekening
hebben te houden, dat deze waarde
zelfs nihil wordt en dat er van een
eigen relatiekring in de komende
tijden zelfs geen sprake meer zal
kunnen zijn.
De internationale handelsbeweging
zal gaan van land tot 1 nd, niet meer
van individu tol individu. Men mag
dit een achteruitgang vinden, wat
echter niet wegneemt, dat daartegen
nu eenmaal weinig te doen valt. Ook
wij zullen hebben over te gaan tot
het creëeren van een officieus expor t
bureau, dat de taak overneemt van
den particulier vroeger. Een export-
bureau dus van het georganiseerde
Nederlandsche bedrijfsleven onder de
auspiciën van den Staat. Het ziet er
naar uit, dat men op den duur daaraan
niet zal kunnen onlkomen.
Het minste tandbederf,
indien U poetst met wat goeds, dus met
Tube 60 en 40 cl. Dooe 20 et. I V 0 R 0 L
45920 6
THOLEN, 20 November 1936.
Nogmaals gebleken laster te zijn geweest
in Augustus ]l is door hel advo
catenkantoor van mrs. Harlog en
Dirven te Bergen op Zoom, namens
B. Baaij te Tholen bij den oflieier
van justitie te Breda tegen voorzitter
en directeur van het Cenlraal Ver
koopkantoor van mosselen ingediend
beschuldigingen van corruptie en
verduistering. Blijkensvangenoemden
oflieier van justitie ontvangen bericht
zijn deze van eiken grond ontbloot.
De laster tegen Burgemeester
Van der Hoeven.
Zij, die onzen burgemeester,
Mr. A. .1. van der Hoeven, zoo smerig
hebben belasterd, komen wel eenigs-
zinsin een beschamend licht te staan,
evenals degenen die den laster hebben
geloofd.
Immers, de minister van Binnen-
landsche Zaken heeft gisleren in de
Tweede Kamer over Mr. van der
Moeven het volgende gezegd
„Wat den burgemeester van Tholen
betreft, op hem is een onverdiende
blaam geworpen. Hij deed zooveel voor
de mosselhandelaren dat dezen hem
hun erkentelijkheid openlijk wilden
doen blijken. Ook het vertrouwen van
den minister van landbouw in dezen
burgemeester is geenszins geschokt.
Een aardige gedachte.
Het Thoolsche strijkje wil op een
aardige manier trachten de kas van
de Oranjevereeniging alhier te stijven
met het oog op de groote uitgaven
met de feestviering van het a.s.
Vorstelijk huwelijk.
Er zullen met medewerking van een
dertigtal schoolkinderen volksdansjes
worden gegeven en vaderlandsche
liederen ten gehoore gebracht,
terwijl eenige tooneelslukjes voor het
voetlicht zullen worden gebracht.
Bij de gehouden stemming op
Zaterdag 14 Nuv. 11. voor een kerk
voogd en twee Nolabelen der Ned.
Herv. Kerk alhier werden herkozen
tot Kerkvoogd G H. Koppenhol en
tot Notabelen M. Priuce en M. C.
Deurloo.
Door Kerkvoogden der Ned.
Herv. Kei k alhier is met ingang
van 1 Jan. a.s. benoemd tot koster
de heer M. G Deurloo.
In den nacht van Woensdag op
Donderdag is het dochtertje van dhr.
W. Perestam door het zolderluik in
den gang gevallen. Ze kwam zoodanig
te vallen dat geneeskundige hulp
moest worden ingeroepen.
POORTVLIET. Alhier is op 73-ja-
rigen leeltijd overleden de heer Joh.
Geuze, welke iuirn 30 jaar lid was
van het Ondersteuningsfonds, en tal
van jaren bestuurslid diervereeniging.
In deze gemeente is een comité
opgericht om gelden in te zamelen,
teneinde een geschenk te kunnen
aanbieden aan H.K.H. Prinses Juliana
ter gelegenheid van haar huwelijk,
welke na rondgang heeft opgebracht
de som van f 113.87, dat naar het
Comité van Huid2 te Vlissingen is
opgezonden.
Door de heer A. Verburg, wa-
terbDuwk. ambt. alhier, is een tee-
kencursus begonnen voor ambachts
lieden, zulks in verband met de
beëindiging der cursus in Tholen. Er
zijn reeds 6 leerlingen die deze cursus
volgen.
RUIME SORTEERING
EN 'I4 45904
REEDS VANAF 5 CENT PER STUK
SCHERPENISSE. Toen de knecht
van voerman Geuze met een vracht
auto hoornen vervoerde, week hij
tusschen Roosendaal en Etten uit
wijken voor een boerenkar. Juist op
dat oogenblik kwam van de tegen
overgestelde zijde een luxe aute
aangereden, met dit gevolg dat ze
tegen elkaar botsten, waardoor de
luxe auto het zwaarst beschadigd
werd. De marechaussee heeft de aan
rijding in onderzoek wie hier de
schuldige is.
De in deze gemeente gehouden
buscolleole bestemd voor het natio
naal huldeblijk aan 11 K. H. Prinses
Juliana heelt opgebracht f79.45.
De muziekvereeniging „Een
dracht" zal ter versterking van hare
financiën wederom een loterij orga-
niseeren. De loten a 25 cent per
stuk zijn wederom bij de leden
verkrijgbaar. De hoofdprijs bestaat
uit een liets benevens nog vele an
dere nuttige artikelen.
ST. MAARTENSDIJK. In de week
van 23 tot en inet 28 November e.k.
zal in deze gemeente een inzameling
van gelden plaats hebben, bestemd
voor aankoop van een Nationaal
geschenk bij gelegenheid van het
huwelijk van Prinses Juliana.
Tegen J. P. alhier is proces
verbaal opgemaakt wegens het uit
storten van fmcaliën op een verboden
plaats.
Door den waterbouwkundige
B. J. van Oost alhier is wegens het
bereiken van den pensioengerechtig
den leeftijd eervol ontslag gevraagd.
STAVEN 1SSE. De heer J. Batelaar
cand.te Bodegraven is alhier beroepen
als predikant bij de N.H. Gemeente.
De heer D. Roozemond alhier
is door H. M. de Koningin begiftigd
met de zilveren Eeremedaille van
Oranje-Nassau. Genoemde heer is
ongeveer een halvè eeuw hoofd van
de plaatselijke brandweer alhier ge
weest.
Mejuff. C. L. Mol, thans onder
wijzeres al hier,is als zoodanig benoemd
te Baarland
Dezer dagen overleed te Rot
terdam op den leeftijd van 58 jaa-
de heer J. M. Droogendijk, geboortig
van bieren oud-leerling der Thoolsche
Normaalschool. De overledene was
tot voor enkele maanden hoofd eener
Openbare school te Rotterdam.
ST. ANNALAND. Uienveiling van
Donderdag '19 November1250balen
gewone Rijnsburger f134f 1.36.
80 balen grove f 1.32. 40 balen drie
lingen f 0.77. 10 balen picklersf3 50
40 balen stek f 0.60. 25 balen Zeeuw-
sche bruine met staart f 1.35. ,3200
kg wijn peeën i'0.90f0.92.
Alles per 100 kg.
Woensdag j.1. had alhier de
verkiezing plaats van 2 notabelen der
Ned. Herv. Kerk. De aftredende
heeren J. Boon en Anth van Luijk
Anth.z. werden herkozen resp. met
68 en 59 van de 70 geldige stemmen.
De inzameling van gelden voor
het aafibieden van een huldeblijk bij
l et huwelijk van H. K. H. Prinses
Juliana heeft opgebracht f 116.20.
OUD- VOSSEMEER. Zooals kun
worden verwacht he ft O. V.C I het
io Dinteloord niet tot een overwinning
kunnen brengen; ze moest met 41
haar meerdere erkennen in Prins-
landia I.
Het is den Rijksveldwachter
J. J. Muller, in samenwerking met
r.en jachtopziener A v. d. Boogaart,
gelukt, na een wilde vervolging te be
keuren ee i zekere J. A. J. C., wegens
strooperij in het jachtveld van zijn
vorigen patroon. Een onbekend ge
bleven collega wist to ontsnappen.
Gelet op het feit dat den laatsten
tijd verschille. de stroopers worden
gevat, schij en politie en jachtopzie
ners bijzondere zorg te besteden aan
dit deel van hun taak.
De Nederlandsche Vereeniging
Eerste Hulp Bij Ongelukken stelt
zich ten doel het bevorderen van
goede eerste hulpverleening.
Opgericht in 1893 telt zij thans
afdeelingen in meer dan 100 gemeen
ten van ons land. Haar ledental be
draagt ca. 7500, waarvan ca. 4000 een
diploma E.H.B.O. bezitten. Met andere
op dit gebied werkzaam zijnde ver
een igingen en instellingen werkt zij
samen in tien Koninklijken Nationalen
Bond voor Reddingwezen en Eerste
Hulp Bij Ongelukken „Het Oranje
Kruis", terwijl zij ook aangesloten is
bij de internationale organisatie op
dit gebied. Zij genoot tot diens over
lijden de hooge bescherming van
Z. K. H. Prins Hendrik, terwijl thans
H. K. H. Prinses Juliana bescherm-
vi ouwe der Vereeniging is.
Een eigen orgaan der Vereeniging
(de Voorpost van den Dokter) ver
schijnt maandelijks en is voor alle
leden verkrijgbaar voor 50 cent per
jaar.
De toenemende belangstelling in
'E.H.B.O. door het geheele land is
verklaarbaar om twee redenen n.1.
a. bet toenemend aantal ongevallen
(waarover onze folders enkele
cijfers gevendaarnaast zouden
wij er op willen wijzen dal per
dag gemiddeld 500 bedrijfsonge
vallen bij de R.V.B. worden aan
gegeven) en
b. het toenemende inzicht dat de
gevolgen van een ongeval in zoo
belangrijke mate beïnvloed worden
door de wijze waarop de eerste
hulp verleend wordt. Goede eerste
hulp kan niet alleen van beleekenis
zijn om een ziekbed van korten
duur te doen zijn, doch kan er
ook toe bijdragen belangrijke in
validiteit te voorkomen (men
denke slechts aan infectie, am
putatie, blijvende verminking !)en
kan menigmaal ook direct levens
reddende beleekenis hebben (bij
schijndood, bij verdrinking, door
gasbedwelming, door electricileits-
ongevallen enz. of slagaderlijke
bloedingen zooals ze zoo vaak
voorkomen bij verkeersongevallen)
Het is daarom noodzakelijk dat
overal in het land goede E.H.B.O.
bevorderd wordt. Geheel onvoldoende
moet worden geacht, wat men op
vele plaatsen ziet gebeurenliet volgen
van een cursus, het behalen van een
diploma en daarna het verwaarloozen
van de verworvenkennisen bekwaam
heid. Noodig is dat stelselmatig ge
organiseerd wordt; het geven van
cursussen, het blijven oelenen der
gediplomeerden, het aanschaffen en
beschikbaarstellen van materiaal en
l^t inschakelen der gediplomeerden
in den practischen ongevallendienst.
Dat alles vereischt dus vereenigingen,
die zich ten doelstellen bevordering
der E.H.B.O. Aansluiting van al de
plaatselijke vereenigingen in de lan-
delijke centrale organisatie (de Ne-
deriandsche Vereeniging E.H.B.O.)
geeft dan de verbindende schakel,
tusschen alle locale vereenigingen.
In het bijzonder moge ook de aan
dacht gevestigd worden op de be-
teekenis van E.H.B.O. vereenigingen
voor de bescherming der burgerbe
volking tegen aanvallen uit de lucht.
Wettelijk is thans voorgeschreven dat
alle gemeenten maatregelen zullen
hebben te treffen voor die luchtbe
scherming Daarbij dienen die ge
meenten te kunnen rekenen op bij
stand van een zeker aantal eerste
helpers. Dat bekwame krachten waarop
men vertrouwen kan, niet uit den
grond zijn te stampen met enkele
lessen, wordt nog veel te weinig
beseftMen zal reeds thans maat
regelen moeten nernen om een aantal
goed onderlegde en goed getrainde
helpers te verkrijgen. Een vaste kern
goede krachten zal van veel meer
beteekenis blijken te zijn dan een
groot aantal halve of minder dan
halve bekwamen. Het is mede daarom
dat onze vereeniging haar folders
toezond niet alleen aan de doktoren,
doch ook aan alle gemeentebesturen
in plaatsen, waar nog geen afdeeling
der vereeniging beslaat.
Het secretariaat der vereeniging
(Joh. Verhulststraat 117, Amsterdam
Z is gaarne bereid ten allen tijde
alle gewenschte voorlichting en hulp
te verstrekken bij oprichting van
plaatselijke afdeelingen.
Een tweede Oss.
Zooals gemeld, werd onlangs te
Hedel gearresteerd het echtpaar Q.,
verdacht van verschillende brand
stichtingen. Beiden hebben thans
bekend en verschillende medeplich
tigen genoemd.
"Gearresteerd werden te Bruchem
een inwoner van Hedel, die
heeft in September '1932 de
van het echtpaar met hun
weten in brand gestoken te I
en voorts medeplichtig te zi
de inbraak met diefstal te He
1933, waarbij een geldkist
papieren en ruim zeven h
gulden werd ontvreemdte
twee personen, die allen het
offer zijn van den verderfelijl
vloed van het echtpaar, dat de
jaren geheel Hedel brandsch
Een der gearresteerden dee
de politie mee, dat hij met
kornuiten een club had ge
waarvan een andere inwon
Hedel, die zich „Al Capoue" in
de leider was. Deze club hieb
onledig met het plegen v;
diefstallen en brandstichtingen
zij in de streek een ware
uitoefende. Zoo bekende hij o
inbraak ten huize van de
A. Dikmans te Hedel, in Ft
1933, waarbij een bedrag van
f 10U0 en een aantal kostbare si
werden gestolen. Men maakte
van de gelegenheid gebruik,
bewoners afwezig waren, om
achterzijde naar binnen te di
Bij den caféhouder Jansen
zij met zeldzame brutaliteit t<
gegaan. Toen zij daar op den
van de inbraak aankwamen,
alleen de dienstbode thuis te z
ben in de gelagkamer bedient
van de club bleef in het c
hield het meisje aan de praat,
de anderen aan de achterzijd
woning een raam forceerden
binnen klommen en uit een k
geldkistje haalden. Naar aan!
van deze verklaringen werdei
de twee andere leden van d
opgespoord en naar Zaltb
overgebracht, waar zij reet
gëdeeltelijke bekentenis hebbei
legd en o. a. eenige brandsticli
hebben toegegeven.
DE DOOD OP DEN WEG
Wat het verkeer in 1935
Een document des tijds ma
het zoo juist door het Centraal
voor de statistiek uitgegeven
tiseh overzicht der verkeersong
in 1935 zeer zeker noemen, een
opwekkend beeld als het gee
de verkeersongevallen, hun ooi
en gevolgen, die in den mot
tijd zoo veelvuldig plaats vind
lederen onverantwoordelijke
gebruiker, hetzij voetganger,
motorwielrijder of automobilist
men dit overzicht ter lezing;
hem ongetwijfeld tot nadeukeD
men. Alleen het feit al, dat
statistiek opgenomen zijn
43.043 verkeersongi
spreekt boekdeelen. Wel is
vermindering waar te nemen v;
in vergelijking met 1934, do
beteekent nog niet veel.
Overigens biedt het overzie
teressante, hoewel ielwat lu;,
gegevens. Zoo wijzen de tola
komsten aan, dat gedurende
heele jaar, dagelijks tusschen
uur het kleinste en tusschen
18 uur het grootste aantal ver
ongevallen plaats had. De dag v
de meeste ongevallen werden
staleerd, was voor het Rijk
terdagin alle gemeenten k
op dien dag in elk geval zee
ongevallen voor.
Ongeveer 40% der ongevallei
den plaats op of nabij een h
kruispunt.
Het aantal
als slachtoffers van het verkee
droeg in totaal 763, tegen 744 in
het aantal gewonden 14138 (I
Het grootste deel der slach
komt voor rekening van de
bestuurders van vervoermiddel
maakte fouten (65%) terwijl di
gangers 19 voor hun rel
namen.
Zooals ook wel te verwachte
overtrof het getal der mant
slachtoffers verre dat van de vro
die minder intensief aan hetv
deelnemen (10.408 tegen 4.34'
De omschrijving deroorzaker
dat verkeerd uitwijken of geen
rang verleenen 14.033 on_
veroorzaakte, 14.147 ongevallei
den toegeschreven aan „veiligb
andere wijze in gevaar brengei
door niet rechts houden, \ei
uitwijken, verkeerd door bocht
en geen teeken geven Deze alge
aanduiding zegt uiteraard weii
men zal er wel onder moeten
nen alle gevallen waarvan de ot
niet opgehelderd kon worden
't Verkeerde oversteken van
gangers veroorzaakte2686 onge'
Wat tenslotte de vervoermi!
betreft, die de ongevallen veroo
hebben, de verhoudingscijfers
vrachtauto 3, motorrijwiel 11
nenauto 3, rijwiel 146.