laqtSE&h'i
Nieuws'
SlaëtUw- UnAj&tJmi
Ü)at ukl&M
waarborgt
Marseille. Koningsmoord kan slechts
dan een oplossing voor al dan niet
vermeende grieven brengen, indien
er een wereldoorlog of een revolutie
uit voort mocht vloeien. Dat was b.v.
in '1914 na den moord te Serajewo
het geval met het verbluffend gevolg,
dat de dader nu op zijn eeregraf
wordt gehuldigd.
Wordt ooit Zagreb (vroeger Agram
geheeten) zelfstandige hoofdstad van
een eigen koninkrijk; men kan er
zeker van zijn, dat de moorddag te
Marseille een nieuwe nationale feestdag
zal worden in het Kroatische rijk.
Wie een revolutie verliest, komt aan
den galg; wie een omwenteling wint,
stijgt op den troon.
Nu is het Zuid-Slavische Kabinet
gereorganiseerd, waarop een concen
tratie van alle goedwillende elemen
ten is gevolgd. Daarmede kan niet
veel anders bedoeld zijn dan dat de
Servierszullen trachten goed te maken
wat men te Beograd aan de Kroaten
en de Slovenen heeft misdreven.
Voor de Kroaten en voor de Slo
venen was er niet erg veel onder
scheid te bespeuren geweest, vroeger
ringeloorden Weenen en Boedapest
hen, nu zitten de regeerders te Bel
grado hen dwars. Daarom is de in
directe dader van den moordaanslag
te Marseille te zoeken en te vinden
in den persoon van den reeds lang
gestorven GeorgesClemenceau, in de
personen van de te zwakke en al te
meegaande ministers van de geasso
cieerde en gëallieerde regeeringen,
die te Parijs, te Versailles, te Trianon
en te Saint Germain dansten naar
de pijpen van „le vieuv tigre", die
leefde hij nog nu reeds binnen
vijftien jaren na de onderleekening
der drie Verdragen, eigen levenswerk
in scherven zou hebben zien liggen.
Dit is de droeve les van Marseille!
Waaraan de afschuw over den ge-
weldadigen koningsmoord natuurlijk
niets afdoet. Die afschuw van dien
volmaakt doelloozen moord blijft
bestaan. Maar in dit overzicht is ge
tracht de beweegredenen te verklaren
en de indirecte daders aan te wijzen.
Natuurlijk gaan die vrij uit, natuur
lijk boeten wat Kroaten, wat Mace-
doniers, met hun leven voor het ge
beurde te Marseille. Maar dat alles
verandert niets aan den ondergrond
van alles. Daarop eens te wijzen,
scheen een goede poging beter inzicht
in de verhoudingen van Zuid-Oost-
Europa bij de lezers te wekken.
Het bezoek van den Hongaarscken
minister-president Goemboes aan
Warschau diende tot bevestiging van
de oude vriendschappelijke betrek
kingen tusschen Polen en Hongarije.
Als tastbaar resultaat is een overeen
komst van cultureele samenwerking
tusschen de beide landen gesloten,
waarop natuurlijk te zijner tijd verdere
verdragen tusschen de beide landen
zullen volgen. De moeilijkheid is
alleen, dat de twee landen in ver
schillende Europeesche kampen zijn
ingedeeld, al bestaat er tusschen
Boedapest en Warschau geen enkele
feitelijke niet te overbruggen tegen
stelling.
In Portugal is het Kabinet-Salazar
afgetreden en een nieuw ministerie
gevormd onder denzelfden minister
president. Zalazar verklaarde dal een
reconstructie van het oude Kabinet
noodzakelijk was, in verband met de
dringende oplossing van verschillende
politieke vraagstukken, die niet langer
op afdoening kunnen wachten. Het
nieuwe ministerie zal nu zoo spoedig
mogelijk tot het uitschrijven van de
verkiezingen overgaan.
In Spanje moge de rust hersteld
heeten, wij zouden in Nederland een
dergelijke rust toch niet op hoogen
prijs stellen. Te Oviedo was een partij
dynamiet in beslag genomen en door
de regeeringstroepen werd de partij
naar veiliger oorden vervoerd. De
opstandelingen legden een mijn op
den weg, de partij dynamiet ontplofte
en 32 dooden en 80 gewonden waren
te betreuren. Tevens verneemt men,
dat de laatste opstandelingen in
Asturië nu het hoofd in de schoot
gelegd hebben. Daar moeten 2500
dooden zijn gevallen, ook de politie
en de troepen leden zware verliezen,
men spreekt zelfs van een paar hon
derd man. En om alles weer onderste
boven te gooien, verluidt van reizigers
uit Barcelona, dat daar weer een
algemeene staking op het punt van
uitbreken staat. Arm Spanje!
Amerika is nog immer hel land van
onbegrensde mogelijkheden; men heeft
er b.v. „Amerika's Publieke Vijand
no. 1", als hoedanigheid eerst heeft
gefungeerd nu wijlen dbr Dillinger,
opgevolgd door nu ook al weer wijlen
dhr Pretty Boy Floyd. Nadat hij was
„ontdekt", volgde een achtervolging
per auto, dhr Floyd werd doorzeefd
en nu is hij overleden. Wij wachten
nu gelaten op den nieuwen „Publieke
Vijand van Amerika" niet no. 3
want no.'s 1 en 2 zijn dood! maar
op den gebruikelijken no. 1.
De broer van den bekenden Bel
gischen ballonvaarder is teDetroitin
de Vereenigde Staten van Noord-
Amerika, vergezeld van zijn echtge-
noote, opgestegen voor een tocht naar
de statosfeer. Doel van de luchtreis
van Dr. Jean Piccard was niet het
maken van een hoogte-record, maar het
verrichten van waarnemingen op een
hoogte van ongeveer 15000 M. Latei-
is de ballon weliswaar beschadigd in
de buurt van Cadiz, in den Staat Óhio
neergekomen. Het omhulsel was ge
scheurd, maar de inzittenden, bene
vens de instrumenten zijn heel be
neden gekomen.
De bereikte hoogte was, overeen
komstig de gemaakte berekeningen,
inderdaad 16000 M. De menschheid
staat hier voor niets meer. Wij vlie-
Alleen de naam
op een koker
ZENUW-TABLETTEN
dat men U geen waardelooze
of schadelijke namaak verkoopt.
247
43838 12
gen in driemaal 24 uur van Londen
naar Melbourne. Wij klimmen 16
K.M. hoog de lucht in, omdat wij niet
hooger willen, wat staat ons binnen
kort te wachten? in ieder geval, wij
zullen allen goed doen, onze verba
zing achterwege te laten. Verbazing
was iets voor onze grootouders, wij
zijn er reeds lang en breed aan
ontgroeid!
Teruggekeerd van zijn reis naar
Warschau, is de Ilongaarsche minister
president, Goemboes, weer te Boeda
pest aangekomen. Het bezoek aan de
Oostenrijksche bondskanselier dr.
Schuschnigg, is uitgesteld tot Novem
ber, op welk tijdstip Goemboes toch
naar Rome moet, zoodat hij zijn be
zoek aan Weenen wil koppelen aan
zijn besprekingen met Mussolini. In
elk geval staat wel vast, dat het
driemanschap, Mussolini, Goemboes,
Schuschnigg, wat Midden-Europa
aangaat, een overheerschende machts
positie bezig is in te nemen. Voor
Zuid-Slavië en voor Frankrijk kan dit
nooit tot prettige gedachten stemmen!
CRISIS-PUBLICATIÊN.
De Nederlandsche Veehouderij-
Centrale maakt bekend, datMet in
gang van 1 November 1934 voor de
kalveren die door een identiteitsbewijs
1931' gedekt dienen te zijn, als ge-
wichtsgrenzen gelden
a) voor mannelijke, al dan niet
gecastreerde dieren, 60300 K.G.;
b) voor vrouwelijke dieren, 100
250 K.G.
Bovenstaand houdt dus in, dat de
kalveren die op grond van hun ge
wicht vóór '1 November '1934 niet
door een identiteitsbewijs 1934 gedekt
behoefden te zijn, doch wier gewicht
op 1 November 1934 binnen de
voornoemden gewichtsgrenzen vallen,
voor 1 November 1934 geschetst
zullen moeten worden. 43839 19
Holland's verkeers-luchtvaart het
betrouwbaarst
0e Uiver de moreele overwinnaar van
Londen—Melbourne race 1
In Nederland ziet men overal de
vlaggen wapperen, als blijk van
vreugde over de prachtige prestatie
van onze vliegers in den wereldstrijd
De Nederlandsche machines, die aan
de vlucht deelnamen, hebben hun
betrouwbaarheid bewezen. Slechts
luttele uren na de vliegers Scott en
Black landde de groote Douglasma-
chine met Parmentier als gezag
voerder, op hel vliegveld Melbourne.
Met recht kan men thans in Ne
derlandsche luchtvaartkringen zeggen,
dat door deze prestatie der Douglas-
machine bewezen is, dat een gewoon
verkeersvliegtuig in een internatio
nalen wedstrijd geen slecht figuur
behoeft te slaan!
Daar Parmentier rustig, vol overleg
en zonder overhaasting langs de
kusten vloog en zonder eenige mo
torstoring te Melbourne landde, is
men overal geneigd, de Nederlanders
als de „moreele overwinnaars" in de
groote luchtrace te beschouwen
De prestatie van Parmentier c.s.
is de beste en indrukwekkendste
propaganda voor het Nederlandsche
luchtverkeer. Pas 15 jaar bestaat de
K. L. M. Toen deze luchtverkeers-
maatschappij werd opgericht, bestond
zij uit 12 man. Intusschen is de staf
van medewerkers uitgegroeid tot
circa 800 personen. De Hollandsehe
verkeersvliegtuigen hebben in het
buitenland een groote bekendheid,
gelden als de betrouwbaarste, veilig
ste en beste machine's, met deerva-
rendste, rustigste piloten. Dat is in de
eerste plaats wel te danken aan het
feit, dat het aantal ongevallen in de
laatste 15 jaar zeer miniem is, dat
noemenswaardige ongelukkeu zelfs
heelemaal niet zijn voorgekomen
Er wordt bij de Hollandsehe lijnen
namelijk de grootste aandacht be
steed aan de veiligheid. Het Engel-
sche woord „salety first" is voor den
luchtvaart Nederlandsch eigendom
geworden
Met Nederlandsche verkeersvlieg
tuigen zijn in de laatste 15 jaar meer
dan 240.000 reizigers vervoerd, waar
onder 135.000 plezierreizigers. 22 MiJ-
lioen Kilometer hebben Holland's
verkeersvliegtuigen totnogtoe reeds
afgelegd. Een geregelde toename van
deze luehtvaartcijlers is nog steeds
te constateeren Terwijl men in J932
pas 21.000 passagiers telde, in 1933
reeds 41.000, rekent men dit jaar op
minstens 78.000 passagiers. De Neder
landsche luchtverkeersvloot moest
dientengevolge vergroot wordenIn
dienst van de K. L. M. staan op het
oogenblik 32 Fokker's en 5 Kool
hoven-machines, waaronder de „Dou-
glas D. G. II". Deze Douglas-„kist"
met haar 300 Kilometer per uur
snelheid, is tegenwoordig de snelste
Nederlandsche verkeersmachine.
Reeds in 1924 vlogen de eerste
Nederlandsche machines naar Indië.
Sedert Üctober 1931 bestaat een
regelmatig 8-daagsch luchtverkeer
naar de Nederlandsche koloniën in
IndiëHollanders en Engelschen
maken hiervan een groot gebruik
het moet een schitterende reis zijn
Na de prachlprestaties van de Neder
landsche machines bij de Australië
race zal het Nederlandsche lucht
verkeer waarschijnlijk een noggrooter
vlucht nemen Zoowel in letterlijken,
als in figuurlijken zinMen heeft
alle grond over de behaalde resul
taten meer dan tevreden te zijn
(Nadruk verboden).
PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND
BEGROOTING 1935.
Ged. Slateu hebben aan de Provinciale
Staten van Zeeland aangeboden de be
grooting 1935 met bijlagen. De gewone
dienst geeft aan in outvang en uitgaaf
f2,581.356 met een post onvoorzien van
f31,364; de kapitaaldienst in outvaDg
en uilgaaf f 323.935,
Ged. Staten deelen in bun toelichting
mede, dat de rekening 1933 volgens de
thans bekende gegevens een batig slot
van rond f 190.000 zal opleveren, wat
aanmerkelijk grooter is dan ten tijde van
de aanbieding van de begrootiug 1934
kon worden verwacht. Zulks in de eerste
plaats door dat de belastingen f40.000
meer zullen opbrengen dan geraamd was
o. a. door het vrijwillig kunnen aangeven
van verzwegen vermogen en inkomen en
ten tweede doordat voor de calamitenze
polders vermoedelijk f 126,000 in plaats
vau f 180.000 3al noodig zijd.
Hoewel beide hiervoren vermelde mee
vallers ook nog de aitkomsten van 1934
gunstig zullen beïnvloeden, zullen volgende
jaren daarvan niet betzelfde profijt trekken.
Daarbij komt, dat besloten is om telken
jare f 25.000 minder batig slot in de
begrootiog op te nemen, deze noodwendig
minder speliog moet vertoone.D. Ook voor
1935 is aan dat plan vastgehouden.
In overeenstemming daar mede is in
bet ontwerp der begrootiDg f 100.000 aan
batig saldo uitgetrokken. Voor de jaren
1936 tot en met 1938 is nog beooodigd
aan sloten resp. f 75000, f50.000 cd
f 25.000, samen t 150.000.
Deze bedragen knDDen worden gevonden
nit bet slot van 1932. Blijkens de toe
lichting der begrooting is daarvoor be
schikbaar f 172.473.
Na uitvoering van bet plan om in 1939
te komen tot een begrootiDg, die slait
zonder sloten van vorige jaren, zal van
dit bedrag nog f 22.473 zijn overgebleven,
wat met bet vermoedelijk slot vau 1933
een beschikbaar bedrag geeft van ruim
f 200.000.
Dit maakt het mogelijk de positie van
het wegenfonds wat te versterken.
Om voort te kunnen gaan met bet be
vorderen van de werkverraimiDg voor
wegen verbetering, stelleD Ged. Staten voor
aan bet we) wat verzwakte fonds een
extra bedrag van f 100.000 toe te kennen
opdat dit weer ongeveer f400.000 zal zijn
wat voorail voor eind 1934 was toege
zegd.
Ged. Staten meenen het dividend over
1934 van de N. V. pP.Z.E.M." te mogen
ramen op 4 en dat van de op te rich
ten N. V. Zeenwscbe Gasmaatschappij op
6 zooals een deskandige heeft geraamd.
Een onvoorzien van f31.000 achten
Ged. Staten niet groot en zij openen door
esn regelmatige budgetcoutiö:e zorg te
moeten dragen, dal de uitgaafposten zooveel
mogelijk binnen het raam der begrootiDg
blijven. In de laatste jaren is dit gelukt.
Mede daardoor is de fioancieele positie
vao de provincie, ondanks den oognnrt
der tijden, gezond gebleven. De weerslag
van een eventaeel ineenstorleo van het
landbouwbedrijf, zonden op de provinciale
financiën een buitengewoon hevjgeu weer
slag geven en moet dit worden voorkomen.
Boawen van weegbroggeD.
Herhaaldelijk is gebleken, dat, vooral
van goederen in vrachtauto's le vervoereD
met de boot van den Proviucialen stoom-
bootdiensl op de Oos'er Schelde eu met
die van den veerdienst KortgeneWol-
phaartsdijk, hel gewicht, onjuist en wel
te laag wordt aangegeven. Ten einde het
nadeel, dat door die te lage aangifte door
die diensten wordt geleden, te voorkomen,
wordt het gewensebt geacht in de nabij
heid vao de aanlegplaatsen te Zierikzee
en te WMphaartsdijk weegbroggen te
stichten. Voor Zierikzee is tegelijkerlijd
een nienw kantoorgebonw ontworpen en
zal eeD en ander kosteD f 6600 eo te
Wolphaaitsdijk alleen voor een weegbrog
f3500, totaal dos f 10.100. Ged. Stalen
stellen voor dat bedrag beschikbaar te
stellen.
Dienstlokalen te NeozeD.
Het iu 1892 gestichte getouw bij de
aanlegplaats le Neuzen voor wachtkamer
van goederen en kantoortje voor den
Prov, stoombootdieDst voldoet niet meer
aan de tegeo woordige behoefte en daarom
stellen Ged. Staten voor een stok grond vao
314 M2. aan de Scheldekade van de ge
meente Neuzen te koopen voor den prijs
van f500 en daarop een nieuw gebouw
te stichten, waarvan de kosten geraamd
zijn op f 18.650, zoodat in totaal f 19.150
beschikbaar zal moeten wordeD gesteld.
Sabsidiëering van jeugdherbergen.
Naar aanleiding van bet in ban baoden
om advies gestelde adres van den Neder-
landschen Bond van Koffiehuis-, restau
ranthouders eu slijters, hondende bezwaren
tegen het verblijf honden van volwassenen
in jeugdherbergen eu strekkende om te
verkrijgen, dat van Provinciewege geen
subsidie worde verleend en dat aan be
sluiten vaD derdeD, in casu van gemeeuteo,
tot het verleeuen van subsidie goedkeu
ring worde outhouden, wijzen Ged. Staten
er op, dat van provinciewege geen sub
sidie voor jeugdherbergen wordt verleend
en dat van hen iu de toekomst ook geeu
voorstel, daartoe strekkende mag worden
tegemoet gezieo.
De kwestie van goedkeuren van raads
besluiten beheert geheel tot de compe
tentie van Ged. StateD, maar zij deeleu
toch mede, dat h. i. voor inwilliging van
dit deel van het verzoek geen termen
aan wezig zijn, terwijl er vooralsuog slechts
één gemeente is en wel Vlissingen. die
de aldaar bestaande jeagdherberg subsi
dieert.
Het weren van inbreuken op
DatDarscbooo.
In de in 1913 in werkiDg getreden
Verordening tot het wereD van inbreuken
op natuurschoon, heeft iD deD loop der
jaren op zich zelf zeer nattig gewerkt,
doch iuraiddels is geblekeD, dat de be
paling dat het verbod tot het plaatsen of
aanbrengen vaD reclameborden Diet van
toepassiog is, voorzoover hel geldt reclame
voor zaken, welke worden vervaardigd,
of verhandeld, of voor bedrijven, welke
werden nitgeefend op of in hetooroerend
goed, gemakkelijk gelegenheid biedt, de
eigenlijke strekkir-g der verordening hand
having van het natcnrscboon, te niet te
doeD. Immers om een enkel voorbeeld te
aoemeD, ïd tal van restanraDts en café's,
die zich op plaatseo bevinden, om baar
natuarschoou bekend, worden dranken
verkocht, die geleverd worden door indn-
strieele onderneminger, welke bij reclame
belang hebbeo en voor deze gevallen geldt
het verbod juist niet.
Mede naar aanleiding van het advies
vaD de Prov. Zeenwscbe Schoonheids- en
Archaeologische Commissie, en omdat er
vrees bestaat, dat het landschapschooo
ook bij de meest rigoureuze handhaving
der bestaande bepaling in hooge mate zal
worden ontsierd, stellen Ged. Staten voor
deze bepalmg te schrappen. Dat deze
maatregel anderzijds te ver zoo gaan
hoeft naar de meening vau Ged. Sta
niet te worden geducht, aangezien G
Staten immers in bijzondere geval
steeds ingevolge het bepaalde in de i
ordening ontheffing kunneD verleenen,
DE PROVINCIALE STOOMBOOT
DIENSTEN.
De rekening der Provinciale stoombo
diensten over 1933 wijst voor de We< ta
Schelde in ontvang aan f445.118,
gaven f 671.281, kwaad slot f 226.16
Oosterscheldef 78.822, f 93.604
f 14.782.
Op de lijn VlissingenBreskens
67397 personeo eerste eu 205.100 Iwei
klasse vervoerd met f38969 en f960
opbreDgstlijn VlissingenNenzen 75
en f 28788, f 9158 en f 23950
NeuzenHoedekenskerke 17004 en 507i
f14578 eu f 29670; lijn Hansween
Walsoorden 14877 en 50998, f112
en f36136; lijn ZierikzeeWolpbaar
dijk 17606 en 28904 f 22310 en f296!
De begrootiog voor de Wester Sch
met uitzondering vaD de lijn VlissingeD
Neuzen bedraagt in ontvaog f 367.1
uitgaven f 595.143, kwaad saldo
f 228.000voor de lij» Vlissingen Neo
f 54750, f 58.500, f 3750 voor de Oost.
schelde f62140, f92540, f30400.
Het veer KortgeneWolphaartsdi
leverde in 1933 voor de provincie f 113
winst op en het veer VeereKamperla
een nadeelig slot van f6572.
Het reservefonds van de Provincn
stoombootdiensten wijst aan bezit in tolt
aan f 955.832.
TH0LEN, 26 October 1934.
Uit de Oude Doos.
Een oud rijmpje oit een Kroniek I
uit een tijd toen velen nog aangewezi
waren iu oos Gewest op bet verkrijgt
vau voedsel nit eigen omgeving
„Want den hoDgher was doen alsoo groot
een Roggebroot mochte drie pont weghe
Dacr moest men vier groot ende een bi
omghevet
Een schepel Rogge was harde diere,
Men cocbtet om een goude Riere" (Rijder
Dit was na den stormvloed van 15 Ni
vember 1437. In 1522 was de tarwe
dnur, dat arme lieden o. a. brood moeste
bakken van erwten en boonen. Iu 155
moest men in den voorzomer de tarv
vijfmaal zoo door betalen als na deinsi
neliog van deD oogst, maar elf jaar vroe
ger in 1546 had men in Zeelaod twaa
Ponden VI. (f72), een ontzettend groot
som in die dagen als men bedenkt di
bet geld veel duurder was, voor éét
tarwe.
De bnrgemeester alhier maakt op
merkzaam op do haDdeliDgeD van twe
Zwijndrechtsche fotografen: W. Huisma
en P. Stam, die personen en, huizen
tografeeren tegeD vooruitbetaling, terw
er geeD aflevering plaats vindt.
Men zij dus gewaarschuwd en doe gee
zaken met deze fotografen.
POORTVLIET. Op de o. 1. schoo
alhier is sedert eenige weken de nieuw
spelling ingevoerd.
SCHERPENIS3E. Bij de gebonden ver
kiezing voor 4 gemachtigden van be
kiescollege der Ned. Herv. kerk werdei
de aftredende leden herkozen n.1. de heerei
J. H. Hage, M. G. Larooy, J. Verkerk
en A. Oudesluijs Jz.
Toen de landbouwer W. Geaze Cz
een pas gekocht varken bij zijn zooi
bracht en in het hok zette viel hij plot
ssling neer en bleek overleden te zijn.
ST-M AARTENSD1JK. In het Bestno
der J. V. „Calvijn" is de volgende wijzi
ging gekomen. Bij da scheiding vat
secretaris-penningmeester werd benoem,
tot het laatste de heer J. Gnequierre
secretaris bleef de heer P. H. de Bres
STAVENISSE. Io de vacatore van
mej. Pels alhier, als hoofd der particulier!
bewaarschool, is beooemd mej. P. Lem-
som, thans adsistente en in dezer plaats
mej. P. Leane.
LI. Zaterdagmiddag hield de afd
Tholen vaD bet N. O. G. hare Dajaars'
vergadering te Scberpenisse, onder hel
voorzitterschap vau dhr W. van Liere
Behandeld werden de ingekomen stok'
ken en de contributie over het 2e halfjaar
1934 werd geïnd. Als peDniDgmeesi
werd bij acclamatie herbenoemd de heer
Bnijze, periodiek aftredend. Het voorstel
„Amsterdam" in zake oDtslag aan ge-
huwde onderwijzeressen, niet kostwiDst.
zijnde, en waarover door het Hoofdbestuur
een referendum nas uitgeschreven, lokte
nogal debat oit. De stemming er over
had tot uitslag; 16 véór eo 1 tegeo.
Staande de vergadering trad 1 persoon
als Dienw lid toe. Het verslag van
afgevaardigde naar de alg. verg. te Alk
maar werd wegens haar ziekte (mej. Har-
tog) gelezen door mej. v. d. Velde. De
voorzitter bracht, ook oameDs de verga
dering, aan beide dames hartelijk daok
er voer.