J Doorzitten
Stukloop en/
Zonnebrand/^
jterie G. E .Schmid, te Lho Soekon»
0r een Atjeher zeer ernstig werd
wond door een steek met een ren
ing in de maagstreek. De reden
br dezen aanslag is voorloopig
bekend. De aanvaller werd neer-
legd.
,ater werd bericht, dat kapitein
hmid is overleden. De dader was
u landschapskoelie.
De N. Rt. Ct. schrijft naar aanlei-
ig hiervan o.a.:
De noollottige aanslag, waarvan een
derlandsch officier in de kracht van
[i leven nog geen 41 jaar oud
slachtoffer is geworden, doet naar
uiterlijke omstandigheden denken
i de z.g. Atjehmoorden waar-
i eertijds zoovele Europeanen ten
er zijn gevallen, de vaak volkomen
verklaarbare aanslagen waarhij
yd voor den dader zelf van tevoren
jwel de zekerheid bestoud, dat ook
zelf het er niet levend af zou
engen, Men schreef het toe aan
'chische ontwrichting mede als ge-
ig van den abnormalen toestand,
lke de jarenlange guerilla met de
normale levensomstandigheden, die
tengevolge had, bij geestelijk labiele
turen veroorzaakte. Er ontwaakte
n, veelal onder den prikkel van de
n of andere onaangename ervaring
het persoonlijke leven, in zulk een
artoe voorbeschikte, de lust om een
ikier" (ongeloovige) te dooden en
irrnede het paradijs te verdienen,
de aanslagen, onder die omstan-
heden gepleegd, nam de dader dan
ic geen enkelen voorzorgsmaatregel
zichzelf en deed geen poging
te ontvluchten.
De laatste jaren komen dergelijke
p, Atjehmoorden steeds sporadischer
or. Nader zal natuurlijk moeten
jken of inderdaad ook hier aan eeu
rgelijk geval moet worden gedacht.
De heer C. E. Schmid is op 13 Dee.
1)2 te Soerabaja geboren. Hij werd
1913 tot tweede-luitenant der in-
ïterie benoemd en het volgende
ir naar In die uitgezonden. In 1916
ird hij tot le-luitenant benoemd en
1927 tot kapitein. In 1929 werd
na bij verscheidene bataljons ge
ïnd te hebben, in Atjeh geplaatst,
atjar hij overging bij het wapen der
irechaussee.
De plaats Lho Soekon, waar het
ama zich a fspeelde, lichtop de Noord-
V( ist van Atjeh en behoort tot de
ei ilitiek rustige gebieden.
1ERPLAATSING VAN WACHT-
•LDERS BIJ HET ONDERWIJS.
Van 60 jaar en ouder.
Op de vragen van het Kamerlid
ej. S. Groeneweg inzake de her-
aatsing van onderwijzers-wachtgel-
van 60 jaar en ouder heeft
inister Marchant o. m. geantwoord
„Ingevolge de pensioenwet 1922
rkrijgen de op wachtgeld gestelde
iderwijzers recht op uitgesteld pen-
)en, wanneer zij den leeftijd van
if en zestig jaar hebben bereikt, zoo
lt het rationeel is, dat, zoolang deze
iftijd niet is bereikt, de wachlgel-
rs beschikbaar blijven voor her-
aatsing in den dienst."
De minister overweegt een wets-
jjziging, volgens welke aan onder
ijzers boven 60 jaar de keus zal
Drden gelaten tusschen den tegen-
oordigen toestand en het onmiddelijk
nvaarden van een verlaagd wacht-
ld met vrijstelling van de verplich-
ig om een herplaatsing te aan-
arden.
EEN KRANT, DIE 1800 JAAR
OUD IS.
Bij de opgravingen in Ostia heeft
en thans een krant uit het tijdperk
n Trajanus gevonden. Het is natuur-
k geen papieren krant want zoover
as men toen nog niet, maar deze
ant was op steen geschreven. In
111 gels gaf dit „blad" allerlei berichten
1 rer verschillende gebeurtenissen te
)me en in de overige wingewesten
jjj n het keizerrijk.
1
AARDAPPELEN- INVOER IN
1ELGIË GECONTINGENTEERD.
De Brusselsche corr. van de N. R.
meldt
De minister van landbouw, prof.
t i ip, heeft in de Maandag gehouden
eg inisterraad het reeds vroeger aan-
10 'kondigde voorstel tot cont ngentee-
ng van den invoer van aardappelen
•leengezet en verdedigd. Zijn ver-
aring kwam hierop neer, dat de
itvoer van Belgische aardappelen
aar Frankrijk totaal onmogelijk is
"worden en dat ook de Duitsche en
ngelsche markten gesloten zijn voor
ki er) Belgischen handel.
Bovendien worden zeer groote
wantiteiten aardappelen uit Neder-
nd tegen prijzen die veel lager zijn
m de Belgische in België ingevoerd,
et gevolg is, dat de Belgische boeren
vooral in den omtrek van Mechelen»
van West-Brabant en van West-Vlaan
deren, hun aardappelen met groote ver
liezen moeten verkoopen. Na eenige
discussie heeft de ministerraad zich
met het contingenteeringsvoorstel ver-
eenigd. Dit zal zonder uitstel in toe
passing worden gebracht.
PRINSELIJK BEZOEK DOOR
DE LUCHT.
Woensdagnamiddag is met zijn par
ticulier vliegtuig op Schiphol prins
Nicolaas van Roemenië, die de bur-
gelijke en militaire luchtvaart van ons
land komt bestudeeren, aangekomen.
Na bezichtiging van het vliegtuig
der K. L. M., dat den volgenden dag
naar Ned. Indië vertrok, is de prins
naar Den Haag gegaan.
Donderdag is het luchtvaartterein
Waalhaven bezichtigd, en s'middags
een bezoek gebracht aan de Neder-
landsche Vliegtuigenfabriek en aan
den Rijksstudiedienst voor de Lucht
vaart te Amsterdam.
Vrijdag bezoekt de prins de lucht-
vaartafdeelingen te Soesterberg. Van
daar begeeft hij zich met een Neder-
landsch militair vliegtuig naar het
vliegkamp „De Kooy" teneinde het
water vliegterrein der marine „De Mok"
op Texel te gaan bezichtigen. Even
eens per vliegtuig reist de prins terug
naar Schiphol, vanwaar hij na bezich
tiging van eenige inrichtingen op dit
terrein met zijn vliegtuig om ongeveer
6 uur 30 naar Parijs vertrekt.
ONDER WILDE DIEREN
OPGEGROEID.
In de dichte bosschen op deZlatibor-
bergen van Zuid Slavië, waar nog
talrijke beren, wolven en andere
wilde dieren wonen, heeft men een
zevenjarigen knaap ontdekt, die
tusschen deze dieren leefde*
Na een opwindende jacht is het
kind door boeren gevangen. Het was
geheel wild en beet en krabde. Aan
vankelijk dacht men dat het knaapje
doofstom was, daar hij geen antwoord
gaf op hem gestelde vragen. Na eenige
dagen bleek echter dat de knaap goed
spreken kon.
Bij onderzoek bleek dat de knaap
twee jaar geleden door zijn moeder
in het bosch verloren was en na
eenig zoeken had de vrouw haar po
gingen opgegeven in de veronderstel
ling dat het kind door de wilde dieren
was gedood.
Hij was echter in leven, voedde
zich met gras en wilde vruchten en
somtijds stal hij ook etenswaren in
alleenstaande boerderijen. Na eenigen
tijd raakte hij gewend aan de wilde
dieren, die hem nooit aanvielen en
die hij leerde te ontwijken door in
boomen te klimmen.
De jongen wordt thans door doctoren
onderzocht om na te gaan in hoeverre
zijn zintuigen door hel wilde leven
zijn ontwikkeld en in hoeverre zijn
verstandelijke vermogens zijn ver
zwakt.
WEEKPRAATJE.
Aankomst en afscheid.
Langzaam aan stroomt het perron
vol. Vol menschen, vervuld van hoop,
verwachting en ook van droefenis,
van zielepijn. Een vreemd gezelschap
is het Hier, die heer diep met de
handen in de zakken geboord, zijn
hoed laag over het bleeke gezicht
getrokken, de vierkante kin omlaag
gebogen, brandnit-staand bij de uit
gang, hij is een van die wachtenden,
wier geest nog zweeft tusschen ver
twijfeling en hoop. Wat verwacht hij,
dal de komende trein zal brengen?
Wie zal ziju hart met ernstig leed
vervullen, ernstiger nog, dan hij tot
nog toe te dragen had? Of wie zal
zijn leven met één slag herscheppen
in een leven vol hoop, waar ein
delijk een zonnestraal in doordringt,
een zonnestraal, die wellicht
naar de schitterende glans leidt, welke
de vervulling beteekent van zijn
grootste idealen, zijn stoutste droo-
men? Ik kan het niet zeggen. Hij
staat daar nog, roerloos, als een beeld
van de fatalistische verwachting, wal
de trein hem ook zal brengen, hij
zal zijn berustende kalmte niet ver
liezen. Hoe de innerlijke strijd ook
in hem woelt, hoe zijn zenuwen, reeds
gesloopt door vele teleurstellingen,
zijn gestel ook verwoesten, hij zal het
niet laten blijken dat drukt zijn
houding uit En zie nu eens achter
u naar die drie menschen daar.
Zij zijn volmaakte tegenvoeters van
onzen somberen vriend. Opgewonden
schitteren hun oogen, woorden-sproei
end zijn hun lippen. Druk gebarend
korten zij den tijd onderwijl zich
opwindend over het weerzien, dat
hen te wachten staat want een
weerzien is het dat blijkt uit
alles! Wie verwachten zij? Familie,
die jarenlang van hen gescheiden
was, vrienden, die in vroeger jaren
hun grootste steun waren en hen
later moesten verlaten? Ik kan het
niet weten. Schoon is de vriendschap,
als men zoo verheugd is op het we
derzien. Ook ik zou opgewonden zijn,
als ik mijn beste vriend, mijn bloeds
broeder, na een jarenlange scheiding,
weer de hand zou mogen drukken en
hem zou mogen bewijzen, dat al die
jaren van scheiding geen enkele ver
andering hebben gebracht in mijn ge
voelens van dankbaarheid, vriend
schap en toewijding, die ik steeds
voor hem heb gekoesterd, gevoelens
welke jarenlang niet dien uitweg
hebben gevonden, dien zij thans wel
dra zullen kunnen vinden. Zoo zal
het ook met de menschen achter mij
zijn. Zij verwachten iemand, die met
banden aan hen gebonden is, die
onverbrekelijk zijn, banden die nooit
te zwaar zijn om te dragen en wier
vernieuwing slechts voldoening en
warmte kan brengen in hun hart.
Een perron is een pracht-terrein
voor studies op dit gebied. Want niet
alleen de aankomende treinen wer
pen hier hun schaduwen vooruit..
ook de vertekkende treinen geven
een beeld van hetgeen zich afspeeld
in onze wereld. Vertrek van familie
leden, vertrek van vrienden en be
kenden meestal in mineur gestemd....
zelden vroolijk-getind, tenzij opge-
schroeft. Zij staan bijeen en spreken
weinig, zij denken over de aanstaande
scheiding en verwenschen inwendig
het spoorboekje, dat den tijd begrenst,
dat de trein niet reeds eerder laat
vertrekken en hen verlost van de
kwelling van een langgerekt afscheid!
En toch zijn zij dankbaar voor die
laalste minuten van zwijgend van
elkander—genieten, van stil elkaar
begrijpen.... Toch zouden zij dit oogen-
blik willen rekken, rekken tot in het
oneindige...En terwijl zij zoo hun
hart voelen dichtknijpen van de smart
van het afscheid.... gaat het signaal
en krijgen zij een schok! Nu is het
afscheid, nu komt het oogenblik dat
hen wreed van elkaar zal rukken, dat
de een zal wegvoeren, naar andere
oorden, andere landen, andere men
schen en andere vrienden en dat hén
zal achterlaten, beroofd van die on-
middelijke vriendschap, alleen en
eenzaam, slechts vervuld van her
inneringen en verlangens....
En nog zijn wij er niet Want,
nog een derde categorie, eigenlijk
wel de voornaamste, bevolkt soms
het perron de aankomenden
Zij zijn de stad genaderd in hun
rijtuig, de een gezeten op de harde,
houten bakken, de ander op leeren
zittingen, een laatste op fluweelen
bakken.... Maar alle drie, zonder
uitzondering, ondervinden zij bij het
binnenkomen dezelfde indrukken....
Zij naderen de stad.... spoorwegboo-
men sluiten de straatwegen der voor
stad af, nieuwsgierige gezichten,
waaronder een enkele, die verstoord
kijkt wegens het oponthoud, zien de
trein, waarin zij zitten, voorbijdon-
deren, kinderhanden zwaaien het
eerste welkom. Opwinding maakt
hen onzeker, zij trekken hun jassen
reeds aan veel te vroeg, want het
hoofdstation ligt nog wel een kwar
tier rijden verder zij kijken of
alles wel compleet is, hun handen
trillen en zij weten, dat thans het
regelmatige, urenlange gebonk in hun
rijtuig een einde zal nemen, dat zij
opnieuw, thans op een andere plaats
op aarde, in het leven gestort zullen
worden, op ondergaan of slagen....
Huizen rollen voorbij, venters en
bestelauto's geven hen reeds weer
het besef van leven, van de noodzaak
lot arbeiden om te komen tot het
gestelde doel. Zij ontwaken uil hun
reis-roes. En nu komt bij hen het
individueele gevoel weer terug, een
gevoel, dat zij op de reis, tusschen
louter reizigers, medemenschen en
wereldbevolkers, hadden verloren.
Wissels schieten hen voorbij sein
palen heffen hun artnen bezwerend
op, lampjes werpen hun licht op de
rails, sein wachtershuisjes, dan,... een
bord met de stadsnaam, nog meer
huisjes.... een bocht en.... het station,
met de perronsoverkapping wordt
zichtbaar. Zij staan onmiddellijk voor
een nieuwe periode in hun leven
En zoo gaat ieder zijns weegs.... ieder
der kameraden, die uren, misschien
zelfs dagen, met zes tot acht man
dezelfde kamer, dezelfde coupé, be
volkt hebben en elkaar hier reeds
psychologisch genaderd waren. Zij
groeten, gejaagd en haastig, reeds
niet meer vervuld van elkaar, van
eikaars reisbelangen, thans alleen nog
maar beslag genomen door hetgeen
hen te wachten staat....
En wat is dat?.... Voor den één
zal op het perron een zorgende ziel
gereed staan om hem op te vangen
en te geleiden naar het home, dat
reeds voor zijn ontvangst gereed
staat. Maar een ander zal zijn kaartje
afgeven en.... in de stad op het sta
tionsplein slaan, zonder vaste plannen,
zonder home, zonder bekenden of
toegewijden, zonder hartelijkheid. En
misschien is deze laatste evenzeer
vervuld met hope en verwachtingen,
met plannen en voornemens, als gene,
die alles reeds wachtende vindt op
hem Wie zal hel weten Ik niet.
Ik zie slechts en merk op Ik denk
slechts en verwerk het.... Aankomst
en afscheid.... Afscheid en aankomst....
En het leven gaat voort.... hier even
zeer als daar, svaar de reiziger van
daan komt.
(Nadruk verboden).
VISSCHERIJ.
ONZE VISSCHERIJ EN.
VI.
Hat gaat dao ia bet verslag verder
over de drijfwantvisscherij op zalm, n.1.
met drijfoetten, wat over de geheele rivier
geschied. Het drijfnet is samengesteld door
twee rijen netten met zeer groote mazen,
„ladiermszen" genaamd. Deze laddermazen
zijn aan de boveD eu aan de onderzijde
aan eeu lijn bevestigd. De lijnen worden
genoemd „de reepeu". Tnsscbeu de twee
rijen laddermazen wordt beteigenlijke zalm-
net ook met de. boven eu onderzijde aan
de reepen vastgemaakt en dit net wordt
genoemd het boezenmet. Aan de boveDltjo
zijn op onderlinge afstanden bonten blokjes
gevestigd en de onderlijn is op onderlinge
afstanden met lood bezwaard; dit dieot
evenals bij den zalmzegen om bet drijfnet
verticaal in het water te doeu staan en
bet in diun stand stroomafwaarts of stroom
opwaarts te doen drijven. Het visscben
met drijfoeiieu geschied niet van den wal
ait; bei net weidt door den visscher van
uit zijn vaartuig uitgezetaan het eene
uiteinde vau hei net is een lijn bevestigd,
waaraan een boei is vaslgemaaKt, zoodat
de visscber, terwijl bet andere aileinde van
bel nel met eeu hjo aan zijn vaarlnig ver
bonden blijft, steeds kan zien of het net naar
wenscb voortdrijft eo ook, wat nog al eens
voorkomt, of bet door op den bodem
der rivier liggende hindernissen wordt
tegengehouden. Veeltijds wordt de aan
hel vaartuig bevestigde lijn door den
visscber in de band gehouden om op te
merken of een en ander naar wenscb gaat.
Het drijfnet wordt voor de vangst vau
verschillende viscbsooiten gebezigd, als
zalm, elft, steor, fint, houtiog en spiering.
Hiervoor wordt bel drijfnet zoodanig
gewijzigd dat er voor deze vischsoorten een
boezemuet met meer of minder maaswijdte
wordt gebruikt. Al naar de verschillende
boezem nel ten ontleent bet drijfnet zijne
benaming als zalm elft-, stear-, fint-of
8pieriogdrijfuel. De wijze van visscbeB
blijft dezelfde, zoodat bovenstaande om
schrijving voor alle bierboveugenoemde
viscbsoortou mag gelden.
Nu beeft men nog de zoogenaamde zalm
steker, dit visebtnig is samengesteld als
volgt:
Er zijn laügs de ondiepe schaarrandeD
der rivier of ook wel van den vasten
oever uit eenige sparren als booten palen
op eenige Metersonderliogen afstand diep in
den grond gezet eu wel zoodanig, dat zy een
liju vormen haaks op deu stroom. Zij worden
bij voorkear op zolke plaatsen gezet waar
de zware stroom vast langs de schaarraoden
loopt. Aan deze palen worden nit zware
wilgenteeoen gevlochten schattingen be
vestigd, die op afstanden eene opening
hebben, waarvoor een foik wordt geplaatst.
De fuiken worden met de opening zoowel
in den vloed als in den ebstroom gezet,
zooiat de schnttiogeu eigenlijk niets anders
zijn dan inrichtiogen om de viscb, die er
langs zwemt naar de fuiken te geleiden.
Het ziji! va9te inrichtingen, waarmede bij
bet visscben geen andere handeling plaats
beeft dan bet opbaleu der faiken om de
zich er ia bevindende visscben te bemach
tigen. Het vangen der visscheo beeft zoowel
met vloed-, als ebtij plaats. Ziedaar vrij
doidelijk in het verslag omschreven de
visscherijmiddelen op zalm.
ONDERWIJS
Staveuisse. Geslaagd voor het over
gangsexamen van de 3e naar de 4e klasse
Maroixgymnasiom te Rotterdam de beer
W. Moerman van Staveuisse.
Oud-Vossemeer. Verschillende omstan
digheden hebben veroorzaakt, zoo wordt
medegedeeld, om dit jaar met de hoogste
klasseo der o. 1. school geen schoolreisje
te maken, wat toch oorspronkelijk in de
bedoeling lag.
BURGERLIJKE STAND.
Coroelis tv. L. van der Ja^t en A. G.
SchoormsDs. Francina Eliaabctb Johanna
dv. N. C. »an de Merbel en J. M. Lind-
boot. Jkcoba dv. Antb. Qoist en M. van
Driel. Pieternella Joxiua dv. I. J. vso
DaaUn eo M. P. van Oadensarde. Cornelia
Johanna Aothonia dv. J. Hommel eo E.
Wy'.en.
Overleden: Neellje Roggeband 72 j.
wed. van Mathijs den Engelsman. Jc-
bannes Cornelia van der Jagl 2 dg. iv.
L. van der Jagl en A. C. Schoorman».
Gehuwd: M. L. Moerman 28 jr. te
Kortgene en Q. M. Hsge 80 j
Gem. THOLEN vau 713 Joli.
Gohowd: J. Cornelisse en A. K. Baaij
beiden te TholeD. L. Laban en H. W.
Donken beiden te Tholen.
Gem. OUD-VOSSEMEER Juni 1938.
Geboren Leijntje Jacomina dv. J.
FraoQjys eu P. M. Nijssen. Johanuee
Doos 30 en 60. Tube 80 ct
Bij Apofh. en Drogisten. JQË
732
42768
PUBLICATIEN.
MEDEDEELINGEN
van dnn Agent der Arbeidsbemiddeling
en Werkloosheideverz. te Tholen:
Aan de Werkgevers I
Den Werkgevers, die arbeidskrachten noodig
hebben, wordt verzocht zich met den onder-
geteekende in verbinding te willen stellen.
Aan de Werknemers I
Den werknemers, die gebruik maken van
het Agentschap, wordt verzocht er rekening
mede te willen houden, dat de Agent zitting
houdt in de Raadszaal van half vijf TOT
HALF ZES op de dagen Maandag tot en
met Vrijdag en 'a Zaterdags van twaalf lol
ééa. Alles Wettelyke tijd.
De Agent der Arbeidsbem.
en Werkloosb.verz.
23 J. H. BAL.
KERKNIEUWS.
THOLEN.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10 uur ds. Wolfeus-
berger en nam. 2.80 da. Moerman.
Ger. Kerk voorm. 10 uar en nam. 6 uur
dr. Veltenaar.
Gerei. Gem. voorm. 10 uur nam. 2.30 en
's avonds 6.30 leeskerk.
Woensdag 19 Juli 'aavonda 7 uur dhr
Honkoop te Rotterdam.
Vrije Ger Gem. voorm. 10 uur nam. 2.30
's avonds 6.30 leeskerk.
Ned Protestantenbond afd. Tholen
GEEN DIENST.
POORTVLIET.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 leeskerk
en nam. 3 uur ds. Wolfensberger.
Ger. Kerk voorm. 10.30, nam. 3 uur
dbr de Vries en 's avonds 7 uur leeskerk.
Ger. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 en 'savonda
7 nor leeskerk.
SCHERPEN 18SE.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 en nam.
3 uur ds. de Haan.
Ger. Gem voorm. 10.30, nam. 3 en 's avonds
7 uur leeskerk.
ST. MAARTENSDIJK.
Ned. Herv, Kerk voorm. 10.30 en nam.
3 oor da. de Bres (Doopsbed.)
8TAVEN1SSE.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 ds. Moerman
en nam. 3 uur leeskerk.
Ond Geref. Gem. voorm. 10.30 nam. San
avonds 6.30 leeskerk.
ST. ANNALAND.
Ned Herv. Kerk voorm. 10.30 en nam.
3 unr ds. Kraaij.
Geref. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 en
'savonda 6.30 leeskerk
OUD-VOSSEMEER.
Ned.Herv. Kerk voorm. 10.30 ds. Verschoor
en nam. 3 uur leeskerk.
Geref. Kerk voorm. 10.30 en nam. 3 uur
ds. Vreugdenhil.
Oud Ger. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 en
s avonds 7 uur leeskerk.
MARKTBERICHTEN
THOLEN, 14 Joli 1933.
Boerenboter f 0.776 per pond.
Roomboter f 0.826
Eieren f 2.50 per 100.
Noleeriog te Middelburg, 13 Joli 1933
Boerenboter (part. prys) I0.926
Temperatuur van het Scheldewater
te Tholen.
Juli,
Graden C.
Zaterdag
8
20,2
Zondag
9
20,
Maandag
10
20,
Dinsdag
11
19,2
Woensdag
12
18,
Donderdag
13
18,
Vrydag
14
17,3