J Doorzitten Stukloop en/ Zonnebrand/^ jterie G. E .Schmid, te Lho Soekon» 0r een Atjeher zeer ernstig werd wond door een steek met een ren ing in de maagstreek. De reden br dezen aanslag is voorloopig bekend. De aanvaller werd neer- legd. ,ater werd bericht, dat kapitein hmid is overleden. De dader was u landschapskoelie. De N. Rt. Ct. schrijft naar aanlei- ig hiervan o.a.: De noollottige aanslag, waarvan een derlandsch officier in de kracht van [i leven nog geen 41 jaar oud slachtoffer is geworden, doet naar uiterlijke omstandigheden denken i de z.g. Atjehmoorden waar- i eertijds zoovele Europeanen ten er zijn gevallen, de vaak volkomen verklaarbare aanslagen waarhij yd voor den dader zelf van tevoren jwel de zekerheid bestoud, dat ook zelf het er niet levend af zou engen, Men schreef het toe aan 'chische ontwrichting mede als ge- ig van den abnormalen toestand, lke de jarenlange guerilla met de normale levensomstandigheden, die tengevolge had, bij geestelijk labiele turen veroorzaakte. Er ontwaakte n, veelal onder den prikkel van de n of andere onaangename ervaring het persoonlijke leven, in zulk een artoe voorbeschikte, de lust om een ikier" (ongeloovige) te dooden en irrnede het paradijs te verdienen, de aanslagen, onder die omstan- heden gepleegd, nam de dader dan ic geen enkelen voorzorgsmaatregel zichzelf en deed geen poging te ontvluchten. De laatste jaren komen dergelijke p, Atjehmoorden steeds sporadischer or. Nader zal natuurlijk moeten jken of inderdaad ook hier aan eeu rgelijk geval moet worden gedacht. De heer C. E. Schmid is op 13 Dee. 1)2 te Soerabaja geboren. Hij werd 1913 tot tweede-luitenant der in- ïterie benoemd en het volgende ir naar In die uitgezonden. In 1916 ird hij tot le-luitenant benoemd en 1927 tot kapitein. In 1929 werd na bij verscheidene bataljons ge ïnd te hebben, in Atjeh geplaatst, atjar hij overging bij het wapen der irechaussee. De plaats Lho Soekon, waar het ama zich a fspeelde, lichtop de Noord- V( ist van Atjeh en behoort tot de ei ilitiek rustige gebieden. 1ERPLAATSING VAN WACHT- •LDERS BIJ HET ONDERWIJS. Van 60 jaar en ouder. Op de vragen van het Kamerlid ej. S. Groeneweg inzake de her- aatsing van onderwijzers-wachtgel- van 60 jaar en ouder heeft inister Marchant o. m. geantwoord „Ingevolge de pensioenwet 1922 rkrijgen de op wachtgeld gestelde iderwijzers recht op uitgesteld pen- )en, wanneer zij den leeftijd van if en zestig jaar hebben bereikt, zoo lt het rationeel is, dat, zoolang deze iftijd niet is bereikt, de wachlgel- rs beschikbaar blijven voor her- aatsing in den dienst." De minister overweegt een wets- jjziging, volgens welke aan onder ijzers boven 60 jaar de keus zal Drden gelaten tusschen den tegen- oordigen toestand en het onmiddelijk nvaarden van een verlaagd wacht- ld met vrijstelling van de verplich- ig om een herplaatsing te aan- arden. EEN KRANT, DIE 1800 JAAR OUD IS. Bij de opgravingen in Ostia heeft en thans een krant uit het tijdperk n Trajanus gevonden. Het is natuur- k geen papieren krant want zoover as men toen nog niet, maar deze ant was op steen geschreven. In 111 gels gaf dit „blad" allerlei berichten 1 rer verschillende gebeurtenissen te )me en in de overige wingewesten jjj n het keizerrijk. 1 AARDAPPELEN- INVOER IN 1ELGIË GECONTINGENTEERD. De Brusselsche corr. van de N. R. meldt De minister van landbouw, prof. t i ip, heeft in de Maandag gehouden eg inisterraad het reeds vroeger aan- 10 'kondigde voorstel tot cont ngentee- ng van den invoer van aardappelen •leengezet en verdedigd. Zijn ver- aring kwam hierop neer, dat de itvoer van Belgische aardappelen aar Frankrijk totaal onmogelijk is "worden en dat ook de Duitsche en ngelsche markten gesloten zijn voor ki er) Belgischen handel. Bovendien worden zeer groote wantiteiten aardappelen uit Neder- nd tegen prijzen die veel lager zijn m de Belgische in België ingevoerd, et gevolg is, dat de Belgische boeren vooral in den omtrek van Mechelen» van West-Brabant en van West-Vlaan deren, hun aardappelen met groote ver liezen moeten verkoopen. Na eenige discussie heeft de ministerraad zich met het contingenteeringsvoorstel ver- eenigd. Dit zal zonder uitstel in toe passing worden gebracht. PRINSELIJK BEZOEK DOOR DE LUCHT. Woensdagnamiddag is met zijn par ticulier vliegtuig op Schiphol prins Nicolaas van Roemenië, die de bur- gelijke en militaire luchtvaart van ons land komt bestudeeren, aangekomen. Na bezichtiging van het vliegtuig der K. L. M., dat den volgenden dag naar Ned. Indië vertrok, is de prins naar Den Haag gegaan. Donderdag is het luchtvaartterein Waalhaven bezichtigd, en s'middags een bezoek gebracht aan de Neder- landsche Vliegtuigenfabriek en aan den Rijksstudiedienst voor de Lucht vaart te Amsterdam. Vrijdag bezoekt de prins de lucht- vaartafdeelingen te Soesterberg. Van daar begeeft hij zich met een Neder- landsch militair vliegtuig naar het vliegkamp „De Kooy" teneinde het water vliegterrein der marine „De Mok" op Texel te gaan bezichtigen. Even eens per vliegtuig reist de prins terug naar Schiphol, vanwaar hij na bezich tiging van eenige inrichtingen op dit terrein met zijn vliegtuig om ongeveer 6 uur 30 naar Parijs vertrekt. ONDER WILDE DIEREN OPGEGROEID. In de dichte bosschen op deZlatibor- bergen van Zuid Slavië, waar nog talrijke beren, wolven en andere wilde dieren wonen, heeft men een zevenjarigen knaap ontdekt, die tusschen deze dieren leefde* Na een opwindende jacht is het kind door boeren gevangen. Het was geheel wild en beet en krabde. Aan vankelijk dacht men dat het knaapje doofstom was, daar hij geen antwoord gaf op hem gestelde vragen. Na eenige dagen bleek echter dat de knaap goed spreken kon. Bij onderzoek bleek dat de knaap twee jaar geleden door zijn moeder in het bosch verloren was en na eenig zoeken had de vrouw haar po gingen opgegeven in de veronderstel ling dat het kind door de wilde dieren was gedood. Hij was echter in leven, voedde zich met gras en wilde vruchten en somtijds stal hij ook etenswaren in alleenstaande boerderijen. Na eenigen tijd raakte hij gewend aan de wilde dieren, die hem nooit aanvielen en die hij leerde te ontwijken door in boomen te klimmen. De jongen wordt thans door doctoren onderzocht om na te gaan in hoeverre zijn zintuigen door hel wilde leven zijn ontwikkeld en in hoeverre zijn verstandelijke vermogens zijn ver zwakt. WEEKPRAATJE. Aankomst en afscheid. Langzaam aan stroomt het perron vol. Vol menschen, vervuld van hoop, verwachting en ook van droefenis, van zielepijn. Een vreemd gezelschap is het Hier, die heer diep met de handen in de zakken geboord, zijn hoed laag over het bleeke gezicht getrokken, de vierkante kin omlaag gebogen, brandnit-staand bij de uit gang, hij is een van die wachtenden, wier geest nog zweeft tusschen ver twijfeling en hoop. Wat verwacht hij, dal de komende trein zal brengen? Wie zal ziju hart met ernstig leed vervullen, ernstiger nog, dan hij tot nog toe te dragen had? Of wie zal zijn leven met één slag herscheppen in een leven vol hoop, waar ein delijk een zonnestraal in doordringt, een zonnestraal, die wellicht naar de schitterende glans leidt, welke de vervulling beteekent van zijn grootste idealen, zijn stoutste droo- men? Ik kan het niet zeggen. Hij staat daar nog, roerloos, als een beeld van de fatalistische verwachting, wal de trein hem ook zal brengen, hij zal zijn berustende kalmte niet ver liezen. Hoe de innerlijke strijd ook in hem woelt, hoe zijn zenuwen, reeds gesloopt door vele teleurstellingen, zijn gestel ook verwoesten, hij zal het niet laten blijken dat drukt zijn houding uit En zie nu eens achter u naar die drie menschen daar. Zij zijn volmaakte tegenvoeters van onzen somberen vriend. Opgewonden schitteren hun oogen, woorden-sproei end zijn hun lippen. Druk gebarend korten zij den tijd onderwijl zich opwindend over het weerzien, dat hen te wachten staat want een weerzien is het dat blijkt uit alles! Wie verwachten zij? Familie, die jarenlang van hen gescheiden was, vrienden, die in vroeger jaren hun grootste steun waren en hen later moesten verlaten? Ik kan het niet weten. Schoon is de vriendschap, als men zoo verheugd is op het we derzien. Ook ik zou opgewonden zijn, als ik mijn beste vriend, mijn bloeds broeder, na een jarenlange scheiding, weer de hand zou mogen drukken en hem zou mogen bewijzen, dat al die jaren van scheiding geen enkele ver andering hebben gebracht in mijn ge voelens van dankbaarheid, vriend schap en toewijding, die ik steeds voor hem heb gekoesterd, gevoelens welke jarenlang niet dien uitweg hebben gevonden, dien zij thans wel dra zullen kunnen vinden. Zoo zal het ook met de menschen achter mij zijn. Zij verwachten iemand, die met banden aan hen gebonden is, die onverbrekelijk zijn, banden die nooit te zwaar zijn om te dragen en wier vernieuwing slechts voldoening en warmte kan brengen in hun hart. Een perron is een pracht-terrein voor studies op dit gebied. Want niet alleen de aankomende treinen wer pen hier hun schaduwen vooruit.. ook de vertekkende treinen geven een beeld van hetgeen zich afspeeld in onze wereld. Vertrek van familie leden, vertrek van vrienden en be kenden meestal in mineur gestemd.... zelden vroolijk-getind, tenzij opge- schroeft. Zij staan bijeen en spreken weinig, zij denken over de aanstaande scheiding en verwenschen inwendig het spoorboekje, dat den tijd begrenst, dat de trein niet reeds eerder laat vertrekken en hen verlost van de kwelling van een langgerekt afscheid! En toch zijn zij dankbaar voor die laalste minuten van zwijgend van elkander—genieten, van stil elkaar begrijpen.... Toch zouden zij dit oogen- blik willen rekken, rekken tot in het oneindige...En terwijl zij zoo hun hart voelen dichtknijpen van de smart van het afscheid.... gaat het signaal en krijgen zij een schok! Nu is het afscheid, nu komt het oogenblik dat hen wreed van elkaar zal rukken, dat de een zal wegvoeren, naar andere oorden, andere landen, andere men schen en andere vrienden en dat hén zal achterlaten, beroofd van die on- middelijke vriendschap, alleen en eenzaam, slechts vervuld van her inneringen en verlangens.... En nog zijn wij er niet Want, nog een derde categorie, eigenlijk wel de voornaamste, bevolkt soms het perron de aankomenden Zij zijn de stad genaderd in hun rijtuig, de een gezeten op de harde, houten bakken, de ander op leeren zittingen, een laatste op fluweelen bakken.... Maar alle drie, zonder uitzondering, ondervinden zij bij het binnenkomen dezelfde indrukken.... Zij naderen de stad.... spoorwegboo- men sluiten de straatwegen der voor stad af, nieuwsgierige gezichten, waaronder een enkele, die verstoord kijkt wegens het oponthoud, zien de trein, waarin zij zitten, voorbijdon- deren, kinderhanden zwaaien het eerste welkom. Opwinding maakt hen onzeker, zij trekken hun jassen reeds aan veel te vroeg, want het hoofdstation ligt nog wel een kwar tier rijden verder zij kijken of alles wel compleet is, hun handen trillen en zij weten, dat thans het regelmatige, urenlange gebonk in hun rijtuig een einde zal nemen, dat zij opnieuw, thans op een andere plaats op aarde, in het leven gestort zullen worden, op ondergaan of slagen.... Huizen rollen voorbij, venters en bestelauto's geven hen reeds weer het besef van leven, van de noodzaak lot arbeiden om te komen tot het gestelde doel. Zij ontwaken uil hun reis-roes. En nu komt bij hen het individueele gevoel weer terug, een gevoel, dat zij op de reis, tusschen louter reizigers, medemenschen en wereldbevolkers, hadden verloren. Wissels schieten hen voorbij sein palen heffen hun artnen bezwerend op, lampjes werpen hun licht op de rails, sein wachtershuisjes, dan,... een bord met de stadsnaam, nog meer huisjes.... een bocht en.... het station, met de perronsoverkapping wordt zichtbaar. Zij staan onmiddellijk voor een nieuwe periode in hun leven En zoo gaat ieder zijns weegs.... ieder der kameraden, die uren, misschien zelfs dagen, met zes tot acht man dezelfde kamer, dezelfde coupé, be volkt hebben en elkaar hier reeds psychologisch genaderd waren. Zij groeten, gejaagd en haastig, reeds niet meer vervuld van elkaar, van eikaars reisbelangen, thans alleen nog maar beslag genomen door hetgeen hen te wachten staat.... En wat is dat?.... Voor den één zal op het perron een zorgende ziel gereed staan om hem op te vangen en te geleiden naar het home, dat reeds voor zijn ontvangst gereed staat. Maar een ander zal zijn kaartje afgeven en.... in de stad op het sta tionsplein slaan, zonder vaste plannen, zonder home, zonder bekenden of toegewijden, zonder hartelijkheid. En misschien is deze laatste evenzeer vervuld met hope en verwachtingen, met plannen en voornemens, als gene, die alles reeds wachtende vindt op hem Wie zal hel weten Ik niet. Ik zie slechts en merk op Ik denk slechts en verwerk het.... Aankomst en afscheid.... Afscheid en aankomst.... En het leven gaat voort.... hier even zeer als daar, svaar de reiziger van daan komt. (Nadruk verboden). VISSCHERIJ. ONZE VISSCHERIJ EN. VI. Hat gaat dao ia bet verslag verder over de drijfwantvisscherij op zalm, n.1. met drijfoetten, wat over de geheele rivier geschied. Het drijfnet is samengesteld door twee rijen netten met zeer groote mazen, „ladiermszen" genaamd. Deze laddermazen zijn aan de boveD eu aan de onderzijde aan eeu lijn bevestigd. De lijnen worden genoemd „de reepeu". Tnsscbeu de twee rijen laddermazen wordt beteigenlijke zalm- net ook met de. boven eu onderzijde aan de reepen vastgemaakt en dit net wordt genoemd het boezenmet. Aan de boveDltjo zijn op onderlinge afstanden bonten blokjes gevestigd en de onderlijn is op onderlinge afstanden met lood bezwaard; dit dieot evenals bij den zalmzegen om bet drijfnet verticaal in het water te doeu staan en bet in diun stand stroomafwaarts of stroom opwaarts te doen drijven. Het visscben met drijfoeiieu geschied niet van den wal ait; bei net weidt door den visscher van uit zijn vaartuig uitgezetaan het eene uiteinde vau hei net is een lijn bevestigd, waaraan een boei is vaslgemaaKt, zoodat de visscber, terwijl bet andere aileinde van bel nel met eeu hjo aan zijn vaarlnig ver bonden blijft, steeds kan zien of het net naar wenscb voortdrijft eo ook, wat nog al eens voorkomt, of bet door op den bodem der rivier liggende hindernissen wordt tegengehouden. Veeltijds wordt de aan hel vaartuig bevestigde lijn door den visscber in de band gehouden om op te merken of een en ander naar wenscb gaat. Het drijfnet wordt voor de vangst vau verschillende viscbsooiten gebezigd, als zalm, elft, steor, fint, houtiog en spiering. Hiervoor wordt bel drijfnet zoodanig gewijzigd dat er voor deze vischsoorten een boezemuet met meer of minder maaswijdte wordt gebruikt. Al naar de verschillende boezem nel ten ontleent bet drijfnet zijne benaming als zalm elft-, stear-, fint-of 8pieriogdrijfuel. De wijze van visscbeB blijft dezelfde, zoodat bovenstaande om schrijving voor alle bierboveugenoemde viscbsoortou mag gelden. Nu beeft men nog de zoogenaamde zalm steker, dit visebtnig is samengesteld als volgt: Er zijn laügs de ondiepe schaarrandeD der rivier of ook wel van den vasten oever uit eenige sparren als booten palen op eenige Metersonderliogen afstand diep in den grond gezet eu wel zoodanig, dat zy een liju vormen haaks op deu stroom. Zij worden bij voorkear op zolke plaatsen gezet waar de zware stroom vast langs de schaarraoden loopt. Aan deze palen worden nit zware wilgenteeoen gevlochten schattingen be vestigd, die op afstanden eene opening hebben, waarvoor een foik wordt geplaatst. De fuiken worden met de opening zoowel in den vloed als in den ebstroom gezet, zooiat de schnttiogeu eigenlijk niets anders zijn dan inrichtiogen om de viscb, die er langs zwemt naar de fuiken te geleiden. Het ziji! va9te inrichtingen, waarmede bij bet visscben geen andere handeling plaats beeft dan bet opbaleu der faiken om de zich er ia bevindende visscben te bemach tigen. Het vangen der visscheo beeft zoowel met vloed-, als ebtij plaats. Ziedaar vrij doidelijk in het verslag omschreven de visscherijmiddelen op zalm. ONDERWIJS Staveuisse. Geslaagd voor het over gangsexamen van de 3e naar de 4e klasse Maroixgymnasiom te Rotterdam de beer W. Moerman van Staveuisse. Oud-Vossemeer. Verschillende omstan digheden hebben veroorzaakt, zoo wordt medegedeeld, om dit jaar met de hoogste klasseo der o. 1. school geen schoolreisje te maken, wat toch oorspronkelijk in de bedoeling lag. BURGERLIJKE STAND. Coroelis tv. L. van der Ja^t en A. G. SchoormsDs. Francina Eliaabctb Johanna dv. N. C. »an de Merbel en J. M. Lind- boot. Jkcoba dv. Antb. Qoist en M. van Driel. Pieternella Joxiua dv. I. J. vso DaaUn eo M. P. van Oadensarde. Cornelia Johanna Aothonia dv. J. Hommel eo E. Wy'.en. Overleden: Neellje Roggeband 72 j. wed. van Mathijs den Engelsman. Jc- bannes Cornelia van der Jagl 2 dg. iv. L. van der Jagl en A. C. Schoorman». Gehuwd: M. L. Moerman 28 jr. te Kortgene en Q. M. Hsge 80 j Gem. THOLEN vau 713 Joli. Gohowd: J. Cornelisse en A. K. Baaij beiden te TholeD. L. Laban en H. W. Donken beiden te Tholen. Gem. OUD-VOSSEMEER Juni 1938. Geboren Leijntje Jacomina dv. J. FraoQjys eu P. M. Nijssen. Johanuee Doos 30 en 60. Tube 80 ct Bij Apofh. en Drogisten. JQË 732 42768 PUBLICATIEN. MEDEDEELINGEN van dnn Agent der Arbeidsbemiddeling en Werkloosheideverz. te Tholen: Aan de Werkgevers I Den Werkgevers, die arbeidskrachten noodig hebben, wordt verzocht zich met den onder- geteekende in verbinding te willen stellen. Aan de Werknemers I Den werknemers, die gebruik maken van het Agentschap, wordt verzocht er rekening mede te willen houden, dat de Agent zitting houdt in de Raadszaal van half vijf TOT HALF ZES op de dagen Maandag tot en met Vrijdag en 'a Zaterdags van twaalf lol ééa. Alles Wettelyke tijd. De Agent der Arbeidsbem. en Werkloosb.verz. 23 J. H. BAL. KERKNIEUWS. THOLEN. Ned. Herv. Kerk voorm. 10 uur ds. Wolfeus- berger en nam. 2.80 da. Moerman. Ger. Kerk voorm. 10 uar en nam. 6 uur dr. Veltenaar. Gerei. Gem. voorm. 10 uur nam. 2.30 en 's avonds 6.30 leeskerk. Woensdag 19 Juli 'aavonda 7 uur dhr Honkoop te Rotterdam. Vrije Ger Gem. voorm. 10 uur nam. 2.30 's avonds 6.30 leeskerk. Ned Protestantenbond afd. Tholen GEEN DIENST. POORTVLIET. Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 leeskerk en nam. 3 uur ds. Wolfensberger. Ger. Kerk voorm. 10.30, nam. 3 uur dbr de Vries en 's avonds 7 uur leeskerk. Ger. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 en 'savonda 7 nor leeskerk. SCHERPEN 18SE. Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 en nam. 3 uur ds. de Haan. Ger. Gem voorm. 10.30, nam. 3 en 's avonds 7 uur leeskerk. ST. MAARTENSDIJK. Ned. Herv, Kerk voorm. 10.30 en nam. 3 oor da. de Bres (Doopsbed.) 8TAVEN1SSE. Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 ds. Moerman en nam. 3 uur leeskerk. Ond Geref. Gem. voorm. 10.30 nam. San avonds 6.30 leeskerk. ST. ANNALAND. Ned Herv. Kerk voorm. 10.30 en nam. 3 unr ds. Kraaij. Geref. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 en 'savonda 6.30 leeskerk OUD-VOSSEMEER. Ned.Herv. Kerk voorm. 10.30 ds. Verschoor en nam. 3 uur leeskerk. Geref. Kerk voorm. 10.30 en nam. 3 uur ds. Vreugdenhil. Oud Ger. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 en s avonds 7 uur leeskerk. MARKTBERICHTEN THOLEN, 14 Joli 1933. Boerenboter f 0.776 per pond. Roomboter f 0.826 Eieren f 2.50 per 100. Noleeriog te Middelburg, 13 Joli 1933 Boerenboter (part. prys) I0.926 Temperatuur van het Scheldewater te Tholen. Juli, Graden C. Zaterdag 8 20,2 Zondag 9 20, Maandag 10 20, Dinsdag 11 19,2 Woensdag 12 18, Donderdag 13 18, Vrydag 14 17,3

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1933 | | pagina 3