EN Tweede Blad. VAN VRIJDAG II MAART 1932. rkeerslessen van den A. N. W. B. et aantal verkeersongevallen, als gevolg van l snelle uitbreiding van het verkeer, neemt jaar nog steeds schrikbarend toe. De istieken «ijzen uit, dat percentsgewijs de Igd het ergst aan de gevaren van het verkeer blootgesteld en ook, dat veel meer dan de Ift van het aantal verkeersongevallen veroor- ikt wordt door het niet kennen en bet niet Ivolgen van de verkeersregels. Het is dasrom dringend noodig, de jeugd 'M beschermen tegen de gevaren van het verkeer. öpor verkeersonderwijs op school eu door voor- ichtiüg in bet gezin kan het kind de verkeers gevaren en de regels van den weg leereD. Maak optet kind niet bang voor het gevaar, maar leer brie kindereu het gevaar kennen en leer ze hoe Be het gevaar kauneu ontwijken. Gewen ze aan [(het gevaar, dan wordt het ontwijken ervan een "tweede natuur en onbewust zullen zij dan op -dMn critiek moment de noodige bewegingen tyakon om het gevaar te ontgaan, sneller en doelmatiger, dan wanneer ze er eerst over ~Soesteu gaan denken. Wanneer iemand in zulke Egevallen zon moeten gaan denken, dan was hij al overreden, vóórdat hij uitgedacht was. If| Ten einde de verkeersregels meer algemeen kend te makeD, heeft de A. N. W. B. Toeristen- nd voor Nederland, die zich al sinds jaren et het verkeersvraagstnk in zijn vollen omvang bezig houdt en nnttig werk gedaan heeft op het egebied der verkeersveiligheid, thans kosteloos pOen nieow leermiddel beschikbaar gesteld, ten dienste van het verkeersouderwijs in de hoogste ^lasse van alle lagere scholen. Dit leermiddel een stel van 18 gekleurde zegels, die inden ant van de bekende schoolplaten van den A. N. W. B., naast elkander afbeelden een verkeersfont en hoe 't wel moet. Alle afbeeldingen jj hebben betrekking op verkeersfonten van kinderen. 1;- Van deze zegels heeft de A. N. W. B. een (.«erie clichés met bijschriften tev beschikking ^.gesteld van de redactie van dit blad. In een ^aantal opeenvolgende nommers zal zoo'n plaatje •orden afgedrukt, met een korte eenvoudige toelichting die voor kinderen bestemd ie. als korte, gemakkelijk te onthouden verkeersles. Met behulp van deze „verkeersleasen" kunnen ook in het gezin de kinderen vertrouwd worden gemaakt met de regels van het verkeer. Als die vetkeersregels er goed inzitteD, zal menig ongeluk knonen worden voorkomen znllen vele kinderlevens worden gespaard en zullen ronw en leed, de schaduwzijden van het moderne verkeer, minder hoisgezinnen bezoekep. Wij bevelen dos deze ^Verkeerslessen var. den A. N. W. B.,{ welke 18 achtereenvolgende keereu in ons blad znlleii verschijnen, ten zeerste aan in de aandacht onzer lezers cd speciaal in de aandacht van hen, die kinderen hebben t 1e Les. Steek den rijweg loodrecht over! De eerste les behandelt het oversteken van een drnkke straat. „Steek den rijweg loodrecht over" is het onder schrift van dit zegel en de afbeelding vertoont, hoe onbezonnen Pietje bet verkeerd en hoe slimme Jantje het goed doet. Bij deze eerste les kan het kind eraan worden herinnerd, dat de rijweg bestemd is voor auto's en fietsen (tenzij er voor de fietsers een afzonderlijk rijwielpad is, want dan hooren ze dóór thuis). Het trottoir is voor de voetgangers. Daar loopen ze veilig en dreigt geen gevaar. Toch moet de wandelaar ook wel eens op den rijweg komeü, als hij de straat moet oversteken en na is het de knnst om dat goed en veilig te doen. Moeilijk is dat niet, maar je moet goed opletteD. Op het rechter plaatje doet Jan het goed. Hij steekt recht over, dat is de kortste weg. Het is ook de veiligste weg, want Jan kan na naar links en rechts uitkijken, of er ook een auto, ot een kar, of een fiets aankomt. Hij heeft al uitgekeken vóórdat bij overstak. Ëerst heeft hij Daar links gekekeD, omdat vau dien kant het eerst gevaar dreigt. Weet ge waarom Het is gemakkelijk te outhooden omdat alle verkeer de rechterzijde van den weg houdt. Dat is de grondwet van het verkeer. Die grondwet moeten allen goed kennen en dat is gemakkelijk genoeg, want ze bestaat maar nit 2 woorden„Hond rechts". Daarom moet ge eerst naar links kijken en tijdens het oversteken naar rechts, want dau ziet ge het verkeer, dat van den anderen Bant komt. Piet op het linkerplaatje doet dat niet, die blijft maar naar links kijken en ziet den anto niet, die op hem af komt. Piet maakt dus twee foDteu. Zijn eerste font is, dat hij schuin oversteekt en das den weg naar den overkaot Doodeloos verlengt en zijn tweede font is, dat hij Diet tijdig naar rechts kijkt eu daardoor groote kans loopt overreden te worden. Steek dus den rijweg loodreeht over eD kijkt, vóórdat je oversteekt, eerst Daar ÜDk9, of de weg vrij is en dan naar rechts of er tijdens het oversteken geen gevaar nadert. En als dat onverwacht nadert, vlieg dan Diet terog, maar blijf liever kalm staan tot het gevaar voorbij is en ga daD rustig verder. POSTERIJEN EN TELEGRAFIE. NIEUWE AANSLUITINGEN. 83 Tholeo, J. L. Potappel, Landbouwer, Moleu vliet. 37 Ood-Vossemeer, P. Jeroense, Hengsteu- honder. RECHTZAKEN. kantongerecht te tholen. 29 Februari 1932. Door den heer Kanton rechter alhier zijo heden veroordeeld, wegeos Het loopen op verboden grond. J. v. d. M. te Sint-Ar.ualand tot f 1 boete of eeD week tuchtschool. Overtreding der politieverordening. W. H. te Siul-Antiaiand tot f2 boete of 2 dagen hechtenis. Overtreding van bet Mo'oi-eu Rijwielreglement. P. v. D. te Oad-Vosseroeer lot fl boete ot 1 dag hechtenis. J. J. V. te Siavenisse tot f 4 boete of 4 dagen hechtenis, J. A. F. te Sint-Philipsland tol 2 boeteD elk van f 2 of 2 dageü hechtenis voor iedere boete. Loopeo op verboden grond. A. J. te Anna Jacobapolder tot f2 boete of 2 dagen hechtenis. OESTERS. In voortzetting betreffeude de ommekeer die plaats had Da 1852 in de oestemenng door bet beeiodigen van de bepalingen op de oeeter- visecherij die van kracht wareD sedert de Con vention Act. van 1839 wordt dan gezegd, dat zich in de laatste 5 jareu gebrek aan oester- broed had voorgedaao, zelfs op de private oester- gronden van Whitstable en Colchester, op welke het dreggen gednreode de zomermaanden Diet verbodeD was. De diep-zeebanken in het kanaal tosschen Duinkerken en Cherbonrg hadden geen achter uitgang vertoond, bet waren evenwel groote en grove oesters, die alleen smakelijk werden, als zij een tijdlaDg in putten hadden vertuefd. Gevischt, werden die groote oesters voornamelijk gevraagd bij volksfeesten, wedrennen, kermissen, enz. en de aflevering hield alleen op, zoodra zij broed begoDDen te ontwikkelen. Dit dnnrde ongeveer een maaDd en in het algemeen was men volgens het rapport van meening dat de gesloten tijd op de diepzee gronden zich eigenlijk moesten bepalen tot Joli eu Augnstns het zon aaD den rijkdom der gronden geen schade doen en het dreggen gedurende die maanden zon de plantengroei verhinderen en de gronden beter geschikt maken voor de ontvangst van broed in de latere maandeD. Verder worden iD het rapport op uitvoerige wijze Dog behandeld de oesterbankeD, welke binnen de drie-miilsgrens liggen welke zich lieten verdeelen in twee klasseD, en wel van de le klasse, Kent en Essez, mond van de Theems, met nooit gesloten tijd of eenige bepaling om trent de grootte van de oester eD 2e klasse (Zuid- en Westkast van Engeland en Schotland) met eeD zorgvuldig toegepasten gesloten tijd, zoowel binnen- als buiten de drie-mijls grens en de vraag met het oog op eeD vermeerderde opbrengst voor het publiek welke de twee systemen op den door de grootste hoeveelheid zou op leveren, werd zeer belangrijk geacht. E«n ander rapport van 1870 door een com missie belast met een onderzoek van de meest belangrijke pnnten vanwege Eagelsche belang hebbenden op de Fransche kost en voorts belast zich in verbinding te stellen met de beste aotonriteiten op het gebied der coltourver volgens de plaatsen op de Engelsche kosten te bezoekeD, waar vruchtbare pogingen iD het werk gesteld waren om de oesteropbrengst te be vorderen eindelijk bepaaldestrekeD op de lersche kost te inspecteeren, die in het oog der com missieleden geschikt zouden zijn om er een oestercnltunr te beproeven. Er wordt dan in dit rapport eerst gesproken over de natuurlijke historie van de oester en daarna de schaarschte in de opbrengst der uatnurlijke banken. Dit wordt voor een deel toegeschreven aan te sterke bevisscbing voor een ander deel aan een mis- lokking vaD de natuurlijke broedprodnetie in de laatsie jaren aan het rapport voorafgaande. Tegen het eerste kon gewaakt wordea door een verstandige wetgeving, werd de laatste geacht samen te hangen met lage tem peratuur, stormweer, enz. geheel buiten den

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1932 | | pagina 3