EN
Tweede Blad.
VAN VRIJDAG II MAART 1932.
rkeerslessen van den A. N. W. B.
et aantal verkeersongevallen, als gevolg van
l snelle uitbreiding van het verkeer, neemt
jaar nog steeds schrikbarend toe. De
istieken «ijzen uit, dat percentsgewijs de
Igd het ergst aan de gevaren van het verkeer
blootgesteld en ook, dat veel meer dan de
Ift van het aantal verkeersongevallen veroor-
ikt wordt door het niet kennen en bet niet
Ivolgen van de verkeersregels.
Het is dasrom dringend noodig, de jeugd
'M beschermen tegen de gevaren van het verkeer.
öpor verkeersonderwijs op school eu door voor-
ichtiüg in bet gezin kan het kind de verkeers
gevaren en de regels van den weg leereD. Maak
optet kind niet bang voor het gevaar, maar leer
brie kindereu het gevaar kennen en leer ze hoe
Be het gevaar kauneu ontwijken. Gewen ze aan
[(het gevaar, dan wordt het ontwijken ervan een
"tweede natuur en onbewust zullen zij dan op
-dMn critiek moment de noodige bewegingen
tyakon om het gevaar te ontgaan, sneller en
doelmatiger, dan wanneer ze er eerst over
~Soesteu gaan denken. Wanneer iemand in zulke
Egevallen zon moeten gaan denken, dan was hij
al overreden, vóórdat hij uitgedacht was.
If| Ten einde de verkeersregels meer algemeen
kend te makeD, heeft de A. N. W. B. Toeristen-
nd voor Nederland, die zich al sinds jaren
et het verkeersvraagstnk in zijn vollen omvang
bezig houdt en nnttig werk gedaan heeft op het
egebied der verkeersveiligheid, thans kosteloos
pOen nieow leermiddel beschikbaar gesteld, ten
dienste van het verkeersouderwijs in de hoogste
^lasse van alle lagere scholen. Dit leermiddel
een stel van 18 gekleurde zegels, die inden
ant van de bekende schoolplaten van den
A. N. W. B., naast elkander afbeelden een
verkeersfont en hoe 't wel moet. Alle afbeeldingen
jj hebben betrekking op verkeersfonten van kinderen.
1;- Van deze zegels heeft de A. N. W. B. een
(.«erie clichés met bijschriften tev beschikking
^.gesteld van de redactie van dit blad. In een
^aantal opeenvolgende nommers zal zoo'n plaatje
•orden afgedrukt, met een korte eenvoudige
toelichting die voor kinderen bestemd ie. als
korte, gemakkelijk te onthouden verkeersles.
Met behulp van deze „verkeersleasen" kunnen
ook in het gezin de kinderen vertrouwd worden
gemaakt met de regels van het verkeer.
Als die vetkeersregels er goed inzitteD, zal
menig ongeluk knonen worden voorkomen znllen
vele kinderlevens worden gespaard en zullen
ronw en leed, de schaduwzijden van het moderne
verkeer, minder hoisgezinnen bezoekep.
Wij bevelen dos deze ^Verkeerslessen var.
den A. N. W. B.,{ welke 18 achtereenvolgende
keereu in ons blad znlleii verschijnen, ten zeerste
aan in de aandacht onzer lezers cd speciaal in
de aandacht van hen, die kinderen hebben t
1e Les.
Steek den rijweg loodrecht over!
De eerste les behandelt het oversteken van
een drnkke straat.
„Steek den rijweg loodrecht over" is het onder
schrift van dit zegel en de afbeelding vertoont,
hoe onbezonnen Pietje bet verkeerd en hoe slimme
Jantje het goed doet.
Bij deze eerste les kan het kind eraan worden
herinnerd, dat de rijweg bestemd is voor auto's
en fietsen (tenzij er voor de fietsers een afzonderlijk
rijwielpad is, want dan hooren ze dóór thuis).
Het trottoir is voor de voetgangers. Daar loopen
ze veilig en dreigt geen gevaar. Toch moet de
wandelaar ook wel eens op den rijweg komeü,
als hij de straat moet oversteken en na is het
de knnst om dat goed en veilig te doen.
Moeilijk is dat niet, maar je moet goed opletteD.
Op het rechter plaatje doet Jan het goed. Hij
steekt recht over, dat is de kortste weg. Het is
ook de veiligste weg, want Jan kan na naar
links en rechts uitkijken, of er ook een auto,
ot een kar, of een fiets aankomt. Hij heeft al
uitgekeken vóórdat bij overstak. Ëerst heeft hij
Daar links gekekeD, omdat vau dien kant het
eerst gevaar dreigt. Weet ge waarom Het is
gemakkelijk te outhooden omdat alle verkeer
de rechterzijde van den weg houdt. Dat is de
grondwet van het verkeer. Die grondwet moeten
allen goed kennen en dat is gemakkelijk genoeg,
want ze bestaat maar nit 2 woorden„Hond
rechts". Daarom moet ge eerst naar links kijken
en tijdens het oversteken naar rechts, want dau
ziet ge het verkeer, dat van den anderen Bant komt.
Piet op het linkerplaatje doet dat niet, die
blijft maar naar links kijken en ziet den anto
niet, die op hem af komt. Piet maakt dus
twee foDteu. Zijn eerste font is, dat hij schuin
oversteekt en das den weg naar den overkaot
Doodeloos verlengt en zijn tweede font is, dat
hij Diet tijdig naar rechts kijkt eu daardoor groote
kans loopt overreden te worden.
Steek dus den rijweg loodreeht over eD kijkt,
vóórdat je oversteekt, eerst Daar ÜDk9, of de
weg vrij is en dan naar rechts of er tijdens het
oversteken geen gevaar nadert. En als dat
onverwacht nadert, vlieg dan Diet terog, maar
blijf liever kalm staan tot het gevaar voorbij is
en ga daD rustig verder.
POSTERIJEN EN TELEGRAFIE.
NIEUWE AANSLUITINGEN.
83 Tholeo, J. L. Potappel, Landbouwer,
Moleu vliet.
37 Ood-Vossemeer, P. Jeroense, Hengsteu-
honder.
RECHTZAKEN.
kantongerecht te tholen.
29 Februari 1932. Door den heer Kanton
rechter alhier zijo heden veroordeeld, wegeos
Het loopen op verboden grond.
J. v. d. M. te Sint-Ar.ualand tot f 1 boete
of eeD week tuchtschool.
Overtreding der politieverordening.
W. H. te Siul-Antiaiand tot f2 boete of
2 dagen hechtenis.
Overtreding van bet Mo'oi-eu Rijwielreglement.
P. v. D. te Oad-Vosseroeer lot fl boete ot
1 dag hechtenis. J. J. V. te Siavenisse tot
f 4 boete of 4 dagen hechtenis, J. A. F. te
Sint-Philipsland tol 2 boeteD elk van f 2 of
2 dageü hechtenis voor iedere boete.
Loopeo op verboden grond.
A. J. te Anna Jacobapolder tot f2 boete of
2 dagen hechtenis.
OESTERS.
In voortzetting betreffeude de ommekeer die
plaats had Da 1852 in de oestemenng door bet
beeiodigen van de bepalingen op de oeeter-
visecherij die van kracht wareD sedert de Con
vention Act. van 1839 wordt dan gezegd, dat
zich in de laatste 5 jareu gebrek aan oester-
broed had voorgedaao, zelfs op de private oester-
gronden van Whitstable en Colchester, op welke
het dreggen gednreode de zomermaanden Diet
verbodeD was.
De diep-zeebanken in het kanaal tosschen
Duinkerken en Cherbonrg hadden geen achter
uitgang vertoond, bet waren evenwel groote
en grove oesters, die alleen smakelijk werden,
als zij een tijdlaDg in putten hadden vertuefd.
Gevischt, werden die groote oesters voornamelijk
gevraagd bij volksfeesten, wedrennen, kermissen,
enz. en de aflevering hield alleen op, zoodra zij
broed begoDDen te ontwikkelen. Dit dnnrde
ongeveer een maaDd en in het algemeen was
men volgens het rapport van meening dat de
gesloten tijd op de diepzee gronden zich eigenlijk
moesten bepalen tot Joli eu Augnstns het zon
aaD den rijkdom der gronden geen schade doen
en het dreggen gedurende die maanden zon de
plantengroei verhinderen en de gronden beter
geschikt maken voor de ontvangst van broed in
de latere maandeD.
Verder worden iD het rapport op uitvoerige
wijze Dog behandeld de oesterbankeD, welke
binnen de drie-miilsgrens liggen welke zich lieten
verdeelen in twee klasseD, en wel van de le
klasse, Kent en Essez, mond van de Theems,
met nooit gesloten tijd of eenige bepaling om
trent de grootte van de oester eD 2e klasse
(Zuid- en Westkast van Engeland en Schotland)
met eeD zorgvuldig toegepasten gesloten tijd,
zoowel binnen- als buiten de drie-mijls grens
en de vraag met het oog op eeD vermeerderde
opbrengst voor het publiek welke de twee systemen
op den door de grootste hoeveelheid zou op
leveren, werd zeer belangrijk geacht.
E«n ander rapport van 1870 door een com
missie belast met een onderzoek van de meest
belangrijke pnnten vanwege Eagelsche belang
hebbenden op de Fransche kost en voorts belast
zich in verbinding te stellen met de beste
aotonriteiten op het gebied der coltourver
volgens de plaatsen op de Engelsche kosten te
bezoekeD, waar vruchtbare pogingen iD het werk
gesteld waren om de oesteropbrengst te be
vorderen eindelijk bepaaldestrekeD op de lersche
kost te inspecteeren, die in het oog der com
missieleden geschikt zouden zijn om er een
oestercnltunr te beproeven. Er wordt dan in dit
rapport eerst gesproken over de natuurlijke
historie van de oester en daarna de schaarschte
in de opbrengst der uatnurlijke banken. Dit
wordt voor een deel toegeschreven aan te sterke
bevisscbing voor een ander deel aan een mis-
lokking vaD de natuurlijke broedprodnetie in de
laatsie jaren aan het rapport voorafgaande.
Tegen het eerste kon gewaakt wordea door
een verstandige wetgeving, werd de laatste
geacht samen te hangen met lage tem
peratuur, stormweer, enz. geheel buiten den