De Vriendschapsclub. z Boogaart heeft toch eenigzins dit bedrag zoo maar toe te De heer bezwaar om staan. Weth. Krijger zegt met den besten wil zouden wij niet kunnen zeggen wat er gedeeld zal worden, wij weten nog vqii niets. De heer Carels vraagt of het zoo een bezwaar is als de post niet toereikend is een af- en overschrijving te vragen. De Voorzitter merkt op dat is maar een raming. De heer Carels zegt maar het heeft een middel in de hand om een af en over schrijving te voorkomen en alzoo den raad uit te schakelen. De Voorzitter antwoordt dat het moeilijk is precies te zeggen wat noodig is. De heer Boogaart zegt daar had een lijst bij moeten zijn die zooveel, die zooveel enz. Weth. Krijger zegt daar1 hebt U niets mee te maken, dat maakt het armbestuur uit De heer Boogaart zegt maar de raad staat het bedrag toe en wij moeten goede inlichtingen hebben opdat wij weten dat er een goede armenverzorging is. Wij mogen weten of het geld goed- besteed wordt. Weth. Krijger merkt op dat dit op de begrooting staat, naar hetgeen het vorig jaar zoo ongeveer is uitgegeven. De heer Boogaart merkt op goede in lichtingen te willen hebben in het belang van de armen opdat wij weten dat dit in goede handen is. Voor mij is het maar dat' er niet rnet en zonder koppen worden ge slagen, maar allemaal met kappen. Weth. Krijger zegt dan zou U in het armbestuur moeten zitten als u zoo vol maakt zijt, dat U ze al met koppen kan slaan. Spr. wil weten dat hij wel eens een iout begaat, orndat niet altijd precies na gegaan kan worden er wat gebeurd in de gezinnen. De heer Boogaart wil enkel maar voor komen dat er geen gapende dingen gebeuren die ten hemel schreien. Weth. Krijger antwoordt dat er bij hem geen lieve kiuders bestaan. De heer Boogaart merkt op dat was vroeger tenminste niet, maar nu weet hij het niet. Weth. Krijger zegt U kunt over dit be drag niet spreken omdat dit is naar de gegevens van de rekening en die is toch goedgekeurd door den raad waar U nog niet bij was. De heer Vogelaar merkt op dat in de vergadering van 25 Aug. jl. door den raad met alg. stemmen is goedgekeurd de rekening van het alg. armbestuur. Hij be grijpt niet waartegen de heer Boogaart ageert. De heer Boogaart zegt dat er een vaste bedeeling is en hij had gaarne gezien dat dat lijstje er bij was geweest dan wist men iets. Weth. Krijger zegt het is niet te zeggen hoe dat geld besteed zal woYden. Er kunnen er sterven en zij kunnen ook in beter of in minder doen komen. Het is overeen komstig de uitgaven van het vorig jaar bepaald. De heer Vogelaar zegt er wordt aan een meisje te St. Philipsland toch ook f500 gegeven en wanneer dat eens kwam te sterven, -dan hield dat op. De heer Boogaart houdt vol dat er toch een lijst van vaste bedeelers is. Weth. van der Siikke zegt nogmaals dat de lijst van bedeeling altijd bij de rekening is. Ue heer Boogert zegt dan de post van wordt gesteld de menschen weten het al De Voorzitter merkt op dat dit slechts een mededeeling is, omdat bij gehoord heeft dat het adres aan den, raad was en het is aan B. en W. De heer Carels zegt daar is niets tegon want het is gericht aan B. en W. en die beschikken over de financiën maar waar om komt den raad achterna want van de week is hem al medegedeeld dat het in orde kwam, want wethouder Krijger had het gezegd. W eth. Krijger zegt dat hij het kon zeggen, want was in B. en W. aangenomen. De heer Carels meent dat die mede deeling dan niet noodig was. De heer Vogelaar zegt dat hem werd medegedeeld dat er een adres aan den raad lag, maar bij onderzoek bleek dat het voor B. en W. was. "Weth. Krijger merkt op dat het heler was geweest het niet mee te deelen, dan bad er niets van gevallen. De Voorzitter zegt dat de heer Boogaart de vorige maal aangevoerd heeft om de vergaderingen met gebed te openen en te sluiten, maakt hij misschien daar een voor stel van. De heer Boogaart zegt dit te doen. Hij stelt voor de vergaderingen met een for mulier gebed te opejen en te sluiten en maatregelen te nemen tot bevordening van de Zondagsrust. Weth. Krijger zegt daar sehuch'er tegen over. gestaan te hebben, maar mijn beginsel brengt mee dat men God zal kennen in alles, dat is de roeping ook van de overheid Hij wil hier geen theologisch debat overgaan voeren. Hij vraagt de heer Boogaard uit welken groudslag bij dit nu voorstelt. Spr. heeft bet vroeger al eens meer voorgesteld en elke keer is het gekelderd Hij zal het j echter nu steunen. Toen U in het bestuur van Oude Paden was, hebt U er tegen geweest in het openbaar voor het gebed. Uachtte vooreen vergadering in een herberg dat een gebed niet paste en op zulke plaatsen zou ik dan niet willen komen. Want mijn beginsel zegt God in alles te eeren en te erkennen ook in eene openbare vergadering. De heer Boogaard zegt wat ik was is ge weest, maar wat ik nu ben. Ik ben nu lid gesproken. Heeft iemand werkelijk belang j aanslag lager. "Wanneer jaarwedde van een zegen af te vragen laat lnj dit dan den burgemeester en secretaris te zamerj'jat thuis doen en de eenzaamheid zoeken. Hij j minder bedraagt dnn f4000, dus in kleine^ elooft dan ook dat wij minder zoude doen 1 gemeenten, zou» dit voor het Rijk een als wij het gebed hier na laten dan dat wij liet in zouden voeren. Dhr Vogelaar is in principe voor het openen der vergadering met gebed, doch daar de levenswandel van den voorsteller- Boogaart niet is zooals behoort van iemand die inderdaad godsdienstig is kan h\j met diens voorstel niet meegaan. De voorz. zegt dat de meerderheid van B. en W. ook tegen het voorstel-Boogaart is. Het voorstel van dhr Boogaart in stem ming gebracht wordt verworpen met 2 tegen 4 sl. Voor de hh. Krijger en Boogaart. De voorz. vraagt wat dh. Boogaart be doelt met de bevordering van de Zondags rust. Dhr Boogaart zegt het bestuur van de Polder laat des Zondags hêt water wegmalen dat in de week is gevallen en nu zou hij willen dat als dit gebeurde dat er proces verbaal van opgemaakt werd, om uit te maken of dal rnag. Ook acht spr zich ver voordeel opleveren. Eu nu is de financi- eele toestand van vele gemeenten nog niet van dien aard, dat het noodzakelijk is tot een algeheele verlaging der jaarwedden van de "ambtenaren over te gaan. Dhr Carels merkt echter op^dat de post onvoorzien maar aanwijst f 74(5, dat is bitter weinig voor onze gemeente. Men zal zorg moeten dragen om de plaatselijke belasting niet te verhoogen, om de eindjes aan elkaar te knoopen. De voorz. merkt op dgt de belasting hier laag is, gerekend bij andere gemeen ten. Ook is het goed slot niet zoo groot omdat de kosten der straatverlichting be taald zijn uit de gewone middelen. Hij gelooft dat men nu wel een beter goed slot zal hebben en hij heeft de mededee-, ling dat wanneer het noodig zal zijto B. en W. wel zelf met een voorstel zullen komen. 'T* eflSÈ.rT1 ood "Wetb. van der Slikke is er voor evi plicht te wijzen op de herbergen dat die aan te zien. i des Zondags worden gesloten, hoewel er Dhr Carels zegt men moet altijd reke^ weinig gebruik van wordt gemaakt, opge- riing houden dat de menschen gewoon zijp merk" zij aan dhr Vogelaar en Krijger dat aan deze belastingheffing en als ze rae<£ff ik mij daar ook wel eens schuldig aan heb zouden moeten gaan betalen dit wel eepsnbg jc ontstemming kon geven. Met 3 tegen 4 st. wordt het voorstel' van den heer Carels verworpen. Voor dé heeren Boogaart, Carels en van YVesteii? fli gemaakt, hoewel dit al een paar dagen is geleden. Zoo acht ik het toch in strijd met het Chr. beginsel dat de, herbergen open zijn. Dhr van Westen kan dhr Boogaart niet goed begrijpën want er wordt absoluut geen misbruik gemaakt, om des Zondags te draaien. Het is alleen bij zeer grooie regenval als het water boven het aange geven peil komt. Hij weet dal dhr Boogaart ki alle polderveiguieringen zich altijd uit spreekt als voorstander van eenlage water stand. Weth. v. d. Slikke zegt dat bij hooge noodzakelijkheid des Zondags wordt gedraaid Dhr Boogeart spreekt niet in een nood toestand, want toen werden de toonbroo- den gegeten. Dhr van Westen zegt wat betreft het sluiten van de herbergen op Zondag, hij i weet niet dat er ooit misbruik van wordt emaakt en daarom gelooft hij niet dat van den raad en dus overheid en die dient j er bezwaar bestaat om ze open le houden, voor te eaan God in alles te kennen. Wij De voorz. zeyt dat er voor deze ge- zullen het verleden laten rusten, want dan meente geen aanleiding beslaat de her was er van den heer Krijger ook nog wel bergen des Zondags te sluiten. Van rumoer iets te zeggen. Hij wil welen dat hij zwart andere onbetamelijkheden in de caie is van het hoofd tot de voeten, maar zijn hoort men op dien dag niets, on""ÏU!1 eloof zegt hem dat wij God niet kunnen missen. De lieer Carels vraagt of hij zijn per soonlijke meening mag uitspreken. Hij hoopt dat terwijl hij spreekt hem niemand zal interumpeeren en ook wensclit hij geen theologisch debat aan te gaan, want dat is hier niet op zijn plaats. Hij is tegen stander en zal de gronden daarvoor trachten Menigmaal ziet hij de herbergiers des Zondags met hun vrouwen wandelen ol naar de kerk gaan. Dhr Boogaart vraagt of het niet goed zou zijn een chronometer aan te schaf len om eens op te nemen hoeveel kilo meters er soms gereden wordt door he dorp Dhr. Carels merkt op dat die er geweest De voorz. mei kt op, al is dit nu vei- worpen dan is dit nog niet van de baarf bij B. en W. Aan de orde komt nog punt 5 wat over, het hoofd is gezien vaststelling kohier.i hondenbelasting. Dhr Vogelaar vraagt of het hondje van P. J. van Hout niet geschrapt kan worden. Die menschen hebben dat handje voor dat ongelukkige kind. Met alg. st. wordt dit goedgevonden en wordt het kohier vastgesteld op f144. Hierna sluiting. \vi 'bj-0 /Kbor In een nr. van „Kinderverzorging en Opvoeding" was onlangs in de vertaling van A. L. Arkenbout Schokker uit „The international federation of Home and School", opgenomen de volgende korte samenvatting van hetgeen de vriendschaps vrouwen mannen joCl LE té il te voeren. Vondel wist het als in de^ is» maar die is al eens meegenomen Roskam waar hij zegt Hoe komt, doorluchte Drost, dat elck van [Godsdienst roemt, En onrecht en gewelt met dezen naam [verb'oemt, Als waer die saek in schijn en tongeklanck [gelegen Of sou 't geen Godsdienst sijn, rechtvaer- [digheyd te plegen, Maer slincx en rechts te staen na alder- [bande goed? [seer 't gebaer Dit laetste sonder 't eerst dat maekt een [huichelaar, Die bij een cierlyk graf seer aardig wordt [geleecken, Vol rottmgs binnen en van buiten schoon [beslreecken Zoo ver Vondel. Er is meer als wij het hoofdstuk fh Matth. lezen dan wordt gezegd gaat in uw binnenkamer en als nu de leden willen bidden laten ze als ze naar de vergadering komen, dat dan ook doen. f300 voor grind is die niette hoog. God voeren in den mond, de valschheyd Weth. van der Slikke antwoordt dat er [in't gemoed het vorig jaar geen grind is aangekocht, £)e Waarheyd greep wel eer die menschen zoodat het dit jaar moet gebeuren. j jL~ Dhr Carels wil nog even zijn stem moti- veeren. Hij vindt die f 000 voor onderhoud gebouwen te hoog. Hij ziet daarin een handigheid van het bestuur om te voor- komen wat het vorig jaar is gebeurd en zoodoende te zeggenschap van den raad uit te schakelen. Hij ?al dan ook tegen deze begrooting stemmen. De begrooting van het algemeen armb. wordt hierna met 4 tegen 3stemmen goed- I gekeurd in ontvang en uitgaat op f 18459.S9' Tegen de heeren Boogaard, Carels en van Westen. De voorz. zegtDe verordening betref fende het beroep,"bedoeld in art. 7 der Woningwet, vereischt volgens art. 11 der wet, voortaan de goedkeuring van Ged. Staten. Bepalingen -dienaangaande in de goedgekeurde bouwverordening reeds voor komende, zijn niet voldoende, omdat de goedkeuring zich niet over die bepalingen heeft uitgestrekt. Volgens art. 38 der wijzigingswet van 9 Juli 1931, moeten binnen 3 maanden na het inwerking treden dezer wet dus vóór '19 'Nov. 1931 voor voorschriften, regelende het beroep, aan Ged. Staten ter goedkeuring worden aangeboden. Eveneens wondt een besluit genomen volgens art. 208 der gemeentewet, daar dit volgens mededeeling van den Voor zitter dit 'jaar moet plaats hebben. Het betreft de geldigheidsverklaring van straf verordeningen. De Voorzitter zegt dat er een adres is aanR. en W. van C. van der Maas o.a. om rioleering te leggen van Uijl tot aan Krijger B. en W. zullen dit laten doen, omdat de post de begrooting dit nog toe laat. De beer Carels vindt het vreemd dat de gpmeenleraad er nu, eerst in kennis mee De voorz. antwoordt dat dit niet voldoende is. Dhr Boogaart zegt verder dat het hem een steen des aanstoots is, dat des Zondags de klok niet meer geluid wordt. Hij zou voor willen stellen om des Zondags eenmaal de klok te laten luiden om de menschen aan te zeggen hot is Zondag, het is den dag des Heeren en dit niet te doen een paar minuten maar een minuut of 10. Weth. Krijger zegt nu zijt u totaal de plank mis, U komt daar met bevordering van de Zondagsrust en nu wilt u weer menschen in het werk stellen op Zondag. Dhr Boogaart zegt hij wil de menschen [bij de slippen, er aan |ierjnneren dat het Zondag is door En spreek „uw hart is verrghy naekt me Je mcla|en klanken. [m® hppen Dkr van Westen begrijpt het nu toch De Waarheyd eischt het hart, en nietsoo|niet nu dhr Boogaart de Zondag weer I cour t rrolitiop -...0 i i gelijk wil gaan stellen met den werkdag De klokkenist wilde hij daar straks verlagen ,en nu zoudt hij hem. weer meer werk j willen geven. I Dhr Vogelaar vraagt of het niet mogeiijk ,is die put aan den Achterweg te dempen De voorz. antwoordt dat die put dient als brandput. Dhr Carels heeft gelezen dal verschillende gemeenten de aandacht bij Ged. Staten ge vestigd hebben op de herziening van de salarissen van burgemeesters, secretarissen 0? lit d e lei ip; '1 Maar laten wij geen vertoon maken met en ontvangers. Zou er nu van den raad een niets zeggende formule, die ten slotte op gedreund wordt, zoo als in zoo vele gezinnen het Onze Vader wordt afgeraffeld. Hebt U wel eens gelezen de formule van het gebed van de Prov. Staten het heeft niets te zeggen. Het komt niet uit het hart en ook zijn daar vogels van diverse plui mage. Erkent de Heere in al uw wegen dat beschouwt bij dat op een andere wijze moet gebeuren, maar niet met een formulier gebed. Hij weet maar 2 ware gebeden die uit het hart zijn voorgekomen in den hij bel en dat is in 2 Kon. toen den Profeet Elisa bad als hij die zoon opwekte en van Uiristus in deri bof' en beiden in de een zaamheid want Christus liet zijn discipelen achter. Waarom dan in de vergadering van B. en W. niet, waarom doet een werk gever h:t dan niet, welke boer of bakker gaan met zijn ondergeschikte in gebed j voor dat zé aan het werk gaan. Spr. be- j schouwt dan ook deze uitvoering van Gods dienst als een comedie en het'stempelt lot I huichelaars en Christus heeft daar zeer scherpe en sclirikkehke woorijch 'legen van Poortvliet ook in dien geest niet iets gedaan kunnen worden? Spr weet wel dat er f 3000 wordt hijgedragen, maar dat kan dan ook gewijzigd worden en^ zal den minister met het tekort van 75 millioen zich iets kunnen ontlasten. Men moet be zuinigen en misschien is den raad met mij van oordeel om in dien geest een steentje trachten hij te brengen. Misschien dat Ged. Staten als die beweging algemeen wordt, dan wel een ander standpunt gaan innemen De voorz. meent dat het beter is dat men niet tot salarisvermindering der amb tenaren overgaat, doch hen en ook zij die langs een anderen weg een vast inkomen hebben te treffen, door een crisisbelasting in den vorm van het vorderen van een zeker percentage van hun inkomen. Een verlaging van de jaarwedden van de Bur gemeesters, Secretarissen en Ontvangers is wel een voordeel voor de gemeenten, maar een nadeel voor het rijk. Immers worden zij dan jn de rijksinkomstenbe lasting lager aangeslagen door vermin dering van hiin salarissen wordt nok de club van jonge Genève beoogt „Hebt uw naaste lief als uzelf." 1. Ons d-oel en ons geloof.^ Wij wenschen vrede! Wij wensch*' vrede door vriendschap. Wij wenscbeul vrede door vriendschap tusschen jonge| menschen. Wij gelooven ki God! Wij ge. looven in onszelf. Dus: wat wij wenscl zal werkelijkheid worden. 2. Wat wij zijn. Wij zijn jonge menschen, die altijd bereid^ zijn elkaar een vriendschappelijke hand te reiken. Wanneer wij een band drukken, zeggen wij „vriendschap" en in dit woord leggen wij ons heele hart. Dit is alles. 3. Wat wij van u verwachten. Dat gij in uw land een club zult vórmen in den geest van de onze. 4. Wat u van ons kunt verwachten. Onze geheele harten. Hebt u iets meer noodig? Weldra zullen in al e steden vatip Zwitserland, van Europa, van de wereld honderden van middelpunten gevormd worden; van mensch tot mensch, van statig tot stad, van land tot land, zullen duizendei elkaar met broederlijke hartelijkheid dc hand geven. 5. Wat wij doen. Ten einde ons doel te bareiken en on geloof te uiten, komen wij iedere wet^.,. een avond bijeen aan een eenvoudiger vriendschappelijkeu maaltijd. Onze regels zijn: geen politieke of godsdienstige dis cussies; in het geheel geen argumenten geen toespraken. Alleen hartelijk lachei^ en een gevoel van saamboorigheid Uit een ouden almanak vao 1844, waarbijj?. middelen van verboer in Zeeland worden medei-r gedeeld, citeeren wij voor onze omgeving: geeifc; gioimboo'en; zeilschepen a.v.St. Aooaland, tja Dordrecht en Rotterdam wekelijks eeD markim schip; overzetveer op S\ Podipslaod en Oosiift Daiveland St. Maartensdijk, eveneens Dordrech en Rotterdam wekelijks eeu marktschip; Ouu-b Vossemeerop Dordt en Rotterdam een mark* h schnit, in het voor-en najaar wekelijks, in zou. eo winter om de andere weïk overzetveer o J, Nienw-Vosmeer en het Boschhootd; St. Philipj land, naar Dordrecht en Rotterdam om de ande week een nachtschuit, overzetveer op St. Aon. land en Zijpe; Poortvliet: Dordrechten Rotterdams om de andere week een marktschip; Scherpeniss3" betzelfde, maar elke week overzetveer van Goris boek op Yerschendatu, Stavenisse en hetzelfde'i op Zierikzee elketi Donderdag; overzetveer 'oji Vianen Tholen Dordrecht eo Rotterdam eikei Zaterdag op Middelburg eiken Zondag Zierikzee den tweeden vau elke maand. Overzet' veer op den Auvereoepolder. SPORT. Oud-Vossemeer. Wedstrijd korfbal Be Qaicl alhierj tegen F.8.V. te Fijuaart 3— 1in voordee F.S.V. Wedstrijd voetbal O.V.C. tegen Ossendrech T Oin

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1931 | | pagina 4