De Vriendschapsclub.
z
Boogaart heeft toch eenigzins
dit bedrag zoo maar toe te
De heer
bezwaar om
staan.
Weth. Krijger zegt met den besten wil
zouden wij niet kunnen zeggen wat er
gedeeld zal worden, wij weten nog vqii niets.
De heer Carels vraagt of het zoo een
bezwaar is als de post niet toereikend is
een af- en overschrijving te vragen.
De Voorzitter merkt op dat is maar een
raming.
De heer Carels zegt maar het heeft een
middel in de hand om een af en over
schrijving te voorkomen en alzoo den raad
uit te schakelen.
De Voorzitter antwoordt dat het moeilijk
is precies te zeggen wat noodig is.
De heer Boogaart zegt daar had een lijst
bij moeten zijn die zooveel, die zooveel enz.
Weth. Krijger zegt daar1 hebt U niets
mee te maken, dat maakt het armbestuur uit
De heer Boogaart zegt maar de raad
staat het bedrag toe en wij moeten goede
inlichtingen hebben opdat wij weten dat
er een goede armenverzorging is. Wij mogen
weten of het geld goed- besteed wordt.
Weth. Krijger merkt op dat dit op de
begrooting staat, naar hetgeen het vorig
jaar zoo ongeveer is uitgegeven.
De heer Boogaart merkt op goede in
lichtingen te willen hebben in het belang
van de armen opdat wij weten dat dit in
goede handen is. Voor mij is het maar dat'
er niet rnet en zonder koppen worden ge
slagen, maar allemaal met kappen.
Weth. Krijger zegt dan zou U in het
armbestuur moeten zitten als u zoo vol
maakt zijt, dat U ze al met koppen kan
slaan. Spr. wil weten dat hij wel eens een
iout begaat, orndat niet altijd precies na
gegaan kan worden er wat gebeurd in de
gezinnen.
De heer Boogaart wil enkel maar voor
komen dat er geen gapende dingen gebeuren
die ten hemel schreien.
Weth. Krijger antwoordt dat er bij hem
geen lieve kiuders bestaan.
De heer Boogaart merkt op dat was
vroeger tenminste niet, maar nu weet hij
het niet.
Weth. Krijger zegt U kunt over dit be
drag niet spreken omdat dit is naar de
gegevens van de rekening en die is toch
goedgekeurd door den raad waar U nog
niet bij was.
De heer Vogelaar merkt op dat in de
vergadering van 25 Aug. jl. door den raad
met alg. stemmen is goedgekeurd de
rekening van het alg. armbestuur. Hij be
grijpt niet waartegen de heer Boogaart
ageert.
De heer Boogaart zegt dat er een vaste
bedeeling is en hij had gaarne gezien dat
dat lijstje er bij was geweest dan wist
men iets.
Weth. Krijger zegt het is niet te zeggen
hoe dat geld besteed zal woYden. Er kunnen
er sterven en zij kunnen ook in beter of
in minder doen komen. Het is overeen
komstig de uitgaven van het vorig jaar
bepaald.
De heer Vogelaar zegt er wordt aan
een meisje te St. Philipsland toch ook f500
gegeven en wanneer dat eens kwam te
sterven, -dan hield dat op.
De heer Boogaart houdt vol dat er toch
een lijst van vaste bedeelers is.
Weth. van der Siikke zegt nogmaals dat
de lijst van bedeeling altijd bij de rekening is.
Ue heer Boogert zegt dan de post van
wordt gesteld de menschen weten het al
De Voorzitter merkt op dat dit slechts
een mededeeling is, omdat bij gehoord
heeft dat het adres aan den, raad was en
het is aan B. en W.
De heer Carels zegt daar is niets tegon
want het is gericht aan B. en W. en die
beschikken over de financiën maar waar
om komt den raad achterna want van de
week is hem al medegedeeld dat het in orde
kwam, want wethouder Krijger had het
gezegd.
W eth. Krijger zegt dat hij het kon zeggen,
want was in B. en W. aangenomen.
De heer Carels meent dat die mede
deeling dan niet noodig was.
De heer Vogelaar zegt dat hem werd
medegedeeld dat er een adres aan den
raad lag, maar bij onderzoek bleek dat het
voor B. en W. was.
"Weth. Krijger merkt op dat het heler
was geweest het niet mee te deelen, dan
bad er niets van gevallen.
De Voorzitter zegt dat de heer Boogaart
de vorige maal aangevoerd heeft om de
vergaderingen met gebed te openen en te
sluiten, maakt hij misschien daar een voor
stel van.
De heer Boogaart zegt dit te doen. Hij
stelt voor de vergaderingen met een for
mulier gebed te opejen en te sluiten en
maatregelen te nemen tot bevordening van
de Zondagsrust.
Weth. Krijger zegt daar sehuch'er tegen
over. gestaan te hebben, maar mijn beginsel
brengt mee dat men God zal kennen in
alles, dat is de roeping ook van de overheid
Hij wil hier geen theologisch debat overgaan
voeren. Hij vraagt de heer Boogaard uit
welken groudslag bij dit nu voorstelt. Spr.
heeft bet vroeger al eens meer voorgesteld
en elke keer is het gekelderd Hij zal het j
echter nu steunen. Toen U in het bestuur
van Oude Paden was, hebt U er tegen
geweest in het openbaar voor het gebed.
Uachtte vooreen vergadering in een herberg
dat een gebed niet paste en op zulke
plaatsen zou ik dan niet willen komen.
Want mijn beginsel zegt God in alles te
eeren en te erkennen ook in eene openbare
vergadering.
De heer Boogaard zegt wat ik was is ge
weest, maar wat ik nu ben. Ik ben nu lid
gesproken. Heeft iemand werkelijk belang j aanslag lager. "Wanneer jaarwedde van
een zegen af te vragen laat lnj dit dan den burgemeester en secretaris te zamerj'jat
thuis doen en de eenzaamheid zoeken. Hij j minder bedraagt dnn f4000, dus in kleine^
elooft dan ook dat wij minder zoude doen 1 gemeenten, zou» dit voor het Rijk een
als wij het gebed hier na laten dan dat wij
liet in zouden voeren.
Dhr Vogelaar is in principe voor het
openen der vergadering met gebed, doch
daar de levenswandel van den voorsteller-
Boogaart niet is zooals behoort van iemand
die inderdaad godsdienstig is kan h\j met
diens voorstel niet meegaan.
De voorz. zegt dat de meerderheid van
B. en W. ook tegen het voorstel-Boogaart is.
Het voorstel van dhr Boogaart in stem
ming gebracht wordt verworpen met 2 tegen
4 sl. Voor de hh. Krijger en Boogaart.
De voorz. vraagt wat dh. Boogaart be
doelt met de bevordering van de Zondags
rust.
Dhr Boogaart zegt het bestuur van de
Polder laat des Zondags hêt water wegmalen
dat in de week is gevallen en nu zou hij
willen dat als dit gebeurde dat er proces
verbaal van opgemaakt werd, om uit te
maken of dal rnag. Ook acht spr zich ver
voordeel opleveren. Eu nu is de financi-
eele toestand van vele gemeenten nog niet
van dien aard, dat het noodzakelijk is tot
een algeheele verlaging der jaarwedden
van de "ambtenaren over te gaan.
Dhr Carels merkt echter op^dat de post
onvoorzien maar aanwijst f 74(5, dat is
bitter weinig voor onze gemeente. Men
zal zorg moeten dragen om de plaatselijke
belasting niet te verhoogen, om de eindjes
aan elkaar te knoopen.
De voorz. merkt op dgt de belasting
hier laag is, gerekend bij andere gemeen
ten. Ook is het goed slot niet zoo groot
omdat de kosten der straatverlichting be
taald zijn uit de gewone middelen. Hij
gelooft dat men nu wel een beter goed
slot zal hebben en hij heeft de mededee-,
ling dat wanneer het noodig zal zijto
B. en W. wel zelf met een voorstel zullen
komen. 'T*
eflSÈ.rT1
ood
"Wetb. van der Slikke is er voor evi
plicht te wijzen op de herbergen dat die aan te zien. i
des Zondags worden gesloten, hoewel er Dhr Carels zegt men moet altijd reke^
weinig gebruik van wordt gemaakt, opge- riing houden dat de menschen gewoon zijp
merk" zij aan dhr Vogelaar en Krijger dat aan deze belastingheffing en als ze rae<£ff
ik mij daar ook wel eens schuldig aan heb zouden moeten gaan betalen dit wel eepsnbg
jc ontstemming kon geven.
Met 3 tegen 4 st. wordt het voorstel'
van den heer Carels verworpen. Voor dé
heeren Boogaart, Carels en van YVesteii?
fli
gemaakt, hoewel dit al een paar dagen is
geleden. Zoo acht ik het toch in strijd met
het Chr. beginsel dat de, herbergen open
zijn.
Dhr van Westen kan dhr Boogaart niet
goed begrijpën want er wordt absoluut
geen misbruik gemaakt, om des Zondags
te draaien. Het is alleen bij zeer grooie
regenval als het water boven het aange
geven peil komt. Hij weet dal dhr Boogaart
ki alle polderveiguieringen zich altijd uit
spreekt als voorstander van eenlage water
stand.
Weth. v. d. Slikke zegt dat bij hooge
noodzakelijkheid des Zondags wordt gedraaid
Dhr Boogeart spreekt niet in een nood
toestand, want toen werden de toonbroo-
den gegeten.
Dhr van Westen zegt wat betreft het
sluiten van de herbergen op Zondag, hij
i weet niet dat er ooit misbruik van wordt
emaakt en daarom gelooft hij niet dat
van den raad en dus overheid en die dient j er bezwaar bestaat om ze open le houden,
voor te eaan God in alles te kennen. Wij De voorz. zeyt dat er voor deze ge-
zullen het verleden laten rusten, want dan meente geen aanleiding beslaat de her
was er van den heer Krijger ook nog wel bergen des Zondags te sluiten. Van rumoer
iets te zeggen. Hij wil welen dat hij zwart andere onbetamelijkheden in de caie
is van het hoofd tot de voeten, maar zijn hoort men op dien dag niets, on""ÏU!1
eloof zegt hem dat wij God niet kunnen
missen.
De lieer Carels vraagt of hij zijn per
soonlijke meening mag uitspreken. Hij hoopt
dat terwijl hij spreekt hem niemand zal
interumpeeren en ook wensclit hij geen
theologisch debat aan te gaan, want dat
is hier niet op zijn plaats. Hij is tegen
stander en zal de gronden daarvoor trachten
Menigmaal
ziet hij de herbergiers des Zondags met
hun vrouwen wandelen ol naar de kerk
gaan.
Dhr Boogaart vraagt of het niet goed
zou zijn een chronometer aan te schaf
len om eens op te nemen hoeveel kilo
meters er soms gereden wordt door he
dorp
Dhr. Carels merkt op dat die er geweest
De voorz. mei kt op, al is dit nu vei-
worpen dan is dit nog niet van de baarf
bij B. en W.
Aan de orde komt nog punt 5 wat over,
het hoofd is gezien vaststelling kohier.i
hondenbelasting.
Dhr Vogelaar vraagt of het hondje van
P. J. van Hout niet geschrapt kan worden.
Die menschen hebben dat handje voor dat
ongelukkige kind.
Met alg. st. wordt dit goedgevonden en
wordt het kohier vastgesteld op f144.
Hierna sluiting.
\vi
'bj-0
/Kbor
In een nr. van „Kinderverzorging en
Opvoeding" was onlangs in de vertaling
van A. L. Arkenbout Schokker uit „The
international federation of Home and
School", opgenomen de volgende korte
samenvatting van hetgeen de vriendschaps
vrouwen
mannen
joCl
LE
té il
te voeren. Vondel wist het als in de^ is» maar die is al eens meegenomen
Roskam waar hij zegt
Hoe komt, doorluchte Drost, dat elck van
[Godsdienst roemt,
En onrecht en gewelt met dezen naam
[verb'oemt,
Als waer die saek in schijn en tongeklanck
[gelegen
Of sou 't geen Godsdienst sijn, rechtvaer-
[digheyd te plegen,
Maer slincx en rechts te staen na alder-
[bande goed?
[seer 't gebaer
Dit laetste sonder 't eerst dat maekt een
[huichelaar,
Die bij een cierlyk graf seer aardig wordt
[geleecken,
Vol rottmgs binnen en van buiten schoon
[beslreecken
Zoo ver Vondel. Er is meer als wij het
hoofdstuk fh Matth. lezen dan wordt gezegd
gaat in uw binnenkamer en als nu de
leden willen bidden laten ze als ze naar
de vergadering komen, dat dan ook doen.
f300 voor grind is die niette hoog. God voeren in den mond, de valschheyd
Weth. van der Slikke antwoordt dat er [in't gemoed
het vorig jaar geen grind is aangekocht, £)e Waarheyd greep wel eer die menschen
zoodat het dit jaar moet gebeuren. j jL~
Dhr Carels wil nog even zijn stem moti-
veeren. Hij vindt die f 000 voor onderhoud
gebouwen te hoog. Hij ziet daarin een
handigheid van het bestuur om te voor-
komen wat het vorig jaar is gebeurd en
zoodoende te zeggenschap van den raad
uit te schakelen. Hij ?al dan ook tegen
deze begrooting stemmen.
De begrooting van het algemeen armb.
wordt hierna met 4 tegen 3stemmen goed- I
gekeurd in ontvang en uitgaat op f 18459.S9'
Tegen de heeren Boogaard, Carels en
van Westen.
De voorz. zegtDe verordening betref
fende het beroep,"bedoeld in art. 7 der
Woningwet, vereischt volgens art. 11 der
wet, voortaan de goedkeuring van Ged.
Staten. Bepalingen -dienaangaande in de
goedgekeurde bouwverordening reeds voor
komende, zijn niet voldoende, omdat de
goedkeuring zich niet over die bepalingen
heeft uitgestrekt.
Volgens art. 38 der wijzigingswet van
9 Juli 1931, moeten binnen 3 maanden
na het inwerking treden dezer wet dus
vóór '19 'Nov. 1931 voor voorschriften,
regelende het beroep, aan Ged. Staten ter
goedkeuring worden aangeboden.
Eveneens wondt een besluit genomen
volgens art. 208 der gemeentewet, daar
dit volgens mededeeling van den Voor
zitter dit 'jaar moet plaats hebben. Het
betreft de geldigheidsverklaring van straf
verordeningen.
De Voorzitter zegt dat er een adres is
aanR. en W. van C. van der Maas o.a. om
rioleering te leggen van Uijl tot aan Krijger
B. en W. zullen dit laten doen, omdat de
post de begrooting dit nog toe laat.
De beer Carels vindt het vreemd dat de
gpmeenleraad er nu, eerst in kennis mee
De voorz. antwoordt dat dit niet
voldoende is.
Dhr Boogaart zegt verder dat het hem
een steen des aanstoots is, dat des Zondags
de klok niet meer geluid wordt. Hij zou
voor willen stellen om des Zondags eenmaal
de klok te laten luiden om de menschen
aan te zeggen hot is Zondag, het is den
dag des Heeren en dit niet te doen een
paar minuten maar een minuut of 10.
Weth. Krijger zegt nu zijt u totaal de
plank mis, U komt daar met bevordering
van de Zondagsrust en nu wilt u weer
menschen in het werk stellen op Zondag.
Dhr Boogaart zegt hij wil de menschen
[bij de slippen, er aan |ierjnneren dat het Zondag is door
En spreek „uw hart is verrghy naekt me Je mcla|en klanken.
[m® hppen Dkr van Westen begrijpt het nu toch
De Waarheyd eischt het hart, en nietsoo|niet nu dhr Boogaart de Zondag weer
I cour t rrolitiop -...0 i i
gelijk wil gaan stellen met den werkdag
De klokkenist wilde hij daar straks verlagen
,en nu zoudt hij hem. weer meer werk
j willen geven.
I Dhr Vogelaar vraagt of het niet mogeiijk
,is die put aan den Achterweg te dempen
De voorz. antwoordt dat die put dient
als brandput.
Dhr Carels heeft gelezen dal verschillende
gemeenten de aandacht bij Ged. Staten ge
vestigd hebben op de herziening van de
salarissen van burgemeesters, secretarissen
0?
lit
d
e
lei
ip;
'1
Maar laten wij geen vertoon maken met en ontvangers. Zou er nu van den raad
een niets zeggende formule, die ten slotte
op gedreund wordt, zoo als in zoo vele
gezinnen het Onze Vader wordt afgeraffeld.
Hebt U wel eens gelezen de formule van
het gebed van de Prov. Staten het heeft
niets te zeggen. Het komt niet uit het hart
en ook zijn daar vogels van diverse plui
mage. Erkent de Heere in al uw wegen dat
beschouwt bij dat op een andere wijze moet
gebeuren, maar niet met een formulier
gebed. Hij weet maar 2 ware gebeden die
uit het hart zijn voorgekomen in den hij bel
en dat is in 2 Kon. toen den Profeet Elisa
bad als hij die zoon opwekte en van
Uiristus in deri bof' en beiden in de een
zaamheid want Christus liet zijn discipelen
achter. Waarom dan in de vergadering
van B. en W. niet, waarom doet een werk
gever h:t dan niet, welke boer of bakker
gaan met zijn ondergeschikte in gebed
j voor dat zé aan het werk gaan. Spr. be-
j schouwt dan ook deze uitvoering van Gods
dienst als een comedie en het'stempelt lot
I huichelaars en Christus heeft daar zeer
scherpe en sclirikkehke woorijch 'legen
van Poortvliet ook in dien geest niet iets
gedaan kunnen worden? Spr weet wel dat
er f 3000 wordt hijgedragen, maar dat kan
dan ook gewijzigd worden en^ zal den
minister met het tekort van 75 millioen
zich iets kunnen ontlasten. Men moet be
zuinigen en misschien is den raad met mij
van oordeel om in dien geest een steentje
trachten hij te brengen. Misschien dat Ged.
Staten als die beweging algemeen wordt,
dan wel een ander standpunt gaan innemen
De voorz. meent dat het beter is dat
men niet tot salarisvermindering der amb
tenaren overgaat, doch hen en ook zij die
langs een anderen weg een vast inkomen
hebben te treffen, door een crisisbelasting
in den vorm van het vorderen van een
zeker percentage van hun inkomen. Een
verlaging van de jaarwedden van de Bur
gemeesters, Secretarissen en Ontvangers
is wel een voordeel voor de gemeenten,
maar een nadeel voor het rijk. Immers
worden zij dan jn de rijksinkomstenbe
lasting lager aangeslagen door vermin
dering van hiin salarissen wordt nok de
club van jonge
Genève beoogt
„Hebt uw naaste lief als uzelf."
1. Ons d-oel en ons geloof.^
Wij wenschen vrede! Wij wensch*'
vrede door vriendschap. Wij wenscbeul
vrede door vriendschap tusschen jonge|
menschen. Wij gelooven ki God! Wij ge.
looven in onszelf. Dus: wat wij wenscl
zal werkelijkheid worden.
2. Wat wij zijn.
Wij zijn jonge menschen, die altijd bereid^
zijn elkaar een vriendschappelijke hand te
reiken. Wanneer wij een band drukken,
zeggen wij „vriendschap" en in dit woord
leggen wij ons heele hart. Dit is alles.
3. Wat wij van u verwachten.
Dat gij in uw land een club zult vórmen
in den geest van de onze.
4. Wat u van ons kunt verwachten.
Onze geheele harten. Hebt u iets meer
noodig? Weldra zullen in al e steden vatip
Zwitserland, van Europa, van de wereld
honderden van middelpunten gevormd
worden; van mensch tot mensch, van statig
tot stad, van land tot land, zullen duizendei
elkaar met broederlijke hartelijkheid dc
hand geven.
5. Wat wij doen.
Ten einde ons doel te bareiken en on
geloof te uiten, komen wij iedere wet^.,.
een avond bijeen aan een eenvoudiger
vriendschappelijkeu maaltijd. Onze regels
zijn: geen politieke of godsdienstige dis
cussies; in het geheel geen argumenten
geen toespraken. Alleen hartelijk lachei^
en een gevoel van saamboorigheid
Uit een ouden almanak vao 1844, waarbijj?.
middelen van verboer in Zeeland worden medei-r
gedeeld, citeeren wij voor onze omgeving: geeifc;
gioimboo'en; zeilschepen a.v.St. Aooaland, tja
Dordrecht en Rotterdam wekelijks eeD markim
schip; overzetveer op S\ Podipslaod en Oosiift
Daiveland St. Maartensdijk, eveneens Dordrech
en Rotterdam wekelijks eeu marktschip; Ouu-b
Vossemeerop Dordt en Rotterdam een mark* h
schnit, in het voor-en najaar wekelijks, in zou.
eo winter om de andere weïk overzetveer o J,
Nienw-Vosmeer en het Boschhootd; St. Philipj
land, naar Dordrecht en Rotterdam om de ande
week een nachtschuit, overzetveer op St. Aon.
land en Zijpe; Poortvliet: Dordrechten Rotterdams
om de andere week een marktschip; Scherpeniss3"
betzelfde, maar elke week overzetveer van Goris
boek op Yerschendatu, Stavenisse en hetzelfde'i
op Zierikzee elketi Donderdag; overzetveer 'oji
Vianen Tholen Dordrecht eo Rotterdam eikei
Zaterdag op Middelburg eiken Zondag
Zierikzee den tweeden vau elke maand. Overzet'
veer op den Auvereoepolder.
SPORT.
Oud-Vossemeer. Wedstrijd korfbal Be Qaicl
alhierj tegen F.8.V. te Fijuaart 3— 1in voordee
F.S.V.
Wedstrijd voetbal O.V.C. tegen Ossendrech
T Oin