Bij gevatte koude
Mijnhardt's Poeders
dit zal worden onderzocht en dan natuur
lijk verholpen worden.
Dhr Baaij meent dat het ook veel is hoe
men meert.
Met alg. st. wordt besloten de visschers-
vereeniging een plaats aan te wijzen voor
een schuilhuisje en de kosten boven de
f125 door de gemeente te betalen en wat
betreft de haven de noodige verbeteringen
aan te brengen.
Een verzoek van de bewoners van de
Walstraat om verandering aan te brengen
in de verlichting daar. Tevens wordt voor
gelezen een adres van den heer P.Jansen
betielfende dezelfde zaak.
11. en W. stellen voor dit in handen te
stellen van de gascommissie ter afdoening
en hij deelt tevens mede dat de gascom
missie bereid is aan het verzoek te voldoen.
Een verzoek van W. J. Wollf om in
aanmerking te mogen komen voor levering
van drukwerk, kantoorbehoeften enz. voor
de gemeente. Tevens wordt voorgelezen
een schrijven van de firma Dieleman ook
betreffende drukwerk.
De voorz. zegt wat betreft het laatste
adres, B. en W. hebben haar de levering
voor de U.L.O.school opgedragen, maar
de boeken die hij toch zonder verdienste
moet leveren, vallen daar buiten, en wat
betreft het andere, dit te stellen in handen
van B. en VV.
Dhr Moelker kan kier mee meegaan.
Dhr v. d. Berge vindt het antwoord niet
recht duidelijk. Hij wil vragen of dit alleen
geldt voor de firma's Pot en Dieleman
en ook voor dhr Wolff. Want deze moet
het drukwerk uit een andere gemeente
laten komen en hier zijn er toch reeds,
hij meent dan ook dat dhr Wolff kan ver
vallen.
De voorz. antwoordt dat het geenszins
de bedoeling is hem drukwerk op te
dragen, maar daar is nog wat anders. Hij
zal echler in de besloten vergadering meer
meedeelen, dan zullen de leden wel tot
andere gedachten komen.
Met alg. st. wordt besloten het in handen
te stellen van B. en W.
De voorz schorst een oogenbl k de ver
gadering, na heropening der vergadering
komt aan de orde de subsidie aan de
schietvereeniging, waarover de vorige ver
gadering de stemmen staakten. Het voor
stel van B. en W. was om de subsidie te
verleenen.
Met 5 tegen st. wordt het voorstel
verworpen. Vóór de hh. Wagemaker, Goos-
sen, Moelker, Aertsen en Deurloo.
B. en W. stellen voor aan Kooien een
reductie van pacht te willen geven van
f120 per jaar over de jaren 1929 en 1930.
Met alg. st. wordt dit aangenomen.
Met alg. st wordt goedgevonden een
wijziging der begrooting voor 1930.
B. en W. stellen voor het huis aan de
Dalemsche straat te verhuren aan J. Eaban
op de voorwaarden zooals die ter inzage
hebben gelegen.
Dhr Dekker blijft tegen deze wijze van
verhuring.
De voorz. spijt het dat dhr Dekker niet
is geweest in de bijeenkomst, dan was hij
misschien van gedachten veiamlerd
Dhr Overbeeke zegt in de overeenkomst
staat dat B. en VV. of een ambtenaar
toegang moet worden verleend, maar hij
zou willen dat de raadsleden ook een
kijkje konden gaan nemen.
De voorz. zegt dat dit gemakkelijk is te
ondervangen door het woord ambtenaar
te veranderen in personen.
Dhr. v. d. Berge zegt als het nu eens
onderverhuurt wordt.
De voorz. antwoordt dat hierin is voorzien.
Dhr v. d. Berge zou willen bepalen in
dien er schade kwam dat dit door den
huurder werd betaald.
De voorz. zegt dat er goed opgelet zal
worden en dat er geen onderverhuring
kan plaats hebben dan met vergunning
van B. en W., dus daar is altijd op te
letten.
Met de stem van dhr Dekker tegen,
wordt het voorstel van B. en W. aange
nomen.
B. en W. stellen voor de overeenkomst
met de trammaatschappij te wijzigen over
eenkomstig het verzoek in hun brief van
1 Nov. jl. De voorz. zegt de Directeur
heeft in een bijeenkomst de zaak toege
licht en gevraagd wordt om die 10% van
de vrachtkosten nu de rechtslreekcehe
bevrachting komt, te laten vervallen.
Met alg st. wordt hiertoe besloten.
B. en W. stellen voor om f75 schade
vergoeding te geven aan de oestermij.
„Bona Fides".
Dhr v. d. Berge kan zich niet vereenigen
met hel besluit van B en VV. Wanneer
zullen de schadevergoedingen voor de brug
eens ophouden. Indertijd is door hem een
voorstel gedaan om al de schadevergoe
dingen van de brug bij elkaar te leggen
totdat de bouw was afgeloopen en dat is
toen gebeurd en nu ligt de brug er al
twee jaar en nu is er weer een verzoek.
Spr. vindt het echter belachelijk dat nu
pas uitkomt dat er schade door den brug-
bouw is ontslaan aan dat gebouwtje. In
dien dat dadelijk was ingekomen dan weet
spr. niet wat liij had gedaan, maar nu is
hij er beslist legen. Spr. heeft er nog eens
over nagedacht bij het inzien van de stuk
ken en hii meent dat dit cehnnwtie niet
De voorz. antwoordt dat het voor kolen-
pakhuis dient.
Dhr v. d. Berge vraagt of het nie beter
was het te koopen voor een zacht prijsje
van die mij., dan zijn wij overal van af.
De voorz. zegt of dat nu te laat gebeurd,
dat doet er niets toe en rechtsvordering
houdt nie op al zegt de gemeente dat er
geen verzoeken meer worden aangenomen.
Als men wil koopen, laten wij dan het
stuk aanhouden.
Dhr Van den Berge meent dat wij zoo
ver nog niet zijn dat de Kantonrechter
het uit moet maken.
De Voorz. antwoord verder dat de heer
de Jong hem heeft medegedeeld dat men
eerst afgewacht heeft of de onkosten veel
zouden bedragen en het blijkt nu dat ze
hoog zijn.
De heer Van Berge zegt dat is pluim
strijkerij, maar hij zou er voor zijn om
maar te trachten het te koopen.
De Voorz. zegt dat het niet gemakkelijk
zou zijn om aan te toonen als het proce
dure werd dat het gekomen is door het
heien.
Dhr Moelker zou er ook voor zijn als
men het voor een zacht prijsje zou kunnen
koopen, om dit maar te doen.
Dhr Overbeeke zegt Bona Fides vroeg
f 150 en nu wordt voorgesteld f75. Nu
gaan er stemmen op om het pakhuis te
koopen, maar daar is tegenwoordig nog
niet veel te koop voor een zacht prijsje, ook
is dit voor de oestermaatschappij een ge
makkelijk kolenpakhuis, daar ze met de
boot kunnen aanleggen en dat zou misschien
bij de tegenwoordige werkplaats niet zoo
gemakkelijk gaan en daarom meent hij
dat dit niet zoo gemakkelijk zal gaan om
het voor een zacht prijsje te koopen, hij
kan er echter wel mee meegaan.
De Voorz. zegt dat het als kolenpakhuis
veel reparatie zal krijgen en er is niet
veel moois meer aan.
Met alg. stemmen wordt besloten dit stuk
aan te houden en te trachten het pand
te koopen.
Met alg. stemmen wordt goedgevonden
de overeenkomst met H. Dorst betreffende
het behoud van zijn molen.
Herbenoemd worden tot leden vèn de
gascommissie de heeren Moelker en Over
beeke ieder met 10 stemmen en dhr Deurloo
met 8 stemmen terwijl de heeren Baaij
en Boogert ieder 1 stem en de heer van
den Berge 2 stemmen krijgt.
De herkozen nemen hun benoeming aan.
Met alg. stemmen wordt goedgevonden
de gratificatie aan van Os van f 50.
De Voorz. zegt het is de laatste ver
gadering van dit jaar, hij dankt de heeren
voor de werkzaamheden die zij dit jaar
als raadslid hebben verricht en hij wenscht
ze gezellige Kerstdagen toe en een gelukkige
uiteinde.
Bij de rondvraag zegt dhr van den Berge
iets over de controle van de maandkaarten.
Hij heeft indertijd gezegd dat ii een ver
kapt abonnement, maar het blijkt dat hij
niet te veel heeft gezegd. Hij vraagt of B.
en W. nog niet overtuigd zijn dat dit zoo
niet kan blijven, de menschen mogen 54
keer over de brug en als men nu abonne
ment geeft dan vervalt dat of laat men
het doen als bij de tram met delOritten-
boekjes, dat als men over de brug gaat
dat er een knip in wordt gegeven, dan is
het controle, maar zooals nu, lijkt het ner
gens op De eene persoon wordt gecontro
leerd en de ander niet en hoe dan nog.
De controle wordt op een stuk van een
tabakzak geschreven. Spr. zou dan ook
gaarne willen weten hoe de voorzitter er
over denkt om de maandkaarten te laten
vervallen en abonnementen er voor in te
slellen of de kaarten te laten knippen, dan
is het absoluut eerlijk.
De voorz. zal de zaak onderzoeken.
Dhr v.d. Berge zegt het is dringend noodig
dat er verandering komt, het lijktop niets.
Weth. Wagemaker vraagt of de heer
van den Berge geneigd is mededeeliugen
te doen, want hij kan het niet begrijpen,
daar hij dagelijks aan de brug komt.
De voorz. antwoordt dat dit van zelf
spreekt.
Weth. Goossen vraagt waar dat ver
schrikkelijke toch in zit, waar de heer van
den Berge zoo op wijst en hij ziet dan ook
belangstellend uit als dat straks wordt
medegedeeld.
Dhr van den Berge zegt bereid te zijn
dit nu dadelijk in de openbare vergadering
wel mee te willen deelen.
De voorz. zal de zaak onderzoeken en
zal dan straks in de besloten vergadering
er over spreken.
Dhr Dekker vraagt naar beantwoording
van zijn vragen in de vorige vergadering.
De voorz. zal deze beantwoorden in de
besloten vergadering.
Dhr Baaij wijst weer op het woonwagen
kamp, dat lijkt daar wel een mestvaalt,
het is schandelijk.
De voorz. zegt dat hem dit ook welbe
kend is, maar hij heeft al meer gezegd,
zoo gauw hij een andere plaats weet dan
wordt het veranderd, maar hij weet niet
waar de wagens een andere plaats kunnen
worden aangewezen. Hierna sluiting.
ONDERWIJS.
Oud-Vuesemorr. De heer M. J. den Bneelaman
«ijzer aan eea O. L. S. voor achterlijke kinderen
te*Amsterdam, is thans benoemd aan een gewone
O. b. S. te Rotterdam.
BINNENLAND.
Betaling van Directe belastingen.
De Minister van Financiën brengt ter alge-
meene kenüis, dat roet ingang van X Januari
1931 geen zitdagen voor de betaling van directe
belastingen meer zullen «orden gebonden in de
gemeenten waariu gelegenheid bestaat tot het
betalen van belasting op post-, bijpost- en holp-
postkantoren, postagentschappen en (of) post
station'.
Uitstel voor het zegelplakken.
Op de vragen vao bet Tweede Kamerlid Braat
betreffende het niet verleenen door den Raad
van Arbeid te Brielle van door landbouwers ge
vraagd uitstel voor bet plakken van rentezegels,
heeft de Minister van Arbeid, Haudel en Nijver
heid geantwoord, dat de Raad van Arbeid te
Brielle het verzoek om den landbouwers uitstel
te verleenen van het plakkeu van rentezegels
heelt geweigerd, omdat de raad de «ettelijke
bevoegdheid voor het verleenen van bedoeld uit
stel mis'.
De landbouwers, tegen wie een dwangbevel is
uitgevaardigd wegens bet niet voldoen van de
verschuldigde iovaliteitspremie, zullen zich, indien
zij niet bij machte zijn het verschuldigde te be
talen, kunneo wenden met een verzoek om uit
stel van betaling tot den ontvanger in wiens
handen het dwangbevel ia gesteld. Deze kan be-
oordeeleo ot er reden is om het gevraagde uitstel
te verleenen.
Iu verband met het vorenstaande bestaat er
voor den Minister geen aanleiding met betrekking
tot het verteeoen vao uitstel eenigen maatregel
te trrlfan.
in hoofd eu ledematen, Rheomatische pijnen,
Griep en Infleuf.a, Hoofdpijn, Kiespijn, Aange-
zicht-piju co vastzittende Hoe*t, zulleu
U spoedig helpen. Doos 45 ct. Bij Uw Drogist.
10 39779
THOLEN, 19 December 1930.
Zaterdagavond oa sluitingsuur werd onze
gemeente in opschudding gebracht doordat de
mosselvisschtr J. B. die onder den invloed vao
drank verkeerde, de boel een» op stelten wilde
zetten. De politie bracht hem, oa eeoige malen
te hebben gewaarschuwd, io arrest, waartegen
hij zich krachtdadig verzette.
Het nieuwe arrestautenlokaal, dat voor het
eerst in gebruik werd geoomeD, moest het toen
ontgelden en al wat los en. vast zat, aloeg hij
kort en klein, waarbij hij de politie uitschold
vcor al wat leelijk was. Ook moeten eenige, ot
zijn zachtst uitgedrukt, zeer onverstandige
personen, getracht hebben de poort, toegang
gevende tot de arrestauteDlokalen, te rammen
blijkbaar met het doel deu arrestant te bevrijden,
want er werd geroepru „jongens bij moet er uit"
Door de politie wordt daarna een ernstig onder
zoek ingesteld.
Een en ander veroorzaakte een groote volks
oploop. Naar schatting ruim 200 personen, die
meermalen door de politie tot doorloopeo moesten
worden aangemaand. Het vervolg van dit gebenreD
zal te Breda wel worden afgewikkeld.
Onbestelbare brieven en briefkaarten, vaD
welke de afzenders onbekend zijn.
Biooenland (Brieven)
1. Aarden JaD, Strijp Eindhoven. 2. Dincteor
R. H. B. S. Bergen op Zoom.
Nota. Aanbevolen wordt om het adres van
afzeuder op de stukken te vermelden, opdat
deze bij oobestelbaarheid kannen worden terug
gegeven. Voorts is het gewenschl alle per post
te verzenden stukken steeds van een volledig
adres - straatnaam en huisnummer - te voorzien.
Op den Rijksstraatweg te Poortvliet is eïo
auto van de firma Vroon, die naar Scherpenisse
reed, door slippao in een sloot terechtgekomen.
Daarbij ging de groote vrachtauto over den
kop en de goederen kwamen voor het grootste
gedeelte over den weg te liggen. De chauffeur
kwam wonder boven wonder met den schrik vrii.
Het beeft heel wat moeite gekost den zwaren
vrachto weer op den weg te krijger.
Dinsdag werd het zoontje van deö land
bouwer D. Giljam op school onwel. Zij kame
raadjes vertelden dat hij van een wagen was
gevallen.
Er is toen geneeskundige hulp van dr. Looysen
ingeroepeB die constateerde dat het jongetje
een lichte hersenschudding had bekomen.
Per aoto bracht daarna dr. Lory*en het kuaspje
huiswaarts.
De heer N. P. Schot, voorheen Ambtenaar
ter Secretarie alhier, ihans werkzaam te Capelle
te Goes, is benoemd tot adsisteut-venficateur
vao het Centraal Bureau voor verificatie en
financieele ad*iezen vau de vereeüigiog van
Nederl. Gemeenten. Hem is Arubem als stand-
standplaats aangewezen.
OUD-VOSSEMEER. Op een drijfjicht inden
Priestermeetpolder onder Poortvliet werd per
ongelnk een drijver, bij het passreren van eec
langoor, door een schot getroffen. Het bleek dat
de verwonde, die eerst te dezer plaatse werd
geholpen, ernstig gewond was, waarna hij naar
Bergen op Zoom naar het ziekenhuis werd ver
voerd. Hoewel men opname geweuscht achtte,
wilde de getroffene niet in het ziekenhois blijven
en werd per auto huiswaarts gebracht.
-- Naar ons wordt medegedeeld is de heer
Geoze van Scherpenisse, welke als volontair
werkzaam was te Scherpenisse, thans benoemd
aan de overzijde der Eendracht, te Nieu
BI
er
di
TWEEDE KAMER.
Donderdagnacht 12 dezer werd nog gesproken ov« d(
de begrootiDg van Waterstaat. De heer Krijger uitt
de vrees, dat het aanbrengen van een leidaui aan d
Westzijde van hel Hellegat nadeelige gevolgen za
hebben voor de mossel- en oesterkweekplaatsen ii
de Ore velingen, liij wenscht waarborgen en proef
nemingen.
De heer Bongaerts meent dat het zoutgehalte we
voldoende zal blijven voor deze kweekplaatsen- ni
De minister zegt proefneming toe.
Bij het artikel aanleg vluchthaveu te Zijpe zeg Ql
de
Naar wordt gemeld zijn aangewezen ali
volkstellers op l Jao. a.«. de hb. J. Snijden
M. de Witte, J. de Klerk en P. de Wilde.
SCHERPENISSE. In de gebonden vergade.
riog van ingelandes waarbij 14 van de 18 st,
tegenwoordig waren, werd tot dijkgraaf herbe
noemd de heer A. Kleppe met 12 stemmen.
Tot onbezoldigd rijksveldwachter is be- eu
noemd de heer J. Wondergero, gem.veldwachtei
alhier.
S'fAVENISSE. 1q de alhier gehouden ver
gadering van ingelanden van den polder Oud-
Kempenshofstede is in de vacature C. L. Dorg|
(bedankt) gekozen als dijkgraaf de heer M. Suur.
land, thans gezworene, en in diens plaats ali is
gezworene de heer C. Dorst Azn. P£
Io de vacature M. de Graaf, die bedank j*
heeft, is met 33 vao de 45 uitgebrachte stemmei
als notabele der Ned. Herv. Kerk gekozen de
heer A. van Prooyeo.
In de afgeloopen campagne zijn alhier op
de beide weegbruggen gewogen resp. 6013912 Di
en 4742408 K.G. soikerbieten, die alle pet lo
scheepsgelegenheid zijn vervoerd.
De heer C. L. Ddrst Jzn. alhier, die
eeoige jaren pres.-kerkvoogd der Ned. Herv
gemeente alhier is geweest, heeft als kerkvoogc
en dus ook als president zijn ontslag genomen,
Wegen op Tholen.
Tot het college van B. en W. van Tholen, hel
polderbestoor vao Oud-Vossemeer en van St
Annaland heeft de B. B. N., Bond vao Bedrijfa
autohouders in Nederland een adres gericht oa
te wijzen op den toestand vao eenige wegen.
In de eerste plaats de weg vauaf den laatstee
Stuiver tol Ond-Vossemeer.
1. Het onderhoud, waarbij de gaten en kcilet rz
in den 3 4 4 M. breeden steeoslagweg wordet
opgevuld met aarde en steenslag, waardoor dt
bekende molshoopen ontstaan en waarbij het in
rijden aan het verkeer wordt overgelaten.
Vroeger kon eene dergelijke werkwijze bij eei 'g
overwegend verkeer met van breede ijzeren wiel
banden voorziene wagens met succes worden toe
gepast. Nu tegenwoornig meer en meer motor
rijtuigeu op den weg verschijnen is de geschetst!
wijze van werken niet meer toelaatbaarniet
alleen lijden de bedrijfsautohouders daardoor be«
langrijke schade aan hun materieel en banden
doch ook de wegbeheerder zelf is er niet medi m
gebaat, omdat al heel spoedig de opgevulde gatei 0:
door de znigende werking bij de grootere snel
heid van de mechanische voertuigen weer wordei
stnkgereden en het geld aan onderhond besteel
als weggegooid moet worden beschouwd.
De juiste wijze van herstelling zal moeten be
staan in het omploegen van het wegdek met aan-
vuil ng van het \erbardingsmateriaa), waar sulk oi
noodig is en het daarna opnieuw inwalsen vai isl
den weg. Het aanbrengen vao een bitomiueu»
afdekking zal op deu dnur niet zijn te vermijdei
en zeker bijdragen tot verlaging van de ODder
hoodskosteu.
2. Het vormen van een gevaarlijke sliblaag 0(
den weg door het bietenvervoer.
Indieu aan de karreovoerders de verplichting
werd opgelegd de wielen van hno wagens ti
reinigen, alsvorens zij van het land op den rijwej si
komen, zoo hiermede reeds eeue aanmerkelijk o1
verbetering worden bereikt. Bij de afritten naa
de polders is de toestand nu dikwijls gevaarlijk
vooral waar de landwegen io bochteu op den
doorgaanden weg aansluiten. Het zal op dit
plaatsen aaobeveliog verdienen de aanslaiting ei
de afritten le voorzien vsn een goede klinker-
verharding, waardoor het stokrijden van den we|
door de karren wordt voorkomen.
8. De aanwezigheid op het eind 7an de Molm
straat te Oad-Vossemeer vau een moor bij he
perceel van den Heer Zweedijk, waardoor het oit-fBf
zicht op het verkeer wordt gehinderd.
In de tweede plaats van Oud-Vossemeer to
21/, K.M. voor St. Annaland. Betreffende dezet
weg gelden dezelfde klachten. Bovendien ziÏD di
zijkanten van dezen weg niet verhard, zooda
dt-ze worden stnkgereden en er diepe sporen e
modderkoilen ontstaan, hetgeen bij uitwijken groo
gevaar oplevert.
Door het aanbrengen van zij het ook licht
verharding wordt de veiligheid vau het verkee
en de algemeene bruikbaarheid van den weg ii
belangrijke mate verhoogd.
Tenslotte wordt de aandacht nog gevestigd o] n
een gevaarlijke en scherpe bocht op Caudia, waa
verbreediog noodzakelijk is om anders oüvermij
delijke ongelukken te voorkomen.
rd
)e