Tweede Blad. VAN VRIJDAG 16 NOVEMBER 1928. Dwars door Canada. De macht van het kleine in de natuur. IV. Aan de poort der prairie. Winnipeg, 30 September 1928. Winnipeg, de poort der, of ook wel de sleutel de prairie genoemd, is een groeiende stad n du reeds over de driehonderd duizend inwo- irs, met breede welgeschapen aveoues, met oote bank- en handelspaleizen en eenigen der ootste wiokelmagazijnea des lande. In deze itoreV' kan men letterlijk van alles koopen dal zoo in details, dat elke der bonderden ieelingeo in hun soort ook werkelijk gespeci- seerd gesorteerd zijn. Het zijn ware wolkec- 'abbers en de postafdeeling, d. w. z. de ver- epingen alleen bestemd tot bet verwerken der post uit alle deelen van het platteland nnengekomen orders, is dikwijls nog wel het ornaamste deel van het gebouw. Het meeren- el der klanten heeft immers geeD gelegenheid uren of dagen ver naar de hoofdstad te oren. Een Hollandsche merkwaardigheid van Win- J>eg is, dat sinds ongeveer eeD kwart eeuw de )el bllandsche kolonisten er zich gespecialiseerd ?e bben in wat men noemt de ^Market Garde- de engros leverantie van groenten en 'hit aan de wederverkoopers en de groote in stellingen der stad. Zulk een omvaog heeft dien ipdel aangenomen, dat men wel veilig getuigen ]'l*ri koe heel dit bedrijf van Winnipeg in Hol- ^vdrche handen zit. 's Zomers komt het van ll,Jp eigen farms in den omtrek en gedurende aijn winter betrekken de Hollandsche firma's er ter stede hun dagelijksch steeds vaste aan- 'ier van de Vereenigde StateD, voornamelijk JN| Oalifornië. Winnipeg is ook in koloniseerenden zin een |trum van Hollandsche activiteit. Er is een actief Consulaat, eigen kantoren van ver tillende Hollandsche instellingen eDZ. Het *al wilde dat ik in Winnipeg ook de eerste fkel voDd tot een nieuwe kolonie Holland- settlers. et begint n.1. meer en meer een systeem te worden in groepen nit te gaaD. De Hollander die Holland verlaat, ziet er dikwijls tegeD op om zich geheel en al in het onbekende te ver liezen en vooral is het voor breede kriDgec der plattelandsbevolking het grootste bezwaar weg te moeten trekken van een kerk waaraan men gehecht is en niet. te weten of er in de Nieuwe Wereld, in die plaats waar men zich denkt te vestigen, wel eenige gelegenheid is tot het vervullen van godsdienstplichten. Zoowel de Katholieken als de Protestanten voelen zolk een offer zeer zwaar en vandaar dan ook dat meer en meer de kolonisatie van verschillende fami lies in groepen gesteld wordt onder een vader- landschen geestelijken voorganger. Te Edam, Tofield en Neerlandia heb ik in Westelijk Canada de Protestantsche nederzetters bezocht, doch bij Winnipeg, in Plomas, bevindt zich een der jongste Katholieke gemeenteD, aan velen der lezers bekend door de propaganda door Father Cox in de Nederlandsche pers ge voerd. In een volgend artikel zal ik mijn interessant bezoek aan het nieuwe Plumas niteen zetten, doch alvorens daartoe over te gaan is het nuttig in het licht te stellen welke rol de Spoorweg maatschappijen in deze en dergelijke kolonisatie pogingen vervolleD. De kolonisatie té Plnmas b.v. staat onder de vleugelen der Canadeescbe Staatsspoorwegen, d. w. z. het is de CaDadian National Railways geweest welke de kolonisatie dit voorjaar naar Canada uitgebracht heeft, ïd Winoipeg eenige dagen onderdak verschafte, hen in contact bracht met de Maatschappij welke de gronden aldaar iü eigendom heeft en een wakend oog, niet alleen op alle transacties, doch op heel het wel en wee van alle kolonisten hield. Indien eenmaal de Spoorwegmaatschappij, dat wil dan zeggen,haar te Rotterdam gevestigd boreau, den emigrant aangenomen heeft dan ligt daariDop zichzelf reeds eeng arantie voor den landverhuizer, welke men niet onderschatten moet De Spoorweg maatschappij heeft directe zakelijke intresso iu dieD man gekregen. De man kan alleen eeu zakelijk voordeel voor de Maatschappij worden, indien hij succesvol is iu CaDada. Is hij ongeschikt, dan komt hij de Maatschappij alleen maar op groote kosteD, zonder eenig voordeel, te staan. Doch is hij geschikt, maakt hij eeu succes van zijn werk, dan wordt hij voo* het spoorwegbe drijf een zeer waardevolle klant. Men houde goed in het oog, dat heel deze reusachtige mil joenenbedrijven der Canadeesche Staatsspoor wegen voornamelijk drijven op de resnltaten van het succes der duizeodeu farmers, langs hare lijnen gevestigd. Alles wat de farmer in zijd steeds groeiend bedrijf noodig heeft, wordt aan gevoerd door de Spoorwegmaatschappij, alles wat de farmer afzet wordt weer vaD de farms afge voerd door dezelfde Spoorwegmaatschappij. Het *.8 deze „dnbbele vracht" de leverantie eener- zijds, de oogst anderzijds welke voor de Spoor wegmaatschappij de voornaamste verdiensten vormen, de kurk waarop bun bedrijf drijft. ttWij verdienec als Spoorwegmaatschappij aan iederen succesvollen farmer horderden dollars per jaar", zeide mij een der leidende ambte naren" en dus doen wij uit wel begrepen eigen belang ous best om van den nieuwkomer een succesvollen farmer te maken". Voor wie gewend is aan de knosse Hollandsche toestanden, moet het misschien wel eenigszios moeilijk te vatten zijn, waarom de Maatschappijen zoo gebrand zijn op den enkeling. Doch de openlegging van dit ontzaglijke land is znlk een kostbare onderne- ming, dat elke nieuwe lijn en voortdurend houwt men staag door aan steeds nieuwe ver takkingen en communicaties zich pas be druipen kan indien er zich belangrijke plaatsen aan of in de Dabijheid dier lijn kunDen ontwik kelen, zoodat naast eeu zeker personenvervoer er voornamelijk eeu intensief vrachtvervoer ontstaat. Canada heeft op één Da bet grootste spoor wegnet ter wereld en het grootste spoorwegnet berekend per hoofd der bevolking. De totale baaolcngte bedraagt niet minder dan tegen de vijf en zestig duizend kilometers, waarin eeD kapitaal van acht en een half duizend millioen gulden gekapitaliseerd ligt. De Canadeesche Staatsspoorwegen is van de beide Maatschappijen de grootste. Terwijl in 1920 de Maatschappij nog kampte met een exploitatie deficit van 86 millioen guldeö, sloeg dit cijfer na de ingrijpende reorganisatie van den tegenwoordigen President, Sir Henry ThorntoD, een der grootste figuren in het Canadeesche leven om, in een exploitatie surplus over 1927 van meer dan 100 millioen guldeD, Op dit momeDt dekken de eerste acht maanden van 1928 reeds geheel bet vorige jaar en 1928 belooft voor de Canadian National Railways een record jaar van vooruitgang eu winst te wordeD. Immers de oogst was dit jaar buitengewoon goed en het is de oogst waarvan de spoorwegen het moeten hebbenniet beter wordt dit gedemonstreerd dan door het verhoudingsverschil in rollend materiaal. Tegenover nog geen vierduizend per sonenwagens staan meer dan honderd twee en twintig duizend vrachtwagens. Heel den langen Dacht door, hoort meD dan ook in deze weken de zw&argeladen lange graantreinen hnn verre weg door de doodstille prairies rolleD. Het directe voordeel en er is waarlijk geen meer tot wederhulp opwekkende drijfveer is dus de belangengemeenschap welke de een voudigste laodverhuizer den medewerker en bond genoot maakt van de machtige Spoorwegmaat schappij. Dat daarbij van de zijde der spoorwegen op een buitengewoon loyale maoier te werk gegaan wordt, werd mij wel vooral duidelijk door wat de Aartsbis schop van Winnipeg, Dr. Sinuot, mij zeide, en te sterker wordt de waarde zijner verzekering omdat het hier geldt een hooge kerkelijke auto riteit, algemeen in den lande door alle partijen en gezindten geëerd, eeu man die volkomen belangeloos staat tegenover welke organisatie dan ook en bovendien een autoriteit die zich hier, na jaren van practische ervaring nit, over de spoorwegleiders, die het belang van den emigrant bevorderen. De leiders der Spoorweg maatschappijen, zoowel die der kolonisatie en landaepartementen die ik hier in Winüipeg van zeer nabij nu al zoo lang heb kuünen volgen, zijn zeer loyale, breed deokende en verziende menschen. Zij honden een hooge standaard van zakelijke moraliteit op, er is geen sprake van exploitatie der nieuwkomer», integendeel, zij helpen de immigranten zooveel als in hun ver mogen ligt en beschermen hun, dikwijls ook tegen henzelf. Ik heb het grootste respect voor deze leiders en ik kan den landverhuizer geen beteren raad geven dan zich met alie openhartigheid aan hen toe te vertrouwen. Ik geloof dat deze markante uitspraak van zulk eeD groote waarde is, dat ik Diet mocht Dalateu deze eveu geruststellende als vertrouwen inboezemende verzekering, hier over te brengen. Deze appreciatie eert CaDada als land ca eert vooral de groote Spoorwegmaatschappij, die aan de ontwikkeling van land en volk zulk een leeuwenaandeel bijdraagt. K. v. H. LAND- EN TUINBOUW. Nadruk verboden. Sedert de meusch Ue hem omringende, en voor 't oog zoo schoone natuur, aandachtig ging gadeslaan, heeft hij bemerkt, dat er onder de plaDten evengoed epidemieën kunnen heerscheD, als oDder de dieren. Zoo is b.v. reeds sedert onheuglijke tijdeu bekend, welke schade roest en brand aan de graangewasseu kunnen toe brengen. Door de laatste verandert de korrel langzamerhand in een zwartbruine stofde eerste, de roest, tast wel niet de korrel aaD, maar doet zich geldeD op alle groene deelen, vooral op de laatste bladeren, doch ook soms tot op de kafjes, en zelfs tot op de oppervlakte der korrels. Langen tijd meende men, dat de oorzaak dezer verschijnselen moest ge ocht worden in ongOD8tige weersgesteldheid of n den aard van den bodem, terwijl nog anderen dachten, dat de roest ontstond door een stilstand der sappen. Later evenwel kwam men te weleD,dat

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1928 | | pagina 3