IERSEKSCHE EM THOOLSCHE COURANT anaiffi»; NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN. PUROL bij Brand-en Snij wonden k 2274 Vrijdag 2 November 1928. Zes en veertigste jaargang olen, Poortvliet, Scherpenisse, St. Maartensdijk, Stavenisse, St. Annaland en Oud-Vossemeer. Eerste Blad. ït NICOLAAS- CADEAUX Bieten rooien 36886 8 PUROL C-3C-3MC-OC-3C-3 ruime keuze. 20 36892 Ziet onze etalage. I. STOLK - ST. MAARTENSDIJK C-3C-3««C-OCH)C-3 Dwars door Canada. ut. bij Verkoudheden en Rheumatiek Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond. T Ijjs per kwartaal f 0,80met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,375, franco per post f 1,65 -f- 15 ct. disp. kosten. UITGAVE FIRMA J. M. C. POT - THOLEN. TELEF. 1NTERC. No. 16. Advertentiënvan 1 tot 4regels 75 ct.; iedere regel meer 17'/2 ct Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. :ho PUBLICATIEN. AANKONDIGING. irgemeaster en Wethouders der gemeente Tholen ;en ter kennis van belanghebbenden dat te be lf]vn op 12 November vanwege de Gemeente een ^tMING zal worden gehouden van de Wegen en ko^paden met de Kunstwerken. 'e'®oIen, den 2 Nov. 1928. 9 ifd aanbevelend, |KT 259 TEL. 19. STEEDS TE ONTBIEDEN bai isschen de wielen op de IJzeren baan. Winnipeg, 28 September 1928. vijftig uren treinrit van de hoofdstad a naar Winnipeg, de poort der Caoadee- prairie, was afwisselend genoeg om de twee in sporens spoedig door te zijn. |e treinen der Canadeesche Staatsspoorwegen ~.dian National Railway*) hebben een goeden niet alleen in effectiviteit, doch bovenal n iorichting en bediening. Be privé apar- ten, een soort zit-slaapkamer voor den passagier, die daar eeu dertig dollar per voor neer wil leggen, zijn waarlijk niet voor nidj ort noodzakelijk. De ^Standard Sleeper* 30fd die in even groote mate. Overdag is het 1 St gezellige rustige zitwagen. Ik leg hierop aal den nadruk omdat nog al eens de liteit der afzonderlijke coupé's, zooals wij |u Holland als overal elders in Europa keuoen, fefereerd wordt boven het doorloopende sys- peil van Amerika, waar de sehoHen ontbreken UU^e wagen er uit ziet als één groot, ruim interieor. Doch wie eenmaal vao lange aan aren, tot dagen aan dagen in een heeft moeten zitten, is bet voordeel van vsteem duidelijk, want de afleiding van dit durend va-e?-?ient door den geheelen wagen erre te verkiezeu boven de kniezerige een heid van een Hollaudsch coupétje. «Nachts verandert het iuterieur van den l/flard wagen geheel en al. Het is één lange van zware groene gordijneD, met aan weers- de tweemaal twee rijen bedden hoven ir. De gedienstige van den slaapwagen is een neger, keurig gekleed in groen-grijs rm voor den dag en 's avonds in bet wit •en. Geen voortreffelijker kamerdienaar de neger j hij doet alles kalm en geruisch- en is handig en beleefd. Zoo menigmaal al eze reis, als ik laat in den avood of midden en nacht op een tusschenstation uit deu moest, wachtte de neger al aan den ingang den slaapwagen. Hij maakt een bed op van be lakens en dekens, zet de hor open als drukkend warm is of haakt eeD dubbel er aan wanneer de koude nachtwind snijdt, rende den nacht reinigt hij Uvd schoenen, slt pak, hoed en jas en stoft Uw koffer extra schoon, 's Morgens wekt hij discreet, den weg naar de toiletkamer, met haar en koad stroomend water, spiegels, scheer- eilen en wat al niet meer. En als ge klaar et Uw toilet heeft hij inmiddels Uw bed in een gezelligen zithoek herschapen, wijd hun een welverdiend saluut, tijd tot tijd schijnen ze mij de incarnatie ;n |de volmaakte gedienstigheid der Canadee ss Staatsspoorwegen. 8 gassen zijn er in de treinen niet, d. w. z. 11e ag. Alleen de slaapwagens hebben de duur- jo «-Standard* en hetgoedkoopere ^Tonrist* type. wie overdag reist bestaat er maar één klasse er ep de gemakkelijke leeren banken treft ira alle klasseQ en standen zonder ouderscheid /6I elkaar. De landverhuizers hebben huu enaderlijken wageD, Kolonisten Car*, gelijk "He gewoue dagwagens, doch alleeo met iel dat 's uachts de zitbanken in slaap- fofen veranderd kunnen worden, Zoo'n heele dag in den trein vraagt ook eeD voorziening voor hoofd en maag. Voortdurend komen jongens met kranten, boeken en tijd schriften door den treiD. Chocolade, ijs en vooral het heerlijke Canadeesche fruit vinden voort- durenden aftrek. Maaltijden kan men natuurlijk in den restauratiewagen krijgeo, doch voor veleD, die de prijzen daarvan te hoog vinden, is er overvloed vao gelegenheid om aan de buffetten der vele stations, op die typisch hooge Ameri- kaansche bar-stoeltjes aan de toonbank, een har- tigen beet billijk op te doeD. Daartoe is alle gelegenheid, want de Cana deesche treinen, ook de sneltreinen, stoppen dikwijls en vooral iu het drukke seizoen. Het bouwen vao den spoorweg is hier een milli- oeneuwerk geweest. De natuor moest overwonnen worden niet alleen iu haar ongelooflijke uitge strekte afstanden, doch dikwijls ook door allerlei moeilijkheden van bergen en rotspartijen, meren en stroomen heen. En zoo dient de rit van eiken trein zoo voordeelig mogelijk gemaakt te worden. Vooral op de zijlijnen en door het bezoeken van velen onzer nieuw gevestigde landgeuooten KloveD, ontvellingen schrammen en andere hnidverwondingen ver zacht en geneest men snel met Doos 30 en 60 ct. in alle hoeken eu gaten van het groote Canada, heb ik vao die zijlijnen meer dan mijn portie genoten --is voor elke plaats, bijna zonder oitzouderiDg in bloeieoden opkomst, het stoppen van den trein van zulk een groot gewicht en door de drie of vier kolossale goederen- en postwagens wordt dan ook heel wat in- en uitgesleept in korte spanne tijds. Op een avond viel het zoo uit dat ik de stad om tien uur verlateD moest, om 's nachts om twee uor in de te bezoekeo kolonie aaD te komer. Dit was de eenigste dienst en vier uur, vlak naast de deur, zegt de Canadees, die voor afstanden zijn neus met gauw optrekt, is niet voldoende om er voor onder de wol te gaan dus bleef ik op en was aldus getuige van een heel aardig systeem, zoo eenvoudig eu zoo handig dat het m. i. de Cauadeesche gedienstigheid, een hoog gehouden deugd hier, zou kunnen typeeren. De conducteur knipt Uw kaartje en geeft U eeo gekleurd strookje papier, waarop bij dat nummer schrijft waaronder Uw plaats vaD bestemming in zijn gids aangegeven staat. Dat strookje moet U dnidelijk zichtbaar dragen, ofwel iu Uw knoopsgat, ofwel op Uw hoed. Tien miuoteu voor elke halte gaat de condnc- teur door den wagen, ziet aan het nummer op Uw strookje of U er bij de volgende halte uit moet. Is dit zoo, daD vertelt hij U dat door het strookje terug te nemen en U wakker te schudden als U in slaap gesukkeld mocht zijo. Eenvoudiger, meoschkundiger eu tegelijk wel willender systeem dan dit, moet ik ter wereld nog ontmoeten. Aan het einde van eiken trtin, op de hoofd- netten dan, is de z.g.n. salonwager, toegankelijk ofwel door extra toeslag, ofwel voor de ^Stan dard* reizigers. De voornaamste attractie is het observatiebalkon, een soort veranda aan heleind, beschut tegen zon en regen en wiud eu toch open, waarop men het landschap in zijn onaf gebroken schoonheid achter zich ziet wegvlieden. De saloncar heeft verder een welvoorzieue lees tafel, een schrijfbureau en eeu bibliotheek. Er is eeo radiodienst met een specialeo operateur aan den wagen toegevoegd. Stilstaande werkt de luidspreker, doch onderweg neemt iedere passa gier die daar lost in heeft, de boven zijn fauteuil hangende koptelefoon. En zoo beb ik op een Zondagavond, terwyl de sneltrein in daverende vaart door de wouden van Zuid Mauitoba don derde, op de duidelijkste wijze eu volmaakt ongestoord het zingen en de preek, uitgezonden vao de een dag reizeus Protestantsche Kuox kerk te Winnipeg kunnen volgen. Nog veel korter dau zelfs een eeuw geleden was de baan, waarop we du zoo veilig reden, barre wildernis en scalpeerden de Roodhuiden er den blanke die zich in hnn streek darfde wagen. Deze observatie over het voortreffelijke eu voor alle behoefteD gerieflijke systeem der *Ca- nadian National Railway**, de grootste Spoor wegmaatschappij vau geheel Amerika en Da de Duitsche Trust de grootste ter wereld, kwam mij in gedachten gedurende die twee dagen eD twee nachten langen rit vao Ottawa naar Win nipeg. Vanaf het balkon der observatie-car werd men niet moede het steeds wisselende decor van Canada gade te slaan, uitgedost als in één onmetelijk herfstbooquet. Zoo mooi als in den herfst kan het landschap io den zomer zelfs nooit zijn. In alle variaties pronkten de bladereD der boomen, geel en bruin en goud tot het gloedroode toe, met daartusscheu de zilveren stammen vau berken en populieren of de don kerte van het andere hout. ^Land der tiendui zend mert?D* zou Manitoba genoemd kunnen worden. Nooit faalde het water, bezonken als een spiegel, met de denneboomen aan den einder tot tegen de flanken en op de toppen der verre heuvels. Dan weer gaat de spoorbaan over een breeden dam, trotsch in de bedding van eeu meer geworpen eu dan weer door ebn rotskloof, nqdig met dynamiet uit elkaar gebeten om doorgang te openen voor het trilleude ijzeren monster. Lieflijk is de natunr, doch sterker nog dan dit is zij hier grootsch en eeuwig. Volmaakte stilte heerscht tusschen de meren en bergen, bijna geen menschelijke woning valt te bekennen, slechts hier en daar loopt een onde woudlooper laDgs de baan. En Dog schaarscher dan de wo ningen zijn hier de nederzettingen. Doch waar de trein stopt doet de plaatsnaam //Sioux Lookoul* (de uilkijkpost der Sioux Indianen) of Lake Superior (het superieure meer) U mediteeren over de romance van dit oerland, over den Cooper en Aimard onzer jongensboeken en zoo krijgt meo bijkans de hallucinatie van op de effenheid van het verre meer de zinspeling van een cano te ontwaren, waarin de met al zijn veeren getooide Roodhuid, de hand boven de oogeo, het voortdaveren gadeslaat van onzen moderneD expres! K. v. H. PLUIMVEETEELT. groote wetenschappelijke commissies om dit te onderzoeken en deze kwamen tot een ander resultaat dan Koch. Op het con gres van 1908 te Washington gaf Koch toe dat besmetting van den mensch met run der tuberculose mogelijk was, doch zeer zelden voorkwam. De Britsche regeerings- commissie had eehter aangetoond dat vele gevallen van besmetting van menschen voorkwamen en zeer ernstig ook, vooral bij kinderen. Bij kinderen stervende aan buiktuberculose werd deze zelfs in 50 der gevallen door rundertuberkelbacillen veroorzaakt evenals in vele gevallen van lupus bij volwassenen en kinderen. In 1912 op het wereld-tuberculose con gres in Rome kwam men tot de volgende conclusies Besmetting van den mensch met run dertuberkelbacillen komt minder voor dan van mensch op mensch doch niettemin is 771 Let vooral op den naam Sanaplrin daar deze tabletten wettia beschermd zlin tegen namaak en vervaliching Priü 25. 40 en 75 ct.. 12 36885 Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen door de abonné's worden gezonden at»u Dr. te Heunepe, Diergaardesingel 96a, Rotterdam. Postzegel tan 71/2 cent voor antwoord insluiten en bladvermeldeu Over Tuberculose in het algemeen. Pluimvee-Tuberculose in het bizonder. Van de bacillen in eieren komen we nu tenslolte op de tuberculose. Schijnbaar spring ik uiaar zoo'n beetje van den hak op den tak, doch wie een beetje op den draad gelet heeft, ziet dat deze precies loopt waar ik hem hebben wil en wel vanaf zijn begin-vraag over het gevaar van tu berculeuze kippen en eieren naar de kip- pen-tubereulose toe. Om daar te komen ïiet ik dus eerst zien wat er zooal voor buitennissigheden in eieren kunnen zitten, die meer onsmakelijk dan schadelijk zijn. Daarna liet ik zien hoe in eieren bepaalde bacteriën terecht kunnen komen, o.a. para- typhusbacillen en nu zu len we eens zien hoe het met de tuberculose staat. Het is nu eigenlijk de tijd van de kippen- tuberculose, een zeer ernstige ziekte, die ik wil gaan behandelen en aangeven, hoe wij baar uit kunnen roeien. Tevens wil ik daarbij de runder- en varkenstubereulose bespreken, omdat die er gedeeltelijk mee samen hangen. De algemeene vraag wordt dus eerst: kunnen tuberculeuze runderen, varkens en kippen menschen besmetten? Over deze vraag is ontzettend veel ge streden sinds 1881 de beroemde Roberl Koch de menschen tuberkel bacil ontdekte. Reeds vanaf de oudste tijden komt de tuberculose voor doch pas omstreeks het midden der vorige eeuw bewees Villemin dat deze ziekte besmettelijk was. Toen eenmaal de tuberkelbacil ontdekt was ontbrandde een geweldige strijd of de 1 bacillen van runderen en menschen de- zelfde waren. Eerst overdreef men in de j eene richting, later weer in de andere, eerst zeide men 1 at nu het geheim der tuberculose van den mensch ontdekt was en deze van de koeien kwam (met de melk enz.) laler in 1898 beweerde dr. Smith dat beide soorten van bacillen zeer sterk ver schilden. In 1901 verklaarde Koch op het Tubercnlose-congres te Londen dat de ba cillen niet dezelfde waren en er geen ge vaar was voor menschen door runder tuberculose, zoodat men uit een oogpunt van volksgezondheid de rundertuberculose niet behoefde te bestrijden. De Engelsche en Amerikaansche regeeringen benoemden 12 36887 bet noodzakelijk alle mogelijke maatregelen te nemen tegen besmetting door runder tuberculose van menschen. In 1913 deelde dr. Stilles uit Edinburgh op een internationaal congres te Londen mede dat van 72 gevallen van tuberculose kinderen er 36 voorkwamen bij kinderen beneden 5 jaar en dat al deze gevallen met uitzondering van 3 berusten op besmetting met runderbacillen. 84 dezer kinderen was vanaf de geboorte gevoed met rauwe koeienmelk. Door den wereldoorlog werd het onder zoek in deze richting vertraagd. Een der nieuwere opgaven is van 1922, door dr. Griffilh op een congres te Londen gegeven. Van 1215 gevallen in Engeland waren er 23 veroorzaakt door rundertuberkelba cillen, zoodat dr. Grilfith concludeerde dat rundertuberculose een belangrijke oorzaak was van menschentuberculose in Groot Brittanje, vooral bij kinderen beneden 5 jaar. Uit berekeningen volgt dat per jaar in Engeland ongeveer 3000 menschen ster ven aan rundertuberkelbacillen en bet aantal menschen die niet sterven doch jaren jaren lang lijden als een gevolg van het drinken van besmette melk is veel en veel hooger. In 1927 deelde dr. Griffilh mede dat van 541 gevallen van been en gewrichtstuber- culose in Engeland bij personen van eiken leeilijd 18.7% beruste op rundertubercu lose. Er zijn natuurlijk veel meer gevallen aan te halen maar uit wat ik tot nu toe gegeven heb blijkt al voldoende van boe groot belang voor de volksgezondheid het is de rundertuberculose met alle kracht te bestrijden, afgezien natuurlijk van het feit dat de rundertuberculose voor den vee houder enorme schade oplevert. Besmetting van den mensch met vogel tuberkelbacillen komt lang niet zoo vaak voor doch is ook aangetoond. Loevenstein heeft haar bij pluimveehouders gevonden en deelde in 1913 als zijn meening mede dat vogeltuberculose meer bij den mensch voorkomt dan men denkt. Later hebben verscheidene onderzoekers zulke gevallen gevonden en hieruit volgt dus ook al weer dat uitroeiing der pluimveetuber- i'ulose een gebiedende eisch is met het oog op de volksgezondheid. Vogeltubercu lose blijkt het gemakkelijkst over te gaan op varkens, waaruit weer volgt dat men in geen geval zooals thans nog wel op boederijen gebeurt varkens en kippen in één stal moet houden. Voor de varkens houderij is de vogeltuberculose een hoogst schadelijke ziekte. Uit een en ander zien we dus dat al deze tuberculose gevallen bij verschillende diersoorten verhand met elkaar houden en dat de pluimvee tuberculose gevaar kan opleveren voor den mensch. Nu kunnen in de eieren van tuberculeuze kippen, op dezeüde manier als pullorom- bacillen, bij pullorumkippen, tuberculose-

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1928 | | pagina 1