IERSEKSCÜE THOOLSCHE COURANT f) NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN. O. 227i Vrijdag 12 October 1928. Zes en veertigste jaargang ïolen, Poortvliet, Scherpenisse, St. Maartensdijk, Stavenisse, St. Annaland en Oud-Vossemeer. De Brugfeesten. nkF E s| 2 uur Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond. ""ijs per kwartaal f 0,80met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,375, Ull franco per post f 1,05 -f- 15 ct. disp. kosten. enzitfc uur. UITQAVE FIRMA J. M. C. POT - THOLEN. TELEF. INTERC. No. ló. Advertentiënvan 1 tot 4regels 75 ct.; iedere regel meer 177, ct Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. 1 Z. EXC. MINISTER VAN DER VEGTE. In verband met de groote beteekenis van de overbrugging van de Eendracht is Z. Exc. de inister van Waterstaat zoo welwillend geweest voor ons blad een kort woord te schrijven, jtgeen we hier laten volgen; Hoe lange jaren is er uitgezien naar de brug tusschen bet eiland Tholen en den sten wal van Noord-Brabant! Soms scheen het, of alle arbeid tevergeefs zou zijn dan kon er weer hoop gekoesterd worden. En die hoop is ten slotte niet'beschaamd. De brug is geopend en het verkeer kan gebruik van maken. De voorbereiding heeft vele zweetdroppels gekost, maar de uitvoering is vlot gegaan. Allen, die aan dat moeizame werk hunne krachten gaven, verdienen dank. Mogen zij allen er nog langen tijd getuige van zijn, dat deze nieuwe verkeers- 5( ihakel aan de verwachting zal beantwoorden en er toe zal bijdragen om deze :hoone streek op den weg van ontwikkeling en vooruitgang krachtig te steunen. Mr. A. J. VAN DER HOEVEN Burgemeester van Tholen. Onze Burgemeester, Mr.A. J.van der Hoeven, zoo welwillend op ons verzoek het volgende schrijven Eindelijk is de dag van de openstelling n de brug over de Eendracht voor het irkeer aangebroken en ook reeds weer torbij. Deze dag is door zeer velen met ngeduld verbeid en met gejuich begroet oor anderen, gelukkig een klein getal, als meest rampspoedige dag voor het Thool- he land beschouwd. Bestaat er reden voor lik pessimisme, en zijn inderdaad van de rerbrugging van de Eendracht de ernstig- e gevolgen te duchten voor de welvaart lofen de bevolking onzer stad en van ons le' iland? rt< T) hi ik wil trachten zeer in het kort een 31 Minister van Waterstaat. antwoord op de gestelde vraag" te geven. Ongetwijfeld is.door de overbrugging de mogelijkheid ontstaan en de waarschijnlijk heid vergroot, dat stad en eiland Tholen op velerlei gebied verandering zullen onder gaan. Dit behoeft echter, op zich zelf be schouwd, geen nadeel te zijn. Het wordt eerst een nadeel, wanneer de bevolking van stad en land zelf niet met de mogelijkheid van verandering rekent en niet tijdig met het getij de bakens verzet Laat ik ter verduidelijking van het hetgeen ik bedoel eenige dingen noemen. De winkelstand heeft naar mijn meening van vreemde invasie en concurrentie geen noemenswaardig nadeel te wachten, wanneer hij, daarbij gebruik makend van de betere en vluggere verkeers verbinding en steunend op zijn betere be kendheid met plaats en behoeften, zijn omgeving in den goeden zin van het woord in elk opzicht cliënt. Daardoor zal tevens de trek naar builen worden tegengegaan. Een tweede punt, waarop ik de aandacht wil vestigen is, dat de prachtige vruchtbare grond van ons eiland door de thans be staande gemakkelijker verbinding in aan sluiting aan het spoorwegnet nog anders dan tot dusver en lucratiever kan worden benut, bijv. voor bloemen-, groenten- en vruchtencultuur. Maar genoeg; het bovenstaande recht vaardigt voldoende mijn antwoord op de in het begin door mij gestelde vraag; dat er, indien de bevolking op zijn tellen past en zich niet de goede kansen door anderen laat ontnemen, geen enkele reden tot on gerustheid in de materieele toekomst van onze stad en ons eiland behoeft te beslaan. Woensdagmorgen. Het weer hield zich goed en overal wapperde het rood-wit-biauw van de huizen terwijl vele straten fraai in feestdos waren gestoken. Acht uur reeds was »Concordia;' in de weer en werd, nadat vooraf de keuring van de versierde rijwielen had plaats ge had, een muzikale wandeling door de Ge meente gehouden, die reeds veel volk op de been lokte. Na dit gedeeltelijk kwamen de kinder spelen aan de beurt, waarbij „Concordia" zijn medewerking verleende. Wat beten de jongens naar de appels en hoevele malen kregen ze, inplaats van een appel een slok water naar binnen! Wat deden de jongens hun best bij het zakkenloopen en wat viel het velen tegen dat ze allen eenzelfde soort zak kregen om te loopen. De omstanders hadden veel pret bij dit nummer. Vooral het nummer stoelendans, dat voor meisjes was, deed aardige tafe reeltjes zien, de kinderen die het vlugste waren en goed uit de oogen zagen kregen den prijs. Hartelijk is er ook dit spel ge lachen. Prijzen verkregen versierde rijwielen Toos Baak, eerste en M. Haaijer tweede prijs. Appelhappen le pr. S. van Luijk, 2e L. Tuijtjens, 3e Kees Schot, 4e C. v. Luijk, 5e Jacob Lahan, 6e R. Schot, 7e Adriaan Verduit, 8e Corns. Breure,9e Gor Wagtno, 10e P. Potter. Zakloopen le pr. P. Potter, 2e M. v. d. Sande Az., 3e C. Schot, 4e J. v. Oeffelen, 5e H. Deurloo, 6e S. Schot Lz., 7e Jan Pleune, 8e S. Schot Jz. Stoelendansle pr. Lina Deurloo, 2e Mina van Vessem, 3e Annie v. d. Stel, 4e Anna Deurloo, 5e Mienlje Bal, 6e Nora Odink, 7e Janny Schipper, Se Mina Pere- stam, 9e Sientje Goosens, 10e Janny Bout, He Fientje Bal, 12e Corrie Schipper, Jo Koppenhol, 14e Keetje Roggeband, *15e Toos Goedegehuure, 16e Marietje Schot, 17e Lena Moeliker, 18e Marie van Leeu wen. En wij kunnen niet nalaten een woord van lof te brengen aan het onderwijzend personeel dat het niet gemakkelijk heeft gehad. De dames Vis, de Wilde, Woliï, Jansen, de bh. Van Liere, v. d. Berg, Beaudou, v. Elsacker, Kievit, de Heer en Deurloo zorgden dat alles vlot van stapel liep. De kinderspelen afgeloopen, kregen we het kinderkoor op de kiosk. Wat klonken de kinderstemmen aardig over de markt Toen het dahTëskoor met eenige goed uil gevoerde liederen, daarna het reeds be kende mannenkoor, dat ook goede zang te hooren gaf, waarna het gemengd koor de kiosk besteeg en het publiek nog meer kreeg te genieten van goed uitgevoerde zangnummers Hulde aan dhr. Schutte,die in zoo'n korte spanne tijds zooveel wist le bereiken. Ongeveer half elf kwam de tram, die de directie welwillend beschikbaar had gesteld, aan het Thoolsche veer aan en begaven zich de genoodigden naar het stadhuis, waar zij door den burgemeester en de beide wethouders werden ontvangen in de decoratief versierde raadszaal, een werk waarvan de het heer C.A. van Splur.ter alle eer heeft. Wij merkten onder de aanwezigen op Jhr. mr. Van Teylingen, vertegenwoordiger der Koningin, Minister van der Vegte, de Commissarissen der Koningin van Zeeland en N.-Brabant, Ged. Staten van Zeeland, behalve mr. Dieleman, de heer H.J.Laban secretaris der Gemeente de leden van den raad de h.h. Aaertsen, Dekker, Overbeeke, Quist, Deurloo, Moelker. De oud leden van den raad de h.h. D. W. Klompe, H. Cor- nelisse, J. Jansen. De oud-burgemeesters van Tholen de. hh. J. W. Wagtho en J. G. Diepenhorst, jhr. J. van Vredenburch als vertegenwoordiger van K. N. A. C. Edo Bergsma, voorzitter van den A. N. W. B. de burgemeesters van Halsteren en Bergen op Zoom, de hh. Mastboom en Stoelemeyer, de ontvanger der gemeente, deheerW.de Korte, de Voorzitter van de Kamer van Koophandel, dhr, v. d. Biggelaar, de beide onder-voorzitters de hh. J. P. Asselbergs en H. P. M. Verlinde, en de secretaris de heer mr. Mayer, ir. G. Kuypers onder wiens leiding de brugwerken tot stand zijn ge komen, de heer Hommes, directeur der stoomtrammij. A.B.T. en dhr. G. Amsing Jr. voorzitter der feestcommissie en nog tal van anderen. De Burgemeester Mr. A. J. van der Hoeven nam daarna het woord sprekende alsvolgt Dames en Heeren, Het is mij een hooge eer en tevens een groot genoegen, U allen, namens het Ge meentebestuur te dezer plaatse hartelijk welkom te heeten. Een bijzonder woord van welkom aan U. Mijnheer van Teylingen, die hier aanwezig zijt als vertegen woor-' diger van Hare Majesteit de Koningin. Ik moge U verzoeken, wel aan Hare Maje steit de Koningin den oprechten dank van het Gemeentebestuur te willen overbrengen voor de eer, dat Hare Majesteit hare Ko ninklijke belangstelling in de overbrugging van de Eendracht op deze wijze heeft willen toonen. Ook U, Minister van der Vegte, begroet ik met een bijzonder woord van welkom. Ik geef U de verzekering, dat het Gemeente bestuur het op hoogen prijs stelt, dat Uwe Excellentie zich bereid heeft verklaard, de openingsplechtigheid van de brug persoon lijk te willen verrichten. Het Gemeentebestuur waardeert het ten zeerste, dat U, Mijnheer de Commissaris der Koningin in Zeeland en U, Mijnheer de Commissaris der Koningin in Noord- Brabant, hier aanwezig wilt zijn, nu een nieuwe verkeersschakel tusschen de pro vincies Zeeland en Noord-Brabant staat le worden in gebruik genomen. Het zij mij vergund, eenige oogenblikken Uw aandacht te vragen voor een kort overzicht van de geschiedenis van het veer en de totstandkoming van de brug. Oorspronkelijk bezat de stad Tholen" drie veren le. het veer van Schakerloo merswaal 2e. het veer van den polder Broodeloos op Bergen op Zoom 3e. het thans nog bestaande veer van de stad Tholen op Halsteren. Het veer van den polder Broodeloos op Bergen op Zoom hield door de overstroo ming van dezen polder in 1570 (Allerhei ligenvloed) op te bestaan. Bij de overstrooming van het land van Reymerswaal in 1530 verloor het veer van Schakerloo op Reymerswaal goeddeels zijn beteekenis tot het bij de overstrooming van 1632 geheel verdween. De veerrechten aan de veren verhonden kregen voor de stad meeidere beteekenis, toen in 1402 Philips van Bourgondië de opbrengst van de veren aan de stad af stond, nadat van le voren op 16 Mei 1452 de stad voor gedeelte door brand was verwoest. Het veer op Halsteren heette oorspron kelijk het veer op den Boudewijrispolder. Door inundatie van dezen polder in 1582 om militay-e redenen hield het veer feitelijk op te bestaan. In 1587 werd deze polder echter herdijkt en kreeg hij den naam van Auvergnepolder, welken naam hij heden ten dage nog heeft, en werd het veer wederom in eere hersteld. Tengevolge van de slikken en gorzen tusschen Eendracht en Halsteren bleef de overtocht van Tholen naar Bergen op Zoom zeer moeilijk. In 1684 verpachtte de stad het veer aan een-zekeren Pieter van Oudheusden „voor de schade en de bate", onder conditie echter, dat de pachter een dam over de genoemde slikken zou leggen en onder houden. Dezen dam die derhalve volgens een op Rey-

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1928 | | pagina 1