IERSEKSCÜE
THOOLSCHE COURANT
f)
NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN.
O. 227i
Vrijdag 12 October 1928.
Zes en veertigste jaargang
ïolen, Poortvliet, Scherpenisse, St. Maartensdijk, Stavenisse, St. Annaland en Oud-Vossemeer.
De Brugfeesten.
nkF
E
s|
2 uur Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond.
""ijs per kwartaal f 0,80met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,375,
Ull franco per post f 1,05 -f- 15 ct. disp. kosten.
enzitfc
uur.
UITQAVE
FIRMA J. M. C. POT - THOLEN.
TELEF. INTERC. No. ló.
Advertentiënvan 1 tot 4regels 75 ct.; iedere regel meer 177, ct
Grootte der letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
1
Z. EXC. MINISTER VAN DER VEGTE.
In verband met de groote beteekenis van de overbrugging van de Eendracht is Z. Exc. de
inister van Waterstaat zoo welwillend geweest voor ons blad een kort woord te schrijven,
jtgeen we hier laten volgen;
Hoe lange jaren is er uitgezien naar de brug tusschen bet eiland Tholen en den
sten wal van Noord-Brabant! Soms scheen het, of alle arbeid tevergeefs zou zijn
dan kon er weer hoop gekoesterd worden.
En die hoop is ten slotte niet'beschaamd. De brug is geopend en het verkeer kan
gebruik van maken.
De voorbereiding heeft vele zweetdroppels gekost, maar de uitvoering is vlot gegaan.
Allen, die aan dat moeizame werk hunne krachten gaven, verdienen dank.
Mogen zij allen er nog langen tijd getuige van zijn, dat deze nieuwe verkeers-
5( ihakel aan de verwachting zal beantwoorden en er toe zal bijdragen om deze
:hoone streek op den weg van ontwikkeling en vooruitgang krachtig te steunen.
Mr. A. J. VAN DER HOEVEN
Burgemeester van Tholen.
Onze Burgemeester, Mr.A. J.van der Hoeven,
zoo welwillend op ons verzoek het volgende
schrijven
Eindelijk is de dag van de openstelling
n de brug over de Eendracht voor het
irkeer aangebroken en ook reeds weer
torbij. Deze dag is door zeer velen met
ngeduld verbeid en met gejuich begroet
oor anderen, gelukkig een klein getal, als
meest rampspoedige dag voor het Thool-
he land beschouwd. Bestaat er reden voor
lik pessimisme, en zijn inderdaad van de
rerbrugging van de Eendracht de ernstig-
e gevolgen te duchten voor de welvaart
lofen de bevolking onzer stad en van ons
le' iland?
rt< T)
hi ik wil trachten zeer in het kort een
31
Minister van Waterstaat.
antwoord op de gestelde vraag" te geven.
Ongetwijfeld is.door de overbrugging de
mogelijkheid ontstaan en de waarschijnlijk
heid vergroot, dat stad en eiland Tholen op
velerlei gebied verandering zullen onder
gaan. Dit behoeft echter, op zich zelf be
schouwd, geen nadeel te zijn. Het wordt
eerst een nadeel, wanneer de bevolking van
stad en land zelf niet met de mogelijkheid
van verandering rekent en niet tijdig met
het getij de bakens verzet Laat ik ter
verduidelijking van het hetgeen ik bedoel
eenige dingen noemen. De winkelstand heeft
naar mijn meening van vreemde invasie en
concurrentie geen noemenswaardig nadeel
te wachten, wanneer hij, daarbij gebruik
makend van de betere en vluggere verkeers
verbinding en steunend op zijn betere be
kendheid met plaats en behoeften, zijn
omgeving in den goeden zin van het woord
in elk opzicht cliënt. Daardoor zal tevens de
trek naar builen worden tegengegaan.
Een tweede punt, waarop ik de aandacht
wil vestigen is, dat de prachtige vruchtbare
grond van ons eiland door de thans be
staande gemakkelijker verbinding in aan
sluiting aan het spoorwegnet nog anders
dan tot dusver en lucratiever kan worden
benut, bijv. voor bloemen-, groenten- en
vruchtencultuur.
Maar genoeg; het bovenstaande recht
vaardigt voldoende mijn antwoord op de
in het begin door mij gestelde vraag; dat
er, indien de bevolking op zijn tellen past
en zich niet de goede kansen door anderen
laat ontnemen, geen enkele reden tot on
gerustheid in de materieele toekomst van
onze stad en ons eiland behoeft te beslaan.
Woensdagmorgen. Het weer hield zich
goed en overal wapperde het rood-wit-biauw
van de huizen terwijl vele straten fraai
in feestdos waren gestoken.
Acht uur reeds was »Concordia;' in de
weer en werd, nadat vooraf de keuring
van de versierde rijwielen had plaats ge
had, een muzikale wandeling door de Ge
meente gehouden, die reeds veel volk op
de been lokte.
Na dit gedeeltelijk kwamen de kinder
spelen aan de beurt, waarbij „Concordia"
zijn medewerking verleende. Wat beten
de jongens naar de appels en hoevele malen
kregen ze, inplaats van een appel een slok
water naar binnen! Wat deden de jongens
hun best bij het zakkenloopen en wat viel
het velen tegen dat ze allen eenzelfde soort
zak kregen om te loopen.
De omstanders hadden veel pret bij dit
nummer. Vooral het nummer stoelendans,
dat voor meisjes was, deed aardige tafe
reeltjes zien, de kinderen die het vlugste
waren en goed uit de oogen zagen kregen
den prijs. Hartelijk is er ook dit spel ge
lachen.
Prijzen verkregen versierde rijwielen
Toos Baak, eerste en M. Haaijer tweede prijs.
Appelhappen le pr. S. van Luijk, 2e
L. Tuijtjens, 3e Kees Schot, 4e C. v. Luijk,
5e Jacob Lahan, 6e R. Schot, 7e Adriaan
Verduit, 8e Corns. Breure,9e Gor Wagtno,
10e P. Potter.
Zakloopen le pr. P. Potter, 2e M. v. d.
Sande Az., 3e C. Schot, 4e J. v. Oeffelen,
5e H. Deurloo, 6e S. Schot Lz., 7e Jan
Pleune, 8e S. Schot Jz.
Stoelendansle pr. Lina Deurloo, 2e
Mina van Vessem, 3e Annie v. d. Stel,
4e Anna Deurloo, 5e Mienlje Bal, 6e Nora
Odink, 7e Janny Schipper, Se Mina Pere-
stam, 9e Sientje Goosens, 10e Janny Bout,
He Fientje Bal, 12e Corrie Schipper,
Jo Koppenhol, 14e Keetje Roggeband,
*15e Toos Goedegehuure, 16e Marietje Schot,
17e Lena Moeliker, 18e Marie van Leeu
wen.
En wij kunnen niet nalaten een woord
van lof te brengen aan het onderwijzend
personeel dat het niet gemakkelijk heeft
gehad. De dames Vis, de Wilde, Woliï,
Jansen, de bh. Van Liere, v. d. Berg,
Beaudou, v. Elsacker, Kievit, de Heer en
Deurloo zorgden dat alles vlot van stapel
liep.
De kinderspelen afgeloopen, kregen we
het kinderkoor op de kiosk. Wat klonken
de kinderstemmen aardig over de markt
Toen het dahTëskoor met eenige goed uil
gevoerde liederen, daarna het reeds be
kende mannenkoor, dat ook goede zang te
hooren gaf, waarna het gemengd koor de
kiosk besteeg en het publiek nog meer
kreeg te genieten van goed uitgevoerde
zangnummers Hulde aan dhr. Schutte,die
in zoo'n korte spanne tijds zooveel wist le
bereiken.
Ongeveer half elf kwam de tram, die
de directie welwillend beschikbaar had
gesteld, aan het Thoolsche veer aan en
begaven zich de genoodigden naar het
stadhuis, waar zij door den burgemeester
en de beide wethouders werden ontvangen
in de decoratief versierde raadszaal, een
werk waarvan de het heer C.A. van Splur.ter
alle eer heeft.
Wij merkten onder de aanwezigen op
Jhr. mr. Van Teylingen, vertegenwoordiger
der Koningin, Minister van der Vegte, de
Commissarissen der Koningin van Zeeland
en N.-Brabant, Ged. Staten van Zeeland,
behalve mr. Dieleman, de heer H.J.Laban
secretaris der Gemeente de leden van den
raad de h.h. Aaertsen, Dekker, Overbeeke,
Quist, Deurloo, Moelker. De oud leden van
den raad de h.h. D. W. Klompe, H. Cor-
nelisse, J. Jansen. De oud-burgemeesters
van Tholen de. hh. J. W. Wagtho en J. G.
Diepenhorst, jhr. J. van Vredenburch als
vertegenwoordiger van K. N. A. C. Edo
Bergsma, voorzitter van den A. N. W. B.
de burgemeesters van Halsteren en Bergen
op Zoom, de hh. Mastboom en Stoelemeyer,
de ontvanger der gemeente, deheerW.de
Korte, de Voorzitter van de Kamer van
Koophandel, dhr, v. d. Biggelaar, de beide
onder-voorzitters de hh. J. P. Asselbergs
en H. P. M. Verlinde, en de secretaris de
heer mr. Mayer, ir. G. Kuypers onder wiens
leiding de brugwerken tot stand zijn ge
komen, de heer Hommes, directeur der
stoomtrammij. A.B.T. en dhr. G. Amsing Jr.
voorzitter der feestcommissie en nog tal
van anderen.
De Burgemeester Mr. A. J. van der
Hoeven nam daarna het woord sprekende
alsvolgt
Dames en Heeren,
Het is mij een hooge eer en tevens een
groot genoegen, U allen, namens het Ge
meentebestuur te dezer plaatse hartelijk
welkom te heeten. Een bijzonder woord
van welkom aan U. Mijnheer van Teylingen,
die hier aanwezig zijt als vertegen woor-'
diger van Hare Majesteit de Koningin.
Ik moge U verzoeken, wel aan Hare Maje
steit de Koningin den oprechten dank van
het Gemeentebestuur te willen overbrengen
voor de eer, dat Hare Majesteit hare Ko
ninklijke belangstelling in de overbrugging
van de Eendracht op deze wijze heeft
willen toonen.
Ook U, Minister van der Vegte, begroet
ik met een bijzonder woord van welkom.
Ik geef U de verzekering, dat het Gemeente
bestuur het op hoogen prijs stelt, dat Uwe
Excellentie zich bereid heeft verklaard, de
openingsplechtigheid van de brug persoon
lijk te willen verrichten.
Het Gemeentebestuur waardeert het ten
zeerste, dat U, Mijnheer de Commissaris
der Koningin in Zeeland en U, Mijnheer
de Commissaris der Koningin in Noord-
Brabant, hier aanwezig wilt zijn, nu een
nieuwe verkeersschakel tusschen de pro
vincies Zeeland en Noord-Brabant staat le
worden in gebruik genomen.
Het zij mij vergund, eenige oogenblikken
Uw aandacht te vragen voor een kort
overzicht van de geschiedenis van het veer
en de totstandkoming van de brug.
Oorspronkelijk bezat de stad Tholen"
drie veren
le. het veer van Schakerloo
merswaal
2e. het veer van den polder Broodeloos
op Bergen op Zoom
3e. het thans nog bestaande veer van
de stad Tholen op Halsteren.
Het veer van den polder Broodeloos op
Bergen op Zoom hield door de overstroo
ming van dezen polder in 1570 (Allerhei
ligenvloed) op te bestaan.
Bij de overstrooming van het land van
Reymerswaal in 1530 verloor het veer van
Schakerloo op Reymerswaal goeddeels zijn
beteekenis tot het bij de overstrooming
van 1632 geheel verdween.
De veerrechten aan de veren verhonden
kregen voor de stad meeidere beteekenis,
toen in 1402 Philips van Bourgondië de
opbrengst van de veren aan de stad af
stond, nadat van le voren op 16 Mei 1452
de stad voor gedeelte door brand was
verwoest.
Het veer op Halsteren heette oorspron
kelijk het veer op den Boudewijrispolder.
Door inundatie van dezen polder in 1582
om militay-e redenen hield het veer feitelijk
op te bestaan. In 1587 werd deze polder
echter herdijkt en kreeg hij den naam
van Auvergnepolder, welken naam hij
heden ten dage nog heeft, en werd het
veer wederom in eere hersteld.
Tengevolge van de slikken en gorzen
tusschen Eendracht en Halsteren bleef de
overtocht van Tholen naar Bergen op Zoom
zeer moeilijk.
In 1684 verpachtte de stad het veer aan
een-zekeren Pieter van Oudheusden „voor
de schade en de bate", onder conditie
echter, dat de pachter een dam over de
genoemde slikken zou leggen en onder
houden.
Dezen dam die derhalve volgens een
op Rey-