Ingezonden Stukken. publiek aanbesteden; het maken van een rem- mingswerk bij den pijler van den brug op den Thoolschen oever. H. H. Landbouwers! Aardappelsorteermolens en Windmolens. Kinderwagens. Vouwwagens. Koopt J. MELSE, Tholen. Tuinbanken. Raamhorren. to p, ten teeken dat voorzichtigheid ge was, terwijl op de brug de bekende Steenkarte ballen uithingen als teeken dat rdrech »n convooi was, waarvoor men diende e passen, omdat het lastig was te gioiJoevreeren. hracie ield d haa e pnj Uij fijg" l. ekker e Jai 'otter ider- ie K. r., 2( Ui, Sleur, Oe d; t Hol Ei reep, 'erke JOU* )nen, Naar e in nwege den Rijkswaterstaat was het e j)De Noord" aanwezig en voer voor :onvooi uit met de roode vlag in top, de scheepvaart te waarschuwen dat baan moest worden gemaakt voorde ren voor het vertrek verspeelde de een der ankers, daar de staaldraad iet ophalen afbrak. Het verloren stuk echter weer spoedig opgevischt. ader leiding van dhr De Wit ging sleep op weg en onder enorme be stelling, waarbij duizenden nieuws- "jg'tgen langs de dijken stonden opgesteld de sleep in de richting Dordrecht, anks den sterken stroom die van vloed en waartegen dus de sleep de Noord moest liep deze nog een vaart van lijl aar kwam de spoorbrug te Dordrecht licht en stonden duizenden het convooi e te slaan. Het was wel het evenement doorvaartopening van 18 Meter terwijl sleep een breedte heeft van 14 Meter n en dat met een zoo moeilijk te be en lang voorwerp, geen wonder dat belangstelling enorm was. 'ier minuten over zes. De spanning nam want daar draaide de brug open en if het een gewoon sleepje was, loodsten sleepbooten onze brug door de spoor- In tien minuten tijd was de sleep door )e brug werd achteruit de zeehaven van rdrecht ingesleept en het eerste ge- Jte van de reis was goed volbracht, in zoo kwam de Woensdagmorgen, zoo ongeveer een geheelen dag zou nen om de brug op haar bestemming brengen. let was al weer vroeg dag, toen men bereidselen trof om naar Tholen op te gaan. )onker weer, met regendruppels dat deed ragen ofde loodgrijze luchten zich zouden lasten in gestaag neervallenden regen, lat wel de zon het pleit zou winnen en het verdere vervoer wat luister zou ven. Toch werd het begin niet hoopvol. De rdsche Kil, het zoo druk bevaren kanaal, tnu juist niet overbodig breed mag heeten ar zoo'n gevaarlijken sleep, werd zonder geval gepasseerd en daar lag het Hol- dsche Diep voor. Laag hangende luchten, ortgedreven door een wakkerenden wind, den de vraag rijzen, of de sleep, indien wind bleef aanwakkeren, de reis, zonder groote risico op zich te laden, wel kon ortzetten. Doch de luchten werden ijler, wind minder sterk en weldra sprankelde zon haar onvolprezen glans over onze schoone wateren. De sleepboot Johan Wit had intusschen haar trossen los- gooid, en het weder werd hoe langer ie beter, toen men het beruchte Hellegat is gepasseerd. Het Volkerak en het Kram- waren na ongeveer twee uren varen passeerd, en daar kwam juist in Mastgat t ongeluk, dat'aan de reis het avontuur- ke gaf, dat nu eenmaal aan zulk een skante sleeptocht verbonden moet zijn. krukas van de sleepboot Johanna brak, er bleef dus niet anders over dan deze lot langszij van het convooi te nemen en ee te sleepen. Te Zijpe kwam de loods aan boord, die sleep door de gevaarlijke wateren van Eendracht kon loodsen. En konden we reeds om half elf bulleti- seren dat de sleep Willemstad was ge- asseerd, en kwam er toen bericht dat om wart over een het convooi het Zijpe door as, het Zijpe en Mastgat lagen ook weldra chter, toen half vier er telefonisch bericht as dat Stavenisse werd gepasseerd. Vanzelfsprekend, dat reeds op het eiland holen de belangstelling gaande was. Te I. Annaland had men reeds lang van te oren het ver boven water uitstekende evaarte, dat straks ons isolement zal ver reken, gezien, en overal langs de djjlcen 'aren belangstellenden, die onze brug zagen ader komen en weer verglijden. Op het Keeten werd toen de beslissing onomen dat men noch door het Engelsche at, noch door het Brabanlsche vaarwater ou koersen, doch werd het mogelijk geacht oor de twee tonnen te gaan, waardoor de eis een geheel eind zou worden bekort. Vanzelfsprekend, dat hierdoor het convooi och niet veel eerder te Tholen zou kunnen ankomen, omdat hier rekening moest wor- len gehouden met den vloed en de sleep bs maar zeer langzaam optrok. Tegen vijf uur werd de belangstelling Tholen grooter. Tal van nieuwsgierigen tokken er op uit om vanaf den zeedijk 'ts van onze naderende brug te kunnen «speuren. Toch duurde het lang. Immers vele boomen belemmeren een gezicht 'erder dan Strijen. Zij die zich naar Deur- oo's kaadje hadden begeven, zagen te 'aim vijf uur de sleep aankomen aan 'Orishoek waar men ter verwelkoming de 'lag had uitgestoken. Hoe kon dit ook 'aders, wanl immers de oud-Tholenaar dhr Z. v. d. Velde die zich zeker verheugde 'at een zoolang verwachtte gebeurtenis "u plaats hebben, wilde zijn vreugde 'emonstreeren. Het nieuws veroorzaakte eele aar lag- dat de icht oor Ja_ ide jen dat de ;en .05 lOg ee iet de iet i te >g, let og te, at n. g* rd er in sn B- el ir een heele uittocht van belangstellenden naar den dijk. Het was toen ongeveer half zes dat men hij het stoomgemaal, in Zuid- Westelijke richting over Schakerloo heen- ziende den donkeren omtrek van een zware zich langzaam voortbewegende massa zag, die met het bloote oog nauwelijks was te onderscheiden. Met den kijker haalde men de brug gemakkelijk dichterbij, doch het duurde niet lang of ook met het ongewa pende oog kreeg men zicht op de contouren van de brug en langzaam maar zeker kwam ze nader. En met dat al steeg het aantal bezoekers die van alle zijden naar Tholen kwamen om getuige te kunnen zijn van den aan komst van de reeds zoo lang verwachte brug. Klokslag acht uur liet men op aanwij zing van havenmeester Bal, vlak voor de haven de ankers vallen en was de reis afgeloopen. De belangstelling was enorm. Aan de overzijde stonden de menschen dicht opeen geschaard, terwijl aan deze zijde uit alle plaatsen van ons eiland nieuwsgierigen waren opgekomen om het eenige feit te zien van vervoer van zoo'n gevaarte over water. Het werd later, de menschenmenigte verstrooide zich, de roode en witte lichten werden op de brug aangestoken en vreed zaam viel de zomernacht in, die beloofde een mooien zomer-Donderdag, den dag waarop de brug op de pijlers zal worden gelegd. Donderdagmorgen. Heldere zonneschijn, mooi zomerweer, voorzeker factoren die het werk dat stond verricht te worden, gemakkelijk zou maken en de belang stelling ervoor zeker groot zou doen zijn. De firma Bijker te Haarlem, wien het werk van het plaatsen, der brug is opge dragen, trof het dan ook. Was de vorige dag de belangstelling geconcentreerd op de aankomst van de brug, Donderdag stond het feit te geschieden van het plaatsen van het gevaarte op de pijlers, voorwaar geen gemakkelijk werk. Te ruim acht uur, dus twaalf uur nadat de ankers waren gevallen, werden deze opgehaald en langzamerhand stuurden de sleepbooten het gevaarte in de richting van de pijlers, terwijl van zelfsprekend de over tocht per pont werd stopgezet. Het werd negen uur toen men langzaam begon te zwaaien. Het ging ongemerkt, de lieren werden gedraaid, hier de kabels ge vierd, daar strak getrokken en belang stellend zagen de duizenden bezoekers aan weerszijden van de Eendracht toe, met welk een weergalooze stuurmanskunst alsof het niets beteekende, het '100 meter lange stuk ijzer zijn steunpunten naderde. Half tien was geslagen en steeds meer en meer zwaaide de brug, tot dat ze na genoeg in de goede richting lag en daarna schoof ze centimeter voor centimeter zij - waartsom bovenhaar steun punten te komen. Tegen tien uur was het hoogwater, en hoewel dood tij bracht de vloed 2.00 M. -f A.P. Kwart over tien, de spanning ver meerderde, het water viel, de brug »zat". De verbinding was tot stand gebracht en het eiland Tholen met den vasten wal verbonden. Tholen is dus geen eiland meer. Onder de aanwezigen op de brugwerken waren onze burgemeester mr. A. J. van der Hoeven met de Wethouders de heeren Goossen en Wagemaker, de Secretaris H. J. Laban, de ingr. Kuipers, verschillende raadsleden, persvertegenwoordigers en anderen. Vanzelfsprekend dat tal van aanwezigen Burgemeester en Wethouders van Tholen, de ingenieur dhr.Kuypers,de heeren Bijker en Smit van de fa. Kloos en Zonen ge- lukwenschten met het welslagen van hun werk. En weldra passeerden eenigen der aanwezigen de brug, daarmede bewijs leverende dat thans Tholen vanuit de Provincie Noord-Brabant niet meer per vaartuig behoeft te worden bereikt. Des voormiddags 11 uur vereenigden de vertegenwoordigers van de Pers, waarvan verschillende groote bladen hun vertegen woordigers hadden gezonden, zich met nog andere betrokkenen bij den brugbouw ten stadhuize, waar zij door den burgemeester met de volgende toespraak werden welkom geheeten. M. H., Namens het Gemeentebestuur heet ikU, vertegenwoordigers van deNederl. Dagblad pers hartelijk welkom in onze goede stad Tholen. Met temeer genoegen begroet ik U, omdat gij de goede schutsgeesten zijt geweest over de brug gedurende haar vervoer van Kloos en Zonen's werkplaatsen te Kinderdijk naar hier. De gemeente re kent het zich een eer, dat gij uw aandacht in bijzondere mate aan het werk der over brugging hebt geschonken. Dank zij de gunstige weersomstandig heden en dank zij de bekende Holiandsche stuurmanskunst van de sleepbootkapiteins in dienst van de Wit's Bergings- en Trans portbedrijf te Rotterdam, aan wier adres hier een woord van hulde zeker op zijn plaats is, is de groote reis goed en wel volbracht. Met spanning hebben wij haar tocht gevolgd, waarbij wij van uur tot uur op de hoogte werden gehouden waar het convooi zich bevond. Nu ook heden zonder ongevallen de brug op de pijlers is gelegd en de vaste ver binding tusschen Brabant en Zeeland een feit is geworden, is dit een feit van be- teekenis in de annalen der gemeente. Im mers reeds in 1868 is men begonnen te spreken over een andere verbinding met Brabant, dan door middel van het pont- veer en nu, zestig jaren later, wordt het idee werkelijkheid. Wanneer ik onder uwe aandacht breng, dat thans gemiddeld 140 automobielen per dag door het pontveer worden overgezet, dan behoef ik U niet meei de groote be- teekenis van de brug voor het verkeer uiteen te zetten. De brugverbinding zal zeker ook van beteekenis zijn voor de gemeente. De mogelijkheid voor uitbreiding van middelen van bestaan wordt er door vergroot, ik denk bijv. aan den tuinbouw die eensnel en gemakkelijk bereiken van het spoor station voor verlading niet kan ontberen. Hetzelfde geldt, hoewel in iets mindere mate voor den hoofdtak van bestaan ter plaatse, den landbouw. Ten slotte moge ik U nog iets mede- deelen over de financiering van de brug. Het werk dat pl.m. f550.000 kost, wordt door de gemeente betaald zonder eenige bijdrage van Rijk, Provincie of andere gemeenten. Het spreekt vanzelf dat Tholen een dergelijke last niet op zich kan nemen, indien niet de brug zelf inkomsten afwerpt. Dit geschiedt in casu doordat het door Philips van Bourgondië aan de gemeente geschonken veerrecht straks overgaat in een door de Staten der prov. Brabant en Zeeland goedgekeurd billijk brugrecht. Ik eindig met de hoop uit te spreken, dat het Gemeentebestuur U binnen enkele weken zal kunnen uitnoodigen de openings plechtigheid van de brug bij te wonen, en dat gij evenals thans bereidwillig aan die uitnoodiging gevolg zult geven. De heer W. A. H. Liefland, redacteur van de Telegraaf sprak hierna namens de Pers een kort woord. Daarna werd aan de aanwezigen een glas port aangeboden. Des middags 1 uur werd de Pers en eenige genoodigden een lunch aangeboden bij dhr. M. J. Hoek door de fa. Kloos en Zonen, waar nog menig hartelijk woord werd gewisseld. Vrijdagmorgen is men aangevangen met het op hoogte brengen van de brug, een werk dat door middel van vijzels geschiedt. Waar men gister reeds de brug nagenoeg op de goede hoogte had onderstopt, is dit werk niet van zooveel beteekenis meer, het was slechts een verschil van eenige cen timeters dat de brug aan Thoolsche kant omhoog moest worden gebracht. Aan de overzijde is het verschil iets grooter en moet de brug omhoog, terwijl men gister de brug reeds in de as van den weg heeft gelegd. De duizenden die het sleepwerk gezien hebben, kunnen waarschijnlijk de moeilijk heden zich niet voorstellen die aan zoo'n tocht zijn verbonden. Temeer een eer voor de Wit's onderneming, omdat zelf in En gelsche en wellicht nog in andere buiten- landsche bladen op dit sleepwerk is gewezen, daar tot heden in Europa nog nimmer een dergelijke brug op deze wijze per water is vervoerd. Ook voor Bijkers aannemersbedrijf te Haarlem is de behouden overkomst een succes te noemen, daar van deze het idee Gehowd Iz. Groene veld en E. H. J. Zachariasse beiden te Tholen. J. J. Bierene en J. Gelnk, beiden te Tholen. KERKNIEUWS. 'St. Maartensdijk. Beroepen naar de Ned. Herv. Kerk alhier da. P. de Looze Ie Renkim. PREDIKBECJKTEN Zondag 12 Ang. 1928. Tholen. Ned. Herv. Kerk voorm. 10 nar en nam. 2.30 da. Dalema. Geref. Kerk voorm. 10 our en 'a avonds 6 anr dr. Veltenaar. Oud Geref. Gem. voorm. 10 nur, nam. 2.30 en 'a avonds 6.30 leeskerk. Vrijdag 17 Aug. 'a avonds 7 nur dhr. Lamain te Voorschoten. Poortvliet. Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 leeêkerk en nam. 3 nur d9. Verschoor. (Voorber. H. Avondmaal.) Ger. Kerk voorm. 10.30, nam. 3 en 's avond» 7 our dhr. de Vries. Scherpenisse. Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 en nam. 3 uur ds. Keiler te Nieuwkoop. Oad Geref. Gem. voorm. 10.30 nam. 3 en 's avonds 6.30 leeskerk. St-M aarten sd ijk. Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 ds. Verschoor en nam. 3 uur leeskerk. Oud Geref. Gem, voorm 10.30, nam. 3 en 's avonds 7 unr leeskerk. Stavenisse. Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 leeskerk en nam. 3 uur ds. de Gidts. Oud Ger, Gem., voorm. 10.30, nam. 3 en 's avonds 6.30 uur leeskerk. St-Annaland. Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 en nam. 3 uur ds. Oskam te Lexmond. Oud Geref. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 od 's avonds 6.30 leeskerk. Oud-Vossemeer. Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 ds. de Gidts en nam. 3 our leeskeik. Geref. kerk voorm. 10.30, en nam. 3 uur ds. Van Heiningen te Ter Aar. Oud Ger. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 en 's avonds 7 uur leesdienst. Veillngsvereeniging „De Eendracht" Tholen. 8 Augustus 1928. Noord-Hollandsche Suikerpeer le soort van 1112 cent, id. 2e soort 910 ct. Roode suikerpeer 613 ct. Oomskinderpeer le soort 1622 ct.; id. 2e soort 1617 ct., id. 3e soort 78 ct. Beurré Giffard le soort 1419 ct., id. 2e soort 1314 ct. Precose de Trevaux le soort 15 19 ct., id. 2e soort 11 —13 ct., id. 3e soort 713 ct. Zomer Aagt 19 ct. Yellow Traosparant le soort 32 ct., id. 2e soort 26 ct. Codlin Keswick le soort 18 ct., id. 2e soort 12 ct. Zore val 24 ct. StampriDseseeboonen 15 ct. Alles per K.G. Abrikozen 2 ct. Bloemkool 5 ct. Witte kool 5 ct. per stuk. SPORT. Postduivenver. ^Oe Zwaluw* Oad-Vosse- meer. Wedstrijd van Dase, afstand 9.57.5 K.M., gelost 4 Aug. ocb 1 uur. M. v. d. Zande le prijs 6 Aug. G. Haver man» 2e id., Gebr. Vermet 3e 7 Ang., J. Ver- meij 4e id. Wedvlucht Soignies: J. Tholenaar le, 3e, 4e, 6e, 7e, 8e, 10, 11e, 15e, 16e, 17e, lSe. C. Lind- hout 14?. Gebr. Vermet 2e, 12e, 13e. J. Vermeij 5e. G. Havermans 9e, M. v. d. Zaode 19e, 26e, C. de Wit 20e. Oude duiven C. Lindbout le, J. Tholenaar 2e, M. v. d. Zaode 3e, 4<e, 5e, C. de Wit 6e, H. de Graaff 7e. Voor den inhoud van ingezonden stukken is de Redactie in geenerlei opzicht verantwoordelijk, terwijl door opname volstrek niet blijkt dat zij met den inhoud instemt. THOLEN, Brugmaand 1928. Mijnheer de Redacteur. Mag ik voor onderstaande regelen eenige plaats ruimte verzoeken in Uw, daarvoor by uitstek ge schikt blad. Onder enorme belangstelling arriveerde hier Woens dagavond „DE BRUG", welke Donderdagmorgen op de pylers gelegd is. Een heele gebeurtenis voor Tholen, echter blijkbaar toch niet van dien aard, dat men het noodig vond dit op een bijzondere manier te vieren. Ik bedoel geen teest, doch waarom heeft het plaatse lijk Muziekcorps dit feit niet opgeluisterd al was het alleen maar geweest om b.v. het volkslied te spelen toen de vlaggen geheschen werden. Het bleef thans bij een tlauw hoetaije, ingezet door een niet- ingezetene van Tholen. Het geheel gaf nu haast meer den indruk van een begrafenis, dan van hel belangrijke feit, dat Tholen met den vasten wal is verbonden. Het is hier wel „Tholen op zijn smalst". U M. de R. dankend voor de verleende plaats ruimte. Hoogachtend, INGEZETENE. BURGERLIJKE STAND. Gemeente THULEN vau 39 Aog. Oudertrouwd D. Bulhof le Hdligersberg en M. A. Polter te Tboleo, MARKTBERICHTEN. THOLEN, 1U Aog. 192b. Noteering te Tbolen. Boereoboter fl.10 per pond. Roomboter fl.10 Eieren 6 cent per slok. Noteoring te Middelburg, 9 Aog. Boerenboter {part. prijs) f 1.20. Temperatuur van het Scheldewater te Tholen Augustus Graden C. Zaterdag 4 17,3 Zondag 5 17,3 Maandag 6 18, Dinsdag 7 19, Woensdag 8 19, Donderdag 9 19,2 Vrijdag 10 19,2 Ondertrouwd D. DOFF Ft. en 8 36515 J. A. NELISSE ld. Willemstad J0 192g St. Maartensdijk, 8 Burgemeester en Wethouders zullen op Maandag 20 Augustus 1928, v.m. llVj unr op het Stadhuis Aauwijziog op Vrijdag 17 Augustus 1928, v m. 10 uur. 17 36513 Bestek eu teekeoing liggen ter secretarie vanaf Dinsdag 14 Augustus 1928 eiken werkdag van 9-12 uur. Prima eigen fabrikaat. 8 36512 J. ELENBAAS - POORTVLIET. ze nu, wij hebben prima wageus, mooie eu solide; pn fi eert van onze voordeelige prijzen. Ouze prima raam- horren vau hard hout nu fl.10 Wij hebben weer eeD goedkoope sorleering kuostbloemen ontvaDgen eu verder een mooie sorteering luxe artikelen. Wie uog een keukeukacbel wecscht te koopeD, pn fiieere nu vau onze voordeelige zomerprijzer Beleefd aanbevelend, 18 36514

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1928 | | pagina 3