Ingezonden Stukken.
publiek aanbesteden;
het maken van een rem-
mingswerk bij den pijler
van den brug op den
Thoolschen oever.
H. H. Landbouwers!
Aardappelsorteermolens
en Windmolens.
Kinderwagens. Vouwwagens.
Koopt
J. MELSE, Tholen.
Tuinbanken. Raamhorren.
to p, ten teeken dat voorzichtigheid ge
was, terwijl op de brug de bekende
Steenkarte ballen uithingen als teeken dat
rdrech »n convooi was, waarvoor men diende
e passen, omdat het lastig was te
gioiJoevreeren.
hracie
ield d
haa
e pnj
Uij
fijg"
l.
ekker
e Jai
'otter
ider-
ie K.
r., 2(
Ui,
Sleur,
Oe d;
t Hol
Ei
reep,
'erke
JOU*
)nen,
Naar
e in
nwege den Rijkswaterstaat was het
e j)De Noord" aanwezig en voer voor
:onvooi uit met de roode vlag in top,
de scheepvaart te waarschuwen dat
baan moest worden gemaakt voorde
ren voor het vertrek verspeelde de
een der ankers, daar de staaldraad
iet ophalen afbrak. Het verloren stuk
echter weer spoedig opgevischt.
ader leiding van dhr De Wit ging
sleep op weg en onder enorme be
stelling, waarbij duizenden nieuws-
"jg'tgen langs de dijken stonden opgesteld
de sleep in de richting Dordrecht,
anks den sterken stroom die van vloed
en waartegen dus de sleep de Noord
moest liep deze nog een vaart van
lijl
aar kwam de spoorbrug te Dordrecht
licht en stonden duizenden het convooi
e te slaan. Het was wel het evenement
doorvaartopening van 18 Meter terwijl
sleep een breedte heeft van 14 Meter
n en dat met een zoo moeilijk te be
en lang voorwerp, geen wonder dat
belangstelling enorm was.
'ier minuten over zes. De spanning nam
want daar draaide de brug open en
if het een gewoon sleepje was, loodsten
sleepbooten onze brug door de spoor-
In tien minuten tijd was de sleep
door
)e brug werd achteruit de zeehaven van
rdrecht ingesleept en het eerste ge-
Jte van de reis was goed volbracht,
in zoo kwam de Woensdagmorgen,
zoo ongeveer een geheelen dag zou
nen om de brug op haar bestemming
brengen.
let was al weer vroeg dag, toen men
bereidselen trof om naar Tholen op
te gaan.
)onker weer, met regendruppels dat deed
ragen ofde loodgrijze luchten zich zouden
lasten in gestaag neervallenden regen,
lat wel de zon het pleit zou winnen en
het verdere vervoer wat luister zou
ven.
Toch werd het begin niet hoopvol. De
rdsche Kil, het zoo druk bevaren kanaal,
tnu juist niet overbodig breed mag heeten
ar zoo'n gevaarlijken sleep, werd zonder
geval gepasseerd en daar lag het Hol-
dsche Diep voor. Laag hangende luchten,
ortgedreven door een wakkerenden wind,
den de vraag rijzen, of de sleep, indien
wind bleef aanwakkeren, de reis, zonder
groote risico op zich te laden, wel kon
ortzetten. Doch de luchten werden ijler,
wind minder sterk en weldra sprankelde
zon haar onvolprezen glans over onze
schoone wateren. De sleepboot Johan
Wit had intusschen haar trossen los-
gooid, en het weder werd hoe langer
ie beter, toen men het beruchte Hellegat
is gepasseerd. Het Volkerak en het Kram-
waren na ongeveer twee uren varen
passeerd, en daar kwam juist in Mastgat
t ongeluk, dat'aan de reis het avontuur-
ke gaf, dat nu eenmaal aan zulk een
skante sleeptocht verbonden moet zijn.
krukas van de sleepboot Johanna brak,
er bleef dus niet anders over dan deze
lot langszij van het convooi te nemen en
ee te sleepen.
Te Zijpe kwam de loods aan boord, die
sleep door de gevaarlijke wateren van
Eendracht kon loodsen.
En konden we reeds om half elf bulleti-
seren dat de sleep Willemstad was ge-
asseerd, en kwam er toen bericht dat om
wart over een het convooi het Zijpe door
as, het Zijpe en Mastgat lagen ook weldra
chter, toen half vier er telefonisch bericht
as dat Stavenisse werd gepasseerd.
Vanzelfsprekend, dat reeds op het eiland
holen de belangstelling gaande was. Te
I. Annaland had men reeds lang van te
oren het ver boven water uitstekende
evaarte, dat straks ons isolement zal ver
reken, gezien, en overal langs de djjlcen
'aren belangstellenden, die onze brug zagen
ader komen en weer verglijden.
Op het Keeten werd toen de beslissing
onomen dat men noch door het Engelsche
at, noch door het Brabanlsche vaarwater
ou koersen, doch werd het mogelijk geacht
oor de twee tonnen te gaan, waardoor de
eis een geheel eind zou worden bekort.
Vanzelfsprekend, dat hierdoor het convooi
och niet veel eerder te Tholen zou kunnen
ankomen, omdat hier rekening moest wor-
len gehouden met den vloed en de sleep
bs maar zeer langzaam optrok.
Tegen vijf uur werd de belangstelling
Tholen grooter. Tal van nieuwsgierigen
tokken er op uit om vanaf den zeedijk
'ts van onze naderende brug te kunnen
«speuren. Toch duurde het lang. Immers
vele boomen belemmeren een gezicht
'erder dan Strijen. Zij die zich naar Deur-
oo's kaadje hadden begeven, zagen te
'aim vijf uur de sleep aankomen aan
'Orishoek waar men ter verwelkoming de
'lag had uitgestoken. Hoe kon dit ook
'aders, wanl immers de oud-Tholenaar
dhr Z. v. d. Velde die zich zeker verheugde
'at een zoolang verwachtte gebeurtenis
"u plaats hebben, wilde zijn vreugde
'emonstreeren. Het nieuws veroorzaakte
eele
aar
lag-
dat
de
icht
oor
Ja_
ide
jen
dat
de
;en
.05
lOg
ee
iet
de
iet
i te
>g,
let
og
te,
at
n.
g*
rd
er
in
sn
B-
el
ir
een heele uittocht van belangstellenden
naar den dijk. Het was toen ongeveer half
zes dat men hij het stoomgemaal, in Zuid-
Westelijke richting over Schakerloo heen-
ziende den donkeren omtrek van een zware
zich langzaam voortbewegende massa zag,
die met het bloote oog nauwelijks was te
onderscheiden. Met den kijker haalde men
de brug gemakkelijk dichterbij, doch het
duurde niet lang of ook met het ongewa
pende oog kreeg men zicht op de contouren
van de brug en langzaam maar zeker
kwam ze nader.
En met dat al steeg het aantal bezoekers
die van alle zijden naar Tholen kwamen
om getuige te kunnen zijn van den aan
komst van de reeds zoo lang verwachte
brug.
Klokslag acht uur liet men op aanwij
zing van havenmeester Bal, vlak voor de
haven de ankers vallen en was de reis
afgeloopen.
De belangstelling was enorm. Aan de
overzijde stonden de menschen dicht opeen
geschaard, terwijl aan deze zijde uit alle
plaatsen van ons eiland nieuwsgierigen
waren opgekomen om het eenige feit te
zien van vervoer van zoo'n gevaarte over
water.
Het werd later, de menschenmenigte
verstrooide zich, de roode en witte lichten
werden op de brug aangestoken en vreed
zaam viel de zomernacht in, die beloofde
een mooien zomer-Donderdag, den dag
waarop de brug op de pijlers zal worden
gelegd.
Donderdagmorgen. Heldere zonneschijn,
mooi zomerweer, voorzeker factoren die
het werk dat stond verricht te worden,
gemakkelijk zou maken en de belang
stelling ervoor zeker groot zou doen zijn.
De firma Bijker te Haarlem, wien het
werk van het plaatsen, der brug is opge
dragen, trof het dan ook.
Was de vorige dag de belangstelling
geconcentreerd op de aankomst van de
brug, Donderdag stond het feit te geschieden
van het plaatsen van het gevaarte op de
pijlers, voorwaar geen gemakkelijk werk.
Te ruim acht uur, dus twaalf uur nadat
de ankers waren gevallen, werden deze
opgehaald en langzamerhand stuurden de
sleepbooten het gevaarte in de richting van
de pijlers, terwijl van zelfsprekend de over
tocht per pont werd stopgezet.
Het werd negen uur toen men langzaam
begon te zwaaien. Het ging ongemerkt, de
lieren werden gedraaid, hier de kabels ge
vierd, daar strak getrokken en belang
stellend zagen de duizenden bezoekers aan
weerszijden van de Eendracht toe, met
welk een weergalooze stuurmanskunst alsof
het niets beteekende, het '100 meter lange
stuk ijzer zijn steunpunten naderde.
Half tien was geslagen en steeds meer
en meer zwaaide de brug, tot dat ze na
genoeg in de goede richting lag en daarna
schoof ze centimeter voor centimeter zij -
waartsom bovenhaar steun punten te komen.
Tegen tien uur was het hoogwater, en
hoewel dood tij bracht de vloed 2.00 M.
-f A.P. Kwart over tien, de spanning ver
meerderde, het water viel, de brug »zat".
De verbinding was tot stand gebracht en
het eiland Tholen met den vasten wal
verbonden. Tholen is dus geen eiland meer.
Onder de aanwezigen op de brugwerken
waren onze burgemeester mr. A. J. van der
Hoeven met de Wethouders de heeren
Goossen en Wagemaker, de Secretaris
H. J. Laban, de ingr. Kuipers, verschillende
raadsleden, persvertegenwoordigers en
anderen.
Vanzelfsprekend dat tal van aanwezigen
Burgemeester en Wethouders van Tholen,
de ingenieur dhr.Kuypers,de heeren Bijker
en Smit van de fa. Kloos en Zonen ge-
lukwenschten met het welslagen van hun
werk. En weldra passeerden eenigen der
aanwezigen de brug, daarmede bewijs
leverende dat thans Tholen vanuit de
Provincie Noord-Brabant niet meer per
vaartuig behoeft te worden bereikt.
Des voormiddags 11 uur vereenigden de
vertegenwoordigers van de Pers, waarvan
verschillende groote bladen hun vertegen
woordigers hadden gezonden, zich met nog
andere betrokkenen bij den brugbouw ten
stadhuize, waar zij door den burgemeester
met de volgende toespraak werden welkom
geheeten.
M. H.,
Namens het Gemeentebestuur heet ikU,
vertegenwoordigers van deNederl. Dagblad
pers hartelijk welkom in onze goede stad
Tholen. Met temeer genoegen begroet ik
U, omdat gij de goede schutsgeesten zijt
geweest over de brug gedurende haar
vervoer van Kloos en Zonen's werkplaatsen
te Kinderdijk naar hier. De gemeente re
kent het zich een eer, dat gij uw aandacht
in bijzondere mate aan het werk der over
brugging hebt geschonken.
Dank zij de gunstige weersomstandig
heden en dank zij de bekende Holiandsche
stuurmanskunst van de sleepbootkapiteins
in dienst van de Wit's Bergings- en Trans
portbedrijf te Rotterdam, aan wier adres
hier een woord van hulde zeker op zijn
plaats is, is de groote reis goed en wel
volbracht. Met spanning hebben wij haar
tocht gevolgd, waarbij wij van uur tot uur
op de hoogte werden gehouden waar
het convooi zich bevond.
Nu ook heden zonder ongevallen de brug
op de pijlers is gelegd en de vaste ver
binding tusschen Brabant en Zeeland een
feit is geworden, is dit een feit van be-
teekenis in de annalen der gemeente. Im
mers reeds in 1868 is men begonnen te
spreken over een andere verbinding met
Brabant, dan door middel van het pont-
veer en nu, zestig jaren later, wordt het
idee werkelijkheid.
Wanneer ik onder uwe aandacht breng,
dat thans gemiddeld 140 automobielen per
dag door het pontveer worden overgezet,
dan behoef ik U niet meei de groote be-
teekenis van de brug voor het verkeer
uiteen te zetten.
De brugverbinding zal zeker ook van
beteekenis zijn voor de gemeente. De
mogelijkheid voor uitbreiding van middelen
van bestaan wordt er door vergroot, ik
denk bijv. aan den tuinbouw die eensnel
en gemakkelijk bereiken van het spoor
station voor verlading niet kan ontberen.
Hetzelfde geldt, hoewel in iets mindere
mate voor den hoofdtak van bestaan ter
plaatse, den landbouw.
Ten slotte moge ik U nog iets mede-
deelen over de financiering van de brug.
Het werk dat pl.m. f550.000 kost, wordt
door de gemeente betaald zonder eenige
bijdrage van Rijk, Provincie of andere
gemeenten. Het spreekt vanzelf dat Tholen
een dergelijke last niet op zich kan nemen,
indien niet de brug zelf inkomsten afwerpt.
Dit geschiedt in casu doordat het door
Philips van Bourgondië aan de gemeente
geschonken veerrecht straks overgaat in
een door de Staten der prov. Brabant en
Zeeland goedgekeurd billijk brugrecht.
Ik eindig met de hoop uit te spreken,
dat het Gemeentebestuur U binnen enkele
weken zal kunnen uitnoodigen de openings
plechtigheid van de brug bij te wonen,
en dat gij evenals thans bereidwillig aan
die uitnoodiging gevolg zult geven.
De heer W. A. H. Liefland, redacteur
van de Telegraaf sprak hierna namens de
Pers een kort woord.
Daarna werd aan de aanwezigen een
glas port aangeboden.
Des middags 1 uur werd de Pers en
eenige genoodigden een lunch aangeboden
bij dhr. M. J. Hoek door de fa. Kloos en
Zonen, waar nog menig hartelijk woord
werd gewisseld.
Vrijdagmorgen is men aangevangen met
het op hoogte brengen van de brug, een
werk dat door middel van vijzels geschiedt.
Waar men gister reeds de brug nagenoeg
op de goede hoogte had onderstopt, is dit
werk niet van zooveel beteekenis meer,
het was slechts een verschil van eenige cen
timeters dat de brug aan Thoolsche kant
omhoog moest worden gebracht. Aan de
overzijde is het verschil iets grooter en
moet de brug omhoog, terwijl men gister
de brug reeds in de as van den weg
heeft gelegd.
De duizenden die het sleepwerk gezien
hebben, kunnen waarschijnlijk de moeilijk
heden zich niet voorstellen die aan zoo'n
tocht zijn verbonden. Temeer een eer voor
de Wit's onderneming, omdat zelf in En
gelsche en wellicht nog in andere buiten-
landsche bladen op dit sleepwerk is gewezen,
daar tot heden in Europa nog nimmer
een dergelijke brug op deze wijze per
water is vervoerd.
Ook voor Bijkers aannemersbedrijf te
Haarlem is de behouden overkomst een
succes te noemen, daar van deze het idee
Gehowd Iz. Groene veld en E. H. J. Zachariasse
beiden te Tholen. J. J. Bierene en J. Gelnk,
beiden te Tholen.
KERKNIEUWS.
'St. Maartensdijk. Beroepen naar de Ned. Herv.
Kerk alhier da. P. de Looze Ie Renkim.
PREDIKBECJKTEN Zondag 12 Ang. 1928.
Tholen.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10 nar en nam. 2.30
da. Dalema.
Geref. Kerk voorm. 10 our en 'a avonds 6 anr
dr. Veltenaar.
Oud Geref. Gem. voorm. 10 nur, nam. 2.30 en
'a avonds 6.30 leeskerk.
Vrijdag 17 Aug. 'a avonds 7 nur dhr. Lamain
te Voorschoten.
Poortvliet.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 leeêkerk en nam.
3 nur d9. Verschoor. (Voorber. H. Avondmaal.)
Ger. Kerk voorm. 10.30, nam. 3 en 's avond» 7 our
dhr. de Vries.
Scherpenisse.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 en nam. 3 uur
ds. Keiler te Nieuwkoop.
Oad Geref. Gem. voorm. 10.30 nam. 3 en 's avonds
6.30 leeskerk.
St-M aarten sd ijk.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 ds. Verschoor
en nam. 3 uur leeskerk.
Oud Geref. Gem, voorm 10.30, nam. 3 en 's avonds
7 unr leeskerk.
Stavenisse.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 leeskerk en nam.
3 uur ds. de Gidts.
Oud Ger, Gem., voorm. 10.30, nam. 3 en 's avonds
6.30 uur leeskerk.
St-Annaland.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 en nam. 3 uur
ds. Oskam te Lexmond.
Oud Geref. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 od 's avonds
6.30 leeskerk.
Oud-Vossemeer.
Ned. Herv. Kerk voorm. 10.30 ds. de Gidts en
nam. 3 our leeskeik.
Geref. kerk voorm. 10.30, en nam. 3 uur
ds. Van Heiningen te Ter Aar.
Oud Ger. Gem. voorm. 10.30, nam. 3 en 's avonds
7 uur leesdienst.
Veillngsvereeniging „De Eendracht" Tholen.
8 Augustus 1928.
Noord-Hollandsche Suikerpeer le soort van
1112 cent, id. 2e soort 910 ct. Roode
suikerpeer 613 ct. Oomskinderpeer le soort
1622 ct.; id. 2e soort 1617 ct., id. 3e soort
78 ct. Beurré Giffard le soort 1419 ct.,
id. 2e soort 1314 ct. Precose de Trevaux
le soort 15 19 ct., id. 2e soort 11 —13 ct.,
id. 3e soort 713 ct. Zomer Aagt 19 ct. Yellow
Traosparant le soort 32 ct., id. 2e soort 26 ct.
Codlin Keswick le soort 18 ct., id. 2e soort
12 ct. Zore val 24 ct. StampriDseseeboonen
15 ct. Alles per K.G.
Abrikozen 2 ct. Bloemkool 5 ct. Witte kool
5 ct. per stuk.
SPORT.
Postduivenver. ^Oe Zwaluw* Oad-Vosse-
meer. Wedstrijd van Dase, afstand 9.57.5 K.M.,
gelost 4 Aug. ocb 1 uur.
M. v. d. Zande le prijs 6 Aug. G. Haver
man» 2e id., Gebr. Vermet 3e 7 Ang., J. Ver-
meij 4e id.
Wedvlucht Soignies: J. Tholenaar le, 3e, 4e,
6e, 7e, 8e, 10, 11e, 15e, 16e, 17e, lSe. C. Lind-
hout 14?. Gebr. Vermet 2e, 12e, 13e. J. Vermeij
5e. G. Havermans 9e, M. v. d. Zaode 19e, 26e,
C. de Wit 20e.
Oude duiven C. Lindbout le, J. Tholenaar
2e, M. v. d. Zaode 3e, 4<e, 5e, C. de Wit 6e,
H. de Graaff 7e.
Voor den inhoud van ingezonden stukken is de Redactie in
geenerlei opzicht verantwoordelijk, terwijl door opname volstrek
niet blijkt dat zij met den inhoud instemt.
THOLEN, Brugmaand 1928.
Mijnheer de Redacteur.
Mag ik voor onderstaande regelen eenige plaats
ruimte verzoeken in Uw, daarvoor by uitstek ge
schikt blad.
Onder enorme belangstelling arriveerde hier Woens
dagavond „DE BRUG", welke Donderdagmorgen op
de pylers gelegd is.
Een heele gebeurtenis voor Tholen, echter blijkbaar
toch niet van dien aard, dat men het noodig vond
dit op een bijzondere manier te vieren.
Ik bedoel geen teest, doch waarom heeft het plaatse
lijk Muziekcorps dit feit niet opgeluisterd al was
het alleen maar geweest om b.v. het volkslied te
spelen toen de vlaggen geheschen werden. Het bleef
thans bij een tlauw hoetaije, ingezet door een niet-
ingezetene van Tholen. Het geheel gaf nu haast
meer den indruk van een begrafenis, dan van hel
belangrijke feit, dat Tholen met den vasten wal is
verbonden. Het is hier wel „Tholen op zijn smalst".
U M. de R. dankend voor de verleende plaats
ruimte.
Hoogachtend,
INGEZETENE.
BURGERLIJKE STAND.
Gemeente THULEN vau 39 Aog.
Oudertrouwd D. Bulhof le Hdligersberg en
M. A. Polter te Tboleo,
MARKTBERICHTEN.
THOLEN, 1U Aog. 192b.
Noteering te Tbolen.
Boereoboter fl.10 per pond.
Roomboter fl.10
Eieren 6 cent per slok.
Noteoring te Middelburg, 9 Aog.
Boerenboter {part. prijs) f 1.20.
Temperatuur van het Scheldewater te Tholen
Augustus Graden C.
Zaterdag 4
17,3
Zondag 5
17,3
Maandag 6
18,
Dinsdag 7
19,
Woensdag 8
19,
Donderdag 9
19,2
Vrijdag 10
19,2
Ondertrouwd
D. DOFF Ft.
en 8 36515
J. A. NELISSE ld.
Willemstad J0 192g
St. Maartensdijk, 8
Burgemeester en Wethouders zullen
op Maandag 20 Augustus 1928, v.m.
llVj unr op het Stadhuis
Aauwijziog op Vrijdag 17 Augustus
1928, v m. 10 uur. 17 36513
Bestek eu teekeoing liggen ter
secretarie vanaf Dinsdag 14 Augustus
1928 eiken werkdag van 9-12 uur.
Prima eigen fabrikaat. 8 36512
J. ELENBAAS - POORTVLIET.
ze nu, wij hebben prima wageus,
mooie eu solide; pn fi eert van onze
voordeelige prijzen. Ouze prima raam-
horren vau hard hout nu fl.10 Wij
hebben weer eeD goedkoope sorleering
kuostbloemen ontvaDgen eu verder
een mooie sorteering luxe artikelen.
Wie uog een keukeukacbel wecscht
te koopeD, pn fiieere nu vau onze
voordeelige zomerprijzer
Beleefd aanbevelend, 18 36514