IERSEKSCHE EN THOOLSCHE COURANT z Sanap»? NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN. HARDT'S Vezetzalf 25 "3238 Vrijdag 24 Februari 1928. Vijf en veertigste jaargang en, Poortvliet, Scherpenisse, St. Maartensdijk, Stavenisse, St. Annaland en Oud-Vossemeer. Eerste Blad. fdpijn-Tabletten 60-« jxeer-Tabletten 60 ct TSenuw-Tabletten. 75 I Staal-Tabletten 90 ct Maag-Tabletten. 75 tabletten verstopping Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond. !r kwartaal f0,80; met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,375, franco per post fl,65 15 ct. disp. kosten. UITGAVE FIRMA J. M. C. POT - THOLEN. TELEF. 1NTERC. No. 16. Advertentiënvan 1 tot 4 regels 75 ct.; iedere regel meer 17'/2 ct Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. PUBLICATIËN. Openbaar lager onderwijs. feester en Wethouders van Tholen maken iat tegen 1 April aanstaande gelegenheid ot plaatsing op de openbare legere school aeente van kinderen, die vóór of op 1 Oc- 18 den leeftijd van ze9 jaar zullen hebben voogden of verzorgers, die han kinderen en op de openbare lagere school wenschen te zien, worden in de gelegenheid gesteld vóór 1 April aanstaande aangifte te doen bij l der school. vaccineerden kunnen worden toegelaten, i, 20 Februari 1928. 14 len Burgemeester wordt in herinnering ge- tikel 4 van de Verordening op de invoering .asticg op honden, luidende baders van honden zijn verplicht het kon toor de honden, waarvoor de belasting be- f aan een halsband duidelijk zichtbaar te doen iding daarvan wordt gestraft met hechtenis boogste 6 dagen of geldboete van ten hoogste 11 iARDT's .0 Bij Apoth. en Drogisten N BELAN6 VOOR THOLEN. idi- g lienen nog eens terog te komen op de oleu minder prettige mededeeling dat de 'maatschappij A. B. T. genoodzaakt zal Jjlienst te staken, indien een antobusdienst krijgt op het traject Bergen op Zoom 7. V. U het opschrift:„Een verblijdende Tijding" Rfoen nit het Eiland Tholen (Stavenisse?) ^Jierikzeesche Nieuwsbode" een artikeltje, J weldenkend meosch een glimlach ontlokt. lJije spreekt fan „een verstandig besluit adirectie om den dienst te staken!" 3C rj}£8 schrijft men datHoeveel streken ia geven tienduizenden guldeus om een ictiinding of treinverbinding te krijgen en m dat een dergelijke verbinding heelt, is vér voornit bij de andere plaatsen in efid, die die verbinding niet hebbeD. Wij nao, die toch waarlijk getoond hebben veel d- algemeen belang over te hebben, zie maar besluit van den Gemeenteraad van Tbolen ipirng van rnim een half millioen gulden lt0»p eigen kosten te bouwen, zonder een n(j)sidie van andere gemeenten, (de ge- liiapszin is wel zoo groot, dat bij een aac- mién der gemeenteD, misschien één uit- )n,d, subsidie zou hebben gegeven) kannen -En niet missen, het is een handelsbelang, de overige gemeenten hoofdzakelijk van dbouw, (lees hiervoor de raadsverslagen Tholen heerscht nog handel, die de emeenlen, jammer genoeg, niet hebben, den handel is de tram onmisbaar. Immers negen trauidiensten die te Tholen aan- yn vertrekken, nemen er zeven goederen it men in de overige gemeenten van ons |tyr zich mee moet vergenoegen om slechts oalen per week en dan maar ééns per vderen te ontvangen, is voor die gemeenten I0fi doch de behoefte aan meer zendingen :e ontbreken, anders ware er reeds lang ra'beproefd om spoor- of tramverbindiag te Deje tram verdwijnen dan is dit voor den jekten haDdel een zware slag. Zij die op de in met wat er aan het vervoer van 'eten dat bij het verdwijnen reeds zoo kwijnende industrie \t hg zou krijgen. i£ju de toekomst, de totstandkoming van iq' Denkt men wellicht dat het gemeente- au kunnen wagen om, aan welken autobas- vastzit, we 7e|tram, deze re ondernemer dan ook, het recht toe te kennen om bij zijn passagiersprijs de bruggelden te rekenen? Dat zal het gemeentebestuur nimmer doeD. En wat zien we dan gebeuren? lu de eerste plaats zullea dan de passagiers uit moeten stappen om een kaartje te nemeu en de bns, die géén stagnatie mag veroorzaken in bet verkeer, dient door te rijdeD. De passagiers mogen dan in regen en wind de 100 Meter lange brug over loopeD. Bij tram verkeer krijgen zij hun kaartje waarbij het brng- geld betaald is en ze kunnen blijven zitten. En wat het rangeeren te Tbolen betreft, och, de inzender van dat stuk behoeft er niet beducht voor te zijn, de tram komt niet in de nauwe straten van Tholen; de inzender heeft de klok hooren luiden en weet niet waar de klepel hangt En dan komt als een klap op de vuurpijl bet aanstaande reuzen verkeer met Schouwen! Dan zijn we er en woidt Stavenisse de Hoofdstad, (zetter een hoofdletter) van het Eiland Tholen, zooals we eens uit den mond van een autoriteit hooiden. Jammer dat deze uitlating niet is ge schreven op 1 AprilWie kan nu in ernst meenen dat eenmaal het verkeer van en naar Schouwen over Stavenisse zal gaan? Immers, de gelegenheid ervoor bestaat met het z g. trambootje dat 0 pas sagiers vervoert. Voor den Thoolschen handel is de tram on misbaar en dat hebben vre aangetoond. Het gaat hier üiet tegen autobusondernemer A of B, het gaat hier om de handelsbelangen van Tholen. BINNENLAND. Werktijden in de Banketbakkerijen tegen Paschen en Pinksteren. De Min. vau Arbeid, H. en N. heeft in een beschikking d.d. 21 Febr. de werktijdregeling vastgesteld, waarbij aan hoofden of bestuurders van banketbakkerijen in alle gemeente des Rijks is vergund, in de weken van 2 tot en met 7 April en van 21 tot en met 26 Mei a.s. in hun ondernemingen door arbeiders vau zestien jaar of ouder arbeid te doen verrichten in af wijking van art. 23 en 24 der Arbeidswet. Het Tweede Kamerlid Kersten heeft den Minister van waterstaet de volgende vragen gesteld ls Uwe Excellentie bereid den rechtsgrond aan te geven voor het weigeren van vergunning tot het in werking hebben vau een dagelijkscheu antobusdienst van Goes naar Wolfaartsdijksche Veer aan beo, die jarenlang tot tevredenheid van het publiek dien dienst onderhielden? Is Uw Excellentie niet van oordeel, dat de gevreesde concurrentie voor spoor of tram geen grond biedt voor intrekken van een vergonning? Mogen van Uwe Excellentie stappen worden verwacht tot wijziging van het Koninklijk besluit, waarbij de noodige vergunning onthouden werd? in Zeeland richt de volgeude oproep aau ouders en onderwijzers der Zeeoweche jpugd. De dagen beginnen gelokkig weder te lengen, en daarmede krijgt de schooljeugd weer gelegen heid om na de schooltijd buiten zijne ontspan ning te zoeken. Is het wonder, dat hunne levens kracht zich moet uiten, nadat zij den heelen langen winter zaten opgesloten^ Een deel van hen uit zich echter op een wijze, welke gevaar kan opleveren voor leven, lichaam en bezit van anderen, ei: wel door het gooien van allerlei voorwerpen, het in het wilde schieten met pijl en boog enz. enz. Als een auto passeert ontwaakt in velen van hen het jagersinstinct en deze voortrijdende auto wordt dan het doelwit van hun krachtuitingeu. De jsngd snapt niet met welk een kracht zulk een geworpen voorwerp de inzittenden of de auto moet treffen, door de snelheid van den auto, en aan welke gevaren de inzittenden worden blootgesteld. Hetzij zij zelve getroffen worden, hetzij zij gewond worden door gebroken glas. Het is de plicht van ouders en opvoeders hun pupillen te wijzen op de gevaren die de kinderen in honue ouwetend- en onnadenkend heid door bun gooien en schieten kuanen ver oorzaken. Hot Bestuur van de V. V. I. Z. doet dau ook een dringend en vrieudelijk beroep op hen om medewerking in deze. Vergrooting van portretten. In 't Zuiden en Noorden des lands wordt gewaarschuwd tegen rondreizende fotografen, die aanbieden tegeu lagen prijs portretten te ver- grooten. Bij aflevering van de vergrooting wordt som tijds het dubbele van den overeengekomen prijs gevorderd. Is de besteller hiertoe niet bereid, dan wordt met achterhouding van het oorspron kelijke portret gedreigd. Daar de betrokkene hieraan meestal een groote waarde toekent, ziet hij zich wel gedwohgeu den veel te hoogen prijs te betaleö. Aanbeveliog verdient het daarom, ook bij vergrootiDg van portretteö, zich tot vertrouwde adressen te wenden. In bet algemeen koope men niet bij rondtrek kende kooplieden, doch alleen in gevestigde, betrouwbare zaken. ten onrechte is toegekend. De Raad was namelijk van oordeel, dat het ongeval niet als een bedrijfsongeval in den zin der Ongevallenwet-1921 kan worden aange merkt, daar in dezen niet gebleken was, dat eenige met 's mans dienstbetrekking verband houdende omstandigheid van in vloed is geweest op het op den grond vallen of op de gevolgen, welke dit vallen voor zijn arbeidsgeschiktheid heeft gehad. (Tel.) Tjes chsrwd ^ele^vervalschms Bij Apoth en Drogisten Prijs 75.4-0en2-5ct 731 II 3500" 0EMENGD NIEUWS. voor gesmette, Raeapt Fa. v. d. V* ld*, Apotheker Gratis eten. In den loop van de vorige week verscheen bij een logemeothoudster te Oostborg een persoon, die haar vroeg of hij een koebeestje mocht stallen, waarop de vrouw mededeelde, dat sij daarvoor geeD plaats had. De man bestelde bier, cigaretten en tevens een middagmaal. De loge menthoudster deelde hem echter mede, dat zij in verband met den waschdag niets anders had dan bruine boonen, waarop de man zeide „geef die maar, dat is ook best eten.» Alles was voor rekeningjvan een koopman uit Groede, die wel zonjkomen afrekenen, en hij vertrok zonder te be talen. Deze truc heeft bij drie achtereenvolgende dagen bij verschillende logementhouders uitge haald, totdat Zondagavond jl. de persoon, zekere W. H,, arbeider te Groede, door de politie werd aangehouden en ter beschikking van de justitie is gesteld. Het verkeer en de jeugd. Het Bestuur der Vrijwillige Verkeers-Icspectie Verkeerd uitgekomen. Een arbeider, in dienst van de N. V. Asphaltfabriek „Wijhe" te Wijhe, die o.m. belast was met het gelijkzetten der fabrieks- klok, werd in April 1927, tijdens hel doen van deze bezigheid, waartoe bij op een bankje was gaan staan, door een epileptisch toeval getroffen, waarbij hij viel, het achter hoofd verwondde en een hersenschudding kreeg. Aangezien de getroffene was gevallen van een bedrijfsvoorwerp op den fabrieks- vloer, welke eveneens als een bedrijfs voorwerp is te beschouwen, had het bestuur der R. V. B. aangenomen, dat het ongeval dozen werkman was overkomen in verband met zijn dienstbetrekking, weshalve hem krachtens de Ongevallenwet-1921 schade loosstelling werd toegekend. Toen zes weken later de uitkeering wegens gedeeltelijk herkregen arbeids geschiktheid door het Barikhestuur tot de helft werd verlaagd, was de man hiertegen in beroep gekomen hij den Raad van Beroep te Arnhem. Ook deze vond, dat het ongeval terecht door het bestuur als een bedrijfs ongeval was aanvaard, daar de Raad het aannemelijk achtte, dat ook al mocht de val zijn ontstaan doordat de man door een epileptisch toeval werd getroffen, de thans ontstane gevolgen niet zouden zijn inge treden, indien hij niet van het bankje was gevallen. Waar voorts de vastgestelde uit keering den Raad juist voorkwam, werd getroffene's beroep ongegrond verklaard en de beslissing der R. V. B. bevestigd. Met deze uitspraak was echter de ge troffene niet tevreden, waarom hij zich tot den «Gentralen Raad van beroep wendde, in de hoop, van dezen een hoogere uit keering te krijgen. Edoch. Gelijk het mees tal hun vergaat, die het onderste uit de kan willen hebben, kreeg ook deze ge troffene het lid op den neus. Want de Centrale Raad besliste dezer dagen, dat aan dezen werkman ter zake van het hem overkomen ongeval in het geheel geen schadeloosstelling toekomt en dat de tot dusver door hem genoten uitkeering hem iegen Doos 60 cent. Bij Apoth.en Drogiste- 698 11 36007 Stranding van de „Shonga" bij IJmuiden. Vrijdagmorgen is tijdens een storm het Engelsche vrachtschip „Shonga" op onge veer een K.M. afstand ten Noorden van de pier te IJmuiden gestrand en doormidden gebroken. De bemanning, 41 man, op het voorschip bijeengedrongen, zonder proviand, die ze op het achterschip had moeten achterlaten, heeft hachelijke uren doorleefd. Men zocht zooveel mogelijk dekking onder zeilen, banken of wat men maar vinden kon tegen den kouden wind en het af en toe overstroomende water. Het voorschip, nog niet geheel vastgezet, danste op en neer, en soms, als er een groote golf kwam aan rollen, sloeg die er gedeeltelijk overheen. Op het strand werd intusschen al het mogelijke gedaan om het wrak te bereiken. Een toestel, om een pijl op het schip af te schieten, en zoo doende door een daaraan bevestigd touw een verbinding tol stand te brengen, werd in gereedheid gebracht. De pijl werd klaargelegd, de lijn werd er aan verbonden en nadat de omstanders op eenigen afstand waren gehouden, kwam het groote oogenblik. De pijl zou worden afgeschoten. Zou de lijn het schip bereiken? De lading werd tot ontbranding gebracht en met een sissend geluid, alsof het een geweldig insect w^s, vloog bet projectiel, het touw met zich meesleepende, door de lucht. Allen volgden den afloop van het schot met spanning. De richting was goed gekozen, de vuurpijl schoot recht op het wrak af, schijnbaar erover heen, doch toen het projectiel aan het einde van zijn loop kwam, zag men, dat het vóór het schip in het water was gekomen. Het bleek onmogelijk, om de lange lijn tegen den kracht van den storm over het schip heen te schieten. Intusschen was de reddingsboot van de Noord- en Zuid-llollanclsche Beddings maatschappij uit Wijk aan Zee aangekomen. Te half vijf, toen het laag water werd, werden de reddingspogingen aangevangen. Acht paarden trokken de boot op haar rijdend onderstel de zee in, zoover als het zonder gevaar mogelijk was; daarna werd de reddingboot van het onderstel gelaten en duwden twaalf roeiers, onder leiding van den schipper, de boot de golven in om er vervolgens in te klimmen en te probeeren roeiende door de golven heen te komen. Roeien deden de mannen wat ze konden doch de kracht van het water en van den gierenden wind was te groot. Ze brachten het tot een vijftig meter van het strand om dan door de golven tot bijna de helft vari den afgelegden afstand te worden teruggeslagen. Verder kwam 't niet en na een half uur roeien was de boot genoodzaakt onverrichlerzake terug te keeren. Zaterdagmorgen, bij gunstiger weer, is de reddingspoging met twee reddingshooten herhaald en toen met gunstiger! uitslag bekroond. De beide reddingsbooten dansten als het ware op de golven aan stuurboord van de «Shongar, en af en toe, als de schepen dicht bij elkaar kwamen, zag men de schipbreukelingen overspringen. Zoo zijn, na ongeveer een kwartier, alle 42 opvarenden, meerendeels negers, gered, van wie 33 door de «Dorus Rijkersa werden opgenomen. Ook een verstekeling werd gered, die pas, toen de «Shonga midden-

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1928 | | pagina 1