IERSEKSCHE EN
THOOLSCHE COURANT
z
Sanap»?
NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN.
HARDT'S
Vezetzalf 25
"3238
Vrijdag 24 Februari 1928.
Vijf en veertigste jaargang
en, Poortvliet, Scherpenisse, St. Maartensdijk, Stavenisse, St. Annaland en Oud-Vossemeer.
Eerste Blad.
fdpijn-Tabletten 60-«
jxeer-Tabletten 60 ct
TSenuw-Tabletten. 75
I Staal-Tabletten 90 ct
Maag-Tabletten. 75
tabletten
verstopping
Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond.
!r kwartaal f0,80; met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,375,
franco per post fl,65 15 ct. disp. kosten.
UITGAVE
FIRMA J. M. C. POT - THOLEN.
TELEF. 1NTERC. No. 16.
Advertentiënvan 1 tot 4 regels 75 ct.; iedere regel meer 17'/2 ct
Grootte der letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
PUBLICATIËN.
Openbaar lager onderwijs.
feester en Wethouders van Tholen maken
iat tegen 1 April aanstaande gelegenheid
ot plaatsing op de openbare legere school
aeente van kinderen, die vóór of op 1 Oc-
18 den leeftijd van ze9 jaar zullen hebben
voogden of verzorgers, die han kinderen
en op de openbare lagere school wenschen
te zien, worden in de gelegenheid gesteld
vóór 1 April aanstaande aangifte te doen bij
l der school.
vaccineerden kunnen worden toegelaten,
i, 20 Februari 1928. 14
len Burgemeester wordt in herinnering ge-
tikel 4 van de Verordening op de invoering
.asticg op honden, luidende
baders van honden zijn verplicht het kon
toor de honden, waarvoor de belasting be-
f aan een halsband duidelijk zichtbaar te doen
iding daarvan wordt gestraft met hechtenis
boogste 6 dagen of geldboete van ten hoogste
11
iARDT's
.0 Bij Apoth. en Drogisten
N BELAN6 VOOR THOLEN.
idi-
g lienen nog eens terog te komen op de
oleu minder prettige mededeeling dat de
'maatschappij A. B. T. genoodzaakt zal
Jjlienst te staken, indien een antobusdienst
krijgt op het traject Bergen op Zoom
7. V.
U het opschrift:„Een verblijdende Tijding"
Rfoen nit het Eiland Tholen (Stavenisse?)
^Jierikzeesche Nieuwsbode" een artikeltje,
J weldenkend meosch een glimlach ontlokt.
lJije spreekt fan „een verstandig besluit
adirectie om den dienst te staken!"
3C
rj}£8 schrijft men datHoeveel streken ia
geven tienduizenden guldeus om een
ictiinding of treinverbinding te krijgen en
m dat een dergelijke verbinding heelt, is
vér voornit bij de andere plaatsen in
efid, die die verbinding niet hebbeD. Wij
nao, die toch waarlijk getoond hebben veel
d- algemeen belang over te hebben, zie maar
besluit van den Gemeenteraad van Tbolen
ipirng van rnim een half millioen gulden
lt0»p eigen kosten te bouwen, zonder een
n(j)sidie van andere gemeenten, (de ge-
liiapszin is wel zoo groot, dat bij een aac-
mién der gemeenteD, misschien één uit-
)n,d, subsidie zou hebben gegeven) kannen
-En niet missen, het is een handelsbelang,
de overige gemeenten hoofdzakelijk van
dbouw, (lees hiervoor de raadsverslagen
Tholen heerscht nog handel, die de
emeenlen, jammer genoeg, niet hebben,
den handel is de tram onmisbaar. Immers
negen trauidiensten die te Tholen aan-
yn vertrekken, nemen er zeven goederen
it men in de overige gemeenten van ons
|tyr zich mee moet vergenoegen om slechts
oalen per week en dan maar ééns per
vderen te ontvangen, is voor die gemeenten
I0fi doch de behoefte aan meer zendingen
:e ontbreken, anders ware er reeds lang
ra'beproefd om spoor- of tramverbindiag te
Deje tram verdwijnen dan is dit voor den
jekten haDdel een zware slag. Zij die op de
in met wat er aan het vervoer van
'eten dat bij het verdwijnen
reeds zoo kwijnende industrie
\t hg zou krijgen.
i£ju de toekomst, de totstandkoming van
iq' Denkt men wellicht dat het gemeente-
au kunnen wagen om, aan welken autobas-
vastzit, we
7e|tram, deze re
ondernemer dan ook, het recht toe te kennen om
bij zijn passagiersprijs de bruggelden te rekenen?
Dat zal het gemeentebestuur nimmer doeD. En
wat zien we dan gebeuren? lu de eerste plaats
zullea dan de passagiers uit moeten stappen om
een kaartje te nemeu en de bns, die géén stagnatie
mag veroorzaken in bet verkeer, dient door te
rijdeD. De passagiers mogen dan in regen en wind
de 100 Meter lange brug over loopeD. Bij tram
verkeer krijgen zij hun kaartje waarbij het brng-
geld betaald is en ze kunnen blijven zitten. En
wat het rangeeren te Tbolen betreft, och, de
inzender van dat stuk behoeft er niet beducht
voor te zijn, de tram komt niet in de nauwe
straten van Tholen; de inzender heeft de klok
hooren luiden en weet niet waar de klepel hangt
En dan komt als een klap op de vuurpijl bet
aanstaande reuzen verkeer met Schouwen! Dan
zijn we er en woidt Stavenisse de Hoofdstad,
(zetter een hoofdletter) van het Eiland Tholen,
zooals we eens uit den mond van een autoriteit
hooiden. Jammer dat deze uitlating niet is ge
schreven op 1 AprilWie kan nu in ernst meenen
dat eenmaal het verkeer van en naar Schouwen over
Stavenisse zal gaan? Immers, de gelegenheid
ervoor bestaat met het z g. trambootje dat 0 pas
sagiers vervoert.
Voor den Thoolschen handel is de tram on
misbaar en dat hebben vre aangetoond. Het gaat
hier üiet tegen autobusondernemer A of B, het
gaat hier om de handelsbelangen van Tholen.
BINNENLAND.
Werktijden in de Banketbakkerijen tegen
Paschen en Pinksteren.
De Min. vau Arbeid, H. en N. heeft in een
beschikking d.d. 21 Febr. de werktijdregeling
vastgesteld, waarbij aan hoofden of bestuurders
van banketbakkerijen in alle gemeente des Rijks
is vergund, in de weken van 2 tot en met 7
April en van 21 tot en met 26 Mei a.s. in
hun ondernemingen door arbeiders vau zestien
jaar of ouder arbeid te doen verrichten in af
wijking van art. 23 en 24 der Arbeidswet.
Het Tweede Kamerlid Kersten heeft den
Minister van waterstaet de volgende vragen
gesteld
ls Uwe Excellentie bereid den rechtsgrond
aan te geven voor het weigeren van vergunning
tot het in werking hebben vau een dagelijkscheu
antobusdienst van Goes naar Wolfaartsdijksche
Veer aan beo, die jarenlang tot tevredenheid
van het publiek dien dienst onderhielden?
Is Uw Excellentie niet van oordeel, dat de
gevreesde concurrentie voor spoor of tram geen
grond biedt voor intrekken van een vergonning?
Mogen van Uwe Excellentie stappen worden
verwacht tot wijziging van het Koninklijk besluit,
waarbij de noodige vergunning onthouden werd?
in Zeeland richt de volgeude oproep aau ouders
en onderwijzers der Zeeoweche jpugd.
De dagen beginnen gelokkig weder te lengen,
en daarmede krijgt de schooljeugd weer gelegen
heid om na de schooltijd buiten zijne ontspan
ning te zoeken. Is het wonder, dat hunne levens
kracht zich moet uiten, nadat zij den heelen
langen winter zaten opgesloten^
Een deel van hen uit zich echter op een
wijze, welke gevaar kan opleveren voor leven,
lichaam en bezit van anderen, ei: wel door het
gooien van allerlei voorwerpen, het in het wilde
schieten met pijl en boog enz. enz.
Als een auto passeert ontwaakt in velen van
hen het jagersinstinct en deze voortrijdende auto
wordt dan het doelwit van hun krachtuitingeu.
De jsngd snapt niet met welk een kracht
zulk een geworpen voorwerp de inzittenden of
de auto moet treffen, door de snelheid van den
auto, en aan welke gevaren de inzittenden worden
blootgesteld. Hetzij zij zelve getroffen worden,
hetzij zij gewond worden door gebroken glas.
Het is de plicht van ouders en opvoeders
hun pupillen te wijzen op de gevaren die de
kinderen in honue ouwetend- en onnadenkend
heid door bun gooien en schieten kuanen ver
oorzaken.
Hot Bestuur van de V. V. I. Z. doet dau
ook een dringend en vrieudelijk beroep op hen
om medewerking in deze.
Vergrooting van portretten.
In 't Zuiden en Noorden des lands wordt
gewaarschuwd tegen rondreizende fotografen, die
aanbieden tegeu lagen prijs portretten te ver-
grooten.
Bij aflevering van de vergrooting wordt som
tijds het dubbele van den overeengekomen prijs
gevorderd. Is de besteller hiertoe niet bereid,
dan wordt met achterhouding van het oorspron
kelijke portret gedreigd.
Daar de betrokkene hieraan meestal een groote
waarde toekent, ziet hij zich wel gedwohgeu
den veel te hoogen prijs te betaleö. Aanbeveliog
verdient het daarom, ook bij vergrootiDg van
portretteö, zich tot vertrouwde adressen te wenden.
In bet algemeen koope men niet bij rondtrek
kende kooplieden, doch alleen in gevestigde,
betrouwbare zaken.
ten onrechte is toegekend. De Raad was
namelijk van oordeel, dat het ongeval niet
als een bedrijfsongeval in den zin der
Ongevallenwet-1921 kan worden aange
merkt, daar in dezen niet gebleken was,
dat eenige met 's mans dienstbetrekking
verband houdende omstandigheid van in
vloed is geweest op het op den grond
vallen of op de gevolgen, welke dit vallen
voor zijn arbeidsgeschiktheid heeft gehad.
(Tel.)
Tjes chsrwd
^ele^vervalschms
Bij Apoth en Drogisten Prijs 75.4-0en2-5ct
731 II 3500"
0EMENGD NIEUWS.
voor
gesmette,
Raeapt Fa. v. d. V* ld*, Apotheker
Gratis eten.
In den loop van de vorige week verscheen
bij een logemeothoudster te Oostborg een persoon,
die haar vroeg of hij een koebeestje mocht
stallen, waarop de vrouw mededeelde, dat sij
daarvoor geeD plaats had. De man bestelde bier,
cigaretten en tevens een middagmaal. De loge
menthoudster deelde hem echter mede, dat zij
in verband met den waschdag niets anders had
dan bruine boonen, waarop de man zeide „geef
die maar, dat is ook best eten.» Alles was voor
rekeningjvan een koopman uit Groede, die wel
zonjkomen afrekenen, en hij vertrok zonder te be
talen. Deze truc heeft bij drie achtereenvolgende
dagen bij verschillende logementhouders uitge
haald, totdat Zondagavond jl. de persoon, zekere
W. H,, arbeider te Groede, door de politie werd
aangehouden en ter beschikking van de justitie
is gesteld.
Het verkeer en de jeugd.
Het Bestuur der Vrijwillige Verkeers-Icspectie
Verkeerd uitgekomen.
Een arbeider, in dienst van de N. V.
Asphaltfabriek „Wijhe" te Wijhe, die o.m.
belast was met het gelijkzetten der fabrieks-
klok, werd in April 1927, tijdens hel doen
van deze bezigheid, waartoe bij op een
bankje was gaan staan, door een epileptisch
toeval getroffen, waarbij hij viel, het achter
hoofd verwondde en een hersenschudding
kreeg. Aangezien de getroffene was gevallen
van een bedrijfsvoorwerp op den fabrieks-
vloer, welke eveneens als een bedrijfs
voorwerp is te beschouwen, had het bestuur
der R. V. B. aangenomen, dat het ongeval
dozen werkman was overkomen in verband
met zijn dienstbetrekking, weshalve hem
krachtens de Ongevallenwet-1921 schade
loosstelling werd toegekend.
Toen zes weken later de uitkeering
wegens gedeeltelijk herkregen arbeids
geschiktheid door het Barikhestuur tot de
helft werd verlaagd, was de man hiertegen
in beroep gekomen hij den Raad van Beroep
te Arnhem. Ook deze vond, dat het ongeval
terecht door het bestuur als een bedrijfs
ongeval was aanvaard, daar de Raad het
aannemelijk achtte, dat ook al mocht de
val zijn ontstaan doordat de man door een
epileptisch toeval werd getroffen, de thans
ontstane gevolgen niet zouden zijn inge
treden, indien hij niet van het bankje was
gevallen. Waar voorts de vastgestelde uit
keering den Raad juist voorkwam, werd
getroffene's beroep ongegrond verklaard
en de beslissing der R. V. B. bevestigd.
Met deze uitspraak was echter de ge
troffene niet tevreden, waarom hij zich tot
den «Gentralen Raad van beroep wendde,
in de hoop, van dezen een hoogere uit
keering te krijgen. Edoch. Gelijk het mees
tal hun vergaat, die het onderste uit de
kan willen hebben, kreeg ook deze ge
troffene het lid op den neus. Want de
Centrale Raad besliste dezer dagen, dat
aan dezen werkman ter zake van het hem
overkomen ongeval in het geheel geen
schadeloosstelling toekomt en dat de tot
dusver door hem genoten uitkeering hem
iegen
Doos 60 cent. Bij Apoth.en Drogiste-
698 11 36007
Stranding van de „Shonga" bij IJmuiden.
Vrijdagmorgen is tijdens een storm het
Engelsche vrachtschip „Shonga" op onge
veer een K.M. afstand ten Noorden van
de pier te IJmuiden gestrand en doormidden
gebroken.
De bemanning, 41 man, op het voorschip
bijeengedrongen, zonder proviand, die ze
op het achterschip had moeten achterlaten,
heeft hachelijke uren doorleefd. Men zocht
zooveel mogelijk dekking onder zeilen,
banken of wat men maar vinden kon
tegen den kouden wind en het af en toe
overstroomende water. Het voorschip, nog
niet geheel vastgezet, danste op en neer,
en soms, als er een groote golf kwam aan
rollen, sloeg die er gedeeltelijk overheen.
Op het strand werd intusschen al het
mogelijke gedaan om het wrak te bereiken.
Een toestel, om een pijl op het schip af
te schieten, en zoo doende door een daaraan
bevestigd touw een verbinding tol stand te
brengen, werd in gereedheid gebracht.
De pijl werd klaargelegd, de lijn werd
er aan verbonden en nadat de omstanders
op eenigen afstand waren gehouden, kwam
het groote oogenblik. De pijl zou worden
afgeschoten. Zou de lijn het schip bereiken?
De lading werd tot ontbranding gebracht
en met een sissend geluid, alsof het een
geweldig insect w^s, vloog bet projectiel,
het touw met zich meesleepende, door de
lucht. Allen volgden den afloop van het
schot met spanning. De richting was goed
gekozen, de vuurpijl schoot recht op het
wrak af, schijnbaar erover heen, doch toen
het projectiel aan het einde van zijn loop
kwam, zag men, dat het vóór het schip in
het water was gekomen.
Het bleek onmogelijk, om de lange lijn
tegen den kracht van den storm over het
schip heen te schieten.
Intusschen was de reddingsboot van de
Noord- en Zuid-llollanclsche Beddings
maatschappij uit Wijk aan Zee aangekomen.
Te half vijf, toen het laag water werd,
werden de reddingspogingen aangevangen.
Acht paarden trokken de boot op haar
rijdend onderstel de zee in, zoover als het
zonder gevaar mogelijk was; daarna werd
de reddingboot van het onderstel gelaten
en duwden twaalf roeiers, onder leiding
van den schipper, de boot de golven in
om er vervolgens in te klimmen en te
probeeren roeiende door de golven heen
te komen. Roeien deden de mannen wat
ze konden doch de kracht van het water
en van den gierenden wind was te groot.
Ze brachten het tot een vijftig meter van
het strand om dan door de golven tot bijna
de helft vari den afgelegden afstand te
worden teruggeslagen. Verder kwam 't niet
en na een half uur roeien was de boot
genoodzaakt onverrichlerzake terug te
keeren.
Zaterdagmorgen, bij gunstiger weer, is
de reddingspoging met twee reddingshooten
herhaald en toen met gunstiger! uitslag
bekroond. De beide reddingsbooten dansten
als het ware op de golven aan stuurboord
van de «Shongar, en af en toe, als de
schepen dicht bij elkaar kwamen, zag men
de schipbreukelingen overspringen. Zoo
zijn, na ongeveer een kwartier, alle 42
opvarenden, meerendeels negers, gered,
van wie 33 door de «Dorus Rijkersa werden
opgenomen. Ook een verstekeling werd
gered, die pas, toen de «Shonga midden-