IERSEKSCHE EN
THOOLSCHE COURANT
S
NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN.
Vrouwenhanden
Vezetzalf g;
o. 2234
Vrijdag 27 Januari 1928.
Vijf en veertigste jaargang
loien, Poortvliet, Scherpenisse, St. Maartensdijk, Stavenisse, St. Annaland en Oud-Vossemeer.
- Soldatenstreken.
KOOPT
A. H.STOLK Vertrouwd adres.
FIRMA J. M. C. POT - THOLEN.
Een verkeerspraatje.
FEUILLETON
Voor allen die Sukkelen
Mijnhardt's Laxeeertabletten
RECHTSZAKEN.
Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond.
per kwartaal f 0,80; met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,375,
franco per post fl,65 -|- 15 ct. disp. kosten.
UITGAVE
TELEF. INTERC. No. 16.
Advertentiënvan 1 tot 4 regels 75 ct.iedere regel meer 17% ct
Grootte der letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
PUBLICATIËN.
Verjaring van vorderingen.
1 burgemeester en Weihouders der gemeente Tholen
°Pngen belanghebbenden in herinnering, dat alle
dhlsvorderingen ter zake van geldschulden ten lasie
het Rijk, een provincie, een gemeente of een
erschap, veenschap of veenpolder in elk geval
..Jaren door verloop van 5 jaren na den 31 sten
jJ'serober van het jaar, waarin de schuld opvorder-
r is geworden, tenzij zy reeds ingevolge de be-
U11ingen van bet burgerlijk wetboek aan een kortere
jaring onderworpen zijn.
let vorenstaande is niet van toepassing op vorde-
vcjen wegens rente en aflossing van geldleeningen
kg wegens pensioenen.
lelaoghebbenden worden verzocht niet den uitersten
rogn af te wachten, maar de indiening hunner
7deringen zooveel mogelijk te bespoedigen. Met
^rekking tot den dienst 1928 worden de vorde
ren ten laste der gemeente gaarne ingewacht ter
leeniesecretarie vóór 1 Maart a.s.
23
■beet
len, 24 Januari 1928.
r Aanvraag nieuw rijbewijs.
|)e Burgemeester van Tholen maakt bekend, dat
•onen die in het bezit zijn van een rybewys uit-
even in het jaar 1922, hun aanvraag om een nieaw
ewys kunDen indienen ter gemeentesecretarie
irl Februari a.s. des voorm. tusschen 9 en 12 uur.
Tholen, 27 Januari 1928. 9
I Gemeentelijke Arbeidsbemiddeling.
1 Verleent kestelooe haar tusschenkomst bij vraag
aanbod van werkkrachten, dienstpersoneel, e. d.
I Ingeschreven staan als werkzoekenden
Landarbeiders.
grondwerkers.
losse werklieden.
timmerman.
1 inlichtingen kantoor Brugstraat 31.
12
welke huishoudelijke arbeid verrichten,
blijven zacht, gaaf eo blank door
o« 3(M>0-90, Tube 80 ct. PÜROL
We leven in een tijd waarin net verkeer zich
eds hoe langer hoe meer ontwikkeld, waardoor
verkeer iütensiever wordt. Gevolg hiervan
dat onze wegen bij laDge na niet in staat zijn
snelverkeer op zoodanige wijze te doen plaats
)ben als dit moest zijn. I
fn geheel ods land regende het klachteD, het
overkeer, waaronder we verstaau het verkeer
t personen, vrachtauto's en autobussen, ken
t op behoorlijke wijze plaats hebben, Verbe-
ing der wegeu zou millioenen kosten en zoo
rd dan vorig jaar Mei de wegenbelasting inge-
ird, waaraan alléén auto's en motorrijwielen
Q cijns mochten betalen.
Nu is vanuit die kriügen het voornemen om
>r de betaling van de wegenbelasting betere
gen te krijgeo, geen bezwaar gemaakt. Immers
>r het makeu van betere wegen, zoo rede-
5ide men, wordt ook het onderhond aan de
gens minder, er kan een hoogere gemiddelde
dheid worden gemaakt, zoodat de belasting-
fiug ten goede zon komen aan allen die zich
t motorisch voortbewogen voertaigen op den
g voortbewegen.
üe verbetering der wegen in ons eiland dringt
tr sterk. Ze zijn te smal-, bevatten te veel en
gevaarlijke bochten, zoodat ze niet in over-
istemuiiDg zijn met hetgeen ze voor een goed
aküï Zooals u reeds bekend zal zijn, mijne heeren,
BnP**, de commandant van de tweede legerdivisie
*S, V0'Kend© week een algemeene inspectie. Ook
p veldartillerie is in die inspectie begrepen. Er
;eI1 bepaald dat .ij op bet groots exercitieterreio
raiP*rad«<elliog zuNett ataaD. Ik moet o er aa-
g ikkelijk aan herinneren, dat de generaal er
soiuiere .aarde aan hecht, dat de bespanningen
}r» ongeveer gelijke grootte en klenr zijn. Ik
*t den heeren vooral verzoeken, daaraan bon
Opiciale aandacht te schenken. In de eerstvolgende
pg m znllen we, na de ge.one oefeningen, repetitie
len voor de groote inspectie. Ik hoop dns, dat
rü teeren znllen zorgen, dat de zaak in orde
i 1 t. Ik dank n.
di let deze woorden had de strenge overste Kraan
Mof5cieren toegesproken, waarna de luitenants
korps naar de soos gingen, om zich van de
Q, acmng en den schrik te herstellen, terwijl
16 35923
UW
PENDULES, KLOKKEN, EIKEN
HOUTEN SCH00RSTEENKL0KKEN
BAROMETERS, WEKKERS,
BIJ EEN VAKKUNDIGE.
Groote sorteering. Reparatiën spoedig en billijk.
Beleefd aanbevelend,
TEL. 19 - MARKT 259 - ST. MAARTENSDIJK
eu veilig verkeer dieneö te zijn. Nu hebben we
indertijd de, op zijn zachtst uitgedrukt, zéér
zonderlinge bewering gelezen dat een snelheid
van dertig K.M. meer dan voldoende is voor
een aoto, doch hierbij verliest men uit het oog
dat een snelheid van 30 K.M. in het unr nper-
kornt op een gemiddelde unrsnelheid van 18 K.M.
Immers bet verkeer op den weg. de dorpen die
men doorrijdt, dit alles doet de rijsnelheid dalen,
en zoodoende zou dra de aoto niet meer het
economisch vervoermiddel zijn, dat hij thans is.
Het zijn gelukkig niet al te heldere koppen die
dergelijke ideeën lauceereo.
Nu zijn er in ons eiland enkele ^kilometers
weg die een goed verkeer mogelijk makeD, dat
is de Oad-Vossemeersche weg vanaf Ond-Vosse-
rneer tot nagenoeg de Karnemelkspot en dan
eenige kilometers van den rijksstraatweg naar
Scherpenisse.
Eu dan komen we vanzelf tot de vraag waarom
hooren we niets van verbetering van de in het
eiland Tholen gelegen wegen Als we nagaan
het respectabele aaotal auto's dat jaarlijks het
Thooleche veer passeert, dns alle voertnigen die
hun belasting betalen, dan ontvangen ze in onze
omgeving wel heel weinig waar voor hun geld.
Slecht onderhonden wegen, waar men elkander
nagenoeg niet kan passeereD, ziedaar de toestand.
En het is dan waarlijk niet te verwonderen dat
de auto- en motorrijders in het eiland Tholen,
die veel belasting opbreogen eD het meeBte van
de wegen op Tholen gebruik maken, zich met
ontevredenheid afvragen of ze vrachteloos be
lasting belaleo. Het is te begrijpeu dat de
Polderbesturen, aan wie al de wegeu op ons
eiland, uitgezonderd de rijksweg TholenGoris-
hoek, toebehooreo, weinig last gevoelen, om de
wegen geschikt te makeo voor hel hoidige verkeer.
Zon men iü den Haag niet eeos willen gaan be
denken dat er op Tholen ook belastingbetalende»
wonen? Wegenverbetering is hier dringend" noodig
en men heeft er hier recht op, evengoed als in
de omgeving van de groote steden.
En zoo komen we van het wegeopraatje op
het gebied van het snellere en betere vervoer
van het reizend publiek. We behoeven nog niet
Zoover terng te gaan toen de eenige publieke
gelegenheid van vervoer bestond u.t de paarden-
omnibus TbolenSt. Maartensdijk, die eenige
malen per week driemaal eo de -óverige dagen
tweemaal gelegenheid verschafte om beide plaatsen
met Poortvliet eo Scherpenisse te bereiken.
Audere openbare middelen van vervoer wareD
er niet. Eu thans? We sprakeo er deze week
nog over, dat een reisje van St. Annaland
Tholen, dat per huurrijtuig diende te wordeu
afgelegd, niet minder kostte dan twaalf gulden.
Over den rijtijd zullen we maar niet spreken.
Na hebben de autobussen al de dorpen uit hun
isolement verlost, minsteus zes keer per dag
kan men thaus St. Annaland bereiken en vanaf
TbolenStavenisse zal de verbinding wel niet
minder zijn. Zoo heeft ook de autobus hier
zooals elders, een mooi werk verricht.
En thans krijgen we een audere kant van
het verkeersvraagstuk. Kunnen de reizigers als
ze te Tholen aangekomen zijn, op een gemak
kelijke wijze Bergen op Zoom bereiken en van
daar per spoor hun reis verder voortzetten met
een der diensten van de stoomtram A. B. T.,
niettegenstaande rijden de autobussen ook dit
traject. Na weten we wel dat dit een gevolg is
omdat indertijd de tram met beperkte dienst
reed, doch dit bezwaar is nu al jaren opgeheven.
Van Thoolsche veer vertrekken er trams om
6.23, 7.40, 9.13, 10.20, 11,45, 14.50, 17.22,
19.23, 20.25, die te Bergen op Zoom nagenoeg
winterhanden -voeten
Recept Fa. v. d. Velde, Apotheker
de kapiteins met hnn wachtmeesters zich on
verwijld naar de stallen begaven, teneinde het
paardenmateriaal aan een diepgaand onderzoek
te ooderwerpen en zoo noodig veranderingen te
doen aanbrengen.
De eenige uitzondering op dien plotseling
ontwaakten ijver maakte de dikke, gemoedelijke
kapitein Van Randen, op wien *de preek* van
den overste, zooals hij geliefde te noemen, wat
de hoofdofficier verteld had, niet de minste oit-
wrerking had. En toch moest Van Randen zich
de woorden van den overste wel het meest aan
trekken, daar er niet ééu batterij was bij het
heele regiment, die zoovele opvalleud gekleurde
paarden had als de zijne. Niettemin zei hij kalm
tot den op hem toetredenden wachtmeester
Alles blijft bij het oude, hoorl
Waarna Van Randen de lniteoaDts achterna
ging naar de soos.
Iugevolge de opdracht van den overste werd
den volgenden morgen, na beëindiging van den
gewonen dienst, de paradeopstelling beoefend.
Kerels, zei de dikke Van Randen tot zijn
manschappen, jelui zit te paard zooals je altijd
zit en wee hem, die niet zit, zooals hij altijd zitl
Onmiddellijk aansluiting geven op de treinen
zoowel in de richting Zeeland, als de richting
Holland. En terugkomende is de verbinding al
even goed. Uil Bergen op Zoom vertrekken er
trams om 5.58, 7.15, 8.21, 9.55, 11.18, 14.26,
16.24, 17.56, 20.01, die ook weer aansluiting
geven op de aankomende treinen uil Zeeland en
Holland.
De reizigers zijn er dus in het geheel niet
bij gebaat als ze van de autobussen gebruik
makeD, daar ze toch niet eerder kuunen ver
trekken dan de vastgestelde vertrekuren van de
treinen en ook hier is het weer oneconomisch,
naast een tram, die nit 's rijkskas wordt gesub
sidieerd, autobusdienslen te zien rijden die,
doordat de tram een goed uitgevoerden dienst
onderhoudt, voor het reizeud publiek overbodig
kannen heelen.
Hierbij is een zaak die nog sterker naar voren
komt, dat door het rijden var. die autobussen,
deze niet zijn wat ze moesten zijn, o.l. voediogf-
lijuen. Ze kunuen door de huidige dienstregeling
van de trammaatschappij het publiek geen betere
verbiodiog met Bergen op Zoom geven en ont
trekken aan de stoomtram een aantal passagiers,
hetgeen neerkomt op een verlies van inkomsten
voor de maatschappij, dat niet noodig behoeft
te zijn. Stelden we hier voor in het licht dat
het rijden van de aotobnsdiensten op het traject
TholenBergen op Zoom voor de reizigers
onnoodig kaD heeteD, thans spreken we in het
belaog vau Tholen, als we de tram onmisbaar
heeten. Immers, afgezien van het personenvervoer,
krijgen we daarnaast het vraebtgoederenvervoer,
het stukvervoer en daarom kan Tholen de tram
niet missen. Hierdoor ook zullen de belaugen van
de tram als zoodanig niet mogen wordeo geschaad
door het op den duur in dienst houden van de
autobuslijnen TholenBergen op Zoom v.v. Als
vervoermiddel op bet eiland zelf ziju ze Diet te
missen. Den dienst uitoefenend Daast de tram is
en blijft overbodig en is onecooomiscb.
LAND- EN TUINBOUW.
Nadruk verboden.
Wenken en mededeelingen.
De Directie van den Landbouw publiceerde de
resultaten van monsternemingen ter bepaling van
gewicht on gehalte dor suikerbieten.
Er kwamen 221 berichten daarover bij haar in,
De monsters zijn genomen in alle deelen des lands,
Opmerking verdient, dat de uitkomsten op ver
schillende tijdstippen verschillend waren. Zoo steeg
het gewicht der bieten tusschen 15 Augustus en
7 Sept. van gemiddeld 360 tot 545 gram, en het
suikergehalte van gem. 12.48 pCt. tot 14.83 pCt.
Voor N.-Holland en noordelijk Zuid-Holland heeft
men nog te weinig gegevens. Voor zuidelijk Z.-Holland
werd gevonden 595 gram per biet en 14.23 pCt.
suikergehalte, voor de Zeeuwsche eilandeD 592 gram
en 15.27 pCt., voor Zeeuwsch-Vlaanderen 522 gram
en 14.65 pCt. voor Noord-BrabaDt en eenige monsters
uit Gelderland gemiddeld 521 gram en 15.05 pCt.
suikergehalte. Ter vergelijking vermelden we nog
de uiikomsten bij de 3 onderzoekingen, welke in
1926 zijn ingesield 1 September gewicht 621 gram,
gehalte 15.89 pCt.15 Sept.: gewicht 720 gram,
gehalte 16.15 pCt. 1 Octobergewicht 775 gram
en gehalte 16.75 pCt.
Weet gij?
Weet gij dal al lang geijverd wordt voor een
Instituut ter bestrijding van het mond- en klauwzeer;
dat ook de 3e Centrale landbouw-organisaties met
dit denkbeeld hun sympathie hebben betuigd aan
de Regeering; dat zij echter aan den Minister te
kennen hebben gegeven, dat de bestrijding vau ge
noemde ziekte niet slech's een boerenbelang, maar
een zeer groot algemeen belang is, omdat ons geheele
land groot belang heef; bij een gezonden veestapel
en bij een onbelëmmerden uitvoer van vee en zuivel
Weet gij, dat die Organisaties om genoemde redenen
verklaard hebben: ,(Zulk een Instituut is zeer ge-
weoBcht, maar niet de boer, doch de Siaat zal voor
de tot standkoming moeten zorgon Weet gij voorts
dat als de taak van zulk een Insiituut is genoemd
het praktisch behulpzaam zijn bij de bestrijding
der ziekto, waarbij een Commissie van Toezicht zal
fungeeren bestaande uit vertegenwoordigers vau de be
langrijkste organisaties van landbouwers-veehouders
Zóó opgevat, zal bedoeld Instituut zeker door alle
veehouders worden toegejuicht.
met Verstopping of moeilijken, tragen en
35918 onregelmatige!) Stoelgang zijn 8
onmisbaar. Werken vlug zouder kramp of pijn.
Bij Apothekers en Drogisten. Doos 60 ct.
Naar wordt gemeld is het verzoek om
gratie aau de Kooingiu door de 20 veroordeelden
te Ond-Vos8emeer, die weigerden aan te slatten
bij de waterleiding, van de hand gewezen en
moest in het begiu dezer week de f 50.boete
betaald worden.
A. H., arbeider te Scherpenisse, bij wien
belastingambtenaren op 23 September een distil-
ieertoestel en eenige flesscheu gedistilleerd in
beslag hebben genomen, is door de rechtbank
te Breda veroordeeld tot drie maanden gevan
genisstraf, met verbeurdverklaring van de in
beslag genomen goedereD.
De alcohol kan das Diet meer voor rbeumatiek
worden gebruikt.
Dit was alles wat de kapitein zoi, en verder
bleef bet bij het oude. En daar alles bij het
oude bleef, giög alles ook bij Van Randeu's
batterij als gesmeerd.
Terwijl Van Randen allang in stelling stond
waren de andere batterijen nog aan het scharrelen
>n rangschikken. Eiudelijk echter stond de heele
boel in paradestelliDg en de overste kon met de
inspectie beginnen.
Daar zijn aandacht, in verband mei de t6
verwachten groote inspectie alleen op de paarden,
en in het bijzonder op hun onderlinge grootte
en kleur was gevestigd, werd menig foutje aan de
stukken en aan de wijze, waarop de bemanning vaD
het geschut haar taak opvatte, niet opgemerkt. De
kapiteins ook hadden slechts gelet op de paarden.
De eerste batterij had de dieren goed gerang
schikt. Zoo ook de tweede en de overste knikte
de commandanten goedkeurend toe.
Maar un de derde, waarover kapitein Van
Randen het bevel voerde.
Weg wa9 de goede stemmiDg van den overste.
Met luide stem riep bij:
Kapitein Van RandeD, ziet n Diet, dat het
bijdehandsche paard van het derde stuk meer daD
THOLEN, 27 Januari 1928.
Onbestelbare brieven en briefkaarten, van
welke de afzenders onbekend zijn.
Biunenland (Brieven).
I. Holdermans, Rotterdam.
Buitenland (briefkaarten).
Jac. Moonen, Brussel.
Nota. Aanbevolen wordt om het adres van
afzeuder op de stukken te vermelden, opdat
deze bij oobestelbaarheid kunuen worden terug
gegeven. Voorts is het gewen9cht alle per post
te verzenden stukken steeds van een volledig
adres - straatnaam en huisnummer - te voorzien.
Hebben we eenigen tijd geleden vermeld
dat de politie tegen een drietal knapen proces
verbaal heeft opgemaakt wegens mishandeling
van een dame alhier, thans vielen weder twee
van dit drietal in handen der politie, thans
vijf duim grooter is dan het vandehandsche? Ik
verbaas er mij ten zeerste over, mijnheer, dat
mijn woorden vau gisteren zco weinig oitwerking
op u hebben gehad. Hoe heet bel paard?
Hannibal overste! Ik moet u tevens beleefd
opmerken, dal het onmogelijk is, het dier met
een ander paatd dan Hilda vour het stuk te
spannen. Zoodra dit zou gebenren, slaat hij den
heelen boel nit elkander eu n begrijpt, welk een
verwarring het zou geven bij de inspectie!
Het spijt me kapitein, maar het gaat niet,
het gaat niet. Morgen verwacht ik een bespanning,
die geen streep verschilt!
Tot uw orders, overste.
Onmiddellijk daarna reed Van Randen naar
den oadsten wachtmeester toe en zei «eer lakoniek:
Wachtmeester het blijft bij het oude.
Na de oefening van den volgenden dag was er
weer repetitie voor de parade. Alles zat magnifiek
in elkaar wat de paarden betreft, met uitzondering
echter van de derde batterij, waar Hannibal naast
Hilda stond.
Of het spande!
(Slot volg'.)