IERSEKSCHE EN THOOLSCHE COURANT S NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN. Vrouwenhanden Vezetzalf g; o. 2234 Vrijdag 27 Januari 1928. Vijf en veertigste jaargang loien, Poortvliet, Scherpenisse, St. Maartensdijk, Stavenisse, St. Annaland en Oud-Vossemeer. - Soldatenstreken. KOOPT A. H.STOLK Vertrouwd adres. FIRMA J. M. C. POT - THOLEN. Een verkeerspraatje. FEUILLETON Voor allen die Sukkelen Mijnhardt's Laxeeertabletten RECHTSZAKEN. Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond. per kwartaal f 0,80; met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,375, franco per post fl,65 -|- 15 ct. disp. kosten. UITGAVE TELEF. INTERC. No. 16. Advertentiënvan 1 tot 4 regels 75 ct.iedere regel meer 17% ct Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. PUBLICATIËN. Verjaring van vorderingen. 1 burgemeester en Weihouders der gemeente Tholen °Pngen belanghebbenden in herinnering, dat alle dhlsvorderingen ter zake van geldschulden ten lasie het Rijk, een provincie, een gemeente of een erschap, veenschap of veenpolder in elk geval ..Jaren door verloop van 5 jaren na den 31 sten jJ'serober van het jaar, waarin de schuld opvorder- r is geworden, tenzij zy reeds ingevolge de be- U11ingen van bet burgerlijk wetboek aan een kortere jaring onderworpen zijn. let vorenstaande is niet van toepassing op vorde- vcjen wegens rente en aflossing van geldleeningen kg wegens pensioenen. lelaoghebbenden worden verzocht niet den uitersten rogn af te wachten, maar de indiening hunner 7deringen zooveel mogelijk te bespoedigen. Met ^rekking tot den dienst 1928 worden de vorde ren ten laste der gemeente gaarne ingewacht ter leeniesecretarie vóór 1 Maart a.s. 23 ■beet len, 24 Januari 1928. r Aanvraag nieuw rijbewijs. |)e Burgemeester van Tholen maakt bekend, dat •onen die in het bezit zijn van een rybewys uit- even in het jaar 1922, hun aanvraag om een nieaw ewys kunDen indienen ter gemeentesecretarie irl Februari a.s. des voorm. tusschen 9 en 12 uur. Tholen, 27 Januari 1928. 9 I Gemeentelijke Arbeidsbemiddeling. 1 Verleent kestelooe haar tusschenkomst bij vraag aanbod van werkkrachten, dienstpersoneel, e. d. I Ingeschreven staan als werkzoekenden Landarbeiders. grondwerkers. losse werklieden. timmerman. 1 inlichtingen kantoor Brugstraat 31. 12 welke huishoudelijke arbeid verrichten, blijven zacht, gaaf eo blank door o« 3(M>0-90, Tube 80 ct. PÜROL We leven in een tijd waarin net verkeer zich eds hoe langer hoe meer ontwikkeld, waardoor verkeer iütensiever wordt. Gevolg hiervan dat onze wegen bij laDge na niet in staat zijn snelverkeer op zoodanige wijze te doen plaats )ben als dit moest zijn. I fn geheel ods land regende het klachteD, het overkeer, waaronder we verstaau het verkeer t personen, vrachtauto's en autobussen, ken t op behoorlijke wijze plaats hebben, Verbe- ing der wegeu zou millioenen kosten en zoo rd dan vorig jaar Mei de wegenbelasting inge- ird, waaraan alléén auto's en motorrijwielen Q cijns mochten betalen. Nu is vanuit die kriügen het voornemen om >r de betaling van de wegenbelasting betere gen te krijgeo, geen bezwaar gemaakt. Immers >r het makeu van betere wegen, zoo rede- 5ide men, wordt ook het onderhond aan de gens minder, er kan een hoogere gemiddelde dheid worden gemaakt, zoodat de belasting- fiug ten goede zon komen aan allen die zich t motorisch voortbewogen voertaigen op den g voortbewegen. üe verbetering der wegen in ons eiland dringt tr sterk. Ze zijn te smal-, bevatten te veel en gevaarlijke bochten, zoodat ze niet in over- istemuiiDg zijn met hetgeen ze voor een goed aküï Zooals u reeds bekend zal zijn, mijne heeren, BnP**, de commandant van de tweede legerdivisie *S, V0'Kend© week een algemeene inspectie. Ook p veldartillerie is in die inspectie begrepen. Er ;eI1 bepaald dat .ij op bet groots exercitieterreio raiP*rad«<elliog zuNett ataaD. Ik moet o er aa- g ikkelijk aan herinneren, dat de generaal er soiuiere .aarde aan hecht, dat de bespanningen }r» ongeveer gelijke grootte en klenr zijn. Ik *t den heeren vooral verzoeken, daaraan bon Opiciale aandacht te schenken. In de eerstvolgende pg m znllen we, na de ge.one oefeningen, repetitie len voor de groote inspectie. Ik hoop dns, dat rü teeren znllen zorgen, dat de zaak in orde i 1 t. Ik dank n. di let deze woorden had de strenge overste Kraan Mof5cieren toegesproken, waarna de luitenants korps naar de soos gingen, om zich van de Q, acmng en den schrik te herstellen, terwijl 16 35923 UW PENDULES, KLOKKEN, EIKEN HOUTEN SCH00RSTEENKL0KKEN BAROMETERS, WEKKERS, BIJ EEN VAKKUNDIGE. Groote sorteering. Reparatiën spoedig en billijk. Beleefd aanbevelend, TEL. 19 - MARKT 259 - ST. MAARTENSDIJK eu veilig verkeer dieneö te zijn. Nu hebben we indertijd de, op zijn zachtst uitgedrukt, zéér zonderlinge bewering gelezen dat een snelheid van dertig K.M. meer dan voldoende is voor een aoto, doch hierbij verliest men uit het oog dat een snelheid van 30 K.M. in het unr nper- kornt op een gemiddelde unrsnelheid van 18 K.M. Immers bet verkeer op den weg. de dorpen die men doorrijdt, dit alles doet de rijsnelheid dalen, en zoodoende zou dra de aoto niet meer het economisch vervoermiddel zijn, dat hij thans is. Het zijn gelukkig niet al te heldere koppen die dergelijke ideeën lauceereo. Nu zijn er in ons eiland enkele ^kilometers weg die een goed verkeer mogelijk makeD, dat is de Oad-Vossemeersche weg vanaf Ond-Vosse- rneer tot nagenoeg de Karnemelkspot en dan eenige kilometers van den rijksstraatweg naar Scherpenisse. Eu dan komen we vanzelf tot de vraag waarom hooren we niets van verbetering van de in het eiland Tholen gelegen wegen Als we nagaan het respectabele aaotal auto's dat jaarlijks het Thooleche veer passeert, dns alle voertnigen die hun belasting betalen, dan ontvangen ze in onze omgeving wel heel weinig waar voor hun geld. Slecht onderhonden wegen, waar men elkander nagenoeg niet kan passeereD, ziedaar de toestand. En het is dan waarlijk niet te verwonderen dat de auto- en motorrijders in het eiland Tholen, die veel belasting opbreogen eD het meeBte van de wegen op Tholen gebruik maken, zich met ontevredenheid afvragen of ze vrachteloos be lasting belaleo. Het is te begrijpeu dat de Polderbesturen, aan wie al de wegeu op ons eiland, uitgezonderd de rijksweg TholenGoris- hoek, toebehooreo, weinig last gevoelen, om de wegen geschikt te makeo voor hel hoidige verkeer. Zon men iü den Haag niet eeos willen gaan be denken dat er op Tholen ook belastingbetalende» wonen? Wegenverbetering is hier dringend" noodig en men heeft er hier recht op, evengoed als in de omgeving van de groote steden. En zoo komen we van het wegeopraatje op het gebied van het snellere en betere vervoer van het reizend publiek. We behoeven nog niet Zoover terng te gaan toen de eenige publieke gelegenheid van vervoer bestond u.t de paarden- omnibus TbolenSt. Maartensdijk, die eenige malen per week driemaal eo de -óverige dagen tweemaal gelegenheid verschafte om beide plaatsen met Poortvliet eo Scherpenisse te bereiken. Audere openbare middelen van vervoer wareD er niet. Eu thans? We sprakeo er deze week nog over, dat een reisje van St. Annaland Tholen, dat per huurrijtuig diende te wordeu afgelegd, niet minder kostte dan twaalf gulden. Over den rijtijd zullen we maar niet spreken. Na hebben de autobussen al de dorpen uit hun isolement verlost, minsteus zes keer per dag kan men thaus St. Annaland bereiken en vanaf TbolenStavenisse zal de verbinding wel niet minder zijn. Zoo heeft ook de autobus hier zooals elders, een mooi werk verricht. En thans krijgen we een audere kant van het verkeersvraagstuk. Kunnen de reizigers als ze te Tholen aangekomen zijn, op een gemak kelijke wijze Bergen op Zoom bereiken en van daar per spoor hun reis verder voortzetten met een der diensten van de stoomtram A. B. T., niettegenstaande rijden de autobussen ook dit traject. Na weten we wel dat dit een gevolg is omdat indertijd de tram met beperkte dienst reed, doch dit bezwaar is nu al jaren opgeheven. Van Thoolsche veer vertrekken er trams om 6.23, 7.40, 9.13, 10.20, 11,45, 14.50, 17.22, 19.23, 20.25, die te Bergen op Zoom nagenoeg winterhanden -voeten Recept Fa. v. d. Velde, Apotheker de kapiteins met hnn wachtmeesters zich on verwijld naar de stallen begaven, teneinde het paardenmateriaal aan een diepgaand onderzoek te ooderwerpen en zoo noodig veranderingen te doen aanbrengen. De eenige uitzondering op dien plotseling ontwaakten ijver maakte de dikke, gemoedelijke kapitein Van Randen, op wien *de preek* van den overste, zooals hij geliefde te noemen, wat de hoofdofficier verteld had, niet de minste oit- wrerking had. En toch moest Van Randen zich de woorden van den overste wel het meest aan trekken, daar er niet ééu batterij was bij het heele regiment, die zoovele opvalleud gekleurde paarden had als de zijne. Niettemin zei hij kalm tot den op hem toetredenden wachtmeester Alles blijft bij het oude, hoorl Waarna Van Randen de lniteoaDts achterna ging naar de soos. Iugevolge de opdracht van den overste werd den volgenden morgen, na beëindiging van den gewonen dienst, de paradeopstelling beoefend. Kerels, zei de dikke Van Randen tot zijn manschappen, jelui zit te paard zooals je altijd zit en wee hem, die niet zit, zooals hij altijd zitl Onmiddellijk aansluiting geven op de treinen zoowel in de richting Zeeland, als de richting Holland. En terugkomende is de verbinding al even goed. Uil Bergen op Zoom vertrekken er trams om 5.58, 7.15, 8.21, 9.55, 11.18, 14.26, 16.24, 17.56, 20.01, die ook weer aansluiting geven op de aankomende treinen uil Zeeland en Holland. De reizigers zijn er dus in het geheel niet bij gebaat als ze van de autobussen gebruik makeD, daar ze toch niet eerder kuunen ver trekken dan de vastgestelde vertrekuren van de treinen en ook hier is het weer oneconomisch, naast een tram, die nit 's rijkskas wordt gesub sidieerd, autobusdienslen te zien rijden die, doordat de tram een goed uitgevoerden dienst onderhoudt, voor het reizeud publiek overbodig kannen heelen. Hierbij is een zaak die nog sterker naar voren komt, dat door het rijden var. die autobussen, deze niet zijn wat ze moesten zijn, o.l. voediogf- lijuen. Ze kunuen door de huidige dienstregeling van de trammaatschappij het publiek geen betere verbiodiog met Bergen op Zoom geven en ont trekken aan de stoomtram een aantal passagiers, hetgeen neerkomt op een verlies van inkomsten voor de maatschappij, dat niet noodig behoeft te zijn. Stelden we hier voor in het licht dat het rijden van de aotobnsdiensten op het traject TholenBergen op Zoom voor de reizigers onnoodig kaD heeteD, thans spreken we in het belaog vau Tholen, als we de tram onmisbaar heeten. Immers, afgezien van het personenvervoer, krijgen we daarnaast het vraebtgoederenvervoer, het stukvervoer en daarom kan Tholen de tram niet missen. Hierdoor ook zullen de belaugen van de tram als zoodanig niet mogen wordeo geschaad door het op den duur in dienst houden van de autobuslijnen TholenBergen op Zoom v.v. Als vervoermiddel op bet eiland zelf ziju ze Diet te missen. Den dienst uitoefenend Daast de tram is en blijft overbodig en is onecooomiscb. LAND- EN TUINBOUW. Nadruk verboden. Wenken en mededeelingen. De Directie van den Landbouw publiceerde de resultaten van monsternemingen ter bepaling van gewicht on gehalte dor suikerbieten. Er kwamen 221 berichten daarover bij haar in, De monsters zijn genomen in alle deelen des lands, Opmerking verdient, dat de uitkomsten op ver schillende tijdstippen verschillend waren. Zoo steeg het gewicht der bieten tusschen 15 Augustus en 7 Sept. van gemiddeld 360 tot 545 gram, en het suikergehalte van gem. 12.48 pCt. tot 14.83 pCt. Voor N.-Holland en noordelijk Zuid-Holland heeft men nog te weinig gegevens. Voor zuidelijk Z.-Holland werd gevonden 595 gram per biet en 14.23 pCt. suikergehalte, voor de Zeeuwsche eilandeD 592 gram en 15.27 pCt., voor Zeeuwsch-Vlaanderen 522 gram en 14.65 pCt. voor Noord-BrabaDt en eenige monsters uit Gelderland gemiddeld 521 gram en 15.05 pCt. suikergehalte. Ter vergelijking vermelden we nog de uiikomsten bij de 3 onderzoekingen, welke in 1926 zijn ingesield 1 September gewicht 621 gram, gehalte 15.89 pCt.15 Sept.: gewicht 720 gram, gehalte 16.15 pCt. 1 Octobergewicht 775 gram en gehalte 16.75 pCt. Weet gij? Weet gij dal al lang geijverd wordt voor een Instituut ter bestrijding van het mond- en klauwzeer; dat ook de 3e Centrale landbouw-organisaties met dit denkbeeld hun sympathie hebben betuigd aan de Regeering; dat zij echter aan den Minister te kennen hebben gegeven, dat de bestrijding vau ge noemde ziekte niet slech's een boerenbelang, maar een zeer groot algemeen belang is, omdat ons geheele land groot belang heef; bij een gezonden veestapel en bij een onbelëmmerden uitvoer van vee en zuivel Weet gij, dat die Organisaties om genoemde redenen verklaard hebben: ,(Zulk een Instituut is zeer ge- weoBcht, maar niet de boer, doch de Siaat zal voor de tot standkoming moeten zorgon Weet gij voorts dat als de taak van zulk een Insiituut is genoemd het praktisch behulpzaam zijn bij de bestrijding der ziekto, waarbij een Commissie van Toezicht zal fungeeren bestaande uit vertegenwoordigers vau de be langrijkste organisaties van landbouwers-veehouders Zóó opgevat, zal bedoeld Instituut zeker door alle veehouders worden toegejuicht. met Verstopping of moeilijken, tragen en 35918 onregelmatige!) Stoelgang zijn 8 onmisbaar. Werken vlug zouder kramp of pijn. Bij Apothekers en Drogisten. Doos 60 ct. Naar wordt gemeld is het verzoek om gratie aau de Kooingiu door de 20 veroordeelden te Ond-Vos8emeer, die weigerden aan te slatten bij de waterleiding, van de hand gewezen en moest in het begiu dezer week de f 50.boete betaald worden. A. H., arbeider te Scherpenisse, bij wien belastingambtenaren op 23 September een distil- ieertoestel en eenige flesscheu gedistilleerd in beslag hebben genomen, is door de rechtbank te Breda veroordeeld tot drie maanden gevan genisstraf, met verbeurdverklaring van de in beslag genomen goedereD. De alcohol kan das Diet meer voor rbeumatiek worden gebruikt. Dit was alles wat de kapitein zoi, en verder bleef bet bij het oude. En daar alles bij het oude bleef, giög alles ook bij Van Randeu's batterij als gesmeerd. Terwijl Van Randen allang in stelling stond waren de andere batterijen nog aan het scharrelen >n rangschikken. Eiudelijk echter stond de heele boel in paradestelliDg en de overste kon met de inspectie beginnen. Daar zijn aandacht, in verband mei de t6 verwachten groote inspectie alleen op de paarden, en in het bijzonder op hun onderlinge grootte en kleur was gevestigd, werd menig foutje aan de stukken en aan de wijze, waarop de bemanning vaD het geschut haar taak opvatte, niet opgemerkt. De kapiteins ook hadden slechts gelet op de paarden. De eerste batterij had de dieren goed gerang schikt. Zoo ook de tweede en de overste knikte de commandanten goedkeurend toe. Maar un de derde, waarover kapitein Van Randen het bevel voerde. Weg wa9 de goede stemmiDg van den overste. Met luide stem riep bij: Kapitein Van RandeD, ziet n Diet, dat het bijdehandsche paard van het derde stuk meer daD THOLEN, 27 Januari 1928. Onbestelbare brieven en briefkaarten, van welke de afzenders onbekend zijn. Biunenland (Brieven). I. Holdermans, Rotterdam. Buitenland (briefkaarten). Jac. Moonen, Brussel. Nota. Aanbevolen wordt om het adres van afzeuder op de stukken te vermelden, opdat deze bij oobestelbaarheid kunuen worden terug gegeven. Voorts is het gewen9cht alle per post te verzenden stukken steeds van een volledig adres - straatnaam en huisnummer - te voorzien. Hebben we eenigen tijd geleden vermeld dat de politie tegen een drietal knapen proces verbaal heeft opgemaakt wegens mishandeling van een dame alhier, thans vielen weder twee van dit drietal in handen der politie, thans vijf duim grooter is dan het vandehandsche? Ik verbaas er mij ten zeerste over, mijnheer, dat mijn woorden vau gisteren zco weinig oitwerking op u hebben gehad. Hoe heet bel paard? Hannibal overste! Ik moet u tevens beleefd opmerken, dal het onmogelijk is, het dier met een ander paatd dan Hilda vour het stuk te spannen. Zoodra dit zou gebenren, slaat hij den heelen boel nit elkander eu n begrijpt, welk een verwarring het zou geven bij de inspectie! Het spijt me kapitein, maar het gaat niet, het gaat niet. Morgen verwacht ik een bespanning, die geen streep verschilt! Tot uw orders, overste. Onmiddellijk daarna reed Van Randen naar den oadsten wachtmeester toe en zei «eer lakoniek: Wachtmeester het blijft bij het oude. Na de oefening van den volgenden dag was er weer repetitie voor de parade. Alles zat magnifiek in elkaar wat de paarden betreft, met uitzondering echter van de derde batterij, waar Hannibal naast Hilda stond. Of het spande! (Slot volg'.)

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1928 | | pagina 1