IERSEKSCHE EN
THOOLSCHE COURANT
Backin
KWATTA
IS
ff
RD
In elk Gezin
PUROL
Np. 2172
Vrijdag 19 November 19%6.
Vier en veertigste jaargang
Engeische Cake
Bakpoeder
Beter dan Goed: DE BESTE
Fa. Van Dixhoorn
BOTERLETTER
SPOORBANKET
SPECULAAS
l5mi BORSTPLAAT
Weldra Schiereiland.
D'rOetker's
Vraagt Kwatta-Speculaas.
Kremerstraat - Tel. 189
BERGEN OP ZOOM
Het Verzacht en Geneest
GEMEENTERAAD.
BUITENLAND.
Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond.
Prijs per kwartaal f0,80; met Geïllustreerd Zondagsblad f 4,375,
franco per post fl,65 -f- 15 ct. disp. kosten.
UITGAVE
FIRMA J. M. C. POT - THOLEN.
TELEF. INTERC. No. 16.
Advertentiënvan 1 tot 4 regels 75 ct.iedere regeFmeer 17 V2 ct
Grootte der letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
PUBLICATIËN.
De Burgemeester van Tholen zal op Zaterdag
den 4 December a.s., des middags te 12 uur, ten
Raadhuize aldaar
EEN HOOP COMPOST
publiek verkoopen. 8 34260
De aanwijzing geschiedt door den Karreman.
TholeD, 18 November 1926.
De Burgemeester van Tholen brengt ter algemeene
kennis, dat door Zijne Excell. den Min. van Oorlog
op dd. 16 Nov. 1926 no. 173, aan Hendrik Moeliker
dienstplichtige der lichting 1925 dezer gemeente
met ingang van 2 Feb'r. 1927 voor twee jaren
vrijstelling van den dienstplicht is verleend wegens
kostwinnerschap.
Tegen deze uitspraak kau binnen tien dagen na
den dag dezer bekendmaking in beroep worden ge
komen. Voor] nadere bijzonderheden raadplege men
de aanplakbiljetten.
Tholen, 18 November 1926.
-12 ur
insdl
un
lalan
Zoo zal het metterdaad binnen zeer afzienbareu
tijd zijn ten aanzien van ons eiland.
Een schiereiland, verbonden niet door een
dam, die het meer werkelijke beeld van eeDe
verbinding is, doch als spookbeeld is opgerezen
tot vernietiging der Schelpdierencaltuur die eene
der belangrijke bronnen van ons plaatselijk volks
bestaan uitmaakt, maar door een brug, die door
haar kloekheid eu sierlijken bouw aan de talrijke
mooie stadsgedeelten een intensief effectvolle
stoffeering zal bieden.
Maar in de sfeer der aesthetische beschou
wingen kannen we niet verblijven.
Het voldongen feit van bet grootscbe werk
der overbrugging eischt onwillekeurig een blik
in de toekomst.
Volgaarne willen we dien derwaarts opslaan,
maar het past ook even ons oog achterwaarts te
richten.
En dan diept uit het grijs verleden het door
Philips van Bourgondië aan Tholen geschonken
privilegie van het veer over de Eendracht op.
Voor het onderhonden van de gemeenschap tus-
schen Tholen en Brabant werd een veergeld of
tol geheven. De overlevering wil, dat aan dien
tol van nog veel vroeger tijden, waardoor de
bewoners tollenaars waren, de naam der stad eu
van het eiland is ontleend.
Naast den landbouw waren en zijn uog de
ossterteelt en vischvangst de hoofdfactoren van
Tholen's bestaan.
Was eertijds daaraan een bloeiende markt
gewijd, de prodacten vonden hun weg veelal
over de Ooiter-Schelde naar Zuid-Beveland,
waartoe de rijksweg naar Qorishoek en vaudaar
naar Yerseke leidde.
De totstandkoming in het begin der zeven
tiger jaren van de vorige eeuw van den spoor
weg door Zuid-Beveland naar Vlissingen, waartoe
de Sloedam de verbinding vormde, werd het
verkeer over Gorishoek afgeleid naar Bergen op
Zoom waar rechtstreeksche verbinding met dien
spoorlijn werd verkregen.
Dit had al aanstonds een toename van het
verkeer tengevolge, maar toen ook kwam het
zich reeds meer en meer openbarende euvel
van het belemmerde transport over het veer
naar voren en begon men meer 'aandacht te
schenken aan bet geopperde plan van een brug,
dat in 1860 al geboren werd.
Langen tijd hebben de bespiegelingen daarover
gesluimerd, totdat een kleine vijftien jaren terug
de zaak op krachtige wijze werd aangevat.
De ingeuieur G. Kujpera kwam met een pas
klaar ontwerp, dat met veel enthousiasme werd
begroet, doch met een tegelijkertijd aan den dag
tredend locaalspoorplan op den achtergrond ge
raakte toen de wereldoorlog ontketende en alle
initiatief deed verlammeD. De tijding van de
verleende concessie is door meuigeen met wel
behagen begroet. Een onzer lezers geeft daarvan
uiting in dezer voege
„Het artikel in de Thoolsche Courant is zeer
intressant en terecht heeft de redactie de op
merking gemaakt dat het enorm toegeuomen
virkeer de hoofdoorzaak is dat het vergeten
eiland thans binnen afzienbaren tijd met den
vasten wal zal zijn verbonden en uit zijn isole
ment verlost.
Oude Tholenaars heugt het nog dat het veer
geen twee duizend gulden per jaar opbracht aan
pacht en dat de toenmalige pachter er niet komen
kon. De herhaalde verpachtingen wezen een steeds
voortdurende stijging aan; veel van de baten zijn
later in de zakken der verpachters terecht gekomeD
omdat toenmalige raadsleden maar aan geen eigen
exploitatie dachten. Eigen exploitatie was te dnur,
te omslachtig. Wat hebben de feiten de warme
voorstanders van toen gelijk gegeven en hoe
gelukkig is 't, dat de gemeente Tholeu thans
vertrouwbare gegevens heeft wat het veer opbrengt.
Al is het misschien niet mei de reuzensprongen
der laatste jaren na den oorlog, toch zal een brng
het verkeer sterk doen toenemen. Velen die den
overtocht per auto te gevaarlijk vindon rijden in
naar Oetker'ssRecept, gebakken mei
-u> oor direc'. gebruik gereed Gistpoeder.
Backin vervangt de Gist.
ct Backin rijst het deeg onder het bakken.
150 gr. boter /'0.70 of margar. f 0.30
250 gram suiker..0-13
12 eieren0.72
500 gram tarwebloem0.16
1 pakje Dr. Oetker's Backin 0.071/s
150 gram krenten0.08
l citroen 0.05
f Ml1/.
Bereiding: Boterensuikerroere mentotrooni
en voege langzamerhand de eierdooiers bij
Dan roere men het met Backin vermengde
meel, de krenten, de geraspte citroenschil
en ten laatste het zeer stijfgeklopte eiwit
erdoor, waarna men de massa in een inge
vetten, langwerpigen cakevorm stort, om ze
bij middelmatige hitte I 1M uur te bakken
Deze cake is bijzonder smakelijk, een zeer
gewild gebak bij familiesfeestelijkheden
Men lette vooral op Backin van Dr. Oetker,
en dat op elk pakje als Êenige Importeurs
E. Ostermann C.o., A'dam, vermeld zijn.
Waar niet verkrijgbaar wende men zich
direct tot deze Importeurs, die op aanvrage
ook een gratis*receptenboekje toezenden.
de toekomst door, autobussen wachten in den
vervolge niet meer aan weerszijden van het veer.
Allemaal meer inkomsten.
Het beffen van bruggeld, waarover men vroeger
op de Ministeries niet dacht, wordt nn een feit;
terecht heeft men ingezien dat anders van brug-
plannen, niet alleen in Tholen, maar ook elders,
geen sprake meer kon zijn.
Interessant zal het zijn om de concessie
voorwaarden te vernemen waarbij bruggeld zal
geheven worden; zal het tarief stijgen? Zal het
tarief later automatisch dalen als de inkomsten
zoodanig stijgen dat het kaD? Het zoogenaamd
brugfonds dat Tholen indertijd op aanwijzing
van Gedeputeerden heeft gesticht is een aardig
potje geworden; wijs beleid is het gebleken dat
Tholen niet is blijven drijven op de totale
inkomsten van zijn veer.
Is het verkeerd gezieu van de hoogere autori
teiten om te eischen dat een brug gebouwd werd
geschikt later voor spoorwegverkeer? Men mag
gerust zeggen van neen, al is men momenteel
op Tholen ijskoud tegenover een spoor, rooals
men er voor jaren gloedwarm voor was.
De tijden veranderen. Evenzeer als men thans
de fout inziet dat de Moerdijkbrug indertijd
behalve spoorbrug geen brng voor wegverkeer
is geworden, evenseer zou het later wellicht
betreurd worden indien de nieuwe brug, die we
hopen in 1927 wordt gebouwd, voor geen spoorweg
was geschikt gemaakt De tijden veranderen snel
eu terecht heeft men in dezen de Gemeenteraad
van Tholen de plicht opgelegd een brug te
bouwen voor het heden en voor de toekomst.
De brug heeft nog verdere voordeelen. De
zinker, de hoofdverbinding van den vasten wal
van Brabaut van het pompstation der waterleiding
naar het eiland Tholen, blijft steeds, hoe solide
gebouwd, hoe keurig gelegd, toch altijd eeu zwak
punt en ongetwijfeld zal de waterleidingmaat
schappij er toe overgaan langs 4e brng een nieuwe
tweede verbiüdingsbuis te leggen. Meu is dan
altijd vrijwel zeker voor de toekomst.
Ook bij electrificatie van het eiland is het
leggen van een boofdkabel langs de brug toch
verre boven een kabel door de E-udracht te
verkiezen.
De brug, de Tholensche brng zij kome, zij
kome er spoedig, wij heeten haar hartelijk welkom."
Intnsschen is eeu ander beletsel, dat van de
belemmering der scheepvaart, waaromtrent de
schippersvereenigiDg „Schuttevaer" voorziening
had aangevraagd, grootendeels weggenomen.
tiet ministerie vau waterstaat heeft althans
aan het hoofdbestaur keunis gegeven dat bij het
verleenen van publiekrechterlijke vergunningen
voor den aanleg van een brug over de Eendracht
geen vrijheid is gevonden aan de gemeente Tholen
de eischen te stellen die de bedoelde vereeniging
had gevraagd. Het scheepvaartbelang kan, naar
's ministers meeniug, voldoende verzekerd worden
geacht bij eene ligging van den onderkant der
vaste overbrugging op 4 meter boven gewoon
hoog water.
Ook destijds heeft de secretaris van Schuttevaêr,
nu wijlen de heer G. 8. Vlieger, die deel uitmaakte
vau de commissie van onderzoek naar de mogelijk
heid van afdamming V2n de Eendracht en Zand-
kreek, toenmaals te kennen gegeven zich met de
vaststelling van de geprojecteerde doorvaarthoogte
te kuanen vereenigen.
Het komt den minister evenmin gerechtvaardigd
voor, om in de brug een beweegbaar gedeelte te
doen aanbrengen, zulks uit hoofde van de groote
kosten noch om een andere plaats aan te wijzen.
Over 't algemeen is de vaart door de Eendracht
in de richtiug Oud- Vossemeer niet zoo bijster
levendig dat men er een bijzondere stagnatie
door zou ondervinden. Bovendien meenen we,
dat elders ook wel gelegenheden voorkomen
waarbij de masten moeten gestreken worden.
Maar welk verschiet opent zich, zou men
kunnen vragen, nog meer op het verkeersgebied
op ons eiland. Reeds eerder en ook nu weer
elders in ons blad heeft men kunnen kennis
nemen van de plannen tot verbetering van den
verharden weg van ScherpenisseSt. Maartens
dijkStavenisse. Daarmede is een belangrijk
bedrag gemoeid waarvoor zoowel de gemeenten
als de polderbesturen terugschrikken. Meu kan
weten dat het in de bedoeling ligt de richting
van dien kronkelenden weg te moderniseeren,
uiet 'alleen door hem te verbreeden maar ook
door hem een meer rechten vorm te geven.
Evenzeer als men vau het pontveer zegt, dat
het een communicatiemiddel is hetwelk geens-
meer van dezen tijd is, kan men van dien en
meer andere wegen op ons eiland getuigen, dal
ze allerminst meer passen in het kader van het
huidig ontwikkelde suelvervoer.
Als er nu ook sprake van is dat de zooge
naamde Postweg van Tholen naar Scherpenisse,
die uu nog rijksweg is, in handen zal komen
van de provincie, en men spreekt daarvan na
reeds om hem te brengen in overeenstemming
met de eischen die men in den tegenwoordigen
tijd aan een drakken verkeersweg stelt, dan
kan een of ander beatnur, dat tot medewerking
uitgenoodigd wordt, zich weliswaar oorsproukelijk
verbergen achter het motief van het mindere
belang dat men bij zulk eene zaak heeft of
meent te hebben doch in hoofdzaak om zich in
werkelijkheid te onttrekken aan financiëelen steun,
maar men zal na de tegenaparteliug, in de
meeste gevallen eindigen met een gedwee toe
geven.
Doch ter zake het valt niet te ontkennen,
dat hetgeen men in uitzicht stelt met den hoofd
verkeersweg op ons eiland eeoe beteekenis heeft
met een diepen ondergrond, waaruit veel te
diatilleeren valt. Het wil ons toeschijnen dat het
begrip van paraat te zijn in dat plan
belichaamd is.
komen geschillen te beslechten. In de eerste
plaats zal dit iustitunt vertrouwen moeten ver
werven om in de toekomst waarborgen te ver
schaffen dat zijne uitspraken om voor het algemeen
scbadeljjke botsingen te voorkomen, inderdaad
onbevangen en onpartijdig zijn.
Ondertusscben leeft men hier eu elders onder
een aanzienlijk verhoogden prijs der brandstoffen
en bracht een zenuwachtige stem zelfs het
denkbeeld der distributie ter sprake. Er behoeft
evenwel geen vrees te bestaan dat die nare tijd
op dit moment zal behoeven terug te keeren.
Niet alleen dat we geen oorlog of oorlogsgevaar
te duchten hebben, maar ook kan het distributie
stelsel dat zoa ontleend moeten worden aan den
gebrekkigen voorraad grondstoffen achterwege
blijven. Als distributie zou beteekenen eene
gelijkmatige verdeeling, dan heeft de practijk
vaak het tegenovergestelde geleerd.
De verzekering wordt gegeven dat er ook geen
vrees behoeft te bestaan voor eeue stagnatie in
de kolenvoorziening. Natuurlijk, het opdrijven
van de prijzen wordt gretig aanvaard door
specolanten, die er tegelijkertijd voor znllen
zorgen, dat de steenkoolprijs niet terstond, na
de ophelfiog der staking, op peil zal komen.
De zennwachtigheid van tal van menschen is
een gewillig bondgenoot voor dergelijke specu
lanten die de onrust gaande kunnen houden en
de gedachte ingang kanuen doen vinden dat een
ruime inslag voor een hoogen prijs noodzakelijk
is. Spoedig echter zal men ontwaren dat het
met de kolenvoorziening geenszius falikant zal
nitkomen.
In Brussel is op plechtige wijze door koning
Albert een ruiterstandbeeld onthuld van Leopold II,
bij welke gelegenheid de verdiensten van den
overleden Belgischen vorst op heldere wijze
werden geschetst.
ITB— Illll M Él
34413 13
komt elk oogenblik Purol te pasde man
heeft het noodig bij het scheren, de vrouw
bij het toilet, het kind bij gesmette huid,
groot en klein bij brand- en snijwonden,
bij ruwe- en schrale huid, springende lippen,
winterhanden en wintervoeten. Moeder
weet dat alle leden van het gezin er mede
gebaat zijn en heeft daarom altijd een doos
bij de hand staan. Bij Apoth. en Drogisten
in doozen van 30, 60 en 90 ct. Tube 80 ct.
Men kan aannemeü dat de staking in de
sleeDkoolnijverheid in Engeland zoo goed als
geëindigd is, ook al verklaart zich een aanzienlijk
aantal tegen de regeeriugsvoorstellen. En men
ziet nu tevens in hoe nutteloos zoo'u economische
strijd is. De leiders der arbeiders zijn bijua gelijk
te stellen met de leiders van eeu leger, die, om
hun aangeboren hartstocht eens bot te vieren, een
oorlog weten uit te denken, ouverschillig voor den
afloop waarvoor zij zich niet verantwoordelijk
stellen, omdat het militairisme geeu fouten wil
erkennen en zich buiten de gswone sfeer van
de samenleving geplaatst acht.
Na zal eeu boven de partijen staand scheids
gerecht worden ingesteld om mogelijk op te
SCHERPENISSE, 15 Nor. voorm. 9.30 n.
Voorzitter de heer W. L. Klos, burgemeester.
Na lezing en goedkeuring vau de notulen der
zittingen van 10 Sept. en 4 Nor. wordt mede-
deeliug gedaan vaü de ingekomen stokken, aio:
a. missive van Ged. Staten tot goedkeuring
der wijziging van de gem.-begrooting 1926.
b. een schrijven vau de Kamer van Koophandel
en Fabrieken te Breda inzake de verbetering van
de verkeersmiddelen in West Noord-Brabant door
middel van het kanaal AntwerpenMoerdijk.
Worden beide voor kennisgeving aangenomen.
c. Alsvoren van de afd. Stavenisie van de
Schippers-vereeniging „Schuttevtê." houdende
mededeeliDg door belanghebbende schippers van
klachten over de moeilyke doorvaart met schepen
door de nauwe geul van de Pluimpot, met ver
zoek om te bevorderen dat gedurende het tijdvak
OctoberJanuari geen gr otere schepen aldaar
mogen varen dan van 150 ton.
Op voorstel van Barg. en Weth. wordt dit
verzoek voor kennisgeving aangenomen omdat
er toch nimmer schepen kunuen komea van
groolere afmeting ea het daarom beter is geen
vaste maat aan te nemen.
De raad vereenigt zich met deze zienswijze.
d. missives van Ged. Stalen tot goedkeuring
van het besluit tot verhuring van de terreinen
achter de gemeente-woningen en tot verleuging
van deu oprnimingstermijn voor de muziektent.
e. idem alsvoren inzake de verhuring eener
gemeentewoning waarvan de huurprijs is verlta^d
van f 196 op f 129 en op welk besluit de beslissing
van Ged. Staten is verdaagd, opdat eerst adviia
kan wordeu ingewonnen bij den inspecteur der
volksgezondheid, afd. volkshuisvesting.
Als motief voor de verlaging is genomen den
lageren aanslag iu de rijksinkomstenbelasting van
den nieuwen huurder, waarmede voornoemde
inspecteur in kennis is gesteld.
f. De door Ged. Staten ontworpen regeling der
jaarwedden van de burgemeester?, secretarissen,
ontvangers en wethouders in Zeeland wordt voor
kenuisgeving aaDgeoomen.
g. Van de directie der waterleidingmaatschappij
is de mededeeling ontvangen dat ter regeling
van de financieele verplichting der gemeeute
tegenover de maatschappij en het rijk bereids
door de maatschappij ten name van de gemeente aan
hel rijk is overgemaakt eeu bedrag van f 4338.33