IERSEKSCHE EN THOOLSCHE COURANT PUROL Verbrande^ huid door de zon o. 2153 Vrijdag 9 Juli 1926. Vier en veertigste jaargang 0. Firma J. M. C. POT - Tholen. A DS en. Mijnhardt's 6 33873 Laxeertabletten PON [TO 'EN )nze MD- IDE i als vrije 6 99 -2 uu lelan 1 en Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond, js per kwartaal f 0,80 met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,876, franco per post f 1,65 15 ct. disp. kosten. UITGAVE Telef. Interc. no. 16. Adverteutiënvan 1 tot 4 regels 75 cent; iedere regel meer 17 Y2 vest Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. iderdi f 2,0C rgeni Vertre 8,12 alwa fdeelin 338 Het veilige wegverkeer. SSinge )insdag heeft te Goes de practische les van 3n 0/2 motorcursns voor politiemannen plaats gehad. Sfa de demonstraties die met groote belang- ling door velen werd gevolgd, heeft jhr. J. Vredenborch, lid van het bestunr der Kod. d. Aatomobielclub het woord gevoerd. 8,lJ)e Kou. Ned. Auiomobielclab heeft gemeend eeuigszina officieele tint te geven bij het digen der cursussen in Motorkennis in Zeeland, hoewel er Da dezen dag nog een les plaats ft, hebben wij gemeend u op deze plaats een aardiljrd van afscheid, wellicht een tot weerziens ike v te roepen. tusschi leeds voor een vijftien jaren, zoo niet langer, ;lke ai^reep de Kon. Nederl. Aut. Club, in de ideling KNAC genoemd, dat er wat gedaan est worden om weggebruikers in den ruimsten van het woord, te leeren de regelen van dien 5 te volgen. In het belang van hun zelveD, het belang van het algemeen. VOrdf KNAC heeft toen den eersten steeu gelegd hetgeen tegenwoordig de Vrijwillige Verkeers- peclie heet. Verschillende bestuursleden en ele anderen stelden hun persoon en hun auto chikbaar om met een Rijksveldwachter in •ger de wegen langs te rijden. Een gemiddelde 25 processen-verbaal per dag was het resultaat, toen waren de politieautoriteiten zeer in tomen met dit plan en ook verschillende tton rechters; die de boosdoeners moesten nissen, steunden ons in ruime mate. Iet was toen een typische tijd, auto's zag nog niet veel, doch de bestunrderen van chtwagen3 hadden heel wat minder idee als rechts te hoaden. kis den dag van gisteren herinner ik mij een eider van een vrachtwagen, die halsstarrig es hield en weigerde zijn richting te ver- ereo. Hij ging wat men in goed Hollandsch mde, eeus flink tegen mij opspelen, rief zelfs: wilde dat er politie bij was om je te bekeuren", n trad heel kalm de brigadier-majoor van Loon m zijn penning latende zien, vroeg hij„hier bt gij politie, wat wilt gij?" Ik vergeet nooit hoogst verbaasde gezicht van den geleider n hij vernam dat hij verkeerd was. Dat in dit al genade voor recht gold en de man niet op bon kwam, spreekt vanzelf. Een enkele maal Pmoet ik hem wel, ihans best nor t bij een auto beiden glimlachen we nu, doch hij houdt nu t zijn goeden kant. )e jaren zijn doorgegaan, de paardentractie is cnomen doch sindsdien rijdt een groote schare tuurders, ryp en groen, over den weg met alle voertuigen, vaak te snel voor hun jonge rlingervaring, Voor de kleine vrijwillige verkeerspolitie der JAC kwam een stevige, goed in elkaar gezette avinciale brigade. In Gelderland zelfs eene awege de Provincie zelve, welke heel goed werk >t. Eu in onze provincie? De Provinciale rkeersinspectie doet heel goed werk en wordt k gesteund. Het was de secretaris der Provin- 773 iede ie ei pijne i zeilde biüdin I, tem eetellt rm dl die bi ;uinoi 1765 Haa, G. Ien stukloopen van huid en voeten geneest men met e Verkeersinspectie, dokter Houdelink uit abbendijke, welke met het denkbeeld kwam: het niet mogelijk de Zeeuwsche politie in een ital lessen, zoowel practisch als theoretisch een iriicht te geven van den bouw van de auto biel en de werking der diverse organen, stuur, omen, verlichting, etc. Dit denkbeeld, waarover den voorsteller hierbij oprechte hulde breng, nd algemeen bijval. Niet alleen dat de KNAC dit goede voorstel nkbaar aanvaardde, doch de autoriteiten in dit est, ik noem den heer Commissaris der ningin, de Rechterlijke macht, Burgemeester, I strict8Commandanten van Rijksveldwacht en irechaussée, gaven ons vollen steun. Ook op X t Departement van Justitie werd alle mogelijke f dewerking ondervonden en zoo zag het ver- tsde Zeeland op gezette tijden, die echter niet ïnbaar gemaakt zijn, enkele behoorlijke plaatsen ;eoomen door een groote schare politiemannen i allerlei rang; verbaasde huismoedertjes vroegen h wel eens af of er wederom mobilisatie plaats had. De opzet van den cursus was niet gemakkelijk verschillende besprekingen hadden plaats, rdat een programma in elkaar was gezet, dat doel had in groote lijnen de politie te leeren t de anto eigenlijk was en wat hij mocht doen vat hij niet mocht doen. Wij hadden het voorrecht een uitstekend noeg de hi instructeur als hoofd der verschillende cursussen te vinden, deD heer E. Visscher uit Middelburg, een man die reeds jaren in Zeeland den jongelui het werken van den motor heeft geleerd met de allerbeste resultaten. Op .hem heeft de moeilijke taak gerost om in zeer korten tijd, eigenlijk te kort, een overzicht te geven van de anto. Hij heeft deze taak vervuld mei groote liefde, met goed doorzicht en breng ik hem heel gaarne hiervoor een woord van waardeeriug en hulde. De tijden voor de politie zijn er waarlijk niet gemakkelijker op geworden. Snel verkeer, veel verkeer en te smalle wegen. Met tact, met kennis van zaken moet worden opgetreden, vaak, zeer vaak staat ge voor moeilijke gevallen. De politie behoeft en doet dit gelukkig in de meeste ge vallen niet vijandig tegenover den automobilist te staan, wij KNAC, doen dat zeker niet tegen over u. De automobilist, die voorzichtig rijdt, zich rekenschap geeft dat er behalve hij, ook andere weggebruikers ziju, verder omwonenden, voor wie de stofplaag ellendig is, zal langzaam rijden en niets van u te duchten hebben. Gij die than9 in de gelegenheid zijt geweest de werking van den auto te leereD, gij hebt thans meer vasten voet oncler den grond. Dat no was ons doel naast het bekende spreekwoord: Onbekend is onbemind, o.l. om owe belangstelling te wekken voor de auto. Ge kunt u, ieder in zijn omgeving, gemakkelijk verder bekwamen. Dat was het doel van de corsossen, door de KNAC gegeven, steun aan de politie in haar moeilijke taak, het bij brengen van globale kennis van het vroeger zoo seer verwenschte en thans ingeburgerde en nut tige voertuig: de auto. In de toekomst, als gij auto's tegen komt met waggelende, slingerende voorwielen, weet gij, dat dit niet zoo mag; over de verlichting hebt gij nu inzicht, ook de remmen ziju u niet onbekend en kuut gij oordeelen over een stuur. Slechts eukele cursussen in verschillende deelen der provincie kou ik bijwoneD, doch overal trof mij uw groote belangstelling daarvoor en zeg ik u en uw collega's bij dezen hartelijk dank. De heer Commissaris in dit gewest, wieu om standigheden beletten hier te zijn, toonde voor ods streven groote belangstelling. Zijn opwekking aan heeren burgemeesters om de gemeenteveld wachters te zenden, bleef niet zonder resultaat; vele burgemeesters zonden niet alleen de ge meentelijke politie, doch kwamen zelf. Groot was ook de belangstelling van de heeren van de rechterlijke macht, die ik op verschil lende lessen mocht ontmoeten. Met buitengewoon veel genoegen mocht ik hooren dat reeds in het opstellen der proces-verbalen op te merken was, hoe goed de cnrsussen werken. De heeren dislricts-commandanten der Rijks- veldwacht en Marechaussee, de heeren van Mee- rendonk en v. d. Hoek, waren ons tot grooten steuD. Zij regelden alles met de autoriteiten in Den Haag en maakten later de indeeling voor hun manschappen. Mede gaven de voorzitter en secretaris der Zeeuwsche Verkeersinspectie, de heeren Pilaar en dr. Hondelink, blijk van groote belangstelling en hielden de provinciale verte genwoordigers der KNAC, de heeren Hoegen van Hoogelaude en Van der Have steeds een oog in het zeil. Aan al deze autoriteiten onzen hart* grondigen dank. Het is een proef, deze serie van cursussen. Zal zij in andere provincies herhaald worden Veel zal athaDgen hoe de betrokken autoriteiten er over denken. Doch, is deze gedachte gunstig en zijn de adviezeo „ga door*, dan zal de KNAC gaarne het geven van andere lessen overwegen, zoo noodig Zoo noodig, herhaal ik, want bij ons leeft de hoopzal dit voorbeeld de betrokken autori teiten niet prikkelen zelf dit werk ter hand te uemeu Heeren van de Pers, hier aanwezig, onzen dank voor ow tegenwoordigheid. De tijden, dat elk ongeluk tegen den automobilist werd uitge speeld in vele der Nederlandsche couranteD, is gelukkig voorbijals eeu wielrijder tegen een stilstaande autobus oprijdt, is er gelukkig geen sprake meer van eeu auto-ongeluk. Behoef ik u te zeggen, dat jnist de Pers zoo ontzaggelijk veel hulp kau verleenen bij het oplossen der verschillende verkeersproblemen en dat wij uwe hnlp zoo zeer waardeeren. Ik verklaar dezen cursus voor gesloten. BUITENLAND. In de kwestie der schadeloosstelling voor de onteigening der kasteelen en landgoederen der voormalige Dniische vorsten is, na de heftige beroering die zij heeft veroorzaakt, eenige stabili satie gekomen. Na de mislukking van het referendum ten aanzien van de onteigening zouder schadever goeding, is de regeering met een ontwerp gekomen, waarvoor eveomin de meerderheid van twee derden was te vinden. Daarop volgde de bedreiging van een aftreden der regeering of eene ontbinding van den Rijksdag. Ten aanzien van de eerste mogelijke crisis heeft president Hindenburg in een schrijven aan den rijkskanselier dr. Marx, verklaard, dat hij in eene verwisseling vau kabinet geene oplossing van de moeilijkheden verwacht, terwijl van eene ontbinding van den Rijksdag te dien aanzien evenmin eenig heil te verwachten is. Marx en de zijnen hebben zich bij de op vatting van den presideut neergelegd en de Rijksdag heeft zich evenzeer naar diens meening geschikt. De schadeloosstelling is daardoor op de lange baan geschoven. Het is mogelijk door haar wat te laten bezinken dat de kansen voor eene schikking verbeteren. Het blijkt dat de rijks-president, in weerwil van zijn hoogen ouderdom en ondanks zijn militaire loopbaan, de politieke beteekenis vau zijn hooge ambt uitnemend begrijpt en allerminst wil fnn- geeren als een ornament der republiek. Op den koning en de koningin van Spanje is op hanne doorreis naar Engeland een aanslag regelen zonder Kramp of Pijn uw Stoelgang. Doos 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten, beraamd, die door de waakzaamheid der Madri- leensche en Parijsche politie, tijdig op de hoogte gesteld van de plannen, is verijdeld. Het lag in de bedoeling der anarchisten om den koninklijken wagen nabij Parijs met machinegeweren aan te vallen. Het nieuwe Fransche kabinet i9 voor de Kamer verschenen met een financieel program, zooals van Caillaux te wachten was. De binnenlandsche schuld wordt geschat op 300 milliard. De buitenlaudsche schuld vordert jaarlijks van den staat uiet minder dan vier milliard rente. Het zal onmogelijk zijn die rente te blijven betalen al9 het pond sterling nog verder stijgt. Als men niet medewerkt aan de regeling der bnitenlandsche schuld, dan is 't eene onmogelijkheid om de franc te stabiliseeren. Zich een krachtige zelftucht op te leggen is eene eerste voorwaarde. De regeering zal alle uitsluitend op de staats kas terende ambten opheffen. Men moet inder daad zijn toevlucht nemen tot krachtige maat regelen van openbaar welzijn voor het herstel van de munt, waarbij Europa eeu groot belang heeft. Na de schitterende redevoering van Caillaux kwam Bouillon aan het woord. Men kan zich herinneren, dat deze eenigen tijd geleden eene interpellatie aaukoqdigde tegenover het yorige kabinet-Briand, die toen door den premier eenigen tijd werd uitgesteld, doch later, tenge volge van het aftreden van Briand geheel op den achtergrond geraakte. Doch de aanval, die hij Woensdag deed op den Franschen gezant te Washington, ten aan zien van dien9 houding bij de overeenkomst tusachen Frankrijk eu de Vereenigde Stateu, was zoo buitengewoon scherp, dat de ernstige geest die Caillaux had te voorschijn geroepeu door zijne waarschuwingen en bezwering om Frankrijk ter hulp te komen, geheel verdween en ten slotte plaats maakte voor een onbeteekencud gekibbel over het vredesverdrag van Versailles. De onverwachte wending die de debatten namen, maakte een onaangenamen indruk op de regeering. Briand keurde de scherpe critiek die op Béranger werd uitgeoefend geen autwoord waar dig, hetgeeD feitelijk min of meer in strijd mag geacht worden met het gebruik dat een minister van buitenlandsche zaken een aanval op een in functie zijnd gezant niet pareert. BINNENLAND. Als de hooitijd weer staat te beginnen, de tijd, die voor den boer de grootste bedrijtsdrukte mede brengt, is het wenschelijk, te wijzen op eenige oorzaken van de, in dien tijd zoo veelvuldige ongevallen. Van de maaichine zijn het veelal de vlijmscherpe mossen, die de ongevallen veroorzaken, dikwijls reeds vóórdat het eigenlijke maaien begonnen is, doordat zij onachtzaam op zolder of dorschvloer opge borgen aanleiding geveu tot verwondingen bij het verzetten of te voorschijn halen. Het verdient daarom aanbeveling, dat de messen zoolang zij niet in de machine gebruikt worden, steeds beveiligd zijn door een eenvoudige houten scheede, zooals die in den handel verkrijgbaar zijn. Een dergelijke scheede kan ook, zoolang de machine builen gebruik is of langs den weg wordt vervoerd, dienst doen ter beveiliging tegen de scherpe punten van den vingerbalk en vordient hiervoor aanbeveling boven de oude zakken waarmede men den vingerbalk veelal ziet omwikkeld. Ook tijdens het maaien blijft het mes het ge vaarlijke deel van de machine. In de „Mededeelingen" van de „Centrale Landbouw-Onderlinge" en de „Tuinbouw-Onderlinge" werden eenigen tijd geleden twee ernstige ongevallen bij hei machine-maaien beschreven, welke veroorzaakt waren, doordat de maaiers toon het mes stopte, dit gingen schoonmaken zonder de machine uit het werk testellen. Doordat de paarden onverwachts aantrokken, werd in het eene geval de top van de* pink afgesneden en was in het andere geval een diepe snijwond in het onderbeen het gevolg, waardoor amputatie van hot geheele been noodzakelijk werd. Uit deze ongevallen kan de les worden getrokken, dat bij iedere werkzaamheid aan het mes, dit uit het werk moet worden gezet. Aangezien ook dan nog de scherpe punten van den vingerbalk een gevaar blijven vormen, zouden wij er aan toe willen voogenblijft zooveel mogelijk achter mes en vingerbalk. Alleen op deze wijze beveiligt men zich afdoende tegen ernstige ongevallen als boven vermeld. Ieder jaar opnieuw in den hooi- en in den oogsttijd komen verschillende ongevallen voor. De maanden, waarin de hooitijd en de oogst vallen, staan jaar op jaar aan de spits wat het aantal ongevallen betreft. Dit is volkomen verklaarbaar. In geen anderen tijd van het jaar wordt dagelijks gedurende een grooter aantal uren en met meer inspanning gewerkt. Bovendien kunnen in den hooitijd en in den oogst de omstandigheden er zoo licht toe leiden, dat niet de gewone zorg en gewone bedachtzaamheid bij den arbeid worden betracht. Do overwegingvandaag is het weder gunstig en we weten niet, hoe het morgen zal zijn, leidt er zoo licht toe, dat men in bijna letterlijken zin te veel hooi op z'n vork neemt en menig ongeval vindt plaats als ge volg van te groote haast en van pogingen om te veel op éénmaal te bereiken. Het vervoer van wagens, die te vol geladen zijn, is één der jaarlijks terugkeerende oorzaken van bedrijlsongevallen. Zoolang de wagen zich nog op het land of op den weg bevindt, levert een te zwaar voer meestal geen bijzonder gevaar op, mits de wagen maar met oordeel is beladen. In den regel zal de werkgever, die zijn menschen kent, daarvoor voldoende zorgdragen. Een goed voer vlijen is niet ieders werk en het is maar niet de eerste de beste, die voor dit werk op den wagen wordt gezet. Een goed arbeider stelt er zijn eer in, dat nog nimmer een door hem geladon voer onderweg is scheefge zakt of gekanteld. Evenwel kan diezelfde arbeider er ook zijn eer in stellen dit voer zoo breed en zoo hoog mogelijk te laden eu daarmede nu ontstaat een niet geringe kans voor ongevallen bij het binnenrijden van achter huis of schuur. Het is geen zeldzaamheid, dat een zwaar voer in de deuropening steken blijft. Hierbij ontstaat allereerst gevaar voor den bestuurder, doch in den regel blijft ook de kans op ernstige ongevallen voor anderen niet uit. Immers zal men probeeren met vereende krachten het voer toch nog naar binnen te krijgen, waar de kans op beknelling, op vertillen of verrekken voor helpers niet 'gering is. Het is voorgekomen, dat de ponderboom brak en een deel der lading van den wagen viel. Ook herinneren wij ons het geval, dat tenslotte oen stuk uit den niet al te soliden muur brak, waarbij oen der omstanders door de vallende steenen vrij ernstig aan het hoofd werd verwond. Er is wel alle aanleiding om in dezen de noodige zorg te betrachten. Het voordeel, gelegen in een zoo zwaar mogelijk beladen van den wagen gaat aan tijdverlies geheel teloor, wanneer bij het binnenrijden van de schuur meerdere handen moeten worden te hulp geroepen. Wordt dan bovendien oen der helpers nog door een meer of minder ernstig ongeval ge troffen, dan treden leed en schade in de plaats van het goringe voordeel. Zoowel de werkgevers als de werknomers kunnen hier met een beetje extra zorg en extra beleid ernstige ongevallen voorkomen. PROVINCIALE STATEN. DiDsdagavoud werd de zomerziUing der Staten van Zeeland geopend door den Commissaris der Koningin. Aanwezig waren 39 leden, afwezig de heeren Brandsma, Kakebeeke en Van Waesberghe. In handen van Ged. Staten werden gesteld ter fine van prae-advies een adres van den Centralea Boud van transportarbeiders inzake werktijden enz. van het personeel bij de prov. stoomboot diensten en een adres vau J. C. Krijger te Goes om aRuog de door de staten toegekende subsidie over 1924 voor de antobnslijn StavenisseTholen uit te keereu, daar Ged. Staten hiertoe nog niet konden besluiten. De reeds gepubliceerde mededeeling van Ged. Staten over de verlenging van het stoomschip „Luctor et Emergo" werd voor kennisgeving aangenomen. Die inzake de electriciteitsvoor- zieuing van de provincie werd op voorstel van den voorzitter naar de afdeelingen verwezen. Naar aanleiding van het verslag van den toestand der provincie over 1925, wee9 de heer Welleman (v. d.) op de mededeeliog daarin, dat de tot standkoming van de Zeeuwsch*Vlaamsche waterleiding zoo slecht op schiet door de weinige medewerking der gemeenten en ook op de alinea volgens welke de oitvoering der wet tot het verstrekken van grond aan landarbeiders in Schouwen op het doode pnnt is, wegens den slechten fiüancieelen toestand der veteeniging en vroeg spr. in beide gevallen nadere mede deelingen daaromtrent in de vergadering van 20 Juli, wat de voorzitter hem toezegde. Tot buitengewoon lid der Ged. Staten werd benoemd de heer Wallien (c. h.) met 24 stemmen.

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1926 | | pagina 1