IERSEKSCHE EN
THOOLSCHE COURANT
PUROL
Verbrande^
huid door de zon
o. 2153
Vrijdag 9 Juli 1926.
Vier en veertigste jaargang
0.
Firma J. M. C. POT - Tholen.
A
DS
en.
Mijnhardt's 6 33873
Laxeertabletten
PON
[TO
'EN
)nze
MD-
IDE
i als
vrije
6 99
-2 uu
lelan
1 en
Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond,
js per kwartaal f 0,80 met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,876, franco
per post f 1,65 15 ct. disp. kosten.
UITGAVE
Telef. Interc. no. 16.
Adverteutiënvan 1 tot 4 regels 75 cent; iedere regel meer 17 Y2 vest
Grootte der letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
iderdi
f 2,0C
rgeni
Vertre
8,12
alwa
fdeelin
338
Het veilige wegverkeer.
SSinge )insdag heeft te Goes de practische les van
3n 0/2 motorcursns voor politiemannen plaats gehad.
Sfa de demonstraties die met groote belang-
ling door velen werd gevolgd, heeft jhr. J.
Vredenborch, lid van het bestunr der Kod.
d. Aatomobielclub het woord gevoerd.
8,lJ)e Kou. Ned. Auiomobielclab heeft gemeend
eeuigszina officieele tint te geven bij het
digen der cursussen in Motorkennis in Zeeland,
hoewel er Da dezen dag nog een les plaats
ft, hebben wij gemeend u op deze plaats een
aardiljrd van afscheid, wellicht een tot weerziens
ike v te roepen.
tusschi leeds voor een vijftien jaren, zoo niet langer,
;lke ai^reep de Kon. Nederl. Aut. Club, in de
ideling KNAC genoemd, dat er wat gedaan
est worden om weggebruikers in den ruimsten
van het woord, te leeren de regelen van dien
5 te volgen. In het belang van hun zelveD,
het belang van het algemeen.
VOrdf KNAC heeft toen den eersten steeu gelegd
hetgeen tegenwoordig de Vrijwillige Verkeers-
peclie heet. Verschillende bestuursleden en
ele anderen stelden hun persoon en hun auto
chikbaar om met een Rijksveldwachter in
•ger de wegen langs te rijden. Een gemiddelde
25 processen-verbaal per dag was het resultaat,
toen waren de politieautoriteiten zeer in
tomen met dit plan en ook verschillende
tton rechters; die de boosdoeners moesten
nissen, steunden ons in ruime mate.
Iet was toen een typische tijd, auto's zag
nog niet veel, doch de bestunrderen van
chtwagen3 hadden heel wat minder idee als
rechts te hoaden.
kis den dag van gisteren herinner ik mij een
eider van een vrachtwagen, die halsstarrig
es hield en weigerde zijn richting te ver-
ereo. Hij ging wat men in goed Hollandsch
mde, eeus flink tegen mij opspelen, rief zelfs:
wilde dat er politie bij was om je te bekeuren",
n trad heel kalm de brigadier-majoor van Loon
m zijn penning latende zien, vroeg hij„hier
bt gij politie, wat wilt gij?" Ik vergeet nooit
hoogst verbaasde gezicht van den geleider
n hij vernam dat hij verkeerd was. Dat in dit
al genade voor recht gold en de man niet op
bon kwam, spreekt vanzelf. Een enkele maal
Pmoet ik hem wel, ihans best nor t bij een auto
beiden glimlachen we nu, doch hij houdt nu
t zijn goeden kant.
)e jaren zijn doorgegaan, de paardentractie is
cnomen doch sindsdien rijdt een groote schare
tuurders, ryp en groen, over den weg met
alle voertuigen, vaak te snel voor hun jonge
rlingervaring,
Voor de kleine vrijwillige verkeerspolitie der
JAC kwam een stevige, goed in elkaar gezette
avinciale brigade. In Gelderland zelfs eene
awege de Provincie zelve, welke heel goed werk
>t. Eu in onze provincie? De Provinciale
rkeersinspectie doet heel goed werk en wordt
k gesteund. Het was de secretaris der Provin-
773
iede
ie ei
pijne
i zeilde
biüdin
I, tem
eetellt
rm dl
die bi
;uinoi
1765
Haa,
G.
Ien stukloopen van huid
en voeten geneest men met
e Verkeersinspectie, dokter Houdelink uit
abbendijke, welke met het denkbeeld kwam:
het niet mogelijk de Zeeuwsche politie in een
ital lessen, zoowel practisch als theoretisch een
iriicht te geven van den bouw van de auto
biel en de werking der diverse organen, stuur,
omen, verlichting, etc. Dit denkbeeld, waarover
den voorsteller hierbij oprechte hulde breng,
nd algemeen bijval.
Niet alleen dat de KNAC dit goede voorstel
nkbaar aanvaardde, doch de autoriteiten in dit
est, ik noem den heer Commissaris der
ningin, de Rechterlijke macht, Burgemeester,
I strict8Commandanten van Rijksveldwacht en
irechaussée, gaven ons vollen steun. Ook op
X t Departement van Justitie werd alle mogelijke
f dewerking ondervonden en zoo zag het ver-
tsde Zeeland op gezette tijden, die echter niet
ïnbaar gemaakt zijn, enkele behoorlijke plaatsen
;eoomen door een groote schare politiemannen
i allerlei rang; verbaasde huismoedertjes vroegen
h wel eens af of er wederom mobilisatie plaats had.
De opzet van den cursus was niet gemakkelijk
verschillende besprekingen hadden plaats,
rdat een programma in elkaar was gezet, dat
doel had in groote lijnen de politie te leeren
t de anto eigenlijk was en wat hij mocht doen
vat hij niet mocht doen.
Wij hadden het voorrecht een uitstekend
noeg
de hi
instructeur als hoofd der verschillende cursussen
te vinden, deD heer E. Visscher uit Middelburg,
een man die reeds jaren in Zeeland den jongelui
het werken van den motor heeft geleerd met de
allerbeste resultaten. Op .hem heeft de moeilijke
taak gerost om in zeer korten tijd, eigenlijk te
kort, een overzicht te geven van de anto. Hij
heeft deze taak vervuld mei groote liefde, met
goed doorzicht en breng ik hem heel gaarne
hiervoor een woord van waardeeriug en hulde.
De tijden voor de politie zijn er waarlijk niet
gemakkelijker op geworden. Snel verkeer, veel
verkeer en te smalle wegen. Met tact, met kennis
van zaken moet worden opgetreden, vaak, zeer
vaak staat ge voor moeilijke gevallen. De politie
behoeft en doet dit gelukkig in de meeste ge
vallen niet vijandig tegenover den automobilist
te staan, wij KNAC, doen dat zeker niet tegen
over u.
De automobilist, die voorzichtig rijdt, zich
rekenschap geeft dat er behalve hij, ook andere
weggebruikers ziju, verder omwonenden, voor wie
de stofplaag ellendig is, zal langzaam rijden en
niets van u te duchten hebben. Gij die than9
in de gelegenheid zijt geweest de werking van
den auto te leereD, gij hebt thans meer vasten
voet oncler den grond. Dat no was ons doel
naast het bekende spreekwoord: Onbekend is
onbemind, o.l. om owe belangstelling te wekken
voor de auto. Ge kunt u, ieder in zijn omgeving,
gemakkelijk verder bekwamen. Dat was het doel
van de corsossen, door de KNAC gegeven, steun
aan de politie in haar moeilijke taak, het bij
brengen van globale kennis van het vroeger zoo
seer verwenschte en thans ingeburgerde en nut
tige voertuig: de auto.
In de toekomst, als gij auto's tegen komt met
waggelende, slingerende voorwielen, weet gij, dat
dit niet zoo mag; over de verlichting hebt gij
nu inzicht, ook de remmen ziju u niet onbekend
en kuut gij oordeelen over een stuur.
Slechts eukele cursussen in verschillende deelen
der provincie kou ik bijwoneD, doch overal trof
mij uw groote belangstelling daarvoor en zeg
ik u en uw collega's bij dezen hartelijk dank.
De heer Commissaris in dit gewest, wieu om
standigheden beletten hier te zijn, toonde voor
ods streven groote belangstelling. Zijn opwekking
aan heeren burgemeesters om de gemeenteveld
wachters te zenden, bleef niet zonder resultaat;
vele burgemeesters zonden niet alleen de ge
meentelijke politie, doch kwamen zelf.
Groot was ook de belangstelling van de heeren
van de rechterlijke macht, die ik op verschil
lende lessen mocht ontmoeten. Met buitengewoon
veel genoegen mocht ik hooren dat reeds in het
opstellen der proces-verbalen op te merken was,
hoe goed de cnrsussen werken.
De heeren dislricts-commandanten der Rijks-
veldwacht en Marechaussee, de heeren van Mee-
rendonk en v. d. Hoek, waren ons tot grooten
steuD. Zij regelden alles met de autoriteiten in
Den Haag en maakten later de indeeling voor
hun manschappen. Mede gaven de voorzitter en
secretaris der Zeeuwsche Verkeersinspectie, de
heeren Pilaar en dr. Hondelink, blijk van groote
belangstelling en hielden de provinciale verte
genwoordigers der KNAC, de heeren Hoegen van
Hoogelaude en Van der Have steeds een oog
in het zeil. Aan al deze autoriteiten onzen hart*
grondigen dank.
Het is een proef, deze serie van cursussen.
Zal zij in andere provincies herhaald worden
Veel zal athaDgen hoe de betrokken autoriteiten
er over denken.
Doch, is deze gedachte gunstig en zijn de
adviezeo „ga door*, dan zal de KNAC gaarne
het geven van andere lessen overwegen, zoo
noodig
Zoo noodig, herhaal ik, want bij ons leeft de
hoopzal dit voorbeeld de betrokken autori
teiten niet prikkelen zelf dit werk ter hand te
uemeu
Heeren van de Pers, hier aanwezig, onzen
dank voor ow tegenwoordigheid. De tijden, dat
elk ongeluk tegen den automobilist werd uitge
speeld in vele der Nederlandsche couranteD, is
gelukkig voorbijals eeu wielrijder tegen een
stilstaande autobus oprijdt, is er gelukkig geen
sprake meer van eeu auto-ongeluk. Behoef ik
u te zeggen, dat jnist de Pers zoo ontzaggelijk
veel hulp kau verleenen bij het oplossen der
verschillende verkeersproblemen en dat wij uwe
hnlp zoo zeer waardeeren.
Ik verklaar dezen cursus voor gesloten.
BUITENLAND.
In de kwestie der schadeloosstelling voor de
onteigening der kasteelen en landgoederen der
voormalige Dniische vorsten is, na de heftige
beroering die zij heeft veroorzaakt, eenige stabili
satie gekomen.
Na de mislukking van het referendum ten
aanzien van de onteigening zouder schadever
goeding, is de regeering met een ontwerp gekomen,
waarvoor eveomin de meerderheid van twee derden
was te vinden. Daarop volgde de bedreiging van
een aftreden der regeering of eene ontbinding
van den Rijksdag.
Ten aanzien van de eerste mogelijke crisis
heeft president Hindenburg in een schrijven aan
den rijkskanselier dr. Marx, verklaard, dat hij in
eene verwisseling vau kabinet geene oplossing
van de moeilijkheden verwacht, terwijl van eene
ontbinding van den Rijksdag te dien aanzien
evenmin eenig heil te verwachten is.
Marx en de zijnen hebben zich bij de op
vatting van den presideut neergelegd en de
Rijksdag heeft zich evenzeer naar diens meening
geschikt. De schadeloosstelling is daardoor op de
lange baan geschoven. Het is mogelijk door haar
wat te laten bezinken dat de kansen voor eene
schikking verbeteren.
Het blijkt dat de rijks-president, in weerwil
van zijn hoogen ouderdom en ondanks zijn militaire
loopbaan, de politieke beteekenis vau zijn hooge
ambt uitnemend begrijpt en allerminst wil fnn-
geeren als een ornament der republiek.
Op den koning en de koningin van Spanje is
op hanne doorreis naar Engeland een aanslag
regelen zonder Kramp of Pijn uw Stoelgang.
Doos 60 ct. Bij Apoth. en Drogisten,
beraamd, die door de waakzaamheid der Madri-
leensche en Parijsche politie, tijdig op de hoogte
gesteld van de plannen, is verijdeld. Het lag in
de bedoeling der anarchisten om den koninklijken
wagen nabij Parijs met machinegeweren aan te
vallen.
Het nieuwe Fransche kabinet i9 voor de Kamer
verschenen met een financieel program, zooals
van Caillaux te wachten was.
De binnenlandsche schuld wordt geschat op
300 milliard. De buitenlaudsche schuld vordert
jaarlijks van den staat uiet minder dan vier
milliard rente. Het zal onmogelijk zijn die rente
te blijven betalen al9 het pond sterling nog
verder stijgt. Als men niet medewerkt aan de
regeling der bnitenlandsche schuld, dan is 't
eene onmogelijkheid om de franc te stabiliseeren.
Zich een krachtige zelftucht op te leggen is
eene eerste voorwaarde.
De regeering zal alle uitsluitend op de staats
kas terende ambten opheffen. Men moet inder
daad zijn toevlucht nemen tot krachtige maat
regelen van openbaar welzijn voor het herstel
van de munt, waarbij Europa eeu groot belang
heeft.
Na de schitterende redevoering van Caillaux
kwam Bouillon aan het woord. Men kan zich
herinneren, dat deze eenigen tijd geleden eene
interpellatie aaukoqdigde tegenover het yorige
kabinet-Briand, die toen door den premier
eenigen tijd werd uitgesteld, doch later, tenge
volge van het aftreden van Briand geheel op
den achtergrond geraakte.
Doch de aanval, die hij Woensdag deed op
den Franschen gezant te Washington, ten aan
zien van dien9 houding bij de overeenkomst
tusachen Frankrijk eu de Vereenigde Stateu,
was zoo buitengewoon scherp, dat de ernstige
geest die Caillaux had te voorschijn geroepeu door
zijne waarschuwingen en bezwering om Frankrijk
ter hulp te komen, geheel verdween en ten
slotte plaats maakte voor een onbeteekencud
gekibbel over het vredesverdrag van Versailles.
De onverwachte wending die de debatten
namen, maakte een onaangenamen indruk op de
regeering. Briand keurde de scherpe critiek die op
Béranger werd uitgeoefend geen autwoord waar
dig, hetgeeD feitelijk min of meer in strijd mag
geacht worden met het gebruik dat een minister
van buitenlandsche zaken een aanval op een in
functie zijnd gezant niet pareert.
BINNENLAND.
Als de hooitijd weer staat te beginnen, de tijd,
die voor den boer de grootste bedrijtsdrukte mede
brengt, is het wenschelijk, te wijzen op eenige oorzaken
van de, in dien tijd zoo veelvuldige ongevallen.
Van de maaichine zijn het veelal de vlijmscherpe
mossen, die de ongevallen veroorzaken, dikwijls reeds
vóórdat het eigenlijke maaien begonnen is, doordat
zij onachtzaam op zolder of dorschvloer opge
borgen aanleiding geveu tot verwondingen bij
het verzetten of te voorschijn halen.
Het verdient daarom aanbeveling, dat de messen
zoolang zij niet in de machine gebruikt worden,
steeds beveiligd zijn door een eenvoudige houten
scheede, zooals die in den handel verkrijgbaar zijn.
Een dergelijke scheede kan ook, zoolang de
machine builen gebruik is of langs den weg wordt
vervoerd, dienst doen ter beveiliging tegen de scherpe
punten van den vingerbalk en vordient hiervoor
aanbeveling boven de oude zakken waarmede men
den vingerbalk veelal ziet omwikkeld.
Ook tijdens het maaien blijft het mes het ge
vaarlijke deel van de machine. In de „Mededeelingen"
van de „Centrale Landbouw-Onderlinge" en de
„Tuinbouw-Onderlinge" werden eenigen tijd geleden
twee ernstige ongevallen bij hei machine-maaien
beschreven, welke veroorzaakt waren, doordat de
maaiers toon het mes stopte, dit gingen schoonmaken
zonder de machine uit het werk testellen. Doordat
de paarden onverwachts aantrokken, werd in het
eene geval de top van de* pink afgesneden en was
in het andere geval een diepe snijwond in het
onderbeen het gevolg, waardoor amputatie van hot
geheele been noodzakelijk werd.
Uit deze ongevallen kan de les worden getrokken,
dat bij iedere werkzaamheid aan het mes, dit uit
het werk moet worden gezet. Aangezien ook dan
nog de scherpe punten van den vingerbalk een
gevaar blijven vormen, zouden wij er aan toe willen
voogenblijft zooveel mogelijk achter mes en
vingerbalk. Alleen op deze wijze beveiligt men zich
afdoende tegen ernstige ongevallen als boven
vermeld.
Ieder jaar opnieuw in den hooi- en in den oogsttijd
komen verschillende ongevallen voor. De maanden,
waarin de hooitijd en de oogst vallen, staan jaar
op jaar aan de spits wat het aantal ongevallen
betreft. Dit is volkomen verklaarbaar. In geen anderen
tijd van het jaar wordt dagelijks gedurende een
grooter aantal uren en met meer inspanning gewerkt.
Bovendien kunnen in den hooitijd en in den oogst
de omstandigheden er zoo licht toe leiden, dat niet
de gewone zorg en gewone bedachtzaamheid bij den
arbeid worden betracht. Do overwegingvandaag
is het weder gunstig en we weten niet, hoe het
morgen zal zijn, leidt er zoo licht toe, dat men
in bijna letterlijken zin te veel hooi op z'n
vork neemt en menig ongeval vindt plaats als ge
volg van te groote haast en van pogingen om te
veel op éénmaal te bereiken.
Het vervoer van wagens, die te vol geladen zijn,
is één der jaarlijks terugkeerende oorzaken van
bedrijlsongevallen. Zoolang de wagen zich nog op
het land of op den weg bevindt, levert een te zwaar
voer meestal geen bijzonder gevaar op, mits de
wagen maar met oordeel is beladen. In den regel
zal de werkgever, die zijn menschen kent, daarvoor
voldoende zorgdragen. Een goed voer vlijen is niet
ieders werk en het is maar niet de eerste de beste,
die voor dit werk op den wagen wordt gezet. Een
goed arbeider stelt er zijn eer in, dat nog nimmer
een door hem geladon voer onderweg is scheefge
zakt of gekanteld.
Evenwel kan diezelfde arbeider er ook zijn eer
in stellen dit voer zoo breed en zoo hoog mogelijk
te laden eu daarmede nu ontstaat een niet geringe
kans voor ongevallen bij het binnenrijden van achter
huis of schuur. Het is geen zeldzaamheid, dat een
zwaar voer in de deuropening steken blijft. Hierbij
ontstaat allereerst gevaar voor den bestuurder, doch
in den regel blijft ook de kans op ernstige ongevallen
voor anderen niet uit. Immers zal men probeeren
met vereende krachten het voer toch nog naar binnen
te krijgen, waar de kans op beknelling, op vertillen
of verrekken voor helpers niet 'gering is. Het is
voorgekomen, dat de ponderboom brak en een deel
der lading van den wagen viel.
Ook herinneren wij ons het geval, dat tenslotte
oen stuk uit den niet al te soliden muur brak,
waarbij oen der omstanders door de vallende steenen
vrij ernstig aan het hoofd werd verwond. Er is wel
alle aanleiding om in dezen de noodige zorg te
betrachten. Het voordeel, gelegen in een zoo zwaar
mogelijk beladen van den wagen gaat aan tijdverlies
geheel teloor, wanneer bij het binnenrijden van de
schuur meerdere handen moeten worden te hulp
geroepen. Wordt dan bovendien oen der helpers
nog door een meer of minder ernstig ongeval ge
troffen, dan treden leed en schade in de plaats van
het goringe voordeel.
Zoowel de werkgevers als de werknomers kunnen
hier met een beetje extra zorg en extra beleid
ernstige ongevallen voorkomen.
PROVINCIALE STATEN.
DiDsdagavoud werd de zomerziUing der Staten
van Zeeland geopend door den Commissaris der
Koningin. Aanwezig waren 39 leden, afwezig de
heeren Brandsma, Kakebeeke en Van Waesberghe.
In handen van Ged. Staten werden gesteld ter
fine van prae-advies een adres van den Centralea
Boud van transportarbeiders inzake werktijden
enz. van het personeel bij de prov. stoomboot
diensten en een adres vau J. C. Krijger te Goes
om aRuog de door de staten toegekende subsidie
over 1924 voor de antobnslijn StavenisseTholen
uit te keereu, daar Ged. Staten hiertoe nog niet
konden besluiten.
De reeds gepubliceerde mededeeling van Ged.
Staten over de verlenging van het stoomschip
„Luctor et Emergo" werd voor kennisgeving
aangenomen. Die inzake de electriciteitsvoor-
zieuing van de provincie werd op voorstel van
den voorzitter naar de afdeelingen verwezen.
Naar aanleiding van het verslag van den
toestand der provincie over 1925, wee9 de heer
Welleman (v. d.) op de mededeeliog daarin, dat
de tot standkoming van de Zeeuwsch*Vlaamsche
waterleiding zoo slecht op schiet door de weinige
medewerking der gemeenten en ook op de alinea
volgens welke de oitvoering der wet tot het
verstrekken van grond aan landarbeiders in
Schouwen op het doode pnnt is, wegens den
slechten fiüancieelen toestand der veteeniging
en vroeg spr. in beide gevallen nadere mede
deelingen daaromtrent in de vergadering van
20 Juli, wat de voorzitter hem toezegde.
Tot buitengewoon lid der Ged. Staten werd
benoemd de heer Wallien (c. h.) met 24 stemmen.